Tuttava pariskunnalla on kaksi alaikäistä lasta ja he ovat olleet vuosikausia työttöminä (ei käsittääkseni edes pätkätöitä)
Ajattelin avustaa heitä, ja kysyin tarvitsisiko he musta- ja punaviinimarjoja. Aluksi olivat hyvin kiinnostuneita, mutta kun kuulivat että ne pitäisi kerätä itse, kiinnostus loppui. Kuulemma he syövät hilloja ja juovat mehuja niin vähän, että ostavat ne kaupasta. Kuulemma heidän käyttömäärällä ei tuntipalkoille pääse, jos kerää itse ja säilöö.
Meinasin lentää pe...lleni, kun kuulin moisen. Kyseinen pariskunta on usein yrittänyt tinkiä, että palkkaisin heidät edustamaani yhtiöön, arvatkaa palkkaisinko edes 8€/päivä kustannuksella?
Mitäköhän heidän lapsistaan tulee, kun esimerkki on tuollainen?
Taidan loman jälkeen ottaa yhteyttä työvoimatoimistoon, koska mielestäni HE molemmat ovat todellakin sopeuttamistoimien tarpeessa. En kylläkään meidän yhtiöön palkkaa.
ps. Tämätarina on tosi, vaikka uskomattomalta kuulostaa.
Työttömillä elintaso korkea
28
2770
Vastaukset
- tytti
Ystäväni jeesasi erästä työtöntä perhettä rahallisesti vähän väliä. Erään kerran joulun aikaan hän päättikin lahjoittaa heille kaikenlaista ruokatavaraa rahan sijaan. Ruoka ei kelvannutkaan, olisi pitänyt olla seteleitä.
Samoin hän kerran meni perheen kanssa kauppaan ja lupasi maksaa heidän ostonsa. No, perhe keräsi surutta kärryyn kaikenlaista kallista ruokaa ja lapsille cokista ym. hyvää. Tällä työttöjällä perheellä on vara syödä kaksi kertaa päivässä ja edellistä ruokaa ei enää uudestaan lämmitetä vaan heitetään roskiin. Periaate heillä on ettei vanhaa ruokaa syödä.
Nyt en tiedä mitä perheelle kuuluu. He katkaisivat ystävyys suhteen ystävääni kun hän ei enää suostunut "lainaamaan" rahaa jota ei koskaan saanut takaisin.- Ikityötön
Kerran japanilainen opiskelija päätti säästää ja söi pelkkää nuudelia. Hän kuoli aliravitsemukseen.
Tämä on urbaani legenda.
Niin ovat myös urbaaneja legendoja puheet rikkaista köyhistä. - Anonyymi
Ikityötön kirjoitti:
Kerran japanilainen opiskelija päätti säästää ja söi pelkkää nuudelia. Hän kuoli aliravitsemukseen.
Tämä on urbaani legenda.
Niin ovat myös urbaaneja legendoja puheet rikkaista köyhistä.Minä syön usein nuudelia ja makaronia,mutta siihen kylkeen jauhelihaa tai einespyöryköitä tai makkaraa. Halvimmat tietenkin. Ja pieniä tomaatteja,ne usein 1€ rasia
- mutta ...
Uskon kyllä että kertomasi tarina on tosi. Itsekin tunnen erään pitkäaikaistyöttömän joka on ihan suoraan sanonut ettei hän liikahda vapaaehtoisesti mihinkään. Kirjoituksesi pilaa kuitenkin tuo valitsemasi otsikko: "Työttömillä elintaso korkea".
Vielä kerran: ÄLKÄÄ YLEISTÄKÖ. Se, että joku työtön toimii noin, ei tarkoita, että kaikki työttömät toimisivat noin. Minä esimerkiksi olen tehnyt palkatonta työtä, vaikka koen sen todella epäreiluna kun olen vaivautunut kouluttamaan itseäni vuosikausia ja kun opintolainat pitäisi maksaa. Minä en heitä ruokaa roskiin, se tuntuisi haaskaamiselta. Minulle kelpaisivat sekä ruoka- että rahalahjat ja ottaisin ne kiitollisena vastaan. Minä en osta kallista ruokaa, vaan tavallinen kelpaa. Millä rahalla tässä jatkuvasti juhlisi ja sisäfilettä söisi? Cokista en juo kuin äärimmäisen harvoin. Rahaa lainaan muilta vain äärimmäisessä pakossa, ja jos lainaan, maksan takaisin heti kun pystyn. Tämä siis sekä sulle että nimimerkille "tytti".
Raivostuttavaa, kun kaikkien työttömien oletetaan olevan samanlaisia, vaikka heissä ei olisi muuta yhteistä kuin työttömän status.- meitä on MONEEN junaan
Olen samaa mieltä. Työttömät ovat leimattu samaan kastiin näiden "hyväksikäyttäjien" kanssa.
Olin veljeni luona parinsadan kilometrin päässä nyt viime viikonlopulla. Heillä on muutama marjapensas ja sanoi että saisin viedä niin paljon kun kerkiän poimimaan. Paljon tulikin kotiin vietäväksi.
Lisäksi kun joku omaisistani on tarjoutunut että käytäisiin ruokakaupassa ja he maksaisivat ruokaostokseni, minulla on äärimmäisen vaikeaa ostaa mitään.
Meillä kyllä lämmitetetään vanhaakin ruokaa kolmekin päivää peräkkäin. Perunasta ja kastikkeesta lähtien sopat ynnä muut. Hyvin on pojallekin maittanut.
Mua niin risoo tämä ylenaikainen yleistäminen.
samalla tavalla voisi sanoa sitten että parempiosaiset on kaikki tyynni ylenkatseellisia, omahyväisiä paskoja.
- nohope
Ei työttömät köyhii suomessa oo. kaikilla on riittävästi rahaa. Työttömän elintaso on yhtä korkeen kun työssä käyvän.
- rikkaita jotka
syövät kaurapuuroa,ja kalapuikkoja.Pihistävät kaikessa,mutta elämä kuluu,ja rahat jää perillisille.
- nohope
rikkaita jotka kirjoitti:
syövät kaurapuuroa,ja kalapuikkoja.Pihistävät kaikessa,mutta elämä kuluu,ja rahat jää perillisille.
Kaurapuuro on hyvää ja terveellistä.
- 50%alennuksesta
nohope kirjoitti:
ostetut päiväys vanhaksi menevistä ruoista valmistetut ateriat,ympäri vuoden.Juomana raanavesi.
- fsdfsda
jassoo.... yh ja tulot 445 €/kk. vuokran oma vastuun jälkeen valtavat rahat 245.
Oletko koskaan harkinnut perustelemaan väitteitäsi? - jusu
50%alennuksesta kirjoitti:
ostetut päiväys vanhaksi menevistä ruoista valmistetut ateriat,ympäri vuoden.Juomana raanavesi.
Joo jokaisen pitäisi olla jokunen vuosi työttömänä, eiköhän nää paskan puhumiset loppuisi.
- Anonyymi
nohope kirjoitti:
Kalapuikot myös vaikka makaronin kanssa.
- Anonyymi
50%alennuksesta kirjoitti:
Mitä väliä?
- Nimetön
Heh, jotenkin alkoi huvittaa tuo aloitusviesti. Onko se korkean elintason mitta, että on varaa ostaa hilloa kaupasta (Lidlissä 1e/prk) sen sijaan, että menisi poimimaan omat marjansa??
Edes työttömän ja köyhän ei ole pakko pitää marjoista ja marjastuksesta.- nohope
Työtön saattaa menettää korvaukset jos tekee työtä. Marjanpoiminta on kaiken lisäksi pimeetä työtä.
- nainen 59
nohope kirjoitti:
Työtön saattaa menettää korvaukset jos tekee työtä. Marjanpoiminta on kaiken lisäksi pimeetä työtä.
"Pimeetä" työtä toi vattupuskassa rypeminen ainakin on. Keräsin kymmenen litraa ja sormet ovat piikkejä täynnä!
- mistä hilloa
Eikö tämä pitäisi olle " uus avuttomien "
palstalla ? - säästö
Kyllähän se tosi on, että on monenlaista säätäjää tässä yhteiskunnassa, se näkyy niin monessa asiassa kuinka hommat on hoidettu. Työttömät kyllä pärjäävät hyvin, koska raha tulee ilmaiseksi eipä siinä niin nuukaa ole kuinka sen käyttää. Lapsetkin oppivat sen, että pitää olla laadukasta, mikä hyvänsä ei kelpaa. Kun työtä ei tehdä, eikä nuorempi polvi opi tekemäänkään, kasvaa sitten se porukka joka turhauneena kulkee paikkoja särkemässä ja mummoja potkimassa.
- Äteritsiputeritsi
Tarinasi ihan uskottava, sillä olen nähnyt samaa. Seurasin varsin läheltä tuttavaperhettä, joka oli työtön useita vuosia ja aikast´ hyvin meni, joka luukulta tuli rahaa, kiersivät kaikki ruuan jakopaikat. Ulkomailla ramppasivat, Virossa ja välimeren maissa. Seurakunta osti kodinkoneita (uusia) ja kierrätyksestä vaatteita.
Ei se varmaan mitään kroisoksen elämää ollut, mutta itse en yrittäjänä voinnut niin paljon matkustaa, mitä tämä perhe! - Anonyymi
väärin ei rikas edes hae töitä,saati osaa niitä tehdä.kun vatii palvelijan.
- Anonyymi
Maajussit ovat rikkaita kun kyntöhommat sujuupi.
Maajussile Porsia joulupöytään ja ja..
Savo
U. Sorkkanen - Anonyymi
Nyt on taas se aika kun sosiaalipummit kävelee uusissa talvivaatteissa.
Veronmaksaja saa kyllä laahustaa vanhassa palttoossa edelleen. - Anonyymi
Pitää olla upeat vaatteet kenkiä myöten kun raahaa mellakkapurnukoita lähikaupasta.
Sitten kotiin kiireen vilkkaa sätkiä käärimään ja sihauttelemaan suolikaasujen tahdissa niitä coop purnukoita silmät harittaen.
Tulee voittoisa olo Kelan sivuja rullatessa ja rahulia.
€ikö niin, noniin. - Anonyymi
Kyllä minulla ihan hyvin menee mutta olenkin 20 vuotta säästänyt. Olen viime vuosina tehnyt kaikenlaista pikku hommaa ja saanut rahaa säästöön niistä töistä. En minä matkustele enkä ostele mitään 600 euron huonekaluja. Pikkuhommista voi vuoden aikana saada kelpo rahat säästöön jos on tuttuja jotka tarvii apua töissä.
- Anonyymi
Samat säävelet paitsi etten ole säästänyt mutta kun olen elänyt vain tarpeideni mukaan niin jotain on jäänyt talteen.
Minulla ei ole koskaan ollut tarvetta "näyttää tavaralla tai yleensä krääsällä" mitään.
Auto tuntuu olevan miehillä melko yleinen pullistelun väline. Tai ainakin on siihen halua.
- Anonyymi
Ehkäpä sinun ei pidä aloittaja tunkea nokkaa kaikkien elämään ...
- Anonyymi
Ei punalappuisten ostelu ole vain "köyhien" etuoikeus. Kelpaavat muillekin.
Vastaavasti vauras tuttavapariskuntani, pitkään pyörittäneet muutaman palkollisen yritystään, pussittivat kalliita kotimaisia tomaatteja mutta tulostivat siihen vaakasta halpojen tuontitomskujen hinnan. - Anonyymi
Sänky on oltava käyhällä laadukas, kallis ja leveä.
Keittiöön sitten riippumatto jääkaapin viereen joka pursuaa..... OLUTTA!
niinkun mulla.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Erään T miehen viimeinen aloitus tänne
Moi Olen kirjoittanut täällä säännöllisesti yli 5 vuotta. Kaivannut kuten kuuluukiin, mutta myös unohdellut ja selvitel353375Sanna vaihteeksi Australian "60 minuuttia" ohjelmassa
Kansanvälinen superstaramme esiintyi tällä kertaa toisella puolen maapalloa esitettävässä ohjelmassa. Kiinnostus on kova1272417Yritykset verolle ja yritystuet 10 mrd. eur/v pois
Kiristämistapauksissa yrityksille sanotaan hei hei. Suomi ei tarvitse yhteiskunnan rahoilla "yrittämistä". Yhteiskunta v241917Sanna Antikainen (ps) : Vornasen pyssy suututti demarit
https://www.suomenuutiset.fi/sanna-antikaisen-kolumni-vornasen-pyssy-suututti-demarit-mutta-kuka-puhuu-totta/ Vornasen71520Yritän saada sinut pois mielestäni ja ajatuksistani nainen
Turhaan. Mitä enemmän yritän, sitä enemmän haluan sinut ja sinua. Miten voitkaan olla niin ihana ja tuntua niin hyvältä.711502Nyt meni maku vas.liittoon, kun vaativat minimituntipalkkaa lakiin
Sehän tarkoittaa samalla myös maksimituntipalkkaa, koska kun laki on kerran laadittu, niin sitä on vaikea muuttaa. Työma541310Leikitään tavuleikkiä
Millaiset nimitavut muodostuvat jos yhdistät oman etunimesi ensimmäisen tavun ja kaipaamasi ihmisen etunimen ensimmäisen661142- 601135
Mun on pakko uskaltaa
Mikäköhän olisi pahin skenaario, jos vain laittaisin hänelle viestin, et haluan jutella meistä? Se, että hän vastaisi, e491076- 611001