Skismaatikot iskivät!

Papadopoulos

Lännen skismaatikot (filoque, paavin erityisasema, N.Marian perisynnitön sikiäminen jne) iskivät taas:

http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Paavi Protestantit ja ortodoksit vajavaisia/1135228614953

Ensin kehitellään oman itsen tueksi Kirkon opetukselle vieraita oppirakennelmia ja sitten herjataan niitä, jotka pysyvät alkuperäisessä opetuksessa.

Eiköhän lopeteta ekumenismin kanssa puuhastelu ja keskitytä pelastukseen. Herra on lähellä!

25

1280

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • savijalka

Kun protestanttiset kirkot palaavat Rooman yhteyteen ja Rooma palaa Kirkon yhteyteen, niin ekumenia on toteutunut.

Olen usein katsellut TV-katsauksissa paavi Benediktuksen silmiä.

Kun Johannes Paavali II:n silmissä näkyi rauha Jumalan kanssa, niin Benediktuksen silmät muistuttavat valitettavasti enemmän erään jo edesmenneen saksalaisen silmiä.

Yritetään pitää Kirkko koossa ja annetaan Rooman kiehua omassa liemessään.

• sivusilmin

"Kun protestanttiset kirkot palaavat Rooman yhteyteen ja Rooma palaa Kirkon yhteyteen, niin ekumenia on toteutunut."

Silmistä huolimatta eräät ovat aina katsoneet ekumenian toteutuvan sillä sekunnilla, jolla ekumenian piiriin aikaisemmin kuulumaton osapuoli vannoo ja vakuuttaa Rooman paavilla olevan häneen jotakin ylimaallista valtaa.

• heidänkin_puolestaan..

Rukoillaan r-katolisten sisariemme ja veljiemme puolesta. Samaa juurtahan me olemme, ehkä jonain päivänä vielä yhtä heidän kanssaan. Yksi pyhä, katolinen ja ortodoksinen kirkko. Tarkoittakoon se jonakin päivänä sekä meitä että heitä.

• Makarios

Paavin puheet eivät ole omiaan lähentämään kristittyjä toisiinsa - mutta eivät ole tällaiset avauksetkaan. Suuresti ihmettelen näitä Herra on lähellä, tuomitkaa toiset -huutoja. Mikä meitä ihmisiä oikein riivaa?

• Hurskas katolilainen
        Makarios kirjoitti:

Paavin puheet eivät ole omiaan lähentämään kristittyjä toisiinsa - mutta eivät ole tällaiset avauksetkaan. Suuresti ihmettelen näitä Herra on lähellä, tuomitkaa toiset -huutoja. Mikä meitä ihmisiä oikein riivaa?

minunkin on pakko sanoa, että paavin teko oli todella omituinen, (jopa alhainen) ja suorastaan olen pikkuisen pettynyt omaan kirkkooni, vaikka olen roomalais-katolilainen. Toivottavasti tämä tapahtuma ei pilaa meidän ortodoksien ja katolilaisten välejä täällä Suomessa liian paljon.

• savijalka
        Hurskas katolilainen kirjoitti:

minunkin on pakko sanoa, että paavin teko oli todella omituinen, (jopa alhainen) ja suorastaan olen pikkuisen pettynyt omaan kirkkooni, vaikka olen roomalais-katolilainen. Toivottavasti tämä tapahtuma ei pilaa meidän ortodoksien ja katolilaisten välejä täällä Suomessa liian paljon.

Vaikuttaa siltä, että ainakin osa riidoista on enemmänkin näiden kirkkoruhtinaiden välisiä (arkkipiispat, kardinaalit, paavit ja patriarkat). Joten älä ole huolissasi. Enemmän ortodoksit silti riitelevät keskenään, kuin katolisten uskovien kanssa.

Olen huolestuneena seurannut paikallisen piispanne harrastamaa komentotaloutta, minkä tuloksena monet minulle aikaisemmin tutut katoliset papit ovat kadonneet jonnekin.

• Hurskas katolilainen
        savijalka kirjoitti:

Vaikuttaa siltä, että ainakin osa riidoista on enemmänkin näiden kirkkoruhtinaiden välisiä (arkkipiispat, kardinaalit, paavit ja patriarkat). Joten älä ole huolissasi. Enemmän ortodoksit silti riitelevät keskenään, kuin katolisten uskovien kanssa.

Olen huolestuneena seurannut paikallisen piispanne harrastamaa komentotaloutta, minkä tuloksena monet minulle aikaisemmin tutut katoliset papit ovat kadonneet jonnekin.

omaa piispaa ei pitäisi "haukkua" tai kritisoida, niin valitettavasti minulla on samat huolenaiheet, kuin sinullakin. Meidän piispamme "komentotalous" on joskus mennyt vähän liiakin pitkälle ja jopa osa katolilaisista on pettynyt häneen.

• Papadopoulos
        Makarios kirjoitti:

"Suuresti ihmettelen näitä Herra on lähellä, tuomitkaa toiset -huutoja. "

Tuota noin, taas... Missä tässä huudetaan ketään tuomitsemaan toisia? Ja kuka on sellaista huutanut?

Totesinpahan vaan, että skismaatikkojen ja harhaoppisten kanssa "yhteyden" hakemiseen on turha haaskata aikaa ja panoksia, koska lähtökohta on toisella puolella näemmä tuollainen. Turhaa puuhastelua: paljon porua, vähän villoja.

Se taas, että muistutin Herran lähelläolosta, on ihan Kirkon opetuksen mukaista. Etkö usko Kristuksen toiseen tulemukseen? Katsele ympärillesi, tarkkaile ajan merkkejä, pidä silmät auki. Näemme jumalattomien ja harhaoppisten - islamin edustajat etunenässä - riehumista, Kirkon hajaannusta, vääriä opetuksia ja uskosta luopumista, moraalista rappiota ja sen sponsorointia jopa Kirkon puitteissa... Kun Ihmisen Poika tulee, löytäneekö hän uskoa maan päältä...

Tällaisissa oloissa on mielestäni parempi valvoa ja rukoilla kuin olla huolettomana ja puuhastella turhia. Jos näet tässä - taas - "tuomion", ei voi mitään!

• sinä
        savijalka kirjoitti:

kehtaat keskustella tämän katolilaisen kanssa, hänen kuuluisi mennä omalle palstalleen, eikä tulla tänne ortodoksien palstalle hurskastelemaan ja esittelemään viisauksiaan.

• Makarios
        Papadopoulos kirjoitti:

"Suuresti ihmettelen näitä Herra on lähellä, tuomitkaa toiset -huutoja. "

Tuota noin, taas... Missä tässä huudetaan ketään tuomitsemaan toisia? Ja kuka on sellaista huutanut?

Totesinpahan vaan, että skismaatikkojen ja harhaoppisten kanssa "yhteyden" hakemiseen on turha haaskata aikaa ja panoksia, koska lähtökohta on toisella puolella näemmä tuollainen. Turhaa puuhastelua: paljon porua, vähän villoja.

Se taas, että muistutin Herran lähelläolosta, on ihan Kirkon opetuksen mukaista. Etkö usko Kristuksen toiseen tulemukseen? Katsele ympärillesi, tarkkaile ajan merkkejä, pidä silmät auki. Näemme jumalattomien ja harhaoppisten - islamin edustajat etunenässä - riehumista, Kirkon hajaannusta, vääriä opetuksia ja uskosta luopumista, moraalista rappiota ja sen sponsorointia jopa Kirkon puitteissa... Kun Ihmisen Poika tulee, löytäneekö hän uskoa maan päältä...

Tällaisissa oloissa on mielestäni parempi valvoa ja rukoilla kuin olla huolettomana ja puuhastella turhia. Jos näet tässä - taas - "tuomion", ei voi mitään!

On ollut 2000 vuotta. Kun Ihmisen Poika tulee, Hän löytää tuomitsemista, osoittelua, itsensä ylentämistä, ulkokultaisuutta, farisealaisuutta ja omaan pelastukseen käpertymistä. Kaikkia näitä roppakaupalla enemmän kuin pyyteetöntä lähimmäisenrakkautta. Valvokaamme ja rukoilkaamme siis - kaikkien kristiveljiemme ja -sisariemme puolesta - ja jättäkkäämme edes me riehuminen ja öljyn valaminen liekkeihin vähemmälle.

• Taisia

mielestäni selventävä. Hänhän toi esiin vain Katolisen kirkon opin. Kun katolilaisten oppi on selvä, niin ekumeeninen keskustelu käy kirkkojen välillä helpommin.

Me ortodoksit emme hyväksy Katolisen kirkon oppia paaviudesta, koska se ei ole Kirkon alkuperäinen oppi, vaan paavius ja varsinkin oppi paavin erehtymättömyydestä, kun hän puhuu ex cathedra, kehittyi vasta myöhemmin.

P. Pietari oli vain primus inter pares ja samoin hänen seuraajansakin Rooman piispanistuimella ainakin 500-luvulle asti.

• nuori luterilainen

ole yhtään huolissasi luterilaisten ja katolilaisten väleistä. Minä olen saanut sen käsityksen sinun aiemmista teksteistäsi että sinua ei pätkääkään kiinnosta luterilaisuus. Sinä varmaan olet sitä mieltä muiden katolilaisten kanssa että on oikein haukkua luterilaista kirkkoa, mutta ortodokseja pitää kunnioittaa ja heidän kanssaan pitää olla hyvissä väleissä, mistä tämä muuten johtuu?

• joistakin
        nuori luterilainen kirjoitti:

ole yhtään huolissasi luterilaisten ja katolilaisten väleistä. Minä olen saanut sen käsityksen sinun aiemmista teksteistäsi että sinua ei pätkääkään kiinnosta luterilaisuus. Sinä varmaan olet sitä mieltä muiden katolilaisten kanssa että on oikein haukkua luterilaista kirkkoa, mutta ortodokseja pitää kunnioittaa ja heidän kanssaan pitää olla hyvissä väleissä, mistä tämä muuten johtuu?

kummallisista lahkoista kiinnostunut tai valtion virastosta, jonkalainen Suomen evlut kirkko on? Ei siinä ole mitään kristillisyydestä kiinnostuneelle.

• Hurskas katolilainen
        joistakin kirjoitti:

kummallisista lahkoista kiinnostunut tai valtion virastosta, jonkalainen Suomen evlut kirkko on? Ei siinä ole mitään kristillisyydestä kiinnostuneelle.

samaa minäkin sanon, minä en pidä luterilaista kirkkoa tai muitakaan protestanttisia kirkkoja tai lahkoja, Kristuksen alkuperäisenä oppina. Ja tämä on vain yksi syy siihen, miksi en ole paljon kiinnostunut protestanteista.
        Ortodokseilla ja katolilaisilla on paljon enemmän yhteistä, mitä katolilaisilla tai luterilaisilla, sen takia minä kunnioitan ortodoksista kirkkoa. Vaikka meillä on erimielisyyksiä vaikkapa paavin asemasta tai filioque sanasta, niin silti minä pidän ortodokseja "samanarvoisina" katolilaisten kanssa.

• S. Eko

protestantit ja ortot on vajaita ja ortojen mielestä Rooma ja protestantit on vajaita. Siis tasapeli yksi-yksi eli kumpikin johtaa. Nää uskontojutut on siitä kivoja, että "me" olemme aina oikeassa ja "he" aina väärässä. Saamme lisäksi perustella oikeassa olemisemme milloin Raamatulla, milloin kirkon perinteellä yms. jumalallisella perustelulla. On kivaa kun on oikeassa ja voi piikitellä toisia. Varsinkin kun vihollinen aina löytyy läheltä eli toisista kristityistä.

• Papadopoulos

"Saamme lisäksi perustella oikeassa olemisemme milloin Raamatulla, milloin kirkon perinteellä yms. jumalallisella perustelulla."

Ei siihen tarvita mitään "jumalallista" perustelua. Perustiedot Kristuksen kirkon historiasta riittävät kertomaan, miten nykytilanteeseen on tultu - ja myös sen, kuinka tilanne *ainoastaan* on ratkaistavissa.

• S. Eko
        Papadopoulos kirjoitti:

"Saamme lisäksi perustella oikeassa olemisemme milloin Raamatulla, milloin kirkon perinteellä yms. jumalallisella perustelulla."

Ei siihen tarvita mitään "jumalallista" perustelua. Perustiedot Kristuksen kirkon historiasta riittävät kertomaan, miten nykytilanteeseen on tultu - ja myös sen, kuinka tilanne *ainoastaan* on ratkaistavissa.

vaikkapa katolilaisille. Eivätköhän he siitä pikapikaa palaa "oikeaan" uskoon ja kirkkoon. Uskotko itsekään siihen että katolisilla, protestanteilla ja ortodokseilla on samat "perustiedot"?

• ollakaan

viisastelematta.

• tuohon viestiini
        ollakaan kirjoitti:

viisastelematta.

että: "Ja luterilaisten mielestä kaikki muut ovat vajaita.."

• S. Eko
        ollakaan kirjoitti:

viisastelematta.

viisastelematta? Jos nää jutut ei reaalimaailmassa mene esittämälläni tavalla niin ole hyvä ja kerro miten ne menevät.

• Mitredat

Rooman kirkon kannanotto tuntuu rankalta, mutta siihen saattaa sisältyä siemen kristikunnan yhdistymiselle. Suurin estehän ovat olleet hereettiset protestanttiset ja anglikaaniset liikkeet. Jos ne todetaan sekä ortodoksien, että katolilaisten taholta ei-kirkollisiksi joukkioiksi (mikä on faktisesti totta), Kristuksen Kirkon yhtenäisyys saattaa olla mahdollista jopa varsin pian.

• Taisia

kuitenkin senkin jälkeen paavius. Katolilaisille Kirkon erehtymättömyys = paavin erehtymättömyys. Ortodoksit taas pitävät korkeimpana auktoriteettina ekumeenista synodia, joka ei ole kokoontunut vuoden 787 jälkeen. Ortodoksit voisivat myöntää paaville kunniaprimaatin, mutta ei erehtymättömän auktoriteetin asemaa.

• Mitredat
        Taisia kirjoitti:

kuitenkin senkin jälkeen paavius. Katolilaisille Kirkon erehtymättömyys = paavin erehtymättömyys. Ortodoksit taas pitävät korkeimpana auktoriteettina ekumeenista synodia, joka ei ole kokoontunut vuoden 787 jälkeen. Ortodoksit voisivat myöntää paaville kunniaprimaatin, mutta ei erehtymättömän auktoriteetin asemaa.

Menestyksellisiä neuvotteluja ei voi koskaan käydä niin, että toinen osapuoli sanelee päätökset.
        Kunniaprimaatin salliminen paaville ja ekumeenisen patriarkan aseman määritteleminen Kirkon hierarkiassa olisi jo hyvä alku.
        Kun hereetikot on eliminoitu neuvotteluista turhana painolastina, ekumeenisen synodin koolle saaminen helpottuu huomattavasti. On syytä muistaa myös ortodoksien sisäinen eripuraisuus (kiista patriarkaattien arvojärjestyksestä).

• kippari

jolta on kompassi kateissa..

Viimeviikolla oltiin "rakkaita erossa olevia veljiä", tällä viikolla "vajaita"...

On varmaan kardinaaleilla taas kivaa istua neuvottelupöytään ortodoksien kanssa...

Vallanhimo ja ylpeyskö siellä taustalla oikein lymyää??

• Papadopoulos

"On varmaan kardinaaleilla taas kivaa istua neuvottelupöytään ortodoksien kanssa... "

Eiköhän sellaisten neuvottelupöytien olisi parasta antaa olla... Ajanhukkaa ja harmia vaan, jos vastapuolen asenne on tuo. Puuhastelua, joka vie ajatukset pois rukouksesta ja valvomisesta.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      31
      5836
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      39
      3842
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      183
      3333
    4. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      12
      2778
    5. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      29
      2242
    6. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      2197
    7. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      162