Onko tämä muka

surua?

Kuvitelkaa tilannetta:

Yli kahdeksankymppinen vanhus makaa sairaalassa, kykenemättä puhumaan, kenties eläen viimeisiä aikojaan. Hänen iäkäs vaimonsa tulee katsomaan häntä kahden keski-ikäisten tyttärensä ja parin lapsenlapsen kanssa. Toinen tytär estää häntä ottamasta miestään kädestä, pilkaten häntä, pilkaten kaikkia läsnäolevia vuorollaan, isäänsä myös. Lopulta hän menee liian pitkälle, ja häntä pyydetään poistumaan huoneesta. Hän sanoo: "Eipä täältä minnekkään lähdetä, katsotaan nyt tätä raatoa, kun täällä asti ollaan, katsotaan vaan kuolemaa, ihan kuin ketään teistä oikeasti
kiinnostaisi." Äitiäänkin pilkkasi: "antaa nyt katsoa millaisen otuksen kanssa on elänyt...."

Me emme tiedä, miten paljon isä pystyy kuulemaan ja tajuamaan. Me kaikki muut, paitsi tuo yksi tytär, välitämme hänestä - hän on aina ollut hyvä isä. Hiljainen ja sopeutuvainen ja vaatimaton. Tehnyt aina kovasti työtä, eikä koskaan puhunut pahaa kenestäkään.

18

1367

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vihainen

isällesi tietäen että hän poistuu keskuudestanne.suru ilmenee niin eri muodoissa ja ihmiset kokevat surun niin erilailla.olemmehan kaikki erilaisia.sinusta tuntuu että hän on kylmä tunteeton.onko hän oikeasti vai puhuuko suru ja paha olo omiaan?itse olen ollut suunnattoman vihainen kaikille läheisilleni ja miehelleni joka nukkui pois .olen ollut vihainen hänelle siksi että en voi käsittää hänen jättäneen minua tänne yksin tarpomaan ilman häntä rinnallani.vaikka hän ei kuolemaansa valinnut,kuolema valitsi hänet..viha tulee silti samalla tavalla kun kaikki muutkin tunteet jokainen kerrallaan muuttaen muotoaan..jaksamista sinulle,muista että siskosi on erilainen kuin sinä.

• saastaa

jo aikaisemminkin, isän ollessa terveenä. Minusta tuntuu, että hän jostain syystä (tai paremminkin ilman syytä) inhoaa ja halveksii isäänsä.

Kuka nimittää omaa isäänsä 'raadoksi'? Isän mahdollisesti vielä kuullessa? Oman äitinsä kuullen?

• on käyttäytynyt
        saastaa kirjoitti:

jo aikaisemminkin, isän ollessa terveenä. Minusta tuntuu, että hän jostain syystä (tai paremminkin ilman syytä) inhoaa ja halveksii isäänsä.

Kuka nimittää omaa isäänsä 'raadoksi'? Isän mahdollisesti vielä kuullessa? Oman äitinsä kuullen?

noin aikaisemminkin kertoo se jo jostain muusta.kyllä vaikka olen vihainenkin ollut on päässä pyörinyt kaikenlaista.en silti ole ketään halveksinut,pahoittanut kenenkään mieltä tuolla tavalla.hänellä on kai ongelmia itsensä kanssa.tarvitsisiko ammattiauttajaa?jotkut ovat julmia,onneksi on meitä jotka olemme vähemmän julmia.kyllä kehotan sinua sanomaan hänelle kerralla suorat sanat jos siltä tuntuu.se on kuitenkin niin että omasta mielenterveydestä pitää pitää huolta ja miksei tietenkin muidenkin jossakin määrin.kehoita häntä hakemaan apua itselleen.hänellä on varmasti asioita sisällään jotka pistävät hänet käyttäytymään noin.keskity sinä auttamaan itseäsi ja muita surussa olevia.keskity olemaan isällesi tytär ja pitämään huolta hänestä.antamaan hänelle rakkautesi.

• osaa rakastaa
        on käyttäytynyt kirjoitti:

noin aikaisemminkin kertoo se jo jostain muusta.kyllä vaikka olen vihainenkin ollut on päässä pyörinyt kaikenlaista.en silti ole ketään halveksinut,pahoittanut kenenkään mieltä tuolla tavalla.hänellä on kai ongelmia itsensä kanssa.tarvitsisiko ammattiauttajaa?jotkut ovat julmia,onneksi on meitä jotka olemme vähemmän julmia.kyllä kehotan sinua sanomaan hänelle kerralla suorat sanat jos siltä tuntuu.se on kuitenkin niin että omasta mielenterveydestä pitää pitää huolta ja miksei tietenkin muidenkin jossakin määrin.kehoita häntä hakemaan apua itselleen.hänellä on varmasti asioita sisällään jotka pistävät hänet käyttäytymään noin.keskity sinä auttamaan itseäsi ja muita surussa olevia.keskity olemaan isällesi tytär ja pitämään huolta hänestä.antamaan hänelle rakkautesi.

ja jotenkin ei siis osaa uskoa, että muidenkaan tunteet ovat aitoja. Ehkä hänen oma kyvyttömyytensä rakastaa saa hänet kadehtimaan teitä, jotka välitätte hänen isästään.

Isä ei voi poistua paikalta, eikä sanoa takaisin, joten on teidän vastuullanne, mitä hän joutuu kokemaan. Tehkää ehdoton porttikielto tuolle tyttärelle. Olkoon hänellä sitten omia ongelmia tai ei, mutta hän ON ongelma teille ja isälleen. Aika uskomatonta, itse asiassa. En pysty kuvittelemaan, miten joku saattaa sanoa tuollaisia.

• annatte

hänen käyttäytyä noin?Ei Suomessa kenenkään tarvi tulla kohdelluksi tuolla tavalla.Kuvittele, millaista olisi jos itse makaisit vuoteenomana, ja joutuisit kuuntelemaan kun sinusta puhutaan kuin jostain torakasta.Jos ette tee mitään, olette tavallaan osasyyllisiä.

• jojaan

Älkää laskeko häntä enää sairaalaan. Parempi mieli kaikille.

• kauheeta!

menis todellakin itseensä! Kauheeta, todella epäinhimillistä, minä en ainakaan tuollaista ihmistä päästäisi lähellekkään omaa isääni ja jos joku häntä noin kohtelisi ei tarvitsisi tulla katsomaan. Parasta varmaan ettei hän tule myöskään hautajaisiin, sitten joskus, jos asiat noin ovat!

• hautajaisiin
        kauheeta! kirjoitti:

menis todellakin itseensä! Kauheeta, todella epäinhimillistä, minä en ainakaan tuollaista ihmistä päästäisi lähellekkään omaa isääni ja jos joku häntä noin kohtelisi ei tarvitsisi tulla katsomaan. Parasta varmaan ettei hän tule myöskään hautajaisiin, sitten joskus, jos asiat noin ovat!

tulee! Seisoo siellä pilkallisena ja lausuu ivallisia kommentteja toisten kyyneleistä. Varmaan yrittää estää äitiä laskemasta seppeleen viimeisenä kaipauksen eleenä. Menee varmaan ja sylkee hautaan. Miksikö? Kuka tietää? Minun veikkaukseni on, että silkkaa pirullisuuttaan. Mitä muuta syytä tuollaiseen voi olla?

• ja he ovat
        hautajaisiin kirjoitti:

tulee! Seisoo siellä pilkallisena ja lausuu ivallisia kommentteja toisten kyyneleistä. Varmaan yrittää estää äitiä laskemasta seppeleen viimeisenä kaipauksen eleenä. Menee varmaan ja sylkee hautaan. Miksikö? Kuka tietää? Minun veikkaukseni on, että silkkaa pirullisuuttaan. Mitä muuta syytä tuollaiseen voi olla?

katkeria, tunnevammaisia, kylmiä ihmisiä, joilla on sisällään hyvin huono olo.
        Tunnen itsekin yhden sellaisen, enkä haluaisi tuntea.

• harkitulta

toiminnalta - nolaahan hän itsensä käyttäytymisellään. Jos hän vihasi isäänsä aina, syynä saattoi olla, että hän jostain syystä joutui lapsena 'valitsemaan' toisen vanhemmista. Jos avioliitto ei suju, monet alkavat käyttää lapsiaan liittolaisinaan toista puolisoa vastaan. Ehkä äiti aina arvosteli miestään? Tyttärelle on voinut jäädä päälle jonkinlainen automaattinen ohjelma, jota yhä toistelee tahtomattaan. Ehkä hän menee pois tolaltaan, kun nyt äiti, joka on aina sanonut inhoavansa miestään, tunteekin myötätuntoa häntä kohtaan, ja haluaa pitää kädestä. Se horjuttaa tyttären mustavalkeaa maailmankuvaa. Voisikohan olla näin?

• aloittaja

pari viestiä, joista pahastuin. Aioin juuri pyytää kommentoijalta anteeksi, että sanoin ilkeästi takaisin. Nuo ovat ikäviä asioita, ja jos omassa perheessä on jostain kärsitty, samaa ongelmaa helposti epäilee muissakin tilanteissa. Ei minulla ollut mitään oikeutta puolestani nimitellä häntä. Ehkä meidän perheessämme tuo ilkeys on aika tiukassa, ei vain yhdessä meistä, vaan muissakin.

• ymmärtää,

vaikkei jaksaisi vastata. Jotkut väittävät, että siinä tilanteessa voi ihmisen aistit olla jopa yliherkistyneet.

Ihminen, joka ei osaa asettua kuolevan asemaan, ja kohtelee häntä noin raa'asti, on kai unohtanut, että jokainen me kuolemme kerran, hänkin. Miten hän itse haluaisi kuolla? Ivallisin kommentein ja pilkallisin ilmein sukulaistensa kasvoilla? Sitä usein saa, mitä tilaa.

• jospa tää isä

on tilannut sitä, mitä nyt yhdeltä tyttäristään saa?

• kaikkia kuin
        jospa tää isä kirjoitti:

on tilannut sitä, mitä nyt yhdeltä tyttäristään saa?

riivattu - ilkeys on hänen ainoa näkökulmansa joka asiaan. Isä ei puolestaan koskaan tehnyt tai sanonut mitään pahaa edes tuolle riivatulle. Ehkä hän oli mielessään pahoillaan, ettei ollut kasvattanut häntä paremmin. Varmaan hän rukoili tyttärensä puolesta. Mutta koskaan ei sanallakaan moittinut.

Joku, jolla ei ole kykyä rakastaa, jonka sydän on kylmä ja tyhjä, ja joka luulee viisastuvansa oppiarvoilla, mutta jolta puuttuu sivistyksen ja viisauden alkuasteetkin, menee pois tolaltaan toisten surun edessä. Hän luulee sitä teeskentelyksi. Koska hän ei osaa tuntea surua, miksi kukaan muukaan saisi?

Isää kunnioitti jokainen, joka hänen tunsi, paitsi tuo yksi mieleltään sairas.

• Vai niin
        kaikkia kuin kirjoitti:

riivattu - ilkeys on hänen ainoa näkökulmansa joka asiaan. Isä ei puolestaan koskaan tehnyt tai sanonut mitään pahaa edes tuolle riivatulle. Ehkä hän oli mielessään pahoillaan, ettei ollut kasvattanut häntä paremmin. Varmaan hän rukoili tyttärensä puolesta. Mutta koskaan ei sanallakaan moittinut.

Joku, jolla ei ole kykyä rakastaa, jonka sydän on kylmä ja tyhjä, ja joka luulee viisastuvansa oppiarvoilla, mutta jolta puuttuu sivistyksen ja viisauden alkuasteetkin, menee pois tolaltaan toisten surun edessä. Hän luulee sitä teeskentelyksi. Koska hän ei osaa tuntea surua, miksi kukaan muukaan saisi?

Isää kunnioitti jokainen, joka hänen tunsi, paitsi tuo yksi mieleltään sairas.

Minä en tiedä yhtään aikuista ihmistä, joka ei olisi koskaan tehnyt tai sanonut mitään pahaa.

• tuo vanhus
        Vai niin kirjoitti:

Minä en tiedä yhtään aikuista ihmistä, joka ei olisi koskaan tehnyt tai sanonut mitään pahaa.

teki, pahaa tarkoittamattaan, oli panna alulle tuon tyttärensä elämä. Vaikka isyys ei kyllä ole aivan varma - äiti oli flirttailevaa sorttia, ja tyttäressä ei ole yhtään isän piirrettä, henkisiä eikä ulkomnäöllisiä.

• Vai niin
        tuo vanhus kirjoitti:

teki, pahaa tarkoittamattaan, oli panna alulle tuon tyttärensä elämä. Vaikka isyys ei kyllä ole aivan varma - äiti oli flirttailevaa sorttia, ja tyttäressä ei ole yhtään isän piirrettä, henkisiä eikä ulkomnäöllisiä.

Kumpaako tytärtä tarkoitat? Sitä, joka tänne kirjoittelee ja haukkuu sisartansa? Vai sitä haukuttua?

• kuvailu
        Vai niin kirjoitti:

Kumpaako tytärtä tarkoitat? Sitä, joka tänne kirjoittelee ja haukkuu sisartansa? Vai sitä haukuttua?

vaikuttaa 'haukkumiselta', se kertoo jo kaiken siitä käyttäytymisestä. Yritäpä kuvailla vaikkapa raiskaajan toimia rakastavasti ja 'haukkumatta'.

Jos ainoa tapa kommunikoida hullun kanssa, ainoa tapa puhua hullusta, on nettisivun kautta, niin niin sitten tehdään. Luepa aloitus uudestaan ja mieti, pitäisikö tuollainen käytös pitää salassa, ettei vain tulisi 'haukkuneeksi' häpäisijää!

Taidat olla itse se riivattu sisar? Kerropa oma näkökantasi asiaan. Miksi toistelet äidiltäsi ja hänen äidiltään oppimiasi fraaseja kuin jokin aivoton zombi - hehän vihasivat isääsi, ja opettivat sinutkin vihaamaan? Tiedätkö, kuka biologinen isäsi on? Sinun syntymäsihän sai aikaan pahan kriisin - olit ilmeisesti toisen miehen lapsi. Miksi kostat sen isällesi? Äitisi on kaltaisesi - keskity kostamaan hänelle. Olkaa toinen toisellenne lopunikäinen rangaistus - toivottavasti ei kovin kauan.

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomessa on meneillään boomereiden kosto

1990-luvun lamassa osumaa saaneet sukupolvet toivovat sen jälkeen syntyneille sukupolville kärsimystä porvareita äänestä
      Maailman menoa
      124
      3139
    2. IPCC romahtaa

Mitenkäs tässä nyt näin kävi? Ilmastohourimoinnin tukijalka myöntää, ettei mitään ilmastokatastrofia olekaan. Eikös tääl
      Ilmastonmuutos
      64
      2242
    3. Petteri Orpon kommentti persujen väkivaltaan?

Hiirenhiljaa taas on, kun Tampereella persulahkon ääriosasto pahoinpiteli kantasuomalaisen tytön. Missä on pääministeri
      Maailman menoa
      158
      2178
    4. Toiko Helen laivalastillisen vieraslajeja Suomeen?

Loviisan satamaan tuotiin laiva­lastillinen pähkinän­kuoria Norsun­luu­rannikolta Loviisan satamaan kiinnittyi vapun al
      Maailman menoa
      43
      1847
    5. Miten voit vain

Olla kuin mitään ei olisi?
      Ikävä
      147
      1494
    6. Perussuomalaisten onnistunut vappumarssi nostaa kannatusta

Rauhanmarssilla olleiden kimppuun hyökänneiden vassareiden kannatus sen sijaan romahtaa. Suomen Kansa ei selvästikään p
      Maailman menoa
      7
      1402
    7. Pelolla pakottaminen

Kristinusko on tuovinaan valoa ja toivoa, mutta ensin pitää olla pimeyttä ja toivottomutta jotta joku valoa ja toivoa ha
      Kaste
      624
      1016
    8. Niin siinä kävi. :D

oisit halunnu seurustella :D jäit ilman :D
      Ikävä
      100
      926
    9. Inhottava stalkkeri

Mikä ajaa ihmisen moiseen toimintaan ?
      Ikävä
      103
      860
    10. Ketä T mies kaipaa?

Kaikki T miehet saavat vastata omansa. Aloitan: T kaipaa J naista.
      Ikävä
      57
      823
    Aihe