jos lapsi haetaan sovitun hoitoajan jälkeen tarhasta?Jos se vaikka putoaa kalliolta tai keinusta ja pitää tilata ambulanssi.Esim.hoitaika loppuu 15:00 ja lapsi haetaan vasta 17:00.Eli uskallanko jäädä alennusmyynteihin hengailemaan vai pitääkö hakea 15:00?Joillakin naapureilla on alle 7h hoitoaika ja tiedän heidän joskus pitävän pitkää päivää, kun on kaunis ilma ja he ovat rannoilla.Onko he sopineet erikseen?En kehtaisi heiltä kysyä, kun olen itse niin tunnollinen ollut.Mutta nyt olisi kiva mennä shoppailemaan töiden jälkeen.Jos muutkin saavat 7h sijaan samalla maksulla pitää pitkän päivän niin miksen sitten minäkin?
vakuutus ei korvaa
56
4738
Vastaukset
- kokeilla
Jätä aivan reilusti , kokeile . Ja miks kersa
pitäis hakee jos ei kerkiä?- äitee kanssa
kersoja pitää edes tehdä kun ne haittaavat vapaa ajan viettoa.
- ainakin että
vakuutus korvaa,jos jotain todellakin sattuu.Varsinkin nyt kesällä, kun tarhat on survottu kakaroita täyteen.Muutkin vanhemmat haluaa nauttia kesästä ilman kiljuvia kersojaan.
- :;:,.,.,.,:;:,
toimiiko äidit noin? Eiks lapsi oo kaikki mitä sulla on? Ota vastuu sovituista asioista. Äidit jotka ie oo äitei jättävät lapsensa jotta sais itse pitää hauskaa.
- just.
Kuules! sinä maksat sovitusta hoitoajasta. oli se nyt vaikka klo 7-15. taivaikka 8h/pv. maailmaa se ei kaada jos hieman ylittyykin, mutta varaudu silloin että myös hoitomaksut peritään suuremman mukaan. Minun uskoakseni vakuutus kyllä korvaa.. Mutta Jos sinua nyt vastustamattomasti houkittaa noi alennusmyynni ym muut menot työajan ulkopuolella, niin muuta lapsesi hotoaikatarvetta.
- teenkin
että maksan täyden maksun 7h,mutta kun siellä on muitakin joilla on sama tuonti ja hakuaika,mutta hakevat myöhemmin kuin minä.Ne sanoi ettei tartte maksaa,hakee vaan kun haluaa,siksi halusinkin kysyä,että onko se näin.Mulla kun olisi muutakin tekemistä välillä iltapäivisin.Mulla on paljon vapaapäiviä jolloin olen koko päivän lapseni kanssa ja teemme kivoja retkiä tai vain oleilemme ystävien luona.
- kokopäivästä...
teenkin kirjoitti:
että maksan täyden maksun 7h,mutta kun siellä on muitakin joilla on sama tuonti ja hakuaika,mutta hakevat myöhemmin kuin minä.Ne sanoi ettei tartte maksaa,hakee vaan kun haluaa,siksi halusinkin kysyä,että onko se näin.Mulla kun olisi muutakin tekemistä välillä iltapäivisin.Mulla on paljon vapaapäiviä jolloin olen koko päivän lapseni kanssa ja teemme kivoja retkiä tai vain oleilemme ystävien luona.
eli voit kyllä välillä hakea myöhemminkin, mutta muista kuitenkin, että henkilökunnan työvuorot on laitettu lasten hoitoaikojen mukaan. Jos lapsia on "liikaa" hoidossa esim. klo 16, joutuu tuon vuoron tekevä venymään, kunnes tarpeeksi lapsia on haettu. Muista siis aina kertoa, että tulet sovittua myöhemmin hakemaan! Älä myöskään ota tavaksi, että pidennät lapsesi hoitopäivää joka päivä:)
- lukea
kokopäivästä... kirjoitti:
eli voit kyllä välillä hakea myöhemminkin, mutta muista kuitenkin, että henkilökunnan työvuorot on laitettu lasten hoitoaikojen mukaan. Jos lapsia on "liikaa" hoidossa esim. klo 16, joutuu tuon vuoron tekevä venymään, kunnes tarpeeksi lapsia on haettu. Muista siis aina kertoa, että tulet sovittua myöhemmin hakemaan! Älä myöskään ota tavaksi, että pidennät lapsesi hoitopäivää joka päivä:)
en maksa koko päivästä vaan hoito on enintään 7h.Helsingissä ainakinn on maksu sen mukaan mitä valitsee.Siksi ihmettelenkin niitä jotka hakevat usein minua myöhemmin.Ei kai tässä olisi mitään outoa jos maksaisin koko päivästä.Toki muksukin olisi sitten koko päivän,mutta kun sen ei tarvitse olla.
- Kurnauskis-
lukea kirjoitti:
en maksa koko päivästä vaan hoito on enintään 7h.Helsingissä ainakinn on maksu sen mukaan mitä valitsee.Siksi ihmettelenkin niitä jotka hakevat usein minua myöhemmin.Ei kai tässä olisi mitään outoa jos maksaisin koko päivästä.Toki muksukin olisi sitten koko päivän,mutta kun sen ei tarvitse olla.
Otappa vaikka puheeksi ko- päiväkodissa tämä asia. Ei ole suotavaa tuollainen. Kyllä pidennetystä hoitoajasta tulisi ja kuuluisi maksaa. Henkilökunnan on kyllä osattava huomauttaa asiasta tällaisille vanhemmille, jotka hakevat miten sattuu..ja pitävät yliaikaa. Totta on että päiväkodin henkilökunnan työvuorot ovat hyvin sidoksissa lasten ilmoitettuihin hoitoaikoihin ja poikkeuksista tulisi ilmoittaa hyvissä ajoin.
- toimitaan näin
Kurnauskis- kirjoitti:
Otappa vaikka puheeksi ko- päiväkodissa tämä asia. Ei ole suotavaa tuollainen. Kyllä pidennetystä hoitoajasta tulisi ja kuuluisi maksaa. Henkilökunnan on kyllä osattava huomauttaa asiasta tällaisille vanhemmille, jotka hakevat miten sattuu..ja pitävät yliaikaa. Totta on että päiväkodin henkilökunnan työvuorot ovat hyvin sidoksissa lasten ilmoitettuihin hoitoaikoihin ja poikkeuksista tulisi ilmoittaa hyvissä ajoin.
Meillä ainakin ollaan tarkkoja, että alle 7 h hoitoaikoja noudatetaan. Hoitoaikasopimukseenkin laitetaan 5min alle sen 7h. Se on tietysti oikeudenmukaisuutta niitä kohtaan, jotka maksavat kokopäivähoidosta. On perheitä, joiden tarvitsee ottaa kokopäivähoito, koska tarvitsevat vaikka 7,30 h hoitoa.
Ne joilla on alle 7h hoitoaika, sitten tarvittaessa sopivat mahdollisesta satunnaisesta hoitoajan ylityksestä. Jos hoitoaika ylittyy useamman kerran, silloin täytyy hoitoaikasopimusta muuttaa kokopäivähoidoksi. - lukea:)
lukea kirjoitti:
mutta en ole koskaan kuullut, että hoidosta laskutetaan tuntimäärien mukaan. Meillä puolipäivähoitomaksu menee jos lapsi on viisi tuntia tai alle hoidossa. Jos on yli viisi tuntia menee kokopäivämaksu. Mutta pidä ihmeessä hoidossa, jos olet noin kireenä siellä, on varmaan lapsellekin parempi:)
- lisäys:)
lukea:) kirjoitti:
mutta en ole koskaan kuullut, että hoidosta laskutetaan tuntimäärien mukaan. Meillä puolipäivähoitomaksu menee jos lapsi on viisi tuntia tai alle hoidossa. Jos on yli viisi tuntia menee kokopäivämaksu. Mutta pidä ihmeessä hoidossa, jos olet noin kireenä siellä, on varmaan lapsellekin parempi:)
sovittu hoitoaika on siis yleensä vain sopimus päiväkodin kanssa. Se ei vaikuta hoitomaksuun ellei ole kyse puolipäivähoidosta (alle 5h/pv). Et puhunut mitään maksuista kerroit vain, että on sovittu 7h/pv.
- ketjua seurannut
lisäys:) kirjoitti:
sovittu hoitoaika on siis yleensä vain sopimus päiväkodin kanssa. Se ei vaikuta hoitomaksuun ellei ole kyse puolipäivähoidosta (alle 5h/pv). Et puhunut mitään maksuista kerroit vain, että on sovittu 7h/pv.
Kyllä on erikseen alle 7h hoito myös. Eli alle 7h hoitoajasta maksetaan vähemmän, kuin kokopäivähoidosta.
- olla...
ketjua seurannut kirjoitti:
Kyllä on erikseen alle 7h hoito myös. Eli alle 7h hoitoajasta maksetaan vähemmän, kuin kokopäivähoidosta.
että on kuntakohtaista, mutta täällä maillä päin ei ainakaan ole kuin puolipv- ja kokopvhoito, rajana 5h.
- olet :)
olla... kirjoitti:
että on kuntakohtaista, mutta täällä maillä päin ei ainakaan ole kuin puolipv- ja kokopvhoito, rajana 5h.
Joo, niin taitaa olla. Käsitin alkuperäisen kirjoituksesta, että hänellä nimenomaan on tuo alle 7h hoitomuoto. Jolloin se maksukin on pienempi, kuin kokopäivähoidon :)
- ennen kello kolmea?
Kuulostaa ihan älyttömältä koko toi sun juttus. Paljonkohan tuttuja sulla todellakin on jotka makaa rannalla ja yksi lapsi on sitten päiväkodissa. Kuulostaa niin uskomattomalta että ajattelin eka että onko tuo kirjoitus joku provo yrittäen mustamaalata taas vanhempia siitä että lapsia mukamas pidetään päiväkodissa kun vanhemmat makaavat rannalla tai alemyynneissä. Onneksi uskon että tuollaiset tapaukset ovat todella poikkeuksia! Olen kyllä sitä mieltä että jos sopimus on tehty alle 7 tuntia päivässä niin on kai siitä sitten pidettävä kiinni. Kyllä siinäkin ehtii sitä sun tätä tehdä. Oma sopimukseni on aina ollut yli 7 tuntia eli koko päivä koska en tietenkään tee sopimusta jota en voi pitää. Joskus voisin pitää alle 7 tuntia mutta koska monina päivinä se olisi ongelma niin suosiolla teen kokopäiväsopimuksen ja maksan sen mukaan.
Yleensäkin päiväkoti keskusteluja leimaa nykyään se että päiväkodintädit tai jotkut muut kirjottelevat kuinka tietävät sen ja sen joka tekee jotain älytöntä esim. pitää lapsen koko kesän päiväkodissa ilman lomaa ja on itse kotona mutta tosiasiassa asia ei ehkä ihan ole juuri sitä mitä he luulevat. Sitten sitä leimataan kaikki ihan kun moiset tapaukset olisivat enemmänkin sääntö kuin poikkeus.
Tuntuu että päiväkodin hoitajat aina ajattelevat sitä kaikkein pahinta vanhemmista yksi esimerkki: Kesällä olimme töissä ja lapsilla ja meillä normaali neljän viikon loma. Kuitenkin silloin kun olimme vielä töissä koululaisella oli mahdollisuus lomailla mummon ja papan luona mutta kaksivuotiaan jouduimme viemään hoitoon. Heti tuli vihjailuja että missäs se vanhempi on (luulivat siis varmaankin että menemme kotiin laiskottelemaan ja nuoremman pois tieltä hoitoon) No, ehkä sitä ei millään pahalla kysytty mutta jotenkin tuntuu että päiväkotilaiset kuvittelevat että jos on koululaisia niin vanhemmat ovat automaattisesti lomalla koululaisten lomien aikaa ja päiväkotilasta ei myöskään tuoda hoitoon. En tiedä johtuuko tuosta että kerran taas koululaisten talvilomien aikaan päiväkotilastamme ei oltu merkitty päiväkotiin tulevaksi vaikka sen olin lapulla selvästi ilmoittanut. Onneksi kuitenkin paikka järjestyi kun halusin nähdä allekirjottamani lomalapun uudestan. Tälläkin kertaa emme itse vanhemmat olleet lomalla vaan koululainen mummon ja papan hoivissa.- lisäystä...
Ai niin olet siis töissä joten et voi hoitaa asioitasi ennen kolmea. (Aika uskomatontahan se olisikin jos kotona oleva haluaa pidentää hoitoaikaa kun ei ehdi ennen kolmea shoppailuja hoitaa) Kuitenkin tuntuu hieman naurettavalta pyytää että voi hakea myöhempään sen takia että voi ravata shoppailemassa. Se nyt vaan on niin että jos on tehnyt sen sopimuksen alle seitsemän tuntia niin on sitten elettävä sen mukaan koska sen mukaan menevät maksutkin.
Toki olisi aika joustavaa jos päiväkodit voisivat laskuttaa sitten erikseen pidemmistä päivistä mutta siihen heillä ei kai ole resursseja? Käytännöissä on näköjään eroja eri päiväkotien kesken. Ihmettelen jos jossakin voi hakea milloin sattuu. Muistan nimittäin kun eräs tuttuni kysyi että jos voisi hakea 15 min. myöhemmin kun sovittu aika mutta se tuntui olevan tosi vaikeeta kyseiselle päiväkodille. Ihmettelen kyllä jos nyt ei edes ton verran joustoa löydy. - oli se mitä
lisäystä... kirjoitti:
Ai niin olet siis töissä joten et voi hoitaa asioitasi ennen kolmea. (Aika uskomatontahan se olisikin jos kotona oleva haluaa pidentää hoitoaikaa kun ei ehdi ennen kolmea shoppailuja hoitaa) Kuitenkin tuntuu hieman naurettavalta pyytää että voi hakea myöhempään sen takia että voi ravata shoppailemassa. Se nyt vaan on niin että jos on tehnyt sen sopimuksen alle seitsemän tuntia niin on sitten elettävä sen mukaan koska sen mukaan menevät maksutkin.
Toki olisi aika joustavaa jos päiväkodit voisivat laskuttaa sitten erikseen pidemmistä päivistä mutta siihen heillä ei kai ole resursseja? Käytännöissä on näköjään eroja eri päiväkotien kesken. Ihmettelen jos jossakin voi hakea milloin sattuu. Muistan nimittäin kun eräs tuttuni kysyi että jos voisi hakea 15 min. myöhemmin kun sovittu aika mutta se tuntui olevan tosi vaikeeta kyseiselle päiväkodille. Ihmettelen kyllä jos nyt ei edes ton verran joustoa löydy.aloittaja halusi etupäässä tietää ja niin minäkin.Onko täällä ketään, joka siitä tietää,eli onko se voimassa sen jälkeen vielä,kun sovittu hoitoaika ylittyy?Hoitoajoistahan on mustaa valkoisella jokaisella lapsella olemassa.Henk.koht. oon sitä mieltä,että ylittyviltä 15min.tulisi aina maksaa 20€sakko vähintään.Autoistakin saa parkkisakkoa,jos lojuvat liian kauan ilmaisiksi kadunvarrella.
- vastuu...
oli se mitä kirjoitti:
aloittaja halusi etupäässä tietää ja niin minäkin.Onko täällä ketään, joka siitä tietää,eli onko se voimassa sen jälkeen vielä,kun sovittu hoitoaika ylittyy?Hoitoajoistahan on mustaa valkoisella jokaisella lapsella olemassa.Henk.koht. oon sitä mieltä,että ylittyviltä 15min.tulisi aina maksaa 20€sakko vähintään.Autoistakin saa parkkisakkoa,jos lojuvat liian kauan ilmaisiksi kadunvarrella.
Itse en ole edes miettinyt sen tarkemmin mitkä hoitoajat paperilla on eikä niistä ole ikinä ollut puhetta sillä lapseni on yli 7 tuntia päiväkodissa ja silloin maksu on sama olkoon sitten 7 tai 10 tuntia. Lisäksi työaikani on erittäin epäsäännöllinen joten olen merkannut muistaakseni hoitoajan klo 8-17 tarkoittaen sitä että lapsi tuodaan aikaisintaan klo 8 ja haetaan viimeistään 17 vaikka enpä paljon koskaan ole kahdeksaksi vienyt tai vasta viideltä hakenut. Olen ollut aika ymmällään muiden vouhottaessa hoitoajoista jotka on sovittu papereihin. Kai se sitten lähinnä on tärkeetä silloin kun maksu menee sen alle 7 tuntia tai alle 5 tuntia.
Vakuutuksesta vielä sen verran että tuskin se lakkaa olemasta heti kun hoitosopimuksessa sovittu aika päättyy. Voihan vanhempi olla myöhässä esim. ruuhkan takia.
Toisaalta kun lapseni oli päiväkodissa ja vanhempi iltapäiväkerhossa samassa päiväkodissa niin hieman ongelmia oli siinä että iltapäiväkerho meni kiinni 17.30 ja teki todella tiukkaa ehtiä juuri puoleksi vaan usein meni esim. 10 min yli. Sanottiin että lapsi ei saisi oikeastaan jäädä päiväkodin pihalle odottamaan koska heidän vastuu loppuu 17.30. Hieman huvittavaa siinä mielessä että en viitsinyt sopia että hänet lähetettäisiin yksin kotiin sillä tulinhan aina puolen jälkeen hakemaan toisen lapsen. (olisi varmaan pitänyt pistää aidan toiselle puolelle odottamaan) Asia ratkaistiin taas niin että isovanhemmat hakivat sitten kummatkin jos en ehtinyt puoleksi. - vakuutus loppuu
vastuu... kirjoitti:
Itse en ole edes miettinyt sen tarkemmin mitkä hoitoajat paperilla on eikä niistä ole ikinä ollut puhetta sillä lapseni on yli 7 tuntia päiväkodissa ja silloin maksu on sama olkoon sitten 7 tai 10 tuntia. Lisäksi työaikani on erittäin epäsäännöllinen joten olen merkannut muistaakseni hoitoajan klo 8-17 tarkoittaen sitä että lapsi tuodaan aikaisintaan klo 8 ja haetaan viimeistään 17 vaikka enpä paljon koskaan ole kahdeksaksi vienyt tai vasta viideltä hakenut. Olen ollut aika ymmällään muiden vouhottaessa hoitoajoista jotka on sovittu papereihin. Kai se sitten lähinnä on tärkeetä silloin kun maksu menee sen alle 7 tuntia tai alle 5 tuntia.
Vakuutuksesta vielä sen verran että tuskin se lakkaa olemasta heti kun hoitosopimuksessa sovittu aika päättyy. Voihan vanhempi olla myöhässä esim. ruuhkan takia.
Toisaalta kun lapseni oli päiväkodissa ja vanhempi iltapäiväkerhossa samassa päiväkodissa niin hieman ongelmia oli siinä että iltapäiväkerho meni kiinni 17.30 ja teki todella tiukkaa ehtiä juuri puoleksi vaan usein meni esim. 10 min yli. Sanottiin että lapsi ei saisi oikeastaan jäädä päiväkodin pihalle odottamaan koska heidän vastuu loppuu 17.30. Hieman huvittavaa siinä mielessä että en viitsinyt sopia että hänet lähetettäisiin yksin kotiin sillä tulinhan aina puolen jälkeen hakemaan toisen lapsen. (olisi varmaan pitänyt pistää aidan toiselle puolelle odottamaan) Asia ratkaistiin taas niin että isovanhemmat hakivat sitten kummatkin jos en ehtinyt puoleksi.siihen kellonlyömään,kun se hoitoaika on sopimukseen laitettu.Kaikki nykyajan äidit vaan ei ymmärrä mitä sana sopimus tarkoittaa.Hoitajien tulee vain huolehtia,että siinä on todellakin allekirjoitukset kunnossa,koska sopimus ei ole lainvopimainen ilman allekirjoituksia.Tällä asialla on suuri merkitys siinä vaiheessa,kun jotakin vakavaa todellakin tapahtuu.Esim.lapsi karkaa tai kuolee.Jos se tapahtuu hoitoajan ulkopuolella,niin eipä taida vakuutus todellakaan korvata yhtään mitään.Olen minäkin tietoinen näistä törkeistä vanhemmista,jotka tulevat hakemaan lapsensa,kun tarha on mennyt 15min jo kiinni.Mutta näitä on ja tulee aina olemaan.Joku kerta tekisi mieli käräyttää ja viedä lapsi heti 17.30 sossuun.
- 16.30
vastuu... kirjoitti:
Toisaalta kun lapseni oli päiväkodissa ja vanhempi iltapäiväkerhossa samassa päiväkodissa niin hieman ongelmia oli siinä että iltapäiväkerho meni kiinni 17.30 ja teki todella tiukkaa ehtiä juuri puoleksi vaan usein meni esim. 10 min yli. Sanottiin että lapsi ei saisi oikeastaan jäädä päiväkodin pihalle odottamaan koska heidän vastuu loppuu 17.30. Hieman huvittavaa siinä mielessä että en viitsinyt sopia että hänet lähetettäisiin yksin kotiin sillä tulinhan aina puolen jälkeen hakemaan toisen lapsen. (olisi varmaan pitänyt pistää aidan toiselle puolelle odottamaan) Asia ratkaistiin taas niin että isovanhemmat hakivat sitten kummatkin jos en ehtinyt puoleksi.Sellainen virhe tuossa kirjoituksesani oli että iltapäiväkerho ei mennyt kiinni 17.30 vaan 16.30 ja tuohon puoli viisi oli siis tiukkaa ehtiä kun usein ehdin päiväkotiin vasta 16.40 (nuoremman olin sopimuksessa sopinut hakevani 17.00 mennessä)
- kun on yli 7 h...
vakuutus loppuu kirjoitti:
siihen kellonlyömään,kun se hoitoaika on sopimukseen laitettu.Kaikki nykyajan äidit vaan ei ymmärrä mitä sana sopimus tarkoittaa.Hoitajien tulee vain huolehtia,että siinä on todellakin allekirjoitukset kunnossa,koska sopimus ei ole lainvopimainen ilman allekirjoituksia.Tällä asialla on suuri merkitys siinä vaiheessa,kun jotakin vakavaa todellakin tapahtuu.Esim.lapsi karkaa tai kuolee.Jos se tapahtuu hoitoajan ulkopuolella,niin eipä taida vakuutus todellakaan korvata yhtään mitään.Olen minäkin tietoinen näistä törkeistä vanhemmista,jotka tulevat hakemaan lapsensa,kun tarha on mennyt 15min jo kiinni.Mutta näitä on ja tulee aina olemaan.Joku kerta tekisi mieli käräyttää ja viedä lapsi heti 17.30 sossuun.
Meidän päiväkoti menee kiinni 17.30 mutta olen merkannut hakevani 17.00 mennessä. Kuitenkaan hoitosopimuksessa ei mitenkään erityisemmin painoteta sitä että vastuu tai vakuutukset lakkaisivat juuri sillä kellonlöymällä. Kysytään vaan että koska lapsi tuodaan ja haetaan. On kai pari kertaa mennyt yli viiden mutta ei siitä ole mainittu sanallakaan. Näyttää että tärkeintä on siis että hakee ennenkuin päiväkoti menee kiinni. Olen ainakin huomannut että kokopäivälapsilla (eli yli 7 tuntia) ei mitään kellonaikoja tuijotella koska sama maksu on olkoon 7 tai 10 tuntia. Ei kai kukaan pönttö jätä hakematta lastaan ennenkuin päiväkoti menee kiinni tai jos itselleni kävisi niin jonkun odottamattoman asian takia ainakin soittaisin heti päiväkotiin että nyt olen esim. juuttunut ruuhkaan. Onneksi näin ei ole koskaan käynyt.
Puhut siis törkeistä vanhemmista jotka hakevat lapsensa 15 min. tarhan sulkemisen jälkeen.
Sait ehkä minun kirjoituksesta väärän käsityksen mutta asia oli niin että päiväkoti menee kiinni 17.30 mutta päiväkodissa toimiva iltapäiväkerho meni kiinni jo 16.30 ja en ehtinyt aina 16.30 mennessä joten ongelmia tuli kun iltapäiväkerholainen ei voinut jäädä päiväkotiin odottamaan kymmeneksi minuutiksi kun tulen hakemaan toisen lapseni 16.40 joka on "päiväkoti" puolella joka on siis auki 17.30 asti ja sopimuksessa olen ilmoittanut hakevani 17.00 mennessä. Vaihtoehtona yksin kotiin lähettäminen, portin ulkopuolella odottaminen tai että joku muu esim. mummu tai pappa hakee.
Aika joustamatonta. - Sanna-
vakuutus loppuu kirjoitti:
siihen kellonlyömään,kun se hoitoaika on sopimukseen laitettu.Kaikki nykyajan äidit vaan ei ymmärrä mitä sana sopimus tarkoittaa.Hoitajien tulee vain huolehtia,että siinä on todellakin allekirjoitukset kunnossa,koska sopimus ei ole lainvopimainen ilman allekirjoituksia.Tällä asialla on suuri merkitys siinä vaiheessa,kun jotakin vakavaa todellakin tapahtuu.Esim.lapsi karkaa tai kuolee.Jos se tapahtuu hoitoajan ulkopuolella,niin eipä taida vakuutus todellakaan korvata yhtään mitään.Olen minäkin tietoinen näistä törkeistä vanhemmista,jotka tulevat hakemaan lapsensa,kun tarha on mennyt 15min jo kiinni.Mutta näitä on ja tulee aina olemaan.Joku kerta tekisi mieli käräyttää ja viedä lapsi heti 17.30 sossuun.
Vakuutus ei lopu siihen, kun lapsi haetaan hoidosta, eli kun hoitopäivä loppuu. Vakuutus kattaa myös lapsen (ja työntekijöiden) matkat kotoa päivähoitopaikalle ja päivähoidosta kotiin.
Eli mistä olet saanut tietosi, se nimittäin poikkeaa yleisestä käytännöstä. Voi tietysti olla olemassa kuntia, jotka eivät vakuuta lasta tällä tavoin, mutta eipäilen. - kolmen äiti
kun on yli 7 h... kirjoitti:
Meidän päiväkoti menee kiinni 17.30 mutta olen merkannut hakevani 17.00 mennessä. Kuitenkaan hoitosopimuksessa ei mitenkään erityisemmin painoteta sitä että vastuu tai vakuutukset lakkaisivat juuri sillä kellonlöymällä. Kysytään vaan että koska lapsi tuodaan ja haetaan. On kai pari kertaa mennyt yli viiden mutta ei siitä ole mainittu sanallakaan. Näyttää että tärkeintä on siis että hakee ennenkuin päiväkoti menee kiinni. Olen ainakin huomannut että kokopäivälapsilla (eli yli 7 tuntia) ei mitään kellonaikoja tuijotella koska sama maksu on olkoon 7 tai 10 tuntia. Ei kai kukaan pönttö jätä hakematta lastaan ennenkuin päiväkoti menee kiinni tai jos itselleni kävisi niin jonkun odottamattoman asian takia ainakin soittaisin heti päiväkotiin että nyt olen esim. juuttunut ruuhkaan. Onneksi näin ei ole koskaan käynyt.
Puhut siis törkeistä vanhemmista jotka hakevat lapsensa 15 min. tarhan sulkemisen jälkeen.
Sait ehkä minun kirjoituksesta väärän käsityksen mutta asia oli niin että päiväkoti menee kiinni 17.30 mutta päiväkodissa toimiva iltapäiväkerho meni kiinni jo 16.30 ja en ehtinyt aina 16.30 mennessä joten ongelmia tuli kun iltapäiväkerholainen ei voinut jäädä päiväkotiin odottamaan kymmeneksi minuutiksi kun tulen hakemaan toisen lapseni 16.40 joka on "päiväkoti" puolella joka on siis auki 17.30 asti ja sopimuksessa olen ilmoittanut hakevani 17.00 mennessä. Vaihtoehtona yksin kotiin lähettäminen, portin ulkopuolella odottaminen tai että joku muu esim. mummu tai pappa hakee.
Aika joustamatonta.Sopimukseen kirjataan meillä, että hoitoaika on pääsääntöisesti 6.30-17 välisenä aikana, myöskin satunnainen iltahoidon tarve, mahdollisesti myös yöhoito. Tämä johtuu minun ja mieheni töistä: itse olen epäsäännöllisessä työssä, ja puoliso matkatöissä. Yleensä iltahoidot järjestyvät kotiin isovanhempien avulla, mutta hekin ovat työelämässä ja mummo tekee kolmivuorotyötä. Siksi sopimukseen laitetaan hyvin ympäripyöreät ajat. Sitten sumplitaan lähemmin aikatauluja, joskus on lyhyitä päiviä, joskus pidempiä. Ei kai noilla sopimuksen ajoilla ja vakuutuksilla ole tekemistä keskenään?
Silloin kun puoliso on matkoilla, käyn usein kaupassa töiden jälkeen. Tähän järjestelyyn on aina kunnassakin rohkaistu suorastaan, että lasten kanssa ei illalla enää tarvitse lähteä. Joskus olen myöhästynyt ruuhkan vuoksi, mutta meillä ei ruuhkia ole kuin onnettomuuksien vuoksi. Samaan ruuhkaan juuttuvat kyllä muidenkin lasten vanhemmat, eikä päiväkodissa ole ihmetelty. - että tätä
16.30 kirjoitti:
Sellainen virhe tuossa kirjoituksesani oli että iltapäiväkerho ei mennyt kiinni 17.30 vaan 16.30 ja tuohon puoli viisi oli siis tiukkaa ehtiä kun usein ehdin päiväkotiin vasta 16.40 (nuoremman olin sopimuksessa sopinut hakevani 17.00 mennessä)
kerholasta sitten vahditaan ilmaiseksi niin kauan kunnes tulet.Vakuutukset eivät ole voimassa enää ja jos kolahtaa, sinä maksat yksin kaiken.
- ihmettelekään
kolmen äiti kirjoitti:
Sopimukseen kirjataan meillä, että hoitoaika on pääsääntöisesti 6.30-17 välisenä aikana, myöskin satunnainen iltahoidon tarve, mahdollisesti myös yöhoito. Tämä johtuu minun ja mieheni töistä: itse olen epäsäännöllisessä työssä, ja puoliso matkatöissä. Yleensä iltahoidot järjestyvät kotiin isovanhempien avulla, mutta hekin ovat työelämässä ja mummo tekee kolmivuorotyötä. Siksi sopimukseen laitetaan hyvin ympäripyöreät ajat. Sitten sumplitaan lähemmin aikatauluja, joskus on lyhyitä päiviä, joskus pidempiä. Ei kai noilla sopimuksen ajoilla ja vakuutuksilla ole tekemistä keskenään?
Silloin kun puoliso on matkoilla, käyn usein kaupassa töiden jälkeen. Tähän järjestelyyn on aina kunnassakin rohkaistu suorastaan, että lasten kanssa ei illalla enää tarvitse lähteä. Joskus olen myöhästynyt ruuhkan vuoksi, mutta meillä ei ruuhkia ole kuin onnettomuuksien vuoksi. Samaan ruuhkaan juuttuvat kyllä muidenkin lasten vanhemmat, eikä päiväkodissa ole ihmetelty.niin kauaa,kunnes joku kuolee hoitoajan ulkopuolella.Sittn ollaan kilvan kyselemässä ja ihmettelemässä.Joka tapauksessa jokaisella on SOVITTU hoitoaika.Tiedän yhden tarhan,jossa lapset laitetaan penkille istumaan hoitoajan loputtua,koska 16:00 loppuu toisen hoitajan työaika ja jos näitä mattimyöhäisiä on edelleen paikalla niin yksi aikuinen ei saa kuitenkaan hoitaa kuin 7 lasta.
- Sanna-
että tätä kirjoitti:
kerholasta sitten vahditaan ilmaiseksi niin kauan kunnes tulet.Vakuutukset eivät ole voimassa enää ja jos kolahtaa, sinä maksat yksin kaiken.
Sanoisit jo, mihin ihmeessä perustat tämän väitteesi. Varsinkin kun vakuutukset ovat voimassa myös matkalla päivähoitoon ja kotiin. Eli lapsi on joka tapauksessa vakuutettu yli sen hoitoajan...
Joten, kerta niin sinnikkäästi jaksat väittää, ettei vakuutus ole voimassa kuin hoitoajan, iske ihmeessä faktaa kehiin! - kaikki vaikkapa
vastuu... kirjoitti:
Toisaalta kun lapseni oli päiväkodissa ja vanhempi iltapäiväkerhossa samassa päiväkodissa niin hieman ongelmia oli siinä että iltapäiväkerho meni kiinni 17.30 ja teki todella tiukkaa ehtiä juuri puoleksi vaan usein meni esim. 10 min yli. Sanottiin että lapsi ei saisi oikeastaan jäädä päiväkodin pihalle odottamaan koska heidän vastuu loppuu 17.30. Hieman huvittavaa siinä mielessä että en viitsinyt sopia että hänet lähetettäisiin yksin kotiin sillä tulinhan aina puolen jälkeen hakemaan toisen lapsen. (olisi varmaan pitänyt pistää aidan toiselle puolelle odottamaan) Asia ratkaistiin taas niin että isovanhemmat hakivat sitten kummatkin jos en ehtinyt puoleksi.hakisi lapsensa silloin, kun hoitoaika sopimuksen mukaan loppuu?Sitten ei tarvitsisi pähkäillä onko se vakuutus voimassa vai ei.Hoitajatkin on ihmisiä ja heillä on myös sovitut työajat.Mä en ole yhtään kertaan monen vuoden aikana ylittänyt hoitoaikojamme,päinvastoin,haen noin 10min aikaisemmin,kuin laitoin hoitoajaksi.Olen pannut merkille,että jotkut hakevat lapsensa ruokakassien kanssa.Me mennään aina porukalla kauppaan,lapset on kasvatettu siihen pienestä pitäen.Emme asu siellä kaupassa,vaan teemme ostoksemme ja lähdemme kotiin.
- aikaisin!
kaikki vaikkapa kirjoitti:
hakisi lapsensa silloin, kun hoitoaika sopimuksen mukaan loppuu?Sitten ei tarvitsisi pähkäillä onko se vakuutus voimassa vai ei.Hoitajatkin on ihmisiä ja heillä on myös sovitut työajat.Mä en ole yhtään kertaan monen vuoden aikana ylittänyt hoitoaikojamme,päinvastoin,haen noin 10min aikaisemmin,kuin laitoin hoitoajaksi.Olen pannut merkille,että jotkut hakevat lapsensa ruokakassien kanssa.Me mennään aina porukalla kauppaan,lapset on kasvatettu siihen pienestä pitäen.Emme asu siellä kaupassa,vaan teemme ostoksemme ja lähdemme kotiin.
Niin, siis vastasit tuohon kirjoitukseeni ja sait varmaan väärän käsityksen koska päiväkotilapseni hainkin aina klo 17.00 mennessä mikä sopimuksessa on ollutkin. (päiväkoti menee kiinni vasta 17.30) ongelma oli siis se että iltapäiväkerho meni kiinni jo 16.30 joka oli samassa päiväkodissa. Eli ilman mitään sopimuksia lapsi on haettava tuohon 16.30 mennessä. Mielestäni tuo aika on tosi aikaisin ja ei varmaan monellakaan vanhemmalla ole mahdollisuutta ehtiä puoli viideksi päiväkotiin. Kuvitellaanko että kaikkien työmatkat ovat vain puoli tuntia? Minunkin esim. on 50 min. ja jos pääsen neljältä niin en millään voi ehtiä puoleksi päiväkotiin!
- joopa joo
että tätä kirjoitti:
Ilmaiseksi tai ei 16.30 on tosi aikainen aika ehtiäkseen töistä päiväkotiin normaalille työtätekevälle ihmiselle joka pääsee normaaliin naljän aikaan ja jonka työmatka kestää yli puoli tuntia!
- tuntua...
Aika joustamatonta.joustamattomalta, mutta arvaa kuinka monen iltapäiväkerholaisen vanhempi on kysynyt, että eikö koululainen voisi olla kymmenen minuuttia, vartin, puolituntia päiväkodin pihalla...
- olikin..
joopa joo kirjoitti:
Ilmaiseksi tai ei 16.30 on tosi aikainen aika ehtiäkseen töistä päiväkotiin normaalille työtätekevälle ihmiselle joka pääsee normaaliin naljän aikaan ja jonka työmatka kestää yli puoli tuntia!
nyt koululaisesta päiväkodin pihalla odottamassa.
- sitten
olikin.. kirjoitti:
nyt koululaisesta päiväkodin pihalla odottamassa.
Niin siis olikin kyse koululaisesta eli yleisesti näköjään ajatellaan että nämä voivat ilman muuta mennä sitten omia menojaan kotiin koska vanhemman on melkein mahdotonta ehtiä hakemaan. Mielellään kyllä hakisin hänetkin samalla kun haen nuoremman lapseni mutta en voi kun en ehdi puoleksi.
- koululaiset
sitten kirjoitti:
Niin siis olikin kyse koululaisesta eli yleisesti näköjään ajatellaan että nämä voivat ilman muuta mennä sitten omia menojaan kotiin koska vanhemman on melkein mahdotonta ehtiä hakemaan. Mielellään kyllä hakisin hänetkin samalla kun haen nuoremman lapseni mutta en voi kun en ehdi puoleksi.
kulkevatkin itse kouluun ja kotiin.Onko taas kyse jostain erityislapsesta?Ja tämäkö sitten "odottaa"tarhan pihalla noutajaa?Siis ilmaiseksi.Mä en ainakaan paimenna kenenkään mukuloita ilmaiseksi.MISSÄÄN.Kumma kun aina ajatellaa,että voi muka jättää lapsen odottamaan.Odottakoon aidan takana.Tai menköön kotiinsa niin kuin muutkin iltapäiväkerhon jälkeen.
- pituuttakin
aikaisin! kirjoitti:
Niin, siis vastasit tuohon kirjoitukseeni ja sait varmaan väärän käsityksen koska päiväkotilapseni hainkin aina klo 17.00 mennessä mikä sopimuksessa on ollutkin. (päiväkoti menee kiinni vasta 17.30) ongelma oli siis se että iltapäiväkerho meni kiinni jo 16.30 joka oli samassa päiväkodissa. Eli ilman mitään sopimuksia lapsi on haettava tuohon 16.30 mennessä. Mielestäni tuo aika on tosi aikaisin ja ei varmaan monellakaan vanhemmalla ole mahdollisuutta ehtiä puoli viideksi päiväkotiin. Kuvitellaanko että kaikkien työmatkat ovat vain puoli tuntia? Minunkin esim. on 50 min. ja jos pääsen neljältä niin en millään voi ehtiä puoleksi päiväkotiin!
pitäisi ajatella,eikä aina vanhempien:Mikäli koulu alkaa 8:00, niin tulee tosi pitkä päivä pienelle koululaiselle olla isossa ryhmässä,jos on ensin koulussa,kerhossa ja tarhassa.Onko mitään järkeä.Kummallista tämä nykyaika.Oma lapseni tuli koulusta kotiin ja teki läksyt ja lähti kaverin kotiin tai tulivat meille.Välillä lähtivät vähäksi aikaa leikkipuistoon.Kivaa oli ja viihtyivät hyvin toistensa seurassa.Nykyisinkin tapaavatb melkein päivittäin.
- kuskataan
koululaiset kirjoitti:
kulkevatkin itse kouluun ja kotiin.Onko taas kyse jostain erityislapsesta?Ja tämäkö sitten "odottaa"tarhan pihalla noutajaa?Siis ilmaiseksi.Mä en ainakaan paimenna kenenkään mukuloita ilmaiseksi.MISSÄÄN.Kumma kun aina ajatellaa,että voi muka jättää lapsen odottamaan.Odottakoon aidan takana.Tai menköön kotiinsa niin kuin muutkin iltapäiväkerhon jälkeen.
Kyllä se on ainakin täällä pääkaupunkiseudulla varsin tavallista että vanhemmat esim. vievät lapsensa kouluun työmatkalla vaikka ei olisikaan kyse mistään "erityislapsesta". (varsinkin ekaluokkalaisia) Samoin monet hakevat kotiin samalla kun hakevat nuoremmat sisarukset kotiin. Miksiköhän aika pitää olla juuri tuo 16.30 kun tasan viiteen melkein kaikki kerkeisivät hakemaan? Naurettavaa tulla itse viisi minuuttia lapsen perässä autolla kotiin nuoremman lapsen kanssa varsinkin kun ovat alun perin samassa paikassa.
- ilmainen
kuskataan kirjoitti:
Kyllä se on ainakin täällä pääkaupunkiseudulla varsin tavallista että vanhemmat esim. vievät lapsensa kouluun työmatkalla vaikka ei olisikaan kyse mistään "erityislapsesta". (varsinkin ekaluokkalaisia) Samoin monet hakevat kotiin samalla kun hakevat nuoremmat sisarukset kotiin. Miksiköhän aika pitää olla juuri tuo 16.30 kun tasan viiteen melkein kaikki kerkeisivät hakemaan? Naurettavaa tulla itse viisi minuuttia lapsen perässä autolla kotiin nuoremman lapsen kanssa varsinkin kun ovat alun perin samassa paikassa.
Niin ja kun siitä ilmaisuudesta vouhotat niin laskuttakoon sitten niistä ylimääräisistä minuuteista. On se kumma ettei edes pihalla voi olla. Olkoon vastuu vaikka loppunut.
Muutenkin koko vakuutusasia ihmetyttää. Suomessahan on lähes ilmainen terveydenhoito lapsille ja jos jotain sattuukin (hoitoajan ulkopuolella) niin ei siitä kyllä tietääkseni enemmän laskuteta vanhempaa kun jos jotain sattuisi sitten ihan kotonakin. - ekaluokkalaiselle parempi.
pituuttakin kirjoitti:
pitäisi ajatella,eikä aina vanhempien:Mikäli koulu alkaa 8:00, niin tulee tosi pitkä päivä pienelle koululaiselle olla isossa ryhmässä,jos on ensin koulussa,kerhossa ja tarhassa.Onko mitään järkeä.Kummallista tämä nykyaika.Oma lapseni tuli koulusta kotiin ja teki läksyt ja lähti kaverin kotiin tai tulivat meille.Välillä lähtivät vähäksi aikaa leikkipuistoon.Kivaa oli ja viihtyivät hyvin toistensa seurassa.Nykyisinkin tapaavatb melkein päivittäin.
Lähdet siis siitä olettamuksesta että lapsen on parempi olla kahdestaan kaverin kanssa kun valvotussa kerhossa ryhmässä. No, mieliä on monta mutta omani ja lapseni mielestä tuo kerhossa oleminen oli paljon parempi vaihtoehto kun kavereitten kanssa hengaileminen ilman aikuisen valvontaa. Ja ne kaveritkin muuten olivat kaikki kerhossa eikä kotona joten ei sitä kaveriseuraa olisi edes ollutkaan.
- Se on laki
Aika joustamatonta.sillä jos hän menisi päiväkotilasten joukkoon,siellä piäisi olla taas yksi ihminen lisää,jkoska lapsiluku ylittyy.
Ja jos on jo ip-kerhossa,on koululainen! Koululaisia ei hoideta päiväkodissa. - aivan oikeassa
Se on laki kirjoitti:
sillä jos hän menisi päiväkotilasten joukkoon,siellä piäisi olla taas yksi ihminen lisää,jkoska lapsiluku ylittyy.
Ja jos on jo ip-kerhossa,on koululainen! Koululaisia ei hoideta päiväkodissa.mutta miten sen saisi taottua näiden yksinkertaisten vanhempien kalloihin, he kun tosissaan luulevat, että heidän koululaisensa kuuluu jonkun vakuutuksen piiriin, kun oleilee omalla luvalla tarhan pihalla. No, eipä ole meidän ongelma, jos jotain sattuu. Siis koululaiselle itselleen tai hän vahingoittaa muita. Vanhemmat joutuvat maksajiksi.
- Sanna-
Vakuutus kattaa lapsen hänen ollessaan hoidossa, eli hoitopäivän aikana, sekä matkalla kodista päivähoitoon ja päivähoidosta kotiin. Näin sanotaan meidän kunnan, sekä monen muun kunnan, perehdytyskansioissa, verkkosivuissa, hoitosopimuksissa jne. Missään en ole nähnyt tietoa siitä, että vakuutus ei olisi voimassa jos lapsen hoitopäivä syystä tai toisesta venyy.
Mutta varmimman vastauksen saat varmasti kysymällä päiväkodista, kuka kunnassa hoitaa näitä vakuutusasioita tai sitten suoraan jostakin vakuutusyhtiöstä. Veikkaisin, että hoitoajaksi lasketaan se aika, jolloin lapsi tosiallisesti on hoidossa, vaikka hoitoaika olisi sopimuksessa määriteltykin toisin.
Mutta jos asia askarruttaa, kysy suoraan kunnalta!- 777777777
mietinkin jo että luulis sen noin just olevan. niinhän se menee muissakin kouluissa. vakuutus ns. alkaa kun lapsi pääsee kotiovesta ulos ja on matkalla kouluun ja loppuu kun lapsi pääsee kotiovesta sisälle. eli koko matkan kotoo kouluun ja koulusta kotiin.
- joulu
Jos olisit minun päiväkodin vanhempi, ottaisin sinut välittömaästi kahdenkeskiseen keskusteluun johtajan kanssa! Lapsen hoitopäivä koostuu VANHEMPIEN TYÖAJASTA JA MATKOISTA! Siihen ei sisälly kaupassa käynnit ym! Tämä lukee ihan virallisissa ohjeistuksissa meidän kunnassa. Oletko ottanut huomioon, että henkilökunnan työajat määräytyvät senmukaan, kuinka lapset ovat hoidossa, henk.kuntaa on oltava riittävä määrä 7/aikuinen(yli 3-vuot.) ja jokainen ilmoitetun hoitoajan ulkopuolelle jäävä lapsi tekee yli/lisätöitä henkilökunnalle! Ei tarvitse kuin se sinun yksi herranterttu, kun äiti on "hengailemassa" alemyynneissä, niin me hoitajat tehdään ylitöitä jos lapsia on yli sallitun määrän, niinkauan kun saavut ostoksiltasi. Ei se tarkoita sitä, että jos maksat kokopäivämaksun, saat pitää lastasi niinkauan kuin itsellesi sopii! Päiväkoti ei ole täyshoitola, meillä hoitajillakin on työajat.
- tiukkapipo meininkiä
Olen kyllä siinä asiassa samaa mieltä että sovittuja hoitoaikoja pitää kunnioittaa ja ihan naurettavaa yht.äkkiä tulla esim. pari tuntia myöhässä hakemaan lasta vaan jonkun alesession takia mutta jos nyt sanotaan että päiväkoti on vaan vanhempien työaikaa ja työmatkoja varten niin ollaan ehkä hieman tiukkapipoisia.
Muistan kun eräs kerran mainitsi että heidän päiväkodissaan oli ollut lappu että päivähoito on vaan työssäoloa varten eikä kauppareissuja varten ja joillekin vanhemmille oli huomautettu kun tulivat kauppakassien kanssa lastansa hakemaan. On mielestäni kyllä täysin eri asia onko ollut shoppailemassa pari tuntia vai käynyt pikaisesti välttämättömillä ruokaostoksilla. On ihan naurettavaa syyllistää vanhempia ruokakaupassa käynnistä ennen lasten hakua sillä monella esim. minulla on kaupat matkalla töistä päiväkotiin ja kodin ja päiväkodin välillä ei sitten enää ole joten joutuisin menemään takaisinpäin koukkaamaan jos vielä lapsen haun jälkeen menen kauppaan. Ei kovin kivaa jos autoa ei ole käytössä ja lisäksi useimmiten lapsille on paljon parempi päästä suoraan kotiin päiväkodista eikä kauppoihin. Lapset ovat yleensä nälkäisiä ja kärttyisiä päiväkodin jälkeen. Turha selittää että eikö niitä ostoksia voi hoitaa toinen tai ostaa kaikki viikonloppuna. Ei se niin simppeliä ole. Joillain ei ole sitä kumppania auttamaan tai sitten mies tulee myöhään töistä ja vaikka mekin ostamme isot kasat viikonloppuisin niin aina joskus sitä jotain kuitenkin viikolla tarvitsee.
Monta kertaa ajattelin että johan nyt on kumma jos työssäkäyvää vanhempaa syylistetään siitä että on kuluttanut 15. min ostoksiin ennen lapsen hakua kun tämä maa on kuitenkin pullollaan vanhempia jotka ovat päivät pitkät kotona saaden tehdä mitä huvittaa kun lapset ovat päiväkodissa!
Minulla on hyvin epäsäännölliset työajat ja olen jotunut sopimaan yli 7 tuntia (klo 8.00-17.00) kestävän hoidon koska muista ajoista en pystyisi säännöllisesti pitämään kiinni. Tosin on joitakin päiviä jolloin pääsen esim. kahdelta mutta en välttämättä ryntää heti lasta hakemaan vaan haen vasta neljältä ja saan käyttööni hieman omaa aikaakin. Nyt joltain taas nousi hiukset pystyyn mutta ei se mitään. Pidämme lapsemme kanssa joskus ylimääräisiä lomapäiviä ja edelleen ei se nyt ole ainakaan yhtään sen tuomittavampaa kun se että on lapsia päiväkodeissa joiden vanhemmat ovat koko päivän kotona! Itse en muuten edes sitä tuomitse sillä mielestäni esim. vanhemmalle yli 3-vuotiaalle lapselle on paljon parempi päästä päiväkotiin kun virua kotona työttömän vanhemman kanssa ilman samanikäistä leikkiseuraa.
Sanoisinkin että vanhemman kannattaisi hoitoajoista sovittaessa miettiä pystyykö kyseistä aikataulua todellakin noudattamaan ettei sitten turhaan tule ylityksiä. Oman ajan haluaminen ei ole synti. Päivähoitomaksuthan menevät hoitoajan mukaan ja jos haluaa halvemman maksun esim. alle 7h pitää sitten myös elää sen mukaan. - päivähoitoon
tiukkapipo meininkiä kirjoitti:
Olen kyllä siinä asiassa samaa mieltä että sovittuja hoitoaikoja pitää kunnioittaa ja ihan naurettavaa yht.äkkiä tulla esim. pari tuntia myöhässä hakemaan lasta vaan jonkun alesession takia mutta jos nyt sanotaan että päiväkoti on vaan vanhempien työaikaa ja työmatkoja varten niin ollaan ehkä hieman tiukkapipoisia.
Muistan kun eräs kerran mainitsi että heidän päiväkodissaan oli ollut lappu että päivähoito on vaan työssäoloa varten eikä kauppareissuja varten ja joillekin vanhemmille oli huomautettu kun tulivat kauppakassien kanssa lastansa hakemaan. On mielestäni kyllä täysin eri asia onko ollut shoppailemassa pari tuntia vai käynyt pikaisesti välttämättömillä ruokaostoksilla. On ihan naurettavaa syyllistää vanhempia ruokakaupassa käynnistä ennen lasten hakua sillä monella esim. minulla on kaupat matkalla töistä päiväkotiin ja kodin ja päiväkodin välillä ei sitten enää ole joten joutuisin menemään takaisinpäin koukkaamaan jos vielä lapsen haun jälkeen menen kauppaan. Ei kovin kivaa jos autoa ei ole käytössä ja lisäksi useimmiten lapsille on paljon parempi päästä suoraan kotiin päiväkodista eikä kauppoihin. Lapset ovat yleensä nälkäisiä ja kärttyisiä päiväkodin jälkeen. Turha selittää että eikö niitä ostoksia voi hoitaa toinen tai ostaa kaikki viikonloppuna. Ei se niin simppeliä ole. Joillain ei ole sitä kumppania auttamaan tai sitten mies tulee myöhään töistä ja vaikka mekin ostamme isot kasat viikonloppuisin niin aina joskus sitä jotain kuitenkin viikolla tarvitsee.
Monta kertaa ajattelin että johan nyt on kumma jos työssäkäyvää vanhempaa syylistetään siitä että on kuluttanut 15. min ostoksiin ennen lapsen hakua kun tämä maa on kuitenkin pullollaan vanhempia jotka ovat päivät pitkät kotona saaden tehdä mitä huvittaa kun lapset ovat päiväkodissa!
Minulla on hyvin epäsäännölliset työajat ja olen jotunut sopimaan yli 7 tuntia (klo 8.00-17.00) kestävän hoidon koska muista ajoista en pystyisi säännöllisesti pitämään kiinni. Tosin on joitakin päiviä jolloin pääsen esim. kahdelta mutta en välttämättä ryntää heti lasta hakemaan vaan haen vasta neljältä ja saan käyttööni hieman omaa aikaakin. Nyt joltain taas nousi hiukset pystyyn mutta ei se mitään. Pidämme lapsemme kanssa joskus ylimääräisiä lomapäiviä ja edelleen ei se nyt ole ainakaan yhtään sen tuomittavampaa kun se että on lapsia päiväkodeissa joiden vanhemmat ovat koko päivän kotona! Itse en muuten edes sitä tuomitse sillä mielestäni esim. vanhemmalle yli 3-vuotiaalle lapselle on paljon parempi päästä päiväkotiin kun virua kotona työttömän vanhemman kanssa ilman samanikäistä leikkiseuraa.
Sanoisinkin että vanhemman kannattaisi hoitoajoista sovittaessa miettiä pystyykö kyseistä aikataulua todellakin noudattamaan ettei sitten turhaan tule ylityksiä. Oman ajan haluaminen ei ole synti. Päivähoitomaksuthan menevät hoitoajan mukaan ja jos haluaa halvemman maksun esim. alle 7h pitää sitten myös elää sen mukaan.ja jos lapsi kulkee ajallaan, ei meille kuulu,olkoot vanhemmat vaikka kuussa. Käykööt ylessä ja alessa minkä ehtivät,kunhan tulevat hakemaan mussukkans pois ennenkuin välivuorolainen lähtee ja jää lakisääteinen määrä lapsia.
Ylimääräiset,ip-kerholaiset saa hoitaa itte ittensä jos jäävät siihen pihalle roikkumaan. - tulee hoitoaika
kyselyitä kun tarha alkaa. Mä valitsen kokopäivän, niin saan pitää muksun siellä aamusta iltaan. Silloin on varmasti vakuutukset kunnossa.
- lastasi
Taitaa se ihan päivähoitolaissakin lukea, että lapsen hoitoaika koostuu nimenomaan vanhempien työajasta ja matkoista! Mitäpä sillä on väliä, vaikka lapsesi hoitajat joutuvat venyttämään päiväänsä, kunhan äidit pääsevät shoppailemaan. Oletko tullut ajatelleeksi, että me hoitajatkin olemme perheellisiä ja teidän muksujen hoitoaikojen mukaan meidän työaikakin määräytyy. Kyllä mekin ihan inhimillisiä ollaan ja tiedetään, että suurin osa vanhemmista käy ruokakaupassa ennen lapsen hakua, mutta jos se menee yli sovitun hoitoajan, joku tekee ylitöitä sen ajan mahdollisesti. Meidän päiväkodissa vanhemmat täyttävät hoitoaikalistat, joissa näkyy vanhempien työajat, sen mukaan koostuu lapsen hoitoaika ja jos se alkaa lipsumaan, sitten keskustellaan miksi näin. Kyllä se ihan lapsillekkin on työtä, se p.kodissa olo.Henkilökunta lasketaan lasten hoitoaikojen mukaan ja se ei millään riitä ,jos aikoja ei noudateta, eikä me voida olla töissä aamusta iltaan vaan sentakia, että vanhemmat tuovat ja hakevat mitensattuu.
- Sanna-
Laki lasten päivähoidosta ei ota kantaa lapsen hoitoaikaan, enkä löytänyt sellaista kohtaa alkuperäisessäkään säädöksessä. Asetuksessa lasten päivähoidossa 4 § sen sijaan sanotaan, että lapsen hoitopäivä saa kestää enintään 10 tuntia.
Joskus muinoin, silloin kun itse olin päiväkodissa 80-luvun alussa, hoitoaikana pidettiin todellakin vain vanhempien työpäivä matka tarhaan. Tämä on nykyään onneksi jo vanhentunut käsite, ja ainakin niissä päiväkodeissa, joista minulla on kokemusta, ei katsota vinoon niitä vanhempia, jotka käyvät asioilla tai kaupassa matkalla töistä päiväkotiin. Ja harvat vanhemmat käyvät kaupassa ihan joka päivä, joten minä en koe tätä kovin suurena ongelmana.
Mutta olet aivan oikeassa siinä, että jos vanhempien kanssa sovitaan tietty hoitoaika siitä on pidettävä kiinni. Ja ehkäpä jos hoitoajasta lipsutetaan voisi ehdottaa vanhemmille pitempää hoitoaikaa sen sijaan, että heitä syyllistetään ja otetaan puhutteluun? - siellä alessa
Sanna- kirjoitti:
Laki lasten päivähoidosta ei ota kantaa lapsen hoitoaikaan, enkä löytänyt sellaista kohtaa alkuperäisessäkään säädöksessä. Asetuksessa lasten päivähoidossa 4 § sen sijaan sanotaan, että lapsen hoitopäivä saa kestää enintään 10 tuntia.
Joskus muinoin, silloin kun itse olin päiväkodissa 80-luvun alussa, hoitoaikana pidettiin todellakin vain vanhempien työpäivä matka tarhaan. Tämä on nykyään onneksi jo vanhentunut käsite, ja ainakin niissä päiväkodeissa, joista minulla on kokemusta, ei katsota vinoon niitä vanhempia, jotka käyvät asioilla tai kaupassa matkalla töistä päiväkotiin. Ja harvat vanhemmat käyvät kaupassa ihan joka päivä, joten minä en koe tätä kovin suurena ongelmana.
Mutta olet aivan oikeassa siinä, että jos vanhempien kanssa sovitaan tietty hoitoaika siitä on pidettävä kiinni. Ja ehkäpä jos hoitoajasta lipsutetaan voisi ehdottaa vanhemmille pitempää hoitoaikaa sen sijaan, että heitä syyllistetään ja otetaan puhutteluun?eikä lapselle sattunut mitään sinä aikana.Nyt meillä on kasa uusia vaatteita ja kenkiä:)Lapsen hain 17:30 ja hoitajalla oli suu vääränä,ei kuitenkaan sanonut mitään.Kiitin kovasti ja huomautin,että nythän lapseni saikin oikein yksilöllistä hoitoa,kun oli kerrankin viimeinen.Itseasiassa kaikki hoitsut ovat asiakaspalvelijoita ja heidän kuuluukin hoitaa lapsia iloisina eikä naama vääränä.He eivät voi laskuttaa ylimääräistä kun minua ei huvita muuttaa alle 7h hoitoa kokopäiväksi.En tarvitse kokopäivähoitoa säännöllisesti.Ennemminkin sinne johtajan juttusille joutaisivat ne närkästyneet eläkeikää lähestyvät hoitajat,jotka eivät jaksa enää pitää lapsia sylissä,vaan istuvat jalat ristissä aurinkoa ottaen.Ilman hymynhäivää.
- lastasi
siellä alessa kirjoitti:
eikä lapselle sattunut mitään sinä aikana.Nyt meillä on kasa uusia vaatteita ja kenkiä:)Lapsen hain 17:30 ja hoitajalla oli suu vääränä,ei kuitenkaan sanonut mitään.Kiitin kovasti ja huomautin,että nythän lapseni saikin oikein yksilöllistä hoitoa,kun oli kerrankin viimeinen.Itseasiassa kaikki hoitsut ovat asiakaspalvelijoita ja heidän kuuluukin hoitaa lapsia iloisina eikä naama vääränä.He eivät voi laskuttaa ylimääräistä kun minua ei huvita muuttaa alle 7h hoitoa kokopäiväksi.En tarvitse kokopäivähoitoa säännöllisesti.Ennemminkin sinne johtajan juttusille joutaisivat ne närkästyneet eläkeikää lähestyvät hoitajat,jotka eivät jaksa enää pitää lapsia sylissä,vaan istuvat jalat ristissä aurinkoa ottaen.Ilman hymynhäivää.
Tulitkohan ajatelleeksi, että se "happaman näköinen" täti siellä vastassa saattoi tehdä ylitöitä, kun et etukäteen ilmoittanut hoitoajan muutoksesta. Kuvitteletko että me työntekijät nautimme siitä, että omat lapset joutuvat olemaan sentakia pitkään hoidossa, kun toiset vanhemmat hakevat lapsiaan, miten haluavat.Meidän työvuorolistat tehdään lasten hoitoaikojen mukaan ja on aika mahdottomuus niitä noudattaa, jos vanhemmat ajattelevat että pitävät lastaan "koko rahan" edestä hoidossa. Jos hoitajien pitää joustaa, oletetaan, että vanhemmatkin, päivähoito on molemminpuolista kasvatusvastuuta!
- joulu
siellä alessa kirjoitti:
eikä lapselle sattunut mitään sinä aikana.Nyt meillä on kasa uusia vaatteita ja kenkiä:)Lapsen hain 17:30 ja hoitajalla oli suu vääränä,ei kuitenkaan sanonut mitään.Kiitin kovasti ja huomautin,että nythän lapseni saikin oikein yksilöllistä hoitoa,kun oli kerrankin viimeinen.Itseasiassa kaikki hoitsut ovat asiakaspalvelijoita ja heidän kuuluukin hoitaa lapsia iloisina eikä naama vääränä.He eivät voi laskuttaa ylimääräistä kun minua ei huvita muuttaa alle 7h hoitoa kokopäiväksi.En tarvitse kokopäivähoitoa säännöllisesti.Ennemminkin sinne johtajan juttusille joutaisivat ne närkästyneet eläkeikää lähestyvät hoitajat,jotka eivät jaksa enää pitää lapsia sylissä,vaan istuvat jalat ristissä aurinkoa ottaen.Ilman hymynhäivää.
Koululaisten iltapäiväkerho on sivistystoimen alaista toimintaa, jolloin päiväkoti ei voi ottaa niitä lapsia vastuulleen.Niin se vaan on.
- Sanna-
joulu kirjoitti:
Koululaisten iltapäiväkerho on sivistystoimen alaista toimintaa, jolloin päiväkoti ei voi ottaa niitä lapsia vastuulleen.Niin se vaan on.
Oletko tietoinen lakiuudistuksesta, joka jo vuonna 2003 antoi kunnille mahdollisuuden valita, minkä monijäsenisen elimen alle päivähoidon hallinto siirretään? Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että päivähoidon hallinta voi olla joko sivistystoimella tai sosiaalitoimella.
Monet kunnat ovatkin lähteneet uudistamaan päivähoitonsa, joka onkin perustellusti osa elinikäistä oppimista ja osa koulujatkumoa, ja siirtäneet sen sivistystoimen alaisuuteen. Vuodelta 2006 oleva tieto kertoo, että n. 12% kunnista olivat jo siihen mennessä siirtäneet päivähoidon sivistystoimelle, ja noin viidesosa lapsista, jotka osallistuvat päivähoitoon, tekevät sen kunnassa jossa päivähoito on sivistystoimen alla. Ja n. 40% kunnista on käsitellyt päivähoidon hallinnanalan vaihtamista. - kaikki2
lastasi kirjoitti:
Tulitkohan ajatelleeksi, että se "happaman näköinen" täti siellä vastassa saattoi tehdä ylitöitä, kun et etukäteen ilmoittanut hoitoajan muutoksesta. Kuvitteletko että me työntekijät nautimme siitä, että omat lapset joutuvat olemaan sentakia pitkään hoidossa, kun toiset vanhemmat hakevat lapsiaan, miten haluavat.Meidän työvuorolistat tehdään lasten hoitoaikojen mukaan ja on aika mahdottomuus niitä noudattaa, jos vanhemmat ajattelevat että pitävät lastaan "koko rahan" edestä hoidossa. Jos hoitajien pitää joustaa, oletetaan, että vanhemmatkin, päivähoito on molemminpuolista kasvatusvastuuta!
tarhat ovat auki 17:30,joten hoitsu ei joutunut tekemään ylityötä.Se on itse kertonut olevansa lapseton.
- vitsikirjoittaja..
siellä alessa kirjoitti:
Tämä kirjoittaja on vitsi. Kukaan järkevä vanhempi ei voi tuollaista tosissaan kirjoittaa.. Vinkkinä eräs asia: pilkun ja pisteen jälkeen tulee aina välilyönti.
- tiedät
kaikki2 kirjoitti:
tarhat ovat auki 17:30,joten hoitsu ei joutunut tekemään ylityötä.Se on itse kertonut olevansa lapseton.
Mistä tiedät, monelta työt on alkaneet ja eihän lapsettomalla voi olla muuta elämää vai???
- paiikakunnalla
Sanna- kirjoitti:
Oletko tietoinen lakiuudistuksesta, joka jo vuonna 2003 antoi kunnille mahdollisuuden valita, minkä monijäsenisen elimen alle päivähoidon hallinto siirretään? Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että päivähoidon hallinta voi olla joko sivistystoimella tai sosiaalitoimella.
Monet kunnat ovatkin lähteneet uudistamaan päivähoitonsa, joka onkin perustellusti osa elinikäistä oppimista ja osa koulujatkumoa, ja siirtäneet sen sivistystoimen alaisuuteen. Vuodelta 2006 oleva tieto kertoo, että n. 12% kunnista olivat jo siihen mennessä siirtäneet päivähoidon sivistystoimelle, ja noin viidesosa lapsista, jotka osallistuvat päivähoitoon, tekevät sen kunnassa jossa päivähoito on sivistystoimen alla. Ja n. 40% kunnista on käsitellyt päivähoidon hallinnanalan vaihtamista.se on sivistystoimessa
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991578Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43974Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44812Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760