Asunnon remontointi Vaasassa

paljonko maksaa

Onko kenelläkään kokemuksia, mitä maksaa normaalin 3h k-asunnon remontointi. Asunto nyt "peruskuntoinen", mikä tarkoittaa, että noin 5-6 neliön kylpyhuone täytyisi repiä pois ja tilalle moderni laatoitettu kylpyhuone. Uusi WC-istuin, suihkuseinä jne.

Keittiöön tulisi uudet koneet ja keittiökaapit. Lattioihin laminaatti ja seiniin tapettia.

Koska olen asunut Vaasassa vain pari vuotta, niin olisi myös hauska kuulla mitkä remonttiyritykset ovat tehneet työn asianmukaisesti ja mitä on maksanut. Kuinka paljon kulunut työtunteja ja mikä on tuntiveloitus.

20

4563

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Reiska VSA

Niin kyllä tällaiseen remppaan mitä olet kaavaillut niin saa euroja uppoamaan riippuen kyllä materiaalien tasosta mitä laatua vaadit esim. keittönkalusteilta niinikään pesutilaan saa rahaa uppoamaan ja lisäksi urakoitsiajan valinta vaikuttaa kustanuksiin, mutta myös itse jonkinverran remppaa tehneenä arvioisin teetettynä kaikenkaikkiaan kustanuksiltaan sellaiset 30.000-40.000€.Tähän hintaan ei vielä ihan luksusta saa.

• niin...............

Taitaa jäädä kyseinen asunto ostamatta, kun tulee maksamaan remontin kanssa saman millä Konte myy uusia rivitaloasuntoja Gerbyssä ja Sepänkylässä. Itse ajattelin, että 20000 euroa voin panostaa maksimissaan.

• Reiska VSA
        niin............... kirjoitti:

Taitaa jäädä kyseinen asunto ostamatta, kun tulee maksamaan remontin kanssa saman millä Konte myy uusia rivitaloasuntoja Gerbyssä ja Sepänkylässä. Itse ajattelin, että 20000 euroa voin panostaa maksimissaan.

Niin tuo minun hinta "arvio" perustuu siihen ettet tekisi juurikaan itse, mutta omalla työllähän saat kustanksia tiputettua,, niinkuin tuossa eräässä kommentissakin mainittiin että juuri nämä muutat huoneet ovat todella kalliita kunnostettavia eli keittiö, kaapistoineen ja uusine koneineen, sekä lisäksi pesu että wc tilat erityis vaatimuksineen nostavat kustannuksia.Niin muuten tällainenkin asia tiedoksi että verottajan tulee kotitalousvähenyksellä remontoijaa vastaan eli työkustannuksista on60% vähennyskelpoista osuutta jos on siihen systeemiin hyväksytty remppa firma ,, et tällainen juttukin kannattaa huomioida.

• sama huomio
        niin............... kirjoitti:

esimerkki tältä päivältä: 80-luvulla rakennettu huonokuntoinen rivitaloasunto 3h k s, hintapyyntö yli 120000 euroa. Remonttikustannukset 30000-40000 euroa. Lopullinen hinta 150000-160000 euroa.

Uusi rivitaloasunto Gerbyyssä tai Metsäkalliossa, hinta 140000-160000 euroa. Eikä tarvitse hermoilla remonttimiesten ja keittiökaappitoimittajien kanssa, että tuleeko remonttiprojekti valmiiksi tänä vai ensi vuonna

• kyl hintoihinsa

Laitat 2 kalleinta huonetta uusiks...! Keittiön uusiminen, kaapistot, koneet, lattiat ja seinät. Varmaan menee puolet koko remonttihinnasta? Ja kylpyhuone, varmaan puolet loppurahasta? Ja sinänsä laadusta ei kannata tinkiä, se tulee muuten myöhemmin vastaan, äkkiäki!

Miten paljon oot valmis/osaat itse tehdä? Vanhan purkaminen jo sinänsä oma projektinsa, mutta omalla työllä ei sinänsä tulis maksamaan. Eriasia minkälaista jälkee tulee? Ja kaikki pohjatyöt, nekin voi itse tehdä, ainakin määrättyyn pisteeseen asti (vesieristys yms vaatii jo tietoa miten missä ja miksi).

Näitä remonttireiskoja on vaikka minkälaisia, paha mennä suoraan näin tässä sanomaan, kysellä naapureilta, tutuilta yms. Kyl se hyvä löytyy! Ja hinnat on aikalailla samaa sarjaa, kuten aikakin? Pitää tehdä kunnon paperit, ettei sit jälkeenpäin tuu sanomista.

Jos ei itse asiasta paljoa tiedä, remonttimiehet voi pian viedä kuin pässiä narusta. Et ota aluksi joku asiansa osaava työnvalvoja paikalle, ne ainakin tietää jotain!?

Ja kuten tuossa jo olikin, hinta riippuu niin laatu- ja vaatimustasosta. Kyl sillä hinnalla jo jotain "tavallista" saa, mutta kaikki luksus maksaa. Tuplahinnalla saa kyl kunnon laatua yms, mutta hintoihinsa tulee. Toki myös asunnon arvo nousee samalla.

• ......

Pakko melkein laittaa keittiö ja kylpyhuone kuntoon ennen kuin muuttaa sisälle, kun hankala asua remontin keskellä myöhemmin. Itse en paljon remonttihommia osaa tehdä. Ehkä tapetointi ja maalipensselin heiluttelu onnistuu. Mutta eri asia onko jälki yhtä hyvä, mihin ammattimies pystyy. Purkuhommissakin pitäisi olla varmaan työkaluja ja pakettiauto, että roskat saa kuljetettua kaatopaikalle. Mitään luksustasoa en ole ajatellut vaan enemmänkin "tavallista".

• nenenenenee

12 €

• mutta.............

Löytyykö tekijöistä enemmän infoa tuon hinnan lisäksi? Itse laskeskelin, että tuo summa voi juuri ja juuri riittää tarvikkeisiin.

• Pentti Suksi

Remontoijan pitää muistaa eräitä hyvin tärkeitä
      asioita remonttia tehtäessä.
      Ensinnäkin laadi remonttisuunnitelmat ja hyväksytä ne taloyhtiön hallituksella. Taloyhtiön hallitus nimeää töille valvojan. Tämä on turvallisin tie, kuin että, alkaa ominpäin itse tekemään remonttia, sillä remontista on aina osakkeenomistaja vastuussa. LVI ja sähkötyöt
      on aina teetettävä sellaisella remonttifirmalla
      jolla on sertifikaatti. Jos omin teet remontin ja
      tuleekin vesivuoto, olet itse omakohtaisesti vastuussa. Minuklla on esimerkki siitä että teki pimeän työn kanssa kylpyhuoneremontin taloyhtiöltä salaa. Pullisteli sitten kuinka hän sai tehtyä kylpyhuoneremontin. Vuoden päästä tuli hirvittävä homeenhaju ja laatat tippuili seinistä lattiatäytteissä oli enemmän vettä kuin täytteitä. Taloyhtiö joutui purkamaan koko kylpyhuoneen täysin, onneksi se oli 1. kerroksen asukas. Osakas yritti maksattaa korjausremontin taloyhtiöllä mutta hävisi oikeudessa ja sai 10000 euron lisälaskun uudelleen
      remontoidun kylpyhuonmeen täysremontin tarkastuksineen ja korkoineen. Siihen meni koko yksiön hinta.
      Tapetoida ja maalata saa itse, mutta parketti tai laminaattilattian laittamiseen pitää olla taloyhtiön lupa.

Muistakaa se, että rakennuskeskuksessa saa ilmaista neuvontaa ja tässäkin tapauksessa olisi virheeltä vältytty ostamalla rakennuskeskuksesta 12 euron hintaisen RT-kortin.

Nyt on tulossa uusi asunto-osakeyhtiölaki jossa määritellään tarkemmin osakkaan ja yhtiön vastuut.
      Mutta nyt on remonteista osakas aina vastuussa.
      Sitten vielä, jos remontoi, niin ei saa ilman rakennusviraston lupaa sattua kantaviin osiin.

Pentti Suksi

• ihan näinkään...........

Ensinnäkään kaikki LVI-sekä sähkötyöt eivät ole sellaisia että ne täytyy teettää sertifioidulla remppafirmalla,näitä mainitsemiasi töitä tekeviä yrityksiä ei läheskään kaikkia ole laatutarkistettu ja silti heillä on ammattitaito ja lupa tehdä alan töitä.Saniteettialan työt ovat useissa taloyhtiöissä sellaisia että on vaatimuksena sertifioitu yrittäjä.Ei myöskään parketti tai laminaatti lattiapinnoitteena ole taloyhtiön valvonnan piirissä.Että näin oikaisuna.

• Pentti Suksi
        ihan näinkään........... kirjoitti:

Ensinnäkään kaikki LVI-sekä sähkötyöt eivät ole sellaisia että ne täytyy teettää sertifioidulla remppafirmalla,näitä mainitsemiasi töitä tekeviä yrityksiä ei läheskään kaikkia ole laatutarkistettu ja silti heillä on ammattitaito ja lupa tehdä alan töitä.Saniteettialan työt ovat useissa taloyhtiöissä sellaisia että on vaatimuksena sertifioitu yrittäjä.Ei myöskään parketti tai laminaatti lattiapinnoitteena ole taloyhtiön valvonnan piirissä.Että näin oikaisuna.

LVI- ja sähkötyöt on ehdottomasti suoritettava
        ammattifirmalla joka vastaa työn laadusta. Isännöitsijänä minä vaadin sertifioidun remonttifirman ja nyt uuteen lakiin tulee tästä selkeät määräykset. Näistä on useampi Korkeimman oikeuden ennakkopäätökset ja myös hovioikeuksien
        päätökset. Seuraan hyvin tarkasti alan lain kehitystä ja päivitän tietojani.
        Ensinnäkin remonttifirmalla on syytä olla vastuuvakuutus voimassa, sekä muut asiat kuten ennakkoperintä ja arvonlisäveroasiat. Minulla on vankka kokemus ns. "ammattikaverin" töistä. Tästä on olemassa KKO:n päätös että työn teettäjä on vastuussa remonttifirman töistä 10 vuotta. Teettäjä voi hakea vahingonkorvausta remppafirmalta, että taloyhtiö ei vastaa luvattomista töistä. Aina kun tehdään LVI- ja sähkötöitä, kylpyhuoneremonttia tai rakennetaan sauna on siitä tehtävä ilmoitus taloyhtiön isännöitsijälle ja hän antaa hallituksen hyväksyttäväksi. Hallitus tarkastaa piirustukset
        ja katsoo onko remontti sen laatuinen että tarvitaanko rakennuslupa. Hallitus valtuuttaa remontin tarkastajan. Siltikään tämä ei poista remontin teettäjän vastuuta. Remontin tekijän on syytä antaa takaus tehdystä työstä. Parketti- ja laminaattitöistä pitää olla taloyhtiön lupa. Alakerran asukkaan on tosi ikävä kuunnella askelten paukutus yläkerrasta. Tästä on oikeus antanut lainvoimaisen tuomion lattian purkamisesta. Siinä on kyseessä kunnollinen äänieristys ja siitä jos se epäonnistuu joutuu taloyhtiö vastuuseen. Kiinteistöala on tänään
        vaikka on vanhalaki vielä voimassa aika tiukasti säädelty. Minä saan aina kiinteistöalan tuoreet oikeuskäytännöt kuukausittain ja kiinteistöalan juristien selvitykset miten lakia tulee alalla noudattaa.

Remontin teettäjän on syytä tarkistaa juridiset vastuunsa ennen remontin tekoa. Minulla on kokemus itselläni mitä oli "remonttimiehen" työt. Tuli kaikkiaan maksamaan muutaman neliön remontointi yli 25000 euroa. Kaikkiaan, lisättynä käräjöintikulut jotka tuli 10000 euroa, taloyhtiö voitti. Taloyhtiön hallitus päätti kylpyhuoneen purkamisesta ja teetätti työn remontoijan laskuun
        sertifioidulla korjausfirmalla. Kun aiheesta kirjoitan niin jotain kokemuksellisesti tiedän.

Pentti Suksi

• vieresestä pöydästä
        Pentti Suksi kirjoitti:

ammattifirmalla joka vastaa työn laadusta. Isännöitsijänä minä vaadin sertifioidun remonttifirman ja nyt uuteen lakiin tulee tästä selkeät määräykset. Näistä on useampi Korkeimman oikeuden ennakkopäätökset ja myös hovioikeuksien
        Ensinnäkin remonttifirmalla on syytä olla vastuuvakuutus voimassa, sekä muut asiat kuten ennakkoperintä ja arvonlisäveroasiat. Minulla on vankka kokemus ns. "ammattikaverin" töistä. Tästä on olemassa KKO:n päätös että työn teettäjä on vastuussa remonttifirman töistä 10 vuotta. Teettäjä voi hakea vahingonkorvausta remppafirmalta, että taloyhtiö ei vastaa luvattomista töistä. Aina kun tehdään LVI- ja sähkötöitä, kylpyhuoneremonttia tai rakennetaan sauna on siitä tehtävä ilmoitus taloyhtiön isännöitsijälle ja hän antaa hallituksen hyväksyttäväksi. Hallitus tarkastaa piirustukset
        ja katsoo onko remontti sen laatuinen että tarvitaanko rakennuslupa. Hallitus valtuuttaa remontin tarkastajan. Siltikään tämä ei poista remontin teettäjän vastuuta. Remontin tekijän on syytä antaa takaus tehdystä työstä. Parketti- ja laminaattitöistä pitää olla taloyhtiön lupa. Alakerran asukkaan on tosi ikävä kuunnella askelten paukutus yläkerrasta. Tästä on oikeus antanut lainvoimaisen tuomion lattian purkamisesta. Siinä on kyseessä kunnollinen äänieristys ja siitä jos se epäonnistuu joutuu taloyhtiö vastuuseen. Kiinteistöala on tänään
        vaikka on vanhalaki vielä voimassa aika tiukasti säädelty. Minä saan aina kiinteistöalan tuoreet oikeuskäytännöt kuukausittain ja kiinteistöalan juristien selvitykset miten lakia tulee alalla noudattaa.

Remontin teettäjän on syytä tarkistaa juridiset vastuunsa ennen remontin tekoa. Minulla on kokemus itselläni mitä oli "remonttimiehen" työt. Tuli kaikkiaan maksamaan muutaman neliön remontointi yli 25000 euroa. Kaikkiaan, lisättynä käräjöintikulut jotka tuli 10000 euroa, taloyhtiö voitti. Taloyhtiön hallitus päätti kylpyhuoneen purkamisesta ja teetätti työn remontoijan laskuun
        sertifioidulla korjausfirmalla. Kun aiheesta kirjoitan niin jotain kokemuksellisesti tiedän.

Pentti Suksi

Miten tuo 10 vuoden vastuu remontin tehneelle firmalle ja kahden vuoden vastuu myyjälle sopivat yhteen? Eikö asunnon myyjä vapaudu vastuusta kaksi vuotta kaupan jälkeen ja samalla hetkellä vapautuu remppafirmakin?

• eri juttua
        Pentti Suksi kirjoitti:

Pentti Suksi

Tarkista juttusi kirjoitat kahdesta eri asiasta, ammattifirmoista sekä firmoista joiden työt ovat laatuluokiteltu eli sertifioitu, laki ei edellytä LVI-sekä sähkötöiltä sertifioitua yrittäjää se on taas Sinun lakisi mitä isännöitsijänä vaadit, niinkuin myös laminaatin että myös parkettipinnoitteista. Kosteat tilat ovat sinänsä ihan oma lukunsa.

• Pentti Suksi
        vieresestä pöydästä kirjoitti:

Miten tuo 10 vuoden vastuu remontin tehneelle firmalle ja kahden vuoden vastuu myyjälle sopivat yhteen? Eikö asunnon myyjä vapaudu vastuusta kaksi vuotta kaupan jälkeen ja samalla hetkellä vapautuu remppafirmakin?

Tässä oikeuskäytäntö on täysin selkeä. Asunnon myyjä joka on suorittanut remontin on suorittamastaan remontista oikeudellisessa vastuussa vaikka asuntoa on myyty edelleen jo useammankin kerran. Turun hovioikeuden päätöksen mukaan ja korkein oikeus ei antanut valituslupaa
        oli 11 vuotta kun remontoija tuomittiin vastuuseen.

Minun tapauksessani oli osakkeenomistaja tehnyt remontin täysin pimeästi ja maksoi kaverille pimeää rahaa ja oli iloinen kun oli tehnyt hienon
        remontin ja niin halvalla. Hän myi asuntonsa B:lle joka tuli valittamaan isännöitsijälle eli minulle että hänen asunnossaan oli homeen hajua.
        Menin tarkastuskäynnille ja totesin homelähteeksi
        kylpyhuoneen, koetin kylpyhuoneen seinää ja laatta irtosi ja siitä tihkui vettä. Tilasin
        virallisen kosteusmittaajan paikalle ja kosteus seinissä ja lattiassa oli niin suuri että mittarista ei löytynyt lukemia. Vakuutusyhtiöitten hyväksymä kosteusmittaaja
        tutki myös syyn mistä vaurio johtui, mm. kosteuseeristystä ei oltu kuin vähän sinne tänne roiskittu ja laatat liimattu lastulevyn päälle.
        Otin myös rakennusalan asiantuntijoiden lausunnon
        kosteusvaurion syystä. Ostaja vaati myyjältä vahingonkorvausta asumiskeskeytyksestä ja sairastumisestä homeesta ja vaati myös kaupanpurkua. Kiinteistön hallitus käsitteli asian ja teki yksimielisen päätöksen että remontoija A:n vastattava aiheuttamastaan vahingosta kiinteistö C:lle ja ostaja B:lle.
        Kiintiestö purkautti annettujen ohjeitten mukaankylppärin ja suoritti kuivauksen johon meni aikaa 2 kuukautta. Asiasta neuvottelin kiinteistötuomarin kanssa ja kiinteistöliiton asiantuntijoiden kanssa, joiden kanta oli että
        että on tarkistettava onko urakoitsijalla setifiointi? Koska vakuutusyhtiöt ei ota mielellään muista vastuuta. Asia annettiin vakuutusyhtiölle että se korvaisi vahingon mutta vakuutusyhtiö kieltäytyi korvaamasta. Joten yhtiö katsoi että siitä huolimatta että A:lla on oieus tehdä itse remonttia lainmukaan, mutta työn laatukriteeriot ei täyty joten syntyy vahingonkorvauslain mukainen korvaus vastuu.
        A ei ollut ratkaisuun tyytyväinen ja hän valitti
        käräjäoikeuteen. Hän hävisi jutun käräjäoikeudessa ja tuomittiin 100 %:sesti korvaamaan aiheuttamansa vahinko ja suurimpana syynä oli että hän ensiksikään ei ollut noudattanut työssään hyvää rakennustapaa ja ei ollut remontistaan ilmoittanut taloyhtiölle eikä toimittanut piirustuksia ja työselityksiä ja näin taloyhtiö ei voinut valvoa kuten kuuluu että rakennustapaa noudatetaan. Hänen tuli maksaa taloyhtiölle kaikki remonttikulut, oikeudenkäyntikulut.
        Nimimerkille vastaan että näyttää oikeuslaitos saaneen asiat liittymään yhteen. Jos remontin tekijää ei saada heti selville, silloin se jätetään poliisin tutkittavaksi kuka remontin on tehnyt. Tässä on oikeuslaitos, jonka päätöstä tulee kaikkien noudattaa tehnyt sen ratkaisun
        että vastuu remontista kuuluu 10 vuoden ajan remontin valmistumisesta työn teettäjälle. Luulen että ostajakin tulee vielä vaatimaan
        vahingonkorvausta, ainahan se mahdollisuus on.
        Näitä asioita seuraa kuluttajavirasto ja Sudomen kiinteistöliitto. Tässä minun tapauksessani jota edellä kuvasin oli se hyväpuoli ettei ollut kerrostalon 7 kerros vaan 1 kerros että vahinko pienemmäksi.

Pentti Suksi

• Pentti Suksi
        eri juttua kirjoitti:

Tarkista juttusi kirjoitat kahdesta eri asiasta, ammattifirmoista sekä firmoista joiden työt ovat laatuluokiteltu eli sertifioitu, laki ei edellytä LVI-sekä sähkötöiltä sertifioitua yrittäjää se on taas Sinun lakisi mitä isännöitsijänä vaadit, niinkuin myös laminaatin että myös parkettipinnoitteista. Kosteat tilat ovat sinänsä ihan oma lukunsa.

Olen tarkistanut juttuni ja en kirjoita kuin yhdestä asiasta. Minä puhun om atekoisista remonteista ja varoitan niistä. LVI ja sähkötöitä ei saa tehdä kuka tahansa. Ei asunto-osakeyhtiölaissa ole mainintaa kuka saa tehdä remontiia, mutta yleinen käytäntö ja vakuutusyhtiöt vaatii remontilta laatua. Suurin korvattava ryhmä palovakuutusyhtiöillä on vesivahingot ja palovakuutukset on huimasti kauempana. En ihmettele, että vakuutusyhtiöt kiristää ehtojaan. Jos hyvää rakennustapaa ei noudateta, niin vakuutusyhtiö ei korvaa. Painavin syy että isännöitsijänä joudun pakostakin hakemaan korkealaatuista ja vastuunottavaa remontoijaa on, koska minä edustan osakkeenomistajia.
        Ei oikein käy että huolimaton kostean paikan remontointi maksatetaan muilla osakkailla. Siinä pannaan äkkiä vastuu isännöitsijälle jos määräyksiä ei noudateta. Isännöitsijä on se joka valvoo mitä kiinteistössä tapahtuu. Minulla ei ole omaa lakia vaan minä joudun työssäni noudattamaan Suomen lakia ja oikeuskäytäntöä.

Ei ole minun lakini, että osakkeenomistaja joutui purkamaan ilman lupaa tehdyn parkettilattian koska askeläänet häiritsivät alakerran asukasta. Äänieristeitä ei oltu pantu kuten hyvä rakennustapa edellytti. Oikeuden lainvoimaisella
        päätöksellä ja jota pitää kaikkien noudattaa (ennakkopäätös), parkettilattia piti purkaa, koska ei oltu myöskään haettu siihen taloyhtiön hallituksen lupaa.

Tästä on olemassa oikein taulukot mitä asioita saa tehdä itse ja mitä asioita saa tehdä ammatti-ihminen ja mihin asioihin riittää ilmoitus isännöitsijälle ja mihin asiaan pitää olla taloyhtiön lupa ja mihin pitää hakea rakennusviraston lupa. Huoneistokohtaiseen saunaan pitää olla rakennusviraston lupa ja rakennusvalvoja seuraamassa työn edistymistä

Minä ajan nyt sitä mikä halvinta remonttia, ensinnä tämä tuntuu kalliille, mutta epäonnistunut rermontti tulee hirmuisiin hintoihin remontoijalle. Korkeimman oikeuden päätöksen mukaan 10 vuotta remontoija on vastuussa remontistaan. Kun tilaatte remontoijan, niin ensimmäiseksi tarkistakaa, että vastuuvakuutus on maksettuna ja että se on voimassa. Jos itse remontoi, niin pitää ottaa itselle vastuuvakuutus. Se on vakuutusyhtiön asia hyväksyykö se sinulle vastuuvakuutuksen. Minä vielä huomautan siitä että mitä kirjoitan, ei ole Pentti Suksen säätämiä lakeja, siihen olen liian kevyt ukko. Minä tuon käytännön oikeuskäytäntöä siitä, että tiedetään missä mennään.

Pentti Suksi

• alkuperäinen kysyjä
        Pentti Suksi kirjoitti:

Olen tarkistanut juttuni ja en kirjoita kuin yhdestä asiasta. Minä puhun om atekoisista remonteista ja varoitan niistä. LVI ja sähkötöitä ei saa tehdä kuka tahansa. Ei asunto-osakeyhtiölaissa ole mainintaa kuka saa tehdä remontiia, mutta yleinen käytäntö ja vakuutusyhtiöt vaatii remontilta laatua. Suurin korvattava ryhmä palovakuutusyhtiöillä on vesivahingot ja palovakuutukset on huimasti kauempana. En ihmettele, että vakuutusyhtiöt kiristää ehtojaan. Jos hyvää rakennustapaa ei noudateta, niin vakuutusyhtiö ei korvaa. Painavin syy että isännöitsijänä joudun pakostakin hakemaan korkealaatuista ja vastuunottavaa remontoijaa on, koska minä edustan osakkeenomistajia.
        Ei oikein käy että huolimaton kostean paikan remontointi maksatetaan muilla osakkailla. Siinä pannaan äkkiä vastuu isännöitsijälle jos määräyksiä ei noudateta. Isännöitsijä on se joka valvoo mitä kiinteistössä tapahtuu. Minulla ei ole omaa lakia vaan minä joudun työssäni noudattamaan Suomen lakia ja oikeuskäytäntöä.

Ei ole minun lakini, että osakkeenomistaja joutui purkamaan ilman lupaa tehdyn parkettilattian koska askeläänet häiritsivät alakerran asukasta. Äänieristeitä ei oltu pantu kuten hyvä rakennustapa edellytti. Oikeuden lainvoimaisella
        päätöksellä ja jota pitää kaikkien noudattaa (ennakkopäätös), parkettilattia piti purkaa, koska ei oltu myöskään haettu siihen taloyhtiön hallituksen lupaa.

Tästä on olemassa oikein taulukot mitä asioita saa tehdä itse ja mitä asioita saa tehdä ammatti-ihminen ja mihin asioihin riittää ilmoitus isännöitsijälle ja mihin asiaan pitää olla taloyhtiön lupa ja mihin pitää hakea rakennusviraston lupa. Huoneistokohtaiseen saunaan pitää olla rakennusviraston lupa ja rakennusvalvoja seuraamassa työn edistymistä

Minä ajan nyt sitä mikä halvinta remonttia, ensinnä tämä tuntuu kalliille, mutta epäonnistunut rermontti tulee hirmuisiin hintoihin remontoijalle. Korkeimman oikeuden päätöksen mukaan 10 vuotta remontoija on vastuussa remontistaan. Kun tilaatte remontoijan, niin ensimmäiseksi tarkistakaa, että vastuuvakuutus on maksettuna ja että se on voimassa. Jos itse remontoi, niin pitää ottaa itselle vastuuvakuutus. Se on vakuutusyhtiön asia hyväksyykö se sinulle vastuuvakuutuksen. Minä vielä huomautan siitä että mitä kirjoitan, ei ole Pentti Suksen säätämiä lakeja, siihen olen liian kevyt ukko. Minä tuon käytännön oikeuskäytäntöä siitä, että tiedetään missä mennään.

Pentti Suksi

Aloitin tämän viestiketjun ja halusin tietää remonttien hintoja, tuntimääriä, tuntiveloituksia. Isännöitsijänä sinulla on varmaan näppituntumaa näihin. Kovasti saa lukea erilaista tietoa, kun lueskelee näitä sivustoja. Osittain hintatiedot ovat vanhentuneita ja osittain heitellään älyttömiä lukuja suuntaan ja toiseen.

Ensiasuntoa etsivänä tunnen olevani pahasti eksyksissä. Hyvämaineisen ammattifirman työstä joutuu tietysti maksamaan enemmän, sehän on selviö. Mutta toisaalta tuntuu siltä, että huijatuksi joutumisen riski on todella suuri. Jos työ tehdäänkin hyvin, niin saatat joutua maksamaan liikaa jopa kymmeniä tuhansia. Ei ole sekään mukavaa.

• Pentti Suksi
        alkuperäinen kysyjä kirjoitti:

Aloitin tämän viestiketjun ja halusin tietää remonttien hintoja, tuntimääriä, tuntiveloituksia. Isännöitsijänä sinulla on varmaan näppituntumaa näihin. Kovasti saa lukea erilaista tietoa, kun lueskelee näitä sivustoja. Osittain hintatiedot ovat vanhentuneita ja osittain heitellään älyttömiä lukuja suuntaan ja toiseen.

Ensiasuntoa etsivänä tunnen olevani pahasti eksyksissä. Hyvämaineisen ammattifirman työstä joutuu tietysti maksamaan enemmän, sehän on selviö. Mutta toisaalta tuntuu siltä, että huijatuksi joutumisen riski on todella suuri. Jos työ tehdäänkin hyvin, niin saatat joutua maksamaan liikaa jopa kymmeniä tuhansia. Ei ole sekään mukavaa.

Ei ole helppoa olla remontin tekijän tuolilla. Remontoijaakin on niin monenlaista, hyviä ja huonoja. Yritin tuoda esille näitä perusvaatimuksia ettet tekisi perusvirheitä. Olen minäkin virheitä tehnyt ja koettanut niistä oppia.

Kun remonttia lähdet tekemään, niin mene ensiksi
        Rakennuskeskukseen, siellä on neuvova rakennusmestari ja keskustele hänen kanssaan.
        Hänen antamat neuvot ovat ilmaisia. Sitten osta RT
        kortti maksaa 12 euroa siinä on yksityiskohtaiset ohjeet mikä on hyvä rakennustapa. Jos et jotain ymmärrä niin käy uudestaan kysymässä ja tällä tapaa saat selville hyvän rakennustavan vaikka et itse remontoisikaan. Mutta tiedät valvoa, ettei tehdä silmänlumetta.

Pyydä tarjoukset luotettavilta remonttifirmoilta.
        Minun tapani on yleensä hylätä kallein ja halvin tarjous. Hyvämaineinen rakennusfirma veloittaa paljon, koska sillä on liikaa töitä. Halvimmalla ei ole töitä ollenkaan ja on työn laatukin heikkoa. Ennen kuin työn aloittaa pitää tarkistaa
        että firman asiat on kunnossa, vastuuvakuutus, arvonlisäverot, ennakkoverot ja firman luottotiedot ovat kunnossa. Sertifioidut firmat ei välttämättä ole kaikkein kalleimpia, mutta työnlaadusta on kysymys. Remontoijan itsekin pitää tietää mitä vaatii työltä. Minulla on näppituntumaa hyviin ja huonoihin ratkaisuihin.

Se mistä saa edullisesti rakennustarvikkeita, se onkin yksi hankala kysymys. Jo pelkästään vasaran ostamisella on huimat erot. Se on juoksemista Hartmannilla, Keskolla, Starkissa jne jne. Jo keittiökalusteillakin on huomattavia hintaeroja vaan ei laatueroja. Se on epämukavaa hommaa, mutta siinä kilpailuttamisella tienaa huomattavasti. Olla hintatietoinen. Laatutietoinen. Jos sinulle myydään halvalla, niin pitää kysyä ainakin itseltä, että miksi tämä on niin halpaa? Onko laatu sama kuin kalliilla. Minulla on erilaisia tuote-esittelyjä joita koetan vertailla ja kysellä viimeistä hintatarjousta.

Tässä pitää vielä huomioida että rakennusalan markkinat on nyt ylikuumentuneet ja nyt pyydellään hintoja vaikka mitä. Vuosi pari niin alkaa rakennusalalla tosi alennusmyynnit. Ja remonttien hinnat laskee. Olen itse vähän jarrutellut että kuumin kausi menee ohi.

Pentti Suksi

• Akuutti tilanne
        Pentti Suksi kirjoitti:

Pentti Suksi

Terve -

minulle olisi tärkeä tietää mistä tuo KKO:n päätös löytyy. 5 kuukautta sitten myymäni rivitalo-osakkeen uusi omistaja näet on veloittamassa minua aiemman omistajan vuonna 1999 teettämästä kylppärirempasta aiheutuneista vaurioista.

T. Heikki

• Pentti Suksi
        Akuutti tilanne kirjoitti:

Terve -

minulle olisi tärkeä tietää mistä tuo KKO:n päätös löytyy. 5 kuukautta sitten myymäni rivitalo-osakkeen uusi omistaja näet on veloittamassa minua aiemman omistajan vuonna 1999 teettämästä kylppärirempasta aiheutuneista vaurioista.

T. Heikki

Putkiremontista VahL 2:1 kuuluu seuraavasti: Joka tahallisesti tai tuottamuksellisesti aiheuttaa toiselle vahingon, on velvollinen korvaamaan sen...

WSOY:n lakitieto julkaisusarjassa Tuula Ämmälä "Virhe- erityisesti kuluttajakaupassa ja asuntokaupassa" kirjoitaa:
        "Kylpyhuone remonteissa on olemassa varsin selkeä ja yksityiskohtainen oikeuskäytäntö.

Jos kylpyhuoneremontti on tehty huolimattomasti tai tuottamuksellisesti. Sitten on vielä törkeä huolimattomuus ja törkeä tuottamuksellisuus. Pitää noudattaa hyvää rakennustapaa. ja siitä on olemassa RIL- rakennusohjeet. Helsingin Hovioikeus jonka päätöksestä tuli ennakkopäätös 20.12.2001/3149 (S00/679) että suihkutilan tekijä tai teettäjä on korvausvelvollinen jos se on tehty rakaennustasvan vastaisesti huolimattomasti tai tuottamuksellisesti on korvausvelvollinen vaikka remontista on kulunut yli 10 vuotta.

Pentti Suksi

• remppaa pukkaa

Meillä on myös remppaa ok-talossa tulossa.
      Khh ja kylppäri kokonaan sekä keittö.

Puustellilta ei kannata edes kysyä, on sen verran heikot kokemukset. Hinnat on yli tuplaten muihin isoihin ketjuihin nähden.

Osaako joku heittää jonkun oikeasti hyvän remopnttireiskan nimeä, siis yksityistä timpuria, jolta kannattas ottaa tarjouksia.

Entä, onko kellään heittää vinkkiä, mitä esim. noin 8m2 kylppäri vois tulla peruslaatoilla ja avaimetkäteen periaateella maksamaan. Hehtaarihinta luonnollisesti, esin. jonkun oma kokemus.

Keittiöremontitkin heittelee todella rankasti, riippuen, mistä ottaa. Ite otetaan keittiö.netistä tai Ikealta. Laatu perus köökissä suht samaa, kuin esim. joku Petra, mutta hinnat aivan eriluokkaa. Kokemustakin löytyy tosta ikeasta. Oli helppo pystyttää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      48
      1558
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      26
      1099
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      88
      1064
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      88
      970
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      906
    7. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      855
    8. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      851
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      821
    10. 70
      789
    Aihe