Tumavasta-aineet?

Monioireinen

Moi
Epigriisissäni lukee, että tumavasta-aineissa S-ANATäp selkeästi koholla 1280, mitä se kertoo, viittaako se johonkin tiettyy reumaan?

17

23478

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tumavasta-aineet

koholla myös. En ole mikään asiantuntija, mutta itselläni ne todettiin näin jo monta vuotta sitten, peräti 5000!
      Odottelen myös, että joku asiaa paremmin tunteva kommentoisi näitä tumavasta-ainelukuja tällä palstalla.
      Itselläni ne liittyvät skleroderma-diagnoosiin, johon kuuluu myös valkosormisuusoire.
      Mutta mihin muuhun sairauteen ne mahtavat liittyä, en osaa sanoa.

• kylmäkäsi

Moi!
        Menin työterveyteen valkoisten sormien takia ja muutamien verikokeitten jälkeen sain lähetteen keskussairaalaan, kai mm. reumakokeen koholla olemisen takia.
        Keskussairaalassa tehtiin lisää kokeita ja lääkäri kyseli kaikkea ja alkoi puhua sklerodermasta. Sana ja koko tauti oli minulle aivan uusi juttu ja koska hoitaja oli kovin osaaottava, aloin uumostella että tauti on paha. Joudun lisäkokeisiin, ja nyt en edes tiedä, olenko jo diagnosoitu vai olisiko vain lääkäri kertonut mitä epäilee. Luettuni taudin esitteen, pelästyin. Miten sinun tautisi todettiin ja miten on edennyt, minkä ikäinen olet?

• outo käsite
        kylmäkäsi kirjoitti:

Moi!
        Menin työterveyteen valkoisten sormien takia ja muutamien verikokeitten jälkeen sain lähetteen keskussairaalaan, kai mm. reumakokeen koholla olemisen takia.
        Keskussairaalassa tehtiin lisää kokeita ja lääkäri kyseli kaikkea ja alkoi puhua sklerodermasta. Sana ja koko tauti oli minulle aivan uusi juttu ja koska hoitaja oli kovin osaaottava, aloin uumostella että tauti on paha. Joudun lisäkokeisiin, ja nyt en edes tiedä, olenko jo diagnosoitu vai olisiko vain lääkäri kertonut mitä epäilee. Luettuni taudin esitteen, pelästyin. Miten sinun tautisi todettiin ja miten on edennyt, minkä ikäinen olet?

oli minullekin ja aivan sama tuntui täälläkin olevan lääkärin ja hoitajan reaktio ja kauhealtahan se taudin määritys näyttää, kun lukee siitä. Olen nyt 55 v ja se todettiin minulla noin 7 vuotta sitten. Vielä olen hengissä ja eniten on vaivannut sormien ja varpaitten palelu ja valkoiseksi muuttuminen. Vuosittain käyn kontrolleissa, sydänfilmi, puhalluskokeet ja veri- sekä virtsakokeet otetaan. Lääkäri kyselee, onko tuntunut keuhkoissa mitään tai onko närästänyt. Toistaiseksi on kaikki ollut ok, mutta nyt olivat puhalluskokeilla alentuneet nämä diffuusi-arvot(?) jotka kertoo jotakin keuhkoissa hapen saannista siten, että luku oli vielä normaali 81, mutta on ollut parempi edelliskerroilla. Ovatko sinunkin tuma-vasta-aineesi noin korkeat kuin minulla? Itselläni ei ole koskaan näkynyt reumatekijää veressä. Reumaa olen sairastanut nuorena aikuisena, mutta välillä oli vuosia oireetonta aikaa, kunnes toisen lapsen synnyttyä ollessani 40 v, palasivat kivuliaat niveloireet joksikin aikaa.

Lääkitystä ei ole oikein kai olemassa tähän sairauteen, mutta minulle kokeiltiin Oxiklorinia, mutta aiheutti huimausta ja nyt söin verenpainelääkettä (Adalat) pari kuukautta ja se kyllä auttoi valkosormisuuteen. Mutta itse sairauttahan se ei paranna. Lopetin sen kuitenkin, koska onhan lääke aina lääke, eikä verenpaineeni ole koholla.

Olen yrittänyt olla ajattelematta liikaa tätä sairauttani ja elänyt tätä päivää. Toki välillä käy mielessä, mitähän sitä vielä on edessä. Mutta niin sitä kai selviää parhaiten, kun ei liikaa murehdi. Kaikkea hyvää sinulle!

• kylmäkäsi
        outo käsite kirjoitti:

oli minullekin ja aivan sama tuntui täälläkin olevan lääkärin ja hoitajan reaktio ja kauhealtahan se taudin määritys näyttää, kun lukee siitä. Olen nyt 55 v ja se todettiin minulla noin 7 vuotta sitten. Vielä olen hengissä ja eniten on vaivannut sormien ja varpaitten palelu ja valkoiseksi muuttuminen. Vuosittain käyn kontrolleissa, sydänfilmi, puhalluskokeet ja veri- sekä virtsakokeet otetaan. Lääkäri kyselee, onko tuntunut keuhkoissa mitään tai onko närästänyt. Toistaiseksi on kaikki ollut ok, mutta nyt olivat puhalluskokeilla alentuneet nämä diffuusi-arvot(?) jotka kertoo jotakin keuhkoissa hapen saannista siten, että luku oli vielä normaali 81, mutta on ollut parempi edelliskerroilla. Ovatko sinunkin tuma-vasta-aineesi noin korkeat kuin minulla? Itselläni ei ole koskaan näkynyt reumatekijää veressä. Reumaa olen sairastanut nuorena aikuisena, mutta välillä oli vuosia oireetonta aikaa, kunnes toisen lapsen synnyttyä ollessani 40 v, palasivat kivuliaat niveloireet joksikin aikaa.

Lääkitystä ei ole oikein kai olemassa tähän sairauteen, mutta minulle kokeiltiin Oxiklorinia, mutta aiheutti huimausta ja nyt söin verenpainelääkettä (Adalat) pari kuukautta ja se kyllä auttoi valkosormisuuteen. Mutta itse sairauttahan se ei paranna. Lopetin sen kuitenkin, koska onhan lääke aina lääke, eikä verenpaineeni ole koholla.

Olen yrittänyt olla ajattelematta liikaa tätä sairauttani ja elänyt tätä päivää. Toki välillä käy mielessä, mitähän sitä vielä on edessä. Mutta niin sitä kai selviää parhaiten, kun ei liikaa murehdi. Kaikkea hyvää sinulle!

Tumavasta-ainelukemaa en muista, en edes osannut kiinnittää asiaan huomiota muuten kuin että tiedän että koe on otettu. Reumatekijä on vähän koholla, lukemaa en muista siihenkään mutta elo-syyskuulla uusintakäynnillä laitan muistiin kaiken.
        Verenpainelääkettä mullekin määrättiin valkoisiin sormiin, ja mulla kanssa on ihan normaalit paineet. Ajattelin hakea lääkkeen kun ilmat kylmenee jos se kuitenkin helpottaisi.
        Olen 51 v ja nainen. Olisi kiva vaihtaa ajatuksia aina kun tulee jotakin uutta vastaan. Vaikka en siis edes ole varma, oliko mut diagnosoitu vai pelkkä epäily.

• kylmäkäsi
        outo käsite kirjoitti:

Sairastatko sitä ihomuutoksia aiheuttavaa sklerodermaa vai systeemistä? Vai onko niin, että edellinen voi muuttua ajan mittaan systeemiseksi muodoksi?
        Minäkin kysyin hoitajalta että kumpi on pahempi tauti, nivelreuma vai tämä niin hän sanoi että niin noh, nivelreumaan on lääkkeet mutta tähän ei :(

• vasta-aineilla
        kylmäkäsi kirjoitti:

Sairastatko sitä ihomuutoksia aiheuttavaa sklerodermaa vai systeemistä? Vai onko niin, että edellinen voi muuttua ajan mittaan systeemiseksi muodoksi?
        Minäkin kysyin hoitajalta että kumpi on pahempi tauti, nivelreuma vai tämä niin hän sanoi että niin noh, nivelreumaan on lääkkeet mutta tähän ei :(

Minulla on sentromeerinen värjäytymiskuvio tumavasta-aineiden jatkomäärittelynä.
        Toistaiseksi minulla on vain sormissa iho ikäänkuin tarttunut kiinni alustaan 1-2 nivelestä sormenpäihin siten, että se ei ole irtonainen niinkuin muualla on. Mutta voi kai se siirtyä myös sisäelimiin. Se tuntuu pelottavalta. Distaalinen skleroderma on lääkärin antama diagnoosi minulla.
        mtcd? mikähän taudinkuva on tähän tyypillistä?

Voi kun näitä tauteja on kaikenlaisia, mutta ei auta kuin kestää se, mikä itselle on annettu!

• ...
        kylmäkäsi kirjoitti:

Sairastan ihomuutosta tekevää skerodermaa. Puoli vuotta ensimmäisen lääkärikäynnin jälkeen saatiin jo diagnoosi ja siitä on kulunut nyt vuosi. Olen saanut oikean jalan lihaksistossa jylläävän tulehduksen täysin pois reumalääkityksellä: oxiklorin, metotreksaatti, remicade. Kertaakaan en ole tuntenut kipua sairaudesta ja kuntoni on erittäin hyvä. Sklerodermaa ei kannata pelätä vaikka netissä ja kirjoissa kerrotaan ne kaikki kauhutarinat :) Pahimmat sairastapaukset vain jäävät mieleen jokaiselle kirjoittajalle ja lukijalle. Sisäelimiin leviästä sklerodermasta en kuitenkaan tiedä mitään sillä olen elellyt vain tämän "helpomman" muodon kanssa.Valkosormisuutta ei ole kertaakaan ollut. Onko muilla näin hyviä kokemuksia tästä taudista?

• käyttäjä

Löydät itsekin hakukoneilla vastauksen, missä sairauksissa tumavasta-aineiden täplikäs-värjäyskuvio on posiitivinen, MUTTA tuloksen tulkintaan tarvitaan lääkäri.

• mctd

Olen 52v, nainen ja sain diagnosin mctd keväällä.Tumavasta-aineet oli täplikäs 5000.Eli tällainen vaihtoehto.

• --------------

Voipi olla SLE tai Sjögrenin syndrooma. Itselläni tuo ensimmäinen.

• 5000

Tumavasta-aineita mitattu minulta kuuden vuoden ajan ja aina lukema on ollut maksimissaan. Värjäytymiskuvio homogeeninen. Lääkärit eivät ole nimenneet mitään syytä miksi.

• .wienoe.

Mulla kans tumavasta-aineet koholla (olen kuulemma jossain suomen top.10, jee...), itellä reumakokeet näyttivät neg mut tämän löydöksen myötä sit todettiin reuma, tarkemmin gollegenoosi, eli usean reuman yhdistelmä, josta voi kehittyä jossain vaiheessa tietyksi reumatyypiksikin. Että ei ilmeiseti viittaa mihinkään tiettyyn reumaan nämä S-ANAT?

• maksimit myös

Minulla myös jo vuosia ollut tumavasta-aineet maksimissaan ja värjäytymiskuvio homogeeninen. Syytä ei ole lääkärit osanneet kertoa, otetaan muutaman vuoden välein testi, siinä se.

• tumatumarallaa
        maksimit myös kirjoitti:

Minulla myös jo vuosia ollut tumavasta-aineet maksimissaan ja värjäytymiskuvio homogeeninen. Syytä ei ole lääkärit osanneet kertoa, otetaan muutaman vuoden välein testi, siinä se.

Minullakin todettiin viime viikolla tuma vasta-aineiden arvoksi 1280 ja värjäytymiskuvio homogeeninen. Tällä viikolla otetaan ihonäytteitä. Kivut aivan järkyttävät, mutta toistaiseksi hoitona käytetään Burana 800 slow, Panacod ja akupunktio. Diagnoosin (jos sellaista ylipäätänsä voi tehdä) tekee aikanaan ilmeisesti reumatologi. Pikkusiskollani ja äidilläni on reuma. Olen isona kysymysmerkkinä ja toisaalta malttamaton, kun haluaisin jo tietää VARMASTI mitä tämä kaikki on, jos ylipäätänsä JOTAIN on...

• illu75

minullakin arvo oli 5000 ja värjäyskuvio oli sentromeerinen. Keskiviikkona sisätautilääkärille, saa nähdä mitä tuo kertoo.

• illu75

On kuulemma monilla terveilläkin tuo ana koholla ja noin tapissaan lukemat mutta terveitä ovat.

Minulla nyt epäily sjögrenistä, tarkentuu toivottavasti ensi viikolla. Itse en ole niin varma kun olen kys. taudista lueskellut.

• ei diagnoosia

Minulla ana toukokuussa yli 5200 kesäkuussa negatiivinen nyt taas 1200. Oireena pahoinvointi ja ripuli sekä kipu oikeassa kyljessä. Laihduin 2kk lähes 20 kg,. Lääkärien mukaan terve, korkeintaan mielialalääkkeitä Buranan lisäksi.Oon ollut keskussairaalassa ja reumatologilla ja mulla on ihanne labrat muutoin.En tiedä mistä hakisin apua seuraavaksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      17
      2403
    2. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1261
    3. Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!

Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa
      Puolanka
      70
      907
    4. Miten suomalaiset miehet

On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää
      Ikävä
      135
      848
    5. Anna mulle vielä tilaisuus

näyttää kuinka susta tykkään.
      Ikävä
      45
      841
    6. Mitkä asiat tekevät

kaivatustasi vetovoimaisen?
      Ikävä
      59
      807
    7. Muistatko vielä

Missä nähtiin ensimmäisen kerran? Miehelle.
      Ikävä
      42
      776
    8. Eräs läheinen sanoi

Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.
      Ikävä
      44
      755
    9. Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä

– On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe
      Perussuomalaiset
      164
      742
    10. Iloista ja aurinkoista pääsiäistä kaikki palstan kivat sinkut :)

Täällä on näköjään vähän huono meininki tarttunut kuin tuolta muualta mutta pidetään edelleen tämä puoli suht positiivis
      Sinkut
      130
      694
    Aihe