lapset ja siiderijuoma

laija61

Tästä on hiukan epäselvyyttä muiden kanssa.Jotenkin olen ajatellut,että 0,7 % siiderijuoma tai kaupan kotikalja ei ole mitään lasten janojuomaa.Omat lapseni väittävät,että kaikilla muilla kavereilla saavat lapset juoda tätä,melkein kuin mehua,jopa alle kouluikäiset.Mitä olette mieltä?

98

19849

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yks äiti

Selvä alkoholijuoma mikä alkoholijuoma. Lapsille on mehua, vettä, limsaa, maitoa...

• ala-asteen diskossa

koululaiset alkoivat ostaa diskojuomaksi mietoa siideriä.Vanhemmat tekivät yhteisen päätöksen, ja päätös annettiin lähikauppaan tiedoksi ; siideriä EI saa koululaisille myydä!

• esim. sima

simassa saattaa olla saman verran alkoholia, onhan sekin tuote käynyt....

• newsflash

Siis siiderijuomaa saa ostaa kuka tahansa, vaikka alle 18-vuotias. Alkoholituotteen raja menee jossain vähän yli 1% haminoilla. Piimässä on yhtä paljon alkoholia kuin ko. siiderijuomassa. Kauppa voi kuitenkin ihan vapaasti kieltää myymästä ko. tuotetta lapsille, mutta laki ei sitä kiellä.

• amatsoniq

Joo, sama tieto minullakin että ei siiderijuoma mikään alkoholijuoma ole eikä sitä sellaisena pidä kohdella. Aika paljon saa juoda että siitä mihinkään humalaan tulee, sitäpaitsi se alkoholiprosentti on KORKEINTAAN 0,7 eli voi olla paljon vähemmänkin. Itse menin parikymppisenä ala-asteikäisen pikkusiskoni kanssa lähikauppaan ostamaan saunaillaksi tätä nimenomaista siiderijuomaa ja kaupan tuttu täti alkoi kyselemään papereita. Sanoin ettei ole mukana kun jäivät kotiin kun en arvannut että siiderijuoman ostoon sellaisia vaaditaan. Vähän nuivana täti möi. Äitini sanoi kotiin tultuamme että on joskus laittanut ala-asteikäiset pikkusiskoni ostamaan kyseistä juomaa samasta lähikaupasta ja aina ovat myyneet.

• mööööö

Alkoholilaki on muuttunu enää ei lapset saa ostaa kaupasta siideriä tai ykkösolutta..Kaupan seinällä hokasin sellasen lapun

• eräs äiti
        amatsoniq kirjoitti:

Joo, sama tieto minullakin että ei siiderijuoma mikään alkoholijuoma ole eikä sitä sellaisena pidä kohdella. Aika paljon saa juoda että siitä mihinkään humalaan tulee, sitäpaitsi se alkoholiprosentti on KORKEINTAAN 0,7 eli voi olla paljon vähemmänkin. Itse menin parikymppisenä ala-asteikäisen pikkusiskoni kanssa lähikauppaan ostamaan saunaillaksi tätä nimenomaista siiderijuomaa ja kaupan tuttu täti alkoi kyselemään papereita. Sanoin ettei ole mukana kun jäivät kotiin kun en arvannut että siiderijuoman ostoon sellaisia vaaditaan. Vähän nuivana täti möi. Äitini sanoi kotiin tultuamme että on joskus laittanut ala-asteikäiset pikkusiskoni ostamaan kyseistä juomaa samasta lähikaupasta ja aina ovat myyneet.

Alkoholi mikä alkoholi! Tätä juomaa kun keskenkasvuiset aikainsa juovat humalassa ovat ihankin varmasti. Tästä on sitten hyvä siirtyä vahvempiin juomiin ja kauppojen nurkille odottelemaan josko löytyis joku ostaja. Ja niitähän löytyy! Itse ole lähikauppaan ilmoittanut ettei minun lapsille näitä juomia saa myydä! Energiajuomat pitäisi myös laittaa myyntikieltoon lapsilta. Jopa aikikisia on kärähtänyt ratista juotuaan näitä siidereitä pitkin päivää janojuomana.

• turhake
        mööööö kirjoitti:

Alkoholilaki on muuttunu enää ei lapset saa ostaa kaupasta siideriä tai ykkösolutta..Kaupan seinällä hokasin sellasen lapun

osti joku selkeesti alaikänen poikaporukka tuosta kulmakaupasta vip-päärynäsiiderijuomaa

• mapee

jos juomassa on alkoholia niin sitä ei myydä alaikäiselle ja alkoholijuoman antaminen alaikäiselle on kielletty. Ihan simppeli juttu. Ihan sama onko se millä nimellä ja vahvuudella kun rajaa ei ole muuta kuin joko tai..

Nyt sitten tunnustus.. Meillä ostetaan välillä niitä isoja sidukoita ja lapset saavat sitä kyllä. Ei siis mikään jokapäiväinen juttu, mutta esim vappuna jne on tapa ollut.

Kotikaljan kanssa on sellainen juttu että jos teet sen its eniin siihen tulee alkoholia onhan siinä sokeria ja hiivaa.. Ja ihan hyvä ruokajuoma se on, mutta siis ruokajuoma niin kaupasta kuin kotona valmistettuna.

Janoon on parasta vesi edelleen..

• turhake

syyllistyneeni samaan mainittuina juhlapyhinä,eivät ole vielä ainakaan känniin muutamasta lasillisesta tulleet:)Myös talotoimikunnan erinäisissä pihapippaloissa siiderijuomia on tarjolla ja lapset saavat niitä juoda.Limsa kyllä näille pirpanoille paremmin maistuu.Ehkä se on juhlapyhimä jotenkin hienompaa juoda "niin kuin" aikuiset.Juovat myös simaa ja kotikaljaa jos ja kun niitä tarjolla on.Alkoprosentti suunnilleen sama.

• yks vaan

vaikka noissa kaikissa olisikin saman verran alkoholia, niin siideriä ei voi laskea lasten juomaksi, sillä sillä on erilainen mielikuva kuin esim. piimällä.

"lähdetäämpä siiderille"
      "lähdetäämpä piimälasilliselle"
      "lähdetäämpä simalle"

eli siis selvennökseksi, aikuiset juo kaljaa, siideriä, lonkeroa, viiniä....

• äpä81

"vaikka noissa kaikissa olisikin saman verran alkoholia, niin siideriä ei voi laskea lasten juomaksi, sillä sillä on erilainen mielikuva kuin esim. piimällä.

"lähdetäämpä siiderille"
        "lähdetäämpä simalle"

eli siis selvennökseksi, aikuiset juo kaljaa, siideriä, lonkeroa, viiniä...."

Erittäin samaa mieltä. joko nimike pitäisi sitten vaihtaa, lasten maailmaan sopivaksi, tai siirtää aikuisten mietoihin juomien viereen.

Murrosikäiset aloittavat miedoilla siidereillä, sitten tulee mielikuva, miten vanhempien siideri ja siideri yleensä, vaikuttaa ja alkaakin kiinnostaa enempi kokeilemaan.
        Jostain sitten etsitään ne täysi-ikäiset "hakijat".

Mutta ilmeisemmin tässäkin viestiketjussa on vain ne arvostelijat, jotka eivät ole nuoruudessaan itse kokeilleet, tai vain ummistaavat juuri siksi silmänsä, kun ovat kokeilleet.
        Näinhän se menee...

;)

• ei edes ollut
        äpä81 kirjoitti:

"vaikka noissa kaikissa olisikin saman verran alkoholia, niin siideriä ei voi laskea lasten juomaksi, sillä sillä on erilainen mielikuva kuin esim. piimällä.

"lähdetäämpä siiderille"
        "lähdetäämpä simalle"

eli siis selvennökseksi, aikuiset juo kaljaa, siideriä, lonkeroa, viiniä...."

Erittäin samaa mieltä. joko nimike pitäisi sitten vaihtaa, lasten maailmaan sopivaksi, tai siirtää aikuisten mietoihin juomien viereen.

Murrosikäiset aloittavat miedoilla siidereillä, sitten tulee mielikuva, miten vanhempien siideri ja siideri yleensä, vaikuttaa ja alkaakin kiinnostaa enempi kokeilemaan.
        Jostain sitten etsitään ne täysi-ikäiset "hakijat".

Mutta ilmeisemmin tässäkin viestiketjussa on vain ne arvostelijat, jotka eivät ole nuoruudessaan itse kokeilleet, tai vain ummistaavat juuri siksi silmänsä, kun ovat kokeilleet.
        Näinhän se menee...

;)

näitä alkoholisiidereitä ja olen sentään vähän alta kolmikymppinen! Kyllä muistan lapsuudesta kuinka omenasiideriä myytiin muovipulloissa ja sitä joivat lapsetkin, alkoholia olis siis ehkä tuo 0,2%. Vasta teini-iällä tulivat kauppoihin 4,7 % siiderit ja sitä ei pitkään aikaan pidetty yhtä "haitallisena" ja "kiellettynä" kuin kaljaa tai vastaava määrä kirkasta. Kyllä lapsille sopii antaa näitä kaupan mehusiidereitä, juovathan ne kotikaljaakín tai simaa. Se nyt on taas saivartelua kun jotkut täällä ajattelee, että siideri-sanalla on lapselle jotain kileteistä vaikutusta! Sitä paitsi, myytiinhän muksuna kaupoissa lapsille suklaatupakoitakin ja tuskin moni niiden vaikutuksesta on röökiä alkanut polttaa:)

• Nickelback

Yeb! Kannattaako mielikuvalla leikkiä? Järkipäähän me aikuiset.

• anna simaa

lapsillesi vappuna?? Siinä voi olla jopa enemmän alkoholia kuin tuo 0,7...
      Ett jos jätettäs vouhkaaminen vähemmälle! Jooko?

• äiti 31 ja 2 lasta

juodaan kerran vuodessa, yleensä! Voi lapset silloin sitä juoda lasin pari, eikä ole mikään pakko sitten vouhottaa, että siinä on muuten alkoholia joukossa, siis lasten kuullen.

Siiderijuoma on eri asia. Lapset kuulevat jossain kohtaa, että siinä on alkoholia ja yhdistävät sen muutenkin aikuisten siideri juomaan. Se on sitten hienoa se.

Tästä voidaan ihan vouhottaa, sen takia, että ne lapset kun ajattelevat tästä maailmasta erilailla kuin me aikuiset, emmekä todellakaan aina tiedä miten se lapsi loppujen lopuksi ymmärtää asian. Mukulat ei tartte mitään siidereitä...lordi cola riittää, eikö.

Pienestä asiasta siis voi vouhottaa, jos vaarana on että siitä kasvaa suuri asia!!!!!

• colassa on
        äiti 31 ja 2 lasta kirjoitti:

juodaan kerran vuodessa, yleensä! Voi lapset silloin sitä juoda lasin pari, eikä ole mikään pakko sitten vouhottaa, että siinä on muuten alkoholia joukossa, siis lasten kuullen.

Siiderijuoma on eri asia. Lapset kuulevat jossain kohtaa, että siinä on alkoholia ja yhdistävät sen muutenkin aikuisten siideri juomaan. Se on sitten hienoa se.

Tästä voidaan ihan vouhottaa, sen takia, että ne lapset kun ajattelevat tästä maailmasta erilailla kuin me aikuiset, emmekä todellakaan aina tiedä miten se lapsi loppujen lopuksi ymmärtää asian. Mukulat ei tartte mitään siidereitä...lordi cola riittää, eikö.

Pienestä asiasta siis voi vouhottaa, jos vaarana on että siitä kasvaa suuri asia!!!!!

kofeiinia, mikä ei ole lapsille sopivaa.

• yks äiti
        colassa on kirjoitti:

kofeiinia, mikä ei ole lapsille sopivaa.

joo, onhan sitä myös kahvissakin, mutta ei kait lapset joka päivä kokista tai kahvia juo?

Sitä paitsi, lapsen maksa kestää kyllä kokiksen, mutta ei alkoholia.

• lapset ja juomat

Siinähän sitä lapsi oppii jo pienestä pitäen, että siideri on kelpo juoma, ja sitten vanhemmat ihmetelle, kun lapsi on 12v. ikäisenä siirtynyt "vähän" vahvempaan siideriin ja sitten viiniin ja viinaan.

Mite te oikein sitten vedätte rajan alkoholin käyttämiseen, jos annatte lapselle mielikuvan, että siiderin juominen on ok? Ja aivan turha selitellä, että siinä lukee siideriJUOMA eikä siideri. Ei lapset sellaista eroa muista. Muistaa vaan, että juotiin siideriä jo pienenä jä ihmettelee sitten, etä miksi vanhemmat ei hyväksy siiderin juontia kun ovat itsekin sitä aikaisemmin lapselle tarjonneet.

Minne se kasvatusnäkökulma on joiltakin vanhemmilta hävinnyt?

• tyttö tuollainen

Vanhempani ovat alkoholisteja, mutta minusta ei tullut alkoholistia, eikä tule. Olen nähnyt juomista kotona ja maistaa on annettu esim. viiniä. Pahaahan se pienestä lapsesta oli. Itse en pidä alkoholin mausta tai humalatuneena olemisesta. Viiniä saatan ottaa muutaman lasillisen vuodessa.

Toisaalta vanhemmat voivat vaikuttaa siihen, missä ympyröissä lapsi alkoholia saa. Onko se kotona vai joku pimeä pullo jostain... En toki kannusta lapsiani juomaan, mutta saavat maistaa jos halua on. Se kielletty kiehtoo ja vanhempana alkaa kiehtoa vielä enemmän. Itse olin humalassa vasta 18-vuotiaana ensimmäisen kerran ja myös viimeisen...

Niin vanhempana ei voi muutakuin toivoa parasta, että oma lapsi valitsee raittiin tien. Loppujen lopuksi valinta on hänellä aikuisiässä. Siinä ei aina auta edes kunnon kasvatus, jos lapsi alkaa juomaan alkoholia...

• lapset ja juomat
        tyttö tuollainen kirjoitti:

Vanhempani ovat alkoholisteja, mutta minusta ei tullut alkoholistia, eikä tule. Olen nähnyt juomista kotona ja maistaa on annettu esim. viiniä. Pahaahan se pienestä lapsesta oli. Itse en pidä alkoholin mausta tai humalatuneena olemisesta. Viiniä saatan ottaa muutaman lasillisen vuodessa.

Toisaalta vanhemmat voivat vaikuttaa siihen, missä ympyröissä lapsi alkoholia saa. Onko se kotona vai joku pimeä pullo jostain... En toki kannusta lapsiani juomaan, mutta saavat maistaa jos halua on. Se kielletty kiehtoo ja vanhempana alkaa kiehtoa vielä enemmän. Itse olin humalassa vasta 18-vuotiaana ensimmäisen kerran ja myös viimeisen...

Niin vanhempana ei voi muutakuin toivoa parasta, että oma lapsi valitsee raittiin tien. Loppujen lopuksi valinta on hänellä aikuisiässä. Siinä ei aina auta edes kunnon kasvatus, jos lapsi alkaa juomaan alkoholia...

oli alkoholisti, ja minäkin join ekan kerran vasta aikuisena ja olin silloin jo muuttanut pois kotoota.

joo, olet oikeassa siinä, että lapsen valinta on aikuisiässä, että miten suhtautuu alkoholiin. Mutta sitä ennen se on vanhempien vastuulla, että mitä lapselle ostetaan kotiin janojuomaksi. Onko se sitten mehua vaiko siiderijuomaa. Mutta ei vanhempien mielestäni kuulu lapsille näyttää mallia, että "otapas tästä siiderijuomaa".

Mitäs sitten jos lapsi maistaakin siiderijuomaa ja tykkää hurjasti mausta? Ja juo sitä paljon ja alkaa haluamaan yhä enemmän ja vahvempaa? Alkoholiin ehtii jokainen lapsi tutustua joko ala-ikäisenä tai täysikäisenä, mutta ei ehkä ala-asteikäistä vielä tartte alkaa totuttamaan siiderin makuun?

• äpä81
        lapset ja juomat kirjoitti:

oli alkoholisti, ja minäkin join ekan kerran vasta aikuisena ja olin silloin jo muuttanut pois kotoota.

joo, olet oikeassa siinä, että lapsen valinta on aikuisiässä, että miten suhtautuu alkoholiin. Mutta sitä ennen se on vanhempien vastuulla, että mitä lapselle ostetaan kotiin janojuomaksi. Onko se sitten mehua vaiko siiderijuomaa. Mutta ei vanhempien mielestäni kuulu lapsille näyttää mallia, että "otapas tästä siiderijuomaa".

Mitäs sitten jos lapsi maistaakin siiderijuomaa ja tykkää hurjasti mausta? Ja juo sitä paljon ja alkaa haluamaan yhä enemmän ja vahvempaa? Alkoholiin ehtii jokainen lapsi tutustua joko ala-ikäisenä tai täysikäisenä, mutta ei ehkä ala-asteikäistä vielä tartte alkaa totuttamaan siiderin makuun?

"Mutta sitä ennen se on vanhempien vastuulla, että mitä lapselle ostetaan kotiin janojuomaksi. Onko se sitten mehua vaiko siiderijuomaa."

Ehei! etkö nää, miten sitä ummistetaan silmät ja koitetaan laistaa vastuusta.
        Täällä palstoilla näkee sitäkin, mitä mieltä ollaan siitä, milloin lapsi päättää, milloin aikuinen on vastuussa. Usean logiigan mukaan lapsi jo varhaisessa vaiheessa ( jopa alle 5v.) saa valita, mitä pukee, mitä syö, juo...yms.

Eli lapsi on se veturi ja aikuinen perässä kulkeva vaunu. (nauraa näille lokiigoille.)

Itse olen kanssasi samaa mieltä. Ja on tuota sivusta seurannutkin jopa läheltä, kun yks osteli siiderijuomaa 11v tytölleen... ja 13v tämä tyttö sitten oli jo koulun diskoissa ja kaksin käsin oikeitten siidereiden kimpussa.

Onneksi oli perhe tuttu ja ohjailin tätä tyttöä vähän.

Mutta vastuu oli ensin sillä tytön äitillä!!

• tyttö tuollainen
        lapset ja juomat kirjoitti:

Vesi tai mehu!!! Ei mitään siideriä, eihän esim.simaakaan juoda kuin vappuna. Ehtii noihin alkoholi tuotteisiin tutustua myöhemmin...

• utelias ulla

Kysymys nyt niille, joiden mielestä on siiderijuoma ihan ok juttu lapsille, niin kysyisin seuraavaa...

Ostatteko lapsillenne alkoholitonta oluttakin juomaksi?

• yx normaali

Kun juoma alkoholiton, on ihan sama juoko ne siideriä/olutta/kotikaljaa/viiniä, kunhan se tietty raja ei ylity. Tietenkin olisi paras olla antamatta lapsille mitään alkoholia.

Meillä juhlittaessa lapsi 10v saa kaupan "alkoholitonta" siideriä, jos ei saada alkoholitonta kuohuviiniä, kun me aikuiset otamme ehtaa.

Itse sain 4v ykköskaljaa kun vanhemmat pelasivat marjapussia serkkuni vanhempien kanssa 60-luvulla. Alkoholiongelmaa ei koskaan edes murkkuna ollut.
        Kotona kun aikuiset otti lasillisen viiniä esim, kysyivät aina haluanko maistaa, ja aina sain jos niin halusin. Yleensä riitti kun haistoin. Ei koskaan tarvetta norkoilla kauppojen takana pimeän pullon perässä!Toisin kuin kaverini, joilla kotona ehdoton kielto kaikkeen mikä viittasikin alkoholiin.

• jotka antavat

lastensa, pienienkin , juoda juomia joissa on yhtään alkoholia, ovat erittäin tietämättömiä tai todella tyhmiä.

Käymisprosessin avulla tuotteissa ei koskaan voida tarkasti sanoa , mikä todellinen alkoholiprosentti loppujenlopuksi on.

Esim. keskikaljan prosentti vaihtelee 2,5-4.0 välillä, kukaan ei jokaista pulloa pysty vahtimaan, samoin siiderijuomissa saattaa prosentti nousta jopa 2.0 %. Näin kerrottiin panimolla , käydessämme tutustumassa virvoitusjuoma teollisuuteen.

Ovatko vanhemmat niin alaarvoisia , että omaa syyllisyyttään vaijentaakseen lapsistaankin tekevät alkoholisteja.

Todella kamalaa ja typerää!!!

• laija61

Siksi tämän kyselyn laitoinkin.Olen seurannut yhtä kuolulaista,jonka kotona melko sallivat asenteet ja ympäristö.Lapsi sanoi,että kun tulen nuoreksi,alan myös juoda.Vastasin tähän,että se ei ole mitenkään välttämättömyys.Tähän vastasi"Luuletko,että minä joisin mehua,kun kaikki muut vieressä juo kaljaa."Mitäs siihen sitten sanot.Sen vaan,että aikuiset ei aina ajattele,minkä mallin ja esimerkin lapsilleen antaa.En väitä,että omat kullannuppuni olisivat aina fiksusti,mutta voin ainakin katsoa peiliin ja olla varma siitä,että hyvää esimerkkiä olen pystynyt näyttämään.

• mapee
        laija61 kirjoitti:

Siksi tämän kyselyn laitoinkin.Olen seurannut yhtä kuolulaista,jonka kotona melko sallivat asenteet ja ympäristö.Lapsi sanoi,että kun tulen nuoreksi,alan myös juoda.Vastasin tähän,että se ei ole mitenkään välttämättömyys.Tähän vastasi"Luuletko,että minä joisin mehua,kun kaikki muut vieressä juo kaljaa."Mitäs siihen sitten sanot.Sen vaan,että aikuiset ei aina ajattele,minkä mallin ja esimerkin lapsilleen antaa.En väitä,että omat kullannuppuni olisivat aina fiksusti,mutta voin ainakin katsoa peiliin ja olla varma siitä,että hyvää esimerkkiä olen pystynyt näyttämään.

jokuhan oli asiaa tutkinut sillä radiossa tuli aiheesta juttua taannoin. Siellä siis sanottiin ihan ykskantaa että kodin asenne alkoholiin vaikuttaa nuoren alkoholin käyttöön kaikkein eniten. Siis se on todella iso asia mitä vanhemmat viestii eikä mikään pikkujuttu. Haastateltava sanoi nimenomaan että kotien ei pidä ollenkaan väheksyä omaa rooliaan esimerkkinä ja asenteiden muokkaajana jne.

Vaikka moni alkkis perheen lapsi on raivoraitis niin tunnettu tilasto on että alkoholistivanhemmat altistaa lapsen monisatakertaisesti mm sen kautta että omat kokeilut pystyy aloittamaan todella nuorena jne. Sen sijaan alkoholismi on harvinaista mikäli vanhemmat ovat täysin absolutisteja. Aina on poikkeuksia, mutta sioista on noit atilastojakin jotka antavat aika hyvin kyllä suuntaa jos ei koko totuutta.

Siis ei ole todella pikkujuttu antaa lupa maistaa kotona. lupa maista akun on lupa maistaa??

• ihmettelijä2

Miten vanhemmat vaientavat syyllisyytensä tarjoamalla siiderijuomaa? Mikä syyllisyys? En ymmärtänyt väitettäsi. Ja sitäpaitsi, siiderijuomaa tai kunnon alkoholipitoista juomaa tarjoamalla lapselle tai aikuiselle, ei kenestäkään saada alkoholistia aikaiseksi.

• äpä81
        ihmettelijä2 kirjoitti:

Miten vanhemmat vaientavat syyllisyytensä tarjoamalla siiderijuomaa? Mikä syyllisyys? En ymmärtänyt väitettäsi. Ja sitäpaitsi, siiderijuomaa tai kunnon alkoholipitoista juomaa tarjoamalla lapselle tai aikuiselle, ei kenestäkään saada alkoholistia aikaiseksi.

"Ja sitäpaitsi, siiderijuomaa tai kunnon alkoholipitoista juomaa tarjoamalla lapselle tai aikuiselle, ei kenestäkään saada alkoholistia aikaiseksi."

Samalla logiikalla: anfetamiinia, kokaa, pilvee tai marihuanaa tarjoamalla lapselle tai aikuiselle, ei kenestäkään saada huumedyykkaria aikaiseksi.

MORAALITONTA, sekä VASTUUTONTA.

• ihmettelijä2
        äpä81 kirjoitti:

"Ja sitäpaitsi, siiderijuomaa tai kunnon alkoholipitoista juomaa tarjoamalla lapselle tai aikuiselle, ei kenestäkään saada alkoholistia aikaiseksi."

Samalla logiikalla: anfetamiinia, kokaa, pilvee tai marihuanaa tarjoamalla lapselle tai aikuiselle, ei kenestäkään saada huumedyykkaria aikaiseksi.

MORAALITONTA, sekä VASTUUTONTA.

Taidat nyt yksinkertaistaa liikaa. Alkoholismia ja huumeriippuvuutta ei voi verrata toisiinsa. Alkoholismi kehittyy yleensä ajan kanssa kun taas huumeaddiktio voi tulla ja tulee usein kerrasta. Vastuu tarjoajalla on siis aivan eri. Huumeen myyminen ja tarjoaminen on aina rikos, mutta alkoholijuoman tarjoaminen vain alaikäiselle on rikos.

Tämä keskustelu kuulostaa nyt siltä, että siiderijuomat katsotaan pahaksi koska sana SIIDERI on pullon kyljessä. Jos juoman nimenä olisi vaikka kupliva omppujuoma, tällaista haloota tuskin tulisi. Joku vaan saattaisi ihmetellä, että omppujuomassa onkin alkoholia, ja joku toinen vastaisi että onhan piimässäkin.

Melkoista kaksinaismoralismia siis, piimää, omenamehua, kotikaljaa, simaa tms. alkoholipitoisia kyllä tarjotaan lapselle mutta ei sitä kamalaa SIIDERIÄ, vaikka siinä voi olla jopa vähemmän alkoholia kuin noissa edellä mainituissa, mutta kun sen nimi on se SIIDERI.

• utelias ulla
        ihmettelijä2 kirjoitti:

Taidat nyt yksinkertaistaa liikaa. Alkoholismia ja huumeriippuvuutta ei voi verrata toisiinsa. Alkoholismi kehittyy yleensä ajan kanssa kun taas huumeaddiktio voi tulla ja tulee usein kerrasta. Vastuu tarjoajalla on siis aivan eri. Huumeen myyminen ja tarjoaminen on aina rikos, mutta alkoholijuoman tarjoaminen vain alaikäiselle on rikos.

Tämä keskustelu kuulostaa nyt siltä, että siiderijuomat katsotaan pahaksi koska sana SIIDERI on pullon kyljessä. Jos juoman nimenä olisi vaikka kupliva omppujuoma, tällaista haloota tuskin tulisi. Joku vaan saattaisi ihmetellä, että omppujuomassa onkin alkoholia, ja joku toinen vastaisi että onhan piimässäkin.

Melkoista kaksinaismoralismia siis, piimää, omenamehua, kotikaljaa, simaa tms. alkoholipitoisia kyllä tarjotaan lapselle mutta ei sitä kamalaa SIIDERIÄ, vaikka siinä voi olla jopa vähemmän alkoholia kuin noissa edellä mainituissa, mutta kun sen nimi on se SIIDERI.

tuolla logiikalla voisi sitten lapsille tarjota myös tupakkaa. Sen tarjoaminen on samalla lailla alaikäiselle rikos kuin alkoholin tarjoaminen.

Niin, ja voisihan sitä tupakasta kääräistä "lapsiversion" eli ei laiteta niitä normaaleja täytteitä vaan jotain muuta, niin eipä tule lapsi saaneeksi nikotiinia ym., niin voidaan hurkastella, että eihän lapsi polta tupakkaa!

Siiderijuoman ja "lapsiversio-tupakan" antamisella näytetään lapselle tapa. Tupakasta ja alkoholista on kaikenlaisia vahvuuksia olemassa, mutta en vielä ole koskaan kuullut piimästä, josta tulisi humalaan vaikka ostaisi sitä kaupan vahvinta piimää.

Siis, lapselle luodaan mielikuvia, että mitkä on hyväksyttävää ja mitkä ei.

• ihmettelijä2
        utelias ulla kirjoitti:

tuolla logiikalla voisi sitten lapsille tarjota myös tupakkaa. Sen tarjoaminen on samalla lailla alaikäiselle rikos kuin alkoholin tarjoaminen.

Niin, ja voisihan sitä tupakasta kääräistä "lapsiversion" eli ei laiteta niitä normaaleja täytteitä vaan jotain muuta, niin eipä tule lapsi saaneeksi nikotiinia ym., niin voidaan hurkastella, että eihän lapsi polta tupakkaa!

Siiderijuoman ja "lapsiversio-tupakan" antamisella näytetään lapselle tapa. Tupakasta ja alkoholista on kaikenlaisia vahvuuksia olemassa, mutta en vielä ole koskaan kuullut piimästä, josta tulisi humalaan vaikka ostaisi sitä kaupan vahvinta piimää.

No en minä ole kuullut siiderijuomastakaan, josta olisi tullut humalaa!

Toki tupakan tarjoaminen alaikäiselle on rikos myös. Tupakkaa vaan en käyttänyt esimerkissäni. Lapsiversio-tupakka, mikä älytön ajatus. Se olisikin naurettavaa mutta edelleen, siiderijuoma ei ole alkoholijuomaa joten sen tarjoaminen lapselle ei voi olla mikään huono asia muutoin kuin aikuisten korvien välissä. Ja edelleen sen vuoksi, että nimityksenä on SIIDERI.

Toki aikuiset luovat lapsille ne rajat, mikä on hyväksyttävää ja mikä ei. Aikuisten on kuitenkin hyvä pitää järki kädessä ja tiedostaa, mikä on terveydelle vaarallista. Alkoholijuomat ovat vaarallisia vaikka nimenä olisi mikä, ja alkoholittomat eivät ole vaikkakin se olisi alkoholitonta siideriä, olutta, viiniä tms. Älkööömme olko sokeita nimille ja nimityksille vaan huomioikaamme todelliset asiat!

• ihmettelijä2
        ihmettelijä2 kirjoitti:

Toki tupakan tarjoaminen alaikäiselle on rikos myös. Tupakkaa vaan en käyttänyt esimerkissäni. Lapsiversio-tupakka, mikä älytön ajatus. Se olisikin naurettavaa mutta edelleen, siiderijuoma ei ole alkoholijuomaa joten sen tarjoaminen lapselle ei voi olla mikään huono asia muutoin kuin aikuisten korvien välissä. Ja edelleen sen vuoksi, että nimityksenä on SIIDERI.

Toki aikuiset luovat lapsille ne rajat, mikä on hyväksyttävää ja mikä ei. Aikuisten on kuitenkin hyvä pitää järki kädessä ja tiedostaa, mikä on terveydelle vaarallista. Alkoholijuomat ovat vaarallisia vaikka nimenä olisi mikä, ja alkoholittomat eivät ole vaikkakin se olisi alkoholitonta siideriä, olutta, viiniä tms. Älkööömme olko sokeita nimille ja nimityksille vaan huomioikaamme todelliset asiat!

Jos markkinoille tulisi KOSKENKORVA-merkkinen hammastahna, usea vanhempi varmasti ei käyttäisi sitä lapselleen. Vaikka kyseessä olisi ihan tavallinen hammastahna, mutta koska nimessä on kamala, moraaliton, mielikuvia herättävä aikuisten Koskenkorva, se ei sovi lapselle :D :D

• utelias ulla
        ihmettelijä2 kirjoitti:

Jos ostetaan kaupasta vahvinta siideriä, niin siitä tulee kyllä humalaan. Piimähumalaa ei ole.

Siis, lapsillehan nimenomaan jää kaikista asioista MIELIKUVIA. Teillä ilmeisesti siis annetaan lapsille myös alkoholitonta oluttakin ja asia on ok.

• utelias ulla
        ihmettelijä2 kirjoitti:

Jos markkinoille tulisi KOSKENKORVA-merkkinen hammastahna, usea vanhempi varmasti ei käyttäisi sitä lapselleen. Vaikka kyseessä olisi ihan tavallinen hammastahna, mutta koska nimessä on kamala, moraaliton, mielikuvia herättävä aikuisten Koskenkorva, se ei sovi lapselle :D :D

Itse asiaas, markkonoilla oli jokunen vuosi sitten lasten limua kuohuviinipullon muotoisessa ja kuohuviinipullon näköisessä pullossa. Nimi ei mitenkään viitannut muuhun kuin mehuun (en nyt muista sitä nimeä).

Muistatkos miten sille tuotteelle kävi? Se POISTETTIIN markkinoilta juuri sen takia, että lapset yhdistävät sen MIELIKUVANA aikuisten alkoholipitoiseen kuohuviiniin.

• ihmettelijä2
        utelias ulla kirjoitti:

Jos ostetaan kaupasta vahvinta siideriä, niin siitä tulee kyllä humalaan. Piimähumalaa ei ole.

Siis, lapsillehan nimenomaan jää kaikista asioista MIELIKUVIA. Teillä ilmeisesti siis annetaan lapsille myös alkoholitonta oluttakin ja asia on ok.

"Teillä ilmeisesti siis annetaan lapsille myös alkoholitonta oluttakin ja asia on ok."

Ei tietenkään, lapsemme on vasta viisivuotias joten hänelle ei olut varmasti maistu. Mutta jos hän jossain vaiheessa pyytää alaikäisenä olutta tms. alkoholijuomaa, en tokikaan sitä hänelle tarjoaisi. Voisin tarjota juuri alkoholitonta siideriä, viiniä, olutta tms. opastaen että alle 18 vuotiaana alkoholia ei lain mukaan tule nauttia, mutta alkoholittomat tuotteet ovat sallittuua.

"Jos ostetaan kaupasta vahvinta siideriä, niin siitä tulee kyllä humalaan. Piimähumalaa ei ole."

Hyvä, että toistit toteamukseni piimähumalan mahdottomuudesta. Kertaushan on tunnetusti opintojen äiti. Ja totta tuokin, että jos kaupasta ostetaan vahvinta siideriä siitä tulee humalaan. Vahvimmassa siiderissä kun on alkoholia 4,5 tilavuus%, kun taas siiderijuomassa on alkoholia keskimäärin 0.7 til% eikä näin täytä edes miedon alkoholijuoman määritelmää (väh. 1.2 til%).

• mielikuvia!
        utelias ulla kirjoitti:

Uskon vahvasti oman esimerkin voimaan ja siksi olenkin antanut alaikäisen MAISTAA olutta, viiniä ja muita alkoholijuomia, kun niitä kotona on muillekin tarjottu. Viini ja olut ovat ensisijaisesti aterian kanssa nautittavia juomia, eikä niitä ole tarkoituskaan juoda humaltumiseen asti. Näin toimitaan kaikissa normaaleissa perheissä esim. Ranskassa ja Saksassa. Vanhemmat opettavat kotona lapsilleen, että humaltuminen ei kuulu normaaleihin hyviin tapoihin, sen enempää, kuin lattialle syljeskely.

• että sulla
        mielikuvia! kirjoitti:

Uskon vahvasti oman esimerkin voimaan ja siksi olenkin antanut alaikäisen MAISTAA olutta, viiniä ja muita alkoholijuomia, kun niitä kotona on muillekin tarjottu. Viini ja olut ovat ensisijaisesti aterian kanssa nautittavia juomia, eikä niitä ole tarkoituskaan juoda humaltumiseen asti. Näin toimitaan kaikissa normaaleissa perheissä esim. Ranskassa ja Saksassa. Vanhemmat opettavat kotona lapsilleen, että humaltuminen ei kuulu normaaleihin hyviin tapoihin, sen enempää, kuin lattialle syljeskely.

on ollut aikaa käydä kaikissa "normaleissa" perheissä Ransakassa ja Saksassa. Jätitkö ne epänormalit (joissa alkoholille tunnetaan rajoja?) perhet sitten läpikäymättä?

Niinhän se yleensä menee, että jos kotona on tarvetta käyttää alkoholia, niin verukkeiden turvin sitä myös lapsille tyrkytetään ja selitellään asia mukamas hyväksyttäväksi. Kyllähän sitä juomakulttuuria voi opettaa vasta sittenkin kun ollaan täysi-ikäisiä eikä lapsia.

• logiikalla
        ihmettelijä2 kirjoitti:

"Teillä ilmeisesti siis annetaan lapsille myös alkoholitonta oluttakin ja asia on ok."

Ei tietenkään, lapsemme on vasta viisivuotias joten hänelle ei olut varmasti maistu. Mutta jos hän jossain vaiheessa pyytää alaikäisenä olutta tms. alkoholijuomaa, en tokikaan sitä hänelle tarjoaisi. Voisin tarjota juuri alkoholitonta siideriä, viiniä, olutta tms. opastaen että alle 18 vuotiaana alkoholia ei lain mukaan tule nauttia, mutta alkoholittomat tuotteet ovat sallittuua.

"Jos ostetaan kaupasta vahvinta siideriä, niin siitä tulee kyllä humalaan. Piimähumalaa ei ole."

Hyvä, että toistit toteamukseni piimähumalan mahdottomuudesta. Kertaushan on tunnetusti opintojen äiti. Ja totta tuokin, että jos kaupasta ostetaan vahvinta siideriä siitä tulee humalaan. Vahvimmassa siiderissä kun on alkoholia 4,5 tilavuus%, kun taas siiderijuomassa on alkoholia keskimäärin 0.7 til% eikä näin täytä edes miedon alkoholijuoman määritelmää (väh. 1.2 til%).

varmaan kerrot lapsillesi siinä vaiheessa kun ovat 18v ja ajokortti hankituna, että juoda voi jonkin verran ennen autolla ajamista, mutta pitkäkää sitten huoli, että pysytte tietyn rajan alapuolella, niin poliisi ei voi sakottaa eikä tule merkintää alkoholin vaikutuksen alaisena ajamisesta.

• Kaupan Täti
        mielikuvia! kirjoitti:

Eipä kyllä meidän puulaakissa, eli isossa kaupassa myydä edes noita siideriJUOMIA alle 18-vuotiaille.
        Ja ei myydä edes tulitikkuja/sytkäreitä (lakitekstin sanoin: tupakkatarvikkeita), näin off topic sanottuna.

Oma mielipiteeni on se, että mihin sitä alkoholia siinä siiderijuomassa oikein tarvitaan? Eihän se nyt päähän varmastikaan kovin mene (aikuisella), mutta kyllä minä itse ainakin huomaan että juomassa sitä kuitenkin on, kun tulee sellainen olo!

Että siis te jotka sanotte että se on niin mieto ettei siitä humallu (lapsen maksa ei siedä senkään vertaa alkoa mitä aikuisen,huom!) ja voi antaa lapselle, niin miksei samalla logiikalla ajateltuna voisi ostaa vaan niitä limppareita? Kun eihän niistäkään humallu ;)

Aina limppari on parempi vaihtoehto, kenelle tahansa! Juurihan keväällä oli joku tutkimus jossa tuloksena oli että jo muutama annos päivässä lisää suun alueen-, kurkku- ja mahasyöpää.

Ja mielestäni tämä keskustelunaihe on kyllä ihan absurdi, koska eihän edes pitäisi tarvita keskustella siitä annetaanko alaikäiselle alle 18-vuotiaalle alkoholia. Alkoholin välittäminen alaikäiselle on Suomen Rikoslain mukaan rikos.

• äiti 31 ja 2 lasta
        ihmettelijä2 kirjoitti:

"Vaikka kyseessä olisi ihan tavallinen hammastahna, mutta koska nimessä on kamala, moraaliton, mielikuvia herättävä aikuisten Koskenkorva, se ei sovi lapselle :D :D"

Hei mietippä vähän.

Esimerkki: Naapurin mukulat saa juoda mehua kaljapulloista. Sitten he naureskelevat, että meillä on leikki kaljaa. Saavat muuten myös tuota siiderijuomaa ja samoin naureskelevat, että meillä on siideriä niinku äitilläkin. Eivät he tiedä, että juomassa on myös se pieni määrä alkoholia, mutta jo SANA SIIDERI ON KOVA JUTTU!

Eli kovin hieno asia tuosta pikkulapsille vaan tulee. Ei se olekkaan niin kivaa kun kädessä on pelkkä jaffa pullo, vaan pitää olla SIIDERIÄ TAI KALJAA. Aikuiset esimerkkinä, että tällälailla sitä kuuluu olla kaljapullo kädessä tai siideri kourassa. Onko ihan normaalia?

Eli miksi antaa lapselle tuota juomaa, ei mitään järkeä. Kaiken ne kakarat tuolta maailmalta imee, joten olisin kyllä varovainen ihan tässäkin asiassa.

Kai ne kakarat sitä sitten ehtivät juoda ja maistella ihan tarpeeksi aikuisenakin.

• tehdä !!!!!
        ihmettelijä2 kirjoitti:

Sillä tavoin kun sairaat vanhemmat toimivat, alkoholistit ovat niin äärimmäisen itsekkäitä ihmisiä, että vaientavat senkin pienen vastuuntunteen, joka vanhemmalla yleensä on, tarjoamalla lapsilleen alkoholijuomia , ja vetoavat sitten siihen , että lapsi itse joi, samaan tapan kuin pedofiilit väittää lasten haluavan seksiä heidän kanssaan, puhdistuen näin muka omasta syyllisyydestään, omalla kieroutuneella tavallaan.
        Luovat valheellisen yhteishengen , tietäen kuitenkin kokoajan tekevänsä väärin.
        Opettamalla lapsille jo pienestä pitäen tietyt maut ja tavat tottumukset, lapsi kasvatetaan uskomaan , että näin täytyy olla.
        Kotonani ei käytetty alkoholia, niinpä minäkään en siihen oppinut, mutta tiedän monta perhettä joilla isän ja äidin alkoholin käyttö jatkuu uusissa sukupolvissa.
        Se malli, ja opetus.

• mapee
        ihmettelijä2 kirjoitti:

alkoholismin riski kasva ajopa kuusisataa kertaiseksi kun aloittaa alkoholin käytön alle 16v ja mitä nuorempana sitä isommaksi riski kasvaa. Kyse on siis humalahakuisesta juonnista.

Tutkittu tosiasia on että mitä aiemmin, mitä enemmän ja mitä useimmin sitä todennäköisemmin alkkis. Jos kotona vielä ryypätään niin se on niitti arkkuun..

• elämän kevät
        ihmettelijä2 kirjoitti:

tuo ihmettelijä2 on todennäköisesti keski-ikäinen avioeron kokenut nainen joka ryyppää päivät pääksytysten, ja jo kotoa pois muuttaneet lapset käyvät viikonloppuisin äiskän luona vetämässä kalsarikännejä...
        olihan lapsille tupakan näköisiä purkkapötköjä jotka eu luojan kiitos tajusi kieltää! onhan se selvä et se on siistiä kun on melkeen aito tupakka tai siideri,sit kehutaan kavereille ja ne haluu pistää paremmaks,ja tsadam! siinä on valmis kaaos!

• kassa
        Kaupan Täti kirjoitti:

Eipä kyllä meidän puulaakissa, eli isossa kaupassa myydä edes noita siideriJUOMIA alle 18-vuotiaille.
        Ja ei myydä edes tulitikkuja/sytkäreitä (lakitekstin sanoin: tupakkatarvikkeita), näin off topic sanottuna.

Oma mielipiteeni on se, että mihin sitä alkoholia siinä siiderijuomassa oikein tarvitaan? Eihän se nyt päähän varmastikaan kovin mene (aikuisella), mutta kyllä minä itse ainakin huomaan että juomassa sitä kuitenkin on, kun tulee sellainen olo!

Että siis te jotka sanotte että se on niin mieto ettei siitä humallu (lapsen maksa ei siedä senkään vertaa alkoa mitä aikuisen,huom!) ja voi antaa lapselle, niin miksei samalla logiikalla ajateltuna voisi ostaa vaan niitä limppareita? Kun eihän niistäkään humallu ;)

Aina limppari on parempi vaihtoehto, kenelle tahansa! Juurihan keväällä oli joku tutkimus jossa tuloksena oli että jo muutama annos päivässä lisää suun alueen-, kurkku- ja mahasyöpää.

Ja mielestäni tämä keskustelunaihe on kyllä ihan absurdi, koska eihän edes pitäisi tarvita keskustella siitä annetaanko alaikäiselle alle 18-vuotiaalle alkoholia. Alkoholin välittäminen alaikäiselle on Suomen Rikoslain mukaan rikos.

missä ketjussa kaupan täti on töissä?
        meidän ohjekirjan mukaan vain sytkärit on tupakointivälineitä ja tulitikut on tulentekovälineitä. eli tulitikkuja saamme myydä alle 18v.
        vastaavasti myös siiderijuomat on sallittuja alaikäisille.
        jännä että nämä asiat on niin erilailla eri kaupoissa ja eri ketjuissa. jotain yhtenäisyyttä pitäisi noihin saada, jonkinmoinen lakipykälä :)
        minusta myös olisi aika selkeää, että siiderijuomat ja simat sun muut olis alaikäisiltä kiellettyjä, se helpottaisi myyntitilanteita, eikä tarvisi miettiä et tolle 12-vuotiaalle voin myydä mut enpä taida tuolle 5-vuotiaalle, ja selitellä siinä syitä..

• m_ä_ä
        kassa kirjoitti:

missä ketjussa kaupan täti on töissä?
        meidän ohjekirjan mukaan vain sytkärit on tupakointivälineitä ja tulitikut on tulentekovälineitä. eli tulitikkuja saamme myydä alle 18v.
        vastaavasti myös siiderijuomat on sallittuja alaikäisille.
        jännä että nämä asiat on niin erilailla eri kaupoissa ja eri ketjuissa. jotain yhtenäisyyttä pitäisi noihin saada, jonkinmoinen lakipykälä :)
        minusta myös olisi aika selkeää, että siiderijuomat ja simat sun muut olis alaikäisiltä kiellettyjä, se helpottaisi myyntitilanteita, eikä tarvisi miettiä et tolle 12-vuotiaalle voin myydä mut enpä taida tuolle 5-vuotiaalle, ja selitellä siinä syitä..

Meidän kaupalla, sekä ryhmällä sama ohjeistus
        EI mietoja siidereitä, tulitikkuja, sytkiä
        ALLE 18-V

• saako niitä
        m_ä_ä kirjoitti:

Meidän kaupalla, sekä ryhmällä sama ohjeistus
        EI mietoja siidereitä, tulitikkuja, sytkiä
        ALLE 18-V

myydä alle 18v ???

• mööööööö
        utelias ulla kirjoitti:

onhan niitä jo olemassa.. suklaatupakka :)

• "haukotus"
        saako niitä kirjoitti:

myydä alle 18v ???

on esanssia, ei alkoholia!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• santtura
        ihmettelijä2 kirjoitti:

mee nyh sen kossutahnas kans mettään,kyse on nyt siitä,että siinä siiderijuomassa ON ALKOHOLIA 0,7% ,tai kuten aikaisemmin sanottiin,enemmänkin.

• vastatakseni

lapsen JANOjuomaa on VESI! Ihan kaikkia löpinöitä en jaksanut tarkasti lukea, mutta tiivistettynä; hiertääkö tässä enemmän sana SIIDERI vai tuo pieni alkoholimäärä, joka monesti ylittyy mainitsemassasi kotikaljassa ja lisäksi piimässä (jota jo neuvolassa suositellaan 1vuotiaalle, jos maito ei maistu), simassa yms.???

• michaelle

Kyse on myös mielikuvien antamisesta! Jos lapsi näkee että on ok juoda "siiderijuomaa" niin ei kannata ihmetellä, jos alkaa hetken päästä pyytämään oikeata siideriä.
        En henk.koht. ymmärrä miksi lapsille yleensäkään pitää ostaa mitään missä lukee, että sisältää alkoholia? En minä halua nähdä pieniä lapsia juomassa mietoakaan alkoholijuomaa. Enkä välttämättä isompiakaan! Miksi opettaa lasta "maistamaan" alkoholin makua? Se on niin vahva maku,että maistuu läpi pienemmissäkin määrin..

• ei edes

jaksa juoda semmost makeet siiderii niin pal et siit tulis känniin. En usko et sun lapsist tulee juoppoi jos ostat joskus 0,7% siiderii. Tai voi niist silti tulla vaikket ostaiskaa.

• sinulla ei

ole lapsia , etkä ihan pian saakaan, sulla on vielä pitkä matka vastuulliseksi aikuiseksi.

• ---
        sinulla ei kirjoitti:

ole lapsia , etkä ihan pian saakaan, sulla on vielä pitkä matka vastuulliseksi aikuiseksi.

Se edellinen sano ihan asiaa. Sun lapsista voi tulla alkkiksia tai sitte ei. Vaikka kuinka heristät sormees, niin silti.

• lissak

Siiderijuoma (0,5-0,7%) ei ole luokiteltu alkoholijuomaksi. Sitä saa alaikäiset ostaa itse kaupasta. Tosin jotkut kaupat ovat tehteen nolla toleranssin tässä asiassa, ettei alaikäiselle saa myydä mitään alkoholipitoista juomaa, mukaan lukien tuon siiderijuoman. Tosiasiassa määräys on tullut EU:lta, joka on määrännyt kaikkiin, jossa on jonkin verran alkoholia, merkinnän siitä kuinka paljon tuote sisältää alkoholia. Joskus itse olen kavereiden kanssa laskeskellut, että kuinka paljon tuota siiderijuomaa tulisi juoda, että saisi tavallisen 0,5l siiderin (4,7%) ja se on n. 30 litraa. Eli känniin ei tule jos lapsi juo lasillisen, vaikka saunan jälkeen.

Itselläni on alle kouluikäisiä lapsia, mutta en heille kyllä anna mitään siiderijuomaa tai kotikaljaa (joku rääpö asiassa). Sitten vasta, kun ovat vanhempia (n. 12 vuotiaita) ja vai jos he itse haluavat. Mutta se pitää ainakin sanoa lapsille, että se ei ole oikeaa siideriä ja eikä se maistu oikealta siideriltä. Ettei heille tule kuvaa siitä miltä, että alkoholi on hyvää.

• ???

laskinko väärin, mutta tulokseksi sain,että ,kun lapsi juo litran siiderijuomaa,hän saa saman verran alkoholia kuin puolesta kaljapullosesta

• jepsis-

Suomessa sitten aina jaksetaan vouhottaa tästä alkoholista. Asenne on niin vinoutunut ja epäterve että huhhuh.

Sehän nyt on selvää ettei lapsille kuulu myydä alkoholituotteita. Ja alkoholituotteilla en tarkoita mitään o,7 volttisia juomia, kuten sima tai se ns. siideri. Aikuisetkin vain puhuu kuinka pahasta se alkoholi on, kun he itse eivät ilmeisesti osaa juoda oikein. Alkoholi voi parhaimmillaan olla hyvä "seurustelujuoma" ja lasillinen punaviiniä päivässä tekee hyvää aikuisen sydämelle. Aina annetaan ymmärtää että alkoholin litkiminen tarkoittaa sitä että juo itsensä hirveään humalaan, toteuttaa maksimaalisen tyhmyyden multihuipennuksen mukanaan tuomaa käytöstä ja tulee vatsahuuhtelun kautta kotiin. Harvemmin se kummiskaan ihan noin menee. Alkoholista on vain tehty nuorille se "kielletty hedelmä", eli sitä on pakko kokeilla. Nuoruuteen kuuluvat erinäiset kokeilut, joista alkoholi on pienempi paha, kuin esim. huumeet. Ja alkoholillakaan ei lyödä överiksi jos vanhemmat osaavat opastaa.

...Tai ehkä lyödään, jos siltä tuntuu, mutta siihen ei paljoa sanomiset auta. Nuoret on nuoria ja heitä tulee parhaansa mukaan esimerkillisellä käytöksellään ohjata kohti terveellisempiä elämäntapoja.

Ps. on tässä itsekin lapsena tullut juotua simaa vappuna ja ehkä joskus muulloinkin ja hengissä ollaan ;)

• laija61

Mutta kun noita tilastoja seurailee,niin ehkä osittain aiheestakin vouhkataan.Maksakirroosi on lisääntynyt huimasti,huostanottotilanteessa saattavat lapset ja vanhemmat olla humalassa molemmat.Aikuisilla sellaiset promillet,että ei onnistu pienellä harjoittelulla.Ja oletteko laskeneet,millä juomisella saa(varsinkin nainen) suurkulutuksen rajan täyteen.Onnistuu sellaisella "tissuttelulla",vaIkka ei mitään änkyräkännejä joisikaan.Osaako kaikki pitää rajansa,ettei lipsahda riippuvuuden puolelle?Hauskaa on niin kauan kun menettää tämän aineen hallinnan ja sitten onkin jo kaikkien halveksunnan kohteena.

• äiti 31 ja 2 lasta
        laija61 kirjoitti:

Mutta kun noita tilastoja seurailee,niin ehkä osittain aiheestakin vouhkataan.Maksakirroosi on lisääntynyt huimasti,huostanottotilanteessa saattavat lapset ja vanhemmat olla humalassa molemmat.Aikuisilla sellaiset promillet,että ei onnistu pienellä harjoittelulla.Ja oletteko laskeneet,millä juomisella saa(varsinkin nainen) suurkulutuksen rajan täyteen.Onnistuu sellaisella "tissuttelulla",vaIkka ei mitään änkyräkännejä joisikaan.Osaako kaikki pitää rajansa,ettei lipsahda riippuvuuden puolelle?Hauskaa on niin kauan kun menettää tämän aineen hallinnan ja sitten onkin jo kaikkien halveksunnan kohteena.

Karu tosiasia on juuri nämä mitkä mainitsit

"Mutta kun noita tilastoja seurailee,niin ehkä osittain aiheestakin vouhkataan.Maksakirroosi on lisääntynyt huimasti,huostanottotilanteessa saattavat lapset ja vanhemmat olla humalassa molemmat.Aikuisilla sellaiset promillet,että ei onnistu pienellä harjoittelulla."

Vaikka kyseenalaistankin yleensä tilastot, niin tässä kohtaa pitää paikkansa. Terveydenalan ihmisenä on tullut tuota puoltakin nähtyä ja alkoholi on yks perkele ihmisten joukossa.

Lapset ja nuoret ihannoivat sen käyttöä ja mitä enemmän on nuppi sekasin sen mukavampaa ja hienompaa on. Ampparissa ollessani töissä, haettiin hoitoon ihan hyvän kunnon perheenkin lapsia. Mukulat keskenään vielä kun kehuskelee, niin hyvän mallin saanutkin helposti mukaan lähtee.

Tässä siis pätevä syy, miksi kannattaa lapsiaan moiselta pahalta suojata ja valistaa. Ei ole turhaa vouhotusta.

• aikuiseksi!

Itse olen kasvanut aivan kunnolliseksi aikuiseksi vaikka ala-asteela tuota siideri juomaa sainkin. Myimme sitä esim. koulun discossa luokkaretki rahaa kerätessämme! oli muuten varmaan myydyintä.. eikä silloin kukaan meistä lapsista edes ajatellut että hei tässä on prosentteja!!! ja se miksi se oli ns. parasta johtui vain siitä, että sitä ei ollut tullut juotua litra tolkulla kuten cokista ym.. jossa muuten on paljon enemmän myrkkyä lapsen maksalle kuin tuo 0,7% joka muuten pulloissa saattaa vaihdella 0,2-1% välillä, ei siitä korkeammalle!!!
      Ja se lasten kuohujuoma! oli kivaa vain siksi että voisi leikkiä juovansa oikeaa kuohujuomaa kuten aikuiset, olla ns. aikuinen. ei lapsena mitään hiton alkoholia ajatella!
      ja te jeesustelijat siellä! "lapsi saa sen käsityksen että siideri on ok" paljon suurempaa tuhoa te aiheutatte lapselle jättämällä hänet moneksi tunniksi yksin kotiin kiireittesi takia!

• nooori

Mekin ollaan melko nuorina juotu sitä nössösiideriä, se ei tosiaankaan johda mihinkään "lapsi ajattelee että alkoholi on ok".(itse en juo) Se siideri vaan on niin hyvää!

Minusta sitä siideria voi suht koht nuorelle antaa, kunhan ei koko ajan kittaa.

• metso

Hei!
      Meidän perheessä juodaan vappuna perinteistä kotitekoista simaa ilman terästeitä ja tarjoamme sitä myös lapsille. Kaupan miedointa siideriä, emme ole lapsille tarjonneet, miellämme sen enemmän alkoholijuomaksi kuin siman. Itsekin olen lapsena juonut kotitekoista simaa vappuna. Eikä minusta ole silti tullut alkoholistia.

• Mörökölli-isä

Minä olen huolissani siitä että näitä herkullisia Kiwi makuja sun muita ei ole mahdollista saada alkoholittomina. Esimerkiksi Kiwiga gruse limonadi on mahtavan hyvää, muttei saa suomesta ja kiwi hedelmää on ainoastaan alkoholijuomissa. Onkohan tarkoitus saada ihmiset juomaan alkkoholia sen sijaan että tarjottaisiin ihmisille hienoja alkoholittomia makuelämyksiä.

• Nonno

Itse jo seitsemänvuotiaasta sain uutenavuotena ja vappuna yhden tai kaksi lasillista tuota limusiideriä. En ajatellut että se olisi mitenkään hienoa tai siinä olisi alkoholia, yhdistin sen vain automaattisesti juhlaan ja juhlintaan, se kuului vappuun samalla lailla kuin serpentiini ja uuteenvuoteen kuin tinojen valaminen. En alkanut kehuskella kavereille "Hei mä oon juonu alkoholia, olen kovis" jne. Eikä siitä mitään kummallista ole tullut, nyt 14-vuotiaana en ole mitenkään alkoholisti tai mitään, olen juonut edelleenkin vappuna tai uutenavuotena muutaman lasin sitä muovipullosiideriä, kuten meillä sitä kutsuttiin. Mielestäni vanhempani EIVÄT TODELLAKAAN ole "vastuuttomia" tai "moraalittomia" eikä sitä voi verratakaan tupakan tai huumeiden tarjoamiseen. Ei tarvitse liikaa päteä tai jeesustella sillä, että siinä on nyt sitä hirveää kauheaa käymisestä johtuvaa alkoholia. Sitä on myös piimässä ja simassa (jota muuten juon myös vappuna pari lasia munkkejen kanssa) Mielestäni se on juhlajuomana ok, kunhan opetetaan lapselle kunnolla että alkoholi ei ole hyvä juttu eikä känniin juominen myöskään, sekä sen ettei kannata kehuskella.

• Mörökölli-isä
        Nonno kirjoitti:

Itse jo seitsemänvuotiaasta sain uutenavuotena ja vappuna yhden tai kaksi lasillista tuota limusiideriä. En ajatellut että se olisi mitenkään hienoa tai siinä olisi alkoholia, yhdistin sen vain automaattisesti juhlaan ja juhlintaan, se kuului vappuun samalla lailla kuin serpentiini ja uuteenvuoteen kuin tinojen valaminen. En alkanut kehuskella kavereille "Hei mä oon juonu alkoholia, olen kovis" jne. Eikä siitä mitään kummallista ole tullut, nyt 14-vuotiaana en ole mitenkään alkoholisti tai mitään, olen juonut edelleenkin vappuna tai uutenavuotena muutaman lasin sitä muovipullosiideriä, kuten meillä sitä kutsuttiin. Mielestäni vanhempani EIVÄT TODELLAKAAN ole "vastuuttomia" tai "moraalittomia" eikä sitä voi verratakaan tupakan tai huumeiden tarjoamiseen. Ei tarvitse liikaa päteä tai jeesustella sillä, että siinä on nyt sitä hirveää kauheaa käymisestä johtuvaa alkoholia. Sitä on myös piimässä ja simassa (jota muuten juon myös vappuna pari lasia munkkejen kanssa) Mielestäni se on juhlajuomana ok, kunhan opetetaan lapselle kunnolla että alkoholi ei ole hyvä juttu eikä känniin juominen myöskään, sekä sen ettei kannata kehuskella.

Minä olin huolestunut siitä että näistä vahvemmista alkoholijuomista löytyy sellaisia hyviä makuja joita ei löydy sitten alkoholittomana. Jos joku virvoitusjuomien valmistaja panostaa herkulliseen alkoholijuomaan ja myy surkean makuisia limonadeja, niin toiminta vaikuttaa sellaiselta että halutaan etsiä uusia alkoholin käyttäjiä. Jos taas samat maut tarjottaisiin myös alkoholittomina, niin silloin ei kyse olisi aivan toinen.

Minun nuoruudessani päärynäsiiderissä oli 1,25% alkoholia, eikä sekään vielä käynyt päähän, enkä sitä koskaan humaltumistarkoituksessa edes ajatellut juovani.

• Kuismanen

Eihän se ole mitään. Limuissakin on enemmän myrkkyjä kuin tuossa.

• juulianna^^

No eihän se oo vielä mittään 0.7.
        Itekkin oon juonu aika paljon sitä eikä kyllä tunnu missään.
        Ja oon 12.

• antaa mennä vaan...

tuosta juomasta ei ole lapsillekaan mitään vaaraa. ei lapsenkaan maksa ihan turhanpäiväinen kapistus ole, kyllä sekin jotain kestää. simassakin on useimmiten noin prosentti alkoholia, joskus jopa kaksi. tuollainen 0,7% siiderijuoma on mehua, ei sillä saa vastasyntynytkään päätä sekaisin, saati että siitä mitään terveydellistä haittaa olisi. alkoholijuomaksi lasketaan muistaakseni noin vähän yli kaksiprosenttinen juoma, eli sitä voimakkaampaa ei saa myydä tai luovuttaa alle 18 vuotiaalle.

• Lula

Olen kyllä antanut lapsieni (yli 10v.) juoda näitä siiderijuomia. Nehän ovat ihan viattomia. Koulun diskoon tai juhliin ei mielestäni silti kannata ottaa siiderijuomia mukaan, väärinkäsitysten välttämiseksi. Myös viiniä, olutta yms olen antanut lasten hiukan maistaa. Itsekin sain maistaa alkoholijuomia lapsena kotona, niihin ei tullut mitään "kielletyn hedelmän" himoa eikä jännitystä. Eikä minulla ole koskaan ollut halua vetää kännejä. Absolutistikodin lapsi voi kapinavaiheessa haluta kännätä ihan siksi että alkoholi on niin ankarasti kiellettyä kotona. Ranskassa ja Välimeren maissa perheillä on usein tapana nauttia viiniä ruoan kanssa ja lapsillekin annetaan mietoa viiniä. Viikonloppukännääjiä, lärvien vetäjiä noissa maissa ei ole siihen tapaan kuin Suomessa. Mielestäni on hyvä jos alkoholi ei ole salaisuus eikä tabu. Ei mikään "jännä juttu vain aikuisille", jota sitten aletaan himoita ja salaa kaverien kanssa kokeillaan miltä ihmeellinen
      aikuitsen juoma maistuu ja tuntuu. Juomisen seurauksista voi jutella lasten kanssa asiallisesti. Suomessahan kaupungilla näkee helposti varoittavia esimerkkejä siitä miten käy jos juominen menee överiksi. Haluaisitko maata sammunneena kadulla? Tai oksennella, sotkea itsesi tai menettää muistisi? Kuka haluaisi!

• Lula

Mitä laki sanoo: alkoholijuomalla tarkoitetaan yli 2,8 % etyylialkoholia sisältäviä juomia.
      Kuitenkaan 1,2%-2,8% juomia ei saa myydä alle 18 vuotiaille.
      Joten 0,7% siiderijuoma ei ole alkoholijuoma ja sitä saa laillisesti myydä ja tarjota alle 18v.
      Lähde: Suomen alkoholilaki, löytyy netistäkin www.finlex.fi
      Aikuisten suhtautuminen alkoholiin ja humaltumiseen on mielestäni ratkaisevaa. Ihannoidaanko jotenkin humaltumista, kehuskellaanko känneillä ja krapulapäivillä? Kuitataanko töppäykset tyyliin "no, olin silloin kännissä, sitähän sattuu.." Onko se hetki jolloin työviikon jälkeen avataan ensimmäinen olut tai siideri tms juoma se odotetuin hetki? Usein on puhuttu siitä, että Suomessa ei tarvitse selitellä kännäämistä, sitä pidetään normaalina käyttäytymisenä. Sen sijaan joutuu selittelemään jos ei ota alkoholia, tai jos juo vain hyvin vähän, ilman humalahakuisuutta.

• hhh558899

aikas jännä, ostin itselleni just tuota siiderijuomaa paikallisesta pikkukaupasta, ja myyjä vielä kysäsi, et oothan varmasti 18 täyttäny..olen itse asiassa 23, mut silti hämmästytti tuo kysymys.

• Bulimikko

On tullut siidereitä juotua ja oksenneltua. Paikallisessa kaupassa eivät jotkut myy 0.7% siideriä lapsille... Kumma juttu!!!!!!!!!

Rakastakaa kaikkia.
        Elämä on liian lyhyt.
        Rakastan teitä.

• 0.7 %

Kysyin kuluttaja-asiamieheltä asiasta; kaupoista kiinni myyvätkö lapsille. Useat kaupat eivät myy, jotkut kyllä. Ei todellakaan pienten lasten juoma, siinä siis on alkoholia...

• Jo vuodesta 1984

No jaa, kyllä mä ainakin aloitin ryyppäämisen siinä 13 vuotiaana eikä mulla ole siitä mitään traumoja jääny ja hengissäkin vielä olen! En tiedä sitten, en ainakaan itse kokenut itseäni lapseksi enää silloin vaikka jotkut ehkä muuta voi sen ikäisestä vielä väittääkin.

• sun vanhemmat

sanoi siihen?

"Hyvä, hyvä, nin sitä pitää! Älä välitä vaikka muut sanokin, että alkoholiin on 18v ikäraja. Meidän perheessä tehdään just ninkuin halutaan. Tosin sun maksa ei ehkä siten kestä kovinkaan pitkään, mutta mitäs sitä turhaan vielä kakarana suremaan!"

Vai olivatko vanhempasi kenties ryyppäämistä vastaan?

ja kyllä, 13v ikäinen on vielä lapsi.

• vuodesta 84, Harri
        sun vanhemmat kirjoitti:

sanoi siihen?

"Hyvä, hyvä, nin sitä pitää! Älä välitä vaikka muut sanokin, että alkoholiin on 18v ikäraja. Meidän perheessä tehdään just ninkuin halutaan. Tosin sun maksa ei ehkä siten kestä kovinkaan pitkään, mutta mitäs sitä turhaan vielä kakarana suremaan!"

Vai olivatko vanhempasi kenties ryyppäämistä vastaan?

ja kyllä, 13v ikäinen on vielä lapsi.

Niin no toi eihän ne sitä tienneet moneen vuoteen. Ehkä vasta joskus 15-16 vuotiaana saivat tietää.

Toisekseen kun nuorena alkaa niin vanhana taitaa. Voin miltein varmuudella sanoa, että maksa toimii sen verran hyvin, että 80% porukasta tippuu pöydän alle ennen kuin minä.

Sitten vielä kun nuorena on jo kiertänyt sen verran paljon jä nähnyt kaikenlaista kännitoilailua, niin täytyy sanoa, että näin vanhemmiten ei enää edes jaksa lähteä bilettään sillätavalla kuin enne. Ei ole toisin sanoen tullut mitään "jihaa" elämystä kun täytti 18.

Kun ei varsinaisesti ole mitään alkoholistin vikaa, niin hyvinhän tämä tässä menee. Työni teen ja samalla tavalla maksan veroni ja omillani elän eikä ole pahaa sanottavaa vaikka onkin tullut ryypättyä joskus vähän runsaamin - mukavia kokemuksia ja reissuja vaan. Eniten nuoruudessani kadun kuitenkin, että aloitin tupakoinnin ja sen kanssa tässä nytten painiskelen ja nicoretteä mussutan.

Kunhan te vanhemmat vaan huolehditte siitä, ettei penskanne ratkee huumeisiin niin hyvin menee. Olen mä senkin puolen nähnyt, mihin se johtaa, eikä se ole alkuunkaan hyvää katsottavaa - itse en ole koskaan edes marisätkää vetänyt. Alkoholi on vielä limpparia amfetaaminen rinnalla, muistakaa se ja vedelkää pitkin korvia välittömästi jos alkaa piikkejä tai muita hasispiippuja löytyä pöytälaatikoista.

• myös Suomi24:ään

Anteeksi, etten ole lukenut kaikkia kommentteja ja nyt ehkä toistan joitakin vastauksia.
      Lapset saavat mielikuvia kotona, koulussa, kavereilta, mainoksista ym. Pienellä lapsella saattaa olla hyvin kielteinen kanta mummin tupakointiin, naapurin sedän humalakäyttäytymiseen, kummitädin makean tuputtamiseen, enon autolla kaahaamiseen, ym. Kasvaessaan nämä asiat alkavat kiehtoa kaveripiirissä. Riippuen ympäristön asenteesta em. asioihin ja kokemuksista (mummi sairastaa keuhkosyöpää, naapuri haetaan putkaan joka viikonloppu, kummitäti on yli 100kg, eno on ajanut kuolonkolarin), lapsi muodostaa oman mielipiteen ja kokeilee ja jättää siihen tai käyttäytyy kohtuullisesti koko elämänsä tai jää pahasti koukkuun. Jos kaikkia sallivia asenteita ihannoidaan, lapsi luulee sen olevan oikein. Murrosikäisellä, joka alkaa ensin juomalla maitokaupan siideriä ja siirtyy sitten vahvempaan, kynnys erottaa ne toisistaan on hyvin pieni. Ei makeata siideriä kukaan juo humaltuakseen, mutta kun se maistuu hyvältä, maistuu vahvempikin.
      Se, että Keski- ja Etelä-Euroopassa lapsille tarjotaan viiniä ruoan kanssa on eri juttu kuin antaa siideriä. Siellä koko juomiskulttuuri on erilainen, ei aikuisväestökään juo humalaan kuten täällä perjantaipullojen ostajat. Kyllä meilläkin jo osataan ja asenne muuttuu koko ajan.
      Jokainen käsittää, että mitä tahansa nautintoaineita/nautintoja nuorena aloittava jää vanhempana helpommin koukkuun, koska se maistuu/tuntuu niin hyvältä. Jokaisen pitää oppia useimmat asiat kantapään kautta, mutta vanhemmat vaikuttavat omalla asenteellaan ja esimerkillään enemmän kuin useimmat käsittävätkään.

• vain kaikki...

alkoholipitoiset juomat jos haluatte. eli teidän mielestänne kaikki neste jossa on molekyyli tai enemmän etyylialkoholia. sitä enemmän lapsenne kiinnostuvat alkoholista, ja sitä varmemmin tapaatte joskus lapsenne kylällä ryyppäämästä, ja sitä todennäköisemmin lapsistanne tulee aikuisena alkoholisteja. omiapahan ovat lapsenne. jos itse joskus lapsia saan, en aio provosoida heitä alkoholin käyttämiseen.

• Gaploon

Miks aikuiset aina odottaa että nuoret mokaa? Nytkin tulee kommenttia että nuoret juo ensin 0,7% ja siityy siitä aina isompiin. No saanen huomauttaa että jotkut vetää loppu ikänsä 0,7%. Ja jos 13-14vuotiaalle määrätään lääkkeitä joita ei ole testattu alle 18vuotiailla niin kyllä ne 0,7% tai 2% siiderin tai alkoholittoman olusen kestää. Kiitti ja kuitti! Ainakin toistaiseksi

• täysin samaa
        Gaploon kirjoitti:

Miks aikuiset aina odottaa että nuoret mokaa? Nytkin tulee kommenttia että nuoret juo ensin 0,7% ja siityy siitä aina isompiin. No saanen huomauttaa että jotkut vetää loppu ikänsä 0,7%. Ja jos 13-14vuotiaalle määrätään lääkkeitä joita ei ole testattu alle 18vuotiailla niin kyllä ne 0,7% tai 2% siiderin tai alkoholittoman olusen kestää. Kiitti ja kuitti! Ainakin toistaiseksi

mieltä. Kauheaa vouhotusta. Ja simakin on pitänyt sotkea asiaan.... Nousee karvat pystyyn kun "kunnon" kanaemot ovat päässeet vauhtiin. Hei!!!eiköhän tehdä niin että viedään meidän omalle Tarjalle lakiehdotus missä kielletään kaikki pienelläkin käymisellä tehdyt juomat lapsilta. Katsokaas,miedoilla siiderijuomilla ei ole mitään tekemistä sen tosiasian kanssa siirtyykö myöhemmin väkeviin vai ei. Elämä,perhe,ympäristö ja sen vaikutukset/vaikutteet onkin sitten asia erikseen..

• kaupan täti

ei saa lain mukaan myydä alle 18v, vaikka vanhemmat kuinka antaisivat lupia.
      Sima-aikaan on usein kaupassa laput esillä asiasta kun lapset haluaisivat ostaa simaa, mutta laki on laki.

Alkoholi kuin alkoholi, lapsilta kielletty. Aikuisten oma asia jos haluavat lapsilleen antaa sitä, minä esimerkiksi olen saanut juoda siiderijuomia, mutta kaupassa eivät suostuneet myymään niitä 15-vuotias ollessani.

• meillä.

minä taas ostin siideriä kaupastä jo ollessani 6 luokalla, silloin siinä oli 2,25% alkoholia eikä missään kaupassa kysytty mitään.
        olenkohan siis nyt juoppo ?

• palsta!

Meillä lapset saa joskus kaupasta siiderijuomaa. Saa ne sellaista "juhlakuohariakin" synttärinä jne. Oikein oranssit lasten pullot poksautuskorkilla.

Itse oon kyllä saanu maistaa viinejä lapsena. Maistaa. Ei musta tullut alkoholistia. Kyse on asenteesta ja esimerkistä. Ainakin mun kohdallani. Äiti ja isä on antaneet maistaa, ovat ottaneet itse usein miten kohtuudella, koskaan ei ole alkoholin takia tapeltu. Ne hetket, jolloin vanhempani ottivat alkoholia, olivat juhlavampia viikonloppuja. Oli vieraita, sukulaisia jne ja kaikilla oli hauskaa. Jäi lapselle hyvä maku suuhun (noin niin kuin kuvainnollisesti..)

Mutta meijän lapset ei syö banaaneja eikä jäätelöitä kaupassa, vasta kotona sen jälkeen kun ne on maksettu... Tässäkin letkassa on sitten niitäkin "syntisiä".

• tarjoaa

ruokajuomana joskus kotikaljaa. Vissiin ollaan sellaiselta alueelta, että se kuuluu "perinneruokiin".

• valitusta

ulkomailla pennut vetää viiniä lapsesta asti eikä niistä mitään juoppoja tule.
      täällä itketään jotain siiderijuomaa kuinka vaarallista se on.

• Katja!

Siiderijuoma ei ole alkoholi juoma..turhaa saivartelua. Kotikaljassa voi helposti olla enemmän alkoholia..Siinä tapauksessa pitäisi myös kieltää likööri karkkien myynti. Äly mukaan asioihin, terve maalaisjärki : )

• ei itketä

ja muista että kulttuuri on muutenkin erilainen Välimerellä/Keski-Euroopassa. Ei pidä olla kaikessa samanlaisia(eikä voidakaan olla). Järkevä aikuinen ymmärtää riskit.

• laija61

Juuri oli tehty tutkimus,että 250000 suomalaisen alkoholinkulutus on riskirajalla.Ja vauvat kun ei sentään vielä juo.Onhan sanottu,että me juodaan niin kuin suomalaiset niin kuin ranskalaiset.Ei tarvitse huolestua?

• ???

ulkomailla on aika paljon maksakirroosiakin,Suomessakin lisääntyy koko ajan..

• santtura
        Katja! kirjoitti:

Siiderijuoma ei ole alkoholi juoma..turhaa saivartelua. Kotikaljassa voi helposti olla enemmän alkoholia..Siinä tapauksessa pitäisi myös kieltää likööri karkkien myynti. Äly mukaan asioihin, terve maalaisjärki : )

mutta kerran vappuna annoin VAHINGOSSA n.3-4 v lapselleni mukin pari simaa jossa oli juuri tuo pieni määrä alkoholia, soitin sitten säikähtäneenä myrkytystietokeskukseen, josta KÄSKIVÄT TARKKAILLA lasta sen illan. Että valittakaa mitä valitaate,mutta ei se ihan sama asia ole kuin maito,PISTE.

• maailma.

muistakaa pitää lapset sisällä ja ovet tiukasti lukossa sekä verhot ikkunoissa.
      sillä koskaanhan ei tiedä vaikka tiellä menisi joku juoppo ja teidän lapsi kultanne samaistuisi häneen ja vetäisi iskän kossupullon naamaan.
      tai saattaisi käydä niin että etäinen tupakan tuoksu kantautuu pikku päivänsäteenne sieraimiin ja kohta kersa kääntää kotona sätkää.
      että jos lähdette ulos ehdottomasti peittäkää silmät, korvat ja pyykkipoika nenään.
      JA HUOM ! VAROKAA VAARALLISIA SIIDERIJUOMIA.

• ihmettelijäkassa

näen näissä kirjoituksissa kummallisia eroja. osa sanoo että laissa kielletään siiderijuomien myynti ja osa että ei. itse olen myös sitä mieltä että sitä ei ole kielletty. saisikohan jostain jotain linkkiä joltakin, että mistä löytyy lakipykälä missä asia kielletään? ja milloin tämmöinen laki olisi määrätty?
      uusi laki on kyllä että ennen aamuysiä ei saa myydä alkoholia, mutta muista laeista ei ole kyllä kuiskattukaan ketjun suunnalta.
      ymmärrän että joissain kaupoissa on nollatoleranssi tuon suhteen, mutta sehän on täysin eri asia kuin laki

• mapee

varsinainen alkoholilainsäädäntö myynti ja anniskeluohjeineen puhuu lähinnä alkoholeista joilla on esim oluen kohdalal 2,8 raja jne eli siellä ei mainita kuin niistä joiden takia on oltava lupa myydä ja anniskella.

Noiden mietojen kohdalal tulkitaankin lakeja joissa kielletään alkoholin antaminen alaikäiselle. Siinä ei ole raja ajonk aalle saa antaa vaan on yksiselittteisesti kielletty alkoholin antaminen ja myynti alaikäiselle. Kauppa noudattaa tätä todella tiukkaan yleensä, vanhemmat sitten erilailla ja osa ei ede svarmaan ajattele että oikeastaan rikkoo lakia. Toisaalta eipä kai ole ratsiaa koteihin tehty tämän tiimoilta tai sossun puhutteluun jouduttu?

• Joskus yläasteella tuli tuota 0.7 sidukkaa ostettua. Ei tosin päihtymistarkoitukseen :D Joskus sama myyjä myi sitä joskus kysyi papereita..

• lollemo

se siiderijuomahan on ihan ku limpparia, vaan halvempaa. en ymmärrä että miksei lapsi saa sitä juoda. ei se siitä känniin tule.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

Olet järkyttävä.
      Ikävä
      200
      4423
    2. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      46
      2073
    3. Haluan sua ihan vtullisen paljon

Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      63
      1733
    4. Ymmärrätköhän nainen

Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      133
      1383
    5. Martina on käynyt puhumassa viisauksia

Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      358
      1357
    6. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      93
      979
    7. SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?

SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä
      Yhteiskunta
      26
      943
    8. Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!

Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse
      Juomat
      10
      909
    9. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      170
      828
    10. Voiko vauva uskoa ?

Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9
      Helluntailaisuus
      186
      716
    Aihe