Mikä rekoissa pelottaa??

Oli tossa ruokatunnilla keskustelua, kun mammat ei enää uskalla ajella noilla meidän teillä.
Rekat ajaa kuulemma niin kauheeta ylinopeutta, ajavat päälle(rynnivät eteen) ym.ym.....
Minä ajelen jotain 50-80 tonnia/vuosi, enkä ole vielä moiseen joutunut/nähnyt.
Vaikka noilla teillä kyllä näkee kaikenlaista ihan henkilöautollakin toteutettuna.
Ja viikottain lehdetkin kertovat omaa tarinaansa, noista rekka kolareista-> syyllinen useinmiten se eteen ajanut henkilöauto. Kuulosti vaan niin yliampuvalta toi pelko, suurin osa liikenteestä soljuu kuitenkin ihan hyvin. Mitä ootte mieltä?

54

4029

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koirat haukkuvat, mutta karavaani kulkee . . .

      Mammat voisivat opetella myös kiihdyttämään kunnolla, ettei käy niin, että käännytään päätielle rekan eteen ja jäädään pohtimaan sitä kaasutallan painamista niin, että rekkakuski joutuu tekemään hätäjarrutuksen.

      Tottakai se näyttää pelottavalta, kun taustapeilistä ei näy kuin SCANIA, mutta sietää joskus pohtia myös sitä, olisiko omissa ajotavoissa ja -asenteissa parantamisen varaa.

      • sata takuulla totta

        Karmeimmat hätäjarrutukset olen joutunut tekemään kun REKKA on kolmion takaa tunkenut suoraan alle. Muutaman kerran tossa Tampere - Lahti välillä, jostain Kärkölän suunnalta tulevat.

        Kapeammilla teillä joillakin rekkamiehillä on tapan oikoa mutkia siihen malliin että siinä moni mamma laskee hankeen. Ja rekkamies menee menojaan. Kaksi kertaa männä talvena tuollaisen tilanteen näin, ja mamman maasturilla tielle hinasin.

        Tuota sivutieltä suoraan alle tyyli rekkamiehillä kyllä ihmettelen. Luulisi sieltä korkealta näkevän.

        Huomautan että itte ajelen kaksatasella diiselimersulla, joten en takuulla hurjastele ja siten tule rekkapenalle yllätyksenä.


      • Oikein kollimaaattori

        Voi pyhä kiesus näiden rekkamiesten asenteita! vai että koirat haukku ja karavaani kulkee...

        Ja jos näkee Scanian merkin peilissä niin vika on itsessä, vai?

        Kyllä noilla asenteilla liikkuvalta pitäisi välittömästi ottaa pois sekä ajokortti että liikennelupa.


      • The Rat
        Oikein kollimaaattori kirjoitti:

        Voi pyhä kiesus näiden rekkamiesten asenteita! vai että koirat haukku ja karavaani kulkee...

        Ja jos näkee Scanian merkin peilissä niin vika on itsessä, vai?

        Kyllä noilla asenteilla liikkuvalta pitäisi välittömästi ottaa pois sekä ajokortti että liikennelupa.

        Itselläni on kilometrejä varsin vähän takana (luokkaa 300 000), mutta en muista rekan merkkiä takapeilistä pystyneeni lukemaan kuin liikennevaloissa seisoessa. Kyllä on henkilöautokuskin ajotyylissä jotain pahasti vialla jos rekka hengittää niskaan...

        Tai no, voihan noita kaikille joskus tapahtua. Hullu rekkakuski ja 60 km/h rajoitus... Mutta että jatkuvasti? Kuten joillekuille täällä?

        Ja mitäs vielä... Ei ole yksikään rekka suoraan eteen kääntynyt. Joskus joutuu hidastamaan, ne kun eivät hirveän nopeita ole liikkeissään, mutta ei nyt mitään paniikkijarrutuksia.

        Pahimmat paniikkijarrutukset olen itse joutunut tekemään kun joku henkilöautoilija koukkaa (ilman vilkkua) eteen kun on menossa ohi viereisellä kaistalla. Paras oli käpylässä aikoinaan. Ajeli vasemllalla kaistalla (kuten minäkin), siirtyi siitä oikealle (ilman vilkkua) ja heti perään kääntyi vasemmalle (ilman vilkkua)... Jäi siihen varmaan 10cm oven ja keulan väliin...


      • Tässä hyvä suosistus!
        The Rat kirjoitti:

        Itselläni on kilometrejä varsin vähän takana (luokkaa 300 000), mutta en muista rekan merkkiä takapeilistä pystyneeni lukemaan kuin liikennevaloissa seisoessa. Kyllä on henkilöautokuskin ajotyylissä jotain pahasti vialla jos rekka hengittää niskaan...

        Tai no, voihan noita kaikille joskus tapahtua. Hullu rekkakuski ja 60 km/h rajoitus... Mutta että jatkuvasti? Kuten joillekuille täällä?

        Ja mitäs vielä... Ei ole yksikään rekka suoraan eteen kääntynyt. Joskus joutuu hidastamaan, ne kun eivät hirveän nopeita ole liikkeissään, mutta ei nyt mitään paniikkijarrutuksia.

        Pahimmat paniikkijarrutukset olen itse joutunut tekemään kun joku henkilöautoilija koukkaa (ilman vilkkua) eteen kun on menossa ohi viereisellä kaistalla. Paras oli käpylässä aikoinaan. Ajeli vasemllalla kaistalla (kuten minäkin), siirtyi siitä oikealle (ilman vilkkua) ja heti perään kääntyi vasemmalle (ilman vilkkua)... Jäi siihen varmaan 10cm oven ja keulan väliin...

        älä pyöri siellä Helsingissä, vaan tule Suomen valtasuonelle koluamaan Oulu - Helsinki - Helsinki - Oulu väliä.

        Siellä koet tuon ihanan sandwich fiiliksen: rekkajono edessä ja takaa pusketaan päälle. Ei auta mikään. Vilkuile sitten taustapeiliin.

        Terkuin 3 milj.km.


      • The Rat
        Tässä hyvä suosistus! kirjoitti:

        älä pyöri siellä Helsingissä, vaan tule Suomen valtasuonelle koluamaan Oulu - Helsinki - Helsinki - Oulu väliä.

        Siellä koet tuon ihanan sandwich fiiliksen: rekkajono edessä ja takaa pusketaan päälle. Ei auta mikään. Vilkuile sitten taustapeiliin.

        Terkuin 3 milj.km.

        Olen muutaman kerran nelostiellä jurrannut. Ei jaksa. Jonoa jonon perässä...

        Yleensä matkaan kyllä vähän idemmäs, jos sinne keskisuomeen olen liikkeellä, vitostietä mukaillen, mutta sama teoria sielläkin. Miksi jurruttaa ruuhkassa, kun voi päästellä huomattavasti nopeammin ja _rauhassa_ sivuteitä pitkin? :)

        Mutta voi olla. Todellakin. Kun rekankin on päästävä liikkumaan, niin ellei joku tee tilaa, on tungettava sinne missä sitä melkein on... Mutta onneksi teillä on riittävät turvavälit kaikilla. :)


    • Nehän ne pelottavat

      Aggressiivinen ajotapa toisen takamuksessa roikkuen, ymmärtämättä 60 tonnin tuomaa vastuuta, sehän se pelottaa, ja ihan liian usein sen saa kokea. Erityisesti tilanteessa jossa itse ei pääse "karkuun" kun toinen rekka on edessä, ja kolmas, ja neljäs, ja viides...

      Sitä se takana tuleva ei noteeraa. Ahdistaa vaan.

      Vastaantulijoina rekat pelottavat vähemmän kuin henkilöautot.

      Hiukan pelotta sekin, kun tuntee muutaman nuoren poijjaan, jotka tuskailee että miten sen auton kanssa päivän selviää, siis ovat ammatissa johon eivät ole kypsiä.

      Juu, ja ne rekkamiesten moneen kertaan vääriksi osoitetut uskomukset, siis että heittelehtiminen oikeaa kaasua painamalla, voe salli mun nauraa...

      • tuli mieleen..

        Kuinka paljon sulla on kokemusta yhdistelmän ajamisesta?


      • Ei relevanttia
        tuli mieleen.. kirjoitti:

        Kuinka paljon sulla on kokemusta yhdistelmän ajamisesta?

        Voin vastata kysymykseen, vaikka kysymys ei olennaisesti liity aiheeseen: raskaista yhdistelmistä aika vähän, öljyautoista joskus ihan 60-luvun lopulla.
        Kuorma-autoista kohtuullisen paljon, ja tuollaisista 5 - 7 tonnin yhdistelmistä erittäin paljon.

        Mutta se ei ole relevanttia. Relevanttia on kysyä: miksi jotkut raskaan kaluston kuljettajat kykenevät ajamaan rajoitusten mukaan, turvallisesti, roikkumatta takapuskurissa, turvavälin säilyttäen, mutkaisella pikkutiellä omalla kaistallaan pysyen - JA MIKSI USEIMMAT RASKAAN KALUSTON KULJETTAJAT EIVÄT TÄHÄN SAMAAN PYSTY?

        Se on olennainen kysymys, eikä suinkaan se miten paljon minulla on kokemusta yhdistelmien kuljettamisesta.

        Paljon olen kuunnellut ja lukenut yhdistelmäkuljettajien MM-kisoissa menestynyttä miestä ja mielipiteitänsä. Sieltä suusta on ihan julkisesti lähtöisin se fakta että niin paljoa ei hevosvoimia maailmassa olekaan että liukkaalla heittelehtimään lähteneen yhdistelmän kaasua painamalla oikaisee.

        Myytti on lähtöisin kuperilta täysjäisiltä tukkiteiltä lähinnä hiivintänopeuksilla.

        Jo ralliautoilija Timo Mäkinen aikanaan ajokursseillaan havainnollisesti osoitti että myös keskiakselivaunun heittelehtiminen saadaan nopeimmin kuriin jarruttamalla ja/tai kaasua hölläämällä.

        Mutta eihän tuollaisten miesten käsitykset höyrymakkaraväelle jakeluun mene. Ikävä kyllä. Siis vaikka oman alan todellinen huippumies mitä sanoisi.

        Ihan vastakysymyksenä: kuinka paljon sulla on kokemusta ralliautoilusta? Entä elävän lastin kuljettamisesta perävaunussa? Lentokoneella lentämisestä?

        Eivät nuokaan kysymykset liity keskustelun aiheeseen. Mutta ainahan voi kysyä. Oletko ollut lastaamassa elävää elefanttia lentokoneeseen? Minä olen ollut, New Yorkin rahtikentällä.

        Eikä se auta yhtään tässä keskustelussa. Nyt on kysymys siitä että mikä rekoissa pelottaa, ja vastaus on: kuljettajien ammattitaidottomuus.


      • Näin olen kokenut!
        tuli mieleen.. kirjoitti:

        Kuinka paljon sulla on kokemusta yhdistelmän ajamisesta?

        Erityisesti muualla kuin valtateillä puutavaramiehet tapaavat pysyä mutkissa omilla kaistoillaan. Kun samalla tiellä vastaan tulee kappaletavarayhdistelmä, siis eksyksissä oleva umpikaappiautoilija, niin tämäpä ei pysy omalla kaistallaan vaan oikoo.
        Eroja siis on myös sen mukaan mitä kuljettaa eli missä pääosin on tottunut ajamaan.


      • milläs heittelehtivän kärryn oikaset, ellet kaasua painamalla? Jarrutat voimakkaasti vai? Otahan selvää, mistä se heittelehtiminen johtuu ja millä sen saa hallintaan ennen kuin avaat turpavärkkiäsi täällä...


      • kysyjä..
        Ei relevanttia kirjoitti:

        Voin vastata kysymykseen, vaikka kysymys ei olennaisesti liity aiheeseen: raskaista yhdistelmistä aika vähän, öljyautoista joskus ihan 60-luvun lopulla.
        Kuorma-autoista kohtuullisen paljon, ja tuollaisista 5 - 7 tonnin yhdistelmistä erittäin paljon.

        Mutta se ei ole relevanttia. Relevanttia on kysyä: miksi jotkut raskaan kaluston kuljettajat kykenevät ajamaan rajoitusten mukaan, turvallisesti, roikkumatta takapuskurissa, turvavälin säilyttäen, mutkaisella pikkutiellä omalla kaistallaan pysyen - JA MIKSI USEIMMAT RASKAAN KALUSTON KULJETTAJAT EIVÄT TÄHÄN SAMAAN PYSTY?

        Se on olennainen kysymys, eikä suinkaan se miten paljon minulla on kokemusta yhdistelmien kuljettamisesta.

        Paljon olen kuunnellut ja lukenut yhdistelmäkuljettajien MM-kisoissa menestynyttä miestä ja mielipiteitänsä. Sieltä suusta on ihan julkisesti lähtöisin se fakta että niin paljoa ei hevosvoimia maailmassa olekaan että liukkaalla heittelehtimään lähteneen yhdistelmän kaasua painamalla oikaisee.

        Myytti on lähtöisin kuperilta täysjäisiltä tukkiteiltä lähinnä hiivintänopeuksilla.

        Jo ralliautoilija Timo Mäkinen aikanaan ajokursseillaan havainnollisesti osoitti että myös keskiakselivaunun heittelehtiminen saadaan nopeimmin kuriin jarruttamalla ja/tai kaasua hölläämällä.

        Mutta eihän tuollaisten miesten käsitykset höyrymakkaraväelle jakeluun mene. Ikävä kyllä. Siis vaikka oman alan todellinen huippumies mitä sanoisi.

        Ihan vastakysymyksenä: kuinka paljon sulla on kokemusta ralliautoilusta? Entä elävän lastin kuljettamisesta perävaunussa? Lentokoneella lentämisestä?

        Eivät nuokaan kysymykset liity keskustelun aiheeseen. Mutta ainahan voi kysyä. Oletko ollut lastaamassa elävää elefanttia lentokoneeseen? Minä olen ollut, New Yorkin rahtikentällä.

        Eikä se auta yhtään tässä keskustelussa. Nyt on kysymys siitä että mikä rekoissa pelottaa, ja vastaus on: kuljettajien ammattitaidottomuus.

        Kyllä kysymykseni liittyy olennaisesti aiheeseen. Halusin tietää, kuten varmaan moni muukin, kuinka paljon kommentoijalla, jolla on noinkin syyttävä kommentti, on alan kokemusta.

        Kertaus:

        Kysymykseni oli erittäin olennainen.


      • Ei relevanttia
        kysyjä.. kirjoitti:

        Kyllä kysymykseni liittyy olennaisesti aiheeseen. Halusin tietää, kuten varmaan moni muukin, kuinka paljon kommentoijalla, jolla on noinkin syyttävä kommentti, on alan kokemusta.

        Kertaus:

        Kysymykseni oli erittäin olennainen.

        En ole yhdistelmäkuljettaja. Sillä ei ole tasan mitään tekemistä yhdistelmäkuljettajien ammattitaidottomuuden kanssa.

        Vai oletteko te niin pyhä joukko, että teillä on omat lakinne ja omat arvonne?

        Kertaus: kysymyksesi ei liity lainkaan aiheeseen.

        Vahvistus: jos joku idiootti työntää 88 vauhdissa 60 tonnia vaikkapa kahden metrin päähän henkilöautoni takapuskurista juuri silloin kun edessäni on katkeamaton rekkajono, niin asiaan ei mitenkään liity se olenko itse yhdistelmäkuljettaja vai en.

        Näyttö: ammattimainen yhdistelmäkuljettaja koki saman liikkuessaan henkilöautolla, ja soitti perässä roikkuneen työnantajalle. Perässä roikkunut on nyt työtön.

        Eikö pieneen päähäsi mahdu se, että SINÄ OLET YKSIN VASTUUSSA, TÄYSIN JA VAIN YKSIN SINÄ, JOS AJAT MINUT MURSKAKSI?

        Siinä tilanteessa tuomioosi ei mitenkään vaikuta se olenko yhdistelmäkuljettaja vai taksiautoilija vai ulkomainen turisti.

        Niin että lopeta nyt jo hyvä mies tuo ammattikuntaasi mustamaalaava idioottimainen kysymys siitä olenko yhdistelmäkuljettaja vai en.

        Järkyttävää että yksi ammattikunta on noin tyhmää, herra varjele! Luuletko että muurari tiilen seinältä jonkun päähän pudottaessaan on vähemmän syyllinen jos kallonsa halkaissut on tai ei ole muurari hänkin.

        Uskomaton idiootti, voi hyvä tavaton. Jos noin tyhmiä ihmisiä lasketaan 60 tonnia kuljettamaan niin luoja meitä varjelkoon...


      • Petruskainen
        Rahtari-73 kirjoitti:

        milläs heittelehtivän kärryn oikaset, ellet kaasua painamalla? Jarrutat voimakkaasti vai? Otahan selvää, mistä se heittelehtiminen johtuu ja millä sen saa hallintaan ennen kuin avaat turpavärkkiäsi täällä...

        Olen kuunnellut todellisia ammattilaisia. Olen lukenut heidän lausuntojaan.
        Asia tuli erittäin selväksi Konginkankaan surullisten tapausten yhteydessä.
        Siis todellisten ammattilaisten lausumana.
        Höyrymakkaranappuloiden tietotaso kulkee kaukana näiden todellisten ammattilaisten tietotason alapuolella.
        Polarin pusero ja puukengät...
        Voi hyvä herttanen sentään näitä nuijia.


      • Oslon turvaväli
        Rahtari-73 kirjoitti:

        milläs heittelehtivän kärryn oikaset, ellet kaasua painamalla? Jarrutat voimakkaasti vai? Otahan selvää, mistä se heittelehtiminen johtuu ja millä sen saa hallintaan ennen kuin avaat turpavärkkiäsi täällä...

        Eipä näy Oulusa järki tiivistyvän. Samaa aivotonta mölinää. Aito punaniska näköjään repii turpaansa asioista jotka menevät yli käppänän hilseen. Surullistahan tuo.
        Ookkonä harkinnu alan vaihtoa? Kannattais ihan varmasti!


      • sen sitten
        Petruskainen kirjoitti:

        Olen kuunnellut todellisia ammattilaisia. Olen lukenut heidän lausuntojaan.
        Asia tuli erittäin selväksi Konginkankaan surullisten tapausten yhteydessä.
        Siis todellisten ammattilaisten lausumana.
        Höyrymakkaranappuloiden tietotaso kulkee kaukana näiden todellisten ammattilaisten tietotason alapuolella.
        Polarin pusero ja puukengät...
        Voi hyvä herttanen sentään näitä nuijia.

        muuten oikasee ellei kaasulla


      • Rukkikuski
        Näin olen kokenut! kirjoitti:

        Erityisesti muualla kuin valtateillä puutavaramiehet tapaavat pysyä mutkissa omilla kaistoillaan. Kun samalla tiellä vastaan tulee kappaletavarayhdistelmä, siis eksyksissä oleva umpikaappiautoilija, niin tämäpä ei pysy omalla kaistallaan vaan oikoo.
        Eroja siis on myös sen mukaan mitä kuljettaa eli missä pääosin on tottunut ajamaan.

        Enpä menisi yleistämään. Itseltänikin on pölliauto vienyt kerran peilin mukanaan (tosiaan mukanaan, ei viitsinyt pysähtyä). Itse ajelin nupilla sisäkaarteessa, ja peilinpalasia kerätessä kävin vielä toteamassa että omat renkaanjäljethän siinä kaikkein reunimmaisena ojan vieressä olivat.

        Jokin aika sitten työkaveri manasi vastaantulevan pöllikuskin alimpaan helvettiin; oli kuulemma tämäkin valinnut aika mielenkiintoisen ajolinjan.

        Tarkoituksena ei ole syyttää pöllikuskeja. Itse en varmasti selviäisi sellaisista paikoista pois, mistä pinon joutuu joskus hakemaan. Mutta taitavallekin sattuu joskus virheitä, eikä vaadi kovin suurta herpaantumista pienellä tiellä ajettaessa että yhdistelmä käy muutaman kymmentä senttiä keskemmällä tietä kuin olisi tarkoitus.

        Viime viikolla ajoin muuten oikein soratiellä, vieläpä vaunun kanssa. Oli melkoista vuoristorataa välillä, mutta sehän oli tiedossa. En nimittäin ollut eksyksissä :)

        t: nykyään kaappikuski


      • Rukkikuski
        Ei relevanttia kirjoitti:

        Voin vastata kysymykseen, vaikka kysymys ei olennaisesti liity aiheeseen: raskaista yhdistelmistä aika vähän, öljyautoista joskus ihan 60-luvun lopulla.
        Kuorma-autoista kohtuullisen paljon, ja tuollaisista 5 - 7 tonnin yhdistelmistä erittäin paljon.

        Mutta se ei ole relevanttia. Relevanttia on kysyä: miksi jotkut raskaan kaluston kuljettajat kykenevät ajamaan rajoitusten mukaan, turvallisesti, roikkumatta takapuskurissa, turvavälin säilyttäen, mutkaisella pikkutiellä omalla kaistallaan pysyen - JA MIKSI USEIMMAT RASKAAN KALUSTON KULJETTAJAT EIVÄT TÄHÄN SAMAAN PYSTY?

        Se on olennainen kysymys, eikä suinkaan se miten paljon minulla on kokemusta yhdistelmien kuljettamisesta.

        Paljon olen kuunnellut ja lukenut yhdistelmäkuljettajien MM-kisoissa menestynyttä miestä ja mielipiteitänsä. Sieltä suusta on ihan julkisesti lähtöisin se fakta että niin paljoa ei hevosvoimia maailmassa olekaan että liukkaalla heittelehtimään lähteneen yhdistelmän kaasua painamalla oikaisee.

        Myytti on lähtöisin kuperilta täysjäisiltä tukkiteiltä lähinnä hiivintänopeuksilla.

        Jo ralliautoilija Timo Mäkinen aikanaan ajokursseillaan havainnollisesti osoitti että myös keskiakselivaunun heittelehtiminen saadaan nopeimmin kuriin jarruttamalla ja/tai kaasua hölläämällä.

        Mutta eihän tuollaisten miesten käsitykset höyrymakkaraväelle jakeluun mene. Ikävä kyllä. Siis vaikka oman alan todellinen huippumies mitä sanoisi.

        Ihan vastakysymyksenä: kuinka paljon sulla on kokemusta ralliautoilusta? Entä elävän lastin kuljettamisesta perävaunussa? Lentokoneella lentämisestä?

        Eivät nuokaan kysymykset liity keskustelun aiheeseen. Mutta ainahan voi kysyä. Oletko ollut lastaamassa elävää elefanttia lentokoneeseen? Minä olen ollut, New Yorkin rahtikentällä.

        Eikä se auta yhtään tässä keskustelussa. Nyt on kysymys siitä että mikä rekoissa pelottaa, ja vastaus on: kuljettajien ammattitaidottomuus.

        "Paljon olen kuunnellut ja lukenut yhdistelmäkuljettajien MM-kisoissa menestynyttä miestä ja mielipiteitänsä. Sieltä suusta on ihan julkisesti lähtöisin se fakta että niin paljoa ei hevosvoimia maailmassa olekaan että liukkaalla heittelehtimään lähteneen yhdistelmän kaasua painamalla oikaisee."

        Löytyy sitten toisaalta niitäkin, jotka kertovat oikaisseensa yhdistelmän kaasulla. Kumpi valehtelee?

        Olisiko peräti mahdollista että tämä on tilannekohtaista, eikä yhtä oikeaa vastausta ole? Sellaiset faktat jotka tulevat yhden miehen suusta eivät yleensä ole niitä kaikkein luotettavimpia.


      • joskus metsässä käynyt
        Ei relevanttia kirjoitti:

        En ole yhdistelmäkuljettaja. Sillä ei ole tasan mitään tekemistä yhdistelmäkuljettajien ammattitaidottomuuden kanssa.

        Vai oletteko te niin pyhä joukko, että teillä on omat lakinne ja omat arvonne?

        Kertaus: kysymyksesi ei liity lainkaan aiheeseen.

        Vahvistus: jos joku idiootti työntää 88 vauhdissa 60 tonnia vaikkapa kahden metrin päähän henkilöautoni takapuskurista juuri silloin kun edessäni on katkeamaton rekkajono, niin asiaan ei mitenkään liity se olenko itse yhdistelmäkuljettaja vai en.

        Näyttö: ammattimainen yhdistelmäkuljettaja koki saman liikkuessaan henkilöautolla, ja soitti perässä roikkuneen työnantajalle. Perässä roikkunut on nyt työtön.

        Eikö pieneen päähäsi mahdu se, että SINÄ OLET YKSIN VASTUUSSA, TÄYSIN JA VAIN YKSIN SINÄ, JOS AJAT MINUT MURSKAKSI?

        Siinä tilanteessa tuomioosi ei mitenkään vaikuta se olenko yhdistelmäkuljettaja vai taksiautoilija vai ulkomainen turisti.

        Niin että lopeta nyt jo hyvä mies tuo ammattikuntaasi mustamaalaava idioottimainen kysymys siitä olenko yhdistelmäkuljettaja vai en.

        Järkyttävää että yksi ammattikunta on noin tyhmää, herra varjele! Luuletko että muurari tiilen seinältä jonkun päähän pudottaessaan on vähemmän syyllinen jos kallonsa halkaissut on tai ei ole muurari hänkin.

        Uskomaton idiootti, voi hyvä tavaton. Jos noin tyhmiä ihmisiä lasketaan 60 tonnia kuljettamaan niin luoja meitä varjelkoon...

        Ihan ensin haluan kertoa etten ole yhdistelmäkuljettaja, en aja minkäänlaista moottoriajoneuvoa ammatikseni, en edes työkseni.

        Taisin osua arkaan paikkaan kun kysyin ison auton kanssa ajamiasi kilometrejä ;)


      • stycke

        "Aggressiivinen ajotapa toisen takamuksessa roikkuen, ymmärtämättä 60 tonnin tuomaa vastuuta, sehän se pelottaa, ja ihan liian usein sen saa kokea. Erityisesti tilanteessa jossa itse ei pääse "karkuun" kun toinen rekka on edessä, ja kolmas, ja neljäs, ja viides... "

        Sitten pitää jättää siihen eteen rakoa, niin se ihan autokoulun oppikirjassakin taidetaan neuvoa. Pelaa itsellesi tilaa.

        "Hiukan pelotta sekin, kun tuntee muutaman nuoren poijjaan, jotka tuskailee että miten sen auton kanssa päivän selviää, siis ovat ammatissa johon eivät ole kypsiä. "

        No ei luulisi montaa viikkoa työn aloittamisesta tuollaista tuskailua kuulevan, tai sitten todella ovat väärällä alalla.

        "Juu, ja ne rekkamiesten moneen kertaan vääriksi osoitetut uskomukset, siis että heittelehtiminen oikeaa kaasua painamalla, voe salli mun nauraa..."

        No, sinulla lienee jokin pomminvarma resepti, joka siis toimii sitten, kun heittelehtiminen on jo alkanut? Saanko minäkin nauraa?


      • stycke
        Ei relevanttia kirjoitti:

        Voin vastata kysymykseen, vaikka kysymys ei olennaisesti liity aiheeseen: raskaista yhdistelmistä aika vähän, öljyautoista joskus ihan 60-luvun lopulla.
        Kuorma-autoista kohtuullisen paljon, ja tuollaisista 5 - 7 tonnin yhdistelmistä erittäin paljon.

        Mutta se ei ole relevanttia. Relevanttia on kysyä: miksi jotkut raskaan kaluston kuljettajat kykenevät ajamaan rajoitusten mukaan, turvallisesti, roikkumatta takapuskurissa, turvavälin säilyttäen, mutkaisella pikkutiellä omalla kaistallaan pysyen - JA MIKSI USEIMMAT RASKAAN KALUSTON KULJETTAJAT EIVÄT TÄHÄN SAMAAN PYSTY?

        Se on olennainen kysymys, eikä suinkaan se miten paljon minulla on kokemusta yhdistelmien kuljettamisesta.

        Paljon olen kuunnellut ja lukenut yhdistelmäkuljettajien MM-kisoissa menestynyttä miestä ja mielipiteitänsä. Sieltä suusta on ihan julkisesti lähtöisin se fakta että niin paljoa ei hevosvoimia maailmassa olekaan että liukkaalla heittelehtimään lähteneen yhdistelmän kaasua painamalla oikaisee.

        Myytti on lähtöisin kuperilta täysjäisiltä tukkiteiltä lähinnä hiivintänopeuksilla.

        Jo ralliautoilija Timo Mäkinen aikanaan ajokursseillaan havainnollisesti osoitti että myös keskiakselivaunun heittelehtiminen saadaan nopeimmin kuriin jarruttamalla ja/tai kaasua hölläämällä.

        Mutta eihän tuollaisten miesten käsitykset höyrymakkaraväelle jakeluun mene. Ikävä kyllä. Siis vaikka oman alan todellinen huippumies mitä sanoisi.

        Ihan vastakysymyksenä: kuinka paljon sulla on kokemusta ralliautoilusta? Entä elävän lastin kuljettamisesta perävaunussa? Lentokoneella lentämisestä?

        Eivät nuokaan kysymykset liity keskustelun aiheeseen. Mutta ainahan voi kysyä. Oletko ollut lastaamassa elävää elefanttia lentokoneeseen? Minä olen ollut, New Yorkin rahtikentällä.

        Eikä se auta yhtään tässä keskustelussa. Nyt on kysymys siitä että mikä rekoissa pelottaa, ja vastaus on: kuljettajien ammattitaidottomuus.

        "Paljon olen kuunnellut ja lukenut yhdistelmäkuljettajien MM-kisoissa menestynyttä miestä ja mielipiteitänsä. Sieltä suusta on ihan julkisesti lähtöisin se fakta että niin paljoa ei hevosvoimia maailmassa olekaan että liukkaalla heittelehtimään lähteneen yhdistelmän kaasua painamalla oikaisee. "

        Tuotanoin. Kun ajatellaan sitä, miksi perävaunu lähtee heittelehtimään liukkaassa alamäessä, huomataan, että perävaunu pyrkii ohittamaan veturia, joka siis moottorijarrutuksen takia pyrkii kulkemaan perävaunua hitaammin. Nyt tässä kohtaa, ennenkuin se vaunu on lähtenyt tulemaan sivulle, voidaan periaatteessa pelastaa tilanne painamalla kytkin pohjaan, tai mikäli yhdistelmän jarrut ovat sopivasti tasaiset, myös jarruttamalla; tässä piilee kuitenkin riski, että veturin jarrut ovat pikkuisen nopeammat (varsinkin ei-EBS-yhdistelmässä) jolloin kärry pukkaa lisää. Mutta sitten kun se kärry on jo tulossa rinnalle, jarrutus ei välttämättä ole se taianomainen pelastaja, se saattaa jo pahentaakin tilannetta. Silloin, kun kerrotaan että vedon lisääminen autossa oikaisee luiston, homma ei mitenkään perustu siihen, että vedetään voimalla se vaunu suoraksi, kuten jossain kuivalta parkkipaikalta linkusta lähtiessä. Ei, vaan homman nimi on periaatteessa vain se, että ajetaan vetoauto "pois alta", jolloin siis ei varsinaisen perävaunun etupää pyri enää kääntymään sivulle painavan perävaunun massan työntyessä alamäessä "kovempaa". Että ei se ole aivan pelkkä uskomus.

        "Jo ralliautoilija Timo Mäkinen aikanaan ajokursseillaan havainnollisesti osoitti että myös keskiakselivaunun heittelehtiminen saadaan nopeimmin kuriin jarruttamalla ja/tai kaasua hölläämällä. "

        Jep, se on hyvä tietä kun rukaatolla kiskoo jullikkaa, se voi tosiaan hyvinkin toimia noin. Eipä ole kokemusta kun keskiakselikärryn vetämiset ovat rajoittuneet lähinnä kesäaikaan. Keskiakselikärryssä on tosin yksi nivel vähemmän kuin varsinaisessa perävaunussa.

        "Eikä se auta yhtään tässä keskustelussa. Nyt on kysymys siitä että mikä rekoissa pelottaa, ja vastaus on: kuljettajien ammattitaidottomuus."

        Yhtä tyylikkäästi voin yleistää, etteivät tänä päivänä kirvesmiehetkään ole ollenkaan ammattitaitoisia, ja että aivan joka ikinen muurari on täysi juoppo. Vaan en sano, tiedän mm. erittäin osaavan nuoren kirvesmiehen ja muurarin, joka ei paria saunakaljaa enempää viikossa juo. Samoin tiedän, että tuo raskaan kaluston kuljettajien kertakaikkinen yleistäminen ammattitaidottomiksi on ihan täyttä paskapuhetta, vaikka siellä kieltämättä on kasvava osuus sellaista porukkaa, jota eivät edes nämä ammattitaitoisemmat kolleegat kaipaa mainettaan pilaamaan. Vaan mitä tehdä, tavarankin pitäisi liikkua ja kuljettajista on karmea pula? Suoli24:ssä ruikuttaminen ei sitten ole se lopullinen ja oikea ratkaisu, sen verran tiedän kertoa.


      • stycke
        Petruskainen kirjoitti:

        Olen kuunnellut todellisia ammattilaisia. Olen lukenut heidän lausuntojaan.
        Asia tuli erittäin selväksi Konginkankaan surullisten tapausten yhteydessä.
        Siis todellisten ammattilaisten lausumana.
        Höyrymakkaranappuloiden tietotaso kulkee kaukana näiden todellisten ammattilaisten tietotason alapuolella.
        Polarin pusero ja puukengät...
        Voi hyvä herttanen sentään näitä nuijia.

        "Olen kuunnellut todellisia ammattilaisia. Olen lukenut heidän lausuntojaan.
        Asia tuli erittäin selväksi Konginkankaan surullisten tapausten yhteydessä.
        Siis todellisten ammattilaisten lausumana. "

        Hmmjaa, tarkoitatko DI Risto S:ää, joka kävi opiskelijoiden kanssa mittailemassa voimia Virttaankankaalla? Risto on ihan hyvä ja pätevä DI, mutta ihan kaikkeen hänenkään sanomaansa en uskoisi ihan kuin peruskallioon. VArsinkaan vain sen perusteella, että likimain tasamaalla kuivalla tiellä mittailivat voimia, joita sitten koetettiin soveltaan jyrkähköön, peilijäiseen mäkeen.

        "Voi hyvä herttanen sentään näitä nuijia."

        Hämmästytkö, jos sanon että tunne on molemminpuolinen?


      • stycke
        stycke kirjoitti:

        "Paljon olen kuunnellut ja lukenut yhdistelmäkuljettajien MM-kisoissa menestynyttä miestä ja mielipiteitänsä. Sieltä suusta on ihan julkisesti lähtöisin se fakta että niin paljoa ei hevosvoimia maailmassa olekaan että liukkaalla heittelehtimään lähteneen yhdistelmän kaasua painamalla oikaisee. "

        Tuotanoin. Kun ajatellaan sitä, miksi perävaunu lähtee heittelehtimään liukkaassa alamäessä, huomataan, että perävaunu pyrkii ohittamaan veturia, joka siis moottorijarrutuksen takia pyrkii kulkemaan perävaunua hitaammin. Nyt tässä kohtaa, ennenkuin se vaunu on lähtenyt tulemaan sivulle, voidaan periaatteessa pelastaa tilanne painamalla kytkin pohjaan, tai mikäli yhdistelmän jarrut ovat sopivasti tasaiset, myös jarruttamalla; tässä piilee kuitenkin riski, että veturin jarrut ovat pikkuisen nopeammat (varsinkin ei-EBS-yhdistelmässä) jolloin kärry pukkaa lisää. Mutta sitten kun se kärry on jo tulossa rinnalle, jarrutus ei välttämättä ole se taianomainen pelastaja, se saattaa jo pahentaakin tilannetta. Silloin, kun kerrotaan että vedon lisääminen autossa oikaisee luiston, homma ei mitenkään perustu siihen, että vedetään voimalla se vaunu suoraksi, kuten jossain kuivalta parkkipaikalta linkusta lähtiessä. Ei, vaan homman nimi on periaatteessa vain se, että ajetaan vetoauto "pois alta", jolloin siis ei varsinaisen perävaunun etupää pyri enää kääntymään sivulle painavan perävaunun massan työntyessä alamäessä "kovempaa". Että ei se ole aivan pelkkä uskomus.

        "Jo ralliautoilija Timo Mäkinen aikanaan ajokursseillaan havainnollisesti osoitti että myös keskiakselivaunun heittelehtiminen saadaan nopeimmin kuriin jarruttamalla ja/tai kaasua hölläämällä. "

        Jep, se on hyvä tietä kun rukaatolla kiskoo jullikkaa, se voi tosiaan hyvinkin toimia noin. Eipä ole kokemusta kun keskiakselikärryn vetämiset ovat rajoittuneet lähinnä kesäaikaan. Keskiakselikärryssä on tosin yksi nivel vähemmän kuin varsinaisessa perävaunussa.

        "Eikä se auta yhtään tässä keskustelussa. Nyt on kysymys siitä että mikä rekoissa pelottaa, ja vastaus on: kuljettajien ammattitaidottomuus."

        Yhtä tyylikkäästi voin yleistää, etteivät tänä päivänä kirvesmiehetkään ole ollenkaan ammattitaitoisia, ja että aivan joka ikinen muurari on täysi juoppo. Vaan en sano, tiedän mm. erittäin osaavan nuoren kirvesmiehen ja muurarin, joka ei paria saunakaljaa enempää viikossa juo. Samoin tiedän, että tuo raskaan kaluston kuljettajien kertakaikkinen yleistäminen ammattitaidottomiksi on ihan täyttä paskapuhetta, vaikka siellä kieltämättä on kasvava osuus sellaista porukkaa, jota eivät edes nämä ammattitaitoisemmat kolleegat kaipaa mainettaan pilaamaan. Vaan mitä tehdä, tavarankin pitäisi liikkua ja kuljettajista on karmea pula? Suoli24:ssä ruikuttaminen ei sitten ole se lopullinen ja oikea ratkaisu, sen verran tiedän kertoa.

        "Ei, vaan homman nimi on periaatteessa vain se, että ajetaan vetoauto "pois alta", jolloin siis ei varsinaisen perävaunun etupää pyri enää kääntymään sivulle painavan perävaunun massan työntyessä alamäessä "kovempaa"."

        Lisätään tähän sen verran, että tuohon pelkän vetäjän kiihdyttämiseen ei sitten hirveitä hevosvoimamääriä tarvita, ellei rajoitin pökkää vastaan. Lähtötilanteen nopeus toki ratkaisee paljon, etenkin jos tulevan mäen liukkaus on ennustettavissa ettei keli ole ihan satojen metrien matkalla muuttunut kohtuullisen pitävästä sellaiseksi ettei jalkamies pysy pystyssä.


      • Oslon turvaväli kirjoitti:

        Eipä näy Oulusa järki tiivistyvän. Samaa aivotonta mölinää. Aito punaniska näköjään repii turpaansa asioista jotka menevät yli käppänän hilseen. Surullistahan tuo.
        Ookkonä harkinnu alan vaihtoa? Kannattais ihan varmasti!

        minähän voisin jäädä kotiin nauttimaan ansiosidonnaista, jos sinä menet minun tilalle ajamaan.. tunnut olevan sen verran ammattimies näihin hommiin


      • Oslon turvaväli
        Rahtari-73 kirjoitti:

        minähän voisin jäädä kotiin nauttimaan ansiosidonnaista, jos sinä menet minun tilalle ajamaan.. tunnut olevan sen verran ammattimies näihin hommiin

        Ikävä kyllä minulla on isompia haasteita ja vaikutusmahdollisuuksia logistiikan puolella kuin yhdistelmän ajaminen.


      • Ettet ole...
        joskus metsässä käynyt kirjoitti:

        Ihan ensin haluan kertoa etten ole yhdistelmäkuljettaja, en aja minkäänlaista moottoriajoneuvoa ammatikseni, en edes työkseni.

        Taisin osua arkaan paikkaan kun kysyin ison auton kanssa ajamiasi kilometrejä ;)

        Jotain hyvää tällekin päivälle! Taivaalle kiitos ettet ole raskaan kaluston kuljettaja.


      • Oslon turvaväli kirjoitti:

        Ikävä kyllä minulla on isompia haasteita ja vaikutusmahdollisuuksia logistiikan puolella kuin yhdistelmän ajaminen.

        ujostelet näyttää ylivertaista taitoasi ajohommissa, vai muutenko vaan tyhjää paukutat suutasi täällä?


      • Oslon turvaväli
        Rahtari-73 kirjoitti:

        ujostelet näyttää ylivertaista taitoasi ajohommissa, vai muutenko vaan tyhjää paukutat suutasi täällä?

        Minusta ainoa meistä kahdesta, joka on suutaan paukuttanut, olet sinä.

        Etkä kykene pysymään asiassa. Mitä tekemistä minun ajotaidoillani on otsikkoaiheen kanssa? Ei mitään.

        En pidä yhdistelmän ajamista mitenkään erikoisena puuhana, olen sitä joskus tehnytkin, mutta eipä tuo elämäni intohimoihin kyllä kuulu.

        Kaikkein järkyttävintä näissä keskusteluissa on juuri se että raskaan kaluston kuljettajat eivät pysy asiassa, eivät kahden viestin vertaa.

        Minua edelleenkin pelottavat ne vastuuttomat idiootit, jotka sen 60 tonninsa kanssa roikkuvat takapuskurissani. Minua edelleenkin pelottavat ne vastuuttomat idiootit, jotka eivät tunne fysiikan lakeja, vaan sen sijaan yrittävät hallita käsistä karannutta 60 tonnia painamalla kaasua.

        Tämä oppi muuten vie näitä tavallisia O1 ja O2 luokan kärryjä metsään jatkuvasti. Kun sitä väärää oppia jokaikinen rekkapena jokaikisessä kuppilassa mölyää.

        Siis että heittelehtivä yhdistelmä peilijäällä oikeaa kaasua painamalla.

        Se on niin puhdasta puppua kuin olla voi. Ja puppua se on kuivallakin kelillä.

        Tällaiset asiat minua rekoissa pelottavat. Sitä enemmän mitä useammin luen "ammattiväen" vastauksia.

        Mutta näin pienessä maassa yksi ammattikunta kyllä joutuu nöyrtymään. Se on fakta.

        Karavaani kulkee, mutta miehet vaihtuvat.


      • stycke
        Oslon turvaväli kirjoitti:

        Minusta ainoa meistä kahdesta, joka on suutaan paukuttanut, olet sinä.

        Etkä kykene pysymään asiassa. Mitä tekemistä minun ajotaidoillani on otsikkoaiheen kanssa? Ei mitään.

        En pidä yhdistelmän ajamista mitenkään erikoisena puuhana, olen sitä joskus tehnytkin, mutta eipä tuo elämäni intohimoihin kyllä kuulu.

        Kaikkein järkyttävintä näissä keskusteluissa on juuri se että raskaan kaluston kuljettajat eivät pysy asiassa, eivät kahden viestin vertaa.

        Minua edelleenkin pelottavat ne vastuuttomat idiootit, jotka sen 60 tonninsa kanssa roikkuvat takapuskurissani. Minua edelleenkin pelottavat ne vastuuttomat idiootit, jotka eivät tunne fysiikan lakeja, vaan sen sijaan yrittävät hallita käsistä karannutta 60 tonnia painamalla kaasua.

        Tämä oppi muuten vie näitä tavallisia O1 ja O2 luokan kärryjä metsään jatkuvasti. Kun sitä väärää oppia jokaikinen rekkapena jokaikisessä kuppilassa mölyää.

        Siis että heittelehtivä yhdistelmä peilijäällä oikeaa kaasua painamalla.

        Se on niin puhdasta puppua kuin olla voi. Ja puppua se on kuivallakin kelillä.

        Tällaiset asiat minua rekoissa pelottavat. Sitä enemmän mitä useammin luen "ammattiväen" vastauksia.

        Mutta näin pienessä maassa yksi ammattikunta kyllä joutuu nöyrtymään. Se on fakta.

        Karavaani kulkee, mutta miehet vaihtuvat.

        "Minua edelleenkin pelottavat ne vastuuttomat idiootit, jotka eivät tunne fysiikan lakeja, vaan sen sijaan yrittävät hallita käsistä karannutta 60 tonnia painamalla kaasua."

        Minua hämmästyttävät idiootit, jotka teilaavat vanhojenkin partojen kertoman asian, ei kommentoi tätä kaasulla oikomisen teoriaa mitenkään, eivätkä esitä vaihtoehtoista toimintamallia.

        "Tämä oppi muuten vie näitä tavallisia O1 ja O2 luokan kärryjä metsään jatkuvasti. Kun sitä väärää oppia jokaikinen rekkapena jokaikisessä kuppilassa mölyää. "

        Mitäs tuo nyt sitten rekkapenoihin liittyy? Jos pikkukärryjen kiskojien värkit menevät hatelikkoon kun kuuntelevat useampinivelisten yhdistelmien kuljettajien juttuja, eikös se ole heidän omalla vastuullaan? Eikä sitä tietääkseni ihan niin paljon mölytä kuin sinä tunnut kuvittelevan.

        "Tällaiset asiat minua rekoissa pelottavat. Sitä enemmän mitä useammin luen "ammattiväen" vastauksia. "

        Minua pelottaa myös se, että toiset ovat mielestään äärettömän oikeassa ja tietävät paremmin, mutteivät silti kykene esittämään vaihtoehtoisia toimintamalleja.

        "Mutta näin pienessä maassa yksi ammattikunta kyllä joutuu nöyrtymään. Se on fakta. "

        Odotamme jännityksellä - ammattikunta kun ei ole ihan pieni. Sekin on fakta.


      • ; )
        Ettet ole... kirjoitti:

        Jotain hyvää tällekin päivälle! Taivaalle kiitos ettet ole raskaan kaluston kuljettaja.

        Siksikö että omaan raskaskalusto myönteisen mielipiteen?


      • stycke

    • Viaduktilo

      Ai mikä pelottaa? Se että on tonneittain vastuuta eikä kykyä kantaa sitä vastuuta edes turvavälin vertaa.
      Kysy lisää!

      • Voin kuvitella miltä tuntui, ei ollu ees se peltilehmä ympärillä suojaamassa.
        Kyll ittekin hirvitti, tossa jokuaika sitten oolla prätkän kyydissä 400km sateessa ja niitten rekkojen seassa. Onneks ei meidän kohalle sattunut tommosta. Oli kyllä mahtava reissu!!


      • uus vastaus

        Nyt pitää jo käyttää niitä aivosoluja mitä on luoja sulle suonu.


      • motomiäs
        uus vastaus kirjoitti:

        Nyt pitää jo käyttää niitä aivosoluja mitä on luoja sulle suonu.

        Siellä sulle ja sun aivosolulle puuhaa.

        Tässä vielä huomattavaa on sekin, jos kuolet rekan alle, olet tietämätön ja katvealueella.

        Motoristina seuraan peileistä muuta liikennettä ja tiedä koska joku on katvealueella. Sinne katveeseen kun ei kukaan taivaalta putoa. Mitäs sitä turhaa niitä peilejä kyttäilemään kun muut väistää (jos pystyy).


    • Meni ja tinttas

      Armotta rekan keulaan...

      • Kuka oli vastassa!

        Menikö se rekka jopa 250 km/h vai miksi tuli kolari.


      • Pikkolo kyykyttäjä
        Kuka oli vastassa! kirjoitti:

        Menikö se rekka jopa 250 km/h vai miksi tuli kolari.

        Vaan ihan kääntymällä vastaan tulevan rekan eteen ja kertalaakista tilit selväksi...voi toki olla että rekka ajoi 250km/h:ssa sitä rajotinta vasten..eikö saksan rekoissa ole rajoittimet 250:ssä ?


    • vaan

      Kiireiset aikataulut, kännykkään puhuminen, tietokoneen räplääminen ajon aikana ja väsyneenä
      ratissa ja niin edelleen kyllä siinä terve pelko väkisinkin herää!

      Koskaan ei tiedä mitä noissa tiellä liikkuvissa rekoissa on lastina? Niissähän kuljetetaan myös hyvinkin vaarallisia aineita. Lisäksi jos lasti ei ole kunnolla kiinnitetty ja tasapainoitettu,
      niin on mahdollista, että pahakin onnettomuus voi
      tapahtua.

      Hesarissa oli alkukesästä juttu, että poliisit ovat rekkoja tarkastaessaan mm. todenneet, että
      lasti ei suinkaan aina ole tarpeeksi hyvin kiinnitetty, turvallisuuspuutteitakin löytyi ja joidenkin kuljettajien kunnossakin oli toivomisen
      varaa.

      Kun täysperävaunurekan lasti lähtee mutkissa liikkumaan siinä saattaa sitten tapahtua vaikka mitä.

      Oletteko miettineet, jos rekka kaatuu kyljelleen
      ja auto litistyy alle se on totaalinen loppu silloin.

      Venäläisiä ja muunkin maalaisia rekkoja
      liikkuu maanteillämme paljon eikä sitä koskaan tiedä minkälainen kuski on ratissa ja missä kunnossa ja minkäkuntoisella rekalla ajetaan

      Vastuunsa tuntevia rekkakuskeja on ja törppöjäkin
      niinkuin muissa tiellä liikkuvissa autoissa!

      Kiitos kaikille rekkakuskeille, jotka tuntevat
      vastuunsa liikenteessä. Yksikin törppö rekkauski
      on liikaa.

      • "Hesarissa oli alkukesästä juttu, että poliisit ovat rekkoja tarkastaessaan mm. todenneet, että
        lasti ei suinkaan aina ole tarpeeksi hyvin kiinnitetty, turvallisuuspuutteitakin löytyi ja joidenkin kuljettajien kunnossakin oli toivomisen
        varaa."

        Liina tai pari puuttuu poliisien mielestä kappaletavarakuormasta, vaikka kuorma on sidottu hyvin ettei pääse liikkumaan. Sakot tulee vaikka poliiseilla ei ole kyllä varmasti sitä tietotaitoa kuorman sitomiseen/lastaamiseen.

        Turvallisuuspuutteisiinhan lukeutuu sekin, että on lamppu tai pari pimennyt ajon aikana...

        Taitaa itäisen ystävyyskansamme edustajilla enimmäkeen olla sen ajokunnon laita niin tai näin


    • Tais tulla tästä kysymyksestä.
      Mua ei kyllä rekat pelota, ennemminkin ne henkilöautot, jotka ajaa 200 ja tunkee ohituskaistan jälkeen väkisin eteen.
      Kiva taas, kun on perjantai! Pääsee baanalle (4,5 tielle)katteleen miten liikenne toimii ;)

    • mts

      ..seassa tulee ajettua ihan liikaa. Viimetalvena jotain 50 tkm. Tänä aamuna joku ammattilainen veti ihan pohjat. Lykkäs kolmion takaa sorakuuorman kanssa nelostielle kohdassa, jossa moottoritie juuri alkaa ja porukat lähtee kiihdyttämään vauhtia. Neljä autoa ja minä pyörällä jouduttiin vetämään liinat kiinni. Aivan kahjo tyyppi. Kaiken huippu, että samassa risteyksessä sattui viikko sitten onnettomuus, jossa motoristi loukkasi pahasti jalkansa ja kotilokuskikin joutui sairaalaan. Mitään ei siis opittu!

      • pelottaa

        rekat.tänään päätin etten osta enää mitään sellaista mikä on rekalla kuljetettu,kun kaikki muutkin teette samoin niin loppuu rekkahomoilta hommat,yksinkertaista,eikö totta.


      • läskimatti
        pelottaa kirjoitti:

        rekat.tänään päätin etten osta enää mitään sellaista mikä on rekalla kuljetettu,kun kaikki muutkin teette samoin niin loppuu rekkahomoilta hommat,yksinkertaista,eikö totta.

        Rauhoitutaan joka iikka jo, on jo myöhä, kaikille hyvää yötä toivottaa itse valtuutettu läskimatti, kaikkien ihmisten rakastaman rauhan sovittelija.


      • itteäskin

        Etpä ittekään oppinu mitään...


      • mts
        itteäskin kirjoitti:

        Etpä ittekään oppinu mitään...

        Oletko sitä mieltä, että on opittava väistämään kaikkia, jotka tulevat kolmion takaa? Itse varon
        kyllä niitäkin. Motskarilla ajessa tietää, että kotilokuskit ovat täysin ennalta arvaamattomia.
        Sitäpaitsi se rekka tuli meidän lyhyen letkan eteen, vaikka tie oli tyhjä meidän jälkeen.
        Ja onnittelut, ylitit mun ärsytyskynnyksen.


      • asiaan
        mts kirjoitti:

        Oletko sitä mieltä, että on opittava väistämään kaikkia, jotka tulevat kolmion takaa? Itse varon
        kyllä niitäkin. Motskarilla ajessa tietää, että kotilokuskit ovat täysin ennalta arvaamattomia.
        Sitäpaitsi se rekka tuli meidän lyhyen letkan eteen, vaikka tie oli tyhjä meidän jälkeen.
        Ja onnittelut, ylitit mun ärsytyskynnyksen.

        Niitä on opittava varomaan. Ne saattaa tulla sen kolmion takaa.

        Olisi hyvä jos maantieliikenteeseen otettaisiin meriliikenteestä mallia. Merellä jokaisella on väistämisvelvollisuus.


      • lkjh
        pelottaa kirjoitti:

        rekat.tänään päätin etten osta enää mitään sellaista mikä on rekalla kuljetettu,kun kaikki muutkin teette samoin niin loppuu rekkahomoilta hommat,yksinkertaista,eikö totta.

        Eli et osta yhtään mitään :D Empä keksi mitään mitä ei olis jossain vaiheessa kuljetettu rekalla.. Joko alkaa olla nälkä ;)


      • mts
        asiaan kirjoitti:

        Niitä on opittava varomaan. Ne saattaa tulla sen kolmion takaa.

        Olisi hyvä jos maantieliikenteeseen otettaisiin meriliikenteestä mallia. Merellä jokaisella on väistämisvelvollisuus.

        sitä mieltä minä olen. Me täällä pohjoisessa joudutaan ajamaan kamalissa olosuhteissa ja ajetaankin paljon olosuhteiden pakosta. Minusta esim. nelostien pitäisi olla koko matkaltaan
        moottoritietä. Paikallisliikenne (usein juuri paikalliset on niitä jotka tulee kolmion takaa eteen!)pitäisi hoitaa sitten muita reittejä.
        Jos työmatkaa ajaa 200 km päivässä, ei todella riitä hermoja hiljennellä kaikkien kolmioiden
        kohdalla. Aina pitää ajaa tietenkin tilanteen mukaan ja järjen käyttö on sallittua! Ois muuten kiva, kun etelänvarekset lopettaisivat Lapissa ravaamisen. Voi sitä caravaanareitten määrää kesät talvet.......tiedoksi: sinne pääsee myös lentäen ;)


    • pelottaa!

      ajavat "tunnetasolla". Eivät nää peilistä kun vituiks menneen ripsivärin.

      • akkakuski

        DORKA! Toivottavasti se et ole sinä joka täriset pelosta jokaisen asuntoauton perässä. Vai oletko se, joka ei osaa päättää vauhtiaan, vaan humppaat hengityksen tahdissa seitsemänkympin ja satasen väliä. Vai kenties se olet sinä, joka leikkii kovaa poikaa lippalakki päässä wunderbaumit heiluen. Upeita ohituksia ja vielä hienompia jarrutuksia. Kyllä kyvyt huomataan liikenteessä!! On se vaan kumma mitä munat teettää tien päällä!


      • kuski-
        akkakuski kirjoitti:

        DORKA! Toivottavasti se et ole sinä joka täriset pelosta jokaisen asuntoauton perässä. Vai oletko se, joka ei osaa päättää vauhtiaan, vaan humppaat hengityksen tahdissa seitsemänkympin ja satasen väliä. Vai kenties se olet sinä, joka leikkii kovaa poikaa lippalakki päässä wunderbaumit heiluen. Upeita ohituksia ja vielä hienompia jarrutuksia. Kyllä kyvyt huomataan liikenteessä!! On se vaan kumma mitä munat teettää tien päällä!

        kyllä naiskuskeilla pitäs olla inssi ajo parinvuoden välein. ja joka ei läpäise esim liukkaankelin ajokoetta niin autokouluun tai korttipois.

        ja naiskesäautoilijat pitäs saada pois liikenteestä jonoja synnyttämästä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      125
      1948
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      207
      1611
    3. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      54
      1286
    4. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1208
    5. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      108
      1184
    6. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      102
      1025
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      920
    8. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      65
      866
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      45
      827
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      781
    Aihe