Evankelistan työsuhde

Minkälaisissa työsuhteissa evankelistat on seurakunnan kanssa helluntailaisilla.

Työsuhteesta voi puhua jos seurakunta on järjestänyt evankelistalle rahankeräysluvan tai omaan käyttöön tarkoitetun tilin joka näkyy seurakunnan kirjanpidossa.

Evankelistallehan kuuluu itse ilmoittaa veronsa niin miten seurakunnan osalta valvotaan että asia menee laillisesti ja onko sosiaaliturva- ym. maksut maksettu.

Seurakunnan johtoportaan päätöksen nojalla evankelista voi veloittaa käytössä olevalta tililtään työ- ym. kulut ja jos jotain jää niin sen voi nostaa palkkana.

Valvotaanko seurakunnissa evankelistojen tilin rajoissa "rajatonta" rahannosto-oikeutta kulujen kattamiseksi esim. jos vaikka maksaa tililtä ulkomaanmatkan sivukuluineen kolmeenkymmeneen eri maahan ja joihinkin niistä useanmankin kerran ja jopa perheensä kanssa?

11

948

Vastaukset 11

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pakanain-Huuto

vierailevat evankelistat eli saarnaajat saavat pienen rahakorvaukset matkakulut. Pienissä hell.seurakunnissa on rahastonhoitaja (palkaton) joka näitä saarnaajien palkkoja hoitaa.

yleiseti ottaen saarnaaja maksaa itse verot, valtiolle ja kunnalle muut eli on ns. ykstyisyrittäjä. Mutta jos seurakunnassa on palkattu saarnaaja, niin seurakunta toimii valtioon ja kuntaan päin samoin kuin mikä tahansa liikeyritys eli srk.maksaa Tel.- tyött.vak. muut pakolliset maksut valtiolle ja kunnille sekä tietysti pidättä verot saarnaajan palkasta.

Eli suurin piirtein näin se menee. Seurakunnissa valvotaan rahankäyttöä ja heillä on ulkopuolinen (jäävitön tilintarkastaja useinmiten)

Seurakunnan tileillä ei paljon raha mätäne. Koska pitää hoitaa myös srk.kiinteistö, lämpä sähkä vesi ynnä muutsen kaltaiset kulut.

• kahta raamatullista

virkaa , saarnaja l. paimen ja evankelista.Sarrnaajilla on asiat ok. Mutta evankelistat ovat olleet ja ovat "välttämätön paha". Pastorit, paimenet julistavat turvatusta asemasta srk:n kokouksissa, me siunaamme evankelistoja, kyllä Jumala heille aikanaan palkan maksaa.Loppu :(

• Vähän epäloogiselta vaikuttaa rahoitus seurakunnissa jotta meneekö osa ohi kirjanpidon tai maksetaanko palkat verottomina työkuluina.
        Seurakunnat tosin ovat itsenäisiä joten toimintatavat voi vaihdella kun toisella ei ole oikeutta saada toisen tietoja.

Eräskin seurakunta ilmoittaa budjetiksi(2003) 580 000 euroa ja työntekijöitä 9 ja lisäksi 12 ulkomailla joiden budjetti vain 98 000 euroa eli luvut ei vaikuta loogisiltaa

• Pakanain-Huuto
        kahta raamatullista kirjoitti:

virkaa , saarnaja l. paimen ja evankelista.Sarrnaajilla on asiat ok. Mutta evankelistat ovat olleet ja ovat "välttämätön paha". Pastorit, paimenet julistavat turvatusta asemasta srk:n kokouksissa, me siunaamme evankelistoja, kyllä Jumala heille aikanaan palkan maksaa.Loppu :(

kysymys saarnaajasta vai evankelistasta, samasta asiasta palkka maksetaan.

• todé

Mistä sinä NÄITÄ (fakta-)tietoja olet keräillyt?

• Onko mainitsemani esimerkki ulkomailla lomailevasta evankelistasta faktatietoa sinunkin mielestä?

• Pakanain-Huuto

että olen hellarikodin lapsi. Äiti on rahastonhoitaja ja isä istuu seurakunnan vanhemmistossa. Joten asioita on tullut seurattua vaikka viime aikoina ei ihan niin tiiviisti. Siis en ole keräillyt vaan sivusta seurannut.

• todé
        Pakanain-Huuto kirjoitti:

että olen hellarikodin lapsi. Äiti on rahastonhoitaja ja isä istuu seurakunnan vanhemmistossa. Joten asioita on tullut seurattua vaikka viime aikoina ei ihan niin tiiviisti. Siis en ole keräillyt vaan sivusta seurannut.

mutta kappas kun tulitkin sekoilleeksi ja kertoneeksi samalla pari mielenkiintoista tietoa. Minun vanhempani eivät ole noin hurskaita. ;-)

• Pakanain-Huuto
        todé kirjoitti:

mutta kappas kun tulitkin sekoilleeksi ja kertoneeksi samalla pari mielenkiintoista tietoa. Minun vanhempani eivät ole noin hurskaita. ;-)

mutta ei väliä. Kodin kulttuuriperimästä johtuen täällä roikun puun ja kuoren välissä. En voi olla vanhempieni uskon vakaumusta vastaan koska rakastan heitä (vaikka ovatkin helluntailaisia) mutta en voi olla heidän puolellakaan koska en usko sillä erityisellä tavalla 'uudelleensyntymiseen'. Olen ajatellut, että jos Jumala (jos on olemassa) minun antanut tulla maailmaan vanhempieni lapseksi, niin pitäköön Hän huolta sitten elämästäni. Jos Jumala on, niin olkoon ja jos ei ole, niin sitten ei ole. Ei se minua häiritse.

Räppänät auki maailmaan ja rähmät pois silmiltä. En halua, että yliluonnolliset asiat rajoittavat elämääni:)

• Päivänkakkara .
        todé kirjoitti:

Kun ei ole oikeita opettajia palstalla todet ja muut mesoavat. Sama kun kissa on poissa hiiret hyppivät pöydällä.

• todé
        Päivänkakkara . kirjoitti:

Kun ei ole oikeita opettajia palstalla todet ja muut mesoavat. Sama kun kissa on poissa hiiret hyppivät pöydällä.

olen kirjoittanut sinulle jotain, jonka vuoksi pitää nyt siellä narista koko ajan?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taas uusi PS:n rasismiKOHU!

Nyt Mauri Peltokangas on taas huuliaan lepattanut. Suomen rasistisin puolue - PS! https://www.iltalehti.fi/politiikka/a
      Maailman menoa
      649
      1384
    2. 107
      1237
    3. Naisten liian suuret vaatimukset?

Palstalla näkee usein vlituksia siitä, että naisilla on miehille liian suuria vaatimuksia. Haluankin nyt mielenkiinnosta
      Sinkut
      198
      899
    4. Jarruton, viritetty ja kilvetön mopo

Ajo-oikeudeton ja uppiniskainen kuski. Tuloksena vääntynyt aita, rusinaksi muuttunut mopo ja pari pipiä.
      Maailman menoa
      320
      832
    5. Olen henkisesti väsynyt. Takki tyhjä.

Olen joutunut elämään yksin liian kauan. Työttömänä ja somepaskaa. Työpaikoilla joudun kiusatuksi. En enää tiedä, mitä
      Maailman menoa
      226
      775
    6. Pitääkö minun pyytää

Itse itseni sinun luo tällä viikolla vai tajuatko itse pyytää ??
      Ikävä
      58
      713
    7. Onnittelut taktiikan vaihdoksesta mies!

Esität nykyisin varattua, ettei naiset jää roikkumaan , mutta sinä saat haluamasi. Oletpa sinä hieno mies. 👏🏻 Osasin o
      Ikävä
      175
      661
    8. Peräti 12 000 ihmisen toimeentulo leikattiin puoleen kun eivät ilmoittautuneet työkkäriiin!

Peräti 12 000 ihmisen (useimmat nuoria miehiä) toimeentulo leikattiin puoleen kun eivät ilmoittautuneet työkkäriiin! ht
      Maailman menoa
      232
      647
    9. Katotaan miten jaksat tätä

Olen valmis pelaamaan tätä seuraavat 10v. Voit kysyä tutuilta miten olen erittäin kärsivällinen.
      Ikävä
      88
      620
    10. Tiedätkö mitä mies

Sinulla ei ole kaikki kunnossa päänupissa! Älä pilaa sitä, mitä sinulla on oikeassa elämässä. Tämä ei ole mitään rakkaut
      Ikävä
      21
      571
    Aihe