Sinun rahat, minun rahat?

Paloma.se.co

Mikä on yleisin käytäntö nyky-Suomessa? Yhteinen talous, yhteiset rahat vai mikä on minun on vain minun. Onko eroa sukupolvien välillä? Neuvotellaanko ostoksista? Tuleeko raha-asioista helposti epäsopua?

T.
Paloma

25

1493

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rahat

tietty.

• ja ei

ole ollut riitaa niiden käytöstä.
      Isommat ostokset/hankinnat suunnitellaan yhdessä.
      Näin on toiminut jo 35 vuotta, ja toimii edelleenki.
      Aurinkoista päivää kaikille. :)

• sävelet

Ajatuskin "omista rahoista" tuntuu mahdottomalta.

Yhteinen tili ja omaisuus, Espanjan asuntoa lukuun ottamatta.
        Se jäi vahingossa minun nimiini. Testamentilla on suoritettu järjestely.
        Aikanaan myös yhteiset velat.

Rinnakkaiset luottokortit. Vaimo kotiutui lauantaina 2:n viikon matkalta.

Karkeasti arvioiden olen tuonut perheemme tuloista noin 80% koko avioliiton aikana.

Lasten kasvatus, urheilu ja raha-asiat eivät ole koskaan aiheuttaneet meillä riitaa.

Eteisen lattialle jättämäni sukat tai joku vastaava on kylläkin ollut huomautuksen aiheena.

• Minulla on omat rahat ja miehellä omat. Käytännössä kuitenkin minun rahat ei riitä minulle aina, joten miehen rahoista on osa sitten tavallaan myös minun rahoja.

• aina ja kuin mies ansaitsee enemmän. Ensin käytetään omat rahat ja sitten yhteiset:))

T.
        Paloma

• maksumies
        Paloma.se.co kirjoitti:

aina ja kuin mies ansaitsee enemmän. Ensin käytetään omat rahat ja sitten yhteiset:))

T.
        Paloma

Kuinkas muuten.

• maksumies kirjoitti:

Kuinkas muuten.

jos frouva tienaisi enemmän: ensiksi maksetaan laskut yhteiseltä tililtä, sitten kumpikin käyttää omiaan ja lopuksi taas niitä yhteisiä, frouvan tililtä.

Ei rahasta saa riidellä niin kauan kun sitä riittää.

T.
        Paloma

• maksumies
        Paloma.se.co kirjoitti:

jos frouva tienaisi enemmän: ensiksi maksetaan laskut yhteiseltä tililtä, sitten kumpikin käyttää omiaan ja lopuksi taas niitä yhteisiä, frouvan tililtä.

Ei rahasta saa riidellä niin kauan kun sitä riittää.

T.
        Paloma

Tosipohjaisia havaintoja?

• tuo että

minun rahat olivat yhteisiä ja vaimon rahat omia. Se peli pistettiin sitten poikki.

• tuo että kirjoitti:

minun rahat olivat yhteisiä ja vaimon rahat omia. Se peli pistettiin sitten poikki.

Tosi harmi, jos teillä ei sujunut.

• maksumies kirjoitti:

näyttöjä siitä kuinka esim. avioliiton alkuvuosina vaimot elättivät perhettä kun mies opiskeli ja iänkaiken elättäjän roolit ovat vaihdelleet aikojen mukana; siis se on maksanut
        joka on tienannut silloin kun puhalletaan yhteiseen hiileen.

T.
        Paloma

• sävelet
        Paloma.se.co kirjoitti:

näyttöjä siitä kuinka esim. avioliiton alkuvuosina vaimot elättivät perhettä kun mies opiskeli ja iänkaiken elättäjän roolit ovat vaihdelleet aikojen mukana; siis se on maksanut
        joka on tienannut silloin kun puhalletaan yhteiseen hiileen.

T.
        Paloma

Vaimon ei sentään tarvinnut elättää minua vuosikausia.
        Valmistuttuani oli lähtöpalkkani noi 5 x vaimon palkka täysiaikaisena rautakaupan konttoristina.

Totuus on kuitenkin se että minulla oli vain velkaa ja hemmetin huonot vaatteet päälläni.
        Vaimolla oli naimisiin mennessämme hieman astioita ja vuodevaatteita sekä säästöjä joilla ostimme ensimmäisen automme fillarointivuoden jälkeen.

Koskaan emme ole eritelleet rahoja tai velkoja. Yhteinen tili ja rinnakkaiset luottokortit.

• maksumies kirjoitti:

tapauksia, joissa vaimon tulot ovat suuremmat, ja rahan kohdalla toimitaan samoin kuin muissakin kotiin ja yhteiselämään liittyvissä asioissa: se tekee, joka ehtii ja jolla on tarvittavat taidot tai välineet. Tiedän myös useita tapauksia, joissa vaimo on jättänyt palkkatyön kokonaan ja miehensä palkasta maksetaan hänellekin eläkettä. Ihmisillä on erilaisia pankki- ja/tai luottokortteja, perheen tilien lukumäärästä en tiedä. - Rahalla on monen ihmisen mielestä vain välinearvo.

Itse olen samaa mieltä, vaikkei minulla yhteistä perheen tiliä olekaan koskaan käytössä ollut. Kun vähensin esikoisen syntymän jälkeen omaa palkkatyöpanostani, mieheni piti huolen, että kaapissa olevassa lompakossa oli aina rahaa. Muutamaa päivää pitemmälle matkalle lähtiessään hän kirjoitti minulle aina varmuuden vuoksi muutamia avoimia valtakirjoja tilinsä käyttämistä varten. - Jos ihmiset rakastavat toisiaan, tuskin sillä on väliä, kuka mitäkin maksaa. ;))

• tuo että
        miljoona kirjoitti:

Tosi harmi, jos teillä ei sujunut.

jos kumpikin tienaa suunnilleen saman verran. Menoilta odottaisi silloin vähän samaa. Mutta ei tuossa valittamista, näin omillaan sujuu paljon paremmin.

• tuo että kirjoitti:

jos kumpikin tienaa suunnilleen saman verran. Menoilta odottaisi silloin vähän samaa. Mutta ei tuossa valittamista, näin omillaan sujuu paljon paremmin.

Me emme ole itsekkäitä kumpikaan, jos toisella on jotain ja toisella ei, niin toinen antaa sille toiselle omastaan, oli se sitten rahaa tai mitä tahansa muuta.

• on yksi yhteinen tili,mihin menee sitten kaikki rahat.Tämä on helppo systeemi,ei tarvitse miettiä kuka maksaa mitäkin..

Riitaa rahasta ei ole koskaan ollut.Me molemmat olemme siinä samanlaisia,että emme himoitse rahaa, vaan se on vaan semmonen välttämättömyys..

• hildurvonhopsis

Nyt tietenkin kun olen yksin niin minulla on minun rahat, joista sillointällöin autan taloudellisesti lapsiani. Kun olin avioliitossa meillä oli kaikki minun rahani meidän rahoja ja mieheni rahat hänen rahojaan, jotka hän tuuhlasi veneisiin ja omiin matkoihinsa. En jaksanut katsella tuollaista, kun veneet olivat perhettä tärkeämpiä. Minulle lapseni ovat olleet tärkeintä maailmassa ja ovat vieläkin.

Vanhempi poikani opiskelee vielä ja hänen vaimonsa valmistui juuri ammattiin. Opiskelijoiden rahat joskus loppuivat.

Nuoremmalla pojallani ja hänen tyttöystävällään (kihlattu) on yhteiset rahat, vaikka tyttö opiskelee ja poikani on työssä. He ostivat juuri asunnon.

Eiköhän se lienee olisi parasta, että avioliitossa kaikki on yhteistä. Nyt jos menen avioliittoon, niin teen tietenkin avioehdon, että kumpikin pitää sen mitä liittoon toi ja vain yhdessä hankittu on yhteistä jos toinen kuolee tai sattuisi ero tulemaan. No sen ehtii harkita sitten, kunhan se mies ensin löytyy.

Avoliitossa kaikeen yhdessä hankittuun omaisuuteen pitää tulla kummankin nimi. Jos vaikka hankitaan talo tai asunto yhdessä ja maksetaan sitä yhdessä, niin vaatikaa siihen oma nimenne kauppakirjoihin. Näitä 10 - 30 vuotta avoliitossa olleita eronneita tyhjille jääneitä on liian monta tuttavapiirissäkin. En menisi itse avoliittoon.

• tuo että kaikki on molempien nimissä juuri avoparille. Miten Suomen lainsäädännössä on avoparin asema turvattu jos esim. toinen lähtee ja tyhjentää yhteisen pankkitilin?
        Paloma

• poislukien omat menemiset harrastukset = oma henkilökohtainen aika/vapaus/vastuu(t) .

Itsemääräämisoikeus/vastuut olmista päätöksistä/tekemisistä ovat henkilökohtaisia, joskin vastuu ei automaatisesti ole ainoastaan tekijän, sillä jokainen tekee virheitä.

Anteeksipyyntöjä anotaan ja annnetaan, muttei sentään pyydetä 'armoa', se kuuluu ainoastaan annettaviin asioihin,;)

Niin, raha-asioista ei juurikaan tule epäsopua, muutoin olisimme vaihtaneen sen toiseen käytäntöön yli 30-vuoden yhteiselon aikana, sillä mikä ei suhteessa toimi, se kannattaa ratkaista paremmalle tolalle..

ps. Ei liene merkitystä, millä tavoin parisuhteessa valitsee esim. taloudenhoidon käytännön järjestyksen, vaan yhteinen päämäärä, kunnioitus ja tasa-arvo,jokaista perheenjäsentä kohtaan, sekä rakkaus(keskinäinen ja yhteinen, esim. lapset), joka tasaa käytännön epäsuhdat ja antaa elämälle sen täyttymyksen, joka riittää korvaamaan 'kaiken vastaan tulevan'.

• Mona-Liiza

yhteiset rahat, tai paremminkin sanottuna rahat on minun hallussa ja mies saa aina taskurahaa tarpeen vaatiessa..:)..leikki sikseen, miehen tilistä maksetaan velat ja loput pannaan säästöön, minun tili menee elämiseen..

• Angel of The Morning

Yksi yhteinen tili oli "entisessä elämässä" ja se oli säästötili. Sieltä ei kumpikaan nostanut ja molemmat siirsi sinne sen verran kun huvitti.
      Muuten minulla ei ole ikinä ollut kenenkään kanssa yhteistä tiliä eikä kummallakaan tilinkäyttöoikeutta toisen tiliin. Olen muuten ollut aina se vähempi tienaava mutta ei sillä ole ollut merkitystä. Ikinä en ole rahaa pyytänyt mieheltä. Emmekä ole puhuneet rahasta emmekä riidelleet siitä (puhuttu vain sen verran kun on ollut pakko).
      Näin meillä eikä mitään valittamista ole ollut, ainakaan tähän asti.

• tilit mieheni kanssa silloin kun hän vielä oli olemassa ja jälkeenpäinhän se on kulkenut hildurin kanssa samaan tapaan; lapsia olen yrittänyt auttaa tarvittaessa.

Tyttäreni ja hänen avollaan on kummallakin omat tilit jota käytetään henkilökohtaisiin tavaroihin kuten vaatteisiin jne, yhteinen käyttötili josta maksetaan laskut ja sitten erillinen tili josta maksetaan talon laina. Niin ja vauvalla oma tili johon mummit ja vaari saavat laittaa rahaa ihan vapaasti kuin huvittaa.

Näyttää olevan hyvin yksilöllistä tuo rahankäyttö suomalaisissa perheissä. Olin ennakolta ajatellut että se voisi olla jotain samantapaista kuin tyttärelläni; yhteinen käyttötili ja erilliset säästötilit ja jokaisella oma pienempi käyttötilinsä myös.

T.
        Paloma

• ajatellut paljon
        Paloma.se.co kirjoitti:

tilit mieheni kanssa silloin kun hän vielä oli olemassa ja jälkeenpäinhän se on kulkenut hildurin kanssa samaan tapaan; lapsia olen yrittänyt auttaa tarvittaessa.

Tyttäreni ja hänen avollaan on kummallakin omat tilit jota käytetään henkilökohtaisiin tavaroihin kuten vaatteisiin jne, yhteinen käyttötili josta maksetaan laskut ja sitten erillinen tili josta maksetaan talon laina. Niin ja vauvalla oma tili johon mummit ja vaari saavat laittaa rahaa ihan vapaasti kuin huvittaa.

Näyttää olevan hyvin yksilöllistä tuo rahankäyttö suomalaisissa perheissä. Olin ennakolta ajatellut että se voisi olla jotain samantapaista kuin tyttärelläni; yhteinen käyttötili ja erilliset säästötilit ja jokaisella oma pienempi käyttötilinsä myös.

T.
        Paloma

Vuosikausien aikana olen ollut erilaisissa liitoissa lyhyemmän tai pidemmän (pisin 20v) ja tällä kokemuksella sanoisin että viimeiksi käyttämäni tapa oli paras:
        Yksi yhteinen tili, johon kumpikin kuukausittain laittoi tietyn summan, josta maksettiin perheen yhteiset menot. Loppu käytettiin (tai säästettiin) omiin menoihin, eikä niihin ollut kummallakaan mitään sanomista. Jos mies halusi vaikka moottoripyörän niin sitten osti, jos minä halusin matkustaa niin matkustelin. Tämän aion opettaa tyttärellekin, koska ikinä ei tiedä mitä elämässä tapahtuu. Yksi kauis päivä, olkoon suhdetta 10, 20, 30 tai enemmän vuosissa, saattaa se toinen osapuoli yht´äkkiä häippäistä ja sitten on turha enää puhua kuka milloinkin maksoi mitä. Tai iän myötä toinen saattaa sairastua henkisesti tai saada vanhuuden aiheuttamia mielialamuutoksia.
        Elämä vain on tämmöistä. Nykyään monet nuoret saattavat saada perintöjäkin, jotka vanhemmat voivat jo turvata testamentillaan omille lapsilleen (estää siis perinnön menemisen toiselle puolisolle vaikkei heillä olisi avioehtoa).

• Akaton mies
        ajatellut paljon kirjoitti:

Vuosikausien aikana olen ollut erilaisissa liitoissa lyhyemmän tai pidemmän (pisin 20v) ja tällä kokemuksella sanoisin että viimeiksi käyttämäni tapa oli paras:
        Yksi yhteinen tili, johon kumpikin kuukausittain laittoi tietyn summan, josta maksettiin perheen yhteiset menot. Loppu käytettiin (tai säästettiin) omiin menoihin, eikä niihin ollut kummallakaan mitään sanomista. Jos mies halusi vaikka moottoripyörän niin sitten osti, jos minä halusin matkustaa niin matkustelin. Tämän aion opettaa tyttärellekin, koska ikinä ei tiedä mitä elämässä tapahtuu. Yksi kauis päivä, olkoon suhdetta 10, 20, 30 tai enemmän vuosissa, saattaa se toinen osapuoli yht´äkkiä häippäistä ja sitten on turha enää puhua kuka milloinkin maksoi mitä. Tai iän myötä toinen saattaa sairastua henkisesti tai saada vanhuuden aiheuttamia mielialamuutoksia.
        Elämä vain on tämmöistä. Nykyään monet nuoret saattavat saada perintöjäkin, jotka vanhemmat voivat jo turvata testamentillaan omille lapsilleen (estää siis perinnön menemisen toiselle puolisolle vaikkei heillä olisi avioehtoa).

Itte tienaan ja yhyrees pienen Tiitun kans syörähän. On yrityksen tili ja oma henkilöhohtaanen tili. Tiitu rakkaalla ei oo tiliä pankiis lainkaan, eikä se harmita Tiitua yhtään. Noon niin yksioikoosia yksinääsen raha-asiat, ainaki täs tupa huusholliis. Tilitoimiston likaat hoitaa nua korijaamon ja kuorma-autoon tuloot ja menoot. Alvit ja kulijettajan palakan samoon. En mä ala kuittien kans mulijaamahan muutoon ku kerään niitä ja laskutukset hoiran muut hommat tytööt teköö. terv seppä ja pieni Tiitu-kani pohojanmaalta, Hyvää yötä.

• Akaton mies kirjoitti:

Itte tienaan ja yhyrees pienen Tiitun kans syörähän. On yrityksen tili ja oma henkilöhohtaanen tili. Tiitu rakkaalla ei oo tiliä pankiis lainkaan, eikä se harmita Tiitua yhtään. Noon niin yksioikoosia yksinääsen raha-asiat, ainaki täs tupa huusholliis. Tilitoimiston likaat hoitaa nua korijaamon ja kuorma-autoon tuloot ja menoot. Alvit ja kulijettajan palakan samoon. En mä ala kuittien kans mulijaamahan muutoon ku kerään niitä ja laskutukset hoiran muut hommat tytööt teköö. terv seppä ja pieni Tiitu-kani pohojanmaalta, Hyvää yötä.

ja Tiitu myös. Olispa se varmaan mukavaa olla Tiitun paikalla sepän lemmikkinä...ei tarvis muuta kuin syödä salaattia ja nukkua. Tilitoimiston tytöt hoitaisivat kaikki muut asiat:)

T.
        Paloma

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

Missä meni pieleen?
      Ikävä
      185
      1559
    2. No nytkö tuli lähtö Orpolle?

Pieniä oli Marinin aamupalasilakat joulukaloiksi vrt. Orpon 35 miljoonan euron kähmintä johonkin Vapaavuoren urheiluhall
      Maailman menoa
      203
      1443
    3. Kauhavan häiriköijistä

Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      43
      1139
    4. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      44
      836
    5. Auto ajoi päälle?

Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      14
      720
    6. Miksi Lapset kiusaa yöllä

Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä
      Kauhava
      30
      711
    7. Sama ransetti taas!

Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver
      Hyrynsalmi
      21
      700
    8. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      36
      691
    9. Viimeinen lankafest

Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .
      Puolanka
      20
      646
    10. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      617
    Aihe