Oma kuva hautaan mukaan?

20 Ruusua

Menetin mieheni sunnuntaina. Hän päätti itse elämänsä. Olimme syvästi rakastuneita ja tunsimme toisemme melkeinpä lapsuudesta asti. Yhdessä pääsimme keski-ikään asti.

Itse voin huonosti asian vuoksi.Jaksan elää ja nukkua nyt vain lääkkeiden kanssa.

Nyt haluaisin tietää teidän muiden mielipiteitänne siitä että voinko laittaa siis oman kuvani hänen mukaansa kuoppaan? Kuva on meistä yhdessä. Teen kortin joka on vain hänelle ja jossa on vain meidän välisiä asioitamme. Hänelle tulee luultavasti tuhkaus mutta ajattelin silti laittaa jonnekin samaa matkaa korttini kuvineen.

Äitini tuli huolesta valkoiseksi kun kerroin aikeistani. Hän sanoi olevansa taikauskoinen ja tunsi lievää ahdistusta jos laitan omankin kuvani samaan paikkaan jonne mieheni haudataan.Uurna aiotaan laskea maahan.


Kertokaa jos vaan osaatte jotakin mielipidettä sanoa tähän asiaan.Onko se hyvinkin erikoista? Taikka hullua?

Minä haluaisin kuvani sinne siksi ettei hänen tarvitsisi mennä yksin maan alle ja että hän voisi siellä olla kuvani lähellä.

12

3704

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 25.v tyttönen

      ollenkaan hullua että haluat laittaa kuvasi mukaan hänen viimeiselle matkalleen.olettehan siinä kuvassa yhdessä,on ihan normaalia että haluat olla häntä lähellä.itsellä oli myös noita ajatuksia kun rakas kuoli.kun kävin jättämässä jäähyväiset hänelle sairaalan kappelissa minulle oli tärkeää että arkussa hänen rinnallaan oli minulta yksi punainen ruusu.hänen kukkansa.hän kosi minua polvistuen ruusun kanssa.se oli meidän oma juttumme,yksi ainut verenpunainen ruusu.tuota kuva juttua en tajunnut silloin ajatella mutta luulen että hän kyllä tuolta ylhäältä näkee minut,ei hän siihen kuvaa tarvitse.otan osaa suruusi,olet menettänyt paljon ja elämä tuntuu pysähtyneen.muistele paljon hyviä asioita rakkaastasi,ehkä se auttaa surussasi.

    • a..

      Sinusta hyvälle tuntuu. Taikauskolla olkoonkin oma äiti ei ole merkitystä.
      Hän oli sinun miehesi. Anna aikaa itsellesi kirjoita vaikka tänne, hae ammattiapua ellei ole tulossa ja pidä itsestäsi huolta. Lääkkeet ovat sitä varten että niitä käytetään, kun tarvitaan.

      Voimia jokaikiseen hetkeesi jatkaa ja nousta tuosta surun kuopasta. Toivon puhtaasti täydestä sydämestäni.

    • liisukka34

      voit niin tehdä jos haluat ja se oloasi helpottaa. Ajatus on oikein kaunis.Minulta kuoli isä juhannuksena, joten surun laaksossa täälläkin vaelletaan.Minä myös otan osaa koko sydämestäni suruusi, ja toivon että lähelläsi on ihmisiä joihin voi turvautua.

    • vanhaan

      Ennenvanhaan asia ymmärrettiin, haudoistahan on löytynyt ihan kaikkea, mitä on mukaan haluttu laittaa.Olisin itsekin halunnut laittaa isäni arkkuun mukaan jotakin, vaikka vain kukkia mutta siskoni haukkui minua ja sanoi, että ei tässä ruveta mitään sirkusta viettämään ja esti sen.Onneksi voit tehdä ihan niinkuin itse haluat, eikä kukaan voi estää.Monethan leikkavat itselleen vainajan hiuksiakin muistoksi.Mukanameno on ihan taikauskoa.Niinhän sanotaan, että jos vainajaan koskee, niin hän vie hautaan mukanaan mutta vaikka äitini kuinka silitti ja suuteli isäni ruumista, on äitini silti yhä täällä.
      Itsestäni kyllä tuntui pahalta uimarannalla, kun lapion hiekkaa 2-vuotiaani jalkojen päälle.Kesken kaiken iski mieleeni isäni hautaus, kuinka vainajan päälle lapioidaan hiekkaa, enkä kyennyt mitenkään enää siihen hiekkaleikkiin, enkä enää ikinä tee sitä vaikka lapset kuinka pyytäisivät, että hautaa heidät hiekkaan kaulaa myöten.Se tuntuu liian kauhealta.Ymmärrän siksi, että joistakuista kuvan mukaan laittaminen tuntuu toisen hautaamiselta, vaikka itsestä ei.

    • äiti ......

      Ilman muuta teet niin kuin sinusta tuntuu.
      Niin pitää tehdä jotta ei jälkeenpäin jää vaivaamaan.
      Niin minäkin pojalleni laitoin kirjeen lisäksi sormuksen , ruusun ja jotain pientä muuta.

    • Sininen kuu

      Lapseni laittoivat toisen mummon mukaan piirustukset itsestään ja mummosta sekä pehmolelun, toisen mummon mukaan tossut jotka olivat mummolla aina jalassa (ettei mummon jalkoja palelisi..)Myös ukki sai piirustuksen, ja jokaisen haudan lapioimme itse umpeen.

      Minä sanon että laita. Ota kuvasta kopio itsellesi, niin että siitä jää "muisto molemmille", ymmärrät varmasti mitä tarkoitan.

      Otan suuresti osaa suruusi. Voimia Sinulle ja paljon kultareunaisia muistoja rakkaastasi.

      "sitä mitä kaipaamme emme menetä koskaan. Sitä mitä rakastamme kaipaamme aina"

    • satu40

      kuvan jos tahdot.

      Itse leikkasin pitkät hiukseni , palmikoin ne, lisäsin mukaan kiehkuran jokaisen lapsen hiuksista ja latoin letin mieheni käteen arkkuun.
      Se tuntui oikeammalle kuin kukka tms.

      • satu40

        lapsenlapseni arkkuun laitoimme hänet puettuamme kukin läheisistä yhden valkoisen ruusun, vain kukan, ei vartta, varovasti vauvapeiton päälle.


    • Osanottoni suureen suruusi, yritä jaksaa.

      Totta kai voit laittaa kuvasi mukaan. Mitä vain mikä hyvältä tuntuu. Unohda taikausko. Minä ajattelen, että mitään niin kauheaa ei voi enää tapahtua, koska se pahin on jo tapahtunut.

      Kuten aikaisemmin tuolla kirjoittelin joskus, laitoin arkkuun ruusun, rasian, jossa oli hääkuvamme ja hiustupsun, jonka mieheni oli minulta joskus leikannut. Sekä pehmotiikerin, joka oli mieheni näköinen, joskus sen hänelle ostanut.

      Muista hoitaa itseäsi.

    • mummonkulta

      Ei siinä kuvan laittamisessa arkkuun ole mitään pahaa.. Itse kirjoitin mummolleni kirjeen ja laitoin sen arkkuun hänen peittonsa alle ja keräsin hänen ja ukin pihamaalta missä nyt itse asun avomieheni kanssa pari kukkasta ja laitoin ne mummon siihen peiton päälle rinnan korkeudelle..

      • 20 Ruusua

        tuestanne ja upeista vastauksistanne.

        Tänään kävin ensimmäistä kertaa ulkona 4 päivään. Oli pakko mennä apteekkiin,koska lääkkeeni alkoivat loppua.Olen kyllä lääkärin valvonnan alla.Viimeksi tänään soitin hänelle että oloni on vain pahentunut.Koen vain että minunkin pitäisi jo mennä, Rakkaani perässä. Hän sai minut kuitenkin puheellaan miettimään asiaa uudelta suunnalta...,elikkä olen päättänyt jatkaa elämää.

        Valokuva asiaan haluan sanoa sen, että olen onnellinen siitä että te kaikki olette samaa mieltä asiasta.Se helpottaa päätöksentekoani paljon.
        Mieheni oli todellakin minun mieheni eikä kellään ole tähän mitään sanottavaa.Vaikka äitinikin on hirveän tärkeä koin silti niin että asia on vain minun.

        Aloitin jo kortin valmistuksen....siitä tulee punaisen suuren sydämen muotoinen ja siihen 3 valokuvaa.Alimmaiseksi laitan valokuvan suuresta punaisesta ruusukimpusta jonka kerran sain mieheltäni ihan muuten vain...hän toi muutenkin minulle usein kukkia tai muuta mukavaa...ostelimme ja annoimme aina toisillemme
        esineitä ja asioita joista kumpikin kovasti tykkäsi...niin,palatakseni korttiin. Seuraavaksi tulee kaksi eri valokuvaa meistä yhdessä. Valokuvien välissä on ollut aikaa 18 vuotta.Toisessa kuvassa poseeraamme parina ihan teineinä ja toisessa ihan nyt näin vähän vanhempina. Taakse ajattelin kirjoittaa meidän välisiämme asioita.Mutta ei tee haittaa vaikka joku muukin niitä joskus lukisi.

        Haluan laittaa myös hänen mukaansa muutakin,mutten ole vielä varma minkä valitsen.

        Hienot ja koskettavat tarinanne kaikkien teidän ikävistä elämäntilanteistannne ja tavoistanne laittaa rakkaanne viimeisille matkoilleen olivat minusta kauniita. Oli lohdullista kuulla että muutkin ihmiset laittavat kaikkea matkalle mukaan.
        Äitini vain hieman pelästytti minutkin taikauskollaan. Mutta en aio siihen uskoa ja teen juuri niin kuin sydämeni sanoo.

        Kiitos teille vielä ja voimia toivotan teille kaikille samoin kuin minulle toivotitte.


    • laitoin

      Kuvan hautaan mukaan, jossa oli minä, hän ja meidän pieni poikamme. Kirjoitin myös kuvan taakse hänelle kirjeen. Sekin helpotti silloin, sai purkaa ikäväänsä kuvan taakse. Siitä on nyt 4 vuotta ja kyllä ikävä välillä on vielä kova.Itken....

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      298
      3381
    2. 202
      2931
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      71
      2514
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      231
      1986
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1415
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1327
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1308
    9. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      166
      1271
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1267
    Aihe