Vinkkejä tulevasta proteesista

Katinka40

Olen tullut tilanteeseen, jossa suussa olevat muutamia vuosia sitten kruunuteista hampaista tuntuvat juuret pettävän lopullisesti, ja olenkin siksi menossa piakkoin proteesien laittoon. Ylhäältä on ennestään poistettu 3 hammasta ja nyt sieltä poistettaneen loput 11, ja laitetaan kokoproteesi. Alhaalta on poistettu 2 ennestään ja nyt siletä poistetaan 4 lisää.

Mitä neuvoisitte ja antaisitte vinkkejä näin suuren operaation alla? Entä miten kokoproteesiin totuttelu, käykö se kuinka pian ja onko se vaikeaa? Miten puhuminen ja syöminen? Pidättekö proteeseja öisin?

Olisi todella kiva jos joku vastailisi kysymyksiini, niin olisi paljon helpompi sopeutua tulevaan isolta tuntuvaan muutokseen. Kiitokset!

5

2746

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aaaaaaaaaa

Tottuminen on hyvin yksilöllistä, n.1-3 viikkoa.

Harjoittele syömistä ensin pienillä paloilla esim. näkkileipää, vältä pehmeitä ja tahmeita ruoka-aineita.

Puhe muokkautuu pääsääntöisesti puhumalla, eli itsekseen.

Ienharjanteiden muoto muuttuu kovasti hampaanpoistojen jälkeen, joten muista teettää proteeseille pohjaukset tarpeen mukaan, sinulla todennäköisesti tarvetta kahteen kertaan ensimmäisen puolen vuoden aikana.

Huomaat kyllä itse käytännössä, haluatko pitää proteeseja yöllä vesilasissa vai suussa.

• pepi54

Kirjoittelin tuossa eilen tarkoituksenani saada aikaan keskustelua hammasproteeseista. No minun tilanteeni näet läheisestä viestistä.

Mielestäni yläpuolen kokoproteesiin on todella helppo tottua. Olin 25 vuotias sellaisen laittaessani, enkä ole sitä ratkaisua koskaan katunut. Silloin hampaani yksinkertaisesti hajosivat suuhun, joten muuta vaihtoehtoa kuin proteesi oli vaikea kuvitella.

Tietysti se tottumisasia on yksilöllistä, mutta minulla täydellinen tottuminen vei 2-3 viikkoa. Sinä aikana täytyy vain olla sinnikäs, eikä ottaa hampaita pois suusta, vaikka pahalta tuntuisikin. Päivä päivältä hampaiden pito alkaa tuntua helpommalta, kunnes ne ovat osa itseä.

Silloin yläproteesia laitettaessa minulta poistettiin hampaita vähitellen, 3-4 kerrallaan. ja jouduin lisäksi olemaan hampaitta reilun kuukauden. No nykyisin ei ilman hampaita tarvitse olla lainkaan, kun on tämä immediaattimahdollisuus. Kuitenkin minulle nyt kun olen laittamassa myös alaproteesia, lääkäri suositteli myös hampaiden vähitellen poistamista, ja eteen jätettiin neljä, jotka otetaan lopuksi. Silloin proteesista tulee sopivampi, kun mahdollisimman moni poistohaava on parantunut. Ehkä sinunkin kannattaisi lääkärisi kanssa tästä asiasta keskustella. 2-3 hampaan poisottaminen kerralla on helppo juttu eikä tunnu missään, edellyttäen, että lääkäri osaa hommansa.

Alahampaat ovatkin sitten ongelma. Kokoproteesi on alhaalla huomattavasti vaikeampi kuin ylhäällä. Lisäksi osaproteesi monella epäonnistuu. Toisilla taas onnistuu hyvin. Itse olen ollut skeptinen alaosaproteesin suhteen ja olenkin koettanut vuosia pärjäillä melko vähin alahampain, ja nyt olen sitten sen kokoalaproteesin laiton edessä.

Toivotan sinulle onnea, ja muistathan ettei hammasproteesien saaminen ole mikään maailmanloppu. Ei edes se, että kaikki hampaat poistetaan ja korvataan tekohampailla. Myönteistä asennetta vain, ja kyllä se siitä sujuu parhain päin.

• kokemusta on

pitämään suussa proteesi myös yöllä.

Itse pidän koko ajan alaproteesia suussani, paitsi pesu hetket ovat poissa.
      Tottuminen on henkilökohtaista. Toiset eivät totu koskaan ja itselläni ei ole ollut vaikeuksia pitää hampaita suussa.
      Purukumin jauhaminen on vaikeaa ja tarttuvat proteisiin kiini.
      Riissi ja pienet siemenet tahtovat mennä ikenen ja proteesin väliin painamaan, joten käy huuhtelemassa suusi, kun syöt tälläisiä ruokia.

Ainoa vaikeus on minulla, kun hammaslääkärit eivät suostu ottamaan ylähampaita pois.
      Säryt ovat välillä kovat ja hampaat mustia.
      Eikun uutta paikkaa pintaa.
      Minulla on amalgaamapaikan päälle laitettu muovipaikka ja kruunukin on, ja juuri on hyvin hapero. Sain vähän aikaa sitten tietää tälläisestä, joka on törkeää, kun paikat piti olla muovia ja ei amalgaamapaikkoja yhtään.

Ihmettelen miten teiltä otettaan hampaita pois, vaikka itse olen valmis otattamaan loput hampaat pois, että loppuis ainaiset hammassäryt.
      Hammaslääkärit määrävät liikaa asiakkaan hampaista ja rahastavat hintavia hoitokorvauksia.

• pepi54

Niin minä tein, että vaihdoin lääkäriä. Vähän vanhempi mieslääkäri ei turhaan ryhdy moralisoimaan ja tunteilemaan. Lisäksi hän osaa poistohommat. Nykyisille hammaslääkäreille ei ilmeisesti opeteta hampaiden poistamista, ja siitä syystä pelkäävät sitä toimenpidettä.

• antsukka10

heips!niin mulla itselläni on takana iso operaatio ja nyt on koko-proteesit suussa:-)
      Ja vauhdilla kaikki tapahtuikin,nelisen viikoa ja kaikki oli ohitse,hoidon nimi oli immendiaati.hoito eli ei päivääkään hampaatonta suuta vaan suoraan poistojen jälkeen proteesit.
      tietenkin poisto kertoja oli useampia mutta viimeiset hampaat edestä lähtivät sitten samana päivänä kun "uusi kalusto"laitettiin.
      Ennen sitä' tietenkin oli muottien otto pariinkiin kertaan(ainoa joka oli vähän tylsän tuntuinen )
      Muuten poistot onnistuivat vallan mainiosti eikä ollut peloistani huolimatta mitään jälkisärkyä.
      Uusiin hampaisiin(jälleen peloistani huolimatta)totuin saman päivänä,puhuminen onnistui yllättävän hyvin...syöminen tietysti hiukan kangerteli(tulihan muutama satagrammaa laihduttua)
      mutta yllättävän hyvin siihenkin sitten tottui ja ja neljän päivän kuluttua proteesien laiton jälkeen kun menin tarkastukseen ei hammaslääkäri voinut uskoa että näin hyvin olin sopeutunut:-))))
      Aikaa tähän tietysti menee vielä kauan ennenkuin unohdan että tuolla suussa on jotain vierasta..
      Mutta mikä ihanuus kun voipi hymyillä,syödä,ja mikä parasta eipä enää särkyä:-)))))
      Suosittelen että ainakin aluksi laittaisit kiinitte ainetta kumpaankin puoleen sillä silloin on purenta voimaa enenmmän ja itselläänkin varmempi olo.Aikaa myöten kun pohjauksia on tehty ja ikenet parantuneet ja proteesit "istuvat" suuhun niin voi lakata laittamasta ylä-proteeseihin sitä kiinnike ainetta..mutta minun mielipiteeni on että laitan sitä oman hyvin vointini vuoksi.Ja mitä siihen yöllä pitämiseen tulee niin minulle ainakin suositeltiin että ekat yöt voi pitää,koska turvotusta on ja proteesien takaisin laitto aamusella voipi olla kivuliasta;-(
      enpä tässä enempiä keksi niksejä ja neuvoja mutta toivottelen sulle tsemppiä ja usko pois kaikki meneepi hienosti ja kylläpä sitten elämä hymyilee kun hampaat ovat kunnossa!hyvää kesää ja älä unohda hymyä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      175
      1209
    2. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      132
      867
    3. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      84
      803
    4. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      748
    5. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      47
      644
    6. Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla

Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä
      Maailman menoa
      305
      562
    7. Olisitko oikeasti valmis rikkomaan

Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk
      Ikävä
      55
      559
    8. Martinan tarve valehdella.

Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t
      Kotimaiset julkkisjuorut
      231
      551
    9. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      51
      529
    10. Tumman vihreä mercedes

Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,
      Hyrynsalmi
      7
      510
    Aihe