Jaina.

Kerro mulle selkokielellä mitä on krisselismi.

13

505

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jank-jank-kuttaja

      Taitaa olla hänen itsensä, ihan omalla järjellään keksimä sana; olisikohan ihan sillä periaatteella, että "näyttää hei, paperilla hyvältä", varsinkin omasta mielestä. Kategoriaa "kaikki mitä MINÄ teen, sen TÄYTYY olla hyvää, sen TÄYTYY olla!!! Koska MINÄ olen niiiin HYYW-FÄ...

      • Pentecostal.1

        mutta älkää nyt painostako Jainaa. Hänhän selvästi haluaisi löytää Jumalan...


      • jaina
        Pentecostal.1 kirjoitti:

        mutta älkää nyt painostako Jainaa. Hänhän selvästi haluaisi löytää Jumalan...

        Minä olen Jumala.

        Se lukee Raamatussakin:
        "Minä olen tie, totuus ja elämä."

        ja sitten on se, mitä YHWH tarkoittaa:
        "Minä olen, kuka minä olen."

        Jumalan löytäminen on sitä, että löytää itsensä, veikot, sorppa, meikä ehti ensin.


      • Krusifiksu
        jaina kirjoitti:

        Minä olen Jumala.

        Se lukee Raamatussakin:
        "Minä olen tie, totuus ja elämä."

        ja sitten on se, mitä YHWH tarkoittaa:
        "Minä olen, kuka minä olen."

        Jumalan löytäminen on sitä, että löytää itsensä, veikot, sorppa, meikä ehti ensin.

        Joh.14:6 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.

        -Jos sinä sovellat itseesi, mitä JEESUS sanoo omasta itsestään, niin täytyy vain todeta että pahemmalla tavalla ei ihminen voisi enää olla sairastunut narsismiin...

        Mutta ei hätä ole tämän näköinen; uskon että kyllä Jumala voi senkin vaivan parantaa, kunhan vain osaat nöyrtyä olemaan aivan tavallinen ihminen, kuten me muutkin... Miltäs tuntuisi sellaisen myöntäminen?


    • tarkoittaa kaikkea toimintaa mitä kristinuskoiset uskonsa puitteissa harrastavat.

      • Krusifiksu

        Sitä on niin monenlaista, ettei sitä kaikkea voi mitenkään kuvata yhdellä termillä, joka pitäisi sisällään ne kaikki. Esim. jos vaikka jonkun mielestä lapsikaste ja profetoiminen, molemmat olisivat yhtä ja samaa "krisselismiä", niin tuskinpa kuitenkaan uudestisyntyneiden, Jeesukseen uskovien mielestä...


      • Nyt minä sen sitten tiedän.


      • tulkittu

        Krisselismi sana pitää jakaa, jotta sanan perusmuoto löytyy. Näin ollen Krisse, on perussana lismi kuvaa Krisseen liittyvää erikoisuutta, tai muuta ilmentymää, joka erottaa Krissen muusta, tai muista. Tämä ei todellakaan liity kristinuskoon, ihan muualle.


    • jaina

      Aikoinaan, kun ensimmäisen kerran kävin täällä päätäni aukomassa, eli egoani paisuttelemassa, oltiin tällä hellaripalstalla aivan saatanan käärmeissään hihhuili -sanan käytöstä. Yritin perustella, että se oli keveä, iloinen ja ilmavakin sana ilmaisemaan pyhän hengen (muitakin termejä on) innoituksesta riemuitsevaa ja fundamentalistisesti Raamattua tulkitsevaa.

      Kristinuskontohan ei oikeastaan ole uskonto, vaan samalla tavalla kokoelma dogmeja ja sekalaista mytologiaa, kuin esim. kommunismi. Helluntailaiset erottaa krisukentässä tämä hurmahenkinen henkilökohtaisen uskonkokemuksen korostaminen (mikä taas on shamanismia [jamikä taas on kokonaan toinen juttu]). Kekkasin krisselismi sanan tarkoittamaan niitä ihmisiä, jotka riippumatta uskonkokemuksesta noudattavat vanhakatolista, fundamentalistista Raamatun kirjaimellista tulkintaa. Krisselismin perusta on siinä, että on syntiin tuomittu, joka armahdataan ja ohessa propagoidaan patriarkaalisen hierarkian laillisuutta ja ainutlaatuisuutta: tottelevaista tykinruokaa. Oletan monenkin helluntailaisen huomanneen, ettei hurmoksella ja Raamatullisten lakien noudattamisella tai seurakunnalla ole mitään tekemistä keskenään. Mutta yhdessä ne ovat helvetin hyvä bisnes.

      Krisselismi termi yrittää säästää kunkin henk.koht. kokemukset keskustelupalstojen räpöstelyn ulkoupuolelle ja keskittyä vain vanhakatoliseen fundamentalismiin ja sen ääliömäisyyksiin.

      Krisseli on henkilö, joka ei yritäkään kyseenalaistaa lakiuskontoa ja Setiä, jotka kirkkokunnasta toiseen kertovat Ainoaa Oikeaa Tulkintaansa seurakunnilleen tai sitten hän on Setä. Hänelle Opista on tullut samanlainen holistinen elämää säätelevä asia, kuin viina alkoholistille. Krisseli ei lue Raamatusta mitään arvokasta, vaan kirjaimellista. Krisselille tyypillistä on, ettei hän tiedä kristinuskon historiasta juuri mitään, esim. ei ole kuullutkaan Raamatun suhteesta kabbalaan. Tai Jeesuksen suhteesta kabbalaan. Tai gnostilaisuudesta tai etiopian ortodokseista tai...


      Olen sanonut ennenkin, että yksilön kokemus, vaikkapa nyt pyhyydestä on sinällään arvokas ja kunnioitettava. Pyhyyden kokemus ei kuitenkaan ole dogmiuskoisten, tai edes jumaluskoisten yksinoikeus eikä sillä mielestäni ole mitään tekemistä vallitsevan ismin tai uskonnon kanssa.

      • Krusifiksu

        Kyllähän sinä hienosti osaat kirjoittaa ja perustellakin, mutta esim. tästä:

        >>> Krisseli on henkilö, joka ei yritäkään kyseenalaistaa lakiuskontoa ja Setiä, jotka kirkkokunnasta toiseen kertovat Ainoaa Oikeaa Tulkintaansa seurakunnilleen tai sitten hän on Setä. Hänelle Opista on tullut samanlainen holistinen elämää säätelevä asia, kuin viina alkoholistille. >>>

        -Noinhan sitä voisi asiaa tuntematon luulla, mutta valitettavasti kristillisyydestä ja sen opetuksen saamisesta ei tule uskovalle samanlaista riippuvuutta kuin alkoholistille viinasta, niin että sitä on PAKKO SAADA JOKA PÄIVÄ. Voi kunpa asia olisikin niin; silloinhan ei varmasti olisi kirkoissa niin monien itseään kristittynä pitävän ihmisen istumapaikka tyhjillään, kuten nyt valitettavan usein on...

        "Joka päivä on armo uus" ja joka päivä meidän itsemme on tehtävä valinta, otammeko sen armon vastaan ja kuljemmeko Jumalan armossa, pitäen mielessämme mitä se ihmiselle merkitsee...


    • syvää

      myötähäpeää tuosta krisseli-termin keksimisestä.
      Osoittaa melkoisen huonoa mielikuvitusta ja sanallisuuden hallintaa.
      Atskulit vs. krisselit?

      • jaina

        :P

        ateistihan on termi, joka määrittelee itsensä jumaluuteen uskovan negaationa. saa toki keksiä parempiakin.


      • kuoli häpeästä
        jaina kirjoitti:

        :P

        ateistihan on termi, joka määrittelee itsensä jumaluuteen uskovan negaationa. saa toki keksiä parempiakin.

        Tai ainakin kaikenlainen nokkeluus sanojen ja niiden merkitysten kanssa. Spedekin keksi parempia juttuja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moi vaan vielä kerran

      Kivaa päivää samalla. Kukaan ei kaipaa eikä rakasta. 💔🐺🌃🌧️☀️
      Ikävä
      328
      3806
    2. Nainen, millaisista miehistä tykkäät?

      Mielenkiinnosta kysyn 😄
      Ikävä
      237
      3412
    3. Nyt sitten ulos ihmiset!

      Älkää jumittako täällä. Menkää, näkykää ja hankkikaa kokemuksia. Ei teitä kukaan edes bongaile, jos önötätte täällä.
      Ikävä
      146
      2653
    4. Mitä jos saisit tietää että kaivatullasi

      on jo joku toinen?
      Ikävä
      111
      2171
    5. Onnea Solatie !

      On sit valittu uusi kaupunginjohtaja.No ei menny Nivala-Harju- Tapio -Pikkarainen juntan mukkaan.
      Kemijärvi
      22
      2166
    6. Naiselle varatulle

      Jos homma kariutuu kotona, niin saanko sinut ihan omakseni🙂??
      Tunteet
      16
      2027
    7. Sarvisalon kesätori

      Onpa kiva paikka. Mutta torikahvila oli suorastaan naurettavan alkeellinen ja ne voileivät,olivat kuin pienen lapsen tek
      Loviisa
      17
      1815
    8. Minun pitää tehdä jotain

      En tiedä meneekö siihen viikko vai kuukausi. Mutta jos voit odottaa, niin löydän sinut sen jälkeen kun on homma hoidett
      Ikävä
      45
      1812
    9. Hindulijat raivoavat täällä, ettei kristinuskossa

      ole itsessään mitään aitoa! No miksi sitten hyökkäilette "nollaa vastaan"? Eikö hnduilijan vaan kannattaisi pieht
      Hindulaisuus
      315
      1546
    10. Sinä oot hyvä ihminen

      Mut ehkä me ei vaa sovita yhteen :(
      Ikävä
      123
      1402
    Aihe