Kysyn vaan!

Nuppi

Kertokaa millainen on pään mangneettikuvaus ja kestääkö se kauan

10

1719

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kerran kokenut

Minulla on ollut aivoverenvuoto ja minulle tehtiin mangneettikuvaus. Olet pitkälläsi sellasella pöydällä kun tehdään röntgenkuvaus. Pää tuetaan ettei pääse liikkumaan. Sit ohjataan vähän niinku tunneliin ja kuvataan.Se on sit siinä. On kivuton ja nopea toimitus, jos sinua pelottaa ni ei kannata.

• helppo nakki

Minulla on ollut aivoverenvuoto ja minulle tehtiin mangneettikuvaus. Olet pitkälläsi sellasella pöydällä kun tehdään röntgenkuvaus. Pää tuetaan ettei pääse liikkumaan. Sit ohjataan vähän niinku tunneliin ja kuvataan.Se on sit siinä. On kivuton ja nopea toimitus, jos sinua pelottaa ni ei kannata.

• ---

Magneettikuvaus vie aikansa, CT sen sijaan on nopea. Oliko edellä kyseessä magneetti vai CT, en tiedä. Pystyessäsi olemaan liikkumatta ja kun et säikähdä magneettikuvauslaitteen pitämää ääntä, niin kuvaus onnistuu kyllä ihan hyvin. :)

Tosin en ole varma, kuinka erilaisia magnetti- ja CT-laitteita valtakunnassa on.

• hoidettu

Kuvaus on ihan iisi ja kestää n. 30-60min. Riippuen millaisella laitteella kuvaus tehdään, niitä kun on erilaisia: Halpoja ja kalliita, huonoja ja hyviä. Laatuahan ei voi tietää mitenkään. Lääkärit haukkuu toisten firmojen laitteita ja kehuu omia firmoja, joissa ovat osakkaina...

Eli makuultaan olet ja sut työnnetään sinne "tuubiin". Ei mitään pelättävää. Ainoa epämiellyttävä asia on ne kuvausäänet, mutta itse ainakin melkein nukahdin kuvauksessa, eli ihan iisi juttu. Älä ota stressiä asiasta. Se on ehkä lääketieteen tutkimuksista helpoin ja 1.110%:sti kivuton juttu! Senkka sormesta on inhottavampi! Kuulet vain ääniä etkä tunne mitään...

• pään laaja magneetti tehty
      • Toinen kysyjä

Niin mitä eroa on laajalla ja suppealla kuvauksella??

Itselleni tehtiin suppea kuvaus, joka kesti 15min. Ei varjoaineita.. Enkä ollut tuubissa vaan se laite oli pään yläpuolella..

Eli saakohan tuolla suppealla kuvauksella kaikki pään alueen vammat/sairaudet selville?? Verenkierto, kasvaimet ym. muut?

Näin mulle ainakin tk:n lääkäri sanoi, että kasvaimet ja verenkiertokin näkyy siinä, ja määräsi kipuihin ja oireisiin kipukynnystä nostavaa lääkettä, ja viittasi oireet masennukseen, mitä en itse koe sairastavani.. varmaan jossain vaiheessa masennunkin jos nämä kivut ja oireet vielä useamman vuoden kestävät!!

Ja en ole löytänyt mistään tietoa suppeasta kuvauksesta, tai edes määritelmää siitä..

Olisin kovin kiitollinen, jos joku osaisi kertoa siitä.. vai luotanko jatkossakin tk:n lääkäriin, ja käyn pyytämässä reseptin masennukseen, jos ne oireet poistuvat niillä??

• Röntgenhoitaja
        Toinen kysyjä kirjoitti:

Niin mitä eroa on laajalla ja suppealla kuvauksella??

Itselleni tehtiin suppea kuvaus, joka kesti 15min. Ei varjoaineita.. Enkä ollut tuubissa vaan se laite oli pään yläpuolella..

Eli saakohan tuolla suppealla kuvauksella kaikki pään alueen vammat/sairaudet selville?? Verenkierto, kasvaimet ym. muut?

Näin mulle ainakin tk:n lääkäri sanoi, että kasvaimet ja verenkiertokin näkyy siinä, ja määräsi kipuihin ja oireisiin kipukynnystä nostavaa lääkettä, ja viittasi oireet masennukseen, mitä en itse koe sairastavani.. varmaan jossain vaiheessa masennunkin jos nämä kivut ja oireet vielä useamman vuoden kestävät!!

Ja en ole löytänyt mistään tietoa suppeasta kuvauksesta, tai edes määritelmää siitä..

Olisin kovin kiitollinen, jos joku osaisi kertoa siitä.. vai luotanko jatkossakin tk:n lääkäriin, ja käyn pyytämässä reseptin masennukseen, jos ne oireet poistuvat niillä??

Suppea tutkimus tarkoittaa sitä, että varjoainetta ei laiteta suoneen. Radiologi=röntgenlääkäri päättää aina lähetetietojen perusteella laitetaanko varjoainetta vai ei. Toinen tutkimus ei siis ole
        toista huonompi.
        Magneettikuvauslaitteita on kahta eri tyyppiä;
        ns. putkimalli ja sitten avomalli, jossa sinä olet ollut. Näissäkään ei ole laadullisesti mitään eroa, yhtä hyviä molemmat.
        Ole rauhallisin mielin, sillä olet ollut erittäin
        tarkassa tutkimuksessa ja kasvaimet, verisuonipoikkeavuudet jne olisivat kyllä tulleet esille jos niitä sinulla olisi.
        Hyvää vointia sinulle!

• Röngenhoitaja
        Röntgenhoitaja kirjoitti:

Suppea tutkimus tarkoittaa sitä, että varjoainetta ei laiteta suoneen. Radiologi=röntgenlääkäri päättää aina lähetetietojen perusteella laitetaanko varjoainetta vai ei. Toinen tutkimus ei siis ole
        toista huonompi.
        ns. putkimalli ja sitten avomalli, jossa sinä olet ollut. Näissäkään ei ole laadullisesti mitään eroa, yhtä hyviä molemmat.
        tarkassa tutkimuksessa ja kasvaimet, verisuonipoikkeavuudet jne olisivat kyllä tulleet esille jos niitä sinulla olisi.
        Hyvää vointia sinulle!

Kiitos vastauksesta,mutta en ole ollut vielä minkäälaisissa kuvauksissa mut peleottaa jos tarvii mennä

• tarkkaileva patologi
        Röntgenhoitaja kirjoitti:

toista huonompi.
        Hyvää vointia sinulle!

Miksi siis käytetään varjoainetta, jos molemmat tutkimukset ovat yhtä tarkkoja??????

Eikö röntgenhoitaja ole törmännyt koskaan potilaaseen, joka on ensiksi käynyt suppeassa kuvauksessa, ja tulkittu terveeksi, ja kuitenkin pari kuukautta myöhemmin tehdään laajempi kuvaus varjoaineella ja löydetään esim. aivokasvain????

Eli perustele hiukan tarkemmin tutkimusten luotettavuudesta, jos olet edes röntgenhoitaja????

Suosittelisin toiselle kysyjälle, että vaihtaa lääkäriä!!

• keski-ikäinen 70

Olen lueskellut näitä mangneettikuvauksen tekstejä, eikö kenelläkään tule pelkotilaa / ahtaanpaikankammoa mangneettikuvaksessa ? Menin ekalla kerralla hyvillä fiiliksillä kuvaan, kaikki meni siihen asti hyvin kun minut oli laitettu sinne putkeen ja kuvaus oli alkamassa, laite ei ollut vielä kunnolla lähteny ees käyntiin kun painoin nappulaa, ja halusin pois, ei auttanut siinä vaiheessa enään peli että näkisin putkesta ulos. uusi käynti edessä, ja suonensisäistä rauhoittavaa seuraavan kerran.. ois kiva kuulla onko muitakin kohtalotovereita.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Missä kokoomuksen naiset?

Hähmäistä ukkotarinaa kuultu koko viikonloppu. Kukaan ei ole kokoomuksessa edes yrittänyt pitää naisten puolta. Jopa
      Maailman menoa
      60
      3493
    2. Finland is now Petter place

Audin B-ryhmän ralliautolla saatiin kansa voimaan hyvin. Kiitos kokoomus huumoripläjäyksestä.
      Maailman menoa
      20
      2322
    3. Ilman Stadia Suomessa ei olisi kunnon lihajalosteita

HK, Helsingin makkaratehdas, Votkin, mitä näitä nyt onkaan. Böndellä ei ole kunnollisia jalostajia.
      Maailman menoa
      139
      1975
    4. Huomasitko? Tidjan Ban tyttöystävä paljastui - Tuttu kohutusta rakkausrealitystä

Ban tyttöystävä on Kolmiodraama-realityn Heidi Kytö. Ba ja Kytö kertoivat maaliskuussa 2026 somessa, että he ovat seurus
      Suomalaiset julkkikset
      15
      1522
    5. Alkuperäinen Jeesuksen antama kastekäsky on Matteuksen evankeliumissa

Matt.28:16-20 16 Ja ne yksitoista opetuslasta vaelsivat Galileaan sille vuorelle, jonne Jeesus oli käskenyt heidän menn
      Kaste
      163
      1207
    6. Pistä joku tunniste vuosien takaa

Meidän välillä. Naiselta pyydän.
      Ikävä
      62
      1187
    7. Vilpitön totuudenetsiä löytää totuuden kasteesta.

Nykyaikana on niin paljon tietoa saatavilla että vilpitön totuudenetsiä löytää totuuden myös kristillisestä kasteesta. R
      Kaste
      450
      1052
    8. Pidätkö vielä elämäsi

Rakkautena minua
      Ikävä
      59
      883
    9. Mietin tässä yhtä kysymystä

Pysyisitkö minun kävelytahdissa mukana?
      Ikävä
      76
      842
    10. Toivon että kuulut elämääni

Mutta aika näyttää miten läheisesti. Lupaan kertoa jossain sivulauseessa, kun muutan paikkaa.
      Ikävä
      33
      823
    Aihe