Purentakisko

Susanna_1702

Niin että tarviiko purentakiskoa varten käydä röntgenkuvauksissa vai riittääkö vaan että hampaista otetaan mallit kiskoa varten? saako viisaudenhampaat olla vielä suussa jos aikoo kiskon hankkia?

10

3792

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suzyanne

Tere, Susanna! Miulla on ainakii tehty muotit ylä - ja alahampaista purentakiskoa varten. Itelläni oli sillon ensimmäisen purentakiskon aikaan viisaudenhampaat puhkeamassa ( leikattiin myöh. ) eikä siinä ollu estettä.

Miulla on ollu 2 kertaa purentakisko ylhäällä ja kerran alhaalla.

Röntgenkuvat otettiin osittain muussa yhteydessä ja havaittiin, että vasen leukanivel on pahasti kulunut - kai narskuttelunkin ansiosta. Mulla ei ole mitään stressiä tvst.

Minua ei tosin purentakisko estänyt narskuttelemasta yöllä hampaitani ja sitä hammaslääkäri ihmettelikin. En ole tätä kolmatta purentakiskoa käyttänyt kuin vähän aikaa alussa. Tuntuu nimittäin hullulta hammaslääkärin määräys, että näitä pitäisi pitää yöllä ja päivällä...

Mutta jos tahdot tästä narskutteluasiastakin kysellä, vastailen mielelläni.

Oikein hyvää loppukesää & alkusyksyä Sinulle, Susanna ja hyvää vointia!

Ystävällisin terveisin Suzyanne.

• Susanna_1702

no kun mä kävin yksityisellä ja kerroin et mul on ollu toukokuusta lähtien ohimosärkyy aamusin ja päivisin, mut ei joka päivä... joskus voi olla viikonkin taukoo ja sit se taas tulee... leuatkin on tuntunu aroilta.. se katto nii sano et purenta ja leuat on kunnossa. eli toi vaiva voi olla narskutteluu tai sitten viisaudenhampaat häiritsee. se sano vaan että mitn mä haluisin että tehään... mutta enhän mä mikään lääkäri oo ja se sitten sano et otetaan viisaudenhampaat pois... mut ny ku yks tuttu on sanonu mulle et on kuullu mun narskuttavan yöllä. .. nii oon ajatellu että peruuttaisin ton viisaudenhampaidenpoisto ajan (10.8), ku en mä niitä viitti turhaa repii jos kerran narskutan. Minkälaisii oireita sulla oli kun narskutit vai oliko mitään?

• suzyanne
        Susanna_1702 kirjoitti:

no kun mä kävin yksityisellä ja kerroin et mul on ollu toukokuusta lähtien ohimosärkyy aamusin ja päivisin, mut ei joka päivä... joskus voi olla viikonkin taukoo ja sit se taas tulee... leuatkin on tuntunu aroilta.. se katto nii sano et purenta ja leuat on kunnossa. eli toi vaiva voi olla narskutteluu tai sitten viisaudenhampaat häiritsee. se sano vaan että mitn mä haluisin että tehään... mutta enhän mä mikään lääkäri oo ja se sitten sano et otetaan viisaudenhampaat pois... mut ny ku yks tuttu on sanonu mulle et on kuullu mun narskuttavan yöllä. .. nii oon ajatellu että peruuttaisin ton viisaudenhampaidenpoisto ajan (10.8), ku en mä niitä viitti turhaa repii jos kerran narskutan. Minkälaisii oireita sulla oli kun narskutit vai oliko mitään?

Moron, Susanna!

Mulla oli kireet niska - & hartialihakset ja sitten aristavat leukanivelet. Suun avaaminen oli vaikeaa, samoin pureminen, joka tapahtui vain toisella puolella ( tais tapahtuu vasemmalla puolen ) .

Etuhampailla ei pysty enää haukkaa mitään, eikä ole puhettakaan näkkileivän syömisestä tai omenankaan, eikä sitkeetä mitään.

Mulla todettiin vasemman leukanivelen kuluma ja se on kaiketi tullut narskuttelusta.

Tosin viisaudenhampaatkin, jos ne on ylileveät ettei mahdu kasvamaan, voi aiheuttaa leukanivelissä särkyä, joka heijastuisi ohimoihin jne.

No ittehän mie en tienny koko narskuttamista. Äitini vaan sano, että sitä teen... Eikä herättäminen lopettanu sitä kuin hetkeks. Ja siinä ku on samassa paketissa viel kuorsauskin, on samassa huoneistossa nukkuvilla... mielenkiintoinen yö!

Ja sinällään vielä, kun olin kouluhammashuollon parissa, oli kaikki muka ok. Mutta sitten kun muutuin itse maksavaksi, ( hammaslääkärikäynnit ja toimenpiteet ) silloin alkoi löytyä vikaa jos toista! Silloin sain ensimmäiset purentakiskot hampaiden narskutteluun ( ne oli alas ja epäonnistuivat ) . Tosin mun lapsuus - ja nuoruusaikana ennen 17 ikävuotta, ei ollut kukaan kuullut mun narskuttelevan, vaikka hammaslääkäri niin väittikin että jo alusta alkaen on todettu täällä narskutteluvaurioita...

No sitten sain toiset purentakiskot ( ne oli ylös ) ja nekin epäonnistuivat... hammaslääkäri hioi väärästä paikasta ja vielä yksityisellä... Sitten kolmannet purentakiskot sain viimeinkin, mutta en niitä käyttänyt kuin hetken. Ja kun ois pitäny vielä pitää niitä yötä päivää...

Nyt mulle on suunniteltu hampaiden oikaisua - vaikkei ne oo edes vinossa! - jne. Tosin 17 vuotiaana hammaslääkäri ehdotti ennen purentakiskoja tekohampaita, jotka vois yöksi laittaa lasiin niin en kirskuttais...

Tiedän, kuulostaa uskomattomalta mutta näin.

Toivottavasti tämä vastaus auttoi... Mutta kysele lisää! t. Suzyanne.

Ps. Sain muuten hoidoksi fysioterapiaa ( sis. ultraäänen ja ns. sähköhoitoa, sekä hierontaa kasvojen, niskan & hartioiden alueelle ).

• Susanna_1702
        suzyanne kirjoitti:

Moron, Susanna!

Mulla oli kireet niska - & hartialihakset ja sitten aristavat leukanivelet. Suun avaaminen oli vaikeaa, samoin pureminen, joka tapahtui vain toisella puolella ( tais tapahtuu vasemmalla puolen ) .

Etuhampailla ei pysty enää haukkaa mitään, eikä ole puhettakaan näkkileivän syömisestä tai omenankaan, eikä sitkeetä mitään.

Mulla todettiin vasemman leukanivelen kuluma ja se on kaiketi tullut narskuttelusta.

Tosin viisaudenhampaatkin, jos ne on ylileveät ettei mahdu kasvamaan, voi aiheuttaa leukanivelissä särkyä, joka heijastuisi ohimoihin jne.

No ittehän mie en tienny koko narskuttamista. Äitini vaan sano, että sitä teen... Eikä herättäminen lopettanu sitä kuin hetkeks. Ja siinä ku on samassa paketissa viel kuorsauskin, on samassa huoneistossa nukkuvilla... mielenkiintoinen yö!

Ja sinällään vielä, kun olin kouluhammashuollon parissa, oli kaikki muka ok. Mutta sitten kun muutuin itse maksavaksi, ( hammaslääkärikäynnit ja toimenpiteet ) silloin alkoi löytyä vikaa jos toista! Silloin sain ensimmäiset purentakiskot hampaiden narskutteluun ( ne oli alas ja epäonnistuivat ) . Tosin mun lapsuus - ja nuoruusaikana ennen 17 ikävuotta, ei ollut kukaan kuullut mun narskuttelevan, vaikka hammaslääkäri niin väittikin että jo alusta alkaen on todettu täällä narskutteluvaurioita...

No sitten sain toiset purentakiskot ( ne oli ylös ) ja nekin epäonnistuivat... hammaslääkäri hioi väärästä paikasta ja vielä yksityisellä... Sitten kolmannet purentakiskot sain viimeinkin, mutta en niitä käyttänyt kuin hetken. Ja kun ois pitäny vielä pitää niitä yötä päivää...

Nyt mulle on suunniteltu hampaiden oikaisua - vaikkei ne oo edes vinossa! - jne. Tosin 17 vuotiaana hammaslääkäri ehdotti ennen purentakiskoja tekohampaita, jotka vois yöksi laittaa lasiin niin en kirskuttais...

Ps. Sain muuten hoidoksi fysioterapiaa ( sis. ultraäänen ja ns. sähköhoitoa, sekä hierontaa kasvojen, niskan & hartioiden alueelle ).

lääkäri sano et ne on jo puhjennu nii ihmettelenkin että miks niitä sitten pitäs poistaa... yleisti taas siihen ku jollakin oli sama tapaus ku mulla nii ei auttanu purentakisko mut sit ku poistettiin viisaudenhampaat nii autto... mut ei kaikilla viisaudenhampaista tämmönen oo... mä ainakin mieluummin kokeilen sitä purentakiskoo eka ku kerran narskuttelen

• Elsaliini
        Susanna_1702 kirjoitti:

lääkäri sano et ne on jo puhjennu nii ihmettelenkin että miks niitä sitten pitäs poistaa... yleisti taas siihen ku jollakin oli sama tapaus ku mulla nii ei auttanu purentakisko mut sit ku poistettiin viisaudenhampaat nii autto... mut ei kaikilla viisaudenhampaista tämmönen oo... mä ainakin mieluummin kokeilen sitä purentakiskoo eka ku kerran narskuttelen

Puhjenneet viisaudenhampaat nimenomaan tulee poistaa, ettei niihin iske tulehdusta.

• tulehdusta
        Elsaliini kirjoitti:

Puhjenneet viisaudenhampaat nimenomaan tulee poistaa, ettei niihin iske tulehdusta.

vaikka viisurit olleet suussa jo 20vuotta! Ei ole reikiintyneetkään vaan ovat ihan ehjät ja toisella puolen on vain puoliksi puhjenneet.
        Eivät ne mitään tulehdu jos yleensä pitää hampaistaan huolen. Viisurit ovat hampaat siinä missä muutkin hampaat ja tarvitsevat vain pesua, pesua...
        Hammaslääkärit eivät ole minulle sanoneet että pitäisi poistaa, vaikka puoleksi puhjenneitakin on.

• Viisurit suussa
        tulehdusta kirjoitti:

vaikka viisurit olleet suussa jo 20vuotta! Ei ole reikiintyneetkään vaan ovat ihan ehjät ja toisella puolen on vain puoliksi puhjenneet.
        Eivät ne mitään tulehdu jos yleensä pitää hampaistaan huolen. Viisurit ovat hampaat siinä missä muutkin hampaat ja tarvitsevat vain pesua, pesua...
        Hammaslääkärit eivät ole minulle sanoneet että pitäisi poistaa, vaikka puoleksi puhjenneitakin on.

edelleen vaikka ikää jo 45 v. Ei niitä tarvitse poistaa jos ei oireile. Muistakaa vain pestä ne. Mätäneehän ne suuhun jos ei putsata.

• Rentoutusterapeutti.
        suzyanne kirjoitti:

Moron, Susanna!

Oletko kokeillut rentoutumista? Olen rentoutusterapeutti ja hoitanut useaa bruksismi-asiakasta. Kaikilla rentoutusterapia on auttanut niin, ettei kiskoille ole ollut tarvetta. Monella vaiva on hävinnyt kokonaan. Purenta on aina syytä tarkistuttaa hammaslääkärillä, mutta jos se on ok ja vaivan takana on jännityksiä ja stressiä, kannattaa kokeilla rentoutusterapiaa. Terapeutti opastaa myös kotiharjoitteluun. Rentoutumista on helppo harjoittaa kotona, kun sen oppii. Luonnollinen hoito, tukee kehon omaa rauhoittumismekanismi, aktivoiden kehon omia hyvänolonhormoneja ja vähentäen stressihormonien määrää kehossa.

• narskuttelija
        Rentoutusterapeutti. kirjoitti:

Oletko kokeillut rentoutumista? Olen rentoutusterapeutti ja hoitanut useaa bruksismi-asiakasta. Kaikilla rentoutusterapia on auttanut niin, ettei kiskoille ole ollut tarvetta. Monella vaiva on hävinnyt kokonaan. Purenta on aina syytä tarkistuttaa hammaslääkärillä, mutta jos se on ok ja vaivan takana on jännityksiä ja stressiä, kannattaa kokeilla rentoutusterapiaa. Terapeutti opastaa myös kotiharjoitteluun. Rentoutumista on helppo harjoittaa kotona, kun sen oppii. Luonnollinen hoito, tukee kehon omaa rauhoittumismekanismi, aktivoiden kehon omia hyvänolonhormoneja ja vähentäen stressihormonien määrää kehossa.

Mietin tässä itsekin, että onko purentakisko ainut vaihtoehto. Menin alunperin lääkäriin korvakivun takia, ja parin käynnin jälkeen lääkäri arveli, että kipu säteilee suusta, ja että narskuttelen hampaita. Hammaslääkäri tutki asian ja sanoi, että näin on, mutta että vaiva ei ole kovin paha. Hän kuitenkin suositteli purentakiskoa, kun oireitakin on. Sain myös jumppaohjeita, mutta niitä pitäisi tehdä 2-3 krt päivässä.

• the_road
        Elsaliini kirjoitti:

Puhjenneita/puhkeamassa olevia viisaudenhampaita ei tarvitse rutiininomaisesti poistaa, jos niistä ei ole vaivaa ja näyttää siltä että vaivoja ei kovin todennäköisesti tulekaan.

Yleensä kuitenkin puhkeamassa olevat kannattaa poistaa ennen purentakiskon tekoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      82
      6175
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3705
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      24
      3054
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      360
      1647
    5. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1368
    6. Upea peppuisella miehellä

Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      26
      1282
    7. Anteeksi kulta

En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      906
    8. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      42
      863
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      850
    10. Tykkään susta todella

Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      809
    Aihe