Kihti

ei alkoholia

Olen potenut jalkaterän kipua jo 11pv. Eilen oma lääkäri passitti sairaalaan, kun ei itse ymmärtänyt mistä on kyse. Sairaalassa lääkäri totesi, että minulla on kihti. Alkoholia en käytä lainkaan. Lihaa hyvin harvoin,koska minulla on todettu divertikkelit. Herneitä ja papuja en muista ees, milloin olisin niitä syönyt. Kuka vastaisi onko tämä varmasti kihtiä. Kihtiähän pidetään sellaisten sairautena jotka käyttävät paljon alkoholia..

149

104169

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • todettu se

      sinun kihtisi! Et kai kuvittele, että saat täällä parempaa "asiantuntija" neuvoa kuin sairaalassa?!
      Kihtiin voi sairastua vaikka olisi absolutisti!

      • hvtjok

        Ei tarvitse olla alkoholisti että saa kihdin, minullakin löydettiin se tauti viikon sairaalassa olon lopuksi, minulla oli tämä jo kolmas kerta kun tuli kovaa kipua, ensin polviin ja sitten jalkateriiin, alkoholia en ole koskaan käyttänyt edes olutta enkä myöskään polttanut tupakkaa myöskään koskaan ja kuitenkin se tuli minulle yli 70 kymppiselle miehelle


    • miten todettiin ?

      Minulla ollut vuosia varpaat kipeinä, talvella kivut levisi polviin, sormien niveliin , kaikki paikat pirun kipeinä,
      keväällä uraat 481, eli hieman koholla, yli puoli vuotta viimeisestä ryypystä, enkä muutenkaan paljon ole koskaan juonut, mutta joskus huomasin oluen aiheuttavan nivelvaivoja,
      kanaa syön ja hernekeittoa, kukaan ei ota mitään kantaa, onko minulla kihti.
      Paljonko Sinun uraat arvosi oli ?

      • uraatarvo

        Eipä se lekuri mulle sitä arvoa kertonut, mutta tämän viikon aikana pitäisi kuulema tulla paperit sairaalasta. Ehkä minä niistä sit näen sen arvon.
        Eilen sain sellasta lääkettä jonka pitäis parantaa tää vaiva 2-3 päivän sisällä. Nyt ei auta muu kuin kuunnella vain tuota kipua.Minulla on tulehduskipulääkettä ja tuo kihtilääke. Toivottavasti sinulla ei ole oireita. On olemassa lääke kihtiin, joka pitää oireet pois vaikka jois olutta ja söis muikkujakin. Siskoni kaveri sai sitä, tosin hän ottaa sitä joka päivä puolitablettia.


      • heräsin särkyyn
        uraatarvo kirjoitti:

        Eipä se lekuri mulle sitä arvoa kertonut, mutta tämän viikon aikana pitäisi kuulema tulla paperit sairaalasta. Ehkä minä niistä sit näen sen arvon.
        Eilen sain sellasta lääkettä jonka pitäis parantaa tää vaiva 2-3 päivän sisällä. Nyt ei auta muu kuin kuunnella vain tuota kipua.Minulla on tulehduskipulääkettä ja tuo kihtilääke. Toivottavasti sinulla ei ole oireita. On olemassa lääke kihtiin, joka pitää oireet pois vaikka jois olutta ja söis muikkujakin. Siskoni kaveri sai sitä, tosin hän ottaa sitä joka päivä puolitablettia.

        Aamulla särki sormia ja varpaita, nytkin sormet kipeät ja kankeat,
        voisiko syy olla broileri, siis kana, jota söin kahtena päivänä, olen ennenkin huomannut kanaa syötyäni kipujen alkavan, mutta aina pahemmaksi menee,,,,, [email protected]
        laittakaa vihjeitä , lääkkeen nimiä, vaikka olisi reseptilääkkeitä, olen enemmän kuin kiitollinen, sillä säryt on kovat.
        Terkkarissa toukokuussa kehoittivat syömään buranaa, se taas ärsyttää mahaa, ei niitä usein voi ottaa.


      • Ukkovarvas
        heräsin särkyyn kirjoitti:

        Aamulla särki sormia ja varpaita, nytkin sormet kipeät ja kankeat,
        voisiko syy olla broileri, siis kana, jota söin kahtena päivänä, olen ennenkin huomannut kanaa syötyäni kipujen alkavan, mutta aina pahemmaksi menee,,,,, [email protected]
        laittakaa vihjeitä , lääkkeen nimiä, vaikka olisi reseptilääkkeitä, olen enemmän kuin kiitollinen, sillä säryt on kovat.
        Terkkarissa toukokuussa kehoittivat syömään buranaa, se taas ärsyttää mahaa, ei niitä usein voi ottaa.

        Pari kihtilääkettä tulee heti mieleen, eli Apurin ja Allonol. Ja sitten on näitä geneerisiä, vaikuttava aine on siis allopurinoli.Ja kihtilääkkeethän ovat aina reseptilääkkeitä, lääkäri toteaa oikean kihdin ja määrää lääkkeet. Tulehduskipulääkkeitä voi toki käyttää, ilman reseptiäkin saatavia,mutta täytyy huomioida että esim, asetyylisalisyylihappo voi pahentaa kihdin oireita.Särkylääkkeitä kannattaa syödä varoen joka tapauksessa.
        Itse kipuilen juuri ukkovarpaan tyvinivelen kivun kanssa, luulen että diureetit ovat saaneet minulla kihdin aikaan... voi jummi.Sain hätäavuksi mieheni Allopurinolin ja otinpa vielä Buranankin, koska töihin pitäisi kyetä ja meillä pikkukunnassa ei ole yhtäkään lääkäriä moneen viikkoon....


      • 72.v

        Mulla turposivat varpaat(ja isovarpaan nivelet eniten),niin suureksi,että kengät eivät mahtuneet jalkaan.Lääkärissä totesivat ,että kihti on iskenyt.olen käyttänyt nesteenpoistolääkettä,ja tietkoneella mainitaan,että juuri mun ikäisellä se lääke aiheuttaa kihtiä. Lääkäri pyysi,että jättäisin sen nesteenpoistolääkkeen pois.Ja sain Arkoxs nimistä lääkettä,mutta kihti vain jatkui.Kysyin eräältä tädiltä,,olisiko sillä vanhanajan konstia kihtiin.Täti sanoi heti,että on.Hän käski pestä perunat (noin 5kpl)puhtaaksi ja ei kuoria,sitten ne piti keittää perunat kypsiksi ja sitten piti juoda sitä keitinvettä kupillisen verran päivässä kuin teetä.Kun olin juonut tätä keitettyä keitinvettä,niin kas kummaa,kihti häipyi,eikä ole tullut takaisin.Kokeilepas tätä vanhanajan konstia.,mulla se tepsi heti. Hyvää kevättä!Kerroin,koska näin se toimi.Tietokoneellani on kuvat kauhean näköisistä "kavioistani" ennen pesuvettä.


      • nilkat kipeänä
        72.v kirjoitti:

        Mulla turposivat varpaat(ja isovarpaan nivelet eniten),niin suureksi,että kengät eivät mahtuneet jalkaan.Lääkärissä totesivat ,että kihti on iskenyt.olen käyttänyt nesteenpoistolääkettä,ja tietkoneella mainitaan,että juuri mun ikäisellä se lääke aiheuttaa kihtiä. Lääkäri pyysi,että jättäisin sen nesteenpoistolääkkeen pois.Ja sain Arkoxs nimistä lääkettä,mutta kihti vain jatkui.Kysyin eräältä tädiltä,,olisiko sillä vanhanajan konstia kihtiin.Täti sanoi heti,että on.Hän käski pestä perunat (noin 5kpl)puhtaaksi ja ei kuoria,sitten ne piti keittää perunat kypsiksi ja sitten piti juoda sitä keitinvettä kupillisen verran päivässä kuin teetä.Kun olin juonut tätä keitettyä keitinvettä,niin kas kummaa,kihti häipyi,eikä ole tullut takaisin.Kokeilepas tätä vanhanajan konstia.,mulla se tepsi heti. Hyvää kevättä!Kerroin,koska näin se toimi.Tietokoneellani on kuvat kauhean näköisistä "kavioistani" ennen pesuvettä.

        Pitääkö tuota keitinvettä juoda kauan?


      • 72.v
        nilkat kipeänä kirjoitti:

        Pitääkö tuota keitinvettä juoda kauan?

        Minä join sitä noin viikon. Sitä nestettä oli noin 1 ltt. (kahvikupillisen kerrallaan) opettajavaimonikin ihmetteli,kun kihti lähti. Kävely käy hyvin,eikä koske mihinkää.


      • Kartsa
        72.v kirjoitti:

        Mulla turposivat varpaat(ja isovarpaan nivelet eniten),niin suureksi,että kengät eivät mahtuneet jalkaan.Lääkärissä totesivat ,että kihti on iskenyt.olen käyttänyt nesteenpoistolääkettä,ja tietkoneella mainitaan,että juuri mun ikäisellä se lääke aiheuttaa kihtiä. Lääkäri pyysi,että jättäisin sen nesteenpoistolääkkeen pois.Ja sain Arkoxs nimistä lääkettä,mutta kihti vain jatkui.Kysyin eräältä tädiltä,,olisiko sillä vanhanajan konstia kihtiin.Täti sanoi heti,että on.Hän käski pestä perunat (noin 5kpl)puhtaaksi ja ei kuoria,sitten ne piti keittää perunat kypsiksi ja sitten piti juoda sitä keitinvettä kupillisen verran päivässä kuin teetä.Kun olin juonut tätä keitettyä keitinvettä,niin kas kummaa,kihti häipyi,eikä ole tullut takaisin.Kokeilepas tätä vanhanajan konstia.,mulla se tepsi heti. Hyvää kevättä!Kerroin,koska näin se toimi.Tietokoneellani on kuvat kauhean näköisistä "kavioistani" ennen pesuvettä.

        kokeilin tuon perunan keitinveden tehoa ja kas kummaa kihti on tipo tiesssään keitin 5kpl luomu perunoita ja kupillinen vuorokaudessa join tätä vettä parin kupillisen jälkeen en uskonut todeksi kipu turvotus ja punotus katosi kokonaan.


      • Nimetön
        72.v kirjoitti:

        Mulla turposivat varpaat(ja isovarpaan nivelet eniten),niin suureksi,että kengät eivät mahtuneet jalkaan.Lääkärissä totesivat ,että kihti on iskenyt.olen käyttänyt nesteenpoistolääkettä,ja tietkoneella mainitaan,että juuri mun ikäisellä se lääke aiheuttaa kihtiä. Lääkäri pyysi,että jättäisin sen nesteenpoistolääkkeen pois.Ja sain Arkoxs nimistä lääkettä,mutta kihti vain jatkui.Kysyin eräältä tädiltä,,olisiko sillä vanhanajan konstia kihtiin.Täti sanoi heti,että on.Hän käski pestä perunat (noin 5kpl)puhtaaksi ja ei kuoria,sitten ne piti keittää perunat kypsiksi ja sitten piti juoda sitä keitinvettä kupillisen verran päivässä kuin teetä.Kun olin juonut tätä keitettyä keitinvettä,niin kas kummaa,kihti häipyi,eikä ole tullut takaisin.Kokeilepas tätä vanhanajan konstia.,mulla se tepsi heti. Hyvää kevättä!Kerroin,koska näin se toimi.Tietokoneellani on kuvat kauhean näköisistä "kavioistani" ennen pesuvettä.

        takuuvarma hoito-ohje kihtivaivoihin : tuoretta perunaraastetta (muutama mm) levitettynä puhtaalle kangaskaistaleelle, joka kääritään kihtialueelle. voidaan toistaa useammin kuin kerran vuorokaudessa. kokeiltu on; tulehdus laskee jo viikossa, ja kihti on poissa ilman kipuja ja lääkkeitä !


      • Strina
        72.v kirjoitti:

        Mulla turposivat varpaat(ja isovarpaan nivelet eniten),niin suureksi,että kengät eivät mahtuneet jalkaan.Lääkärissä totesivat ,että kihti on iskenyt.olen käyttänyt nesteenpoistolääkettä,ja tietkoneella mainitaan,että juuri mun ikäisellä se lääke aiheuttaa kihtiä. Lääkäri pyysi,että jättäisin sen nesteenpoistolääkkeen pois.Ja sain Arkoxs nimistä lääkettä,mutta kihti vain jatkui.Kysyin eräältä tädiltä,,olisiko sillä vanhanajan konstia kihtiin.Täti sanoi heti,että on.Hän käski pestä perunat (noin 5kpl)puhtaaksi ja ei kuoria,sitten ne piti keittää perunat kypsiksi ja sitten piti juoda sitä keitinvettä kupillisen verran päivässä kuin teetä.Kun olin juonut tätä keitettyä keitinvettä,niin kas kummaa,kihti häipyi,eikä ole tullut takaisin.Kokeilepas tätä vanhanajan konstia.,mulla se tepsi heti. Hyvää kevättä!Kerroin,koska näin se toimi.Tietokoneellani on kuvat kauhean näköisistä "kavioistani" ennen pesuvettä.

        Huomenta, ja kiitos tuosta perunan keitinvesi vihjeesta. Keitin eilen perunoita ja join lasillisen sita keitinvetta. Tana aamuna oli olo parempi kuin pitkaan aikaan. Minulla on kipuja melkein aina, varsinkin nilkat, olkapaat, polvet ja sormet. Ja aamulla menee aikaa ennenkuin jaykkyys haviaa, mutta tana aamuna oli paljon helpompaa. Minulla on ollut kipuja jo vuosia mutta vasta viime kesana laakari totesi etta se on kihti. Olen syonyt kilokaupalla sarkylaakkeita. Olisipa tiennyt aikaisemmin etta ihan tavallinen perunan keitinvesi auttaa.
        Kiitos ja kaunista kevatta.


      • --
        72.v kirjoitti:

        Mulla turposivat varpaat(ja isovarpaan nivelet eniten),niin suureksi,että kengät eivät mahtuneet jalkaan.Lääkärissä totesivat ,että kihti on iskenyt.olen käyttänyt nesteenpoistolääkettä,ja tietkoneella mainitaan,että juuri mun ikäisellä se lääke aiheuttaa kihtiä. Lääkäri pyysi,että jättäisin sen nesteenpoistolääkkeen pois.Ja sain Arkoxs nimistä lääkettä,mutta kihti vain jatkui.Kysyin eräältä tädiltä,,olisiko sillä vanhanajan konstia kihtiin.Täti sanoi heti,että on.Hän käski pestä perunat (noin 5kpl)puhtaaksi ja ei kuoria,sitten ne piti keittää perunat kypsiksi ja sitten piti juoda sitä keitinvettä kupillisen verran päivässä kuin teetä.Kun olin juonut tätä keitettyä keitinvettä,niin kas kummaa,kihti häipyi,eikä ole tullut takaisin.Kokeilepas tätä vanhanajan konstia.,mulla se tepsi heti. Hyvää kevättä!Kerroin,koska näin se toimi.Tietokoneellani on kuvat kauhean näköisistä "kavioistani" ennen pesuvettä.

        Kirjoitit viestissäsi: "Hän käski pestä perunat (noin 5kpl)puhtaaksi ja ei kuoria,sitten ne piti keittää perunat kypsiksi ja sitten piti juoda sitä keitinvettä kupillisen verran päivässä kuin teetä". Tarkennuksena, että pitääkö perunat kuoria vai ei? Tuosta voi ymmärtää kahdella tavalla tuon "ei kuoria"-kohdan.


      • Hildi Mummo
        72.v kirjoitti:

        Minä join sitä noin viikon. Sitä nestettä oli noin 1 ltt. (kahvikupillisen kerrallaan) opettajavaimonikin ihmetteli,kun kihti lähti. Kävely käy hyvin,eikä koske mihinkää.

        Olen 67 v mummo en käytä alkoholia ,muutin ruokavalioni .Söin pelkkää kalaa 3 viikkoa. Kas kummaa mikä särky jalan varpaissa alkoi. Käytin kaikki itse opitut lääkkeet.Join perunakeitin vettä viikon vaan eipä auttanut.Uraati arvoni olivat 580.kaksi kertaa piti käydä lääkärissa ja kipulaääke piti syödä tuplasti.Aikaa siinä kului lähes kuukausi.Eikä vieläkään ole lopullista.Nyt on alkanut pitää kuumetta uskon tettä se johtuu siitä Kihtistä.Mutta kun lääkäriin pääsee täällä maalla niin huonosti . Kuulin nyt vasta jälkeenpäin tutulta lääkäriltä.Että Tuoreita kirsikoita kun syöpi johan auttaa.Itse en ehtinyt niitä kokeilla.


      • ensimmäisenä
        Hildi Mummo kirjoitti:

        Olen 67 v mummo en käytä alkoholia ,muutin ruokavalioni .Söin pelkkää kalaa 3 viikkoa. Kas kummaa mikä särky jalan varpaissa alkoi. Käytin kaikki itse opitut lääkkeet.Join perunakeitin vettä viikon vaan eipä auttanut.Uraati arvoni olivat 580.kaksi kertaa piti käydä lääkärissa ja kipulaääke piti syödä tuplasti.Aikaa siinä kului lähes kuukausi.Eikä vieläkään ole lopullista.Nyt on alkanut pitää kuumetta uskon tettä se johtuu siitä Kihtistä.Mutta kun lääkäriin pääsee täällä maalla niin huonosti . Kuulin nyt vasta jälkeenpäin tutulta lääkäriltä.Että Tuoreita kirsikoita kun syöpi johan auttaa.Itse en ehtinyt niitä kokeilla.

        pitäisi vähentää se kalan syönti vain suositeltuun määrään viikossa.


      • BiggeJ

        Hei!

        Hernekeitto (niin hyvää kuin onkin!!!) ei oikein sovi kihtipotilaalle. Mulla on kihti ja olen todennut herneiden vaikuttavan. Nyt ylioppilasjuhlissa poloinen söin jotain voileipäkakkua missä oli ehkä katkarapuja jne. Nyt on vasemman pottuvarpaan tyvi tosi kipeä. Kyllä sei muistuttaa aina välillä!

        Eikun rimpuillaan!


      • Suvi_Tuulikki
        Hildi Mummo kirjoitti:

        Olen 67 v mummo en käytä alkoholia ,muutin ruokavalioni .Söin pelkkää kalaa 3 viikkoa. Kas kummaa mikä särky jalan varpaissa alkoi. Käytin kaikki itse opitut lääkkeet.Join perunakeitin vettä viikon vaan eipä auttanut.Uraati arvoni olivat 580.kaksi kertaa piti käydä lääkärissa ja kipulaääke piti syödä tuplasti.Aikaa siinä kului lähes kuukausi.Eikä vieläkään ole lopullista.Nyt on alkanut pitää kuumetta uskon tettä se johtuu siitä Kihtistä.Mutta kun lääkäriin pääsee täällä maalla niin huonosti . Kuulin nyt vasta jälkeenpäin tutulta lääkäriltä.Että Tuoreita kirsikoita kun syöpi johan auttaa.Itse en ehtinyt niitä kokeilla.

        Hei!

        Itselläni pahat polvikivut ja aamujäykkyys sormissa alkoi jo kakskymppisenä ja aloin huomata, että jos kasvissyöjänä söin välillä äitini laittamaa kanaa yms. hapokasta, niin kivut tulivat vaikeuttamaan elämää. Kivut olivat aina suhteessa syömääni ruokaan. Kokeilin eri niveltuotteita, mutta parhaan löysin MSM-orgaanisesta rikistä, mitä saa tilattua netistä. Vasta tänä kesänä eräs serkku-sairaanhoitaja sanoi, että minullahan on kihti, jos tällaisia oireita on. En ole käynyt asiaa tutkituttamassa. Minulle apu löytyy suoraan siitä, että pitäydyn kasvissyöjänä ja käytän suurinpiirtein säännöllisesti tätä rikkiä jauheena sekoitettuna veteen. Hyvin helppoa ja vaivatonta. Ohessa nettiosoite, mikä muun muassa tuotetta myy. Rikki auttaa monenlaisiin pahoihinkin kiputiloihin, mutta ei suoraan aivan kaikkia. Kokeilla kannattaa, näyttäisi olevan myös kokeilupakkauksessa tyytyväisyystakuu, jos oikein ymmärsin.


        http://www.finnmsm.fi/

        "Ensimmäiseen toimitukseen (ns. tutustumispakkaus, hinta pakkaus- ja postikuluineen 14,10 €/pakkaus) liittyy täydellinen tyytyväisyystakuu, joka tarkoittaa, että mikäli asiakas ei ole täysin tyytyväinen MSM:n vaikutukseen, hän voi ilmoittaa siitä tuotteen toimittajalle (FinnMSM), joko puhelimitse tai sähköpostin kautta kolmen viikon kuluessa tuotteen vastaanottamisesta. Tämä ilmoitus riittää maksuksi. Mitään muita velvoitteita asiakkaalle ei jää."

        MSM:stä on keskustelua myös tällä 24-keskustelupalstalla omassa osiossaan (löytyy kun googlaa MSM -termillä) ja muuallakin netissä. Paljon tietoa löytyy. Kihtiä ei äkkiseltään näytä mainittavan, mutta fibromyalgia ja nivelreuma kyllä.


      • mummo espoosta
        uraatarvo kirjoitti:

        Eipä se lekuri mulle sitä arvoa kertonut, mutta tämän viikon aikana pitäisi kuulema tulla paperit sairaalasta. Ehkä minä niistä sit näen sen arvon.
        Eilen sain sellasta lääkettä jonka pitäis parantaa tää vaiva 2-3 päivän sisällä. Nyt ei auta muu kuin kuunnella vain tuota kipua.Minulla on tulehduskipulääkettä ja tuo kihtilääke. Toivottavasti sinulla ei ole oireita. On olemassa lääke kihtiin, joka pitää oireet pois vaikka jois olutta ja söis muikkujakin. Siskoni kaveri sai sitä, tosin hän ottaa sitä joka päivä puolitablettia.

        Hei! Minäkin täällä poden juuri kihtiä, menin lääkäriin kun polvi ei meinannu enää ottaa alleen.sain lääkkeet ja niissä luki että alkaa vaikuttaa vasta kuukauden kuluttua ja sitä ennen oireet vaan pahenee... nyt on jo selkäkin jumissa tämän konkkailun kanssa! muuten kihti voi tulla myös jos on syönyt pitkään nesteenpoistolääkkeitä, ei tarvii olla alkoa käyttänyt. minun ureettiarvo oli vähän päälle 500.


      • josjosjosjos
        -- kirjoitti:

        Kirjoitit viestissäsi: "Hän käski pestä perunat (noin 5kpl)puhtaaksi ja ei kuoria,sitten ne piti keittää perunat kypsiksi ja sitten piti juoda sitä keitinvettä kupillisen verran päivässä kuin teetä". Tarkennuksena, että pitääkö perunat kuoria vai ei? Tuosta voi ymmärtää kahdella tavalla tuon "ei kuoria"-kohdan.

        perunoita ei saa kuoria eli ne on keitettävä kuorineen


      • tuulevi 5
        72.v kirjoitti:

        Mulla turposivat varpaat(ja isovarpaan nivelet eniten),niin suureksi,että kengät eivät mahtuneet jalkaan.Lääkärissä totesivat ,että kihti on iskenyt.olen käyttänyt nesteenpoistolääkettä,ja tietkoneella mainitaan,että juuri mun ikäisellä se lääke aiheuttaa kihtiä. Lääkäri pyysi,että jättäisin sen nesteenpoistolääkkeen pois.Ja sain Arkoxs nimistä lääkettä,mutta kihti vain jatkui.Kysyin eräältä tädiltä,,olisiko sillä vanhanajan konstia kihtiin.Täti sanoi heti,että on.Hän käski pestä perunat (noin 5kpl)puhtaaksi ja ei kuoria,sitten ne piti keittää perunat kypsiksi ja sitten piti juoda sitä keitinvettä kupillisen verran päivässä kuin teetä.Kun olin juonut tätä keitettyä keitinvettä,niin kas kummaa,kihti häipyi,eikä ole tullut takaisin.Kokeilepas tätä vanhanajan konstia.,mulla se tepsi heti. Hyvää kevättä!Kerroin,koska näin se toimi.Tietokoneellani on kuvat kauhean näköisistä "kavioistani" ennen pesuvettä.

        kihti vaivaa.

        Olen myös kärsinyt kaikenlaisista jalkavaivoista ja vuosia,on ollut kihtiä nivelrikkoa ja luupiikkiä.Mutta nyt kokeilin sitä perunankeittovettä.En tiedä johtuiko siitä,mutta kipu ja turvotus hävisi heti parin lasillisen jäkeen.On tosi ihmelääke.En ole normaalisti pystynyt kävelemään aikoihin,tuntuu tosi ihanalta!


      • Augustin
        uraatarvo kirjoitti:

        Eipä se lekuri mulle sitä arvoa kertonut, mutta tämän viikon aikana pitäisi kuulema tulla paperit sairaalasta. Ehkä minä niistä sit näen sen arvon.
        Eilen sain sellasta lääkettä jonka pitäis parantaa tää vaiva 2-3 päivän sisällä. Nyt ei auta muu kuin kuunnella vain tuota kipua.Minulla on tulehduskipulääkettä ja tuo kihtilääke. Toivottavasti sinulla ei ole oireita. On olemassa lääke kihtiin, joka pitää oireet pois vaikka jois olutta ja söis muikkujakin. Siskoni kaveri sai sitä, tosin hän ottaa sitä joka päivä puolitablettia.

        Kala ja kana nahkoineen on no: 1 kihdin laukaisija, sekä palkokasvit.eläinten sisäelimistä valmistettu ruoka, vain mutamia pahimpia mainitakseni.
        Netistä löydät kymmeniä muita oireita aiheuttavia ruokalajeja, mm ydin vehnäkin kuuluu niihin.
        Olen taistellut jo kolmekuukautta erilaisin keinoin,parantunut ei ole, helpottunut kyllä.
        Kortisoni piikki isovarpaan tyviniveleen on ollut tehokkain,kotisonikuuri auttaa jokin
        verran. Ehdoton kiellettyjen ruokaaineista kieltäytyminen, kalja sekä viina on myös
        oltava ehdottomasti kiellettyä hedelmää. Joku sanoi päässeensä kihdistä eroon syämällä valkosipulia. Ohan niitä kansan suussa vaikka mitä uskomushoitomenetelmiä, mutta niitä en kehtaa etes mainita,koska niistä en ole
        itsekään mitään apua saanut.


      • kihtiäon
        -- kirjoitti:

        Kirjoitit viestissäsi: "Hän käski pestä perunat (noin 5kpl)puhtaaksi ja ei kuoria,sitten ne piti keittää perunat kypsiksi ja sitten piti juoda sitä keitinvettä kupillisen verran päivässä kuin teetä". Tarkennuksena, että pitääkö perunat kuoria vai ei? Tuosta voi ymmärtää kahdella tavalla tuon "ei kuoria"-kohdan.

        ei saa kuoria vaan keitetään kuorineen


      • Anonyymi

        Kun pavut ja herneet on kiellettyjen listalla, niin miten pitää suhtautua härkäpapuun, jota nykyään sotketaan salaa moniin ruokiin niin, että sen välttäminen on kovin työlästä.


      • Anonyymi
        uraatarvo kirjoitti:

        Eipä se lekuri mulle sitä arvoa kertonut, mutta tämän viikon aikana pitäisi kuulema tulla paperit sairaalasta. Ehkä minä niistä sit näen sen arvon.
        Eilen sain sellasta lääkettä jonka pitäis parantaa tää vaiva 2-3 päivän sisällä. Nyt ei auta muu kuin kuunnella vain tuota kipua.Minulla on tulehduskipulääkettä ja tuo kihtilääke. Toivottavasti sinulla ei ole oireita. On olemassa lääke kihtiin, joka pitää oireet pois vaikka jois olutta ja söis muikkujakin. Siskoni kaveri sai sitä, tosin hän ottaa sitä joka päivä puolitablettia.

        Älä levitä paska tietoo,lue enemmän,häppeet juttujasi.


      • Anonyymi
        Ukkovarvas kirjoitti:

        Pari kihtilääkettä tulee heti mieleen, eli Apurin ja Allonol. Ja sitten on näitä geneerisiä, vaikuttava aine on siis allopurinoli.Ja kihtilääkkeethän ovat aina reseptilääkkeitä, lääkäri toteaa oikean kihdin ja määrää lääkkeet. Tulehduskipulääkkeitä voi toki käyttää, ilman reseptiäkin saatavia,mutta täytyy huomioida että esim, asetyylisalisyylihappo voi pahentaa kihdin oireita.Särkylääkkeitä kannattaa syödä varoen joka tapauksessa.
        Itse kipuilen juuri ukkovarpaan tyvinivelen kivun kanssa, luulen että diureetit ovat saaneet minulla kihdin aikaan... voi jummi.Sain hätäavuksi mieheni Allopurinolin ja otinpa vielä Buranankin, koska töihin pitäisi kyetä ja meillä pikkukunnassa ei ole yhtäkään lääkäriä moneen viikkoon....

        Kohtiin ei ole parantavaa lääkettä.Esim apurin estää ettei puriaineista muodostuisi virsahappoa josta nivelissä kiteytyy teräviä kiteitä.
        Lukeekaa ennemmän oikeaa tieto.


      • Anonyymi
        nilkat kipeänä kirjoitti:

        Pitääkö tuota keitinvettä juoda kauan?

        Kihti on ainneenvaidunta tauti.


      • Anonyymi
        heräsin särkyyn kirjoitti:

        Aamulla särki sormia ja varpaita, nytkin sormet kipeät ja kankeat,
        voisiko syy olla broileri, siis kana, jota söin kahtena päivänä, olen ennenkin huomannut kanaa syötyäni kipujen alkavan, mutta aina pahemmaksi menee,,,,, [email protected]
        laittakaa vihjeitä , lääkkeen nimiä, vaikka olisi reseptilääkkeitä, olen enemmän kuin kiitollinen, sillä säryt on kovat.
        Terkkarissa toukokuussa kehoittivat syömään buranaa, se taas ärsyttää mahaa, ei niitä usein voi ottaa.

        Minä en voi syödä kanaa lainkaan kihti on varma jos syön eikä tarvi syödä nahkaakaan vaan kana aiheuttaa kihdin


      • Anonyymi

        Hernekeitto on paha.


      • Anonyymi
        nilkat kipeänä kirjoitti:

        Pitääkö tuota keitinvettä juoda kauan?

        Oli hätätilanne ja kipu varpaissa kova. Mainittakoon, että yksi varvas oli syanoottinen, siis ihan sininen. Kipua oli jatkunut koko päivän. Kun asun yksin, päätin kokeilla tuota perunankeittoa kun sattui olemaan hyviä, sileitä isoja perunoita saatavilla. Keitin siis ne kypsäksi reilussa vesimäärässä ja join veden yöllä 2 lasia heti ja toiset kaksi aamulla.

        Vähin erin siinä yöllä kipu ja särky alkoi laantua. Nukuin pitkään ja rauhallisesti. Hämmästykseni oli melkoinen kun varpaitten turvotus oli kokonaan laskenut ja tuo sinertynyt varvas ihan normivärinen.

        Kihtiä on suvussa ja itselläni oireillut aikaisemminkin. Kun arvostan monia luonnon hoitokeinoa, päätin noudattaa tätä,netistä löytämääni vinkkiä hyvällä tuloksella.

        Olen neuvonut parille ihmiselle ja toinen tuli oikein kukkien kanssa kiittämään.
        Aion tutustua asiaan lisää ja minusta tämä on varteenotettava, varsin turvallinen vinkki..
        Kiminkinen saa rauhassa vääntää vitsin tästä, mutta vielä parempi jos panisi ukkonsa kokeilemaan.


      • Anonyymi
        nilkat kipeänä kirjoitti:

        Pitääkö tuota keitinvettä juoda kauan?

        Söin verilettuja sen jälkeen on peukalon nivel ollut kipeenä Syön jatkuvasti Allonol lia siitä huolimatta kihti iski Olisko mahdollista vaihtaa lääkitystä ? Olen83v mies


    • syötkö

      paljon muikkuja tai muita pieniä (savu)kaloja? Niissäkin on runsaasti puriinia ja voivat laukaista kihtikohtauksen.

      "Kihtiähän pidetään sellaisten sairautena jotka käyttävät paljon alkoholia.."
      On sitä paljon muillakin!

    • Hanuu

      Olen tänään todennut, kihtini on aiheutunut puolukkahillosta. Söin sitä 2,5 litraa reilun viikon aikana. Samoin kävi viime keväänä.
      Kyllä lääkärikin totesi, että näin voi olla.
      Onko muilla vastaavia kokemuksia?

      • apurin

        Minulla on ollut muutama oikein paha kihtikohtaus, kävelemään ei pääse juuri lainkaan, ei ainakaan ilman keppiä. Jossain vaiheessa kun laihdutin ja söin kuumia kuppeja viikkotolkkulla niin silloin laukes kihtikohtaus. Pussikeittoja ei suositella, eikä lihaliemnikuutioita. Jos kanaa syö niin ei ainakaan saa nahkaa syödä, siinä on paljon puriiniaineita jotka lisää virtsahapon määrää elomistössä.Puolukasta sen sijaan olen kuullut että se on hyväksi? Olutta ei saisi juoda lainkaan, mutta uusimpien tutkimusten mukaan viini sopisi parhaiten "kihtiselle" Apurin Heksal on hyvä lääke, aloitetaan pienellä annostuksella ja lisätään tarpeen mukaan, ensin voi aiheuttaa jonkin verran kipuja. Jos lähden itse lomalle niin otan niitä ennen lomaa jotta sitten voisin vähän "herkutella" ilman kohtausta. Nyt ilman kohtausta lähes 2 vuotta.


      • adbfngd

        Syöt mitä tahansa kohtuuttomia määriä, on varmaa että keho oireilee. Itsellä ollut kihti, muttei vaivaa jollei mitn syö tai juo ylenmäärin.


      • kyllänäin

        ensimmäisen kihtikohtauksen sain puolukkametässä syömällä puolukkaa kourakaupalla yöllä helvetillinen kipu


      • hku

        huh olen syönyt puolukkaa aamupuuron kera ja isovarvas kipeänä.


    • Terveysfriikki

      Hei

      Vieläkö kihti vaivaa? Minulla on tuttu joka sai apua kihtiin Ecowayn ravinteista. Hän käyttää Nonia, Omega ja nyt myös Spirulina eikä kihti vaivaa enää. Voi juoda ja syödä kaikkea.
      Jos kinnostaa ota yhteys [email protected] niin kerron lisää ja voin antaa yhteystietoja tälle ex-kihtipotilaalle jos haluat.

    • ekakertalainen

      Älä käytä olutta äläkä pieniä kaloja varsinkaan nahkoineen päivineen. Kihdin todistamiseen tarvitset niin pätevän lääkärin, ettei sinulla todennäköisesti ole sen todistuksen saamiseen rahaa. Tämän jälkeen kun näet saisit lääkkeesi Apurinin kelan avulla halvemmalla jatkossa. Tuon isonvarpaan juuren tulehtumisen ymmärtänee kihdiksi terveyskeskuslääkärikin.

      • Ritsruuna

        Hei. Onko tietoa miten sitruunan syönti tai sitruunamehun juonti vaikuttaa kihtiin ?
        Itse käytän sitruunaa ja paljon, pientä nivelsärkyä alkanut olla alaraajoissa, varsinkin nilkoissa !


      • epätyypillinen
        Ritsruuna kirjoitti:

        Hei. Onko tietoa miten sitruunan syönti tai sitruunamehun juonti vaikuttaa kihtiin ?
        Itse käytän sitruunaa ja paljon, pientä nivelsärkyä alkanut olla alaraajoissa, varsinkin nilkoissa !

        Jostain luin, että suuri määrä c-vitamiinia saisi nivelnesteen happamoitumaan ja sitä edesauttaisi uraatin kiteytymistä nivelessä... Ja sitruunassahan on paljon c-vitamiinia (kuten edellä mainitussa puolukassakin).

        Mulla on tällä hetkellä päällänsä kipukohtaus. Eka ukkovarpaan nivelessä, edelliset ovat olleet muissa varpaissa. Kipulääke ei auta yhtään, eikä kyllä kylmäkään. Kuuma tuntuu vaan pahentavan tilannetta. Tuota perunankeitinvesivinkkiä pitää kokeilla, josko toimisi. Kortisonipiikkiäkään kun en viitsisi käydä hakemassa. Hoitava lääkäri on kuitenkin 150 kilsan päässä ja paikallinen terveyskeskus ei ota vastaan.


      • Yrttimuori
        epätyypillinen kirjoitti:

        Jostain luin, että suuri määrä c-vitamiinia saisi nivelnesteen happamoitumaan ja sitä edesauttaisi uraatin kiteytymistä nivelessä... Ja sitruunassahan on paljon c-vitamiinia (kuten edellä mainitussa puolukassakin).

        Mulla on tällä hetkellä päällänsä kipukohtaus. Eka ukkovarpaan nivelessä, edelliset ovat olleet muissa varpaissa. Kipulääke ei auta yhtään, eikä kyllä kylmäkään. Kuuma tuntuu vaan pahentavan tilannetta. Tuota perunankeitinvesivinkkiä pitää kokeilla, josko toimisi. Kortisonipiikkiäkään kun en viitsisi käydä hakemassa. Hoitava lääkäri on kuitenkin 150 kilsan päässä ja paikallinen terveyskeskus ei ota vastaan.

        Minulla epäillään kihtiä kun vasen nilkka on turvoksissa ja tosi kipeä. Ja oikean isovarpaan tyvinivel on kiukutellut jo pari vuotta. Uraatti oli 379. Onko kukaan kokeillut nokkosteetä - onko siitä apua? Sehän auttaa ainakin reumaoireissa.


      • Tammijäärä
        Yrttimuori kirjoitti:

        Minulla epäillään kihtiä kun vasen nilkka on turvoksissa ja tosi kipeä. Ja oikean isovarpaan tyvinivel on kiukutellut jo pari vuotta. Uraatti oli 379. Onko kukaan kokeillut nokkosteetä - onko siitä apua? Sehän auttaa ainakin reumaoireissa.

        Sanoisin näin että jos nokkosta käytetään ruuanlaitossa pinaatin korvikkeena,niin vastaus on eihyvä. Pinaatti on kiellettyjen listalla kihtipotilaan ruokalistalla.Pyydä apteekista kihtipotilaan ruokavalioon liittyvää opasta.uraatti arvosikin ovat rajoilla.Miehillä ne kyllä saavat olla hieman enemmän kuin naisilla.Joku voioireilla jo herkemminkin.Lääkeist ainakin asperiini on pahasta,ja yleensäkin asetosalisyli.Yritä pärjätä.Olen kihtipotilaan muija ja ypitän tehdä sellaist ruokaa mitä molemmat voisivat syödä.


      • KIPUILEVA
        Tammijäärä kirjoitti:

        Sanoisin näin että jos nokkosta käytetään ruuanlaitossa pinaatin korvikkeena,niin vastaus on eihyvä. Pinaatti on kiellettyjen listalla kihtipotilaan ruokalistalla.Pyydä apteekista kihtipotilaan ruokavalioon liittyvää opasta.uraatti arvosikin ovat rajoilla.Miehillä ne kyllä saavat olla hieman enemmän kuin naisilla.Joku voioireilla jo herkemminkin.Lääkeist ainakin asperiini on pahasta,ja yleensäkin asetosalisyli.Yritä pärjätä.Olen kihtipotilaan muija ja ypitän tehdä sellaist ruokaa mitä molemmat voisivat syödä.

        Sitruuna päivässä pitää kihti kivut poissa. Tehoaa myös samalla flunssaan. On tietenkin inhottavaa syödä väkevää hedelmää joka päivä, mutta kannattaa kokeilla.


      • Yx nivelvaivainen
        epätyypillinen kirjoitti:

        Jostain luin, että suuri määrä c-vitamiinia saisi nivelnesteen happamoitumaan ja sitä edesauttaisi uraatin kiteytymistä nivelessä... Ja sitruunassahan on paljon c-vitamiinia (kuten edellä mainitussa puolukassakin).

        Mulla on tällä hetkellä päällänsä kipukohtaus. Eka ukkovarpaan nivelessä, edelliset ovat olleet muissa varpaissa. Kipulääke ei auta yhtään, eikä kyllä kylmäkään. Kuuma tuntuu vaan pahentavan tilannetta. Tuota perunankeitinvesivinkkiä pitää kokeilla, josko toimisi. Kortisonipiikkiäkään kun en viitsisi käydä hakemassa. Hoitava lääkäri on kuitenkin 150 kilsan päässä ja paikallinen terveyskeskus ei ota vastaan.

        C-vitamiini tutkitusti auttaa ehkäisemään kihtiä! Lukekaa ja tutkikaa, ennenkuin kirjoitatte tänne ja johdatte ihmisiä harhaan.

        http://www.tekniikkatalous.fi/innovaatiot/cvitamiini on uusi ase kihtia vastaan/a250804


      • PEHKUVESI

        1.POISTAKAA VANHAT SIVUT.
        2.KIHTIPOTILAS ÄLÄ USKO KOTIPARANTIJA.MENE HETI TERVYSKESKUKSEEN SELITÄ MITÄ OOT SYÖNYT.MIKÄ ON KIPEE PAIKKA.VERIKOE NÄYTTÄÄ HETI PURETAANI ARVON.
        3.MINULLA ON LÄÄKE.ARCOXIA 120mg.KUURI ON 7PV.KIVUT LÄHTEE.EHKÄISYÄ VARTTEN ON ALLONOL.300mg.apurin menee vanhanksi kun purkin aukaisee 3 kuussa.c- vitaamiaa vois syödä.ALKOHOLIN NAUTTIMINEN ON SALLITTUA KOHTUUS KAIKESSA/MITÄ SYÖT.KOKEMUSTA ON.. JHK .


      • lapinlouhi
        PEHKUVESI kirjoitti:

        1.POISTAKAA VANHAT SIVUT.
        2.KIHTIPOTILAS ÄLÄ USKO KOTIPARANTIJA.MENE HETI TERVYSKESKUKSEEN SELITÄ MITÄ OOT SYÖNYT.MIKÄ ON KIPEE PAIKKA.VERIKOE NÄYTTÄÄ HETI PURETAANI ARVON.
        3.MINULLA ON LÄÄKE.ARCOXIA 120mg.KUURI ON 7PV.KIVUT LÄHTEE.EHKÄISYÄ VARTTEN ON ALLONOL.300mg.apurin menee vanhanksi kun purkin aukaisee 3 kuussa.c- vitaamiaa vois syödä.ALKOHOLIN NAUTTIMINEN ON SALLITTUA KOHTUUS KAIKESSA/MITÄ SYÖT.KOKEMUSTA ON.. JHK .

        mulla lääkärin määräämät kihtilääkkeet ei sovi allerkisoivat pahasti, jalasta ( siis jalka terästä nilkkaamyöten ) kuoriutui nahka kokonaan pois...siis iho ihan vereslihalle.......lääkärin lausunto " ei koskaan kihtilääkkeeitä saa käyttää " että tälläinen tilanne.. nyt tässä yrittelen perunan keitinveden ja kortisonin voimalla pärjätä........ei kannata yks oikoisesti tuomita "poppa" konsteja niistä voi olla apu toisille jos ei itselle sovi, ennen täytyi tulla toimeen omin konstein kun ei kemiallista lääkettä ollut saatavilla.............


    • 65v

      on ollut kihtityyppisiä oireita jo 16pv jalkaterässä, nilkassa, isovarpaan tyvessä. CRP oli 95, uraattiarvo normaali 350.On syöty indometinia, sitten vaihdettiin arcoxiin, kortisonikuuri 8 pv on syöty, pistetty piikki niveleen kortisonia. Viikko pistoksesta. Edelleenkään ei kestä rasitusta ja turvottelee, päkiän varaan ei voi astua, lenkkikenkää ei saa jalkaan jne. Kolmessa lääkärissä on käyty , yhdet labrat, tänään on neljäs kerta lääkäriin, kun en usko ,että yksin menee ohi. Nyt olen kokelemassa inkivääriä ja kirsikkaa. Kuorittu peunakin on kokeiltu. Mikä auttaisi?

      • 65 ja yksi

        joo minulla oli nämä oireet. yksityislääkäriä kiinnosti laskutus enemmän kuin vaiva. lopulta sain lähetteen KYS:iin, ekakerran jälkeen lähettivät sieltäkin kotiin, kaksi päivää myöhemmin menin vapaaehtoisesti sairaalaan, bakeeriviljelyssä löytyi bakteeri verestä (stafylokokki aureus),bakteeripesäke oli jalkaterässä (magneettikuvista löytyi) eli verenmyrkytys. antibioottia suoneen neljän tunnin välein ja 4 1/2 viikkoa sairaalassa, jalkaterään leikattiin haava ja siihen myöhemmin ihon siirre ( onneksi ei amputaatiota), että silleen, hyvä, että en kuollut sille reissulle, kun lonkissa on tekonivel ja ne olisi pitänyt poistaa, jos bakteeri olisi sinne mennyt jne


      • Anonyymi

        Kihdin lisäksi on vaarana myös virtsakivet,. Kivien liuotukseen apuriini 300.juo 3 l. vettä joka päivä. Mineraalikivet liukenee ja kohtaukset helpottaa. Nim. Merk. Kokemusta on 30 v.


    • 65

      samoin jalkaterän kipua nyt jo 20 pv, alussa oli nilkkakin pahasti turvoksissa. Kortisonia olen jo syönyt 8pv, piikki kortisonia niveleen, nyt on toinen kortisonikuuri kolmen päivän jaksossa (15pv). Röntgenkuvakin on otettu, ei pahempaa artriittia. Edelleen jomottaa arcoxista ja indometinista huolimatta (nyt vain indometinia. Ennen auttoi indometiini 3 pv:ssä. CRP alussa oli 95, nyt se oli alle 5, La 8, kreat 441, valkosolut vähän koholla, munuaisarvo hieman koholla. Olen kokeillut myös inkivääriä teessä, kirsikoiden syömistä, perunasuikaleilla hautomista. Kylmä ei auta mitään enkä voi makailla jatkuvasti jalat koholla. Päivystystutkimusten mukaan kihtiin viittaavaa, ei ruusua. Kärsivällisyyttä toivotettiin. Kivun rajassa voi kuulemma liikkua, en usko sitäkään. Kenkä ei mahdu jalkaan. mikä auttaisi.

    • keinot on monet

      Kannattaa juoda paljon vettä, vilkastuttaa aineenvaihduntaa.

      Voisit myös koittaa hieroa varpaita tai käydä vyöhyketerapiassa jossa painellaan jalan akupisteitä.

      Voihan siellä olla jokin tulehdus jos olet rasittanut jalkaa.

      • kaikkeakuuleekin

        Vai että kihtipotilas vyöhyketerapiaan?

        Kihdikipu on niin sietämätön, että ei voi edes lakanaa laittaa jalan päälle, saati sitten painella akupisteitä. Ja kun kohtaus on ohi, niin pelkästään kengän laittaminen jalkaan ja käveleminen voi laukaista kohtauksen uudelleen, koska jalassa olevat kihtikiteet ärsyyntyvät. Eiväthän ne kiteet sieltä minnekään lähde, vaikka tulehdus rauhoittuisikin.


    • 65v

      kysyisin , onko oikein kokemustenne mukaan; päivystävä lääkäri sanoi, että kivun rajoissa voi liikkua. minun mielestäni ainoastaan lepo on oikein, tulehdusarvot normaalit; CRP alle 8, senkka 8, valkosolut 11,2, uraatti 441, valkosolut on siis vähän koholla. edelleenkin türvotusta isovarpaan ja päkiän seudulla. yritin käydä mustikoita keräämässä, mutta ei siitä mitään tullut, kun ei saa muuta kuin sandaalin jalkaan eikä mitään tukea ole. "20 pv kihtiä takana ja paras kesä pilalla, että silleen

    • kone huoltoon

      Jos jalat turpoo niin sitten voi olla että jalkoihin kerääntyy nestettä ja se sattuu.

      Turvotus jaloissa taas johtuu/ voi johtua sydämen vajaatoiminnasta mikä kerää nestettä kehoon , niin että tällaisia diagnooseja tänään.

      Eli vika voi olla muualla kuin jaloissa.

      • 65v

        sydämen vajaatoimintaa turvottaa jalkaterää usein toispuoleisesti, nilkkaakin ja ehkä pohkeita. Sehän voidaan verikokeella ja ulttraäänellä selvittää.


      • ettäsilleen

        Voi näitä neuvoja. Sydämen vajaatoiminnasta aiheutuva turvotus ei aiheuta sietämätöntä kipua ja kuumetta, kuten kihtikohtaus tekee.

        Kihdin syy on useimmiten muu kuin pelkkä ruokavalio. Esim. munuaisten vajaatoiminta tai psoriasis. Kihti voi hoitamattomana aiheuttaa myös aiheuttaa munuaisvaurion.


    • Mustikka-nenä

      Elämäni eka kohtaus tuli sunnuntaina kun istuin kaverin terassilla ja palelin paljain jaloin. Tunnin kuluttua jalalle ei voinut astua, isovarpaan seutu turposi ja kipu oli käsittämätön - hyvä kun sai hengityksen pidettyä tasaisena. On mikä on, ajattelin ja pinkaisin kotiin ensihoitamaan: 300:nen ibuxin, pakastetta ja side jalan ympäri ja koipi ylös. Kolmen tunnin päästä alkoi helpottaa. Seuraavana päivänä lääkäri arvioi taudin (kihti) ja totesi ripeän ensihoidon vaikuttaneen nopeaan kivun laantumiseen ja toipumiseen. Ei labroja, kehotus katsoa mitä syön. - Olen pääsääntöisesti kasvissyöjä ja lähes tulkoon absolutisti. Syyksi epäilin sukurasitteen lisäksi hernekeittoa, liian vähäistä nesteen juontia helteisenä viikonloppuna pihatöissä ja pihaterassilla palelua. -Luettuani tätä palstaa, pisti silmääni KuppiKuumat keitot! Eivät kuulu ruokiini, paitsi nyt parina viikkona eväänä. Lisäksi söin ylettömiä määriä vattuja ja viinimarjoja (happamia). Siinä ne syyt taisivat löytyä. - Kiitos kaikille kirjoittaneille vinkeistä vastaisen varalle. Koettakaa kestää ja toivotan mahdollisimman harvoja ja lyhyitä kohtauksia kaikille - Oli se niin karmea kahdeksantuntinen kipu, ettei sellaista kauheutta toivo kenellekään hetkeksikään tai moneksi päiväksi.

    • 44v

      Luin kihtistä jossa,oli käsketty juoda perunan keitinvettä.
      Vuosi sitten minulla oli kihti ensimmäisen kerran ukkovarpaan tyvessä.
      Toissa iltana 30.08.11 kihti puhkesi taas samaan paikkaan tosi kivuliaana.
      En pystynyt kävelemään ilman tukea edes vessaan.

      Samana iltana luin netistä tästä keitinvedestä.Sanoin vaimolle tuskissani,että
      rupeis keittämään perunoita.Join monta lasia illalla.Aamulla pystyin kävelemään
      ilman tukea ja särky oli poissa.Nyt 01.09.11 varvasta pysty heiluttelemään melkein
      normaalisti vain ääriasennossa lievää arkuutta.
      Kiitos perunalle.

    • kovat kivut

      Lyhyesti:
      Kysymys mahdoton! Eli tietääkö kukaan, vaikuttaako vehnänorasjauhe kihtiin?
      Tiedän, että vehnänalkioita ei kannata syödä, mutta entä oras?!

    • Rapatessa Roiskuu

      Verenpainelääke Losartan/Hydrochlorthiazid 100mg/25mg, 3 peräkkäisenä päivänä lautasittain linssejä (herkkuani) ja olutta päälle teki yhdessä kivuliaan tepposen nilkkaan.

      Maanataina iltapäivällä sitten nilkka turvoksissa, kuumana, ruskeanpunaisena ja oikein sellainen piikki työntyi ulospäin. Eilen yritin lepuuttaa, jouda paljon ja kokeilin tuota perunan keitinvettä, sekä kylmää kääröä, mutta ei auttanut meikäläiselle.

      Tänään kenkkasin sitten tuohon lähiapteekkiin (200m) ja nappasin paketin Ibuprofen - ratioapharm 400mg. Heti kotiin tultua 2 tablettia naamaan ja ½l vettä päälle ja jalka hiukan koholleen. 2 tunnin päästä alkoi jo kummasti helpottaa, niin että pääsin kivasti keittiöön ruoanlaittoon.

      Tuossa tunti sitten otin yhden tabletin lisää ja turvotus sekä punotus ovat 3/4 osalta poistuneet. "Piikki" on "sulanut" melkein olemattomiin (sellainen ihan pieni kohouma vielä jäljellä), mutta jalalle voi nyt hyvin astua.

      Kyllähän se vielä tuntuu ja hiukan pakottaa, mutta kävelemään pääsee, mikä ei tarkoita, että nyt lähdetään kirmaamaan.

      Eli näin täällä. Opetus on, ettei makeaa mahantäydeltä, koska verenpainelääkitys on tärkeämpi, kuin noi muut syömiset ja juomiset. Lääkäri kyllä varoitti tästä kihdin kohtaamisesta, varsinkin, koska olen huono ihminen juomaan tarpeeksi päivänmittaan. Olen ollut tällä lääkityksellä 3 vuotta oireettomasti, mutta nyt sitten opetusta oiken kovan käden kautta.

      • Anonyymi

        Komppaan verenpainelääkkeen diureettia omasta kokemuksestani: Diovan Comp 160 Mg /12 Mg vaihdettiin 160/25 Mg eli diureettilääke tuplaantui. Samalla alkoivat kihtioireet molemmin puolin ja varsinkin oikean isovarpaan päkiänivelessä. Palasin vanhaan vahvuuteen mutta oireet uusivat rasituksessa.

        Viikon kärsittyäni ostin JP Wiser’s 0,35 viskipullon (13€) ja sitä juotuani desin pari oireet katosivat tunnissa ja kävely onnistui heti. Oireet palasivat tosin reilussa viikossa rasituksen jälkeen, toinen nilkka liikerajoitteinen ja kuormittaa väärin, uusin kokeen kanadalaisviskillä ja sama tulos toistui, eli kihtikipu katosi melkein heti. Toimi minulle ja vain kihtiä sairastanut tietää miltä kivun nopea poistuminen tuntuu!

        Perunoita en koskaan kuori, vaan pesen ne pestyinäkin ja keitän ja syön ne kuorineen. Keitinvesi ei varmaankaan ole edullista laatuviskiä paremman makuista, mutta autoilijalle se on huomattavasti parempi vaihtoehto joten kokeilen ottaa tavaksi tehdä perunan keitinvedestä vaikkapa kastikkeen.


    • nilkuttaja

      Hei, olisiko teillä jollakin kokemusta tai tietoa siitä voiko lakritsi aiheuttaa kipukohtauksen? Kihtiarvoni on jotain yli 600 ja olen yrittänyt olla varovainen syömisissäni. Käytän nesteenpoistolääkettä korkean verenpaineeni takia, ja uskon tuon lääkkeen olevan ainakin osasyyllinen kihtiini. Söin pari päivää sitten lakritsia kerralla ainakin 100 g ja sain kivut, jotka eivät tunnu loppuvan. Onko mielestäsi lakritsi pahasta?

      • Rapatessa Roiskuu

        Nesteenpoistoon tarkoitetut diureetit saattavat heilauttaa kaliumin tasapainoa kehossa, mutta näin tekee myös laksitsa. Löysin tuon kytkennän saksalaisen apteekin sivuilta, jossa yhdistettiin samassa artikkelissa kaliumin puute/poistuminen kehosta diureettien ohella myös lakritsan kulutuksen aiheuttaman ilmiön seurauksena.

        Eli, kyllä voi tehdä johtopäätöksen, että runsaampi lakritsan syöminen saattaa laukaista kihtikohtauksen. Korkeaa verenpainetta omaavien ei tulisi muutenkaan nauttia yleettömästi lakritsia.

        Omalla kohdallani nilkka on nyt ollut jo reilut 2 päivää täysin oireeton.


      • Epäspesifinen kihti

        Mulla lakritsi aiheuttaa nokkosrokkoihottuman. Kun minulla todettiin kihti, niin minun verenpainelääkkeeni vaihdettiin diureetista toiseen merkkiin, koska nesteenpoistolääkkeet voi aiheuttaa kihtikohtauksen. Juuri ny on kihtikohtaus menossa ja niinkin kummallisesta paikassa kuin oikean käden ranteessa.


      • Anonyymi

        Minä sain 100 %:n varmuudella kihtikohtauksen lakritsista. Olin jo siihen mennessä karsinut ruokavaliostani kaikki tummanvihreät kasvikset, palkokasvit, nahalliset lihatuotteet, äyriäiset ja sisäelimet pois.


      • Anonyymi
        Epäspesifinen kihti kirjoitti:

        Mulla lakritsi aiheuttaa nokkosrokkoihottuman. Kun minulla todettiin kihti, niin minun verenpainelääkkeeni vaihdettiin diureetista toiseen merkkiin, koska nesteenpoistolääkkeet voi aiheuttaa kihtikohtauksen. Juuri ny on kihtikohtaus menossa ja niinkin kummallisesta paikassa kuin oikean käden ranteessa.

        Ei oo kummallinen paikka. Kihti iskee myös ranteisiin eli mihin niveleen tahansa


    • kohtakotoveri

      ja nyt lähti tämä kaveri potun keittoon

      kerron huomenna missä mennään

      • emävaletohtori

        TÄRKKELYShän tuossa tuntuu olevan avainsana

        se poistaa jollakin tavalla kihdinaiheuttajapöpöjä

        mietin vaan, että mikä ero tuolla perunoiden keitinveden juomisella on itse perunoiden syömiseen verrattuna ?

        onko keitetyssä perunassa jäljellä liian vähän tärkkelystä

        siinä tapauksessa kannattaa peruna viipaloida juustohöylällä tai raastaa raastimella muusiksi ja laittaa kylmään veteen liukenemaan muutamaksi tunniksi

        sitten vaan siivilöidä perunamössö pois ja pullottaa vesi jääkaappiin päivittäistä kulausta varten

        joku kertoi, että syö raaka peruna päivässä niin ei kihti vaivaa, mutta raan potun maku ei taida olla parhaasta päästä

        no kaikkeen tottuu sano iigor kun päivän hirressä roikkui


      • nilkuttaja
        emävaletohtori kirjoitti:

        TÄRKKELYShän tuossa tuntuu olevan avainsana

        se poistaa jollakin tavalla kihdinaiheuttajapöpöjä

        mietin vaan, että mikä ero tuolla perunoiden keitinveden juomisella on itse perunoiden syömiseen verrattuna ?

        onko keitetyssä perunassa jäljellä liian vähän tärkkelystä

        siinä tapauksessa kannattaa peruna viipaloida juustohöylällä tai raastaa raastimella muusiksi ja laittaa kylmään veteen liukenemaan muutamaksi tunniksi

        sitten vaan siivilöidä perunamössö pois ja pullottaa vesi jääkaappiin päivittäistä kulausta varten

        joku kertoi, että syö raaka peruna päivässä niin ei kihti vaivaa, mutta raan potun maku ei taida olla parhaasta päästä

        no kaikkeen tottuu sano iigor kun päivän hirressä roikkui

        Kiitos Rapatessa Roiskuu! Varon tästä eteenpäin lakritsia! Luulen saaneeni kohtauksen myös ylettömästä punajuuri-homejuusto kiusauksen syömisestä. Minulla on siis selvästi taipumus herkutteluun, sillä oli se kyllä hyvää... Lääkärin hyväksynnän jälkeen puolitin myös nesteenpoistolääkkeen (Furesis) syömisen. Johtuneeko siitä vai mistä, mutta nyt ovat nilkat ja jalkaterät olleet jo yli viikon ihan ok kunnosssa.


      • Rapatessa Roiskuu
        nilkuttaja kirjoitti:

        Kiitos Rapatessa Roiskuu! Varon tästä eteenpäin lakritsia! Luulen saaneeni kohtauksen myös ylettömästä punajuuri-homejuusto kiusauksen syömisestä. Minulla on siis selvästi taipumus herkutteluun, sillä oli se kyllä hyvää... Lääkärin hyväksynnän jälkeen puolitin myös nesteenpoistolääkkeen (Furesis) syömisen. Johtuneeko siitä vai mistä, mutta nyt ovat nilkat ja jalkaterät olleet jo yli viikon ihan ok kunnosssa.

        Ole hyvä vaan nilkuttaja! Tarkistin tuon punajuuren ja homejuuston. Kumpikin tuote kuluu kihtipotilaalle soveltuvien/suotavien elintarvikkeiden joukkoon, eli eivät kuulu edes rajoitetusti syötävien joukkoon, jos tästä on mitään lohtua ;)


      • mörrimöykkynen-64
        emävaletohtori kirjoitti:

        TÄRKKELYShän tuossa tuntuu olevan avainsana

        se poistaa jollakin tavalla kihdinaiheuttajapöpöjä

        mietin vaan, että mikä ero tuolla perunoiden keitinveden juomisella on itse perunoiden syömiseen verrattuna ?

        onko keitetyssä perunassa jäljellä liian vähän tärkkelystä

        siinä tapauksessa kannattaa peruna viipaloida juustohöylällä tai raastaa raastimella muusiksi ja laittaa kylmään veteen liukenemaan muutamaksi tunniksi

        sitten vaan siivilöidä perunamössö pois ja pullottaa vesi jääkaappiin päivittäistä kulausta varten

        joku kertoi, että syö raaka peruna päivässä niin ei kihti vaivaa, mutta raan potun maku ei taida olla parhaasta päästä

        no kaikkeen tottuu sano iigor kun päivän hirressä roikkui

        olen kuullut että raakojen perunoiden kuoria vois myös liottaa lasissa yön yli ja juoda sen liemen.Se kuulemma auttais jopa reumakipuihin.Kun luin nuo vastaukset oli kaikille yhteinen tekija jokin hapan ravinto joka happamoittaa elimistöä ja aiheuttaa näin kipuja.Itse olen ollut jo monta päivää kipeänä ja meillä syödään kalaa lähes joka päivä kun järvi on vieressä.Siitä se kai on tullut.


      • Viikon kinkannut

        Minullakin kiehuu potut par aikaa, mielenkiinnolla odotan, saanko tulosta keitinveden juotua, siitä kerron myöhemmin:)


      • Anonyymi
        emävaletohtori kirjoitti:

        TÄRKKELYShän tuossa tuntuu olevan avainsana

        se poistaa jollakin tavalla kihdinaiheuttajapöpöjä

        mietin vaan, että mikä ero tuolla perunoiden keitinveden juomisella on itse perunoiden syömiseen verrattuna ?

        onko keitetyssä perunassa jäljellä liian vähän tärkkelystä

        siinä tapauksessa kannattaa peruna viipaloida juustohöylällä tai raastaa raastimella muusiksi ja laittaa kylmään veteen liukenemaan muutamaksi tunniksi

        sitten vaan siivilöidä perunamössö pois ja pullottaa vesi jääkaappiin päivittäistä kulausta varten

        joku kertoi, että syö raaka peruna päivässä niin ei kihti vaivaa, mutta raan potun maku ei taida olla parhaasta päästä

        no kaikkeen tottuu sano iigor kun päivän hirressä roikkui

        Perunajauho on tärkkelystä, se sekoitetaan kylmään veteen (samalla tavalla kuin kiisseliä tehdessä) ja juodaan heti. Lasin pohjalle painunut jauho syödään myös.


      • Anonyymi
        emävaletohtori kirjoitti:

        TÄRKKELYShän tuossa tuntuu olevan avainsana

        se poistaa jollakin tavalla kihdinaiheuttajapöpöjä

        mietin vaan, että mikä ero tuolla perunoiden keitinveden juomisella on itse perunoiden syömiseen verrattuna ?

        onko keitetyssä perunassa jäljellä liian vähän tärkkelystä

        siinä tapauksessa kannattaa peruna viipaloida juustohöylällä tai raastaa raastimella muusiksi ja laittaa kylmään veteen liukenemaan muutamaksi tunniksi

        sitten vaan siivilöidä perunamössö pois ja pullottaa vesi jääkaappiin päivittäistä kulausta varten

        joku kertoi, että syö raaka peruna päivässä niin ei kihti vaivaa, mutta raan potun maku ei taida olla parhaasta päästä

        no kaikkeen tottuu sano iigor kun päivän hirressä roikkui

        Pohdiskelin perunankuoren väitetyn olleen terveellistä ja sitä aikoinaan tarjoiltiin friteerattuina mm New Yorkkilaisessa laaturavintolassa. Sittemmin kuulin että perunankuorista tuli jälleen koiranruokaa maataloissa kun sen huomattiin sisältävän arseenikkia tai jotain muuta myrkkyä? En muista tarkemmin, mutta voisiko kyseinen aine olla vastamyrkynä elimistön virtsahapon liikatuotannolle kun kerran toimii niinkin monilla ja on ollut vanhan kansan lääkkeen maineessa sukupolvesta toiseen? Pitääpä ryhtyä itsekin perunan keittoon ja tehdä tosiaan kastike keitinveteen ja säästää loput jääkaapissa kihtipäivän varalle. Eilen meni siis kihti ohi 10 vuotta kypsytetyllä JP Wisers talousviskillä jo toisen kerran kuukauden sisään. Sairaanhoitaja lupasi soittaa viikko sitten aiheesta mutta taisi kiireissään unohtaa joten oma apu lähin apu.


      • Anonyymi
        emävaletohtori kirjoitti:

        TÄRKKELYShän tuossa tuntuu olevan avainsana

        se poistaa jollakin tavalla kihdinaiheuttajapöpöjä

        mietin vaan, että mikä ero tuolla perunoiden keitinveden juomisella on itse perunoiden syömiseen verrattuna ?

        onko keitetyssä perunassa jäljellä liian vähän tärkkelystä

        siinä tapauksessa kannattaa peruna viipaloida juustohöylällä tai raastaa raastimella muusiksi ja laittaa kylmään veteen liukenemaan muutamaksi tunniksi

        sitten vaan siivilöidä perunamössö pois ja pullottaa vesi jääkaappiin päivittäistä kulausta varten

        joku kertoi, että syö raaka peruna päivässä niin ei kihti vaivaa, mutta raan potun maku ei taida olla parhaasta päästä

        no kaikkeen tottuu sano iigor kun päivän hirressä roikkui

        Eikös töstä voi vetää sen johtopäätöksen, että kannattaa syödä päivittäin perunajauhoilla suurustettua, paksua kiisseliä ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pohdiskelin perunankuoren väitetyn olleen terveellistä ja sitä aikoinaan tarjoiltiin friteerattuina mm New Yorkkilaisessa laaturavintolassa. Sittemmin kuulin että perunankuorista tuli jälleen koiranruokaa maataloissa kun sen huomattiin sisältävän arseenikkia tai jotain muuta myrkkyä? En muista tarkemmin, mutta voisiko kyseinen aine olla vastamyrkynä elimistön virtsahapon liikatuotannolle kun kerran toimii niinkin monilla ja on ollut vanhan kansan lääkkeen maineessa sukupolvesta toiseen? Pitääpä ryhtyä itsekin perunan keittoon ja tehdä tosiaan kastike keitinveteen ja säästää loput jääkaapissa kihtipäivän varalle. Eilen meni siis kihti ohi 10 vuotta kypsytetyllä JP Wisers talousviskillä jo toisen kerran kuukauden sisään. Sairaanhoitaja lupasi soittaa viikko sitten aiheesta mutta taisi kiireissään unohtaa joten oma apu lähin apu.

        1950-luvulla äitini sorminivelet turposivat, koska hän kraatarina pisti neulalla usein sormiinsa. Kunnan lääkäri hoiti vaivaa arsenikilla ja äiti lopulta vaihtoi amnattia.


      • Anonyymi
        Rapatessa Roiskuu kirjoitti:

        Ole hyvä vaan nilkuttaja! Tarkistin tuon punajuuren ja homejuuston. Kumpikin tuote kuluu kihtipotilaalle soveltuvien/suotavien elintarvikkeiden joukkoon, eli eivät kuulu edes rajoitetusti syötävien joukkoon, jos tästä on mitään lohtua ;)

        Mulle kihdin aiheuttajia tomaatti piimä, jogurtti, viili, juusto on tosi paha, ja tietenkin kana, herneet


    • Timppa.

      Kertokaa nyt hyvät ihmiset, että keitetäänkö ne perunat kuorineen vai kuorittuina, kun keitinvedestä haluaa kihtiin apua saada ???

      • ikämies

        Ohjeen mukaan perunat (5kpl) pestään joka mielestäni viittaa siihen ettei niitä kuorittaisi ennen keittämistä. Mutta voithan kokeilla kumpiakin tapoja- keitä kuorittuina ja kuoret päällä- kumpi tehoaa paremmin.
        Itse "eksyin" tähän keskusteluun kun etsin syitä käsieni toimintahäiriöihin. Pikkusormi ja nimetön vasemmassa kädessä puutuvat ja kaikkien sormien puristusvoima on heikentynyt, myös nivelissä on kipuja sekä jäykkyyttä molemmissa käsissä. Vaivat alkoivat kolme viikkoa sitten kainalokivulla. Lisänä on kolme kuukautta kestänyt poskiontelotulehdus jota lääkärit eivät ainakaan vielä ole saaneet kuriin.
        Kihtioireita jaloissa on ollut jo vuosikymmenen verran kun aloitettiin nesteenpoistolääkitys kohonneeseen verenpaineeseen.
        Syön kalaa eli norjanlohta ainakin joka toinen päivä viikottain. Ei aiheuta pahemmin oireita kun välttää olutta ja alkoholia muutenkin. Pyrin myös välttämään muita kihtiä aiheuttavia ruoka-aineita, esim. kaalia, mutta nyt noissa keskusteluissa tuli esille broileri, jota olen viime aikoina syönyt ehkä liikaakin. Otan kyllä nahkan pois mutta ehkä siinä on muutenkin jotain kihtiä aiheuttavaa.
        Omalla läääkärilläni oli kovin hatarat tiedot kihtiä aiheuttavista ruoka-aineista samoinkuin siitä missä kihtioireet tuntuvat. Itselläni aikoinaan kipeytyi ensimmäiseksi vasemman jalkapöydän luiden nivelet.
        Ehkäpä eri ruoka-aineiden sopivuus on yksilöllistä kuten sekin missä oireet ilmaantuvat eli saako ne ainoastaan ikävien ja kivuliaiden kokemusten kautta selville?


      • "Koekaniini"
        ikämies kirjoitti:

        Ohjeen mukaan perunat (5kpl) pestään joka mielestäni viittaa siihen ettei niitä kuorittaisi ennen keittämistä. Mutta voithan kokeilla kumpiakin tapoja- keitä kuorittuina ja kuoret päällä- kumpi tehoaa paremmin.
        Itse "eksyin" tähän keskusteluun kun etsin syitä käsieni toimintahäiriöihin. Pikkusormi ja nimetön vasemmassa kädessä puutuvat ja kaikkien sormien puristusvoima on heikentynyt, myös nivelissä on kipuja sekä jäykkyyttä molemmissa käsissä. Vaivat alkoivat kolme viikkoa sitten kainalokivulla. Lisänä on kolme kuukautta kestänyt poskiontelotulehdus jota lääkärit eivät ainakaan vielä ole saaneet kuriin.
        Kihtioireita jaloissa on ollut jo vuosikymmenen verran kun aloitettiin nesteenpoistolääkitys kohonneeseen verenpaineeseen.
        Syön kalaa eli norjanlohta ainakin joka toinen päivä viikottain. Ei aiheuta pahemmin oireita kun välttää olutta ja alkoholia muutenkin. Pyrin myös välttämään muita kihtiä aiheuttavia ruoka-aineita, esim. kaalia, mutta nyt noissa keskusteluissa tuli esille broileri, jota olen viime aikoina syönyt ehkä liikaakin. Otan kyllä nahkan pois mutta ehkä siinä on muutenkin jotain kihtiä aiheuttavaa.
        Omalla läääkärilläni oli kovin hatarat tiedot kihtiä aiheuttavista ruoka-aineista samoinkuin siitä missä kihtioireet tuntuvat. Itselläni aikoinaan kipeytyi ensimmäiseksi vasemman jalkapöydän luiden nivelet.
        Ehkäpä eri ruoka-aineiden sopivuus on yksilöllistä kuten sekin missä oireet ilmaantuvat eli saako ne ainoastaan ikävien ja kivuliaiden kokemusten kautta selville?

        Sain ensimmäisen kihtikohtauksen 90-luvun lopulla ja Heinolan Reimalla otettiin isovarpaan nivelestä näyte (lääkäri sanoi jotta on vähän joutava koe ja määräsi rullatuolin valmiiksi viereen). Ei se piikki kyllä sattunut juuri lainkaan, lääkäri totesi jo silmämääräisesti että ”onpa rakeista nestettä”.
        Kortisonia niveleen ja Apuriini lääkitys. Oireet hävisivät parissa viikossa
        Minut kutsuttiin myöhemmin Reimalle tutkimukseen jossa testattiin eri ruoka-aineiden vaikutusta Kihti-arvoihin. Sillä syötiin lohen, kanan ja muikun nahkaa, päivän mittaan otettiin verinäytteitä miten olivat arvot tasaantuneet. Kaikki edellä mainitut lähtivät laskemaan päivän mittaan aika hyvinkin, mutta Maksan syönti aiheutti pitkän viiveen ja arvot olivat nousussa vielä illalla poislähdön aikaan. Naudan lihan suhteen tuli miellyttävä uutinen, arvot nousivat hiven, mutta laskivat nopeasti ja neljän aikaan olivat palautuneet jo normaaliin.
        Apuriini on aiheuttanut minulle silmien ja nenän kuivumista, siksi olen sitä vältellyt ja käyttänyt vain silloin kun kihtikohtaus on antanut merkkejä, eli pientä kipua ukkovarpaassa. Vaivat ovat kaikonneet muutamassa päivässä.
        Syksyn aikana söin paljon karpaloita ja nyt iski taas vanha vaiva, otin Apuriini :ä ja oireet hävisivät. Silmiä tosin kuivaa.
        Täytyypä kokeilla tuota perunan keitinlientä.


    • kortisoni

      Osaako joku kertoa, miten alkoholi ja kortisonipillerit sopivat/eivät sovi yhteen? Aloitin kihtiini noin kolme viikkoa sitten Apurin-lääkkeen eli kihdin esto-lääkkeen ja sen jälkeen tuli päkiään paha kihtikohtaus. Nyt olen viiden päivän kortisonipilleri-kuurilla ja huomenna menossa bilettämään ja alkoa varmaankin tulee otettua. Kihdin kanssa se ei tietenkään ole suositeltavaa, mutta nyt kun pahin kipu on poissa, haluaisin mm. sitäkin juhlistaa.

    • rp

      Pitääkö perunan keitinvesi olla joka kerta uutta, vaiko auttaako jos juo samaa keitinvettä niin kauan kuin sitä riittää?

      • Anonyymi

        Kun pesee mullat perunoista niin voi juoda keitinveden. Se että kuoritaanko perunat ensin on makuasia, mutta voi ne perunatkin toki syödä, vaikka apu kihtiin on perunan kuorista veteen liuenneissa yhdisteissä.


    • vaariallu

      olis ollut vanhalle miehelle mannaa saada positiivistä palautetta josko maissiolut
      olisi kihtimiehelle sopivaa ,ettei sitä uraattia muodostuisi ja kipuja tulisi ,.

    • los littoinen

      olen popsinut diurexiä, furesis ja spirix , päkiöissä kova kipu.. lieeköhän tämä myös kihtiä. voiko olla perinnöllistä ?

      • punainen isovarvas

        Se on sillee, että se perunankeitinvesi, on vain hyväksi sen veden takia. Minulla kun isovarvas turpos ja sitä särki. Otin Allanollia ja join vettä lasillisen joka toinen tunti päivän. Jo helpotti. Sain rakon puhdistettua vähiin virtsahaposta. Lepo oli myös parasta. Kannatta juoda nestettä paljon päivisin. Kyllä se läpi tulee ja rakko puhdistuu. Toisen jalan polvinivel oli myös samaan aikaan kipeä, että se on nivelsairaus.


      • vm.33
        punainen isovarvas kirjoitti:

        Se on sillee, että se perunankeitinvesi, on vain hyväksi sen veden takia. Minulla kun isovarvas turpos ja sitä särki. Otin Allanollia ja join vettä lasillisen joka toinen tunti päivän. Jo helpotti. Sain rakon puhdistettua vähiin virtsahaposta. Lepo oli myös parasta. Kannatta juoda nestettä paljon päivisin. Kyllä se läpi tulee ja rakko puhdistuu. Toisen jalan polvinivel oli myös samaan aikaan kipeä, että se on nivelsairaus.

        Kihti on "pirullinen" Se mitä edellä on kerrottu,esitän
        oman versioni.Lämmitä hunajaa ja sivele sitä kipu-
        alueelle.(laajasti)peitä talouspaperilla ja vedä villa
        sukka päälle.


      • Anonyymi
        punainen isovarvas kirjoitti:

        Se on sillee, että se perunankeitinvesi, on vain hyväksi sen veden takia. Minulla kun isovarvas turpos ja sitä särki. Otin Allanollia ja join vettä lasillisen joka toinen tunti päivän. Jo helpotti. Sain rakon puhdistettua vähiin virtsahaposta. Lepo oli myös parasta. Kannatta juoda nestettä paljon päivisin. Kyllä se läpi tulee ja rakko puhdistuu. Toisen jalan polvinivel oli myös samaan aikaan kipeä, että se on nivelsairaus.

        Juon yli kolme litraa vettä joka päivä eikä se ole vaikuttanut kihtikohtauksissa suuntaan tai toiseen. Diureettilääkkeen määrän tuplaaminen käynnisti ilmeisesti toistuvat kihtikohtaukset minulla? Lääkäri antaa odottaa itseään edelleen, vaikka pyysin hoitajalta asiasta tietoa viikko sitten ja lupasi selvittää…


      • Anonyymi
        punainen isovarvas kirjoitti:

        Se on sillee, että se perunankeitinvesi, on vain hyväksi sen veden takia. Minulla kun isovarvas turpos ja sitä särki. Otin Allanollia ja join vettä lasillisen joka toinen tunti päivän. Jo helpotti. Sain rakon puhdistettua vähiin virtsahaposta. Lepo oli myös parasta. Kannatta juoda nestettä paljon päivisin. Kyllä se läpi tulee ja rakko puhdistuu. Toisen jalan polvinivel oli myös samaan aikaan kipeä, että se on nivelsairaus.

        Olen 58-vuotias nainen. Minulla kihti oireili alapääsärkynä. Kun siirryin tiukkaan kihtiruokavalioon, kaikki ilkeät tuntemukset virtsateissä loppuivat kuin seinään. Vääranlainen virtsarakon sisältö siis heijastelee kipuna ympäröiviin kudoksiin.


    • Äitima21mma

      Minäkin lähden perunoitten keittoon nyt heti, sillä luulen että olen kärsinyt kihdistä jo vuosia. Nyt turposivat varpaat, hampaan juuri rupes särkemään, sormet jäykistyivät ja kaikki johtuu äitienpäivän mässäilystä!

    • Theodor 2

      Kihti paranee kun lopettaa syömisen ja juomisen.Se on varma.Kuuri on just menossa.

      • Anonyymi

        Minä korvasin kaikki vihreät salaatit hunajamelonilla, pääsin siten vähemmällä itseni rääkkäämisellä.


    • Eper

      Lopetin oluen litkisen kuukausi sitten. Samoin olen välttänyt kiellettyjä ruoka-aineita.
      Siitä huolimatta tuli tänään hitonmoinen kipu jalkaterään. Kävin lekurissa ja hän sanoi että minun tulisi välttää liikkumista, siis kävelyä koska se voi aiheuttaa kihtikohtauksen.
      Paha paikka kun työssä joutuu kävelemään suht. koht. paljon. Tulehduskipulääke kuuri taas alkoi. Syömistä on ehkä parempi vielä vähentää entisestään. Paino on tullut 6 kiloa alas viimeisen kuukauden aikana. En tiedä olisiko se syy kohtaukseen kun jossain olen jostain lukenut että sekin voisi aiheuttaa kohtauksen.

    • Apuriiniä nenän alle

      Kihti on minullakin todettu jo muutamia vuosia sitten mutta nuo kihtiläisten ruokavaliot ei näytä minun kihtikohtauksia laukaisevan vaan kaikkein nopein keino on saada päkiät ja pottuvarpaat kipeiksi kun päästää itsensä vahingossa nestehukkaan, eli ei muista juoda riittävästi.

    • Onnellinen potilas

      Terve kaikki!
      Olen 20 vuotiaasta lähtien sairastanut kihtiä ja nyt kymmenes lääkäri puhu, että jättäisin hiilihydraatit vähemmälle eteikin perunat, viljat riisin yms. syön tällähetkellä n.100g/pv
      hiilihydraatteja ja kihti on sillä pysynyt poissa ja mikä parasta niin kaikki lääkkeetkin on voinut jättää pois.

      • Mä vaan

        Mulla kanssa paha kihti ja vaivannut jo muutaman vuoden. Varpaat nilkat, polvet, toinen ranne ja sormet kipeinä, polvista poistettu nestettä useasti. Kihtiarvo viimeksi 586. Apurin ei auttanut eikä oikein kihtiä aiheuttavien ruokien välttäminen. Ainoa asia joka oikeesti auttoi oli kun olin vähähiilihydraattisella dietillä, oireet oli kokonaan poissa, kuten oli käynyt "Onnellisella potilaalla". Tähän on palattava uudelleen koska muuta oikeaa lääkettä ei näköjään ole. ps. painokin laskee kivasti kun rajoittaa hiilihydraattien saantia :)


    • Vanha hyvä konsti

      Kaikenlaista on tullut kokeiltua elämän aikana näihin kipuihin ja tulehduksiin, mutta nyt kun löysin tuon perunankeitinveden (jota muuten prof. Toivo Rautavaarakin suosittelee parhaana terveysjuomana lasillinen aamuisin), niin olen kuin saanut uuden elämän. Keittelen 5-8 kpl pestyjä mielummin luomu-perunoita reippaassa vedessä ja sitä juon lämpimänä heti ison lasillinen, kaadan teekannuun ja seur. päivänä lisää ja lasillinen jää kolmanneksikin aamuksi ja sitten taas keittelemään uusi satsi. Kannattaa kokeilla!

    • Vuosimallia 32

      Ensimmäinen kihtikohtaukseni v.-98 ja pääsin seur.pvnä reumalääkärin puheille. Kysyi oliko juhlailta? Oli,jolloin kysyi menikö alkoa. Ei ole mennyt 30 vuoteen yhtään. Mitä söitte? Hirvipäivälliset. No ei se muuta tarvitse.Älkää syökö punaista lihaa ja kalaa, eikä mitään kalan nahkaa. Muikut ovat vaarallisia ja terveyskeskuksesta saatte luettelon ruoka-aineista, joita tulee välttää, koska ne sisältävät puriiniaineita,joista elimistö muodostaa virtsahappoa. Kun sitä on runsaasti, se alkaa kiteytyä tukkien pieniä verisuonia, kuten juuri isovarpaan tyviniveleen, jonka luun läpi verisuonet kulkevat. Ne eivät sovi laajenemaan. Tämä on se paikka, jossa yleensä aina tämä esiintyy. Olen kokeillut minkä verran eri aineita voi syödä. Esimerkiksi söin pienen lohivoileivän, jolloin ei tullut kipuja. Heti jos söin vähänkään enemmän tuli kipua. Samoin muissa kokeiluissa.V.2010 söin grillibroileria ja sen nahkaa. Tuli kipuja.Kuulin silloin n.40 vuotiaan naisen saaneen ohjeen juoda 3 l vettä vrk:ssa. Kokeilin sitä, tehosi nopeasti.

    • kihtinilkka

      Tietääkö kukaan,miksi perunan keitinvesi muuttuu jääkaapissa jo seuraavana päivänä vaalean vihertäväksi?Saako sitä juoda?Heti keittämisen jälkeen nesteen väri oli vaaleaa,melkein kirkasta.Perunat pesin niin puhtaiksi kuin on mahdollista.

      • Vanha hyvä konsti

        En tiedä, miksi se vihertyy, mutta siitä huolimatta olen juonut vielä toisena ja kolmanena päivänä keiton jälkeen, - ilman komplikaatioita. Miten muuten, oletko saanut siitä apua? Minä pääsin vuoden vaihteessa niin hyvään kuntoon, että jo hiihtelin ja unohdin koko keitinveden juomisen. Näin pitkään olen pärjännyt, nyt vaan kroppa taas muistuttelee, että potut tulelle ;-)


    • rahtarinna2

      pitää koittaa perunankeitinvettä jospa se auttas lääkäri ei löytäny mitään vikaa .Oikee jalkaterä turvoksissa tammikuusta alkaen kokeet on kaikki hyvät ei pitäs olla mitään :( en tiedä kun ei lääkärikään tienny voiko tää johtua kilpparileikkauksesta kun leikattiin marraskuus siellä oli papillarinen syöpä kaks eri mollukkaa . onko teillä kellään ollu kilpirauhasjuttuja ja tätä jalka ja muita kipuja . Olis mukava kuulla

      • Vanha hyvä konsti

        Mikä sinulla nyt on tilanne, onko yhtään parempi? Minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja niitä reumaattisia kipuja. Uskon kuitenkin, että luonnosta saan parhaan avun ilman sivuvaikutuksia ja kokeilen kaikenlaisia uusia ja vanhoja kansanparannuskeinoja. Perunankeitinvesi kyllä pelasti minut talven vaikeuksilta. En tiedä, mihin se perustuu, onkohan niin emäksistä, että vanha hapan kehokin uudistuu...


      • Anonyymi

        Minulle puhkesi 30 v kilpirauhasen vajaatoiminta ja kihti samaan aikaan.


      • Arjamaria

        "Kihdin ilmaantuvuus kasvaa, ja osasyyksi on mainittu lisääntynyt alkoholinkulutus. Kautta aikojen alkoholin nauttimisen ja kihdin välillä on todettu yhteys, mutta asiaa ei ole tutkittu prospektiivisesti ja laajasti ennen kuin nyt." JÄNNÄÄ MUT EI NÄIN YKSINKERTAISTA VARMAAN. Mun maalaisjärki ei kiellä et voi olla yhteys mutta voi olla myös jollain muullakin asialla. Esim. faijalla oli kihti, ei käyttänyt alkoholia kuin joskus harvoin ja silloinkaan ei olutta. Broidilla ja molemmilla systereillä kans, systerit melkeinpä absolutisteja eikä broidikaan usein/paljon ota. Nyt rävähti minulle, iltatähdelle. Mäkin otan jotain alkoholin tapasta mut tosi harvoin, pitää olla juhlat tai illanvietto kavereiden kanssa tms. kalsarikännit himassa ei oo mun juttu.Lasi viiniä menee kyllä hyvän ruuan ja seuran kanssa kotonakin. Tää pitää vaan kestää ja hoitaa itseään parhaansa mukaan ja toivoa pitkiä oireettomia aikoja. Perunaliemen aion kokeilla koska juuri nyt kohtaus päällänsä. Tsemppiä kaikille ja aina voi ainakin kokeilla ja etsiä uusia juttuja helpottamaan oloa :)


    • Kivulias 52

      Kokeilen tuota perunan keitin vettä sairastan nivelpsoria jatkuvat kivut polvissa lonkissa jalkapöydissä ja ristiselässä minulla nyös diurex lääkitys ja trexan piikitys kerran viikossa mut trexan ei auta.Kiitos kaikille vinkeistä myös ruuan suhteen.

      • pipi4

        Oletko jo kokeillut? Auttoiko keitinvesi myös nivelpsoriin? Mulla kans ollut järkyttäviä kipuja polvissa, lonkassa ja ranteissa.


    • Silliville

      Moi,

      olen 52 vuotias hyväkuntoinen mies.Minulla on ollut kihtikohtauksia noin 10 v, noin kerran vuodessa, ja kyllä, tulevat yleensä runsaan oluenjuonnin ja mässäilyn jälkeen.
      Viime kesänä oli vasen jalkapöytä kipeä noin kuukauden eikä mikään tuntunut auttavan, jätin kokonaan oluenkin pois. Olen kolesterolin takia syönyt kalaöljykapseleita, eräänä viime kesän viikonloppuna ne unohtuivat kotiin enkä syönyt niitä 3 päivään.Ja jumaliste, oireeet alkoivat helpottaa ja kipu poistui kokonaan muutamassa päivässä kun lopetin näiden möller-tablettien syönnin.Sen jälkeen olen juonut ihan vanhaan tahtiin oluttakin, eikä mitään oiretta vuoteen.
      Toissa viikolla tuli syötyä silliä, kaviaaria ja mätitahnaa runsaasti ja kohtaus iski taas!
      Eli kohdallani näyttäisi siltä että pienet kalasysteemit aiheuttaa kohtauksen.

    • kihtinen

      jos jalkaterä on kosketusarka,niin voin epäillä kihtiä, yleensä se on pottivarpaan tyvinivelessä. Minulla , kaksi vuotta sitten, kipeytyi jalkaterä. Se oli kuumottava ja arka. Kävin lääkärissä neljä kertaa ja sitä hoidettiin kihtinä. Alussa otin indometiinia, seuraava lääkäri määräsi arcoxia, sitten kortisonia 8 pv:N kuuri, lopuksi piikki niveleen kortisonia. Kun mikään ei auttanut, sain lähetteen KYS:iin.Verestä otettiin bakteeriviljely.Sieltä löytyi stafykokki aureus bakteeri eli minulla oli verenmyrkytys. Olin viisi viikkoa sairaalassa ja antibioottia suoneen 4N tunnin välein. Jalkaterästä löytyi bakteeripesäke, se leikattiin auki ja sitten myöhemmin ihonsiirto.

    • 67,kihtiveikko

      Yleensä, jos kestää pitkään, epäilen onko kihtiä. Minulla oli 2 vuotta sitten jalkaterä kipeä. Kävin neljässä lääkärissä. Alussa oli indometiinia, sitten arcoxia, kortisonikuuri 8 pv, lopulta piikki niveleen. Mikään ei auttanut, lopulta lähete KYS:iin ja bakteeriviljely, sieltä löytyi bakteeri statyfolokokki aureus eli verenmyrkytys. Sairaalassa olin viisi viikkoa . Antibioottia suoneen neljän tunnin välein.Bakteeeripesäke löytyi jalkaterästä magneettikuvissa. Pesäke leikattiin auki ja alipainepumppu oli jalassa 2 vkoa, sitten ihonsiirto. Huom jalassa ei ollut haavaumia ja uraatti oli normaali. Riski oli aika iso, kun oli leikatut lonkkanivelet.

    • aijakaisa

      Onko teillä kenelläkään todettu liikahappoisuutta vai hapoton maha ? Minulla on hapoton maha. Syön hyvin vähän. Ei alkoholia, ei tupakkaa, ei ruileipää, eikä maitoakaan sellaisenaan. Pakastekalaa syön silloin tällöin ja pakasteherneitä sekavihaneksien mukana. Hapottoman mahan takia ruokavalioni on rajoitettua. Kahviakin tekisi mieleni, koska se virkistää, mutta maistan sitä korkeintaan kupillisen vuorokaudessa. Hapottomaan mahaan on kyllä saatavissa apteekista Acetium-kapseleita - auttaisiko ne päivittäin ennen ruokailua otettuina kihtiin !?
      Nyt epäillään kihtiä, kun nilkkani on kipeä ja turvotusta ja toisen käden ranne, jossa epäillään jännetupin tulehdusta.
      Mobilat-keeli on hieman auttanut, mutta se aiheuttaa lievää pääkipua. Särkylääkkeet aiheuttavat pääkipua ja olen saanut jo pari epilepsia kohtausta särkyläkkeen käytön jälkeen. Olen ollut pitkäaikainen migreenikko, mutta ne kohtaukset ovat melkein hävinneet - ikä on tullut avuksi.
      Täytyy nyt kokeilla noita "luonnon aineita" ja lisätä veden juontia.

    • Kihti ja Omega 3+ADE

      Olen syönyt Rainbow Omega 3 ADE -kapseleita yhden päivässä, parin vuoden ajan. Samaan aikaan ukkovarpaiden tyvinivelien kivuliaat tulehdukset ovat lisääntyneet. Onko siis kalaöljy myrkkyä, jos on kihti? Entäpä valmisteessa oleva A-, D- ja E-vitamiini? Moisien pillereiden syömisen lopetan nyt kyllä vähäksi aikaa...

    • Junisarita

      Mullakin on nyt perunat kiehumassa.Vuorokausi sitten iski kihtikohtaus vaivasenluun tuntumaan ja ukkovarpaaseen. Ekani.
      Minulla puhkeaminen tuli varmaan siitä kun kahtena päivänä ahmin 250 gr. maapähkinöitä ja pikkupussillisen erilaisia ulkolaisia pähkinöitä (hassel,walnut ym) Sitten parit saunakaljat ja siinähän se.
      Lohtakin olen syönyt ilman nahkaa ja Norjalaista joka on aikaisemmin käynyt. Lihaleikkeet saa ja nyt jäädä ja sienet toistaiseksi.
      Omega-tabletteja löytyy erilaisia. Olen aina etsinyt (mieheni kihdin takia myös) sellaisia, jotka tehdään lähinnä lohesta eikä pikkusardiineista.

      Tsemppiä kaikille! Toivottavasti pääsee taas äkkiä liikkeelle muttei suppiksia etsimään tällä kertaa.

      • 333m

        prednisolon 5 mg .lääke kihtiin ,vaikuttaa parissa tunnissa


    • Eläkeelllä olija

      En ole käyttänyt alkoholia moneen vuoteen, ja minulle iski kihti jalkapöytään yllättäen. Olen syönyt jonkin verran lohta päivittäin. Nesteen käyttö on ollut vähäistä Otan joka aamu Allonoll pillerin. Eilen se joka aamuinen pilleri jäi ottamatta ja yöllä iski kihti jalkapöytää. Kun vielä on selkä ramppi vaivana, on olo liikkumiselle rajoitettua.

      En usko mihikään perunakeiteveteen. Ehkö se kihdin vainenminen johtui siitä, että tuli juotua nestettä. Pitäisi vaan nestettä päivittäin riittävästi. että tuo kusi puhdistuisi liijasta haposta.

      Odotellaan pari kolme päivää kohtaukset menevät ohi.

    • jalkakipu

      viikon jalkaterä/isovarvas kipeänä, kipulääkkeet eivät auttaneet, vessaankin vain kävelysauvojen kanssa seinistä kiinni pitäen

      sitten tulin tänne vahingossa lukemaan ja homasin tämän perunavesi jutun jota pidin täysin huuhaa juttuna

      keitin perunoita ja otin sen veden talteen ja join noin litran sitä ja tavallista vettä myös "normaalia" enemmän

      yöllä tunnin välein lorottamassa vessassa

      jalkaa särki ettei nukkumisesta meinannut tulla mitään, jotenkin jonkinlaiseen horrokseen vaivuin?

      aamulla kun heräsin niin kipu jalasta oli lähes poissa ja pystyin kävelemääm jo kohtuullisesti

      tämä perunavesi onkin tehokas lääkintä vaikka vaikutti ensin pelkältä huuhaalta joten kiitos että löytyi täältä palstalta tuo

      haitanneko vaikka juo perunavettä vaikka kerran viikossa vaikka kihtikohtausta ei olisikaan silloin

      • perstauriraurau

        Kalaöljy turvottaa niveliä, liiallisesti käytettynä. Ei sinänsä liity välttämättä kihtiin, mutta ei varmaan kihtipotilaalle hyväksikään ole.


      • perstauriraurau

        Kalaöljy turvottaa niveliä, liiallisesti käytettynä. Ei sinänsä liity välttämättä kihtiin, mutta ei varmaan kihtipotilaalle hyväksikään ole.


      • perstauriraurau

        Kalaöljy turvottaa niveliä, liiallisesti käytettynä. Ei sinänsä liity välttämättä kihtiin, mutta ei varmaan kihtipotilaalle hyväksikään ole.


    • Laastari

      Tänään löysin tämän keskustelun ja vuosien arvailujen jälkeen minua näyttäisi vaivaan tämä perkeleen kihti. Jalat kipeytyneet säännöllisesti 8 vuoden ajan n. kerran kuukaudessa ja kestäneet muutaman päivän. Kunnon kännit on usein poistanut kivut koska alkoholi poistaa nestettä ja turvotusta. Olutta otan lähes päivittäin. Lääkärit eivät ole varmaa syytä löytäneet mutta Arcoxilla viime aikoina kivut poistuneet muutamassa päivässä. Nyt kuukaudessa kaksi lievää haimatulehdusta joista toinen hoidettiin sairaalassa ja toisen kärsin kotona. Niiden jälkeen jalkaterien kipu iskenyt todella kovana. Kävellä ja nukkua ei pysty kunnolla kipujen takia ja Arcox ei enää nytkään auta. Sain tänään Kortisonitabletteja ja Panacodia kipuun ja Arcoxia myös. Crp-arvo 94 mutta yleiskunto tuntuu hyvältä. Pari tuntia lääkeistä ja kipu hellittänyt vaikka kävely edelleen sattuu. Kaljaa tekisi mieli ottaa ja huomenna niin teen mutta taidan ottaa perunadrinkit myös käyttöön. Alkoholilla lievitän yleistä stressiä ja kalsarikännijuoppo olen. Perhe kärsii siitä eniten koska illat menee juodessa vaikka kotona olenkin mutta työni hoidan huolella. Halusin kertoa tämän jostain syystä ja Jumalan siunausta ja hyvää Pyhäinpäivää kaikille.

      • Anonyymi

        Kiitos samoin. Jumalan siunausta. Tuosta jutusta löytyi paljon kiinnostavaa tietoa, sillä itsekin käytän alkoholia, en tosin olutta enää vuosikymmeniin. Minulla alkoi kihtikierre kahdesta uudesta lääkkeestä joista toisessa tuplamäärä 25 Mg vs 12 Mg diureettia ja toisen lääkkeen tiedetään aiheuttavan jonkin verran haimatulehdusta. Lopetin molemmat ja odotan lääkäriltä soittoa perunoita keitellessäni. Nyt käytän kuorineen keitettyjen perunoiden veden tarkasti hyväksi ensikertaa. Kiitos keskustelijoille takavuosina ja toivottavasti vielä muutkin tästä ketjusta saavat helpotusta elämäänsä!


    • Waitsekkeri

      Minä taas tuikkasin jalkani kylmään veteen,join pullollisen Redulat Pro Metabolicia,
      joka tukee elimistön entsymiprosesseja. Ja annas olla vaivat on olleet tipo tiessään,
      kun vaimoni on vielä Parget Gosmetolog ja tietää miten haude saadaan aikaan.

      Siis sisäisesti ja ulkoissti samaa ainetta,kuukausi tätä hoitoa,eikä ole kihti sen koommin vaivannut.
      Vaivaa pidettiin aluksi rasitusvammana,koska luultiin ritavan jalkaterän rasittuvan kyykkynostossa punteilla.

    • uneton..-

      Joo täälläkin ranne kipeenä ja sillai oudolla tavalla. Kortisonia on pistelty moneen niveleeseen, mutta nyt ranne on ihan kosketusarka. Kihtiäkin on sukurasitteena.
      Pitää kokeilla tota perunalientä, vaikka en kyllä voi käsittää mikä aine sen kivun vie. Ehkä se on niin emäksistä, mutta sittenhän ihan ruokasoodankin pitäisi auttaa.

      Särkee niin että uneton yö on tulossa.

    • eevitelma

      Sain ruokavalio ohjeen, Apurin ja tulehduskipulääkkeen Kihtiin, tuntuu tepsivän.Pitänee kokeilla vielä perunan keitin vettä ja c-vitamiiniä.

      • Runneltu

        RUNTELEMA. Lekuri on kirjoittanut ARCOXIA 120 mg Panacod tässä kihtilääkkeen ohjeessa sanotaan ettei yli 65v kuitenkin 77v olen käyttänyt noin puolitoista kk. Nyt on turvotus poissa mutta nilkka ja toisesta jalasta päkiäinen särkyä. toisella pyytämällä sain apuriinin. Ja pistettinhän kortisoonia yhteen varpaaseen sitten vielä kortisoonia viikko tapletteina. Että on sitä myrkkyjä käytetty.


    • Akustin

      Kyllä minunkin täytynee lähteä perunoiden ostoon, sen jälkeen keittämään ja raastehauteen tekoon. Kun sitten uskoo vahvasti edellä oleviin lääkkeisiin, mutta epäillä ei saa, apu varmasti toteutuu ! Hyvää kivutonta kesää kaikille !

    • oleeoleoleolei

      Brasilia muuten voitti Kroatian...ja koipi rennosti pallilla jaksoin se katsoa, sänkyyn raahautuminen olikin sitten hieman kivuliaampaa...
      Herkullista Boyn Matjessilliä uusien perunoiden kanssa olen viikon mutustellut ja jalkapöydässä tuntuu.
      Siivutin perunan juustohöylällä lasilliseen kylmää vettä ja heitin sen huiviin.
      Kuulostellaan aamulla miltä tuntuu...ennen se on ainakin auttanut.

    • kihti?
    • 2618

      Lipposen Paavollahan oli Kihti. Kysykää siltä.

    • Dewran

      Jos on yli 480 sit sulla on kihti ..ei sa syöda punasta liha jos syöt broleri ota nahka pois.pienet kalat.pavut.valkoinen leipe.herne.alkoholia.rasva.otaka pois suola.mulla 511 tunnen sen kipun hyvin mut normali eelemä jatka.on pakko✌ei ole helpo olla isiä☺

    • keitinvesi

      Kokeileppa sitä vanhaa konstia keitä viisi kuorimatonta perunaa ja sitten juo se keitin vesi niin kivut katoaa.

      • Kannattaa.nyt.tunkea

        ne perunat ahteriin. Eikö ole parempaa tekemistä kuin vinoilla ihmisille joilla on kivulias sairaus?
        Olisi mukavaa nähdä vinoilijat kihtikohtauksen kourissa .


    • Kirsikkamies

      Toissayönä sain kivuliaan kihtikohtauksen vasempaan ukkovarpaaseen... Eilen kokeilin juoda perunankeitinvettä, syödä raakoja perunoita, ruokasooda vesi yhdistelmän juontia ja tietty särkylääkkeet ei oikein mitään vaikutusta... Tänä aamuna tilanne oli edelleen huono, luin jostain englannin kieliseltä sivustolta, että kirsikkamehun pitäisi olla tehokasta... Tuskallisesti onnistuin käymään läheisessä s-marketissa, jossa oli Bonne merkkistä kirsikkanektaria, ostin sitä 3 litraa. Kotiin päästyäni join sitä noin puoli litraa ja MITÄ IHMETTÄ tunnin päästä kipu oli hellittänyt sen verran, että pystyin kävelemään lähes ontumatta. Nyt olen juonut sitä 2 litraa ja kipu on täysin pois (jalka on kyllä vielä turvoksissa) aikaa on kulunut 10 tuntia. Juon vielä ennen nukkumaan menoa sen viimeisen litran, jos turvotuskin katoaisi yön aikana. Raportoin vaikka huomenna mikä on tilanne... Mutta tällä hetkellä ISO SUOSITUS tälle!

    • kdkdkd

      Lopeta light limsojen juonti ,ovat myrkkyä.Elimistö saattaa saada myös
      reakoida niistä suosituista kalatapleteista.Munuainen päästää ureaa
      verenkiertoon ,koska sinne on kerääntynyt haitallista ainetta ,mikä ei
      pysty poistumaan virtsan mukana.Juomana pelkkä vesi on hyvä.

    • Kirsikkamies

      Aamulla turvotus oli laskenut ihan mukavasti, mutta varpaassa hieman tuntui, ettei se vielä ihan kunnossa ole... Joten kävin hakemassa 2 tölkkiä lisää tuota kirsikkanektaria. Ja taas puoli litraa juotuani varvas oli oireeton! Eli kirsikkamehu siis toimii, muttei sillä näköjään ihan kerralla saa kihtioireita pois. Toisaalta ei tuota kovin pitkään voi litratolkulla latkia, koska sisältää aika paljon sokeria.

    • kihtipotilas

      Huvittaa nämä vastaukset, haudo kihtijalkaa perunankeitinvedessä, niin viikon päästä kihti on parantunut. Siis kihti paranee yleensä viikossa ilman hoitoakin.

      Minulla paras hoito kihtikohtaukseen on lepo, Voltarin Rapid särkylääke, jalkaterä jääastiaan ja juo runsaasti vettä. Sillä hoidolla kihtikohtaus rauhoituu päivässä.

      Ennalta ehkäisevänä hoitona paras on tarkka ruokavalio. Minulla pahimmillaan veren uriaattiarvo oli yli 700 ja kihtikohtaus alkaa minulla alle 500:ssa.

    • Kihtikyhmyistä

      Voiko vuosien mittaan ihon alle muodostuneet kihtikyhmyt poistua eli "sulaa" . jos saa kihdin hyvin hallintaan?

    • kannattaasunkinkokeilla

      Valutin kiuhuvan perunankeitinveden esinahan alle ja kihtikivut unohtuivat! Perunoita tulee olla viisi eikä niitä saa kuoria!

      • Anonyymi

        Kulostaa tosi kivalta.


      • Anonyymi

        perhana kun on ympärileikattu


    • kivulias

      Mullakin murtunut kylkiluita, sormea poikki,jopa kirveel lyöny jalkaan luuhun asti. Mutta kovin kipu on toi penteleen kihti. on se tajuton. ei a uta perunat ei mikään. edes pahimallekkaan vihamiehel ei sitä toivo.

    • Anonyymi

      Mulla kihtiä aiheuttaa tomaatti. Ketsuppi, piimä, viili, jogurtti, sinappi, kokeilemalla selvisi tuo sinappikin, laitoin makkaraan sinappia ja nyt kihti päällä

    • Anonyymi

      Varmat laakkeet kihtiin ovat kipuun odan-colchicine,,0.6mg. 1tablet kahdesti paivittain.
      Ja sitten mar-allopurinol,,,100mg jatkohoitoon,,minulla lahti kivut ja turvotus paivassa pois ,,tuolla colchicine laakkeella,,eika ole tullut takaisin,kun syon allapurinol laakkeen ehkaisyksi. 1 tab.per day..
      Toimii ainakin minulla..ei enaa luunvalo kipuja..😁 kalja on erikoisen paha kihdin aiheuttaja,,sardiinit,,ayriaiset,,kanan ja kalan nahka,,valtellaan noita..

    • Anonyymi

      Minä keitin pari isoa pestyä kuoripottua vedessä ja join lasin haaleaa keitinvettä. En ois uskonut, mutta ei vihlo varpaita ei jomota polvia eikä pottuvarpaan vierestä. Ihme juoma.

    • Anonyymi

      Vesitankkaus auttaa omalla kohdalla. Iso lasillinen puolen tunnin välein useampi päivä. Helpottaa jo seuraavana päivänä.

      • Anonyymi

        On ollut useita kihtikohtauksia ja helpotus tulee perunan keitto vedestä tai ammattitaitoisen antamasta kortisoonipiikistä tai kortsoonipillereistä.
        Yleensä oireet jalkaterä ssä mutta myös voi olla polvessa. Viina ja broileri, herneet altistavat.
        Vittumaisen kovat kivut muuten!


    • Anonyymi

      Harmittavan moni on tässä keskustelussa sanonut aikovansa kokeilla sitä perunavettä, mutta eivät ole kuitenkaan tulleet kertomaan auttoiko se. Mutta kai sitäkin sitten pitää kokeilla. Mietin vaan, että jos kerran se taika on nimenomaan perunan KUORISSA, niin eikös kannata kerätä perunoiden kuoret talteen aina ruokaa tehdessään ja keittää niistä sitä taikalientä? Saa vähän tujumpaa tavaraa.

    • Anonyymi

      Hei, täällä vajaa 50v mies. Onko kellään liittynyt kihtiin pistelyä kehossa ja paikkojen puutumista esim maatessa. Iltaisin (uraatti kertyy päivän syönneissä) sormien nivelet turvoksissa ja pistelyt pahenevat? Suussa myös outo voimakas suolainen maku. Onkohan tämä kihtiä vai jotain muuta.

    • Anonyymi

      Minäkin laitoin testiin tuon perunankeitinveden ja ei voi kuin ihmetellä miten tehokkaasti poisti jalkojen kivut ja säryt. En halua lääkkeitä käyttää joten nyt on luonnonlääke joka tepsii.Kaalinkerällä olen hoitanut aikoinani myös olkapään ja polven kivut.Minulla auttoi.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      1955
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1650
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1158
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe