MITÄ LEFFOJA LEFFAHARRASTAJAN TULEE NÄHDÄ?

..............................

Katson leffoja lähes päivittäin. Genre menee laidasta laitaan. Silti takavuosina on varmasti tehty klassikoita, joita en ole vielä nähnyt. Kertokaa siis, mitkä ovat jokaisen leffaharrastajan must see? (;

10

1022

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • leffafriikin ehdotuksia

      Ehkäpä jokaisen leffaharrastajaksi itseään kutsuvan on tutustuttava eri genre-tyyppeihin ja aikakausiin..

      Kun olet jo ne pakolliset Matrixit, Kummisetä-trilogiat, Pulp Ficitonit, Tähtien Sodat yms valtavirtapätkät nähny niin tulee mieleen esim:

      Citizen Kane, Casablanca, Vertigo, Apocalypse, Sunset Boulevard, Huuliharppukostaja, Taksikuski, Seppuku, Nykyaika, Kaupungin valot, American History X, Kellopeli Appelsiini, Das Boot, M kaupunki etsii murhaajaa, Maltan haukka, Key largo, Cherbourgin sateenvarjot, Cabaret, Yöportieeri, Rebel without a cause (oikeastaan kaikki kolme DEania kuuluu yleissivistykeen), Gilda, Laura, Avaruusseikkailu 2001.. onhan tuota elokuvataidetta maailmassa.. ilman tätä tämän päivän Hollywoodin main-flow:n tehostedollarilässyrahastu$mössöäkin..

      • The Wolf

        Sekä nykyelokuvan parhaimpia että jo keskuudestamme poistuineta, joita on elokuvanystävän _pakko_ nähdä (tykkäsi niistä tai ei):

        Kubrickia, Leonea, Lynchiä, Bergmania, Kieslowskia, Herzogia, Tarkovskya, Kurosawaa, Dreyeriä, Godardia, Malickia, Felliniä, Mizoguchia, Ozua, Eisensteinia, Murnauta, Hitchcockia, Langia, Buñuelia, Wellesiä, Peckinpahia, Kalatozishvilia, Polanskia, Rossellinia, Jarmuschia, Kaurismäkeä, Fordia, Hawksia, Renoiria, Truffautia, Allenia, Tatia, Pasolinia, Wendersia, Resnaisia, Kobayashia, Hustonia, Cronenbergiä, Coppolaa, Scorsesea, von Trieriä, Hanekea, Chaplinia...

        Ja näillä pääsee vasta alkuun.


      • on vai pakko
        The Wolf kirjoitti:

        Sekä nykyelokuvan parhaimpia että jo keskuudestamme poistuineta, joita on elokuvanystävän _pakko_ nähdä (tykkäsi niistä tai ei):

        Kubrickia, Leonea, Lynchiä, Bergmania, Kieslowskia, Herzogia, Tarkovskya, Kurosawaa, Dreyeriä, Godardia, Malickia, Felliniä, Mizoguchia, Ozua, Eisensteinia, Murnauta, Hitchcockia, Langia, Buñuelia, Wellesiä, Peckinpahia, Kalatozishvilia, Polanskia, Rossellinia, Jarmuschia, Kaurismäkeä, Fordia, Hawksia, Renoiria, Truffautia, Allenia, Tatia, Pasolinia, Wendersia, Resnaisia, Kobayashia, Hustonia, Cronenbergiä, Coppolaa, Scorsesea, von Trieriä, Hanekea, Chaplinia...

        Ja näillä pääsee vasta alkuun.

        Katso mitä haluat, mutta kokeile laajasti eri tyylilajeja. Ei sitä koskaan tiedä mistä pienen helmen löytää.
        Ei ole olemassa kaikkivoipaa elokuvaa, se mikä toisella toimii, ei toista liikuta mitenkään. Ei ole pakko hehkuttaa Citizen Kanen nerokkuutta, tai Bluesbrotherien hauskuutta jos ne ei kolahda. Mene ulos kadulle ja katso. Erilaisilla autoilla ne sielläkin ajaa, ja jotkut ovat varmasti ihan tyytyväisiä ajopeleihinsä. Tai vaikka nää naiset.
        Toiset ovat tissimiehiä, ja toiselle ne sääret on tärkeet.


      • ..............

        Kiitän ja kumarran vaivannäöstä. En olisi kuitenkaan samaa mieltä The Wolfin kanssa. Harrastuksesta ei kannata tehdä pakkopullaa pakottamalla itsensä katsomaan sellaisia leffoja, joita muut pitävät klassikoina ja jotka eivät kosketa itseä lainkaan. Se aika kannattaa käyttää helmien löytämiseen leffojen virrasta. Siinäkin asiassa kannattaa löytää oma juttunsa, eikä mennä laveaa keskitietä. Elokuvien katsomisessa ainakin itselleni on tärkeintä tunne. Se miten jotkut tarinat tulevat iholle asti, vetoavat tunteisiin ja opettavat löytämään itsestään joskus jopa ihan uusia juttuja.


      • The Wolf
        .............. kirjoitti:

        Kiitän ja kumarran vaivannäöstä. En olisi kuitenkaan samaa mieltä The Wolfin kanssa. Harrastuksesta ei kannata tehdä pakkopullaa pakottamalla itsensä katsomaan sellaisia leffoja, joita muut pitävät klassikoina ja jotka eivät kosketa itseä lainkaan. Se aika kannattaa käyttää helmien löytämiseen leffojen virrasta. Siinäkin asiassa kannattaa löytää oma juttunsa, eikä mennä laveaa keskitietä. Elokuvien katsomisessa ainakin itselleni on tärkeintä tunne. Se miten jotkut tarinat tulevat iholle asti, vetoavat tunteisiin ja opettavat löytämään itsestään joskus jopa ihan uusia juttuja.

        Mutta jos ei tiedä mistä aloittaa eikä tiedä mitä haluasi seuraavaksi kokeilla, mutta haluaa kokeilla jotain itselleen uutta, niin kyllä aivan varmasti kannattaa luottaa kriitikoiden ylistämiin elokuviin. Jos ei kolohda, niin voi suosiolla jätää sen ohjaajan tuotannon vähemmälle.


      • on must
        The Wolf kirjoitti:

        Mutta jos ei tiedä mistä aloittaa eikä tiedä mitä haluasi seuraavaksi kokeilla, mutta haluaa kokeilla jotain itselleen uutta, niin kyllä aivan varmasti kannattaa luottaa kriitikoiden ylistämiin elokuviin. Jos ei kolohda, niin voi suosiolla jätää sen ohjaajan tuotannon vähemmälle.

        Stanley Kubrickin The Shining (Hohto) on pakollinen klassikko (ja hyvä sellainen).


      • ..ehdotuksena
        on must kirjoitti:

        Stanley Kubrickin The Shining (Hohto) on pakollinen klassikko (ja hyvä sellainen).

        Itse ainakin olen jotenkin onnistunut aina löytämään jotain todellisia leffalöytöjä alekoreista ja uutuuksista, vaikka ostelenkin leffoja päivittäin!
        Ne parhaat vain aina osuu käteen.
        Joten voisin mainita pari, ihan vain näin ohimennen:

        Ehdottomasti suosittelen Täällä Pohjantähden Alla ja näin ollen Tuntematon Sotilas sekä Saturday Night Fever (siinä usein tunnetuimmat).
        Ei niin tunnettuja tulee mieleen:
        Gosford Park, Seitsemän, Boondock Saints, Donnie Brasco..


    • mikä top250 se oli

      siitä vaan vapaassa järjestyksessä

    • PinkCatz

      olen todellinen elokuvien suurkuluttaja...filmifriikki *täysverinen Sellainen*...mutta... Itse katson vain sellaisia elokuvia mitkä minua itseäni kiinnostaa ja keräilen niitä omiin arkistoihini...joten...esim. Matrix, Star wars...ym... NO THANK YOU!

    • MarkiisiDeFuckingÅmÅl

      Fritz Lang: M - kaupunki etsii murhaajaa
      F.W.Murnau: Nosferatu -eine Symphonie des Grauens
      Orson Welles: Citizen Kane
      Orson Welles: Touch of Evil
      Alfred Hitchcock: Rear Window (Takaikkuna)
      Alfred Hitchcock: Psycho
      Alfred Hitchcock: The Birds (Linnut)
      Dario Argento: Suspiria
      Michael Powell: Peeping Tom
      Luis Buñuel( Salvador Dalí):Andalousian Dog
      Sergei Eisenstein: Panssarilaiva Potemkin
      Carl Theodor Dreyer: Vampyr
      Michael Curtiz: Casablanca

      no varmaan on muitakin hyviä, mutta nämä tuli mieleen noin yhtäkkiä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      415
      1730
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1358
    3. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      175
      1355
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      117
      1285
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1036
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      946
    7. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      900
    8. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      92
      881
    9. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      866
    10. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      110
      845
    Aihe