Minipillereiden käyttäjät

ahdistunut

Nyt riitti! Mulla on alkanut hiukset lähtemään päästä ja kohonnut verenpaine yasmin e-pillereistä. Ja pitkän pillerirumban jälkeen haluan kokeilla minipillerereitä. Joten kysyisin että kaikki te jotka käytätte minipillereitä millasia kokemuksia teillä on? Oletteko täysin tyytyväisiä niihin? Onko ollut jotain negatiivista? Onko esim heikommasta ehkäisytehosta sattunut tulemaan raskaaksi?
Kiitoksia etukäteen vastauksista.

17

4581

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juliette

      Mä käytän Cerazette-minipillereitä koska yhdistelmäpillerit ei tuntunu sopivan terveydellisistä syistä,kuten migreeni jne.
      Ei mulla muita suurempia oireita oo ku et menkat on melko epäsäännölliset ja todella niukat..joillaki voi minipillereitten vuoks jäädä menkat kokonaanki pois. Se on aika huono juttu..ite ainaki oon tehny jo yhen raskaustestin ku mua vaivas ku ei tullu menkkoja ajallaan.
      Tää on kuulemma tosi tyypillinen ongelma minipillereitten käyttäjillä,ja mulle on ainaki lääkärit sanonu et niitä raskaustestejä ei tarvi tehä jos on muistanu ottaa pillerit ajallaa vaik menkkoja ei tuliskaan..
      Niin ja sit siitä luotettavuudesta..mulle sanottiin et minipillerit on lähes yhtä luotettavat ku yhdistelmäpilleritki,et ei niissä kuulemma suuria eroja oo.Minipillerit vaan täytyy ottaa melko täsmällisesti (ei sais olla yli 27 tuntia kahen pillerin ottamisen välillä,muuten ehkäisyteho voi heiketä), ja se on tietenki huono asia jos ei oo erit.huolellinen ihminen tällasissa asioissa. Kysy toki lisää, jos haluat tietää jotain vielä... :)

      • ahdistunut

        kiva että joku ihana ihminen jaksoi vastata :)
        Joo kuullostaa kyllä paljon paremmalta. Mulle määrättiin Mini-pill minipillerit :) Onkohan ne yhtä hyviä.. Ja onko sun iho tykännyt noista pillereistä? Mäkin ostan varmaan tusinan raskaustestejä koska alkaa heti epäilemään jos ei menkkoja kuulu.. Ja siis sulla ei ole kummiskaan käyny sitä "vahinkoa"? No mutta ei tässä muuta auta kun käydä itse kokeilemaan.
        Kiitti vastauksesta ja mukavaa kesän odotusta sulle! :)


      • Juliette
        ahdistunut kirjoitti:

        kiva että joku ihana ihminen jaksoi vastata :)
        Joo kuullostaa kyllä paljon paremmalta. Mulle määrättiin Mini-pill minipillerit :) Onkohan ne yhtä hyviä.. Ja onko sun iho tykännyt noista pillereistä? Mäkin ostan varmaan tusinan raskaustestejä koska alkaa heti epäilemään jos ei menkkoja kuulu.. Ja siis sulla ei ole kummiskaan käyny sitä "vahinkoa"? No mutta ei tässä muuta auta kun käydä itse kokeilemaan.
        Kiitti vastauksesta ja mukavaa kesän odotusta sulle! :)

        Eiköhän ne sun pillerit oo melko samanlaisia ku mullaki :)
        Niin siitä ihosta..mulla on aina ollu aika hyvä iho,eli ei oo ollu paljoo finnejä yms. Pillereitten myötä iho on vähän rasvottunu ja tullu vähän enemmän finnejä..tosin ei mitenkään huomattavasti.
        Ei oo sattunu "vahinkoja" minipillereittenkään kans, eli negatiivista näytti raskaustesti :) Vähän stressiä se menkkojen epäsäännöllisyys/menkattomuus aiheuttaa mut ei voi mitn..ostelee vaik raskaustestejä sillon tällön jos asia vaivaa..
        Kiva jos musta oli jotain apua :) Oikeen hyvää kevättä sullekki! :)


      • zussi

        yksi minejen käyttäjä! Itse syön myös tuota Cerazette-merkkiä, syönyt nyt n. 6 kk. En edes voinut hankkia e-pilsuja, koska suvussamme on verenpainetaudin ja veritulppien riski (mm. siskoni sai e-pillereistä verenpainetta ja isäni oli 2 kk sitten ohitusleikkauksessa). Tulin yhteisymmärrykseen lääkärin kanssa, että tapauksessani minit ovat huomattavasti parempi vaihtoehto.

        Menkkojen vähyys ja totaalinen epäsäännöllisyys ovat suurimmat haittapuolet. Itselläni oli aikaisemmin todella säännölliset ja suht runsaat menkat, niin nyt saattaa jäädä jotkut välistä ja vuoto on pelkkää tiputtelua.. Mielialan vaihteluita en ole pahemmin huomannut, silloin tällöin olen kyllä aika kränttynä (oon kyllä muutenkin aika temperamenttinen persoona..). Raskaustesteissä olen käynyt pari kertaa, mutta todellakin, jos pillerit ottaa säännöllisesti, ehkäisytehon pitäisi olla todella hyvä. Verenpaine on mitattu pari kertaa ja se on pysynyt aivan ennallaan käytön aloittamisen jälkeen. Eikä painokaan noussut, ainakaan mulla. Haluihin pillerit eivät ole vaikuttaneet ollenkaan, seksi maistuu yhtä hyvin kuin ennenkin, mutta "kuivuutta" voi esiintyä (mulla alkoi esiintyä 5 kk käytön jälkeen). Mutta pidemmät esileikit, niin avot :))

        Ja eri merkkejä kannattaa kokeilla rohkeasti, jos joku ei miellytä niin löytää sen oman merkkinsä.


    • helena

      Itselläni ensimmäisten käyttämieni minipillereiden kanssa alku sujui hyvin, mutta parin kuukauden jälkeen vuodot menivät todella sekaisin, oli pari päivää vuotoa, päivä väliä, taas vuotoa jne.

      Nyt syön cerazetteä ja kuukautiseni ovat loppuneet kokonaan. Lääkärin mukaan tosiaan ihan normaalia, eikä raskautta tarvitse pelätä, jos ottaa pillerin säännöllisesti samaan aikaan. Itse kuitenkin välillä muistan ottaa pillerin vasta illalla (yleensä aamulla), joten olen ottanut tavaksi tehdä raskaustestin 2 kk:n välein. Pillerit toimii muuten hyvin, joten en vielä ole jaksanut lähteä uudestaan tuohon ehkäisynvaihtorumbaan, mutta kyllä tuo kuukautisten loppuminen sen verran rassaa, että luultavasti jossain vaiheessa vaihdan ehkäisyä.

      Lääkärin kommentti huoleeni oli muuten minusta todella tyhmä: hän sanoi, ettei raskaus ole ongelma, koska minipillereistä ei ole haittaa sikiölle... Ehkä pitkälle edennyt raskaus -> vauva olisi kuitenkin minulle ongelma...

      • Mikaela

        Itse olen punninnut vaihtoehtoja, että aloitanko minien vai e:n syönnin. Päädyin mineihin, ja aika gynelle on parin viikon päästä. Onko muita oireita kuin ongelmat menkkojen kanssa? Molemmat siskoni syövät e:tä, joka on kummallakin vaikuttanut seksihaluihin negatiivisesti, en halua syödä niitä koska ehkäisyyn pillerit haen, mitä järkeä jos ne vie halut eikä seksiä harrasta enää...;)?! Käsittääkseni minit ovat terveydellekin parempi vaihtoehto, olen aina pitänyt E.tä aikamoisena kehomyrkkynä...


      • helena
        Mikaela kirjoitti:

        Itse olen punninnut vaihtoehtoja, että aloitanko minien vai e:n syönnin. Päädyin mineihin, ja aika gynelle on parin viikon päästä. Onko muita oireita kuin ongelmat menkkojen kanssa? Molemmat siskoni syövät e:tä, joka on kummallakin vaikuttanut seksihaluihin negatiivisesti, en halua syödä niitä koska ehkäisyyn pillerit haen, mitä järkeä jos ne vie halut eikä seksiä harrasta enää...;)?! Käsittääkseni minit ovat terveydellekin parempi vaihtoehto, olen aina pitänyt E.tä aikamoisena kehomyrkkynä...

        Minulla kyllä molemmat ovat vaikuttaneet haluihin vähentävästi. Välillä olin syömättä pillereitä ja seksi kiinnosti huomattavasti enemmän, mutta kortsujen kanssa räpeltäminen ei todellakaan kiinnosta, joten pitää vaan tarttua tilaisuuteen aina kun mieli vähänkin tekee :)

        Jos voisin söisin e-pillereitä, koska silloin kuukautiset olisivat säännölliset ja kohdun limakalvot paremmassa kunnossa, mutta yksilöllistähän tämä on.


      • Tii
        helena kirjoitti:

        Minulla kyllä molemmat ovat vaikuttaneet haluihin vähentävästi. Välillä olin syömättä pillereitä ja seksi kiinnosti huomattavasti enemmän, mutta kortsujen kanssa räpeltäminen ei todellakaan kiinnosta, joten pitää vaan tarttua tilaisuuteen aina kun mieli vähänkin tekee :)

        Jos voisin söisin e-pillereitä, koska silloin kuukautiset olisivat säännölliset ja kohdun limakalvot paremmassa kunnossa, mutta yksilöllistähän tämä on.

        Hyvä että löysin keskustelunne!! Olen pähkäillyt pitkään mitä tehdä, kun e-pillerit alkoi tympäisemään (halut vähentyneet, "raivokohtauksia" jne.). No, lääkäri määräsi nyt minipillereitä (Cerazette tai mikä se nyt oli), koska olen kokeillut jo kaikki mahd. e-pillerimerkit.
        Odottelen nyt kuukautisten alkua ja epäröin, josko alan sitten popsimaan minipillereitä. Rupesin nyt miettimään enempi, sillä jos minipillerit "kuivattaa" limakalvot!? Tästä en ollutkaan kuullut aiemmin. Ja että nekin voivat viedä seksihalut?! Höh. No, tod.näk. kokeilen niitä nyt kuitenkin. Toivottavasti kaikki menee ok... Se kyllä rassaa, jos kuukautiset menee ihan epäsäännölliseksi (tai siis KUN).


      • helena
        Tii kirjoitti:

        Hyvä että löysin keskustelunne!! Olen pähkäillyt pitkään mitä tehdä, kun e-pillerit alkoi tympäisemään (halut vähentyneet, "raivokohtauksia" jne.). No, lääkäri määräsi nyt minipillereitä (Cerazette tai mikä se nyt oli), koska olen kokeillut jo kaikki mahd. e-pillerimerkit.
        Odottelen nyt kuukautisten alkua ja epäröin, josko alan sitten popsimaan minipillereitä. Rupesin nyt miettimään enempi, sillä jos minipillerit "kuivattaa" limakalvot!? Tästä en ollutkaan kuullut aiemmin. Ja että nekin voivat viedä seksihalut?! Höh. No, tod.näk. kokeilen niitä nyt kuitenkin. Toivottavasti kaikki menee ok... Se kyllä rassaa, jos kuukautiset menee ihan epäsäännölliseksi (tai siis KUN).

        Juu, en tiedä, kuinka yleistä tämä on, mutta lääkärin mukaan minipillerit pitävät limakalvoni niin ohuina, ettei esim kuukautisia tule. Toinen negetiivinen seuraus asiasta on juuri vaikutus haluihin. Eli silloin kun sattuisi tekemään mieli, niin tarvitaan todella huolellinen esilämmittely, jotta paikat olisivat tarpeeksi kosteat. On todella turhauttavaa, kun mieli tekisi, mutta jos käy itse asiaan, niin sattuu, kun paikat on niin kuivat. Lisäksi mahdollisuus harrastaa spontaania seksiä on lähes 0 :(


      • ahdistunut
        helena kirjoitti:

        Juu, en tiedä, kuinka yleistä tämä on, mutta lääkärin mukaan minipillerit pitävät limakalvoni niin ohuina, ettei esim kuukautisia tule. Toinen negetiivinen seuraus asiasta on juuri vaikutus haluihin. Eli silloin kun sattuisi tekemään mieli, niin tarvitaan todella huolellinen esilämmittely, jotta paikat olisivat tarpeeksi kosteat. On todella turhauttavaa, kun mieli tekisi, mutta jos käy itse asiaan, niin sattuu, kun paikat on niin kuivat. Lisäksi mahdollisuus harrastaa spontaania seksiä on lähes 0 :(

        kiva että tänne oli tullut näin monta viestiä :)
        joo mulla loppuu pari viikon kuluttua yasmin liuska ja sit pitäs alottaa minit. Ja musta ois aivan ihanaa jos menkat jäis kokonaan, koska mä en ole niistä hirveän innoissani ikinä ollu. Ja nyt on ihmettänyt että miksi lääkäri määräsi mulle jotain Minipill-minipillereitä koska olen lukenut monista viesteistä että muut käyttävät Cerazette minipillerietä... Ja se oli ihan vain terveyskeskuksen lääkäri joka mulle ne määräs et toivottavasti ne on yhtä tehokkaita :( etten pamahda vaikka paksuksi!


      • Anggu
        ahdistunut kirjoitti:

        kiva että tänne oli tullut näin monta viestiä :)
        joo mulla loppuu pari viikon kuluttua yasmin liuska ja sit pitäs alottaa minit. Ja musta ois aivan ihanaa jos menkat jäis kokonaan, koska mä en ole niistä hirveän innoissani ikinä ollu. Ja nyt on ihmettänyt että miksi lääkäri määräsi mulle jotain Minipill-minipillereitä koska olen lukenut monista viesteistä että muut käyttävät Cerazette minipillerietä... Ja se oli ihan vain terveyskeskuksen lääkäri joka mulle ne määräs et toivottavasti ne on yhtä tehokkaita :( etten pamahda vaikka paksuksi!

        Kyllä kait se on ihan sama millä pillereillä aloittaa. Ainahan voi vaihtaa jos ne ei sovi... Kaikille ei sovi sama merkki. Testaamaan siis.


      • Nene
        Anggu kirjoitti:

        Kyllä kait se on ihan sama millä pillereillä aloittaa. Ainahan voi vaihtaa jos ne ei sovi... Kaikille ei sovi sama merkki. Testaamaan siis.

        Tämmöstä kyselisin, että onko minipillerit tosiaan melkeen yhtä luotettavat ku e-pillerit? Kun jossain jenkkisivuilla oli et peräti 7% minipillereiden käyttäjistä tulee yhen käyttövuoden aikana raskaaks? Vai johtuuko tämä kenties lähinnä siitä, että jotkut eivät osaa/muista ottaa minipillereitään tarpeeksi säännöllisesti? Ottoaikahan on melko tarkka..
        Mutta jos ottaa mininsä joka päivä samaan aikaan niin onko luotettavuus lähes samaa luokkaa kuin yhdistelmäpillereissä,eli n.98-99%?


      • anggu
        Nene kirjoitti:

        Tämmöstä kyselisin, että onko minipillerit tosiaan melkeen yhtä luotettavat ku e-pillerit? Kun jossain jenkkisivuilla oli et peräti 7% minipillereiden käyttäjistä tulee yhen käyttövuoden aikana raskaaks? Vai johtuuko tämä kenties lähinnä siitä, että jotkut eivät osaa/muista ottaa minipillereitään tarpeeksi säännöllisesti? Ottoaikahan on melko tarkka..
        Mutta jos ottaa mininsä joka päivä samaan aikaan niin onko luotettavuus lähes samaa luokkaa kuin yhdistelmäpillereissä,eli n.98-99%?

        Minä olen käyttäny minejä kaksi vuotta ja ottanut ne SÄÄNNÖLLISESTI eikä ole perheenlisää vielä kuulunut. Riippuu itsestä tosi paljon onnistuuko ehkäisy vai ei.


      • tyttönen
        anggu kirjoitti:

        Minä olen käyttäny minejä kaksi vuotta ja ottanut ne SÄÄNNÖLLISESTI eikä ole perheenlisää vielä kuulunut. Riippuu itsestä tosi paljon onnistuuko ehkäisy vai ei.

        olen käyttänyt cerazette-minipillereitä puoli vuotta. kuukautiset ovat jääneet kokonaan pois. (raskaana en kuitenkaan ole) lääkärini mukaan noin 25% naisista kuukautiset jäävät kokonaan pois minipillereiden vuoksi. tästä ei kuitenkaan kuulema ole mitään haittaa. kun pillerit ottaa ajallaan ei tarvitse stressata raskauden mahdollisuudesta. luotettavuus on cerazettessa lähes sama kuin e-pillereissä. (lääkärini sanoi,että muissa minipillereissä luotettavuus ei ole niin tehokas kuin cerazetessa) sivuvaikutuksia itselläni ei juurikaan ole ollut (kuukautisten poisjäännin lisäksi). ihoni on ehkä hieman rasvoittuvaisempi kuin ennen, mutta mielialaan ja haluihin se ei ole vaikuttanut mitenkään.
        suosittelen :)


      • zussi
        ahdistunut kirjoitti:

        kiva että tänne oli tullut näin monta viestiä :)
        joo mulla loppuu pari viikon kuluttua yasmin liuska ja sit pitäs alottaa minit. Ja musta ois aivan ihanaa jos menkat jäis kokonaan, koska mä en ole niistä hirveän innoissani ikinä ollu. Ja nyt on ihmettänyt että miksi lääkäri määräsi mulle jotain Minipill-minipillereitä koska olen lukenut monista viesteistä että muut käyttävät Cerazette minipillerietä... Ja se oli ihan vain terveyskeskuksen lääkäri joka mulle ne määräs et toivottavasti ne on yhtä tehokkaita :( etten pamahda vaikka paksuksi!

        sitä merkkiä voi vaihtaa, jos lääkärin määräämät eivät miellytä. Keskustele lääkärisi kanssa, jos haluat vaihtaa pillerit ja pyydä lääkäriä rohkeasti vaihtamaan määräämäänsä merkkiä. Kai se tuolla sujuu.

        Juu, jäi vielä mainitsematta noihin haluihin, että esileikit ovat kyllä käytön myötä pidentyneet, kun tuota kuivuutta vähän esiintyy.. Mutta kyllä on niitäkin päiviä, jolloin vaan panettaa niin kunnolla, että ukolta lentää vaatteet ja käydään suoraan asiaan ilman mitään esileikkejä.. Ja seksi on melkeinpä ihanampaa nyt kuin kortsun kanssa! Eli mun haluihin eivät pillerit ainakaan ole vaikuttaneet, ainoastaan kostumiseen. Kovin yksilöllistä tämäkin on..

        Iho rasvoittui aika kivasti käytön aloittamisen jälkeen ja mun iho on muutenkin rasvainen.. :( Eli ihonhoitotuotteet menivät vaihtoon ja tuli hankittua oikein super-hyper-finninehkäisytuotteet. Näillä ja pienellä ruokavalioremontilla iho jakselee nyt ihan hyvin.

        Oliko näistä mitään apua?


    • Anonyymi

      Kolmas kuukausi minipilereillö ja raskaana,,näin testi näyttää ja raskaus oireet päällä.En muista merkkiä mutta ainoana tätä merkkiä terveysasemalla tarjolla..

      • Anonyymi

        sulla käynyt huonosti,jos olet ottanut pillerit ilman unohduksia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6043
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3821
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      245
      2151
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1850
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1299
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1266
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      303
      1065
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1010
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      939
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      888
    Aihe