testamentti tietoon

huh huh

Vaistoni sanoo,että äitini on tehnyt testamentin veljeni hyväksi.Veli on kuitenkin nyt kuollut,äiti elää.Olen edunvalvoja äidilleni.Saanko minä tietooni,jos kysyisin pankista,onko heillä sellainen testamentti.Jos on,niin silloinhan veljeni lapset olisivat luonnollisesti perivät äitini.

8

1831

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huhuuu

      on siis veljesi hyväksi. Jos hän on kuollut, ei se sellaisenaan koske veljesi lapsia. Lapset tulevat normaalissa järjestyksessä veljesi tilalle. Perintö menee siis puoliksi sinun ja veljesi lasten kesken.

      • nix nax

        Nyt erehdyt.

        PK 11 luku
        6 §

        "Jos testamentin saaja kuolee ennen kuin hänen testamenttiin perustuva oikeutensa on tullut voimaan tai jos testamenttia ei muutoin voida hänen kohdaltaan panna täytäntöön, tulevat hänen jälkeläisensä hänen sijaansa, mikäli heillä olisi ollut oikeus periä testamentin tekijä."

        Tässä tapauksessa tulkinta siis lähtee siitä, että kuolleen veljen perilliset tulevat isänsä sijaan testamentinsaajiksi. Jos voidaan osoittaa, että testaattorin tahto oli (on) muu, sitä on noudatettava. Se voi kuitenkin olla vaikeaa, kun testaattori on siinä tilassa, että hänellä on edunvalvoja.


    • Anteeksi keskustelun rönsyily sivuraiteille!

      Tuskin antavat pankista tietoja. Jos testamentti on sellaisessa tallelokerossa, johon sinulla on pääsy, niin siellä voit sen tietysti nähdä ja ehkä lukeakin. Ilmeisesti sinulla on jokin tietty syy olettaa, että testamentti on pankissa, jos sellainen on laadittu. Sehän voi olla missä tahansa muuallakin. Lakiosasi saat joka tapauksessa eli puolet siitä, mitä saisit, jos testamenttia ei ole.

    • Tiedonhaluinen kanssa

      Pankista tulee kerran vuodessa arvoosuustilin ilmoitus jossa lukee testamentti jos sellainen on.Koitappas katsella papereita mitä pankista tulee yleensä Tammikuun alussa tulee ilmoitus.

      • nix nax

        Ei pankki tiedä, mitä asiakkaiden tallelokeroissa on.


    • öslkdöfksök

      Kyllä edunvalvoja pääsee valvottavansa tallelokerolle. Äitisi antanee sinulle avaimen. Lokero avataan ja sen sisältö luetteloidaan. Luetteloinnin tekee kaksi pankin työntekijää. Jos lokerossa on testamentti, pankki ottaa sen omaan säilytykseensä, ettei se "häviä". En osaa sanoa, näytetäänkö sinulle testamantin sisältö. Sehän ei sinulle varsinaisesti kuulu, koska äitisi on vielä hengissä.

    • * siihen asti salaista

      Miksi sinun pitäisi jo nyt tietää mahdollisen testamentin sisältö?

      Sehän on vainajan viimeinen tahto ja tarkoitettu luettavaksi vasta kuoleman jälkeen...

      • ölkököld

        Eivät kaikki pidä testamenttinsa sisältöä salassa. Sen saa toki salata, mutta voi julkistaakin. Testamentin tekijän asiahan se on.


    Ketjusta on poistettu 20 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      471
      10486
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      59
      2576
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      60
      2042
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1769
    5. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      90
      1472
    6. Kuvaile kaivattuasi kolmella

      Emojilla. Oma vastaus 💨🚮💣
      Ikävä
      161
      1405
    7. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      122
      1399
    8. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      23
      1330
    9. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      376
      1328
    10. Mitä sä kuvittelit

      Kun annoit mulle huomiosi, tottakai minä menin ihastumaan suhun. En ole koskaan ollut se henkilö keneen kukaan kiinnittä
      Ikävä
      112
      1225
    Aihe