Minulla on magneettikuvassa löydetty 2 prolapsia selästä oliko se nyt L4 ja L5 välissä ja S1 on vikaa .Tulen kohta hulluksi kipujeni kanssa.Olen juossut lääkärissä ja aina vaan kovennetaan lääkkeitä tänä aamunakin olin aivan tööt lääkkeistä ja oli kun krapula ja oksetti.Olen käynyt akupunktiossa,kiropraktikolla,saanut sähköipulssihoitoa..olen ite venytellyt ym.Mutta kivut vasemmassa pakarassa ja jalassa ovat hermoa riistävät.Öisit kivut vaan lisääntyvät ja nukkuminen on pätkittäistä.En tiedä mitä teen kun itkettää vaan kun en jaksa tätä kipua ne on yöllä sietämättömät ja lääkkeet ei auta.Burana 800,Panacod,Tramal,Sirdalux,ym Olen päästäni tööt lääkkeillä mutta kivut pakarassa ja jalassa pysyy.Onko leikkaus ainoa vaihtoehto ?Jos on haluan leikkaukseen jos kivut häipyy.Oireilu alkoi viime marraskuussa ja kuvaus oli Tammikuussa ja vaivat ollu kuukauden todella pahoja eli pahenee ja pahenee..Neuvokaa jos teillä kokemusta.Kiitos!!!
2 välilevyn pullistumaa mistä apu
14
2811
Vastaukset
- kokemusta
Minulla meni välilevy kappaleiksi 1989 ja leikattiin 1990. Hermovauriot ovat leikkauksen jälkeen hiukan palautuneet mut oikea jalka on osittain tunnoton jne..
En syö mitään lääkkeitä! Annan kehoni itse kehittää "morffiiniä" särkyä vastaan ja se on minulla toiminut hyvin. Lääkkeiden pelkään aiheuttavan sen että esim. munuaisen viottuu ja sitten joudun syömään lääkettäsiihenkin jolla taas on maksaa tm. rasittava sivuvaikutus ja siten "myrkytyskierre" on käynnissä. Lopetin tupakan polton heti kun sain tietooni vammastani. Nikotiini supistaa verisuonia ja siten välilevyjenkin ravinnon saanti heikkenee... Kevyt liikunta auttaa/lieventää särkyäni. En voi/uskalla juosta mut hiljalleen kävellen ja jos kestää niin kiristän tahtia ja siten pidän peruskuntoa yllä.
Itsesuggestio on minulle ollut tärkeä jotta saan tahattomilta lihasliikkeitä, säryltä, "palelemiselta" jne nukkua. Olen myös oppinut sen että liikunta/rasitukset on suoritettava aamusta jotta päivän aikana voin levätä pois liikunnan aiheutaman säryt ja siten parannan mahdollisuutta saada yölepoa riittävästi.
Pahimmassa tapauksessa kun/jos menetän yöunet niin otan konjakkia. Vuosi kulutus noin 0,5 litraa. Kipua ja särkyä lieventää lämpö. Kuuma kylpy on mielestäni parempi kuin sauna. Jos aamulla selkä on jäykkä niin tulee olla varovainen, hiljalleen käveleskely useimmiten auttaa tai helpottaa laukaisemaan jäykkyyden.
Tälleen olen vuosia taapertanut vammaisena. Nykyisin päivittäiset kävelyt ovat 3-20 kilometriä, korkeintaan 1 tunnin yhteen menoon ja sit "ansaittu" tauko. Vammastani keskustelen/valittelen niin vähän kuin mahdollista. On helpointa elää tämän kans jos ei muista sen olemassa oloa "liikaa." Rentouttavia hetkiä musiikin parissa vietän usein makuulla iltapäivisin. Istuminen rasittaa selkää. Kun seisot on selän rasitus 100% / kun makaat on selän rasitus 25% / kun istut on selän rasitus 160% !!!
Ei tuu mieleen just nyt muuta...
Toivottavasti jotain apua tästä...- Muumimamma
Kerrot että "Kipua ja särkyä lieventää lämpö. Kuuma kylpy on mielestäni parempi kuin sauna."
Mitenkäs kylmä? En tarkoita, että jäitä tarjoaisit selällesi, mutta vanha temppu: pakkasesta vihannespussi kankaaseen käärittynä tai viinipullon ympärille pantava jäähdykepanta. Vai päteekö tässäkin tapauksessa se sääntö, että mikä sopii yhdelle ei sovi toiselle.
Itse tässä mietiskelen, kummalla tavalla alkaisin "noidannuoltani" parantelemaan. - kokemusta
Muumimamma kirjoitti:
Kerrot että "Kipua ja särkyä lieventää lämpö. Kuuma kylpy on mielestäni parempi kuin sauna."
Mitenkäs kylmä? En tarkoita, että jäitä tarjoaisit selällesi, mutta vanha temppu: pakkasesta vihannespussi kankaaseen käärittynä tai viinipullon ympärille pantava jäähdykepanta. Vai päteekö tässäkin tapauksessa se sääntö, että mikä sopii yhdelle ei sovi toiselle.
Itse tässä mietiskelen, kummalla tavalla alkaisin "noidannuoltani" parantelemaan.Ei oo kylmästä kokemusta. Minulla on verenkierron suhteen vaikeuksia ja siksi olen huolellinen K-vitamiininkin suhteen. Kylmällä on uskoakseni sama vaikutus. Siis veren kierto vaikeutuu ja siten ei sovellu minulle. En tiedä jos ko. menetelmä on yksilöllistä mutta urheilussa kyllä käyttävät jääpusseja. Ehkä silloin kipusäryn signaalin lieventämiseksi.
Niin... En ole lääkäri mut jos noudannuoli on hermoradan "litistyminen" tai "puristukseen" joutuminen niin silloin minusta tuntuisi että selkärangan KOHTUULLINEN venytys auttaa. Venyttämällä voi onnistua vapauttamaan painoksissa olevan hermoradan jolloin särky tms lieventyy tai poistuu kokonaan. Ihmisen pituus lyhenee päivän aikana aamu mittaan verrattuna ja se johtuu esim. siitä että välilevyt painuu kasaan. Lyhentyminen voi olla useampia senttejä.
Siis voisit varovaisesti kokeilla asettaa selkäsi vaikkapa avattua ovea vasten - ottaa käsillä kiinni oven yläreunasta ja hiljalleen laskea painosi käsien ja jalkojen varaan polvia taivuttamalla hitaasti. Kyseisellä menetelmällä sain itselleni lievitystä kun jouduin odottamaan leikkausta. Tuon tein 4-8 kertaa päivässä. On varmaan muitakin asentoja miten voi venyttää ettei tarvii rikkoa ovien saranoita =)
Mut muistutan edelleen ettei kaikki menetelmät sovi kaikille jotan en ota vastuuta mahdollisista negatiivisistä seurauksista... Kaikki keinot ovat hyviä paitsi ne huonot =)
- jari
terve!
Mulla oli vuonna 1995 välilevyn pullistuma.
Kaikki alkoi sillä että vasen jalka tuntui oudolta. Sitten viikon päästä alkoi kipu. Kipu oli rasittavaa. Vasemman jalan varpaat oli tunnottomat, ja osittain säärikin. Jalkaa ei voinut nostaa oikestaan yhtään kun kiristi ja sattui. Luulin että vika oli jalassa.
Menin terveyskeskukseen, jossa diagnoosi oli seuraava:
Lepäile pari kuukautta niin se menee ohi..
No, lepäilin pari kuukautta, ja vaiva sen kun paheni.
Yritin minäkin syödä särkylääkkeitä, mutta ei ne auttaneet mitään. Armoton humalatila sai aikaan sen, ettei kipu tuntunut. Oli aika raskasta aikaa..
Menin kaupunginlääkäriasemalle, jossa minusta otettiin tavallin röntgenkuva. Kuvasta ilmeni, että jotain vikaa selässä on. Sain lähetteen Keskussairaalaan.
Keskussairaalassa minusta otettiin magneettiröngenkuvat.
Niistä selvisi, että minulla on 3 ja 4 nikaman välissä välilevyn pullistuma. Lääkäri laittoi minut leikkaujonoon, ja kesti vain 2 viikkoa kun pääsin leikkaukseen keskussairaalaan.
Leikkaus kesti n. 4 tuntia, josta minulla on n. 5cm pitkä arpi selässä. Arpi on jo hävinnyt lähes näkymättömiin.
Leikkauksen jälkeen vaiva hävisi kokonaan, ja on pysynyt poissa tähän päivään saakka.
Mulla vaivat alkoi syyskuussa -94, ja minut leikattiin helmikuussa -95. Oli muuten elämäni pisimmät 6 kuukautta..
Toipumisen jälkeen lääkäri kirjoitti mulle B-lausunnon, jossa kerrottiin, etten pysty toimimaan nykyisessä ammatissani, joten KELA maksoi koulutuksen uuteen, vähemmän selkää rasittavaan ammattiin.
Mitä muuten lääkäri on sulle sanonut? Onko suositellut leikkausta?
Älä turhaan rääkkää itseäsi vaihtoehtohoidoilla, vaan mene ihmeessä leikkaukseen, niin saat parhaiten ja nopeimmin vaivan pois (näin kävi ainakin minulla.)
Hyvää jatkoa sulle, ja kysy jos jotain tulee mieleen. Vastaan mielelläni. Seuraan tätä viestiketjua.
-jari- Välilevy
Olen 38-v ja työ elämässä pitäisi vielä olla kauan ja lääkäri vaan antaa kovempia lääkkeitä meidän työterveydessä ja sanoi että aika parantaa ja minulle tämä on yhtä "helvettiä" ja viimeinen vaihtoehto leikkaus.Minä haluaisin heti leikkaukseen olen niin kipeä että ei meinaa löytyä missään hyvää asentoa olla vasen jalkani on kipeä kankusta jalkapohjaa ja hermosärky kamala.Yöt mene kieriskellessä sängyssä..ja sairaslomaa joutuu ottamaan töistä...vaikka kevensin jo työmäärääni jäämällä vuodeksi osa-aikaiselle.Minulla on maanantaina lääkäri ehkä hän taaskeksii jotai lääkkeitä lisää ka voimisteluliikkeitä.Tuntuu että pitäisi olla ihan lääketokkurassa että selviäisi ettei tuntisi kipua joka on jatkuvaa...
- kokemusta
Välilevy kirjoitti:
Olen 38-v ja työ elämässä pitäisi vielä olla kauan ja lääkäri vaan antaa kovempia lääkkeitä meidän työterveydessä ja sanoi että aika parantaa ja minulle tämä on yhtä "helvettiä" ja viimeinen vaihtoehto leikkaus.Minä haluaisin heti leikkaukseen olen niin kipeä että ei meinaa löytyä missään hyvää asentoa olla vasen jalkani on kipeä kankusta jalkapohjaa ja hermosärky kamala.Yöt mene kieriskellessä sängyssä..ja sairaslomaa joutuu ottamaan töistä...vaikka kevensin jo työmäärääni jäämällä vuodeksi osa-aikaiselle.Minulla on maanantaina lääkäri ehkä hän taaskeksii jotai lääkkeitä lisää ka voimisteluliikkeitä.Tuntuu että pitäisi olla ihan lääketokkurassa että selviäisi ettei tuntisi kipua joka on jatkuvaa...
*suosittelee pikaista lääkärin vaihtoa*
- minna
Useissa tuttavien tapauksissa leikkaus apu on ollut lyhytaikainen ja lääkytys pitkäaikainen.
Suosittelen lukemaan Antti Heikkilän kirjan "selkä". Siinä on asiaa.- Tarkkailija
"Useissa tuttavien tapauksissa leikkaus apu on ollut lyhytaikainen ja lääkytys pitkäaikainen."
Mitä sinä yrität sanoa?
- tarkoitatko, että leikkauksen tuoma apu on ollut lyhytkestoinen, vai että lääkärit eivät ole saaneet apua leikkaukseen, muuta kuin lyhytaikaista sellaista??
- Mikä on ”lääkytys”?
Jos tarkoitat lääkitystä, niin tarkoitatko, että lääkitystä joudutaan jatkamaan pitkään, jos potilasta ei leikata, vai että lääkitystä joudutaan jatkamaan pitkään mikäli potilas leikataan?
Vai tarkoitatko sitä, että lääkityksellä päästään parempaan tulokseen kuin leikkauksella?????
Vittu, kyllä tuo suomenkieli tuntuu olevan joillekin vaikeaa. Tosi ärsyttävää lukea tekstiä josta ei yksinkertaisesti saa selvää mitä toinen yrittää sanoa.. Ei kai se niin vaikeaa luulisi olevan aikuisen ihmisen kirjoittaa niin että muutkin ymmärtävät (tai sitten on)?
Ei millään pahalla...
- seurannut
Tiedän 5 välilevyn pullistumasta kärsivää henkilöä
Heistä 4 on leikattu
Joista 3 kärsii jalkojen turvotuksesta, kivusta ja tuntohäiriöistä
Ei kärsi istua pitkään esim. autossa,
kävelyssä selkä ja jalat kipeytyy ja kompastelee,
ryhti en enemmän tai vähemmän perse pitkällä eteenpäin kallistunut
Lienekö heidän vaivansa unohtuneen jumpan seurausta ???
Ovat he ainakin yrittäneet jumpata, omasta mielestään
Yhdellä leikkaus onnistui ilman mitään jälki oireita,
tosin hänellä leikkaukseen lähtö tilanteessa selkä ei ollut niin kipeä kuin muilla ??
Liekö ollut korkeampi kipukynnys tai jotain muuta ??
Yhtä henkilöä ei ole leikattu
Hän kärsii vaivasta aika-ajoin tosi kipeästi, n. kerran kahdessa/kolmessa vuodessa.
Ei pääse kahteen päivään ylös sängystä ja viikon verran kävely on huonoa.
Sitten menee taas pitkiä aikoja "ihan hyvin", ilman oireita.
Silloin hän "yrittää" jumpata tehokkaasti selkälihaksia
Uiminen x2/vk on parasta jumppaa, (rintauinti)
Mitä säännöllisemmin jaksaa jumpata, sen pidempiä nuo hyvät hetket ovat
En tiedä onko leikkaamattomuus riski jalkojen halvaantumiseen
Leikkauksessakin on kyllä jalkojen halvaantumis riski
???????
On varmaankin tilanteita joissa on "pakko" leikata
Osaako kirurgit arvioida jokaisen tilanteen oikein
???
Mulla on vähän sellainen kutina, että riippuu kirurgista
miten leikkaus onnistuu ja jääkö siitä jälki seuraamuksia
??????- kokemusta
tuo sinun ajatuksesi:
###
??????
###
...uskoisin että olet enemmän oikeassa kuin itsekkään arvaat... Jossakin varmaan istuu henkilö jolla on tiedot miten "se ja se" kirunki on ko. olevista leikkauksissa onnistunut.
Minut leikanut kirunki (nuori ja taitava) oli kesken minun leikkauksen kutsunut vanhemman ja kokeneen kirungin avukseen leikkuksen aikana. Olen siitä ikikiitollinen hänelle. Tosin se minun 4 tunnin leikkaus siten venyi yli 7 tuntiseksi mut hyvin minä nukuin =) Pyysin leikkaus kertomuksen jälkeen päin ja tutustuin siihen huolella eläkkeelle joutumisen jälkeen.
On muistettava että jokainen potilas on yksilö ja ei voi ihan miten vaan tuomita jotain kirunkia huonommkasi kuin toinen. Mut olen varma että joku jossakin tietää kuka tai ketkä mahdollisesti ovat suomen parhaat... - ...)...
kokemusta kirjoitti:
tuo sinun ajatuksesi:
###
??????
###
...uskoisin että olet enemmän oikeassa kuin itsekkään arvaat... Jossakin varmaan istuu henkilö jolla on tiedot miten "se ja se" kirunki on ko. olevista leikkauksissa onnistunut.
Minut leikanut kirunki (nuori ja taitava) oli kesken minun leikkauksen kutsunut vanhemman ja kokeneen kirungin avukseen leikkuksen aikana. Olen siitä ikikiitollinen hänelle. Tosin se minun 4 tunnin leikkaus siten venyi yli 7 tuntiseksi mut hyvin minä nukuin =) Pyysin leikkaus kertomuksen jälkeen päin ja tutustuin siihen huolella eläkkeelle joutumisen jälkeen.
On muistettava että jokainen potilas on yksilö ja ei voi ihan miten vaan tuomita jotain kirunkia huonommkasi kuin toinen. Mut olen varma että joku jossakin tietää kuka tai ketkä mahdollisesti ovat suomen parhaat...Viime keväänä sain todella pahan iskiaksen, kärsin siitä kaksi ja puoli kuukautta. 3 ensimmäistä viikkoa oli vaikeinta, en saanut nukutuksi kuin vaivaiset 2 tunnin pätkät. En pystynyt kävelemään enkä seisomaan, laihduin 5 kg kolmessa viikossa. Vasta magneettikuvauksella saatiin selville että L-nikamien välilevyt 3kpl ovat painuneet. Siis rappeutuma. Sain kivun laskettua ajan mittaan ensin Tramalilla, loppuaikana tahdonvoimallani. Leikkaus ei kuulemma auta. Jää vain ns. aavesärkyä vasemmassa reidessä.Olen jo tottunut siihen. Yritän voimistella selkääni usein, pumppaan itseni taakse nojaamalla käteni pakaraan. Vahvistan vatsalihaksiani myös, sain uuden ja mielenkiintoisen ohjeen. Se on selällään makuu, käsi ristiselän alle, yritetään vetää vatsa niin paljon sisään("vetoketju kiinni" tai "napa sisään") ja samalla yritetään hengittää samalla. Se on vaikeaa, mutta onnistuin löytämään syvät vatsalihakset ja juuri ne pitävät huonon selän koossa. Edelleen pitkään seisominen tekee pahaa. se onkin eräs selkärangan rappeutumisen merkkinä.
Minäkin seuraan tätä juttua mielenkiinnolla. Tsemppiä! - kokemusta
...)... kirjoitti:
Viime keväänä sain todella pahan iskiaksen, kärsin siitä kaksi ja puoli kuukautta. 3 ensimmäistä viikkoa oli vaikeinta, en saanut nukutuksi kuin vaivaiset 2 tunnin pätkät. En pystynyt kävelemään enkä seisomaan, laihduin 5 kg kolmessa viikossa. Vasta magneettikuvauksella saatiin selville että L-nikamien välilevyt 3kpl ovat painuneet. Siis rappeutuma. Sain kivun laskettua ajan mittaan ensin Tramalilla, loppuaikana tahdonvoimallani. Leikkaus ei kuulemma auta. Jää vain ns. aavesärkyä vasemmassa reidessä.Olen jo tottunut siihen. Yritän voimistella selkääni usein, pumppaan itseni taakse nojaamalla käteni pakaraan. Vahvistan vatsalihaksiani myös, sain uuden ja mielenkiintoisen ohjeen. Se on selällään makuu, käsi ristiselän alle, yritetään vetää vatsa niin paljon sisään("vetoketju kiinni" tai "napa sisään") ja samalla yritetään hengittää samalla. Se on vaikeaa, mutta onnistuin löytämään syvät vatsalihakset ja juuri ne pitävät huonon selän koossa. Edelleen pitkään seisominen tekee pahaa. se onkin eräs selkärangan rappeutumisen merkkinä.
Minäkin seuraan tätä juttua mielenkiinnolla. Tsemppiä!Kun/jos on heikko selkä tai/ja välilevy juttuja ehkä nikamien kulumisia niin on todella tärkeää ettei jää sohvan pohjalle vaan pitää lihakset vahvana. Itse ostin puoli vuotta sitten sellaisen TV:ssä mainostetun aparaatin (en osatanut alkuperäistä ja kallista vaan halvan kopian) jota polvien ja käsien varassa ollessa työnnetään eteen päin ja takaisin... Muutama minuutti päivässä tekee tosi hyvää... Mut senkin laitteen apu on varmaan yksilöllistä kuten monet muutkin.
Heikko selkä tarvitsee vahvat selkälihakset joten kannattee kuntoilla kykyjen mukaan. Liikkeiden tulee olla RAUHALLISEEN tahtiin tehtyjä.
Sauva kävelyä harrastin paljon silloin kun selkäni oli heikko ja lihakset tosi surkeessa kunnossa. Sauvojen antama tuki auttoi paljon. Nyt lenkkeilen kävellen 3-20 km/pv ilman sauvoja ja usein raskastakin lantiovyöllä varustettua reppua kantaen. Lantiolla oleva repunvyö siirtää repun painon lantiolle joten se ei paljoo selkää rasita.
Selkävaivasille on myös tärkeää oikeat kengät. Sain apua sairaalasta aikanaan valinnassa ja sain lisäksi sellaiset pohjalliset joita käyttäen on todella mukava vaeltaa... En osaa selittää miten pohjallinen kengässä voi vaikuttaa selkään mut niin se vaan mun kohdallani on...
Kuntoilemisiin!
- jumppari
Lueskelin näitä vastauksia ja ehdotuksia vaivaan. Itse olen koulutukseltani fysioterapeutti ja ajattelin antaa oman näkemykseni asiaan.
Välilevyn pullistumia on monella. Syitä voi olla istumatyö, vähäinen liikunta, raskas selkää kuormittava työ sekä työn huono ergonomia. Syitä on myös muita.
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että ennen leikkausta kannattaa kokeilla myös fysioterapiaa. Ei pelkästään passivisia hoitomuotoja, kuten sähkökipuhoitoja, vaan myös fysioterapeutin antamia ohjeita, joiden avulla vaivat voi saada kuriin. Yksi helppo ja hyödyllinen apukeino on roikkuminen. Silloin painovoima vetää nikamia erilleen toisistaan ja oireet helpottuvat. Saman voi tehdä myös siten, että menee oven päädyn kohdalle ja ottaa ovaen kahvoista molemmin puolin kiinni. Tässä voi pitää jalat maassa ja kyykistyessä taaksepäin selkä köyryssä hermojuuri aukot avautuvat , jolloin kivut myös lievittyvät.
En halua tässä kuitenkaan saarnata oman ammattikuntani puolesta, vaan annoin oman mielipiteeni asiaan. Suosittelen myös oireiden ollessa pahat leikkaukseen hakeutumista sekä noudattamaan leikkauksen jälkeen saatuja ohjeita itsensä (selkänsä) kunnossapidosta. Loppujen lopuksi on paljon itsestä kiinni, miten oireet saa kuriin.- kokemusta
...tulihan sieltä jo hiukan ammattimaistakin tekstiä jota olen odotellut... Kiitos!
Odottelen edelleen että joku kertoisi vihjeitä miten saa pois selässä rikkoutuneiden hermoratojen aiheuttamat tahattomat lihas liikkeet? Ne häiritsevät yöuntani =( Tähän asti olen selvinnyt hyvin lihasten venyttelyllä mut ongelmana on se että on noustava yölläkin venyttämään oikean jalan pohjelihasta!
Katoan nyt matkoille mut kurkkailen tänne mahdollisuuksien mukaan!
Hyvää kesää kaikille ja parantukaa! ={)
*vilkuttaa mennessään*
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931738
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa3581159Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"
Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna181158- 941019
- 62823
Vanhemmalle naiselle
Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam34783Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani6724- 46706
Mitä saat naiselta mies kun
Otat ohjat? Saat feminiinistä pehmeyttä, lämpöä ja rauhaa. Kun nainen on tässä moodissa hän auttaa miestä lepäämään ja p113676En vaan ymmärrä
Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla42670