Minipillerit vs e-pillerit

Felixia

Moi, rakkaat kanssasisaret!

Tästä aiheesta on keskusteltu ennenkin mutta tässä hieman uusia kysymyksiä, älkää hermostuko, please =)

Olen aikeissa siirtyä käyttämään minipillereitä, koska e-pillerit ovat aiheuttaneet niin paljon sivuvaikutuksia. Johtuvatko sivuvaikutukset ja riskit e-pillereistä vai tuleeko näitä oireita/riskejä myös minipillereistä:

1. Haluttomuus, "kuivuus"
2. Ärtyneisyys, mielialanvaihtelut
3. Veritulppariski
4. Kohonnut verenpaine
5. Päänsärky
6. Kohonnut maksa-arvo

Eli tuovatko minipilsut ratkaisua näihin ongelmiin vai olenko menossa vain ojasta allikkoon?

4

1209

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juliette

Tässä mun kokemuksia minipillereistä..
      Haluttomuutta ei oo ainakaan mulle aiheuttanu, eikä päänsärkyä eikä edes migreenikohtauksia, vaikka mulla migreeniä on esiintyny jo parin vuoden ajan. Minipillerit ei siis oo lisänny näitä kohtauksia.
      Jonkinmoista kuivuutta oon havainnu. Mielialat heittelee jonku verran, esim.itku tulee aika herkästi, mut ku vertaan e-pillereistä aiheutuviin mielialanmuutoksiin niin parempi olo mulla on ollu minipillereitä syödessä.
      Verotulppariski on mun käsittääkseni myös minipillereitten kans..tosin en tiiä onko se hieman pienempi ku e-pillereissä.. Kai minipillereistäki voi jonku verran verenpaine nousta..sivuvaikutukset on yksilöllisiä.

• Anggu

Minulla minit eivät ole vaikuttaneet haluttomuuteen, mutta kuivuutta on hieman ilmennyt, mutta ohimenevää omalla kohdallani. Mielialanvaihteluita ei kai normaalia enempää. Päänsärkyilyä ei ole, maksa-arvoihin ei pitäisi vaikuttaa( itse vaihdoin e-pillerit mineihin juuri tämän takia). Veritulppariskistä vaikea sanoa.

• zussi

Itse olen syönyt minejä n. puolen vuoden ajan eikä mulla ole ollut mitään hormoonallista ehkäisyä aiemmin. Meidän suvussa esiintyy kohonnutta verenpainetta ja näköjään myös veritulppia, siskoni sai verenpainetta e-pillereistä ja isäni oli 2 kk sitten ohitusleikkauksessa. Keskustelin pitkään lääkärin kanssa riskeistä ja päädyimme yhteisymmärryksessä minipillereihin tavallisten e-pillereiden sijaan.

Kokemukset ovat olleet ihan hyvät. Mielialat saattavat vaihdella melko laidasta laitaan, suutun herkemmin kuin aikaisemmin ja olen muutenkin melko tulinen luonne. Olen kyllä opetellut ajattelemaan ylipositiivisesti, joten ärhentely on vähentynyt :) Päänsärkyä en ole huomannut. Haluihin pillerit eivät tosiaankaan ole vaikuttaneet, seksi jopa maistuu paremmin nyt! Ennen seksiä tosin vaadin pidemmät esileikit, sillä tuntuu etten kostu ihan niin nopeasti.. Paino pysyi samana myös käytön aloittamisen jälkeen ja olen pariin otteeseen käynyt mittauttamassa verenpaineen ja sekin on ihan normaali. Verenpaineriskiä ei mineissä pitäisi olla ja veritulppariski on huomattavasti pienempi kuin e-pilsuissa, johtuen alhaisemmista hormonipitoisuuksista.

Huono puoli on tosi epäsäännölliset kuukautiset, tulevat miten sattuu.. Nykyisin kuljenkin aina pari tamponia laukussa mukana, jos menkat yllättää jossain kadulla. Ja raskaustestissä käyn silloin tällöin ihan vaan tsekkaamassa tilanteen.

Kannattaa kokeilla eri merkkejä, jos jotkut ei tunnu hyvälle. Sillä ne omatkin pillerit löytyy!

• fakta

Se on se estrogeeni joka aiheuttaa verenpaineen kohoamista, turvotusta, rintojen arkuutta, päänsärkyä. Eli näistä pääsee ainakin teoriassa eroon kun vaihtaa mineihin joissa on pelkkää keltarauhas-hormonia. Tietysti tämän mukana tulee muut vitsaukset, kuten epäsäännölliset kuukautiset jne..

Ehkä voisit vaihtaa yhdistelmäpillerit sellaisiin joissa on vähemmän estrogeenia tai sitten kokeilla ehkäisyrengasta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Pride-rautu korvaamaan kirjolohi

Kekkosen saatanan tunari meni muuttamaan aikoinaan sateenkaariväen kalan nimen. Unkarin vallankumouksen innoittamana n
      Maailman menoa
      42
      2606
    2. Purran aikaisemmat kannattajat siirtyneet Lindtmanin leiriin

Melkoinen muutos on käynnissä Suomen politiikan kentällä. Tulevista häviäjistä on hirmuinen kiire päästä ajoissa voittaj
      Maailman menoa
      138
      2543
    3. Järkyttävä hetki - Ellen Jokikunnas pöyristyy italialaisen lääkärin työstä

Unelmia Italiassa -sarjassa ollaan Ellen Jokikunnaksen perheen kanssa Italiassa. Jokikunnas ja Rask ovat rempanneet kakk
      Tv-sarjat
      29
      1677
    4. Työeläkkeet ovat pois työntekijän palkasta

Jokainen työeläkkeen nimissä maksettu euro on otettu pois työtä tekevältä palkansaajalta. Mitä korkeampi työeläketaso o
      Maailman menoa
      75
      1342
    5. Oot tosi epätavallinen

ja erikoinen nainen. Tykästyä ikihyviksi sun kaltaiseen naiseen, mitä tästä pitäis edes ajatella.
      Ikävä
      49
      1307
    6. Etkö sä muru mussakaiseni ymmärrä

Että me päästään lähenemään vain kaveruuden kautta? Vain siten mä voin lähettää sulle kuvia ja viestejä 😌 Tänäänkin o
      Ikävä
      32
      1084
    7. Etkö voi antaa edes vihjettä mulle?

Minkä vain me tiedettäisiin? Naiselta miehelle.
      Ikävä
      84
      1077
    8. Muistatko? Maisa Torppa jakso räjäytti Veitolan somen: "epäaitoa ja teeskentelyä"...

Maisa Torppa täyttää tänään 35 vuotta, onnea! Maria Veitola vieraili Yökylässä-ohjelmassa aikansa kohujulkkis Maisa To
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1008
    9. Terveisiä lintutornilta

Viipurista nousee kauhea savupatsas. Miksi ?
      Maailman menoa
      40
      872
    10. Kaksi viikkoa enää Rakas...

Tietäisinpä miten toimia...
      Ikävä
      53
      825
    Aihe