pullistuma

kaularangassa

Osaa olla ärsyttävää tämäkin. Mulla sl toistuvasti ja kai(?) leikataan. Onko muilla kokemuksia? Häviääkö itsekseen ja milloin leikkaus kyseeseen? Ja jos on leikattu niin millanen juttu se on?

20

13112

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kipiä

Tarkoitatko välilevyn pullistumaa?
      Miten sulta huomattiin se? Mikä on sl?

Mulla nyt epäillään kaularangan välilevyn pullistumaa. Odotan pääsyä magneettikuvaukseen, ja sitähän saakin odottaa!

Mulla kovat kivut niska-hartiaseutu-lapa-toinen käsi. Lääkkeitä menee paljon. Eikä aina auta. Siksipä tässä nytkin istun.

• välilevyn pullistumaa

kaularangassa. Magneettikuvauksella selvisi ja se sl=sairasloma. Eilen tuli paperit et leikkausjonossa ollaan. Siksi olisi mielenkiintoista tietää millainen operaatio tulossa! Tsemppiä sulle:)

• Kipiä
        välilevyn pullistumaa kirjoitti:

kaularangassa. Magneettikuvauksella selvisi ja se sl=sairasloma. Eilen tuli paperit et leikkausjonossa ollaan. Siksi olisi mielenkiintoista tietää millainen operaatio tulossa! Tsemppiä sulle:)

Itse en voi sinua auttaa.
        Kiitos sulle, kun vastasit. Jaksaisitko vielä vastata?
        Oliko tai onko sulla kovat kivut? Jos niin missä kohtaa ja minkälaista kipua? Onko tunnottomutta?
        Miksi leikkaukseen päädyttiin? Oletko käynyt erikoislääkärillä?
        Onko sinua hoidettu mitenkään? Esim. hieronta tai fysikaaliset hoidot?

Itse olen tässä epätietoisuuden tilassa, kun ei mitään syytä tälle kivulle löydy. Pelkkiä arveluita.

Voimia sulle!

• asiaan
        Kipiä kirjoitti:

Itse en voi sinua auttaa.
        Kiitos sulle, kun vastasit. Jaksaisitko vielä vastata?
        Oliko tai onko sulla kovat kivut? Jos niin missä kohtaa ja minkälaista kipua? Onko tunnottomutta?
        Miksi leikkaukseen päädyttiin? Oletko käynyt erikoislääkärillä?
        Onko sinua hoidettu mitenkään? Esim. hieronta tai fysikaaliset hoidot?

Itse olen tässä epätietoisuuden tilassa, kun ei mitään syytä tälle kivulle löydy. Pelkkiä arveluita.

Voimia sulle!

Oireet olleet kauan-toisen käden sormista osa tunnottomina ja niskasärkyä, joka repii käteen milloin minnekin asti. Niska ei kunnolla käänny. Särkyjä myös selässä, kun kaikki lihakset "krampissa". Fysikaalista kokeiltiin ennen diagnoosia-ei mitään helpotusta-paheni. Eikä missään tapauksessa kannata mennä jos epäilykin pullistumasta!!
        Magneettikuva vahvisti epäilyn. Pyri yleisen terveydenhoidon puolelle-lähete yksityiseltä magneettikuvaan ok, mutta jää aika kova lasku siitä vielä itselle.

• sairastan tuota kaularanka ...

Mun kaularanka on leikattu c6-c7 väliltä (eli alin kaularanka nikama) ja siitä kun vaivat alkoi ja leikkauksen väli oli 5 kk. Yks yö tuli vain yllättäen järkyttävä kipu niskaan joka heijastui vas käteen. Kyseinen nikamaväli hermottaa keskisormen ja peukun välin mutta mulla se oireili alimman kaulanikaman ja ensimmäisen rintaranka nikaman kohdilta eli se kohta hermottaa keskisormen ja pikkurillin puolen. Kuopiossa leikattiin ja leikkauksen jälkitaudiks sain hermovaurion vas puolelle (kyynärpäästä sormiin). Olen ollut pois työelämästä nyt 3,5 vuotta. Kivut niskassa edelleen järkyttävät ja nyt kuvattiin uudelleen ja siellä on kaksi pullistumaa jotka ovat kosketuksessa selkäytimeen mutta niitä ei voi leikata vaan odotellaan että ne paranis itsestään kun 90 prossaa paranee itsekseen, toki käytännössä se kuitenkin tarkoittaa sitä että se jälkensä jättää jokaiseen mutta pullistuma kutistuu pois mut sen aiheuttamat muut vaivat jäävät. Leikkaus tehdään vaan siinä tapauksessa että tulee neliraajahalvaus oireita.

Tämä on ensisijainen kipu tämä hermokipu ja tuo niskakipu, toissijainen on sitten tuo lihaskipu. Kun saa vähän nukuttua ja vähän liikuttua niin kaik paikat on jumissa ja koskee.

Jokaisella tää kaularanka juttu on erillainen; tiiän montakin ihmistä jotka on leikattu ja ne on kahden päivän päästä olleet kaupassa shoppailees, itse en ikävä kuulu tuohon porukkaan.

Fysioterapia on viikottainen mutta käsistä on voimat pois, ei kykene haravoimaan ei pyöräilemään, jalat puutuu eikä aina ota alleen, huimaa, lihasnykinöitä, päätäsärkee, purentavaivoja ja voi vaikka mitä. ´

Vaan jokaisella meillä on oma taipaleemme elettävänä ja yritetään tehdä siitä paras mahdollinen! Voimia.

• vahvasti ahtautunut

sinne väliin laitetaan joku "kapistus". Mietin, että leikataanko tuo pullistuma samalla?

• Kipiä

Kirjoittelen tänne jonon jatkoksi.
        En nyt oikein tajunnu tuota juuriaukko hommaa, voisitko selventää.

Oma tilanne sen verran saanut lisäselvyyttä, että välilevy painaa hermoa kuudennen ja seitsemännen nikaman välissä.

Mun kipu alkoi myös yhtäkkisesti niskasta aivan helvetillisenä ja on koko ajan ollut toispuolinen. Aika pitkään oon saanu kärsiä ennenkuin alettiin edes tutkia.

Lääkitys on niin rankkaa, että tää kirjoittaminenkin takkuaa. Minkälaisia lääkityksiä teillä on?

Kumpaa sukupuolta olette?

Ja voimia teillekin!

• =leikkaukseen
        Kipiä kirjoitti:

Kirjoittelen tänne jonon jatkoksi.
        En nyt oikein tajunnu tuota juuriaukko hommaa, voisitko selventää.

Oma tilanne sen verran saanut lisäselvyyttä, että välilevy painaa hermoa kuudennen ja seitsemännen nikaman välissä.

Mun kipu alkoi myös yhtäkkisesti niskasta aivan helvetillisenä ja on koko ajan ollut toispuolinen. Aika pitkään oon saanu kärsiä ennenkuin alettiin edes tutkia.

Lääkitys on niin rankkaa, että tää kirjoittaminenkin takkuaa. Minkälaisia lääkityksiä teillä on?

Kumpaa sukupuolta olette?

Ja voimia teillekin!

Nainen olen ja todettu pullistuma kaularangassa C5-C6 ja juuriaukkoahtauma.Näin lukee papereissa ja leikkaus edessä. Kipuja niskassa,hartioissa ja kädessä. Mietin vielä, että voiko noilla olla yhteyttä helvetilliseen selkäsärkyyn? Liekö koko selän lihaksisto krampissa?

• Kipiä
        =leikkaukseen kirjoitti:

Nainen olen ja todettu pullistuma kaularangassa C5-C6 ja juuriaukkoahtauma.Näin lukee papereissa ja leikkaus edessä. Kipuja niskassa,hartioissa ja kädessä. Mietin vielä, että voiko noilla olla yhteyttä helvetilliseen selkäsärkyyn? Liekö koko selän lihaksisto krampissa?

Kysyin lääkäriltä samasta asiasta. Mulla on myös koko selkä kivulias ja jumissa, elikä koko lihaksisto krampis. Oli aluksi lihasrelaksantit käytössä. Kun on kipua, koko kroppa on jännitystilassa.

Nainen minäkin

• selkäsärkyyn
        Kipiä kirjoitti:

Kysyin lääkäriltä samasta asiasta. Mulla on myös koko selkä kivulias ja jumissa, elikä koko lihaksisto krampis. Oli aluksi lihasrelaksantit käytössä. Kun on kipua, koko kroppa on jännitystilassa.

Nainen minäkin

tässä em. vaivassa? Sanoiko lääkäri niin? Itse ajatellut noin, mutta nyt kun lääkäriltä kysyin, että onko leikkauksen myötä tulossa helpostusta selkäkipuun, niin sanoi, että ei?!! Niskakipuun syön Lyricaa ja Panacodia, mutta Lyricasta ei apua selkäkipuun! Sitä on kerran aiemmin sitä varten määrätty. Panacod helpottaa selkäsärkyä.
        P.S. Magneettikuvaan pääsin "pikana" ja odotin sitä n3-4vkoa. Ihan kohtuu aika näinä päivinä..

• Kipiä
        selkäsärkyyn kirjoitti:

tässä em. vaivassa? Sanoiko lääkäri niin? Itse ajatellut noin, mutta nyt kun lääkäriltä kysyin, että onko leikkauksen myötä tulossa helpostusta selkäkipuun, niin sanoi, että ei?!! Niskakipuun syön Lyricaa ja Panacodia, mutta Lyricasta ei apua selkäkipuun! Sitä on kerran aiemmin sitä varten määrätty. Panacod helpottaa selkäsärkyä.
        P.S. Magneettikuvaan pääsin "pikana" ja odotin sitä n3-4vkoa. Ihan kohtuu aika näinä päivinä..

Kuka kirjoittanut, kun nimimerkki vaihtuu joka viestissä.

• kaularangassa
        Kipiä kirjoitti:

Kuka kirjoittanut, kun nimimerkki vaihtuu joka viestissä.

Sen verran uusi kirjoittekija, että eipä tullut mieleen että samassa nimimerkissä olisi hyvä pysyä...

• rintarangan

juuriaukon kanavan ahtauma, onko samaa vaivaa,,,,kerran kuvattu n 10 vuotta sitten, sen jälkeen ei hoitoja,
        nykyään kipuja niskassa, käsissä sekä jaloissa, voiko vaivat johtua tuosta ahtaumasta.

• kaularangassa
        rintarangan kirjoitti:

juuriaukon kanavan ahtauma, onko samaa vaivaa,,,,kerran kuvattu n 10 vuotta sitten, sen jälkeen ei hoitoja,
        nykyään kipuja niskassa, käsissä sekä jaloissa, voiko vaivat johtua tuosta ahtaumasta.

Minulla ainakin oireet tulee siitä pullistumasta. Meneppä käymään lääkärissä, tuppaa vaan oireet pahentua..

• minulla ja
        rintarangan kirjoitti:

aina uusia vaivoja, aamulla heräsin, vasemmat sormet tunnottomat, oikealla kädellä piti koetella onko sormet vielä...
        hieman ravistelin kättä, alkoi veri kiertämään, korkeat tyynyt olen jättänyt jo kauan sitten, olisikohan niin että ahtauma pahentunut,
        olikohan se niin ettei fysikaalinen hoito ja hieronta välttämättä ole hyväksi kun on ahtaumia ?

• Kipiä
        minulla ja kirjoitti:

aina uusia vaivoja, aamulla heräsin, vasemmat sormet tunnottomat, oikealla kädellä piti koetella onko sormet vielä...
        hieman ravistelin kättä, alkoi veri kiertämään, korkeat tyynyt olen jättänyt jo kauan sitten, olisikohan niin että ahtauma pahentunut,
        olikohan se niin ettei fysikaalinen hoito ja hieronta välttämättä ole hyväksi kun on ahtaumia ?

Aika pahalta kuulostaa tuo tunnottomuus, kyllä sinuna kävisin lääkärin puheilla.

Riippuu kyllä siitäkin, että onko sinulla hyvä fysioterapeutti, huono voi tehdä vain vahinkoa.

• näitä tutkitaan
        Kipiä kirjoitti:

Aika pahalta kuulostaa tuo tunnottomuus, kyllä sinuna kävisin lääkärin puheilla.

Riippuu kyllä siitäkin, että onko sinulla hyvä fysioterapeutti, huono voi tehdä vain vahinkoa.

silloin joskus kuvattiin ja todettiin ahtauma, kuvataan varmaan nykyäänkin, mutta miten hoidetaan ? (jos hoidetaan). Mitään hoitoa en silloin aikoinaan saanut ahtaumaan,
        en ole käynyt fysioterapeutillakaan, eli aivan vai elänyt kipujen kanssa, buranaa toisinaan otan, mutta nyt vaivojen pahentuessa ei se auta,
        sydänvaivoja tuli viime syksynä, sain lääkettä mutta pelko jäi , en ole lenkillä uskltanut käydä, eli kunto päässyt rapistumaan,

• raskasta

Minulta leikattiin yli 2,5 vuotta sitten c5/6 kaularangan tyrä, seuraavana aamuna olin hel.... kipeä joka paikkaa koski ja jalat olivat kuin niitä olisi raastinraudalla revitty tätä kipurumbaa on nyt kestänyt yli 2,5 vuotta, en antanut periksi vaan uudelle pätevälle ja toinen pätevä neurokirurgi totesi uusien tt:kuvausten joku laajakuvaus kaularangastani, että implantti ei ole siellä missä sen pitäisi olla, vaan jossain sivussa vasemmalla samalla hermojuuriaukonahtauma oikealla puolella leikataan, että iso leikkaus on ihan pian ajankohtainen, vanha implantti pois ja omasta suoliluusta otetaan luuta että kaikki luutuisi kunnolla, ei aina MRI.kuvaus kerro kaikkia asioita , minulle sanottiin että on hyvin likvoritilaa kaularangassani siis tämä ensimmäinen neurokirurgi totesi näin, mutta ei otattanut 3:D laajaa tietokonekuvausta, eikä natiiviröngenkuvaa josta asiat alkoivat mennä eteenpäin, kaikki kuvat olen itse maksanut samoin ensimmäisen pieleen menneen leikkauksen ja kivut hirveät, tämä nyt leikkaava neurokirurgi sanoi että potilasta pitää kuunnella missä kipu on ja kuvat ovat tavallaan "viitteellisiä" vaikka niistä paljon ammatti-ihminen näkeekin. Odotan leikkausta, kyllä hieman jännittää.

• Anonyymi

Hei. Minulla on ollut 6,5v tennis kyynärpää oireet, kädet muuttuvat kömpelöksi jo lyhyenkin tietokone työskentelyn jälkeen haitaten työtä. Kivut olleet painottuen kyynärpäähän (teniiskyynärpään perinteiset oireet), mutta olleet myös koko yläraajassa. Hermotoiminta alenemaa todettu vain nimettömässä ja pikkusormessa. Aiemmin todettu myös niskassa välilevyn pullistuma, joka ei ole vaatinut hoitoa.

Nyt hermosäteily uutena peukalo-keskisormesta niskaan asti, jos seison suorana. Lihasheikkoutta ei ole vielä. Hakeuduin yksityisesti hermoratatutkimukseen sen toteamiseksi. Nyt odotan 2 välin leikkausta. Toivon pääseväni siihen ennen kuin lihasheikkous tai tunnottomuus oireet tulee, sillä toipuminen on tällöin nopeampaa. Katson että omakustanteinen hermoratatutkimus nopeutti hoito polkua ja oli hintansa väärti.

Olen huolissani aiemmin kirjoittaneiden oireista. Tunnottumuus ja lihasheikkous vaativat hoitoa nopeasti. Hakeutumaan hoitoon.

• Anonyymi

Pitää käyttää rannekoroketta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5404
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      26
      4657
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      28
      2661
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2314
    5. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2058
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2008
    7. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1637
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1571
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1360
    10. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      15
      1306
    Aihe