Miten moottoripyräilijät suhtaudutte maxi-skootteristeihin. Ovatko mielestänne samaa heimoa vai jotain muuta ?
Skootteri vs. mp
58
5695
Vastaukset
- Mä vaan
Skootteri: polvet yhdessä ja moottori perseen alla - neitien puuhaa.
Moottoripyörä: jalat levällään ja kone niiden välissä - miehekästä!- se ole
päinvastoin naisellista; "jalat levällään ja kone niiden välissä" ? Mietihän vähän !
- ohops
se ole kirjoitti:
päinvastoin naisellista; "jalat levällään ja kone niiden välissä" ? Mietihän vähän !
on liian kallis vehje....hieromasauvaks...
- Mä vaan
se ole kirjoitti:
Niinhän mä mietinkin. Vähän.
Mutta mikään ei oo niin seksikäs kuin motoristimimmi. Hyvänä kakkosena tulee motoristikundi. 'Kone jalkojen välissä' on kaiken aa ja oo.
Skootteri on pyhäkoulutyttöjen - joita vastaan minulla ei tietenkään ole mitään - kulkuneuvo.
- tulee..
siirryn skootterikuskiksi
http://www.webbikeworld.com/Motorcycle-news/honda-dn-01.htm - TiCmE
että kun et enää pysy moottoripyörän päällä, on aika laittaa skootteri.Tai kun ajokortti viedään, voi ajella skootterilla.
Ei niitä voi edes verrata toisiinsa.
Turha kuvitella. - Tsainarules
Skootteri on tarkoitettu niille miehille, jotka ei ole kuullu sitä: "moottorpyörä on moottorpyörä, skootteri on lälläripyörä..." biisiä, tai niille, jotka ei välitä vittuakaan siitä, mitä muut aattelee.
Vaikkei skootteri ole yhtä nopea, kuin useimmat moottoripyörät, on se paljon käytännöllisempi, kuin moottoripyörä.
Tarjoaahan se paljon paremman suojan säätä vastaan, kuin mp, mukavuudesta ja kätevyydestä puhumattakaan.
No, em. seikat on kyllä enämpi mutua, mutta pitänevät pitkälti paikkansa.
Siis jos siltä tuntuu, niin osta se skootteri, jos et halua "konetta" jalkojesi väliin. ;)- ajetaan
tienpiennarta, ei kuljeta mukana liikennevirrassa.
Moottoripyörä ottaa oman tilansa kaistalta, on samanveroinen autojen kanssa, liikkuu samassa virrassa.
Ei voi verrata moottoripyörään, eihän se edes kulje yhtä lujaa... - Tsainarules
ajetaan kirjoitti:
Moottoripyörä ottaa oman tilansa kaistalta, on samanveroinen autojen kanssa, liikkuu samassa virrassa.
Ei voi verrata moottoripyörään, eihän se edes kulje yhtä lujaa...Eihän aloittaja puhunutkaan skootteriMOPOSTA, vaan SKOOTTERISTA!
Ajatko sinäkin pientareella, kun kerran mopoilijatkin ajaa? - En luule
ajetaan kirjoitti:
Ei voi verrata moottoripyörään, eihän se edes kulje yhtä lujaa...Onko pojulla haaveena saada joskus moottoripyörä, kun nuo ajatukset tuntuvat olevan sen suuntaisia?
Tiedoksi kuitenkin sinulle, että kyllä skootterilla voi ajella muun liikenteen mukana. Minä ainakin ajelen nopeusrajoitusten mukaan, myöskin moottoriteillä. Ajan pientareelle vain silloin, kun pysähdyn.
Mitä nopeuteen tulee, ajan kummallakin samanlaisia nopeuksia, siis "kaahaan" vain Saksan autobahnilla. - biisi johon viittaat
alkaa jotensakin näin, "Ostin Harley-Davidsonin..."
- z750
Jo lainkin mukaan. Jos niissä on automaattivaihteet, se ei tee niistä jotenkin alempiarvoisisa mp:ään verrattuna. Sama kun väittäisi, että automaattivaihteinen auto ei ole oikea auto. Itse moikkaan kyllä maksiskootterilla ajelevia.
- sanompahan vain
Hmm, ite olen skootterilla (siis mopo-) ajanut muutaman kymmentä metriä. Musta se tuntu tosi epävakaalta. (Siinä vaiheessa vertailukohtana oli 500:n pyörä ja kokemusta 'vanhanajan' moposta a piikistä.)
OIs oikeestaan mielenkiintosta nyt kokeilla tolasta isoa skootteria. Mun on ainakin vaikea uskoa, että sen ajo-ominaisuudet olis mitenkään kehuja herättäviä. Miten on?
Liikkumismuotohan se tuo iso skootterikin on, mutta jotenkin en usko sen tarkoavan samaa kuin 'oikea' moottoripyörä. Varmaan siksi niitä mollataankin. Ite aika harvoin moikkaan isoja skoottereita...lähinnä siksi, että erotan sen isoksi vasta liian myöhään. Mut kait sitä tulee moikattua takas, jos se moikkaa eka.
Kuitenkin, jos kerran haluaa isomaa pyörää laittaa, niin miski sitten ei saman tien osta oikeaa MP:tä? Siis kertokaa mulle ihan oikeesti, miksi ostatte juuri sen skootteriversion? - Turo--Inkeri
sanompahan vain kirjoitti:
Hmm, ite olen skootterilla (siis mopo-) ajanut muutaman kymmentä metriä. Musta se tuntu tosi epävakaalta. (Siinä vaiheessa vertailukohtana oli 500:n pyörä ja kokemusta 'vanhanajan' moposta a piikistä.)
OIs oikeestaan mielenkiintosta nyt kokeilla tolasta isoa skootteria. Mun on ainakin vaikea uskoa, että sen ajo-ominaisuudet olis mitenkään kehuja herättäviä. Miten on?
Liikkumismuotohan se tuo iso skootterikin on, mutta jotenkin en usko sen tarkoavan samaa kuin 'oikea' moottoripyörä. Varmaan siksi niitä mollataankin. Ite aika harvoin moikkaan isoja skoottereita...lähinnä siksi, että erotan sen isoksi vasta liian myöhään. Mut kait sitä tulee moikattua takas, jos se moikkaa eka.
Kuitenkin, jos kerran haluaa isomaa pyörää laittaa, niin miski sitten ei saman tien osta oikeaa MP:tä? Siis kertokaa mulle ihan oikeesti, miksi ostatte juuri sen skootteriversion?Teknisesti tärkeimmät 3 eroavaisuutta ovat runko, moottorin sijoitus ja renkaiden koko.
Maxiskoottereissa(kin) on yleensä sellainen runko, joka tekee "mutkan" jalkatilan editse,
se ei ole omiaan tekemään laitteesta ajo-ominaisuuksiltaan kovin kummoista, runko kun on siis perusluonteeltaan varsin "joustava".
Moottori sijaitsee paria poikkeusmallia lukuunottamatta ikäänkuin takaswingissä, taikka siis takapyörä joko kiinnittyy suoraan, tai esim. rattaiden
tai hihnan välityksellä moottoriin, jolloin moottori on käytännössä jousittamatonta painoa. Taas takapakkia ajo-ominaisuuksille.
Kovin pienen halkaisijan pyörillä ei myöskään saavuteta samanlaisia hyrrävoimia, eikä samanlaista vakautta kuin moottoripyörissä.
Skootteri on tosi kätevä ja helppo ajaa, kaupungissa ihan ykkönen. Prätkällä on taas kivempi ajaa mutkateitä ja tehdä pidempää matkaa (matkanteko
tosin onnistuisi maxiskootterillakin sinänsä aivan mainiosti). - sanompahan vain
Turo--Inkeri kirjoitti:
Teknisesti tärkeimmät 3 eroavaisuutta ovat runko, moottorin sijoitus ja renkaiden koko.
Maxiskoottereissa(kin) on yleensä sellainen runko, joka tekee "mutkan" jalkatilan editse,
se ei ole omiaan tekemään laitteesta ajo-ominaisuuksiltaan kovin kummoista, runko kun on siis perusluonteeltaan varsin "joustava".
Moottori sijaitsee paria poikkeusmallia lukuunottamatta ikäänkuin takaswingissä, taikka siis takapyörä joko kiinnittyy suoraan, tai esim. rattaiden
tai hihnan välityksellä moottoriin, jolloin moottori on käytännössä jousittamatonta painoa. Taas takapakkia ajo-ominaisuuksille.
Kovin pienen halkaisijan pyörillä ei myöskään saavuteta samanlaisia hyrrävoimia, eikä samanlaista vakautta kuin moottoripyörissä.
Skootteri on tosi kätevä ja helppo ajaa, kaupungissa ihan ykkönen. Prätkällä on taas kivempi ajaa mutkateitä ja tehdä pidempää matkaa (matkanteko
tosin onnistuisi maxiskootterillakin sinänsä aivan mainiosti)."Skootteri on tosi kätevä ja helppo ajaa, kaupungissa ihan ykkönen."
Mulla ei tähän asti ole ollut mitään moitittavaa nykysen tonnisenikaan kanssa kaupungissa(kaan). Mikä siitä skootterista tekee niin kätevän kaupunkiin? Onko se vain ne automaattivaihteet? - Turo--Inkeri
"Skootteri on tosi kätevä ja helppo ajaa, kaupungissa ihan ykkönen."
Mulla ei tähän asti ole ollut mitään moitittavaa nykysen tonnisenikaan kanssa kaupungissa(kaan). Mikä siitä skootterista tekee niin kätevän kaupunkiin? Onko se vain ne automaattivaihteet?automaatti. On se vaan niin lungia, kun voi edetä ruuhkassakin pelkkää kaasua kääntämällä, eikä tarvitse
keskittyä mihinkään kytkinten tai vaihteiden ropeltamiseen (onnistuuhan se toki ja kokemuksen kanssa aivan helpostikin, mutta ero on silti
selkeä skootterin hyväksi, varsinkin aloittelijoita ajatellen)
matala painopiste, vaivaton hallita hitaissa nopeuksissa. Monissa "skubuissa" ei ole kuskin nilkkojen tason yläpuolella juuri muuta kuin muovia, sähköjohtoja ja ilmaa.
lyhyt akseliväli ja pienet, helposti käänneltävät pyörät. Laite kääntyy lähes paikallaan, ja on superhelppo esim. parkittaa minne vain. Voisi luulla, ettei mikään ole kätevämpi parkittaa kuin prätkä, mutta skootteripa on.
hyvät tavaratilat, ainakin maxeissa on penkin alla iso ja kätevä tavaratila jo täysin "vakiona".
helppo kavuta satulaan, kun ei ole prätkätyyppistä korkeaa runkoa ja bensatankkia edessä eikä ole tarvis heilutella jalkojaan laitteen "yli". - ohops
Mulla ei tähän asti ole ollut mitään moitittavaa nykysen tonnisenikaan kanssa kaupungissa(kaan). Mikä siitä skootterista tekee niin kätevän kaupunkiin? Onko se vain ne automaattivaihteet?sanotaan.Moottoripyörä on ihan yhtä näppärä
kaupungissä.
Itse en näe skootterilla olevan mitää etua moottoripyörään nähden.
Kiihtyvyyskin ihan eri luokkaa ohituksissa...
Skootteri on kuitenkin vain skootteri...ihan sama miten omistajat sitä puolustelee...
Se ny vaan ei ole moottoripyörä .... - sanompahan vain
Turo--Inkeri kirjoitti:
automaatti. On se vaan niin lungia, kun voi edetä ruuhkassakin pelkkää kaasua kääntämällä, eikä tarvitse
keskittyä mihinkään kytkinten tai vaihteiden ropeltamiseen (onnistuuhan se toki ja kokemuksen kanssa aivan helpostikin, mutta ero on silti
matala painopiste, vaivaton hallita hitaissa nopeuksissa. Monissa "skubuissa" ei ole kuskin nilkkojen tason yläpuolella juuri muuta kuin muovia, sähköjohtoja ja ilmaa.
lyhyt akseliväli ja pienet, helposti käänneltävät pyörät. Laite kääntyy lähes paikallaan, ja on superhelppo esim. parkittaa minne vain. Voisi luulla, ettei mikään ole kätevämpi parkittaa kuin prätkä, mutta skootteripa on.
hyvät tavaratilat, ainakin maxeissa on penkin alla iso ja kätevä tavaratila jo täysin "vakiona".
helppo kavuta satulaan, kun ei ole prätkätyyppistä korkeaa runkoa ja bensatankkia edessä eikä ole tarvis heilutella jalkojaan laitteen "yli".ok. Onhan noi kaikki varmaan pieniä etuja kieltämättä.
Mutta omalta kohdaltani täytyy sanoa, että kertaakaan ei ole vielä vaihteiden vaihtaminen haitannut. Ei ole ollut vitutusta aiheuttavia ongelmia parkkeeraamisesa, tai muussakaan käsittelyssä tms.
Kait se on jotenkin ymmärrettävää, jos noiden takia sitten haluaa joku skootterin ostaa, mutta en kyllä näe mitään järkeä sitten ostaa mitään mopoa isompaa silloinkaan. Kaikki nuo edut on jo mopolla, eikä se kaupunkipyörittelyssä taida paljon hitaammaksi käydä, mitä nyt kehälle (tai tietty motarin pätkälle) en varmaan mopon kanssa lähtisi.
Eli skootterilla isomman koneen tuoma etu hintalisään nähden on mielestäni järjetön.
No makunsa kullakin, mutta kyllä se skootteri mun mielessä tämän keskustelun jälkeenkin pysyy eri kastissa kuin moottoripyörä, ja pieni ihmetys mopoa suuremman skoottrin ostajista jää ;) - Molemmat.
Kuitenkin, jos kerran haluaa isomaa pyörää laittaa, niin miski sitten ei saman tien osta oikeaa MP:tä? Siis kertokaa mulle ihan oikeesti, miksi ostatte juuri sen skootteriversion?On oleellisesti ketterämpi kaupunkiliikenteessä.
Mutkateillä nopeaa matkantekoa.
Suorilla bahn'oilla, moottoriteillä ei oleellista eroa vastaavaan motoon.
Kaikenkaikkiaan helpompi käsitellä.
Kaupunki- ja vuoristoalueilla yleinen kulkupeli.
Moposkootterin ajokokemuksella ei ole sen enempää yhteistä scootterin ajon, kuin moottoripyöränkään kanssa.
Esim. nelikko on todella kömpelö, "mötikkö", verrattuna isoon scootteriin. - vähän faktaa
Turo--Inkeri kirjoitti:
automaatti. On se vaan niin lungia, kun voi edetä ruuhkassakin pelkkää kaasua kääntämällä, eikä tarvitse
helppo kavuta satulaan, kun ei ole prätkätyyppistä korkeaa runkoa ja bensatankkia edessä eikä ole tarvis heilutella jalkojaan laitteen "yli"."Lyhyt akseliväli"
500cc ja suurempien skootterien akseliväli on PITKÄ (TMAX ja Atlantic 1575 mm, Burgman 650 pari senttiä enemmän). Pitkä akseliväli vakauttaa menoa kummasti.
Tätä pidempi aksliväli on oikeastaan vain customeissa ja Gold Wingissä. - Turo--Inkeri
vähän faktaa kirjoitti:
"Lyhyt akseliväli"
500cc ja suurempien skootterien akseliväli on PITKÄ (TMAX ja Atlantic 1575 mm, Burgman 650 pari senttiä enemmän). Pitkä akseliväli vakauttaa menoa kummasti.
Tätä pidempi aksliväli on oikeastaan vain customeissa ja Gold Wingissä.lyhyt akseliväli toki koskee vain pienempiä skoottereita.
Isoissa taas tarvitaan akseliväliä nimenomaan tuomaan sitä vakautta suuremmissa nopeuksissa, kun verrattain pienet pyörät eivät sitä tuo riittävästi.
Mutta pituudestaan huolimatta isotkin on näppäriä kaupungissa, syynä varmaankin niiden ohjausgeometria ja pikkupyörien hyvä kääntyvyys. - kaupungissa
Mulla ei tähän asti ole ollut mitään moitittavaa nykysen tonnisenikaan kanssa kaupungissa(kaan). Mikä siitä skootterista tekee niin kätevän kaupunkiin? Onko se vain ne automaattivaihteet?Varsinkin lyhyillä matkoilla hyvä etu on sääsuoja - lähtö nopeutuu kun ei tarvitse koko sotisopaa lyhyttä matkaa varten pukea ja riisua.
Märälläkin kelillä säilyy kuivana ja suht. lämpimänä.
Itse en sitten lämpimälläkään keleillä lähde ilman koko varusteita yli 50 km/h alueille (suojat), mopo/pyöräily/rullaluisteluvauhdeissa varustus voi sitten olla melkein sama kulkumuodosta riippumatta. - penoo
ohops kirjoitti:
sanotaan.Moottoripyörä on ihan yhtä näppärä
kaupungissä.
Itse en näe skootterilla olevan mitää etua moottoripyörään nähden.
Kiihtyvyyskin ihan eri luokkaa ohituksissa...
Skootteri on kuitenkin vain skootteri...ihan sama miten omistajat sitä puolustelee...
Se ny vaan ei ole moottoripyörä ....Mikä sulla on pyörä kun pärjäät kiihdytyksessä skootterille? Mm. Burgman 650 jättää lähes pyörän kuin pyörän liikennevaloista lähtiessä! Ylensäkin kaikki variaattorivehkeet ovat ylivoimaisia vempeleitä alkukiihdytyksessä.
- Stadisti
penoo kirjoitti:
Mikä sulla on pyörä kun pärjäät kiihdytyksessä skootterille? Mm. Burgman 650 jättää lähes pyörän kuin pyörän liikennevaloista lähtiessä! Ylensäkin kaikki variaattorivehkeet ovat ylivoimaisia vempeleitä alkukiihdytyksessä.
Nykymoottoripyörät vetäisevät ykkösellä sinne 120km/h nurkille ja siihen ei todellakaan mene kovin montaa sekuntia. Suurin hankaluus on tuossa lähinnä keulan pitäminen maassa.
Olen aika ihmeissäni, jos joku pappa häärii vielä lähistöllä jollain ihmeen koppimopolla. - Stadisti
Stadisti kirjoitti:
Nykymoottoripyörät vetäisevät ykkösellä sinne 120km/h nurkille ja siihen ei todellakaan mene kovin montaa sekuntia. Suurin hankaluus on tuossa lähinnä keulan pitäminen maassa.
Olen aika ihmeissäni, jos joku pappa häärii vielä lähistöllä jollain ihmeen koppimopolla.Menin siihen niin, että napsahti vaan..
- no ohops
Molemmat. kirjoitti:
On oleellisesti ketterämpi kaupunkiliikenteessä.
Mutkateillä nopeaa matkantekoa.
Suorilla bahn'oilla, moottoriteillä ei oleellista eroa vastaavaan motoon.
Kaikenkaikkiaan helpompi käsitellä.
Kaupunki- ja vuoristoalueilla yleinen kulkupeli.
Moposkootterin ajokokemuksella ei ole sen enempää yhteistä scootterin ajon, kuin moottoripyöränkään kanssa.
Esim. nelikko on todella kömpelö, "mötikkö", verrattuna isoon scootteriin.skootteri on skootteri ja moottoripyörä on moottoripyörä...
Jollei niillä olis mitään oleellista eroa, niin samalla nimellähän niitä myytäs...
Olisin muutenkin sitä mieltä, että skootteristit pysyköön omilla palstoillaan ja me motoristit jutellaan moottoripyöristä omilla palstoillamme..
Vai menee kumpikin bahnalla saaa nopeutta, no voi virnistys...
Taitaa skootteri jäädä, kun moottoripyörä tirvaisee kaasun pohjaan...
- Stadisti
Skootterit ovat pyörien kokonsa vuoksi ajofysikaltaan aivan erilaisia kapineita, kuin moottoripyörät, eikä niitä oikeastaan tulisi mitenkään muuten, kuin pyörien määrän vuoksi verrata toisiinsa. Skootterien pienet pyörät reagoivat eri tavalla tienpintaan ja niihin ei kehity vastaavia hyrrävoimia, kuin isoissa moottoripyörissä. Skootterien etujättö on myös yleensä hyvin pieni.
Juuri hyrrävoimat tekevät moottoripyörän ajamisesta vakaata puuhaa ja hyrrävoimilla pyörää yleensäkin käännetään vauhdissa.
Suhtaudun varauksella skoottereihin ja pidän itse niitä vaarallisina kapineina, sillä niiden ajo-ominaisuudet ovat arvaamattomat.
Edellinen vuodatus on todellakin sellainen seikka, jota useimmat eivät ajattele, kun hankkivat menopeliä.
Usein moottoripyöriä pidetään hengenvaarallisina vekottimina, mutta tuollainen laitos, jossa on pienet pyörät ja etujättö olematon, on kyllä mielestäni aivan eri luokkaa, kuin tehokaskin moottoripyörä. Skootteriin verrattuna moottoripyörä nimittäin kääntyy ja ei reagoi jokaiseen tien monttuun. Mitä kovempi vauhti, sen vakaampi vekotin moottoripyörä on.
Tuossapa oli niin paljon tautologiaa, että...
Yleensä skootterikuskeille ei liene moikata motskarin selästä, mutta nykyään se asia on muuttunut, tahi jotenkin muuttumassa. Ainakin minä nostan lapaa, jos sellainen tulee tuolla mutkikossa vastaan ja usein skootterikuskit nostavatkin lapaa itse ensin.
Ps. himoitsen itse moposkootteria, sillä semmoisella taittuisi duunimatka hauskasti autojen välistä kesällä ;)- Turo--Inkeri
no empä taida olla tuosta aivan samaa mieltä. Toki skootterin ajo-ominaisuudet ei paljon päätä huimaa, eli siinä mielessä olet ihan oikeassa.. MUTTA, juuri tuosta seikasta johtuen sillä ei tule ajettua - ei edes pysty ajamaan - likimainkaan niin kovaa kuin oikealla moottoripyörällä.
Ajappa melkein millä tahansa skootterilla esim. kurviin, jossa on töyssy kesken mutkan, niin tiedät mitä tarkoittaa tangentin suuntaan kimpoaminen!
Moiset, tavallaan kehnot - vaikkakin juuri kaupunkiajossa, elikkä niiden kannalta siinä oleellisimmassa, aivan passelit - ajoominaisuudet ovat loppujen lopuksi jopa turvallisuutta lisäävä tekijä, koska ne eivät kannusta mihinkään yltiöpäisyyksiin. Nykyiset skootterit ovat erittäin hyvin hallittavissa, kun niiden rajat tiedostaa, ja nämä rajat myös kertovat olemassaolostaan koko ajan. - Ajelija.
Kannattaisi sinunkin tutustua aiheeseen, johon otat kantaa, ettei tulisi suollettua pelkkää skeidaa.
Scootteri on aivan eri asia kuin moottoripyörä.
Tosiaankin, aloita moposta. - Stadisti
Ajelija. kirjoitti:
Kannattaisi sinunkin tutustua aiheeseen, johon otat kantaa, ettei tulisi suollettua pelkkää skeidaa.
Tosiaankin, aloita moposta.kertoa, missä meni metsään.
Olen tosiaan miettinyt asioita, joita tuossa mainitsin ja jos niissä on jokin seikka, jossa menee metsään, niin valista toki sen johdosta. Varmasti muutkin olisivat innostuneita kuulemaan.
Useat tällä palstalla ovat kyllä varsin luku-/kirjoitustaidotonta roskaväkeä ja kommenttisi perusteella minulla on kyllä hyvä syy olettaa, sinun kuuluvan vähintäänkin tuohon lukutaidottomien ryhmään (ei se kirjoitustaitokaan sinulla kovin vahva ole) :|
Ps. Olen toki kiinnostunut hankkimaan moposkootterin, mutta "aloittaminen" sillä ei tule oikein kyseeseen. - Mitähemmettiä
Ajelija. kirjoitti:
Tosiaankin, aloita moposta.Siinä taas hyvä esimerkki idiootista, joka kirjoittaa aivan mitä sattuu. Tuo kirjoitus nimenomaan teki eroja moottoripyörän ja skootterin välillä.
Mikäs siinä skeidaa oli? - vaikkapa hyrrävoimat
Mitähemmettiä kirjoitti:
Siinä taas hyvä esimerkki idiootista, joka kirjoittaa aivan mitä sattuu. Tuo kirjoitus nimenomaan teki eroja moottoripyörän ja skootterin välillä.
Mikäs siinä skeidaa oli?"Hyrrävoimilla ohjataan"
Hyrrävoimat itseasiassa vaikeuttavat kääntämistä, eivät sitä auta. - etujättö
Mitähemmettiä kirjoitti:
Siinä taas hyvä esimerkki idiootista, joka kirjoittaa aivan mitä sattuu. Tuo kirjoitus nimenomaan teki eroja moottoripyörän ja skootterin välillä.
Mikäs siinä skeidaa oli?Ja kun alkoi penkoa niin tuo etujättö väitekin menee samaan skeida-kategoriaan.
Burgman 650:n (105 mm) ja TMAXin (95 mm) etujätöt ovat aivan riittäviä, vertailukelpoisia mihin tahansa kaksipyöräiseen (vaikkapa Hayabusa 97 mm). - Auto, toistaiseksi
Turo--Inkeri kirjoitti:
no empä taida olla tuosta aivan samaa mieltä. Toki skootterin ajo-ominaisuudet ei paljon päätä huimaa, eli siinä mielessä olet ihan oikeassa.. MUTTA, juuri tuosta seikasta johtuen sillä ei tule ajettua - ei edes pysty ajamaan - likimainkaan niin kovaa kuin oikealla moottoripyörällä.
Ajappa melkein millä tahansa skootterilla esim. kurviin, jossa on töyssy kesken mutkan, niin tiedät mitä tarkoittaa tangentin suuntaan kimpoaminen!
Moiset, tavallaan kehnot - vaikkakin juuri kaupunkiajossa, elikkä niiden kannalta siinä oleellisimmassa, aivan passelit - ajoominaisuudet ovat loppujen lopuksi jopa turvallisuutta lisäävä tekijä, koska ne eivät kannusta mihinkään yltiöpäisyyksiin. Nykyiset skootterit ovat erittäin hyvin hallittavissa, kun niiden rajat tiedostaa, ja nämä rajat myös kertovat olemassaolostaan koko ajan.Kaikki on turvallista. Siis KAIKKI.
Rättisitikkakuskit sanovat, että heidän ajopelinsä on turvallinen: sillä ei yksinkertaisesti pääse niin lujaa että ehtisi kolaripaikalle.
Jykevien maastureiden kuskit uskovat voiman ja massan suojaavan heitä: siis erittäin turvallista!
Nopeiden ajoneuvojen kuskit luottavat kiihtyvyyteen: äkkiä ohi ja omalle kaistalle - turvallista.
Hoo-Dee -porukan 'loud pipes' -periaate se vasta turvallinen on: jokainen kuulee että prätkä on tulossa, joten ehditään varautua.
Motoristit yleensä pukeutuvat suojaavasti ja käyttävät kypärää: milloin autoilija alkaa varustaa itsensä yhtä turvallisesti?
No nyt sitten tämä sinun ajatuksesi: huonot ajo-ominaisuudet merkitsevät turvallisuutta.
Tähän mennessä turvallisena on markkinoitu hyvää ajettavuutta, mutta että siis huonokin... - Turo--Inkeri
Auto, toistaiseksi kirjoitti:
Kaikki on turvallista. Siis KAIKKI.
Rättisitikkakuskit sanovat, että heidän ajopelinsä on turvallinen: sillä ei yksinkertaisesti pääse niin lujaa että ehtisi kolaripaikalle.
Jykevien maastureiden kuskit uskovat voiman ja massan suojaavan heitä: siis erittäin turvallista!
Nopeiden ajoneuvojen kuskit luottavat kiihtyvyyteen: äkkiä ohi ja omalle kaistalle - turvallista.
Hoo-Dee -porukan 'loud pipes' -periaate se vasta turvallinen on: jokainen kuulee että prätkä on tulossa, joten ehditään varautua.
Motoristit yleensä pukeutuvat suojaavasti ja käyttävät kypärää: milloin autoilija alkaa varustaa itsensä yhtä turvallisesti?
No nyt sitten tämä sinun ajatuksesi: huonot ajo-ominaisuudet merkitsevät turvallisuutta.
Tähän mennessä turvallisena on markkinoitu hyvää ajettavuutta, mutta että siis huonokin...eivät itsessään vielä tee ajoneuvosta turvallista taikka turvatonta. Onhan sporttipyörissäkin huiman hyvät ajoominaisuudet (ja jarrut), vaan eivät ne silti ole
mitenkään automaattisesti turvallisia, siinä yhtälössä on monta muutakin asiaa mukana. Jos sporttipyörät olisivat "turvallisia", miksi ollaan siirrytty teho/painoperusteisiin vakuutuksiin?
Skoottereiden suhteen oli enemmänkin kyse ajoneuvon rakenteellisten rajojen löytymisestä, ja siitä, miten
noiden rajojen lähestyminen välittyy kuljettajan tietoon.
Esimerkiksi, jos melkein millä tahansa skootterilla ajaa vähänkin kovempaa mutkaan, siinä osuu jokin, yleensä keskituki tai jokin muu alhaalla sijaitseva
komponentti suorastansa helposti maahan. Tästä pitäisi normaalijärjellä varustetun kuljettajan pystyä päättelemään, että kallistusvara loppuu
tuohon, ja jos siitä huolimatta päätän kallistaa vielä lisää, voi painoa siirtyä maahan laahaavan osan varaan liikaa, jolloin rengas menettää pitonsa.
Normaalissa ajossa, siis sellaisessa, mihin skootterit on tarkoitettu, osat eivät vielä ota maahan, eikä moisiin laitteisiin lisää kallistusvaraa ole
tarpeen hankkia, ja se voisi johtaa muiden, kenties hankalammin havaittavien ajoneuvokohtaisten rajojen ylittymiseen. - Stadisti
vaikkapa hyrrävoimat kirjoitti:
"Hyrrävoimilla ohjataan"
Hyrrävoimat itseasiassa vaikeuttavat kääntämistä, eivät sitä auta.Newtonin ensimmäinen energiaa koskeva periaate mainitsee, että massa pyrkii säilyttämään tilansa. Eli kun käännät vauhdissa moottoripyörän stongaa oikealle, niin pyörä kaartaa vasemmalle, koska:
- Etujättö siirtää tukipistettä pyörän alla.
- Hyrrävoima saa aikaan kampeavan voiman, jonka "ympäri" pyörä pyrkii kallistumaan.
Ei se niin skeidaa taida olla. Lueppas poju läksysi. - Stadisti
etujättö kirjoitti:
Ja kun alkoi penkoa niin tuo etujättö väitekin menee samaan skeida-kategoriaan.
Burgman 650:n (105 mm) ja TMAXin (95 mm) etujätöt ovat aivan riittäviä, vertailukelpoisia mihin tahansa kaksipyöräiseen (vaikkapa Hayabusa 97 mm).Yleisesti kaikkiin skoottereihin ja busa on hyvä esimerkki edustamaan valtaosaa moottoripyöristä?
- läksysi
Stadisti kirjoitti:
Newtonin ensimmäinen energiaa koskeva periaate mainitsee, että massa pyrkii säilyttämään tilansa. Eli kun käännät vauhdissa moottoripyörän stongaa oikealle, niin pyörä kaartaa vasemmalle, koska:
- Etujättö siirtää tukipistettä pyörän alla.
- Hyrrävoima saa aikaan kampeavan voiman, jonka "ympäri" pyörä pyrkii kallistumaan.
Ei se niin skeidaa taida olla. Lueppas poju läksysi.Ensinnäkin, luepas kirjoitetaan "luepas", ei "lueppas".
Toiseksi, "poju" on 45v, joka on lukenut aikanaan fysiikkaa yliopistotasolla.
Kolmanneksi, kuvaamasi etupyörän hyrrävoiman vaikutus kallistuvuuteen on minimaalinen. Enemmän on vaikutusta sillä, että hyrrävoimien takia tangosta pitää vetää/työntää kovemmin, eli ohjaus vaikeutuu. Jos hyrrävoimat helpottaisivat ohjausta, niin ohjaaminen olisi sitä helpompaa, mitä kovempi vauhti on. - yleistää kaikkiin
Stadisti kirjoitti:
Yleisesti kaikkiin skoottereihin ja busa on hyvä esimerkki edustamaan valtaosaa moottoripyöristä?
Ei varmaankaan päde kaikkiin skoottereihin, mutta väittäisin, että nuo kaksi ovat ne, jotka kilpailevat samoista ostajista moottoripyörien kanssa.
Etujätön mittaa ei kovin helposti löydä, mutta varmaankin tuon "pieni etujättö"-väitteen tekijä voisi perustella väitteensä, nyt kun sen jo yllä vastaesimerkillä kumosin. - Stadisti
läksysi kirjoitti:
Ensinnäkin, luepas kirjoitetaan "luepas", ei "lueppas".
Toiseksi, "poju" on 45v, joka on lukenut aikanaan fysiikkaa yliopistotasolla.
Kolmanneksi, kuvaamasi etupyörän hyrrävoiman vaikutus kallistuvuuteen on minimaalinen. Enemmän on vaikutusta sillä, että hyrrävoimien takia tangosta pitää vetää/työntää kovemmin, eli ohjaus vaikeutuu. Jos hyrrävoimat helpottaisivat ohjausta, niin ohjaaminen olisi sitä helpompaa, mitä kovempi vauhti on.Parahin vastaväittäjäni,
No se mikä tästä selvisi on se, että poju on lukenut fysiikkaa yliopistotasolla ja lienee ollut valmistumassa, kun itse aloittelin, joten liekö hänen tietonsa jo vanhentuneita... ;)
Jos olen tosiaan tässä väärässä, niin olisi mukava kuulla missä menee pieleen.
Väitän siis seuraavaa:
Etujättö ei kallista pyörää juurikaan, jos kyse on maantienopeuksista, vaan silloin kyse on juuri hyrrävoiman aiheuttaman vastuksen tarjoamasta vivusta.
Pyörä pyrkii pysymään vakaana hyrrävoimien johdosta (stonga muuttuu jäykäksi) ja käännettäessä stongasta tukipiste pyörän alla ei siirry suhteessa kallistukseen.
Mitä enemmän käytät voimaa stongaa vastaan, niin sitä enemmän kampeat pyörää itseasiassa nurin juuri tämän kuvitellun, hyrrävoimien aiheuttaman, pisteen ympäri, joka vastustaa liikettä.
Em. kasvaa siis nimenomaan suhteessa moottoripyörän nopeuteen ja silloin etujätön aiheuttaman kallistuksen merkitys vähenee. - Stadisti
yleistää kaikkiin kirjoitti:
Ei varmaankaan päde kaikkiin skoottereihin, mutta väittäisin, että nuo kaksi ovat ne, jotka kilpailevat samoista ostajista moottoripyörien kanssa.
Etujätön mittaa ei kovin helposti löydä, mutta varmaankin tuon "pieni etujättö"-väitteen tekijä voisi perustella väitteensä, nyt kun sen jo yllä vastaesimerkillä kumosin.voisin tietysti vetää tähän pari kopteria, joissa varmasti on etujättöä riittävästi verrattuna noihin esimerkkeihisi. Voisin myös väittää, että ne kilpailevat juuri skootterien kanssa samoista ostajista ja perusteeni olisivat yhtä höpönlöpöä, kuin sinunkin.
En viitsi tehdä sitä, koska jokainen joka katsoo kadulla viilettävää skootteria hiffaa kyllä mistä on kyse.
Tämä asia ei varmaankaan vaadi enempää keskustelua. - siinä pulma
Stadisti kirjoitti:
voisin tietysti vetää tähän pari kopteria, joissa varmasti on etujättöä riittävästi verrattuna noihin esimerkkeihisi. Voisin myös väittää, että ne kilpailevat juuri skootterien kanssa samoista ostajista ja perusteeni olisivat yhtä höpönlöpöä, kuin sinunkin.
En viitsi tehdä sitä, koska jokainen joka katsoo kadulla viilettävää skootteria hiffaa kyllä mistä on kyse.
Tämä asia ei varmaankaan vaadi enempää keskustelua.Asiaa ei voi katsomalla todeta.
Kannattaa kokeilla ja vasta sitten alkaa väittää. - vastaväittäjä
Stadisti kirjoitti:
Parahin vastaväittäjäni,
No se mikä tästä selvisi on se, että poju on lukenut fysiikkaa yliopistotasolla ja lienee ollut valmistumassa, kun itse aloittelin, joten liekö hänen tietonsa jo vanhentuneita... ;)
Jos olen tosiaan tässä väärässä, niin olisi mukava kuulla missä menee pieleen.
Väitän siis seuraavaa:
Etujättö ei kallista pyörää juurikaan, jos kyse on maantienopeuksista, vaan silloin kyse on juuri hyrrävoiman aiheuttaman vastuksen tarjoamasta vivusta.
Pyörä pyrkii pysymään vakaana hyrrävoimien johdosta (stonga muuttuu jäykäksi) ja käännettäessä stongasta tukipiste pyörän alla ei siirry suhteessa kallistukseen.
Mitä enemmän käytät voimaa stongaa vastaan, niin sitä enemmän kampeat pyörää itseasiassa nurin juuri tämän kuvitellun, hyrrävoimien aiheuttaman, pisteen ympäri, joka vastustaa liikettä.
Em. kasvaa siis nimenomaan suhteessa moottoripyörän nopeuteen ja silloin etujätön aiheuttaman kallistuksen merkitys vähenee.1. Ohjausgeometria ei muutu vauhdin mukana (vain vauhdin muutokset vaikuttavat).
2. Lisäksi, takarenkaan hyrrävoimat pyrkivät estämään kallistumista ja siten haittaavat kääntymistä.
Eli hyrrävoimat kyllä huonontavat ohjautuvuutta nopeuden noustessa, eivät niitä paranna. Tämähän oli se alkuperäinen väitteeni.
Muutenhan kaarreajo vain helpottuisi vauhdin noustessa.
Sitten eri asia on se, miten erikokoisten renkaiden hyrrävoimat suhteutuvat toisiinsa. Pienemmässä on (samassa vauhdissa) suurempi kierrosnopeus mutta pienempi massa. En nyt muista noita hyrrävoimien laskentakaavoja, mutta ehkäpä voit valistaa... - Stadisti
vastaväittäjä kirjoitti:
1. Ohjausgeometria ei muutu vauhdin mukana (vain vauhdin muutokset vaikuttavat).
2. Lisäksi, takarenkaan hyrrävoimat pyrkivät estämään kallistumista ja siten haittaavat kääntymistä.
Eli hyrrävoimat kyllä huonontavat ohjautuvuutta nopeuden noustessa, eivät niitä paranna. Tämähän oli se alkuperäinen väitteeni.
Muutenhan kaarreajo vain helpottuisi vauhdin noustessa.
Sitten eri asia on se, miten erikokoisten renkaiden hyrrävoimat suhteutuvat toisiinsa. Pienemmässä on (samassa vauhdissa) suurempi kierrosnopeus mutta pienempi massa. En nyt muista noita hyrrävoimien laskentakaavoja, mutta ehkäpä voit valistaa...>1. Ohjausgeometria ei muutu vauhdin mukana
>(vain vauhdin muutokset vaikuttavat).
Vauhdin muutokset menevät ohjausgeometriassa kauheaan nysväykseen, johon en uppoudu, vaikka luulit muuta. Nopeus sinänsä vaikuttaa paljon siihen millä pyörää ohjataan (etujätön tukipistetä liikuttamalla vai hyrrävoimalla kallistamalla)
>2. Lisäksi, takarenkaan hyrrävoimat pyrkivät
>estämään kallistumista ja siten haittaavat >kääntymistä.
Kyllä vain.
Loppupäätelmät:
1. Koska voidaan todeta, että skootterissa on pienemmät pyörät (heikommat hyrrävoimat), niin skootteri on rimpula ja hirvittävä ohjattava mutkissa -> Vaarallinen kapine.
2. Eri säikeessä todettiin toimestani jo pitävästi, että etujättö on skoottereissa olematon -> vaikea ja epäjohdonmukainen hallita -> Vaarallinen kapine.
Jos hyrrävoimat kiinnostavat, niin kysy googlelta euleria (?), minua ne eivät kiinnosta nyt niin hurjasti, mutta sen sijaan XX odottaa tuolla kovasti mutkikkoon pääsyä.
Hauskoja kilometreja sillä vekottimellasi, mikä ihmetys se sitten onkaan. Olkoot hyrrävoimat kanssasi! - vastaväittäjä
Stadisti kirjoitti:
>1. Ohjausgeometria ei muutu vauhdin mukana
>(vain vauhdin muutokset vaikuttavat).
Vauhdin muutokset menevät ohjausgeometriassa kauheaan nysväykseen, johon en uppoudu, vaikka luulit muuta. Nopeus sinänsä vaikuttaa paljon siihen millä pyörää ohjataan (etujätön tukipistetä liikuttamalla vai hyrrävoimalla kallistamalla)
>2. Lisäksi, takarenkaan hyrrävoimat pyrkivät
>estämään kallistumista ja siten haittaavat >kääntymistä.
Kyllä vain.
Loppupäätelmät:
1. Koska voidaan todeta, että skootterissa on pienemmät pyörät (heikommat hyrrävoimat), niin skootteri on rimpula ja hirvittävä ohjattava mutkissa -> Vaarallinen kapine.
2. Eri säikeessä todettiin toimestani jo pitävästi, että etujättö on skoottereissa olematon -> vaikea ja epäjohdonmukainen hallita -> Vaarallinen kapine.
Jos hyrrävoimat kiinnostavat, niin kysy googlelta euleria (?), minua ne eivät kiinnosta nyt niin hurjasti, mutta sen sijaan XX odottaa tuolla kovasti mutkikkoon pääsyä.
Hauskoja kilometreja sillä vekottimellasi, mikä ihmetys se sitten onkaan. Olkoot hyrrävoimat kanssasi!Faktat:
1. Kaksipyöräisen kääntäminen kovassa vauhdissa on vaikeampaa kuin hitaassa.
2. Ohjausgeometria ei vauhdin myötä muutu.
Päätelmä:
Hyrrävoimat vaikeuttavat kurviin ohjaamista kovassa vauhdissa.
Pyöräni on Yamaha Tmax, jonka etujättö (95mm), pitkä akseliväli (1575mm), jousitustekniikka, maksimikallistuskulma (50 astetta) jne. tekevät ajamisen sekä vakaaksi että hauskaksi, mutkateillä ja motareilla.
Isot (500cc ja ylöspäin) matkaskootterit (esim TMAX ja Burgman) ovat uusia ja suhteellisen harvinaisia liikenteessä ja niihin eivät perinteiset skootteri-stereotypiat istu. - Turo--Inkeri
vastaväittäjä kirjoitti:
Faktat:
1. Kaksipyöräisen kääntäminen kovassa vauhdissa on vaikeampaa kuin hitaassa.
2. Ohjausgeometria ei vauhdin myötä muutu.
Päätelmä:
Hyrrävoimat vaikeuttavat kurviin ohjaamista kovassa vauhdissa.
Pyöräni on Yamaha Tmax, jonka etujättö (95mm), pitkä akseliväli (1575mm), jousitustekniikka, maksimikallistuskulma (50 astetta) jne. tekevät ajamisen sekä vakaaksi että hauskaksi, mutkateillä ja motareilla.
Isot (500cc ja ylöspäin) matkaskootterit (esim TMAX ja Burgman) ovat uusia ja suhteellisen harvinaisia liikenteessä ja niihin eivät perinteiset skootteri-stereotypiat istu.koska jos oikein muistan, eikös siinä ole moottori kiinni rungossa, siis hieman kuten prätkässä, eikä heilumassa takaswingin osana, kuten skoottereissa yleensä? Ja eikös sen runkokin ole enempi prätkän mallinen (ei avointa jalkatilaa?)
Mikäli muistan nämä oikein, niin ei se teknisesti katsottuna edes ole skootteri vaan ennemminkin automaattivaihteinen, pienipyöräinen mp.
Burgman taas on perinteista skootteriteknologiaa (vaikka vaihteistot ym olisi miten hienot), sillä ei mihinkään ihmetekoihin mutkatieajossa
kannata ryhtyä. . TMaxia en ole ajanut, se voikin olla aivan toista maata perinteiseen skubuun verrattuna. - vastaväittäjä
Turo--Inkeri kirjoitti:
koska jos oikein muistan, eikös siinä ole moottori kiinni rungossa, siis hieman kuten prätkässä, eikä heilumassa takaswingin osana, kuten skoottereissa yleensä? Ja eikös sen runkokin ole enempi prätkän mallinen (ei avointa jalkatilaa?)
Mikäli muistan nämä oikein, niin ei se teknisesti katsottuna edes ole skootteri vaan ennemminkin automaattivaihteinen, pienipyöräinen mp.
Burgman taas on perinteista skootteriteknologiaa (vaikka vaihteistot ym olisi miten hienot), sillä ei mihinkään ihmetekoihin mutkatieajossa
kannata ryhtyä. . TMaxia en ole ajanut, se voikin olla aivan toista maata perinteiseen skubuun verrattuna.Joo, tuo moottori on kiinni rungossa, eli on siis jousitettua massaa ja samalla painonjakauma eteen/taakse on saatu aika optimiksi (47-53 taitaa olla).
Jalkatila on "puoliavoin", puoleenväliin asti peittää "keskikonsoli" (polvia en saa yhteen ajosaappaat jalassa). - Teknikko.
Taidat olla niitä "uusmotoristeja", jotka "osaavat ja tietävät kaiken", mutta tiedot ja taidot ovatkin pelkkää haavetta, niinkuin muillakin "uusavuttomilla".
Puhu vähemmän ja tee enemmän, niin ehkä opit jotain. Ota scootteri allesi ja lähde Alpeille testaamaan, höyryä sen jälkeen lisää. - Stadisti
Teknikko. kirjoitti:
Taidat olla niitä "uusmotoristeja", jotka "osaavat ja tietävät kaiken", mutta tiedot ja taidot ovatkin pelkkää haavetta, niinkuin muillakin "uusavuttomilla".
Puhu vähemmän ja tee enemmän, niin ehkä opit jotain. Ota scootteri allesi ja lähde Alpeille testaamaan, höyryä sen jälkeen lisää.Aika harvalla on varaa tulla mussuttamaan minulle noista asioista, mutta sinulle sitä taitaa olla.
Alpeille ei tulisi mieleenkään lähteä millään helvetin skootterilla :D Juttu on näet niin, että mieluummin nautin, kuin kärsin ;)
Alppeja ei sitäpaitsi ylitellä muutenkaan ilman turboa :) - Viisas.
Stadisti kirjoitti:
Aika harvalla on varaa tulla mussuttamaan minulle noista asioista, mutta sinulle sitä taitaa olla.
Alpeille ei tulisi mieleenkään lähteä millään helvetin skootterilla :D Juttu on näet niin, että mieluummin nautin, kuin kärsin ;)
Alppeja ei sitäpaitsi ylitellä muutenkaan ilman turboa :)Ei Alppeja ylitellä, Alpeilla ajellaan.
Tyhmyyttä ei voi mitata, se on mittaamaton. - Humanoidi-Juntunen
Stadisti kirjoitti:
Aika harvalla on varaa tulla mussuttamaan minulle noista asioista, mutta sinulle sitä taitaa olla.
Alppeja ei sitäpaitsi ylitellä muutenkaan ilman turboa :)"Alppeja ei sitäpaitsi ylitellä muutenkaan ilman turboa :)"
Eipäs nyt sotketa söhmin sisäpiirivitsejä tänne. - Stadisti
Humanoidi-Juntunen kirjoitti:
"Alppeja ei sitäpaitsi ylitellä muutenkaan ilman turboa :)"
Eipäs nyt sotketa söhmin sisäpiirivitsejä tänne.en voinut olla mainitsematta ;)
- skootteri ja
auto on auto.
prätkä on prätkä,eikä välitä muista.
Suomeksi: turha vertailla.- mitä varten
ne tulee prätkäfoorumille höpöttään jostain skoottereista...
Aika kornia? - Tsainarules
mitä varten kirjoitti:
Aika kornia?Jos vain tyhmä, niin lueppas se aloitus toiseen kertaan, niin jospa valkenis.
- Motoristi.
mitä varten kirjoitti:
Aika kornia?Me kokeneemmat motoristit emme ole niin paskantärkeitä, että minkälaisista kaksipyöräisistä vaihdamme mielipiteitä. Meillä monilla on myös mopoja, emmekä katso niitäkään kieroon, vaan arvostamme mitä itsekukin harrastaa ja minkälaisella kaksipyöräisellä ajelee. Valitettavasti tämä motoristikulttuuri on viimevuosina mennyt alaspäin teikäläisten kusipäiden takia.
- moottoripyöräksi
Motoristi. kirjoitti:
Me kokeneemmat motoristit emme ole niin paskantärkeitä, että minkälaisista kaksipyöräisistä vaihdamme mielipiteitä. Meillä monilla on myös mopoja, emmekä katso niitäkään kieroon, vaan arvostamme mitä itsekukin harrastaa ja minkälaisella kaksipyöräisellä ajelee. Valitettavasti tämä motoristikulttuuri on viimevuosina mennyt alaspäin teikäläisten kusipäiden takia.
Hyvä, löytyyhän asiaakin ja tosi outoa että juuri tietty ryhmä ei kaikki mutta useat motoristit voi tehdä itsensä niin yksinkertaisen rajoittuneiksi. Skotet on hienoja ja leppoisia menopelejä, itsekin joskus paljon niillä ajellut ja kierrellyt. Tuosta kieroon katsomisesta sen verran että myös tapoihini kuuluu moikata kaikkia joiden lapanen nousee, eikä huonompi ole mopedistikaan. Mielipiteitä on laidasta laitaan ja pitää muistaa mitkä ovat omia ei tarvitse olla yleisiä. Sanoo Hondamies!
- skootteri
moottoripyöräksi kirjoitti:
Hyvä, löytyyhän asiaakin ja tosi outoa että juuri tietty ryhmä ei kaikki mutta useat motoristit voi tehdä itsensä niin yksinkertaisen rajoittuneiksi. Skotet on hienoja ja leppoisia menopelejä, itsekin joskus paljon niillä ajellut ja kierrellyt. Tuosta kieroon katsomisesta sen verran että myös tapoihini kuuluu moikata kaikkia joiden lapanen nousee, eikä huonompi ole mopedistikaan. Mielipiteitä on laidasta laitaan ja pitää muistaa mitkä ovat omia ei tarvitse olla yleisiä. Sanoo Hondamies!
Tätä viestiketjua selatessa syntyi pöntössä päätös etten nosta lapaa kun motoristi pyörineen tulee vastaan.....kaikesta huolimatta nostan räpylän vaikkei "vastausta" saisikaan tai vedetään moikkaus takaisin kun huomataan että se onkin lälläripyörä. Onneksi on näitä fixuja motoristeja, kuten sinä hondamies, jotka ajattelee omilla aivoilla ja antaa arvon myös näille skudulla ajaville.
Siis ajan edelleen skudulla mutkaista tietä näkymättömiin vielä toiset 50000 km.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Perintovero 100 prosenttiin, työeläkkeet ja maataloustuet pois
Noilla eväillä lähden tasapainottamaan valtiontaloutta ja korjaamaan työntekijöiden palkkakuoppaa nostamatta työnantajie4146813Riikka runnoo: polttoöljyn hinta nousi maaliskuussa 40 prosenttia
Onko irvistelijällä sakset hävinneet, vai miksei osaa leikata polttoaineiden hintaa kansalaisten kukkarolle sopivalle ta924362Dannysta tulee isä 83-vuotiaana
Huh huh sentään sellaista naista, joka laitattaa itsensä paksuksi ikälopulle papalle ! Ajatellaanko lapsen oikeuksia oll1044348Purra ryöväsi Marinin Itä.-Suomelle neuvottelemat EU-rahat
Perust vihaavat suomalaisia, mutta eritoten itäsuomalaisia. "Osa kaksikäyttörahoista on alun perin Itä- ja Pohjois-Suom473704Miksi persut hyökkäävät jatkuvasti henkilöitä päin?
Miksei persut yritä lainkaan korjata asioita, vaan koko ajan haukkuvat henkilöitä? Ei tuollaisilla turvanpieksäjillä ole1373668Seida Sohrabi: Suomi ei ole rasistinen maa
Seidalta taas täyttä asiaa. Miksi punavihreät naiset eivät pysty samaan - no se ideologia estää. "Meillä on valitettava1583667Demariskandaali! Eveliina Heinäluoma (sdp) kahmii kaikki Hitas asunnot itselleen!
Heinäluoma on ostanut useita yhteiskunnan tukemia, hintasäännösteltyjä asuntoja itselleen! Ei ihme, että Hitas on ollut2483579Ketkä haukkuu suomalaisten ÄO:tä?
Siinä on kaksi vaihtoehtoa, joko siis rutiköyhä vajaaälyinen vasuri tai venäläinen. Kyllähän täällä käy suomenvenäläisi413133Pääsiäisen kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä kirjoitus kertoo Riikka Purrasta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus pursuaa halveksivaa, jopa a143094Demarien sanoin kuvaamaton ahneus - Eveliina Heinäluoma vain yksi esimerkki
Mutta näin se on demari-eliitissä aina ollut, käytännössä siis nämä eliittiin kuuluvat ovat puhtaasti porvareita - Marin1162860