Suhtauduin epäluuloisesti ulkomaalaisiin enkä oikein koskaan tuntenut itseäni luontevaksi heidän seurassa. En edes tykännyt nousta bussiin, jos kuskina ei ollut härmänjannu. Saatoin jopa kirjoittaa ja puhua heistä negatiivisesti.
Sitten - kaikesta huolimatta - tutustuin ulkomaalaiseen henkilöön ja meistä tuli ystävät. Sain huomata, että samanlaisia kaduntalaajia hekin ovat iloineen ja suruineen. Eipä tässä kukaan ole toista kummoisempi. Nyt tunnen useita ihmisiä eri puolilta maailmaa.
Tässä taas hyvä esimerkki siitä, että asenne muuttuu, kun puutteellinen käsitys vahvistuu. Rasismmi on vain omaa köyhyyttä.
Tutustuminen ulkomaalaiseen poisti minusta...
5
1141
Vastaukset
- oletkaan tässä
ja vielä ettei yksi ihminen saa pilata
kaikkien toisten mainetta.
Jokainen on oma itsensä.Mutta kuten sanoit
ihmisiä kaikki ollaan kaikkine puolineen.
Vieras ja outo pelottaa monia,minuakin.
Oma perheeni myös aluksi vierasti puolisoani; kun ei ollut tuttu ja turvallinen,ennalta arvattava ihminen.
Monesti oma kanta pitää säilyttää"vaikka henki menis",tämä elämä on haasteellista kaikille.
Mutta uskotaan avoimmuuteen ja ollaan
ihmisiksi. - lisää tuskaa
Hei kuule, ei kaikkia ulkomaalaisia voi niputtaa yhteen kasaan. Jotkut ovat kunnon ihmisiä ja tervetulleita Suomeen. Jotkut, kuten esim. palstan naisten hyväksikäyttäjämuslimimiehet, eivät kuulu tänne.
- taas...
vanhemmat veivät mukanaan ulkomaille kun olin vasta lapsi. Muusta elämästä en paljon tiedäkään kuin elämästä ulkomaalaisten parissa.
Kun viisi eri kansalaisuutta jonottaa marketin kassalla väsyneenä töitten jälkeen ja jokaisella on sama kiire kotiin, niin ne kulttuurierot kutistuvat ihmeesti minimiin :-) Minulla on ollut aina positiivinen asenne yleensä ulkomaalaisia kohtaan, mutta valitettavasti olen viimeaikoina tutustunut useampaankin täällä oleskelevaan ulkomaalaiseen jotka käyttävät vain hyväkseen Suomen järjestelmää! Tämän vuoksi asenteeni ovat menneet viimeaikoina huomattavasti varovaisemmiksi heitä kohtaan.
Tuo kyllä pitää minunkin kohdalla paikkansa mitä sanoit että:
"Tässä taas hyvä esimerkki siitä, että asenne muuttuu, kun puutteellinen käsitys vahvistuu."- alkaa usko
kaikota, jossei fiksua ja mukavaa ulkomaalaista ala näyttäytymään. Tutustun vissiin vain niihin juoppohuoriin, vaikken edes baarissa käy -oli sitten mies tai nainen. surullista mutta totta :S
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1191722
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991558Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy421059Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29919Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?38881Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50836Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s43778Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37770Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56768Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37740