kilpirauhasen vajaatoimintaa?

väsynyt

En olisi arvannut että minulla saattaa olla kilpirauhasen vajaatoiminta, mistäpäs sellaisen olisin keksinyt.. verikokeissa kävin kun Oireita on ollut kaikenlaisia: palelu, väsymys, hiustenlähtö, ummetus.. oon van ihmetelly et mistä johtuu.. verikokeen tulos oli rajamailla, viikon päästä otetaan uus koe. olis kyllä ihana saada jo jokin vastaus tähän olotilaan joka on pikkuhiljaa kehittynyt vuoden aikana...

onko täällä vajaatoiminnasta kärsiviä ihmisiä? miten huomasitte? onko lääkitys auttanut/muuttanut elämää?

17

12149

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön

mulla oli oireita noin 5vuotta. Väsymys, palelu, haluttomuus, asioiden unohtelu ja vaikka mitä. Loppujen lopuksi pulssi oli 50 ja kovassa rasituksessa 95 verenpaine tosi alhainen jne... Mulle sanoi lääkäri, että vaikka arvot oli rajoilla niin kuitenkin kokeillaan lääkitystä, koska muita oireita niin paljon. Täytyy sanoa, että kun olin puoli vuotta thyroksiinia syönyt oli tunne, et heräisin jostain horroksesta. Kilpparin hoito tuntuu olevan lääkäreille jotenkin kynnyskysymys ei millään haluttais määrätä lääkettä.

• hoitoa?

Muita pillereitä kyllä määrätään kovin mielellään, mutta tämä kilpirauhasen hoito on jostain syystä eräs niitä ongelmia joihin ei haluta paneutua, ei tutkia eikä määrätä hoitoakaan.

Minullakin oli TSH yli 4 kun se viimeinkin mitattiin, kun olin oireita jälleen valittanut.
        Kuului olevan ohjearvojen rajoissa, eikä aiheuttanut mitään toimenpiteitä, vaikka oireita vajaatoiminnasta oli moniakin!

• väsynyt

pahinta on ajatuksen takkuaminen, ja kun ei jaksa edes puhua. Välil tuntuu et oonks mä oikeesti tyhmentyny, vai mikä on... toivon ettei näin olisi käynyt ja syy löytyisi jostain muusta... :) mulla sanottiin siel verikokeissa et joku arvo oli 10.4 ja raja on 10.2 ? mistähän oli kyse? onneks kontrolli on kohta nii saa tietää taas enemmän...

• Nimetön
        väsynyt kirjoitti:

pahinta on ajatuksen takkuaminen, ja kun ei jaksa edes puhua. Välil tuntuu et oonks mä oikeesti tyhmentyny, vai mikä on... toivon ettei näin olisi käynyt ja syy löytyisi jostain muusta... :) mulla sanottiin siel verikokeissa et joku arvo oli 10.4 ja raja on 10.2 ? mistähän oli kyse? onneks kontrolli on kohta nii saa tietää taas enemmän...

siis ihan sama tilanne kun mulla oli eli arvot on rajoilla. Sitäpaitsi noi rajatkin heittelee tk;n ja sairaaloiden kesken. Et oo tyhmä, se vaan hidastaa kaikkia ihmisen elin toimintoja siis se kilppari. Tsemppiä sulle ja yritä lyödä nyrkki pöytään.

• Tainuli

Hei!
      Lääkärit määräävät tyroksiinia kovin nihkeästi. Jos tulos on on rajamailla ettei lääkitystä tarvita voi olo olla ihan muutta kuin normaali. Jos eivät lääkkeitä anna. luontaispuolelta löytyy jodia ja tyrosiin niminen aminohappo. niillä saa olon paremmaksi. Tsemppiä.

• Nimetön

konstit kannattaa kokeilla. Kilpparin vajaa toiminta voi aiheuttaa jopa masennusta joten kannattaa hoitaa itseään. Aloe vera on myös suositeltava kokeilla, koska se tasapainottaa ihmisen elimistön toimintaa.

• oikeampi

TSH arvo ole 2½ josta palstoillakin on kerrottu!

• väsynyt

jos ei ne mitää siel lääkärissä meinaa nii täytyy kokeilla noit.. mitä vain et olo helpottuis! :D
        kiitos vastauksista!!

• Pupa
        väsynyt kirjoitti:

jos ei ne mitää siel lääkärissä meinaa nii täytyy kokeilla noit.. mitä vain et olo helpottuis! :D
        kiitos vastauksista!!

Mulla on kyllä pelkkiä hyviä kokemuksia lääkäreistä ja tyroksiinin määrämisestä. Terveyskeskus puolella lääkkeiden määräminen ja näytteiden ottaminen on nihkeää, mutta yksityisellä lääkärit mahtavia!
        Mulla on ollut nyt parisen vuotta lääkitys päällä, välillä suuremmalla, välillä pienemmällä annoksella.
        Käyn kontrolleissa yksityisellä puolella. En haluaisi terveyskeskus puolelle, ihan syystäkin.

Jos on oireita, niin kannattaa mennä kokeisiin, ei ole mitään järkeä kärsiä niistä kun löytyy lääkitys.

• vecanna

Onko aihetta huoleen kun verikokeissa tsh arvo oli 199 ja t4v oli 1,9? Kaula on turvonnut ja pari kuukautta sitten sormet ja varpaat mennivät tunnottomiksi ja kuukausi sen jälkeen todettiin paha migreeni, yös kaikki muut ns, normaalit kilpirauhasen vajaatoimintaan viittaavat oireet ovat. Olisi kiva saada tietää mistä on kyse, kun tulehdusarvot on hyvät ja ultraan on aika.

• tuore kilppari

normaali tsh-arvo on 1-4 eli muistat varmaan jonkun toisen arvon. Itsellä oli paljon oireita, tsh oli 6 ja lääkitys aloitettiin vajaa viikko sitten.

• Miukkup.
        tuore kilppari kirjoitti:

normaali tsh-arvo on 1-4 eli muistat varmaan jonkun toisen arvon. Itsellä oli paljon oireita, tsh oli 6 ja lääkitys aloitettiin vajaa viikko sitten.

Mun tietääkseni tsh:n viitearvo on 0,35-5 ja t4v:n viitearvo 9-19.
        Mulla oli alussa arvot tsh 8,6 ja t4v 10,1.
        Söin puolikasta 0,1 mgtä tyroksiinia 2kk ja sit oli toi seuranta labra ja arvot oli tsh 4,6 t4v 10,2.
        Nyt nostettiin sit toi lääkitys kokonaiseen pilsuun elikäs päivässä tyroksiinia menee 0,1 mg:tä.
        On vaan semmonen homma et mun tulehdus arvot on ollu koholla yli 3kk ja viimeks ne oli vielä vähän noussu. crp oli 24 ja senkka 59. Ei ole kilppari kipee eikä turvoksissa. Voiko noi tulehdus arvot johtua kilpirauhasen tulehduksesta?
        Lääkäritkään ei tunnu tietävän.

• liveyourlife
        Miukkup. kirjoitti:

Mun tietääkseni tsh:n viitearvo on 0,35-5 ja t4v:n viitearvo 9-19.
        Mulla oli alussa arvot tsh 8,6 ja t4v 10,1.
        Söin puolikasta 0,1 mgtä tyroksiinia 2kk ja sit oli toi seuranta labra ja arvot oli tsh 4,6 t4v 10,2.
        Nyt nostettiin sit toi lääkitys kokonaiseen pilsuun elikäs päivässä tyroksiinia menee 0,1 mg:tä.
        On vaan semmonen homma et mun tulehdus arvot on ollu koholla yli 3kk ja viimeks ne oli vielä vähän noussu. crp oli 24 ja senkka 59. Ei ole kilppari kipee eikä turvoksissa. Voiko noi tulehdus arvot johtua kilpirauhasen tulehduksesta?
        Lääkäritkään ei tunnu tietävän.

Onpa ihana lukea, ettei tässä aivan yksin sairasteta. Joskus vaan tuntuu että on niin yksin, kun vimein on löytänyt lääkärin joka ottaa tosissaan, meinaa oma äiti alkaa vähättelemään oireita.se on kaikista pahinta. En oo enää jaksanut kertoa miten voin, koska heti sanoo että no onko ne jotain kuukautisoireita tai jotain muuta.

Mulla on ollut kuumetta nyt 2-3kk joka päivä. Pientä lämpöilyä siis ja päänsärky ihan järkyttävä. Ummetus on myös tullut, josta oon ollut aivan ihmeissään, ennen mun suoli oli aivan yliaktiivinen. paino noussut myös. Oon ollut tosi liikunnallinen, liikunta kuuluu jokapäivään, mutta nyt on olo menny sen verran huonoks ettei edes kävelylenkistä uskalla haaveilla. Aiemmin juoksin, mutta siitä on ollut pakko luopua. Nyt tää elämä on sitä että justiin jaksaa töissä käydä, sitte vaan illat levähdän ja nukun. Ei oo voimia siivota tai pyykätä.
        Kilpirauhasarvot alarajoilla, nyt kävin laajoissa verikokeissa ja viikon päästä maha ultrataan. Tuntuu että miten jaksan odottaa lääkärin aikaa jossa kokeiden tulokset katsotaan, siihen on 3viikkoa..
        Mutta nyt on toivoa kun pääsi hyvän lääkärin puheille. Tsemppiä kaikille, uskon että jokaisella olo helpottuu kun lääkitys on kohdallaan. Täytyy sanoa että urheita ihmisiä tämä tauti tekee :)

• vajistapaus

Muistakaa se, että kaikki viitearvojen sisällä olevat arvot ei ole hyviä, vaikka lääkärit niin saattavat sanoakin -usein jopa! Kilpirauhassairauksien hoito ja tietämys niiden osalta on yleisesti ottaen hyvin heikolla pohjalla. Toki joitain lääkäreitä on, jotka ovat hyvin perehtyneitä ja tietävät myös muun muassa ns. rajatapausten hoidosta ja sen tarpeesta sekä muistakin lääkevaihtoehdoista, jos tyroksiini ei jollekin potilaalle toimi tarpeeksi hyvin. Toki hoitoa saa varmasti helpommin, jos arvot on ihan pielessä, mutta niille, joilla arvot on vähän siinä ja siinä tai vielä viitteissä, mutta oireita löytyy, hoidon saaminen on haastellinen ja vaativa prosessi usein.

Nykytiedon mukaan pidetään mahdollisena - jos on vajaatoimintaan viittaavia oireita - että potilas kärsii vajaatoiminnasta, jos tsh on yli 2-2,5 JA/TAI t4v on alle viitteen puolivälin/alimman kolmasosan. T4v:n viiteväli vaihtelee eri laboratorioissa riippuen eri mittausmenetelmistä. Esim. t4v 11 viitteellä 9-21 tai t4v 11 viitteellä 7-16 voisivat viitata vajaatoimintaa. Kuitenkaan kaikki lääkärit ei näistä tiedä ja odotuttavat aivan turhaan t4v:n tippumista kokonaan alarajan alle tai tsh:n nousemista yli neljän tai viiden. Joskus joiltain myös suostutaan mittaamaan pelkkä tsh ja jos se on ok, on muka kaikki muukin ok... Huh huh:-( Kaikille ei edes riitä tsh:n ja t4v:n mittaaminen vaan diagnoosin tekemiseksi tarvitaan muita kokeita ym., joissa sairaus vasta todetaan.

Verikokeisiin olisi myös mentävä mahdollisimman pian heräämisestä, klo 7-10 välillä (parempi kuitenkin mitä aikaisemminkin). Yöunien tulisi olla olleet riittäviä jo muutamien päivien aikana, aamulla ei saa syödä/juoda/tupakoida ja alkoholia ei tulisi nauttia paria päivää ennen kokeita. Liikunta aamulla, esim. reipas kävely verikokeisiin, saattaa myös väärentää eli parantaa koetuloksia. Kilpirauhasarvot paranevat iltapäivää kohti mentäessä ja todenmukaisimman tuloksen saa siis aamulla. Yllämainitut asiat eli tupakointi yms. kiihdyttää kilpirauhasen toimintaa. Lääkkeet kannattaa ottaa vasta verikokeen jälkeen. Lasin vettä voi aamulla juoda.

Lääkityillä tsh-arvon tavoitetaso tulisi olla 1-2, mutta jotkut lääkärit on sitä mieltä, että jos jäljellä olevien oireiden poistuminen sitä vaatii, tsh saa painua jopa nollille, kunhan ei tule liikatoiminnan oireita. T4v tulisi saada viitteen yläpäähän, siihen kohtaan missä itsellä on mahdollisimman hyvä olla. Joillain sen voi antaa mennä hieman viitteen ylikin ilman liikatoimintaoireita. T3v-verikoe on hyvä mittari lääkityille, kun halutaan seurata, ettei heilahda liikatoiminnalle. Se voi olla vielä huono eli liian alhainen, vaikka tsh ja t4v olisi ns. tapissa asti. Joillain tosin ei elimistön oma t4-hormonin muuntaminen t3- hormoniksi välttämättä toimi kovin hyvin tai lainkaan ja silloin voi muut lääkevaihtoehdot olla paikallaan kuten esim. armour thyroid( tyroksiini) tai liothyronin tyroksiini. Armour sisältää kaikkia hormoneita, mitä tervekin kilpirauhanen tuottaisi ja liothyronin sisältää t3:a. Tyroksiini sisältää pelkkää t4-hormonia ja siksi monet kärsii edelleen oireista, vaikka lääkityksen pitäisi muka olla kunnossa.

Tyroksiiniannoksen säätämisen helpottamiseksi kannattaa pyytää resepti 0,025 mg:n eli 25 mikron tableteille. Useimmilla teistä varmaan on käytössä 0,1 mg:n eli 100 mikron tabletit? Apteekista voi myös ostaa pillerinpuolittajan, jolla saa tabletit helposti jopa neljään osaan. Näin annosta voi säätää jopa 6,25 mikron tarkkuudella, jolloin ei ole niin vaaraa, että hyppäisi äkkiä kovalle liikatoiminnalle. Jotkut lääkärit saattaa pitää tätä turhana hienosäätönä, mutta itsepä he usein varoittelevat/pelottelevat jo kovinkin/turhan aikaisin mahdollisista liikaoireista, joten miksi eivät sitten määrää näitä pieniä tabletteja rinnalle? Ei voi kuin ihmetellä sitä logiikkaa... Jotkut kuitenkin saavat helposti tykytyksiä, jos siirtyvät suoraan esim. 50 mikrosta 100 mikroon, joten pienemmät "väliaskeleet" on silloin tarpeen.

Kannattaa itse perehtyä asiaan huolella, jos on oireita eikä ole lääkitystä vielä saanut. Toki jos on jo lääkitys, kannattaa silti perehtyä myös, koska lääkärit saattaa lausua välillä hieman erikoisia kommentteja...

Tänne kannattaa kirjautua:
      www.kilpirauhas.info/foorumi
      www.kilpirauhanen.com

Nämä linkit kannattaa lukea!

http://www.karjalainen.fi/Karjalainen/Teemat/salakavala_väsymyksen_aiheuttaja_3434132.html

http://www.karjalainen.fi/Karjalainen/Teemat/matalan_mielen_syynä_voi_olla_kilpirauhanen_3434131.html

http://www.pkkilpi.org/luento_valimaki.htm

http://www.luontaisnetti.fi/artikkelit_masennuskilpirauhas_09.html

• TSH 5.0

Olen käynyt työterveyslääkärin (tk) ja yksityisityislääkärin (sisätautien ja yleislääketieteen erikoislääkäri) juttusilla molempien mielipide: ei kilpirauhasen vajaatoimintaa, vaikka omasta mielestä oireita on, no luulotautia tai mitä lie. Työ.terv.hoit. Katsoi verikoearvojani ja tokaisi sullahan on kilpirauhasen vajaatoiminta, olispa hoitsuilla oikeus kirjoittaa lääkkeitä ;-)

• D-vitamiini lisää
        TSH 5.0 kirjoitti:

Olen käynyt työterveyslääkärin (tk) ja yksityisityislääkärin (sisätautien ja yleislääketieteen erikoislääkäri) juttusilla molempien mielipide: ei kilpirauhasen vajaatoimintaa, vaikka omasta mielestä oireita on, no luulotautia tai mitä lie. Työ.terv.hoit. Katsoi verikoearvojani ja tokaisi sullahan on kilpirauhasen vajaatoiminta, olispa hoitsuilla oikeus kirjoittaa lääkkeitä ;-)

Krooninen D-vitamiinin puute vaikuttaa koko elimistöön mm. kilpirauhasen toimintaan.

Suomen virallisella 7,5µg / vrk estetään ainoastaan riisitauti.

D-vitamiinin saanti on keskimäärin naisilla 5,2 µg/vrk ja miehillä 7,1 µg/vrk, mikä on liian niukkaa.

Hyvin monet lääkärit suosittelevat 20µg / vrk purkista läpi vuoden.

http://www.osteoporoosiliitto.fi/sivu.php?artikkeli_id=699

http://www.mm.helsinki.fi/tutkimus/tiedotteet/2008/080519_viljakainen.html

http://terveesti.blogs.fi/2007/10/31/d_vitamiini_merkityksen_aliarviointi_on_~3225287/

• menehän
        TSH 5.0 kirjoitti:

endokrinologille!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      247
      4639
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      77
      3086
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2473
    4. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      28
      1813
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      45
      1777
    6. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      81
      1470
    7. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      85
      1295
    8. PS uusimman gallupin rakettimainen nousija

https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden
      Maailman menoa
      143
      965
    9. Tekiskö nainen mieli tavata...

Viikonloppuna ja...?
      Ikävä
      69
      958
    10. Sellainen tunne sydämessä

Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,
      Ikävä
      86
      894
    Aihe