Olen jo pitkään pohdiskellut yön pimeinä tunteina, että miksi ihmiset ovat nykyään niin kauhean tylyjä?
Ihan sama mihin menet, oli kyseessä vain ohikulkija, työkaveri, kaupan kassa, bussikuski, jopa omaiset ja ystävät ovat mielestäni alkaneet "tylyyntyä" ihan tässä viimeisen 10 vuoden sisällä.
Kysyin suoraan eräältä ystävältäni että miksi hän on tullut tylymmäksi, niin hän vastasi että koska kaikki muutkin on tylyjä.
Mutta hyvänen aika, sittenhän se vasta leviääkin kuin virus jos otetaan tuollainen asenne.
Minä olen päättänyt pysyä vaikka sitten viimeisenä ihmisenä maailmassa johon ei se tauti tartu, vaikka kieltämättä usein on vaikeaa olla itse aurinkoinen kun muut on niin mörtsejä.
Esim työpaioilla vain harva vaivautuu hakemaan vessapaperia jos se loppuu; olkoon se seuraavan ongelma huomata että "oho ei olekaan paperia, mihinkäs nyt pyyhin."
Onko sekin niin kamalan iso vaiva hakea se uusi rulla? Mutta ei. "Emmää kunnei muutkaa hae."
Ja näin olemme taas kylväneet tylyyden siemenen.
Kun kuitenkin kyse on useimmiten tällaisista naurettavan pienistä asioista jotka eivät edes vaadi paljoa vaivaa.
Sitten ihmiset suivaantuneina kirjottelevat yleisöosastoille miten huonoa palvelua saavat esim kaupan kassoilta, mutta vastaus löytyy peilistä: asiakkaat ovat itse niin tylyjä että siinä työssä on joko kovetettava itsensä tai masentuu yrittäessään olla ystävällinen kun vaan paskaa sataa niskaan koko ajan.
Minä olen päättänyt olla kaikille kohtelias, riippumatta siitä miten minua kohdellaan.
En hoputa, en pyörittele silmiä ja huokaile merkitsevästi, en tuijota epäkohteliaasti heti kun en saa haluamaani samalla sekunnilla, pidän ovea auki ventovieraille, sanon kiitos ja ole hyvä ja teen kaiken tämän pyyteettömästi.
Se ettei kohteliaisuuteni saa aina vastakaikua, ei ole minulle "vapautus ruveta tylyksi itsekin."
Sitä en päästä tapahtumaan, en vaikka olisin ainoa maailmassa.
Ja kehtaan väittää että jos kaikki ajattelisivat näin, niin tässä maassa olisi paljon enemmän iloisia ja kohteliaita ihmisiä ja se asiakaspalvelun tasokin paranisi ihan itsestään.
Sitäpaitsi minulla on paljon parempi mieli itsestäni kun en "alennu samalle tasolle" tylyjen ihmisten kanssa.
Ajattelen että kun minua kohtaan on joku tyly, se olkoon hänen oma häpiänsä, ei minun tarvitse vastata samalla tavalla takaisin.
Miksi ihmiset ovat tylyjä?
44
2449
Vastaukset
- Surrealism88
Joissakin tapauksissa tylyys osoittautuu valtiksi, toisin kuten hymyileminen.
Se näkyy esim. mainitsemassasi asiakaspalvelussa.
Myyjät pääsevät rahallisesti vähemmällä mikäli eivät anna hymysuu asiakkailleen kaikkea hyvitystä, mitkä he jänis housuissaan antavat punasilmäisille räyhääjille.
Snobimmat kauppojen myyjät katsovat väheksyen, jos kauppaan astuu halpa hallin vaatteisiin pukeutuva asiakas.
Hyvä toisaalta jos jaksat näyttää iloista naamaa kun muut näyttävät nyrpeää. Toisaalta kaikki eivät jaksa virnuilla ainaisesti hymyä, kun toinen katsoo kulmakarvaa kohottaen ja hapan ilme naamallaan.
Hyvyydestäsi huolimatta katson siis inhimilliseksi sen, etteivät kaikki tähän kykene.
Vaikka näennäisesti kykeneisivätkin niin palaa toisten ihmisruumiiden sisällä kasaantunut inho, joka jonain päivänä voi räjähdysmäisesti purkaantua pahanlaatuiseksi, jonka rinnalla silloin tällöinen mainitsemasi "tylyys" on pienempää sen rinnalla.
Tylyyttä en niinkään näe siis pahana ja voisin väittää näin ollen, että ihmisten tylyyden lähde on ihmisen heikkomielinen alttius rahalle.
Siispä näen ratkaisuna ennemminkin sen, että ihmisen suhde rahaan muuttuisi (joskin tuskin sekään muuttuu, ellei hiljattain radikaalimman asian myötä) kun teennäisen hymähtelyn. - utelias.
miten tämä liittyy globalisaatioon?
- Anonyymi
Tylyys on noussut huippuunsa somen aikakaudella, kuten myös tyhmyys.
- Anonyymi
Ei tämä mikään uusi juttu ole, niin kauan kun olen elänyt olen kohdannut tylyjä ihmisiä ja heitä on joka puolella, kaikkialla maailmassa, ei vain suomessa.
Mitä näistä katkerista polosista välittää?
Itse hymyilen ja olen ystävällinen, en välitä heistä. - Anonyymi
Ihmiset kulkevat nykyisin yksin, ennen mentiin porukoissa joka paikkaan.
Ei opita kun ei opeteta.- Anonyymi
Romanit menevät aina porukassa kauppaan...1 tekee"duunit" ja 3 peittää turvakameran näkymät..
- Anonyymi
Sehän on ollut aina tunnettu asia, että suomessa on kylmiä ja kovia ihmisiä. On aina ollut ja kylmemmäksi tulee.
- Anonyymi
Kyllä kai ihmiset tylyiksi tulevat, kun on kaikenlaisia rajoituksia.
Älä tule kahta metriä lähemmäks, älä kättele, älä puhu, älä naura, älä laula.
Pistä vielä läppä naamallesi ja kulje huomaamatta ohi.- Anonyymi
Pidä metrin etäisyys, älä arvostele diktaattoria muuten olet vihapuhuja, älä vastusta ulkomaalaisia pedofiileja muuten olet rasisti, älä kannata rauhaa muuten olet putinisti.
Satanistit ohjaa mielipteitä ja käskyjä, ja orjista tulee vihaisia.
- Anonyymi
Kun on tyly saa olla rauhassa. Jos joku ei ymmärrä niin sitte täytyy oikein vittuilla koko ajan jotta ymmärtää. Perinteet voimissaa vai onko opittu noista jenkkisarjoista.
- Anonyymi
Minä pyrin olemaan rauhassa olemalla yksin kotona, ei minun tarvitse mennä vaatimaan tyhjää kylää ja katuja tylyydellä.
Pysy itse pois ihmisten ilmoilta jos haluat "olla rauhassa".
- Anonyymi
Vieläköhän aloittaja on hengissä tai pystynyt säilyttämään oman positiivisuutensa?
- Anonyymi
Jengi ei vaan tajua että liika tylyssä mielentilassa eläminen tuhoaa oman mieleterveyden kaikkein varmimmin.
Liian hapan ja negatiivinen sekä vihainen mieli katkoo jo itsessään aivojen hermoratoja joka alkaa ennen pitkäö näkymään ko henkilössä ja yleensä johtaa väkivaltaiseen käytökseen ,alkoholismiin ja muuhun rikollismielisyyteen sekä lopussa dementiaan eli aivot alkaa täydellisesti tuhoutua.
Ja vain oman ymmärtämättömyyden takia.
Parempi olisi elää positiivisuudessa koska se luo lisää aivojen hermoratoja ja sen hyvinvointia. Mutta Suomihenkilö on tottunut juurikin tekemään päinvastoin kuin tuo parasta hänelle ohje. Siten sitä saa aina mitä tilaa,maailma on tyly paikka. - Anonyymi
Joo olen huomannut et ihmiset ovat usein tylyjä. Ehkä se on joku suomalaisten perisynti, en tiedä.
- Anonyymi
Ei se johdu suomalaisuudesta, ei geeneistä, eikä "metsäläisyydestä". Suomalaiset ovat tylyjä koska virkakoneisto on tyly. Terveydenhoitojärjestelmä suurin vastuullinen. Siellä ollaan tylyjä, jotta asiakkaista päästään eroon. Näin ainakin Helsingissä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se johdu suomalaisuudesta, ei geeneistä, eikä "metsäläisyydestä". Suomalaiset ovat tylyjä koska virkakoneisto on tyly. Terveydenhoitojärjestelmä suurin vastuullinen. Siellä ollaan tylyjä, jotta asiakkaista päästään eroon. Näin ainakin Helsingissä.
Jouduin käymään monta kertaa lääkärissä - ja myös päivystyksessä - puolisentoista vuotta sitten. Jonotuttivat lähes kymmenen tuntia Meilahden päivystyksessä, vaikka asiakkaita jonossa oli vain kuusi. Käsittämätöntä touhua ja asiakaspalvelua. Eipä ihme, että brittiläinen Suomessa asunut toimittaja kirjoitti artikkelin, jossa Suomen julkinen terveydenhoito nimettiin Euroopan huonoimmaksi- Hän oli myös sitä mieltä, että julkinen TH on tuhottu tietoisesti ja yksityisiä palveluja suositaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jouduin käymään monta kertaa lääkärissä - ja myös päivystyksessä - puolisentoista vuotta sitten. Jonotuttivat lähes kymmenen tuntia Meilahden päivystyksessä, vaikka asiakkaita jonossa oli vain kuusi. Käsittämätöntä touhua ja asiakaspalvelua. Eipä ihme, että brittiläinen Suomessa asunut toimittaja kirjoitti artikkelin, jossa Suomen julkinen terveydenhoito nimettiin Euroopan huonoimmaksi- Hän oli myös sitä mieltä, että julkinen TH on tuhottu tietoisesti ja yksityisiä palveluja suositaan.
Samat lääkärit julkisessa virassa ja yksityisen TH toimijan palveluksessa. ei taida onnistua kuin Suomessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse jouduin vuosi sitten Malmin päivystyksessä jonottamaan, kun naarmun kautta käden iho alkoi tulehtua, töykeä vittuileva lääkintävahtimestari-jätkä (sellainen kaljuuntuva rillipää jota haastateltiin lehdessä joku aika sitten) käännytti kotiin. Piti mennä seuraavana päivänä yksityiselle lääkäriasemalle ja sain antibioottikuurin, alkava bakteeritulehdus ja verenmyrkytys.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse jouduin vuosi sitten Malmin päivystyksessä jonottamaan, kun naarmun kautta käden iho alkoi tulehtua, töykeä vittuileva lääkintävahtimestari-jätkä (sellainen kaljuuntuva rillipää jota haastateltiin lehdessä joku aika sitten) käännytti kotiin. Piti mennä seuraavana päivänä yksityiselle lääkäriasemalle ja sain antibioottikuurin, alkava bakteeritulehdus ja verenmyrkytys.
"Haastateltiin lehdessä"?!!!
Jälleen todiste siitä että satanistien lehdistö osaa kaivaa ihailtaviksi kaikki kullanmurusatanistit koska heillä on "yhteishenki". - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pääseekö hesassa hoitoonkin?!!!
- Anonyymi
Toisinaan tyly käyttäytyminen muuttuu ystävällisemmäksi kun on itse tyynen ystävällinen :)
- Anonyymi
Kävin pitkästä aikaa pk-seudulla. Ainoa puhe mitä julksissa kulkuvälineissä kuulin oli kiroilua. Tuli jotenkin olo, että aikamoiseen junttilaan olen tullut.
- Anonyymi
Asiakaspalveluun tai virastoon tms. soitettaessa saattaa olla kireä ilmapiiri, joka sitten paranee kun on normaalin ystävällinen.
Ehkä vastapäässä on jäänyt edellisen puhelin kireähkö tunnelma päälle.
Tunnelma muuttuu sitten vähitellen normaaliksi.- Anonyymi
Taitaa olla aika normaalia nykyään, että kun soittaa, niin kukaan ei vastaa. Odotat kymmen minuuttia tai puoli tuntia - ei vastausta. Ja sama toistuu kun kokeilet uudelleen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taitaa olla aika normaalia nykyään, että kun soittaa, niin kukaan ei vastaa. Odotat kymmen minuuttia tai puoli tuntia - ei vastausta. Ja sama toistuu kun kokeilet uudelleen.
Reilu peli on hävinnyt myös laskutuksesta. Saatat saada laskun, jossa on 1-3 päivää aikaa maksaa lasku ja jos myöhästyy parikin päivää niin heti menee perintätoimistolle. Aiemmin se oli jopa 20 päivää aikaa maksaa, eikä mihinkään perintätoimiin ryhdytty.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Terveystalossa saat jonottaa tunninkin puhelimessa eikä ajanvarauspalvelussa vastata! Veloitus liki 20 snt/minuutti myös jonotusajalta. Törkeää. Joskus harvoin saa jonkun kiinni ja ne naiset ovat nykyisin todella happamia ja töykeitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Terveystalossa saat jonottaa tunninkin puhelimessa eikä ajanvarauspalvelussa vastata! Veloitus liki 20 snt/minuutti myös jonotusajalta. Törkeää. Joskus harvoin saa jonkun kiinni ja ne naiset ovat nykyisin todella happamia ja töykeitä.
Sote-alalle jää sadismin keskelle töihin vain ne jotka sopeutuu ja sulautuu sadismiin.
Olkaa hyvät ihmiset varovaisia milloin haette keskitysleireiltä apua!
- Anonyymi
Miksipä ei
- Anonyymi
Opetelkaa käyttäytymään, että ei tarvitse Helvetin enkeleiden alkaa opettamaan ihmisiä hyville tavoille:
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/a8589cf6-8323-47fd-b51c-249c1a7d51af - Anonyymi
Muutin karjalasta Varsinais-Suomen Turkuun ja heti huomasin sen, että kohtasin tylyjä ja joskus jopa pahantahtoisia ihmisiä vailla mitään syytä.
Päättelinkin, että he vetävät sen tylyyden jo lapsen maidon mukana itseensä? - Anonyymi
Varhaiskaste on paras https://youtu.be/_y4j8ZvMStM
Saa valvoa kun keväät loppuu. - Anonyymi
Ollaan varmuuden vuoksi tylyjä.
Siihen ei tarvitse vastata tylyydellä.
Mahdollisesti käytös muuttuu kun olet itse asiallinen.
Jos ei muutu, niin etpä häviä mitään kun et ota käytöstä henkilökohtaisena loukkauksena. Tuskin on kohdistettu erityisesti sinulle. - Anonyymi
jotkut nuodenmat ottaa puhelimen käteen jos hakee juttu seuraa,
- Anonyymi
Normaalia ihmisten välistä luottamusta ja kunnioitusta ei Suomessa ole. Ja mielestäni se johtuu pitkälti virkakoneistosta - ja esimerkiksi lääkäreistä.
- Anonyymi
Kyllä, kun virkakoneisto vainoaa yksilöitä JOKA ASIASSA AINA niin ihminen luonnostaan alkaa kokea kaikki muut vihollisiksi.
Yhteiskuntaa rakennetaan ihmisen viholliseksi.
Onko teillä jo käynyt kompostipoliisi?
- Anonyymi
Tavalliset tallaajat ja menestyjät ovat yhtä tylyjä möllejä. On vain harvoja fiksuja ihmisiä. Lisäksi useat vihaavat ja ovat sotaisia johonkin suuntaan. Ei ihme, että tämä planeetta potkaisee meidät pian ulos.
- Anonyymi
"Tämä planeetta potkaisee meidät pian ulos" 😅
Ihmettelen, että tämä Pallonen on ollut näinkin kauan pystyssä. Ihmisten tyhmyydellä, itsekeskeisyydellä, narsismilla ja psykopatialla ei ole rajoa itsekkyys tyhjentää ihmistä, lopulta se katkeroittaa ihmistä sisältäpäin, polttaa itseään kartelli. Rakennuspalikkana äärimmäisen heivöröinen minä-kuva, niin siinä ei mitkään 169 ÄO:t auta. Niin se vain menee.
Mutta 15.05 sek. Olen valitettavasti samaa mieltä, että tämä planeetta tulee näkemään sellaisen "uuden maailmanjärjestyksen" ettei tosikaan. Valitettavasti. Eikä mene kauaa. Eikä tarvitse olla edes ennustajaeukko.
Minulle on näytetty tarkka aika, milloin se tapahtuu. Enkä ole mielenterveyspotilas vaan se on ominaisuus, joka on minulle annettu, ja joka on seurannut koko elämääni.
Ihmiset eivät vain näe. Minä en sitä toivo, en pysty siihen vaikuttamaan, mutta "olen jo hyväksynyt asian realiteettina". Sekunnilleen on näytetty aika. Thats it!
- Anonyymi
Vihaan suurta osaa ihmisistä. Kusipäitä, mulkkuja, kyräileviä, juoruilevia, kiusaavia, tympeitä, etuilevia, agressiivisia, outoja. Totta on havainto, että viimeisten vuosien aikana ihmisten käytös on mennyt ala-arvoiseksi. Itse veikkaan muutamia mahdollisia syitä:
-internet ja ylipäänsä somekanavat joita pitää tutkia 24/7 aiheuttaen stressiä vihaa ja kateutta jne
-päihteiden runsas käyttö
-ruokien lisäaineet, myrkyt jne
-vapaa kasvatus eli vanhemmat eivät osaa/halua kasvattaa lapsiaan asettaen rajoja jolloin tulee itsekkäitä mulkeroita aikuisia
-kännykkäsäteily aivoihin joka tekee kajahtaneeksi
Paskiaisia näkee kaupoissa, kaduilla, liikenteessä, joka päivä. Nykyisin toivon, että tulisi koronaakin tappavampi virus joka tuhoaisi suurimman osan ihmiskunnasta. Itsekin joudan mennä mukana. Säilyisi luonto ja sen ainutlaatuiset eliöt, poissa olisi vain paskiaislaji eli ihminen.- Anonyymi
"Paskiaisia näkee kaupoissa, kaduilla, liikenteessä, joka päivä. "
Arvioit siis ohikulkijoita ulkonäön perusteella. Sehän onkin paras tapa ryhtyä vihaamaan kaikkia.
- Anonyymi
Pahuus on valitettavasti saanut demokraattisen suosion.
Se tulee ilmi joka uutisessa jotka eivät enää ole uutisia vaan vihan ja pelon lietsomista. Se tarttuu.
Pahuus on aina levinnyt helpommin kuin hyvyys. Senhän näkee ihan hallituksenkin kaikista teoista, KAIKISTA TEOISTA. Sekä tämä että edelliset hallitukset AINA toimii niin että pahuuden laki tulee voimaan viikossa ja hyvyyden lakien puolesta pitää taistella vuosikausia.
KOSKA he vohaa hyvyyttä. Kun hallitukset ovat vuosikymmeniä VIHANNEET hyvyyttä niin kansa tulee vihaiseksi ikuiseen vainon kohteena.
Kuntapolitiikassa valehdellaan myös demokratiaa mutta kuntalaisia EI KUUNNELLA koska asenne on se että kansa on ORJIA ja päättäjät diktaattoreja.
Diktatuurin orjista tulee vihaisia.
Myrkkypiikkiin ja eristyksiin piti satanistien tahdosta alistua mutta APUA EI TULLUT.
Yhteiskunta on täynnä pahuutta ja se saa ihmiset vihaisiksi. - Anonyymi
En ehkä allekirjoita mitään edellisistä kommenteista! En ole huomannut tylyyttä ympäristössäni enkä itsessäni. Palvelukokemukseni ovat olleet myös hyviä. Tosin niitä ei ole paljon ja lääkäri sanoi, että voisin ottaa yhteyttä useamminkin. Minua on ohjattu asianmukaisesti ja ystävällisesti, kerrottu palveluista, joita on saatavilla. Olenkin käyttänyt palvelubussiakin jo kahdesti!
Kaupoissakin saan hyvää palvelua, monet tavarat voin tilata suoraan netistä, eikä niissäkään ole ollut valittamista.
Olenko joku poikkeus, kun asiat sujuvat omalla kohdallani?- Anonyymi
Todennäköisesti ulkonäkösi miellyttää muita ihmisiä.
Minua tietyt kassat ei noteeraa ollenkaan, joudun huutamaan "kiitos" kun he transsissa odottavat kuittia tulostumaan koneestaan. Heräävät transsistaan kun huomaavat ettei kone tulosta mitään.
Kuten kirjoitin yllä, kotona saa olla rauhassa eikä tarvitse kohdata tylyyttä.
- Anonyymi
Suomalaisia on nöyryytetty pakkoruotsilla ja muulla niin raskaasti, että pakostakin muuttuu tylyksi. Nöyrää, toisiaan kyttäävää ja mielivaltaan alistuvaa kansaa ei voi edes kunnioittaa, siksi usein olenkin tyly, jopa vittumainen.
- Anonyymi
Olen samaa mieltä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1522545Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2031190Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131101Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi299923- 101912
- 66878
- 62855
- 53851
- 46849