kierukka synnyttämättömälle!????

---

minulle ollaan asentamassa kuparikierukkaa, koska hormoniehkäisimet eivät minulle sovi. olen synnyttämätön.

nyt olen ihan h**katin peloissani asennuksen yhteydessä olevista kivuista, jälkikivut eivät pelota. mutta se kierukan läpimeno kohdunkaulan läpi,apua! olen kahden vaiheilla jänistänkö (taas) ko.operaation.

kertokaa nyt hyvät ihmiset paljonko se sattuu ja mihin voisi verrata (juurihoito, lekalla päähän?) ja miten saan itseni lääkärille, kun aika tulee. rauhoittavia minulla on, niitä voin ottaa esilääkkeeksi.

entäpä puudutus, kuinka paljon se sattuu ja tuntuiko asennus siitä huolimatta?

kiitos vastauksista!

12

1921

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä myös

Mulla "asennettiin" puol toista vuotta sitten hormoonikierukka ja olen ollu tosi tyytyväinen. En aio valehdella sulle etteikö se sattuis sehän sattuu ihan mielettömästi. Juurihoitoa mulle ei oo tehty eikä lekalla oo lyöty päähän, mutta se kipu mikä siitä tulee on hirvee. Itkin koko matkan kun kävelin sieltä lääkäristä kotiin (vinkkinä siis kannattaa pyytää joku kuskiks). Ensimmäinen ilta on hirveetä mikään särkylääke määrä ei auta. Mutta sen jälkeen mulla vuos reilu viikon verran ja sen jälkeen mulla ei oo ollu menkkoja, ei mielialan vaihteluita eikä minkäänlaisia kipuja. Ei tarvii miettii unohtuko pilleri eikä tarvii kärsii mistään. Jos mun pitäis nyt mennä uudestaan, laittaa se vaikka tiedän kuinka paljon se sattuu mutta kuinka ihanaa elämä on ollu sen jälkeen, niin tekisin sen ihan koska vaan!
      En tiedä kuparikierukasta mitään, mutta ainakin tämä hormoonikierukka on kyllä ollu loistava valinta! Suosittelen kaikille, sitä kipuu kestää vaan sen yhden päivän, mutta sen jälkeen ehkäsystä on huolehdittu seuraavaks 5-7 vuodeks ja mikä parasta ei oo menkkoja!

• asennus

Kyllähän kipu oli tosiaan muun tasoista, kun olin odottanut. Ikinä ei ole sattunut sillä tavalla eikä sitä voi muunlaiseen kipuun edes verrata. Jouduin jäämään yli tunniksi makoilemaan asennuksen jälkeen, kun en voinut kuvitella istuvani edes taksissa varttia. Verenpaine tipahti ja hikoilin sekä pyörin hoitopöydällä tuskissani. Suunnilleen vartissa pahin kipupiikki meni ohi. Asennuksen kuuli varmaan jokainen odotushuoneessa oleva. Huusin suoraa huutoa.

Sitten paketillinen Buranaa päivän aikana (kierukka laitettiin heti aamusta) ja kipu alkoi olla siedettävää jo viiden maissa illalla. Nukkuminen auttoi kipujen yli, olin niin väsynyt operaatiosta.

Mutta kivun unohtaa jälkeenpäin ja sitä ei voi muistaa muuta kuin juuri niin kamalana kuin se jokaisella on. Itse lohduttaudun ajatuksella, että toisen laittamiseen menee todella monta vuotta. Ota särkylääkettä ennen operaatiota (ei tosin auttanut mulla) ja varaa siihen viereen niin voit heittää huiviin heti asennuksen jälkeen. Hoitaja kyllä tuo vettä.

• 34-v. synnyttämätön

Kierukan asennus sattui kieltämättä enemmän kun olin odottanut. Mulle ei ole tehty juurihoitoa, joten en voi verrata siihen :), mutta kipu oli todella kova. Sanoin gynelle ennen kuin aloitettiin että mua hermostuttaa, ja hän oli todella mukava, kertoi koko ajan mitä on tekemässä, ja sairaanhoitaja piti mua jopa välillä kädestä kiinni. :) Eniten kipeää teki juuri se kun kohdunsuuta avattiin, se oli jotenkin ihan tajutonta. Vaikea kuvailla kipua, mutta kuten joku muu taisi edellä kirjoittaa, koskaan ei ole sattunut samalla tavalla. Puudutusta tai rauhoittavia en tajunnut pyytää.

Mullekin asennus tehtiin aamulla, ja loppupäivän alavatsa kouristeli ja oli todella kipeä. Olin ihan rättiväsynyt ja nukuin lähes koko illan. Kipulääkettä otin "runsaalla kädellä". Seuraavana päivänä olo oli jo paljon parempi. Seuraavien 2-3 viikon aikana alavatsa kouristeli jonkin verran, mutta nyt olo on jo normaali.

Lopuksi rohkaiseva sana: niin kamalalta kuin asennus kuulostaakin, se on nopea operaatio, itselläni taisi kestää max 5 min. Oon ollut todella tyytyväinen kierukkaan, alkukouristelujen jälkeen ei ole ollu mitään sivuoireita, ja on kivan turvallinen olo kun ehkäisy on hoidossa eikä tarvi muistaa ottaa jotain joka päivä tms. Suosittelen siis lämpimästi!

• nuori nainen

Hei!

Mulle on asetettu kaksi kierukkaa, enkä ole synnyttänyt. Molemmilla kerroilla asettaminen ei sattunut yhtään. Ainut mikä vähän tuntui oli kun vanha kierukka poistettiin. Mutta sekin vain nipisti. Syynä kivuttomuudelleni pidän omaa rentouttani.

Kerro rohkeasti lääkärille kun menet asettamaan kierukkaa, että pelkäät sen laittoa. Pyydä häntä olemaan niin hellä kuin vain mahdollista. Jos susta tuntuu että rauhoittavista lääkkeistä on apua, niin käytä niitä. Ja kaikkein tärkeintä yritä rentoutua. Tsemppiä sulle!

• ---

aika helpottava tuo viimeinen viesti, mutta ylemmät kyllä varmisti mun pelon aiheelliseksi. oliko teillä puudutus? mä olen menossa yksityiselle just siksi, että sen saisi. olen jopa miettinyt nukutusta, mutta en tiedä mistä sitä tiedustella..

mietin yöllä sitäkin, että pitäisikö taas kerran kokeilla jotain hormoniehkäisyä, joka kuitenkin osoittautuisi taas hirveäksi harmiksi. en ole enää valmis siihenkään, että vuodan verta, kuin seula viikosta toiseen, ikuisuuden ajan..sitä mulle tekee meinaa hormonit.

ääh..en ole yhtään varma uskallanko tota kierukkaa laittaa ja kuitenkin se rupeaa tosiaan olemaan mulla jo viimeisiä vaihtoehtoja..

• asennus
        --- kirjoitti:

aika helpottava tuo viimeinen viesti, mutta ylemmät kyllä varmisti mun pelon aiheelliseksi. oliko teillä puudutus? mä olen menossa yksityiselle just siksi, että sen saisi. olen jopa miettinyt nukutusta, mutta en tiedä mistä sitä tiedustella..

mietin yöllä sitäkin, että pitäisikö taas kerran kokeilla jotain hormoniehkäisyä, joka kuitenkin osoittautuisi taas hirveäksi harmiksi. en ole enää valmis siihenkään, että vuodan verta, kuin seula viikosta toiseen, ikuisuuden ajan..sitä mulle tekee meinaa hormonit.

ääh..en ole yhtään varma uskallanko tota kierukkaa laittaa ja kuitenkin se rupeaa tosiaan olemaan mulla jo viimeisiä vaihtoehtoja..

Juu ei ollut puudutusta, koska en uskonut sen voivan sattua niin paljoa. Ja minä kun luulin, että kipukynnykseni on suht korkea.

• gyne
        --- kirjoitti:

Voit vallan hyvin esilääkitä itsesi ennen asennusta! Kunnon särkylääketujaus ennen toimenpidettä auttaa sekä asennuksessa, että vähentää jälkisupistuksia, joita varsinkin synnyttämättömällä (=pieni kohtu) saattaa aluksi olla.

Eli (edellyttäen ettei sinulla ole mitään lääkeallergioita): n. 1-1,5 h ennen toimenpidettä ota apteekista käsikaupasta saatavia ibuprofeeni (esim. burana, Ibuxin ym) 400 mg tabletteja 1,5-2 kpl (jos painat alle 75 kg, pienempi annos, jos yli, suurempi) SEKÄ parasetamolia (Panadol, Para-Tabs tms) 500 mg 2 tablettia. JOS OLET ALLERGINEN TULEHDUSKIPULÄÄKKEILLE, ota vain ja ainoastaan parasetamolia.

Tällä yhdistelmällä onnistuu jopa polikliininen kohtuontelon tähystys.

• jss

Kyllähän se laittaminen tekee kipeää. Itse olen "ottanut lukua" lääkärin pöydällä kierukkaa laittaessa ja lopputulos oli se, että hormonikierukka laitettiin sitten narkoosissa myöhemmin sairaalassa. (Sain siis lähetteen gynekologilta sairaalaan). Seuraavan vaihdon aion pyytää tehtävän myös narkoosissa. Eipä tarvi pyörtyillä lekurissa ja tuntea kipua.
      Mutta, olemme yksilöitä kaikki ja toinen sietää kipua enemmän kuin toinen. Hormonikierukkaa en vaihtaisi kyllä mihinkään muuhun enää, olen varmaan maailman yksi tyytyväisimmistä käyttäjistä. Ei ole kuukautisia eikä mitään sivuoireitakaan. Suosittelen.

• kursiivi

Minulle on laitettu kuparikierukka muutama kuukausi sitten. Olen niin ikään synnyttämätön. Kierukkani merkki on muuten Flexi-T, joka on kooltaan pienempi kuin Nova-T.

Itse asennus kirpaisi jonkun verran. Minäkin veikkaan, että rentous auttaa huomattavasti. En voi käyttää tulehduskipulääkkeitä, joten 2x500mg parasetamolia olin ottanut ennen asennusta.

Toimenpide jännitti ja hermostutti enemmän kuin mitä se lopulta sattui. Eihän se mukavaa ole, mutta ei kestämätöntä.

Pientä kipuilua oli ehkä pari päivää, jolloin taisin ottaa vielä parasetamolia. Tiputteluvuoto väheni pikku hiljaa, ehkä pari viikkoa taisi mennä.

Nyt on muutamat kuukautiset ollut, eivätkä ne ole olleet ollenkaan kivuliaat. Runsaammathan ne ovat kuin vanhalla hormoninkäyttäjällä, mutta eivät ylitsepääsemättömän pahat. Tuntuvat säännöllistyvänkin pikkuhiljaa.

Rohkeutta siis kaikille jotka kierukkaa harkitsevat!

• laitettu

kolmisen viikkoa sitten. Itse asennus oli vähemmän kivulias kuin olisin odottanut. Sanoisin että mielummin menisin laitattamaan hormonikierukan uudelleen kuin juurihoitoon!
        Tohtori mulla oli vanhempi kokenut miesgyne jolle kerroin että jänskättää aika lailla!
        Itse asennus oli ohi noin kahdessa minuutissa alusta loppuun ja kipu kesti ehkä 10 sekkaa. Toki jälkikäteen illalla sitten vattaa kramppaili kuten joskus häijyjen menkkojen aikana.
        Särkylääkettä en tarvinnut, heitin vaan kuuman kaurasäkin massun päälle kuten menkkakipuihinkin ja hellitti aika lailla.
        Eli om kokemus oli ihan miellyttävä.
        Pisti silmään muuten tuo ettei hormonaalinen ehkäisy sovi. Mulla sama juttu veriarvojen takia mutta gyne sanoi että hormonikierukka kävisi kuitenkin. Mulla kun etittiin lähinnä kivuliaisiin ja runsaisiin kuukautisiin apua.
        Vuotoohan on ollut tässä kuussa jonkin verran, sellaista epämääräistä tihkuttelua. Mutta kai se tästä lähtee sujumaan :)
        Tsemppiä matkaan! Ei siihen kuole!

• ---
        laitettu kirjoitti:

kolmisen viikkoa sitten. Itse asennus oli vähemmän kivulias kuin olisin odottanut. Sanoisin että mielummin menisin laitattamaan hormonikierukan uudelleen kuin juurihoitoon!
        Tohtori mulla oli vanhempi kokenut miesgyne jolle kerroin että jänskättää aika lailla!
        Itse asennus oli ohi noin kahdessa minuutissa alusta loppuun ja kipu kesti ehkä 10 sekkaa. Toki jälkikäteen illalla sitten vattaa kramppaili kuten joskus häijyjen menkkojen aikana.
        Särkylääkettä en tarvinnut, heitin vaan kuuman kaurasäkin massun päälle kuten menkkakipuihinkin ja hellitti aika lailla.
        Eli om kokemus oli ihan miellyttävä.
        Pisti silmään muuten tuo ettei hormonaalinen ehkäisy sovi. Mulla sama juttu veriarvojen takia mutta gyne sanoi että hormonikierukka kävisi kuitenkin. Mulla kun etittiin lähinnä kivuliaisiin ja runsaisiin kuukautisiin apua.
        Vuotoohan on ollut tässä kuussa jonkin verran, sellaista epämääräistä tihkuttelua. Mutta kai se tästä lähtee sujumaan :)
        Tsemppiä matkaan! Ei siihen kuole!

mun pelkoni asian suhteen eivät ole hellittäneet ja nyt olen käynyt jo epäileväiseksi sitäkin kohtaan, että sisälläni olisi vieras esine..hmm.olen ilmeisesti v ä h ä n ylihysteerinen asian suhteen.

nettiä selatessani, törmäsin ihan sattumalta laitteeseen nimeltään lady-comp, vähemmän käytetty suomessa, mutta jonkin verran kuitenkin. kyseessä on siis kehittyneempi versio suomenkin markkinoilla joskus olleesta personasta. alan kallistua nyt lady-compin kannattajaksi, varsinkin kun ehkäisytehoksi antavat 99,3% :)

• kierukkakierukka
        --- kirjoitti:

mun pelkoni asian suhteen eivät ole hellittäneet ja nyt olen käynyt jo epäileväiseksi sitäkin kohtaan, että sisälläni olisi vieras esine..hmm.olen ilmeisesti v ä h ä n ylihysteerinen asian suhteen.

nettiä selatessani, törmäsin ihan sattumalta laitteeseen nimeltään lady-comp, vähemmän käytetty suomessa, mutta jonkin verran kuitenkin. kyseessä on siis kehittyneempi versio suomenkin markkinoilla joskus olleesta personasta. alan kallistua nyt lady-compin kannattajaksi, varsinkin kun ehkäisytehoksi antavat 99,3% :)

Hei! Minulle asennettiin hormonikierukka tämän vuoden helmikuussa ja olen myös synnyttämätön. Siitä päivästä alkaen, kun tiesin hormonikierukan asennuksesta, niin alkoi jännittämään ihan hirveesti. Luin netistä just kaikkien kokemuksia asennuksesta ja sen jälkeen olin aivan varma, että se sattuu ihan tajuttomasti.. Näin kuule ihan painajaisiakin asiasta. Sit kun se päivä koitti (asennus oli aamulla), niin otin n. 1 h ennen yhden 400 mg Buranan ja kerroin lääkärille, että jännittää kovasti. Lääkäri päätti kokeilla ensin jollakin "putkella" että mahtuuko kierukka kohdunkaulasta, jottei avaisi turhaan kierukkapakettia...tämä tapahtui tosi nopeasti, vain pieni vihlaisu (vähän samanlainen kun menkkojen aikana joku olisi nykäissyt munasarjoista, ei siis paha), putki meni hyvin ja kohdunkaula oli kuulemma pehmyt. Heti tämän jälkeen hormonikierukka otettiin pois paketista ja se asennettiin varmaan alle 2 minuutissa ja homma oli ohi. Täytyy sanoa, että kyllä se asennus vihlaisi aika kovasti, mutta se toimenpide oli ihan mielettömän nopeasti ohi. Tämän jälkeen halusin maata paikallani muutaman minuutin ja nousin ylös. Välillä päivän mittään tuli sellaista ikävää vihlomisoloa munasarjoista ja sellaisia on tullut välillä nyt myöhemminkin. Nyt pari päivää sitten olin kontrollissa, eli terveydenhoitaja katsoi, että kierukan lanka näkyy normaalisti. Hän sanoi, että on ihan normaalia, että munasolun irtoamisen tuntee nyt paremmin kun on kierukka, joten kaik ok! Kyllä sä sen kierukan laiton pärjäät ihan mahtavasti, itse olen kipuherkkä ja mäkin pärjäsin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      50
      2202
    2. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      197
      2029
    3. Onko kivaa jättää

elämän suurin rakkaus hiljaisuuteen?
      Ikävä
      116
      1382
    4. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      1170
    5. Mitä haluaisit sanoa hänelle tänään?

Kerro tähän viestisi. 🍭🍡🍦
      Ikävä
      96
      982
    6. Olet kiva ihminen

En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli
      Ikävä
      73
      929
    7. Auta mua mies

Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.
      Ikävä
      78
      889
    8. Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma

Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki
      Kaste
      47
      868
    9. Ja tääkin vielä...

Kukakohan on valittanut, Salmiko itse? https://www.viiskunta.fi/rehtori-valittiin-ahtarissa-ilman-hakumenettelya-o/13479
      Ähtäri
      33
      845
    10. Minkälaisen viestin toivoisit saavasi?

Miehelle.... Helpota vähän.
      Ikävä
      61
      746
    Aihe