Antakaapa tarkat ohjeet lähivalojen suuntaukselle.
Mitään laitteita ei ole käytettävissä, joten "näppituntumalla" pitäisi valot saada säädettyä. Voiko valoja saada säädettyä niin tarkasti ilman laitteita että ne menee katsastuksesta läpi? Vaihdoin uudet umpiot, ja suuntaus tällähetkellä on mitä on. Jos noita itse ei pysty tarkasti säätämään, mikä firma tekee noita säätöjä ja mihin hintaan (pk-seudulla)?
Valojen suuntaus
22
30162
Vastaukset
- Kareem
Pystysuuntainen säätö:
Valokeilan ylärajan tulee laskea yleensä välillä n. 1,2-1,4% (automallikohtaista). Yleensä umpioon tai auton konehuoneeseen on prässätty teksti tai liimattu tarra, josta ilmenee valojen alenema, esim. 1,2%. Mikäli suositeltua alenemaa ei ole merkitty, niin alenemaksi tulee säätää n. 1,2%.
Säätöön tarvitset vaaterissa olevan alustan, jolle autosi pysäköit. Lisäksi rullamitta, pystysuorassa oleva pinta (talon seinä tai vaikka avustajan pitelemä rakennuslevy tmv.) ja maalarinteippiä.
- Pysäköi auto tasaiselle pinnalle lähivalot päällä aivan pystypintaan kiinni.
- Pystypinnassa näkyy umpion valokuvio. Kuvion vasen puoli kulkee vaakasuorassa ja kääntyy sitten n. 20-30 asteen kulmassa ylöspäin nousevaksi (ns. epäsymmetrisyysalue, joka valaisee pientareella liikkuvat jalankulkijat).
- Merkitse vaakasuora valoraja kuvion keskeltä maalarinteipillä pystypintaan.
- Riippuen halutusta alenemasta ja siitä, kuinka kauas pystypinnasta auto on tasaisella alustalla mahdollista siirtää, merkitään seuraavaksi toisella maalarinteipin pätkällä toinen, alempana kulkeva raja. Jos esim. alenemaksi halutaan 1,2% ja auto on mahdollista siirtää 10 m päähän pystypinnasta, maalarinteippi kiinnitetään 12 cm ylemmän alapuolelle.
- Auto (tai pystypinta) siirretään kyseisen matkan päähän. Umpion korkeussäätöruuvista säädetään valokeilan korkeus sellaiseksi, että kuvion vaakasuora osa on samalla tasolla kuin alempi teippimerkki.
Mikäli autossa on ajovalojen korkeuden pikäsäätö (joko sisällä kojetaulussa tai mekaaninen pikasäätö umpiossa), pikasäätövivun tulee olla perussäätöä suoritettaessa yläasennossa. Samoin auton tulee olla kuormittamaton.
*************************
Sivusuunnassa säätö suoritetaan ensinnäkin niin, että valokuvioiden keskikohtien etäisyys toisistaan on yhtä suuri kuin umpioiden keskikohtien etäisyys toisistaan. Ja vaikka tämä mitta olisi kohdallaan, pitää lisäksi molempien valokuvioiden keskipisteiden sijaita yhtä kaukana auton pituussuuntaisesta keskiakselista.
Sivusuuntainen säätö on kotikonstein hieman vaikeampi suorittaa tarkasti, mutta usein esim. auton takaa (mieluummin hieman korkeammalta) pimeällä suoritettu silmämääräinen tarkastus riittää kertomaan onko sivusuuntaus edes suunnilleen kohdallaan.- ohje
Noin sen olen itsekin tehnyt, mutta ainakin minun auto(i)ssani menee valokuvio epämääräiseksi jos ajetaan keula ihan pystypintaan asti. n. 0,5...1 m etäisyydellä epäsymmetrisyyskuvio on jo huomattavasti selvempi eikä siitä virhettäkään tule jos ensin on 1 m etäisyyttä ja sitten 6 m ja alenema 5 metrin mukaan.
- ....
"Ajovalojen suun-tauksessa on noudatettava auton valmistajan ohjeita Lisäksi 14.6.1995 jälkeen käyt-töönotetuissa autoissa vaaditaan laite, jolla voidaan kuorman mukaan säätää valaisi-men ja ajoneuvon suhteellista asentoa (ei kuitenkaan silloin, jos auton alusta on tes-teissä todettu riittävän jäykäksi). Alkusäätö kuljettajan ollessa kuormana on yleensä 1-1,5% alaspäin. Lähivalaisimen näkyvän pinnan on näyttävä vaakatasosta 15° ylös- ja 10° alaspäin sekä vaakatasossa 45° ulos- ja 10° sisäänpäin valaisimen valmistajan il-moittamaan referenssiakseliin verrattuna."
Lähde: http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/579fb3aa935279358c96ed7a1a975d15/4771-Valomaarayksia.pdf
- Kareem
Kotikonstein säätämällä saa vallan mainiosti suunnattua valot katsastuksessa kelpaavasti.
Pystysuuntainen säätö:
Valokeilan ylärajan tulee laskea yleensä välillä n. 1,2-1,4% (automallikohtaista). Yleensä umpioon tai auton konehuoneeseen on prässätty teksti tai liimattu tarra, josta ilmenee valojen alenema, esim. 1,2%. Mikäli suositeltua alenemaa ei ole merkitty, niin alenemaksi tulee säätää n. 1,2%.
Säätöön tarvitset vaaterissa olevan alustan, jolle autosi pysäköit. Lisäksi rullamitta, pystysuorassa oleva pinta (talon seinä tai vaikka avustajan pitelemä rakennuslevy tmv.) ja maalarinteippiä.
- Pysäköi auto tasaiselle pinnalle lähivalot päällä aivan pystypintaan kiinni.
- Pystypinnassa näkyy umpion valokuvio. Kuvion vasen puoli kulkee vaakasuorassa ja kääntyy sitten n. 20-30 asteen kulmassa ylöspäin nousevaksi (ns. epäsymmetrisyysalue, joka valaisee pientareella liikkuvat jalankulkijat).
- Merkitse vaakasuora valoraja kuvion keskeltä maalarinteipillä pystypintaan.
- Riippuen halutusta alenemasta ja siitä, kuinka kauas pystypinnasta auto on tasaisella alustalla mahdollista siirtää, merkitään seuraavaksi toisella maalarinteipin pätkällä toinen, alempana kulkeva raja. Jos esim. alenemaksi halutaan 1,2% ja auto on mahdollista siirtää 10 m päähän pystypinnasta, maalarinteippi kiinnitetään 12 cm ylemmän alapuolelle.
- Auto (tai pystypinta) siirretään kyseisen matkan päähän. Umpion korkeussäätöruuvista säädetään valokeilan korkeus sellaiseksi, että kuvion vaakasuora osa on samalla tasolla kuin alempi teippimerkki.
Mikäli autossa on ajovalojen korkeuden pikäsäätö (joko sisällä kojetaulussa tai mekaaninen pikasäätö umpiossa), pikasäätövivun tulee olla perussäätöä suoritettaessa yläasennossa. Samoin auton tulee olla kuormittamaton.
*************************
Sivusuunnassa säätö suoritetaan ensinnäkin niin, että valokuvioiden keskikohtien etäisyys toisistaan on yhtä suuri kuin umpioiden keskikohtien etäisyys toisistaan. Ja vaikka tämä mitta olisi kohdallaan, pitää lisäksi molempien valokuvioiden keskipisteiden sijaita yhtä kaukana auton pituussuuntaisesta keskiakselista.
Sivusuuntainen säätö on kotikonstein hieman vaikeampi suorittaa tarkasti, mutta usein esim. auton takaa (mieluummin hieman korkeammalta) pimeällä suoritettu silmämääräinen tarkastus riittää kertomaan onko sivusuuntaus edes suunnilleen kohdallaan. - ...
...
- ---
---
- ***
***
- ....
tuskasii ku nää viestit ei vaa voi näkyy
- Anonyymi
.... kirjoitti:
tuskasii ku nää viestit ei vaa voi näkyy
Kyllä ne näkyy, vieläkin.
- Kuulemma näin
Ajovalojen suuntaus (pystysuunnassa) kotikonstein onnistuu kuulemma näin.
Ihan ensimmäiseksi tarkistetaan onko polttimot suorassa kummassakin umpiossa.
Nyt katsotaan kohtuu tasainen alusta (parkkihalli). Auton etupuskuri seinään kiinni ja merkataan seinään teipillä valokeilan yläreuna ("v":n kärjet tai kirkkain kohta). Sitten peruutetaan 5 metriä ja säädetään sama valokeilan kohta (V:n kärjet) 5 cm alemmas samalla pystylinjalla.
Auto tulee olla normaali kuormattu kun säätö suoritetaan. - kannataa hoitaa oike
Matti voi mennä mihin tahansa autokorjaamoon, kaikilta löytyy suuntauslaite.
Noloa jos tuosta pompsahtaa katsastuksessa, silla suuntaus ei ole sen kalliimpi kuin ammattilaisen säätö. - Voi tuska!
Matti ihan varmaan odottaa vielä vastaustasi eikä ole päässyt ajamaan metriäkään pimeällä vuoden 2003 jälkeen.
Edellä on kahteen kertaan hyvät ohjeet. _Jokainen_ vähänkin autoa ymmärtävä ja työkalujen käyttötaitoinen pystyy homman noilla ohjeilla tekemään. Ihan itse. Ja läpi menee.- ;-)
Joku junnu hakee kenties 10 vuoden päästä ohjeita miten homma tehdään ja törmää tähän Suoli24 sivuun. Mitä nyt siitä vaikka vähän vanha keskustelunavaus ;-)
- Anonyymi
;-) kirjoitti:
Joku junnu hakee kenties 10 vuoden päästä ohjeita miten homma tehdään ja törmää tähän Suoli24 sivuun. Mitä nyt siitä vaikka vähän vanha keskustelunavaus ;-)
Täällä kyseinen junnu nyt hakee ohjeita ajovalojen säätöön :DD
- AapoAlfred
Ja edelleen hyvä ja toimiva ohje, näin 2016 vuonnakin! ;)
- autoilijanasialla
Eikö motonetin pikahuollossa ole suuntaus kojetta, tumpelot saa vaihettuu myös polttimot oikeaan asentoon umpioon!
- U.H
Kyllä tämä vanha sääntö joka on käytetty -60 luvulta lähtien pätee edelleen. Eli säätää alas 1 cm / pituus (metreissä). Jos ajovalo on 50 cm maasta ylös ja 5 m esim. seinästä niin valokeila säädetään 45 teen cm. Ei ole tähänkään asti tarvinnut % laskenta.
- Näin_helposti
Ajellaan pimeällä ja katsotaan, mihin lähivalot näyttävät. Säädetään tarvittaessa.
- Anonyymi
Valot näytä kaako mosses
- Anonyymi
Vielä vuonna 2021 luen tätä. Vaihdoin eemeliin umpion(kauris prkl) ja suunnata pitäis. Sain näillä ohjeilla hyvin suunnattua, mutta pitkille valoille ei löytynyt ohjeita, joten suuntasin ulkorakennuksen seinää vasten 10m päästä niin että lyysäävät siinä etäisyydessä puolen metrin päähän toisistaan ja aavistuksen enemmän pientareelle, kuin vastaan tuleviin
- Anonyymi
Jos se toinen umpio oli suunnattu oikein niin säädä sen avulla, sama korkeus ja sopiva etäisyys sivusunnassa.
- Anonyymi
Mulle kävi joskus niin että katsastusmies pyöräytti itse säädön kohdalleen kun oli vähän pielessä. Eipä ehkä kuitenkaan kovin isoja säätötöitä ala tekemään jos on ihan miten sattuu niin kuin aloittajan tapauksessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j492338- 262213
Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.271545Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!161534- 1241447
- 191093
Tiedätkö nainen sen tunteen
Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.71984Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta
Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut117954Mikset päästä irti ja hae apua
Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad89944Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta
Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva333883