Ongelmana on, että minulle on puhjennut akne, kun lopetin e-pillerit vuoden 2006 lopulla ja kuukautiseni jäivät pois ja aloitin helmikuussa Terolutin ja nyt kiertoni on vihdoin säännöllinen. Terolutit loppuvat parin kierron päästä ja tuolloin ihotautilääkärini haluaisi aloittaa minulle Roaccutan-lääkekuurin mikäli nyt syömäni antibiootti-kuuri ei auta.
Roaccutanin kanssa on ehdottaman tärkeää huolehtia ehkäisystä, sillä se aihettaa sikiöön epämuodostumia ja raskautuessa abortti on kuulemma ainut vaihtoehto. Olemme sopineet avokkini kanssa, että aloitamme lapsen yrittämisen ensi keväänä (2008). Haluan olla varma, että en raskaudu Roan aikana. Lääkärini sanoi, että pelkkä kondomi ei riitä ehkäisyksi tai se, että kortsun lisäksi pidättäytyy varmoina päivinä seksistä. En ymmärrä tätä itse, että miksi ei riitä. Mutta en uskalla myöskään aloittaa e-pillereitä uudestaan, jos ne taas aiheuttavat kiertoon epäsäännöllisyyttä ja aknen. Mikä ehkäisykeino on järkevin ja toimivin, kun tarkoituksena on Roan jälkeen yrittää lasta varoajan jälkeen ilman että kierto on epäsäännöllinen tai akne puhkeaa.
Roaccutanin kanssa on ehdottaman tärkeää huolehtia ehkäisystä, sillä se aihettaa sikiöön epämuodostumia ja raskautuessa abortti on kuulemma ainut vaihtoehto. Olemme sopineet avokkini kanssa, että aloitamme lapsen yrittämisen ensi keväänä (2008). Haluan olla varma, että en raskaudu Roan aikana. Lääkärini sanoi, että pelkkä kondomi ei riitä ehkäisyksi tai se, että kortsun lisäksi pidättäytyy varmoina päivinä seksistä. En ymmärrä tätä itse, että miksi ei riitä. Mutta en uskalla myöskään aloittaa e-pillereitä uudestaan, jos ne taas aiheuttavat kiertoon epäsäännöllisyyttä ja aknen. Mikä ehkäisykeino on järkevin ja toimivin, kun tarkoituksena on Roan jälkeen yrittää lasta varoajan jälkeen ilman että kierto on epäsäännöllinen tai akne puhkeaa.
Vastaukset 4
Vanhimmat
miten olisi kondomi?
:)
pelkkä kondomi ei riitä, kuten lääkärikin oli aloittajalle kertonut. Se vaan ei ole tarpeeksi luotettava verrattuna hormoniehkäisyyn.
Kannattaa ottaa ihan tosissaan tämä homma, koska mahdollinen abortti ei varmaan ole kovin paljon mukavampi, kuin pillerit.
Roaccutan on Suomessa se lääke, jonka takia Suomessa vuosittain tehdään (tehtiin) useita raskaudenkeskeytyksiä sikiövaurin perusteella. Sen takia lääkelaitos muutti lääkkeen jakelua naisille niin, että vain kuukauden annoksen saa kerrallaan jos on esittää negatiivinen raskaustesti ja "varma" ehkäisymenetelmä (=e-pillerit, kierukka, sterilisaatio, kohdunpoisto). Eli kondomi tai varmat päivät ei tosiaankaan riitä, koska niiden ehkäisyteho on huonompi. Hankalaa, mutta näin se nyt on.
Hiukan ihmettelen muutamia asioita. Mutta ilmeisesti sinua siis hoitaa ihotautilääkäri...;)
#1 Eli jos sinulla pillereiden lopettamisen jälkeen on puhjennut akne ja kierto on ollut epäsäännöllinen, onko epäilty PCO:ta (eli monikystisiä munasarjoja)? Siihen kun tyypillisesti liittyy liiallinen mieshormonivaikutus (==> akne, liiallinen karvankasvu ym) ja ovulaatiohäiriö (==> epäsäännöllinen kierto, raskaaksitulon ongelmat...) Onko katsottu testosteroni- ja muita hormonitasoja, munasarjojen ultraa ym? Tietyt pillerit hoitavat näitä oireita, ja ne saattavat tulla esiin vasta pillereiden lopetuksen jälkeen. Etenkin jos lähitulevaisuudessa on raskaustoive, olisi asia varsin tärkeä selvittää, koska Terolut (= keltarauhashormoni) säännöllistää kyllä kierron muttei auta munasolun irtoamisessa (=raskautumisessa) (eikä toisaalta ehkäisekään).
#2 Kun kerran lapsentekoyritys on ajankohtainen keväällä 2008 ja akneoireilu alkoi e-pillereiden lopettamisen jälkeen, miksi siirtyä antibiootin jälkeen kaikkein järeimpään ja hankalimpaan aknen hoitoon? Miksi ei kokeilla ensin aknen hoidossa käytettyjä e-pillereitä kuten Diane Novaa tai Yasminia. Näiden hyvästä tehosta mm. aknen hoidossa on kuitenkin tieteellistä näyttöä.
En usko että e-pillerit (mitä merkkiä muuten käytit?) ovat syypää akneesi ja kierron epäsäännöllisyyteen. Pikemminkin asia on niin, että sinulla on ilmeisesti taustalla oman hormonituotannon epätasapaino, ja e-pillerit ovat hoitaneet oireita. Ne eivät kuitenkaan estä vuosien saatossa tapahtuvia muutoksia munasarjojen hormonituotannossa, insuliinimetaboliassa ym. Nyt oireet tulevat esiin, kun olet "omillasi".
Joka tapauksessa, edellä mainituista ehkäisymenetelmistä helpoin (itse säädellä) on ehdottomasti pillerit. Hedelmällisyys (silloin kuin sitä on) palautuu niiden jälkeen myös nopeasti. Et kerro oletko koskaan synnyttänyt, oletan kuitenkin ettet ole. Tällöin kierukka (kupari/hormoni) ei ole ensisijainen vaihtoehto, lisäksi se vaatii erillisen asettamisen (joka voi olla hankala) ja poiston, ja hormonikierokka tulee vielä kalliiksi ( sivuvaikutuksena joillakin akne, joten EN suosittele). Kuparikierukka on todella edullinen ehkäisymenetelmä. Raskaaksi tuleminen toisaalta on mahdollista käytännössä heti poiston jälkeen. Loputhan eivät tule kyseeseen, koska ovat pysyviä ehkäisymenetelmiä.
vaikuttaa tosi asialliselta! Miksi et siis varaisi aikaa gynekologille? Kuvailemillasi oireilla voi hyvinkin olla hormonaalista taustaa (omista hormooneistasi johtuvaa) ja gynekologi osaisi myös parhaiten neuvoa ehkäisyasioissa, jos päädyt Roaccutan-hoitoon. Mutta gyneltäkin saatat siis löytää avun oireisiisi/vaivoihisi! (Itse sain avun aikuisiän akneen ja samalla vuotohäiriöihin nimenomaan gyneltä.)