1. JEESUS KAPERNAUMIN SYNAGOGASSA Mark. 1:21-28
2. PARANTUMISIHMEITÄ Mark. 1:29-45
--
Kapernaumista (21)tuli Jeesuksen kotikaupunki koko hänen julkisen toimintansa ajan. Kapernaum oli Jeesuksen aikana melko vilkas juutalaiskaupunki. Siellä oli synagooga ja tulliasema sekä roomalainen sotaväenosasto (Matt 8:5; 9:9, Mark 1:29).
Myös Pietarin talo sijaitsi Kapernaumissa Sen rauniot on kaivettu esiin
Jeesus meni sapattina, eli lepopäivänä, Kapernaumin synagoogaan ja opetti. Lk. 4:16 kertoo, että tämä kuului Jeesuksen tapoihin. Meidänkin olisi hyvä ottaa Jeesuksen esimerkistä vaarin. Kolmas käsky kehoittaa meitä: ”Muista pyhittää lepopäivä”. Ja mitä se on: ”Meidän tulee peljätä ja rakastaa Jumalaa, niin ettemme halveksi saarnaa ja jumalan sanaa, vaan pidämme sen pyhänä, mielellämme sitä kuulemme ja opimme”. (Katekismus).
Synagoogajumalanpalvelukseen kuului mm. Vanhan Testamentin lukemista ja rukouksia. Synagoogan esimies saattoi antaa paikalla olevalle mieshenkilölle, jos tämä sitä halusi, tilaisuuden puhua seurakuntalaisille luetun tekstin johdosta. Jeesus käytti tätä mahdollisuutta hyväkseen.
Jeesus opetti ”niinkuin se, jolla valta on, eikä niinkuin kirjanoppineet” (22). Samassa tilaisuudessa Jeesus osoitti myös valtansa tekemällä ihmeteon; saastaisen hengen vallassa ollut mies vapautui sairaudestaan (23-25). Tällainen voitto pimeyden henkivalloista (demoneista) avasi tietä Jeesuksen opetustyölle Galileassa. Avatkoon myös Jumala meidänkin sydämemme Jumalan Sanalle.
Markus sanoo evankeliuminsa lopussa, mitkä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat:"He ajavat ulos riivaajia....panevat kätensä sairasten päälle, ja ne tulevat terveiksi"(Mark. 16:17).
--
1. On riemu, kun saan tulla sun, Herra , temppeliis, sun porteistasi käydä sisälle pyhyyksiis.
2. Polvesta polveen täällä soi ylistyksesi, sieluihin vuotaa rauha ja siunauksesi.
(Virsi 195: 1,2. Psalmin 122 pohjalta)
Mark. 1:21-45 Jeesus saarnaa ja parantaa
9
234
Vastaukset
- Matti E Simonaho
" He ajavat ulos riivaajia "
Suomen kansaa on riivannut Lutherin henki. Kukaan joka suoraan tai epäsuoraan osallistui kansanmurhiin ei ole Valtakunnassa vaikka te kuinka pyhäksi isiksi heidät esitätte. Ei ole kuin 1 pyhä isä ja kaikki muut ovat tekopyhiä. Sitäpaitsi Luther väärensi raamatun ja puhdisti pois tiedot itsestään:
http://kivi.suomalaiset.org/kivi.pl?nayta=vaarennettyraamattu
Me ja He ei ole ikinä sama
Kaikki rikokset mitä aikanaan on tehty, ne elää kaikkien valheiden myötä. Riippumatta siitä tehtiinkö rikos Suomen kansaa vastaan I tai IOOO vuotta sitten, kaikki rikokset tehtiin tänään. Kun tekee historiatieteellistä tutkimusta, tekee samalla myös rikospaikkatutkimusta.
Tapahtumaketjussa syyllinen ei koskaan lödy ketjun lopusta (ME), eikä keskeltä (ME), vaan kejun alusta (HE).
HE sanoivat tänne tullessaan esi-vanhemmillemme; " Synnymme syyllisinä/syntisinä, olemme syyllisiä/syntisiä ja perisyyllisiä/perisyntisiä ". Tunnustus annettiin esi-vanhemmillemme ja heidän kautta se on annettu sinulle.
Se on tunnustus joka pätee vielä tänä päivänäkin.
A. Ajattele esivanhempiasi: Äiti ja Isä
I. Tulee vieraita ja HE sanovat: "Olemme syntyneet syntisinä, syntisiä ja perisyntisiä. Usko tai kuole!".
O Tässä vaiheessa sinun pitää kysyä; " Ketä Me olemme? " ja " Ketä He ovat? ".
Me ja He ei ole ikinä sama. Kaikki rikokset mitä kristinusko on tehnyt, tehtiin tänään ja rikokset eivät vanhene koskaan, koska ne elävät kaikkien valheiden myötä; Perisynti on Kristinuskolla, ei meillä.
Minun Tunnustus
A. Kaiken Luoja ei ole [usko]lainen. Kukaan Sielujen Valtakunnassa ei ole [usko]lainen. Kukaan minun sielullisessa sukupuussa ei ole [usko]lainen. Niin en myöskään Minä ole [usko]lainen. Kukaan ennen minua mainituista ei kanna ristiä sisällä eikä ulkona, niin en myöskään minä sitä kanna, koska se on puolestani jo kannettu. Minä en tee Luojan kuvaa enkä kuvaa pyhistä Äideistä tai pyhistä Isistä jotka ovat Sielujen Valtakunnassa. Minä en palvo kuvia, rakennusia tai mitään maan päällä tai vesissä maan alla. Minä en kumarra niitä enkä palvo niitä, kuten en myöskään palvo ja kumarra niitä jotka sellaisia esittää, koska sellaisten kuvien esittäminen ja palvominen on Luojan ja Sielujen Valtakunnan Laissa kielletty.
I. Minä tiedän kuka minä olen minun maallisen identiteettini ja sukupuuni, ja minun sielullisen sukupuuni kautta; Minä olen Suomalainen, minkään muunlainen minä en ole. Minä, minun mieleni, minun sieluni, minun sielullinen sukupuuni jossa on kaikkien esivanhempieni sielut, Sielujen Valtakunta jossa on kaikki pyhimmät Äidit ja kaikki pyhimmät Isät Luomisesta saakka, ja johon kaikkien veljieni ja siskojeni sielulliset sukupuut on sidottu maailmassa, joka on Ainut Luojan Pyhä Seurakuta ja Ainut Luojan Pyhä Sielullinen Yhteisö, ja Luoja on O I A. Ja me kaikki olemme 1. Sanat ja teot jotka yhdistää kaikki ihmiset Sielujen Valtakunnan kautta Luojaan on Sielujen Valtakunnasta ja Luojasta. Sanat ja teot jotka ei tee sitä, ei ole Sielujen Valtakunnasta eikä Luojasta.
O. Minun Tunnustus on laadittu Luojan ja Sielujen Valtakunnan Pyhän Kaavan ja Lain mukaan jonka nykyään tunnemme IO Käskynä. Se mikä ei lahkoile eikä ole rikkinäinen on aito. Jos sinä missään mielessä kiellät yhdenkään Minun Tunnustuksessa mainituista, kiellät kaikki jotka Minun Tunnustuksessa on mainittu, ja sen mukaan sinut myös tuomitaan; Menkää pois minun tyköäni, te kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillensä. IMI
Tunne Maallinen Identiteetisi ja Sukupuusi ja Sielullinen Sukupuusi ja kiellä kaikki sen ulkopuoliset jotka johtaa Sinut harhaan. Se mikä ei lahkoile on aito.
http://kivi.suomalaiset.org/kivi.pl?nayta=sukupuut - lukematta
osan tuosta Mark. 16:17 "he puhuvat uusilla
kielillä."
Eikö se sovikkaan sinun oppiisi?Miksi jätit lukematta osan tuosta Mark. 16:17 "he puhuvat uusilla
kielillä."
Eikö se sovikkaan sinun oppiisi?
---
Tekstimme aihe on lähinnä Jeesuksen evankelioimistyö ja parantamistoiminta.
Jos haluat keskusteltavan kielilläpuhumisesta, niin siitä voi avata ihan oman ketjunkin!- Matti E Simonaho
" 15 Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille. "
Tässä ei puhuta mitään tappamisesta, terrorisoimisesta, valehtelemisesta ja IO Käskyn rikkomisesta mitä Kristinusko harrastaa ...
" 16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen. "
Eikä tässä, vain Silujen Valtakunta saa tuomita ...
" 17 Ja nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat: minun nimessäni he ajavat ulos riivaajia, puhuvat uusilla kielillä, "
Kristinusko kehittyi organisoidussa muodossa 300 -luvun jälkeen. Kyseinen tapahtuma oli ENNEN Kristinuskoa. Eli tarkasta alkuperäinen teksti, koska Luther näperteli omiaan, ja aja riivaaja ulos Suomen kansasta, kielestä ja mielestä. - kuuluu myös
Tapio522 kirjoitti:
Miksi jätit lukematta osan tuosta Mark. 16:17 "he puhuvat uusilla
kielillä."
---
Jos haluat keskusteltavan kielilläpuhumisesta, niin siitä voi avata ihan oman ketjunkin!kielilläpuhuminen
Mark 16:17
"Ja nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat:
Minun nimessäni he ajavat ulos riivaajia, puhuvat
uusilla kielillä..."
Mutta tuolla alhaalla olevassa ketjussahan sinä teet tyhjäksi Pyhän-hengen työn armolahjoineen, ja
yhdistät kaikki samaan pakettiin, kasteeseen.
Rajoitat Jumalan työtä! kuuluu myös kirjoitti:
kielilläpuhuminen
Mark 16:17
"Ja nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat:
Minun nimessäni he ajavat ulos riivaajia, puhuvat
uusilla kielillä..."
Mutta tuolla alhaalla olevassa ketjussahan sinä teet tyhjäksi Pyhän-hengen työn armolahjoineen, ja
yhdistät kaikki samaan pakettiin, kasteeseen.
Rajoitat Jumalan työtä!"Pekka":
"Mutta tuolla alhaalla olevassa ketjussahan sinä teet tyhjäksi Pyhän-hengen työn armolahjoineen,....".
---
Kovin teet yksioikoisen johtopäätöksen.
Miten Pyhä Henki toimii? Miten täytymme Pyhällä Hengellä?
Ef. 5:18-20
5:18 Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä,
5:19 puhuen keskenänne psalmeilla ja kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten ja laulaen sydämessänne Herralle,
5:20 kiittäen aina Jumalaa ja Isää kaikesta meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä.
Paavali kehoittaa meitä täyttymään Hengellä
---
Elämä Hengessä merkitsee sitä, että me alamme puhumaan keskenämme ”psalmeilla, ja kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla”(19). Alkukirkon jumalanpalveluksen muodot oli opittu juutalaisilta. Jeesuskin meni tapansa mukaan sapattina synagoogajumalanpalvelukseen (Luuk.4:16). Siispä mekin sunnuntaina kirkkoon!
Lainaan nyt ruotsalaista piispaa BO GIETZiä:
"Juutalaisten hartauselämän runkona olivat psalmit.
Niitä käytettiin aamu- ja iltahartauksissa, ruokarukouksessa ja tietenkin synagoogajumalanpalveluksissa. Niitä resitoitiin eli luettiin puolittain laulaen tiettyjen sävelkaavojen mukaan.
Hengen täyttäessä meidät tämä tapa saa kuitenkin syvemmän merkityksen:sydän rupeaa veisaamaan ja laulamaan ja kiitos murtautuu esiin. Voimme kiittää Jumalaa aina ja kaikesta (20), mitä meitä kohtaa" (BO GIERTZ).
Hengen täyttämään elämään kuuluu myös alamaisuus toinen toisillemme (Ef. 5:21).Tämä tuntuu meistä alentavalta.
Kyse on kuitenkin Jumalan järjestykseen alistumisesta. Sen mukaan me kaikki olemme toinen toistemme palvelijoita niillä armolahjoilla, mitä meille itsekullekin on suotu. Niitä voi myös rukoilla lisää (1. Kor. 14:1).
Ei pidä siis ajatella, että valta on etu, joka suo vallassa olevalle mahdollisuuden käyttää hyväkseen toisten palveluksia.
Jeesuksesta sanotaan, että ” ...ei Ihmisen Poikakaan tullut palveltavaksi, vaan palvelemaan ja antamaan henkensä lunnaiksi monen edestä." ( Mt 20:28).
Alamaisena oleminen ei siis tarkoita itsensä aliarvioimista tai syrjityksi tulemista. Itsekäs luontomme sotii aina Jumalan järjestystä ja Pyhää Henkeä vastaan.
Meidän on vaikea ymmärtää, ” Vaan joka teistä on suurin, se olkoon teidän palvelijanne” (Matt 23:11).
---
”Ristin armoon turvatkaamme, jokainen on kelvoton. Uuden voiman siitä saamme työhön, joka Herran on.
Sytyttäen Hengen liekin Jeesus meitä johdattaa. Mihin tehtäviin hän viekin, ne hän meille valmistaa” (Virsi 437:2).- ML213
Tapio522 kirjoitti:
Miksi jätit lukematta osan tuosta Mark. 16:17 "he puhuvat uusilla
kielillä."
---
Jos haluat keskusteltavan kielilläpuhumisesta, niin siitä voi avata ihan oman ketjunkin!Tekstimme aihe on lähinnä Jeesuksen evankelioimistyö ja parantamistoiminta.
-------
Tietänet Tapio miten Raamatussa selkeästi on tuotu esille, miten kielilläpuhuva mahdollistuu rakentamaan myös itseään.Siis kielilläpuhuminen on läheinen suhde ihmisen ja Jumalan välillä.
Monasti,jos ihminen ei jostain syystä voi keskustella ikävistä/aroista asioistaan toisen ihmisen kanssa, niin nämä ihmiset puhuvat paljon kielillä.
Niin, kielilläpuhuminen liittyy läheisesti ihmisen paratumiseen/kasvamiseen sisäisessä elämässään.Taas kaikki eivät puhu kielillä.
JEESUS PARANTAA SIMONIN ANOPIN JA MUITA SAIRAITA
Mark. 1:29-34
---
JEESUS PARANTAA SPITAALISEN Mark. 1:40-45
---
Jeesuksen saarnaaminen ja sairaitten parantaminen Kapernaumissa saivat aikaan sen, että koko kaupunki oli pian koolla Pietarin oven edessä (Mark. 1:33).
Jeesuksen tykö tuotiin kaikki sairaat ja riivatut ja Hän parantaa monia (j.32,34).
Ihmeparantumisista kohistaan tänäänkin aika ajoin. Vähän kuitenkin löytyy niistä näyttöä. Jeesuksen aikaansaamille ihmeille ei pitäisi jäädä sijaa epäilyksille. Ne pitäisi oikeasti olla todistettavissa.
Jeesus sanoi pitaalista parantamalleen miehelle: "Katso, ettet puhu tästä kenellekään; vaan mene ja näytä itsesi papille, ja uhraa puhdistumisestasi se, minkä Mooses on säätänyt, todistukseksi heille". ( Mark. 1:44).
Pietarin vastustajatkin joutuivat toteamaan Pietarin tekemästä ihmeteosta (Apt. 3:1-11), ramman parantumisesta: "… heidän kauttansa on tapahtunut ilmeinen ihme, sen kaikki Jerusalemin asukkaat tietävät, emmekä me voi sitä kieltää. (Apt 4:16).
Tänä päivänä lääkärintodistus tapahtuneesta ihmeestä olisi paikallaan. Kyllä Jumala parantaa tänäänkin, joko lääkäreiden kautta tai ilman.
Jeesus yleensä paransi kaikki hänen luokseen tulleet (Lk. 4:40).
Paitsi Jeesuksen kotikaupungista Nasaretista sanotaan: ” Ja hän ei voinut siellä tehdä mitään voimallista tekoa, paitsi että paransi joitakuita sairaita panemalla kätensä heidän päälleen. (Mark. 6:5).
Jeesuksen parantamistoiminta liittyy hänen messiaskutsumukseensa (Matt. 11:2-5). Se merkitsi uuden ajan alkua ja oli kiinteästi yhteydessä hänen evankelioimistyöhönsä.
Meidän jokaisten tulisi enemmän rukoilla sairaitten puolesta. Jumala parantaa tai ei paranna., se jääköön Jumalan huoleksi; ”tapahtukoon Hänen tahtonsa”, ei meidän.
Paavalista sanotaan: ”Ja etten niin erinomaisten ilmestysten tähden ylpeilisi, on minulle annettu lihaani pistin, saatanan enkeli, rusikoimaan minua, etten ylpeilisi” (2Kor. 12:7). Paavali rukoili kolme kertaa, että pääsisi vaivastaan eroon (mikä se sitten olikaan), mutta ei päässyt. Jumalan vastaus Paavalin rukouksiin oli: ”Minun armossani on sinulle kyllin; sillä minun voimani tulee täydelliseksi heikkoudessa” (2. Kor. 12:9). Eikö ole lohdullista. Jumalan armo riittää meillekin, olimmepa sairaita tai emme.
Itse olen parantumattomasti sairas. Inhimillisesti katsoen ei toivoa ole. Kumpa oppisin Paavalin tavoin sanomaan: ”Sentähden minä mieluimmin kerskaan heikkoudestani, että Kristuksen voima asettuisi minuun asumaan. Sentähden minä olen mielistynyt heikkouteen, pahoinpitelyihin, hätään, vainoihin, ahdistuksiin, Kristuksen tähden; sillä kun olen heikko, silloin minä olen väkevä”.
--
Eräs mielivirsistäni sopii tähän hyvin:
1)Nyt Herran hyvyydestä me saamme riemuita ja armon kyllyydestä kiitosta veisata. Päivinä myötäisinä ja vaivan täyteisinä iloitkaa Herrassa!
4)Jos sairastut tai työstä joutuisit luopumaan, ei epätoivoon syöstä saa päivä vaikeinkaan. Laupias Isän käsi on avoin hädässäsi. Iloitkaa Herrassa!
(Virsi 330:1,4)"Pekka" aprikoi sairaudestani:
"Olen joskus miettinyt, että johtuneekohan se, että et koe jumalallista parantumista siitä, että mitä töit Pyhän-Hengen työtä".
---
"Pekan" miettimiset koen syyllistävinä.
Minussa ja uskossani on jotain vikaa, kun en ajattele samalla tavoin kuin "Pekka".
Kohdallani sairaus on koitunut monin tavoin siunaukseksi.
Elämäni on "tasoittunut", kivuista huolimatta.
Kannattaa lukea alla oleva linkki, jossa on hyvää rov. OLAVI PELTOLAN opetusta, miksi Jumala ei paranna.
Minua hänen sanansa ovat lohduttaneet kovin ja kuvaavat hyvin omiakin tuntojani sairauteni kanssa kamppaillessani.
KUN JUMALA EI PARANNA
Lainaus alla olevasta linkistä.
Rov. OLAVI PELTOLA
"Sairauteni on minulle annettu risti.
Sairauteen liittyy kuitenkin usein sisäinen ahdistus. On pelkoa tulevaisuudesta ja siitä, mitä minulle vielä tapahtuu.
On syyllisyyttä, on häpeää, on neuvottomuutta. Kipujakaan ei ole helppo kestää. Pakollakin nousee mieleen ajatus siitä, että Jumala on minut hyljännyt ja onhan se oikein, sillä en ole kristittynä sellainen kuin minun tulisi olla.
Jospa sittenkin ne ovat oikeassa, jotka vaativat minulta uskoa sairauden paranemiseen ja syyttävät uskon puutteesta ja näin syyllistävät. Kun Jumala ei ole sinua parantanut, niin se on merkki sinun harhautuneesta suhteesta Jumalaan. Olenhan monet kerrat sanonut hyvin pahasti Jumalalle, olen kapinoinut, en ole nöyrästi suostunut ottamaan Jumalan kädestä sairauksiani. Senkö takia Jumala kurittaa?
Minun on rehellisesti myönnettävä, että olen usein ihmeissäni ja koen olevani pettynyt suhteessa Jumalaan".
http://www.sro.fi/radio/radioluennot/2003/2003_op_kunjumalaeiparanna.htm
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi483766Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4783755Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan303019Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!902180- 1551900
- 1051740
- 1301569
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541430Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.401262Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."
Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l71138