Valojen suuntaus

Matti

Antakaapa tarkat ohjeet lähivalojen suuntaukselle.
Mitään laitteita ei ole käytettävissä, joten "näppituntumalla" pitäisi valot saada säädettyä. Voiko valoja saada säädettyä niin tarkasti ilman laitteita että ne menee katsastuksesta läpi? Vaihdoin uudet umpiot, ja suuntaus tällähetkellä on mitä on. Jos noita itse ei pysty tarkasti säätämään, mikä firma tekee noita säätöjä ja mihin hintaan (pk-seudulla)?

22

31045

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kareem

      Pystysuuntainen säätö:

      Valokeilan ylärajan tulee laskea yleensä välillä n. 1,2-1,4% (automallikohtaista). Yleensä umpioon tai auton konehuoneeseen on prässätty teksti tai liimattu tarra, josta ilmenee valojen alenema, esim. 1,2%. Mikäli suositeltua alenemaa ei ole merkitty, niin alenemaksi tulee säätää n. 1,2%.

      Säätöön tarvitset vaaterissa olevan alustan, jolle autosi pysäköit. Lisäksi rullamitta, pystysuorassa oleva pinta (talon seinä tai vaikka avustajan pitelemä rakennuslevy tmv.) ja maalarinteippiä.

      - Pysäköi auto tasaiselle pinnalle lähivalot päällä aivan pystypintaan kiinni.

      - Pystypinnassa näkyy umpion valokuvio. Kuvion vasen puoli kulkee vaakasuorassa ja kääntyy sitten n. 20-30 asteen kulmassa ylöspäin nousevaksi (ns. epäsymmetrisyysalue, joka valaisee pientareella liikkuvat jalankulkijat).

      - Merkitse vaakasuora valoraja kuvion keskeltä maalarinteipillä pystypintaan.

      - Riippuen halutusta alenemasta ja siitä, kuinka kauas pystypinnasta auto on tasaisella alustalla mahdollista siirtää, merkitään seuraavaksi toisella maalarinteipin pätkällä toinen, alempana kulkeva raja. Jos esim. alenemaksi halutaan 1,2% ja auto on mahdollista siirtää 10 m päähän pystypinnasta, maalarinteippi kiinnitetään 12 cm ylemmän alapuolelle.

      - Auto (tai pystypinta) siirretään kyseisen matkan päähän. Umpion korkeussäätöruuvista säädetään valokeilan korkeus sellaiseksi, että kuvion vaakasuora osa on samalla tasolla kuin alempi teippimerkki.


      Mikäli autossa on ajovalojen korkeuden pikäsäätö (joko sisällä kojetaulussa tai mekaaninen pikasäätö umpiossa), pikasäätövivun tulee olla perussäätöä suoritettaessa yläasennossa. Samoin auton tulee olla kuormittamaton.

      *************************

      Sivusuunnassa säätö suoritetaan ensinnäkin niin, että valokuvioiden keskikohtien etäisyys toisistaan on yhtä suuri kuin umpioiden keskikohtien etäisyys toisistaan. Ja vaikka tämä mitta olisi kohdallaan, pitää lisäksi molempien valokuvioiden keskipisteiden sijaita yhtä kaukana auton pituussuuntaisesta keskiakselista.

      Sivusuuntainen säätö on kotikonstein hieman vaikeampi suorittaa tarkasti, mutta usein esim. auton takaa (mieluummin hieman korkeammalta) pimeällä suoritettu silmämääräinen tarkastus riittää kertomaan onko sivusuuntaus edes suunnilleen kohdallaan.

      • ohje

        Noin sen olen itsekin tehnyt, mutta ainakin minun auto(i)ssani menee valokuvio epämääräiseksi jos ajetaan keula ihan pystypintaan asti. n. 0,5...1 m etäisyydellä epäsymmetrisyyskuvio on jo huomattavasti selvempi eikä siitä virhettäkään tule jos ensin on 1 m etäisyyttä ja sitten 6 m ja alenema 5 metrin mukaan.


      • ....

        "Ajovalojen suun-tauksessa on noudatettava auton valmistajan ohjeita Lisäksi 14.6.1995 jälkeen käyt-töönotetuissa autoissa vaaditaan laite, jolla voidaan kuorman mukaan säätää valaisi-men ja ajoneuvon suhteellista asentoa (ei kuitenkaan silloin, jos auton alusta on tes-teissä todettu riittävän jäykäksi). Alkusäätö kuljettajan ollessa kuormana on yleensä 1-1,5% alaspäin. Lähivalaisimen näkyvän pinnan on näyttävä vaakatasosta 15° ylös- ja 10° alaspäin sekä vaakatasossa 45° ulos- ja 10° sisäänpäin valaisimen valmistajan il-moittamaan referenssiakseliin verrattuna."

        Lähde: http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/579fb3aa935279358c96ed7a1a975d15/4771-Valomaarayksia.pdf


    • Kareem

      Kotikonstein säätämällä saa vallan mainiosti suunnattua valot katsastuksessa kelpaavasti.


      Pystysuuntainen säätö:

      Valokeilan ylärajan tulee laskea yleensä välillä n. 1,2-1,4% (automallikohtaista). Yleensä umpioon tai auton konehuoneeseen on prässätty teksti tai liimattu tarra, josta ilmenee valojen alenema, esim. 1,2%. Mikäli suositeltua alenemaa ei ole merkitty, niin alenemaksi tulee säätää n. 1,2%.

      Säätöön tarvitset vaaterissa olevan alustan, jolle autosi pysäköit. Lisäksi rullamitta, pystysuorassa oleva pinta (talon seinä tai vaikka avustajan pitelemä rakennuslevy tmv.) ja maalarinteippiä.

      - Pysäköi auto tasaiselle pinnalle lähivalot päällä aivan pystypintaan kiinni.

      - Pystypinnassa näkyy umpion valokuvio. Kuvion vasen puoli kulkee vaakasuorassa ja kääntyy sitten n. 20-30 asteen kulmassa ylöspäin nousevaksi (ns. epäsymmetrisyysalue, joka valaisee pientareella liikkuvat jalankulkijat).

      - Merkitse vaakasuora valoraja kuvion keskeltä maalarinteipillä pystypintaan.

      - Riippuen halutusta alenemasta ja siitä, kuinka kauas pystypinnasta auto on tasaisella alustalla mahdollista siirtää, merkitään seuraavaksi toisella maalarinteipin pätkällä toinen, alempana kulkeva raja. Jos esim. alenemaksi halutaan 1,2% ja auto on mahdollista siirtää 10 m päähän pystypinnasta, maalarinteippi kiinnitetään 12 cm ylemmän alapuolelle.

      - Auto (tai pystypinta) siirretään kyseisen matkan päähän. Umpion korkeussäätöruuvista säädetään valokeilan korkeus sellaiseksi, että kuvion vaakasuora osa on samalla tasolla kuin alempi teippimerkki.


      Mikäli autossa on ajovalojen korkeuden pikäsäätö (joko sisällä kojetaulussa tai mekaaninen pikasäätö umpiossa), pikasäätövivun tulee olla perussäätöä suoritettaessa yläasennossa. Samoin auton tulee olla kuormittamaton.

      *************************

      Sivusuunnassa säätö suoritetaan ensinnäkin niin, että valokuvioiden keskikohtien etäisyys toisistaan on yhtä suuri kuin umpioiden keskikohtien etäisyys toisistaan. Ja vaikka tämä mitta olisi kohdallaan, pitää lisäksi molempien valokuvioiden keskipisteiden sijaita yhtä kaukana auton pituussuuntaisesta keskiakselista.

      Sivusuuntainen säätö on kotikonstein hieman vaikeampi suorittaa tarkasti, mutta usein esim. auton takaa (mieluummin hieman korkeammalta) pimeällä suoritettu silmämääräinen tarkastus riittää kertomaan onko sivusuuntaus edes suunnilleen kohdallaan.

    • ...

      ...

    • ---

      ---

    • ***

      ***

      • ....

        tuskasii ku nää viestit ei vaa voi näkyy


      • Anonyymi
        .... kirjoitti:

        tuskasii ku nää viestit ei vaa voi näkyy

        Kyllä ne näkyy, vieläkin.


    • Kuulemma näin

      Ajovalojen suuntaus (pystysuunnassa) kotikonstein onnistuu kuulemma näin.

      Ihan ensimmäiseksi tarkistetaan onko polttimot suorassa kummassakin umpiossa.

      Nyt katsotaan kohtuu tasainen alusta (parkkihalli). Auton etupuskuri seinään kiinni ja merkataan seinään teipillä valokeilan yläreuna ("v":n kärjet tai kirkkain kohta). Sitten peruutetaan 5 metriä ja säädetään sama valokeilan kohta (V:n kärjet) 5 cm alemmas samalla pystylinjalla.

      Auto tulee olla normaali kuormattu kun säätö suoritetaan.

    • kannataa hoitaa oike

      Matti voi mennä mihin tahansa autokorjaamoon, kaikilta löytyy suuntauslaite.
      Noloa jos tuosta pompsahtaa katsastuksessa, silla suuntaus ei ole sen kalliimpi kuin ammattilaisen säätö.

    • Voi tuska!

      Matti ihan varmaan odottaa vielä vastaustasi eikä ole päässyt ajamaan metriäkään pimeällä vuoden 2003 jälkeen.

      Edellä on kahteen kertaan hyvät ohjeet. _Jokainen_ vähänkin autoa ymmärtävä ja työkalujen käyttötaitoinen pystyy homman noilla ohjeilla tekemään. Ihan itse. Ja läpi menee.

      • ;-)

        Joku junnu hakee kenties 10 vuoden päästä ohjeita miten homma tehdään ja törmää tähän Suoli24 sivuun. Mitä nyt siitä vaikka vähän vanha keskustelunavaus ;-)


      • Anonyymi
        ;-) kirjoitti:

        Joku junnu hakee kenties 10 vuoden päästä ohjeita miten homma tehdään ja törmää tähän Suoli24 sivuun. Mitä nyt siitä vaikka vähän vanha keskustelunavaus ;-)

        Täällä kyseinen junnu nyt hakee ohjeita ajovalojen säätöön :DD


    • AapoAlfred

      Ja edelleen hyvä ja toimiva ohje, näin 2016 vuonnakin! ;)

      • autoilijanasialla

        Eikö motonetin pikahuollossa ole suuntaus kojetta, tumpelot saa vaihettuu myös polttimot oikeaan asentoon umpioon!


    • U.H

      Kyllä tämä vanha sääntö joka on käytetty -60 luvulta lähtien pätee edelleen. Eli säätää alas 1 cm / pituus (metreissä). Jos ajovalo on 50 cm maasta ylös ja 5 m esim. seinästä niin valokeila säädetään 45 teen cm. Ei ole tähänkään asti tarvinnut % laskenta.

    • Näin_helposti

      Ajellaan pimeällä ja katsotaan, mihin lähivalot näyttävät. Säädetään tarvittaessa.

    • Anonyymi

      Valot näytä kaako mosses

    • Anonyymi

      Vielä vuonna 2021 luen tätä. Vaihdoin eemeliin umpion(kauris prkl) ja suunnata pitäis. Sain näillä ohjeilla hyvin suunnattua, mutta pitkille valoille ei löytynyt ohjeita, joten suuntasin ulkorakennuksen seinää vasten 10m päästä niin että lyysäävät siinä etäisyydessä puolen metrin päähän toisistaan ja aavistuksen enemmän pientareelle, kuin vastaan tuleviin

      • Anonyymi

        Jos se toinen umpio oli suunnattu oikein niin säädä sen avulla, sama korkeus ja sopiva etäisyys sivusunnassa.


    • Anonyymi

      Mulle kävi joskus niin että katsastusmies pyöräytti itse säädön kohdalleen kun oli vähän pielessä. Eipä ehkä kuitenkaan kovin isoja säätötöitä ala tekemään jos on ihan miten sattuu niin kuin aloittajan tapauksessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä

      ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis
      Maailman menoa
      349
      6963
    2. Ei kahta sanaa etteikö Petteri Orpo hyväksy rasismia

      Koska jatkaa hallituksessa rasistisen perussuomalaisiksi itseään kutsuvan puolueen kanssa. Se on Petteri Orpon arvomaai
      Maailman menoa
      75
      5989
    3. Mitkäs nuorisoporukat ovat toisia nuoria ryöstelleet (selvää rassismia)

      No poliisi kertoo, että maahanmuuttajataustaisia ovat, ja isot porukat sillä yhden suomalaisen uhrin kimpussa on ollut j
      Maailman menoa
      195
      5463
    4. Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen

      Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi
      Maailman menoa
      83
      4258
    5. Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä

      ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan
      Maailman menoa
      54
      3461
    6. HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi

      Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok
      Maailman menoa
      66
      3405
    7. Perussuomalaiset eivät harrasta maalittamista kuten vasemmisto

      Huomaa tässä keinotekoisessa "rasismi"-kohussakin kuinka vasemmistolaiset maalittavat Perussuomalaisia. Me emme vastaava
      Maailman menoa
      6
      3393
    8. Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun

      ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta
      Maailman menoa
      58
      3336
    9. Töppö-persut ovat todella tyhmiä

      sen kertoo tämäkin avaus: "Persujen suosio vain laskee" Töppö-persu vaan unohtaa, että ennen tätä galluppia persujen kan
      Maailman menoa
      37
      3084
    10. Maataloustuet voi poistaa, naudan tuottajahinta pompsahtanut 25 %

      Enää ei tarvitse veronmaksajien tukea, koska maajussi saa lihasta nyt hyvää hintaa. https://yle.fi/a/74-20198739
      Maailman menoa
      12
      2307
    Aihe