Autossani on sellainen vika että se starttaa välillä avaimella ja välillä ei. Autoa ei saa käyntiin käynnistyskaapeleilla vaikka sitä yritin kahden eri autoiljan kanssa kaksilla eri kaapeleilla. Kaapelit oli varmasti oikein. Onko vika siis starttimoottorissa vai akussa? Olemme saaneet auton tarvittaessa työntämällä käyntiin.
Akun hyytymisen puolesta puhuu se, että ekalla kerralla auton varastuksenestolaite ei ollut toiminnassa vaikka sen olin aktivoinut kun autolta lähdin.
Voiko vika olla starttimoottorissa, koska saan auton välillä ihan normaalisti startattua avaimella? Voiko starttimoottori olla sillä tavalla rikki, että välillä se toimii ja välillä ei?
Kiitokset etukäteen neuvoista!
Akku vai starttimoottori rikki???
59
84368
Vastaukset
- lähde´´
kaapeleilla käyntiin, startti kaipaa huoltoa. Hiilien vaihto auttaa mahdollisesti mutta itse käyttäisin koko startin autosähkökorjaamolla joka tekee tarvittavat temput. Kotokylän sähkökorjaamolla teetetty starttiremontti on yleensä edullisempi kuin varaosaliikkeestä haettu vaihto-osa, ja samat temput on laitteisiin kuitenkin tehty.
- ÖRKKI
VIKA VOI OLLA MYÖS VIRTALUKON POHJASSA.
- AnonyymiUUSI
ÖRKKI kirjoitti:
VIKA VOI OLLA MYÖS VIRTALUKON POHJASSA.
Startin HIILET mennyt.. Maksaa 10-20e
- kyyytt
AUDI A4 vm 01 hyytyi, saa bensaa ja kone pyörii mut ei käynnisty....mis vika?
- Hihnaveto "laatuautoss...
Jakohihna poikki tai hampaat irronneet tai hihnan kiristin rikki ja jako seonnut
Käynnistyksenestossa vikaa
Sytytysvehkeissä vikaa
Jotakin muuta - Rasvanäppi
Tarkasta virranjakajan kansi ja pyörijän toiminta. Myös tulpat ja niiden johdot. Vika voi tietysti olla myös ajotietokoneen puolella.
- tekeepi
rundari kun starttaat, nouseeko viisari?
Jos ei liiku voi olla kammen tai nokan asentoanturi - helpoimmasta
tekeepi kirjoitti:
rundari kun starttaat, nouseeko viisari?
Jos ei liiku voi olla kammen tai nokan asentoanturi..eli tarkasta ensin akun napojen kontaktit, hapettumat saattavat aiheuttaa juuri em. ajoittaisia käynnistysongelmia.Mikäli hapettumaa -> kuumaa vettä/manual puhdistus; suojaksi öljyä. Lisäksi tarkasta starttimoottoriin menevä pienempi johto ja sen liitin (ns.herätevirta). ps. Toivottavasti alkaa pelittää!!
Tarjolla apuva_ - jaaaaap
Itsellä oli juuri tämä heräte virta johto starttimoottorille ongelmana.auto ei lähtenyt kun sillon tällön käyntiin startatessa ja vikaa etsittiin pitkään ja hartaasti.
- Yhteiskuntatieteilijä
Samoja vaikeuksia, välillä starttasi ja välillä ei. Soitin merkin erikoisliikkeeseen ja ne sanoivat että vaihda akku. Vein lähiteboilille, josta sanottiin että startti on rikki. 240e. No sitten se välillä lähti ja välillä ei, ja tänään kun oli kylmempi aamu niin auto ei inahtanutkaan. Olin jo ostanut uuden akun ja vaihdoin sen - tadaa - lähti iloisesti hörähtämällä ja jopa älyratin kadonneet toiminnot palasivat. Soitin vielä sinne erikoismiehille että voinko tehdä reklamaation huoltiksen toiminnasta, että voiko auto startata jos starttimoottori on rikki ja ne sanoivat että voi, mutta jos on heikko akku, se tekee juuri tuota että välillä onnistuu ja välillä ei. Eli ei mahdollisuutta tehdä reklamaatiota. Murrr.
- indiko
solenoidinkärjet kuluneet.
- adduska
mitkä on solenoidin kärjet
- juuri vaihtanut
Kyllä mä veikkaan tuota virtalukon pohjaa!!!!!
Uskoppas ny vaan- jeeejeeeee
Helpoin mitata tuleeko virtaa startille maadottaako startti! Sen jälkeen yleismittarilla mittaa herätejohtoa, ja toinen starttaa. Jos sinne potkua tulee niin saa laskea ainakin kaikki sähköviat pois.
- VW-miäs
On kaksi vaihtoehtoa,joko virtalukon pohja tai sitten starttimoottori.Starttimoottori on helppo testata koska silloin kun auto ei käynnisty avaimesta niin kaveri koputtelemaan starttia ja itse kääntämään avaimesta.
- Nimetön
Vika voi olla starttimoottorissa ja on joissain merkeissä (esim. toyota) jopa yleinen. Siis startin solenoidin koskettimet on hitsautuneet käytössä piloille eikä siis joka starttauksella kosketusta synny. Myös jos startin hiilet ovat kuluneet on oireet samat. Eniten tapaus tosin kuulostaa siltä, että vika olisi virtalukon pohjassa. Siis siinä moni napaisessa liittimessä joka tulee virtalukon lukkopesään kiinni.
- Yleisin vika startissa
Kyseessä on selvä solenoidin kosketuspintojen likaantuminen/kuluminen. Solenoidi on starttimoottorissa oleva "starttimoottorin näköinen mötikkä mutta pienempi" magneetti kytkin jota ohjataan virtaavaimella. Väännettäessä virtaavaimesta solenoidi kytkeytyy ja yhdistää virran starttimoottorille. Nyt kun solenoidi on likaantunut, niin virta ei yhdistykkään jokakerta. Korjaustoimenpiteeksi riittää solrnoidin kosketuspintojen puhdistus hiomapaperilla, eikä maksa muutakuin irroituksen ja puhdistuksen vaivan. "Tunnin homma"
- ehkäpä 1
startin hiilet, jotka jää vähän kantamaan, jos sartatessa mittari valot palaa edelleen kirkkaasta niin solenidin nastat tai startin hiilet, voi myös olla virtalukon pohjassa sanomista.
- Vanha pieru
Tarkistappa virtalukon pohja ja siitä solenoidille menevän johtimen kunto. Nyt, kun sulla on siellä käynnistyksen estoa sun muuta krääsää, tarkastettavien kohteiden ja liitosten määrä moninkertaistuu.
Yleensä ei kannata etsiä vikaa sieltä, missä sitä ei ole, se on loputon suo. koska startti joskus pyörittää, ei silloin vika yleensä oo startissa jos solenoidi naksahtaa, jos ei, silloin voi alkaa solenoidia syyttämään. Asiantuntijan on helppo kokeilla, toimiiko startin osuus, mut nykyaikaisesta autosta ei tilanahtauden vuoksi tahdo päästä osiin käsiksi. Nykyautoissa (alle 15 vuotta) voi vain pissata pellin alle, viedä korjaamolle ja "päivettää" reilusti lompakon sisustaa. Muuten kysymyksestäsi puuttuu olennaisin, autosi merkki ja vuosimalli.- Tietäiskö joku
Mul on 98 Camry eikä starttaa. Nää kaikki pakkaspäivät on startannut mut ei äsken just, ja kodin mittari näyttää -12 c, toki auton luona voi olla kylmempi. Mut silti ihmettelen että johtuuko tää kylmästä vai onko akku tyhjä. Auto yritti startata (starttimoottori) mut auto ei vaan käynnistynyt, niin tarkoittaako se sitä että akku on tyhjä? Tosin nyt voi olla starttimoottorikin tyhjä, yritin noin viis kertaa käynnistää. Mitähän tässä pitäisi tehdä. Auttaakohan jos yrittää ottaa virtaa toisesta autosta.
- Pieni Sielu.
Tietäiskö joku kirjoitti:
Mul on 98 Camry eikä starttaa. Nää kaikki pakkaspäivät on startannut mut ei äsken just, ja kodin mittari näyttää -12 c, toki auton luona voi olla kylmempi. Mut silti ihmettelen että johtuuko tää kylmästä vai onko akku tyhjä. Auto yritti startata (starttimoottori) mut auto ei vaan käynnistynyt, niin tarkoittaako se sitä että akku on tyhjä? Tosin nyt voi olla starttimoottorikin tyhjä, yritin noin viis kertaa käynnistää. Mitähän tässä pitäisi tehdä. Auttaakohan jos yrittää ottaa virtaa toisesta autosta.
Kun nyt kerran starttimoottorikin meni tyhjäksi, on toisesta autosta otettava starttimoottori, jos se vielä on osittain täynnä. Virran ottaminen ei auta tyhjäksi menneeseen moottoriin.
- 11
Tietäiskö joku kirjoitti:
Mul on 98 Camry eikä starttaa. Nää kaikki pakkaspäivät on startannut mut ei äsken just, ja kodin mittari näyttää -12 c, toki auton luona voi olla kylmempi. Mut silti ihmettelen että johtuuko tää kylmästä vai onko akku tyhjä. Auto yritti startata (starttimoottori) mut auto ei vaan käynnistynyt, niin tarkoittaako se sitä että akku on tyhjä? Tosin nyt voi olla starttimoottorikin tyhjä, yritin noin viis kertaa käynnistää. Mitähän tässä pitäisi tehdä. Auttaakohan jos yrittää ottaa virtaa toisesta autosta.
vaikka tiepalveluun, mutta täältä ei varmaan todellista apua ja oikeita neuvoja löydy.
- hädässäystävätunneta
Pieni Sielu. kirjoitti:
Kun nyt kerran starttimoottorikin meni tyhjäksi, on toisesta autosta otettava starttimoottori, jos se vielä on osittain täynnä. Virran ottaminen ei auta tyhjäksi menneeseen moottoriin.
Itsellä tässä oli samalta vaikuttava tilanne. Aluksi luulin, että akku oli mennyt tyhjiin, mutta arvio oli väärä. Ei auttanut virran ottaminen toisesta autosta. Se sitten auttoi, että kaveri tuli jeesimään ja saatiin auto hinaamalla käyntiin. Toki, aina ei voi olettaa että joku tulee hinaamaan auton käyntiin, mutta kyllä se ainakin siinä auttoi, että sai sen auton ajettua suoraan huoltoon.
- välillä.
Tietäiskö joku kirjoitti:
Mul on 98 Camry eikä starttaa. Nää kaikki pakkaspäivät on startannut mut ei äsken just, ja kodin mittari näyttää -12 c, toki auton luona voi olla kylmempi. Mut silti ihmettelen että johtuuko tää kylmästä vai onko akku tyhjä. Auto yritti startata (starttimoottori) mut auto ei vaan käynnistynyt, niin tarkoittaako se sitä että akku on tyhjä? Tosin nyt voi olla starttimoottorikin tyhjä, yritin noin viis kertaa käynnistää. Mitähän tässä pitäisi tehdä. Auttaakohan jos yrittää ottaa virtaa toisesta autosta.
Kovilla pakkasilla kannattaa varsinkin lyhyessä ajossa aldata akkua ulkopuolisella laturilla.
Mulla samanlainen Camry ja siinä tuntui olevan mukavasti latausta, kun jo 1,5 tunnin kuluttua laturi siirtyi ylläpitolataukseen. Laturina oli melko pieni eli 3,6 A:n C-tek ja tietysti lumihiutaleasento.
Auto käynnistyy vain jos startti pyörittää kunnolla eli silloin ei jännite valahda liian alas.
Kannattaa tarkastaa kaikki sähkölaitteiden liitokset akunkengistä starttimoottorin napoihin. - OngelmaSuuri
Nyt löytytuli semmonen keskustelu että samaa vikaa täälläki elikkäs mulla on -87 civic koittaa lupailee että löhtee käyntiin vaan ei sitte lähekkää mietitty on että missä ois ongelma vaan paha mennä sanoo ku en nii paljo rassaa näitä vehkeitä!?!?!?
- Anonyymi
Pieni Sielu. kirjoitti:
Kun nyt kerran starttimoottorikin meni tyhjäksi, on toisesta autosta otettava starttimoottori, jos se vielä on osittain täynnä. Virran ottaminen ei auta tyhjäksi menneeseen moottoriin.
Hyvä vitsi
Huomasine et täs on tosta virtalukon pohjasta keskustelua nii aatelin kysästä ku oon kusessa autoni kanssa!
Siis mun auton on ford sierra -92 doch 2.0l
Elikkäs:
Perjantaina auto toimi ihan moiteettomasti sit ajoin sen perjantai iltana kotiin. Sit launtai aaamuna auto ei tuntut lähtevän käyntiin ei sitten millään! Ei ees luvannut! Starttas kyllä mutta ei käynnisty :o Missä vika :O Koitettii antaa apuvirtaaki ja laitettii bensaa tankkii jne mut ei nii ei. Mul on ollu ennen tuo virtalukon pohja paskana. Epäilen et se voisi olla se :o koska mul on ollu se jo pitempään rikki kun valot ei meinaa sammua heti kun virrat kääntää pois. Tosin nyt menee kyllä valot ja muut virrat päälle jne ettää hmmm. :D Täällä yks vähemmän kokemusta omaava sierra kuski tarttis neuvoja? Kertokaas viisaammaat.
Kiitos vastauksista näin etu käteen!- fasfegee
Pakkasella ei sähkövempaamet meinaa toimia, meillä esim -90 datsun nissan sunnys ei ajovalot, mittarivalot jne meinaa aluks toimia!!!!
- Anonyymi
Eli auto starttasi mutta ei käynnistynyt? Jos starttimoottori pyörittää moottoria niin miksi hittossa sitä lisävirtaa tarvitsee antaa?
Ja sellanen lisäys vielä että auton kanssa ei ole ollut ennen moista ongelmaa! on lähtenyt aina ihan hyvin käyntiin vaikka ois viikon seissy! Ekaa kertaa jotakin tälläistä :o
- käynnistyksen estin
muuten mitenkäs autoon pystyis tekemään sellaisen esto laitteen että moottorin käynnissä ollessa tosta avaimesta startti asentoon kääntäessa joku rele estäis starttimoottorin käyttämisen moottorin käynnissä ollessa onko kaikissa autiossa tollainen estin vai pystyiskö tollasen tekemään
- Auto masentaja 2
Joissakin on (= oli jo vuonna 1968), joissakin se on jätetty kuskin murheeksi.
Mitään idioottivarmaa laitetta ei pystytä rakentamaan, koska idiootit kyllä saa kaiken rikki.
Jokohan muuten se alkuperäisen kysyjän probleema on ratkennut vai vieläkö vikaa ilmenee? Aikaahan on kulunut vasta 4 vuotta... - Anonyymi
Auto masentaja 2 kirjoitti:
Joissakin on (= oli jo vuonna 1968), joissakin se on jätetty kuskin murheeksi.
Mitään idioottivarmaa laitetta ei pystytä rakentamaan, koska idiootit kyllä saa kaiken rikki.
Jokohan muuten se alkuperäisen kysyjän probleema on ratkennut vai vieläkö vikaa ilmenee? Aikaahan on kulunut vasta 4 vuotta...Mietin samaa et onkohan jo kunnossa näin 14v myöhemmin...
- waler
Pitäis tehdä semmoinen estin,joka kieltäis sinua
starttaamasta olleenkaan?
Simppis 92,Todella mielenkiintoista,kai pitää jo alkaa
näitä huumorilla ottaa? :w - thhfewf
Meiilä oli citikas startti moottoripaskana, lämpimänä ei käyntii paitsi työntämällä, eli piti antaa vähän jäähtyä kun oli jokku johot sulanu yhtee!!!! Tosin se on nyt vaihettu ettei oo enää kyseistä ongelmaa!!
- arvaa v.....
Mulla akkukenkä oli halki eikä pimeässä huomannut.
- vikapää
Mulla vaihdettiin virtalukon pohja ja viikon toimi kuin unelma, mutta sen jälkeen taas avaimesta ei virtoja päälle. Joskus tulee virrat, joskus ei. Mitä pitäs tehdä? Virtalukon pohja on vaihdettu nyt kahdesti vuoden aikana ja toisella kerralla toimi 8 kk ja nyt siis viikon ajan.
- käytetään järkeä
pohja varmaan taas sitten paskana kun vaihtamalla kerta korjaantuu. vaihda uusi pohja kai siinä joku takuu on.
onhan siellä releet käytössä ettei kulje kaikki virta virtalukon pohjan läpi. - toyotatercel
kyseessä toyota tercel 81 vaihtaa releen niin strarttaa mut yhtäkkii vaan napsahtaa rikki tää on jo toinen kerta
- jyrkteivonen
miinus ka
apeli poikki - JokoLupas
Lähtikö viimennee kääntiin
- Börje123
Myös moottorin maadoitus voi olla syynä. Pistä esim käynnistyskaapeli moottoriin kiinni ja toinen pää runkoon paljaaseen metalliin. Jos starttaa, ongelma on maadoituksessa.
- CTEK-MXS-5.0
Vanha MB 220D.
Itselläni vastaavan kaltainen ongelma, eli yks'kaks saattaa olla starttaamatta vaikka vanhasa akussa täysi lataus.
Mittarin merkkivalot syttyvät normaalisti ja kun hehkuvalon sammuttua koettaa startata, niin vain säkättä muutaman kerran. Sitten kun koettaa useamman kerran, niin kuuluu vain naks ja lopulta täysin mykkä. Joka kerta kuitenkin nuo mittarin ja hehkun valo syttyvät normaalisti.
Outoa on se, että tähän mennesä on aina lähtenyt kaapeleilla / apuvirralla. Auton akku on kuitenkin ollut täydessä latauksessa.
Ensimmäisen kerran ongelma tuli noin kolme kuukautta sitten yhden kerran, sen jälkeen kaikki ok ja nyt sitten viime torstaina aamulla kerran ja sen jälkeen kaksi kertaa, eli nyt on lottoamista starttaako vai ei.
Epäilen solenoidia ja startin hiiliä, sekä likaisuutta koskutusongelmineen. Saattaisihan se virtalukon pohjakin olla, vaikka en sitä listalla ykkösenä pidä.
Harmi kun starttiin ei pääse käsiksi kuin alakautta, eikä ole mahdollisuutta siellä kömpiä puuttuvine tunkkeineen.
Koko stoori tuolla:
- http://keskustelu.suomi24.fi/t/14876909/2220d-yllattavia-startti-haikioita - OngelmaSuuri
Kertokaa viisaat sama ongelma mullaki vaan lupailee kayntiin vaan ei lähe potilaana -87 civic
- kokemusta-on
oisko männän palautus jousi, pakoputken paukku laakeri tai kampikammion kattovalo menny. ku noi on vaihettu ni kannattaa viä netistä tilata kisailmaa mikä pitäis auttaa
- Oikeakorjaus
Ensin vaihdetaan akku. Sitten starttimoottori. Vielä on vaihdettav laturi. Nyt auton pitäisi käynnistyä.
Jos ei käynnisty, korjataan viimeinkin se oleellinen pieni vika. - audinpaska
AUDI MIEHET, diesel audi ei inahdakkaan kun avaimesta käännyt, ei syty hehku valo eikä mittariston varoitus symbolit, mutta kaikki muu sähkö pelaa esim radio ja sen näyttö. Akussa ei vikaa, se kokeiltiin.
- rockradio
Kuuntele vaan radiota siellä.
- Anonyymi
Guud mjuusik
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Guud mjuusik
Radio Puhe lopetettiin kuuluu vain ritinää radiosta
- Akunkenkä
Kertokaas mikä tässä tapauksessa vaivaa, kun joskus auton ovia lukkoon laitettaessa menee vaan kuskin ovi lukkoon, muut jäävät auki. Sitten koittaa startata, niin ei puhu mitään. Pika-apuna akunkenkä pois, ja takaisin, ja taas mennään. Tänään kävi, että muutaman kerran lupasi, mutta ei lähtenyt kunnolla käyntiin. Taas akunkenkä irti ja takaisin paikalleen ja starttasi niin hienosti. Kyseessä 12 vuotta vanha Peugeot.
- Anonyymi
moottorin paksu maadoituskaapeli..TARKISTA
- Anonyymi
Jos joku erehtyy lukemaan vielä kerron omaa tarinaa. Kyse mopoautosta mutta sama idea. Eli tosiaan kun avaimesta kääntää niin saattaa lähtee, useimmiten ei. Herätettä tulee silloin 8v ja se ei riitä liikuttamaan solenoidia. No tietenkin ajattelin että akku paskana mutta ei, kyllä akusta vaan tulee päälle 12v. No sitten virtalukon pohjaa epäilin. Väsäsin hyppyjohdon herätteelle minkä saa tyrkättyä suoraan akkuun. Sillä toimii solenoidi aina (paitsi jos monta kertaa paukuttaa niin vähän hiipuu mutta odottelee ja taas koittaa niin toimii) mutta startti ei lähde varsinkaan lämpimänä pyöriin. Vettä päälle tai antaa jäähtyä niin johan lähtee. Eli tosiaan epäilen kahta vikaa tai vain yhtä. Joko virtalukon pohjassa tai jossakin muualla sähkö linjassa on vikaa ettei herätte tule tarpeeksi. No sitten kun se heräte saadaan ja alkaa napsuun solenoidi niin onkohan solenoidin kärjissä sanomista kun ei aina starttia pyöritä tai startin hiilissä. Tai sitten on vain koko paskassa moottorin maaadoituksessa vikaa. Siitä jollekkin vinkkiä ja joku sais sanoo että oonko aivan hakoteillä?
- Anonyymi
Tosiaan mautolla ajettu 110k että ehkä suodaankin jo vähän vikaa. Ja putkikin vuosi suoraan startin päälle että melkoisessa nokipöllyssä on päässyt hetken aikaa olemaan etten ihmettele että olis kai
kki likasena mutta se mietityttää miksi heräte vain 8v toisinaan.
- Anonyymi
Solenoidi. Kopauta jollakin kovalla ja käynnistä pirssi
- Anonyymi
Meillä hajosi autosta hiljattain starttimoottori ja oireili ihan siten että yhtäkkiä ei enää pyörittänyt ollenkaan kun yritti käynnistää, kuului vain pieni naksahdus konetilasta, ilmeisesti solenoidista. Virrat meni ihan normaalisti päälle. Kokeiltiin ladata akku täyteen muttei auttanut. Korjaamolla vaihdettiin uusi starttimoottori ja taas käynnistyy normaalisti.
- Anonyymi
Ajonesto jostakin paskana joko avaimesta tai virtalukon pohjasta
- Anonyymi
takarenkaaseen pitää laittaa ilmoo..sitten starttaa vehe
TOYOTA URBAN CRUISER
Startti moottori meni rikki !
Tyttäreni kertoi sen startanneen usein liian pitkään vaikka kone jo kävi ja startti huusi kuolemaa.
Vaihdoin autoon uuden startin.
Tilanne jatkui edelleen samanlaisena siis startti päällä liian kauan.
Vaihdoin uuden starttireleen.
Irroitin virtalukon pohjan ja puhdistin.
Ostin uuden akun.
Huomasin että kun virta-avaimesta käyttää vaan hetken startti osaa normaalisti startata niin pitkään kuin tarvitaan ja lopettaa starttaamisen.
Väärässä startissa se jatkaa jonkun vakio ajan (n. 5-10 sekuntia) ja starttaa liian pitkään (Startti huutaa kun moottori käy jo)
Mittasin starttireleen veto käämiltä ja havaitsin sinne tulevan jännitteen liian pitkään startin aikana.( Siis ohjausyksiköltä tulee tieto startata edelleen)
Vikakoodeissa ei näy mitään.
Nyt kysyisinkin mikä on se tieto (anturi) mistä ohjausyksikkö tietää (päättelee) milloin startti on lopetettava kun moottori on käynnistynyt.
Kiitollisena odotan vastausta ?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anteeksi mies
En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin578477Mietin aina vain
Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh123319Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa
Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r262470Palstan henkisesti sairaat ja lihavat
Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals1142000Kysely lieksan miehille
Olemme tässä pohtineet tällaista asiaa, että miten on. Tästä nyt on paljon ollut juttua julkisuudessakin aina sanomaleht801970Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta
kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.3501648Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä
Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa2411402FinFamin ryhmät
Älkää hyvät ihmiset luottako tähän tahoon. Ryhmiä on, mutta eivät ne toimi. Ihmisiä savustetaan ulos, vaikka näissä piir01191Olen vähän
Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I101075Osmo Peltola voitti ansaitusti Kultaisen Venlan - Kirvoitti yleisöltä mahtavan reaktion!
JEE, onnea Osmo! Osmo Peltola voitti Vuoden esiintyjän Kultainen Venla -palkinnon. Isä-Peltsin ja Osmon luontoseikkailu661010