Miranda Vuolasrannan vastine

hs kirjoitukseen viitaten

VASTINE
Rainer Frimanin haastattelu HS Kulttuurisivuilla 27.7.2007: Omiaan arvostelleet romanitaiteilijat pelkäävät henkensä puolesta


Iskelmätaiteilija Rainer Friman esitti joukon väitteitä ja arvioi Suomen romanijärjestöjen kykyä ja halua keskustella asioista pe 27.heinäkuuta HS Kulttuuri sivuilla julkaistussa artikkelissa. Hän myös kertoi olevansa perustamassa uutta järjestöä. Suomen romanifoorumi toivottaa tervetulleeksi uuden järjestön perustamisen ja toivoo sen liittyvän kattojärjestön jäseneksi ja tekevän jatkossa yhteistyötä jo olemassa olevien muiden Suomen romanitaiteilijoiden järjestöjen kanssa.
Koska nimeni mainittiin useaan kertaan jutun yhteydessä olen kaiketi velvollisuudessa vastata haastattelussa esitettyihin väitteisiin. Ensimmäiseksi mieleeni kuitenkin nousi sarja hämmästyneitä kysymyksiä, jotka esitin puhelimitse HSn kulttuuriosaston vastaavalle toimittajalle Saska Snellmanillekin nähtyäni artikkelin. Snellman kehotti kirjoittamaan asiasta ja sitä olen nyt tekemässä, ihmetellen samalla pitääkö Rainer Frimanin ja Kiba Lumbergin todella hakea julkisuutta itselleen luomalla tällaista vastakkainasettelua romaniväestön ja pääväestön kulttuurien välille. Rainer Friman on hieno taiteilija ja arvostan hänen työtään Suomalaisen kulttuurin hyväksi. Tunnemme toisemme lähes lapsuudesta asti ja viimeksi tavatessamme erään radiohaastattelun yhteydessä sovimme tapaamisesta ja siitä että keskustellaan asioista lisää.

Friman ei ole ottanut yhteyttä, minuun tai Suomen Romanifoorumiin missään vaiheessa. Hän ei ole informoinut meitä tai pyrkinyt herättämään keskustelua mistään aiheesta kattojärjestömme tai työyhteyteemme kuuluvien useiden eri romanitaiteilijoiden järjestöjen kautta. Mitä siis näillä lehtihaastatteluilla haetaan, ilmaista julkisuutta, lisää keikkoja, irtopisteitä, suuren yleisön sympatioita vai mitä?

Suomen ainoana objektiivisena henkilönä esiintyminen valtamedioissa, laukoen mielipiteitä asioista, joista Friman ei välttämättä tiedä eikä nähtävästi ole ollut tarpeeksi kiinnostunut ottamaan selvää, herättää myös monia kysymyksiä. Jos lehtien välityksellä keskusteleminen on ainoa tapa saada asioihin selkeyttä niin tehdään sitten niin, mutta olen jo aiemmin Aamulehden haastattelussa, pari viikkoa sitten, todennut, että Suomen Romanifoorumi toivottaa Rainer Frimanin ja muutkin vapaat romanitaiteilijat tervetulleeksi avoimeen keskusteluun mistä tahansa asiasta. Foorumi ei toiminnassaan kuitenkaan keskity yksittäisten ihmisten asioihin tai ota vastuuta yksittäisten romanien sanomisista, tekemisistä tai tekemättä jättämisistä. Yksittäiset ihmiset toimivat ja ilmaiset itseään omalla vastuullaan mukaan lukien taiteilijat.

Sitten niihin väitteisiin ja aluksi muutamia faktoja selvyyden vuoksi; Suomen Romanifoorumi – Fintiko Romano Forumos (FRF) on kattojärjestö, jonka tavoitteena on edistää ja valvoa Suomen lain mukaisten perusoikeuksien ja yhdenvertaisuuden toteutumista, sekä muissa kansainvälisissä oikeudellisissa asiakirjoissa määriteltyjä ihmisoikeudellisia, sosiaalisia, taloudellisia ja vähemmistöpoliittisia oikeuksia. Foorumi edistää romanikulttuurin ja kielen asemaa, romaniväestön integroitumista yhteiskuntaan sekä romanien osallistumista julkiseen elämään ja päätöksentekoprosessiin. Fintiko Romano Forumos vastustaa myös rasismia ja syrjintää.

Tarkoituksensa toteuttamiseksi FRF toimii jäsentensä keskusjärjestönä ja yhteistyötahona ja tekee yhteistyötä yhteiskunnallisten ja kirkollisten toimijoiden kanssa. Yhteistyö toteutetaan ensisijaisesti edunvalvontana, tiedottamisena, koulutuksena ja ohjaamisena. FRF kehittää romanijärjestöjen yleisiä toimintaedellytyksiä järjestämällä mainittujen alojen tilaisuuksia, sekä laatimalla kannanottoja, aloitteita ja esityksiä.

Suomen noin kahdestakymmenestä toimivasta romanijärjestöstä 14 kuuluu tällä hetkellä Suomen Romanifoorumiin. Jäsenjärjestöt toimivat politiikan, sosiaalisen työn, lastensuojelun, nuorisotyön, naisten oikeuksien aloilla ja uskonnollisella sektorilla sekä taiteiden alalla. Suurin osa jäsenjärjestöistä on toiminut jo vuosia tehden työtä mm. romanilasten ja nuorten koulutuksen kehittämisen hyväksi, päihteiden vastaisessa työssä ja informointikampanjoissa joilla on pyritty tiedottamaan romanikoteja päihteiden vaaroista. Romanitaiteen yhdistykset Nevo Roma ry. ja varsinkin Romanitaiteen Keskus ry. on tullut tunnetuksi Porvoon Romanimusiikin Festivaalin järjestämisestä, joka on kasvanut vuosien myötä kansainvälisestikin tunnetuksi tapahtumaksi.

Suomen Romanifoorumi aloitti toimintansa maalis-huhtikuussa tänä vuonna 2007, kooten yhteen edellä mainitut tahot, tehden ensitöikseen aloitteen vasta vallan kahvaan nousseelle uudelle hallitukselle laajapohjaisen romanipolitiikan strategian laatimisesta. Romanipolitiikan kehittämisohjelma, pitää sisällään aloitteen selvittää romanien taloudellinen, sosiaalinen, poliittinen ja sivistyksellinen tilanne. Ohjelma luo perustan romanipolitiikan pitkäjänteiselle kehittämiselle ja romaniväestön tehokkaalle osallistumiselle päätöksenteossa kaikilla yhteiskunnan toimintatasoilla. Mielestäni tämä kertoo vahvasti siitä, että romanit ovat nähneet ongelmien ja kehitettävien asioiden tarpeen ja lähteneet liikkeelle näissä asioissa.

Hyvä käytännön esimerkki tästä oli HS Kotimaan osaston laaja juttu 25.heinäkuuta, jossa kerrottiin noin 50 romanimiehen kesäleiristä, joka järjestettiin Karja-Lohjalla Helsingin Diakonissalaitoksen Kaalo projektin tukemana viime viikolla. Leirillä kuunneltiin luentoja, urheiltiin ja keskusteltiin vanhemmuudesta, päihteiden käytöstä, perheiden hajoamisesta, koulutuksen kehittämistarpeista, lasten ja nuorten tuen tarpeista kun kaksi erilaista kulttuuria kohtaa ja välittämisen tarpeesta. Teologian maisteri ja perhetyön terapeutti Kyösti Florin, eräs leirin luennoitsijoista sanoi HS haastattelussa: "Romanikulttuuri ei ole koskaan ollut näin suuressa kriisissä aiemmin ja asioille täytyy tehdä yhdessä jotain." Suomen Romanifoorumin vara-puheenjohtaja, romanikielen opettaja Mertsi Lindgren, jatkoi samalla linjalla todeten, -”vaikka ongelmista tuleekin puhua, olisi mukavaa jos joskus tuotaisiin esiin myös romanien onnistumisia eikä aina negatiivisia asioita.” Merkonomi Mertsi Berg, totesi romaninuorten työnsaannin olevan vaikeaa, vaikka olisikin koulutettu. Edellä kuvaamani, tavalliset romanit näkyvät harvoin jos koskaan medioissa, koska he eivät ole uutisia jotka myyvät.

Onko romaniväestöllä ongelmia ja pyritäänkö niitä salaamaan? - Tottakai romaniväestöllä on ongelmia siinä missä muillakin, mutta ensisijaisesti ongelmat ovat yksilö ihmisillä ja perheillä kunta tasolla. Nämä henkilöt etsivät apua ongelmiinsa niin halutessaan julkisista palveluista kuin myös romanijärjestöjen toiminnan kautta. Kokonaisen kansanryhmän leimaaminen kielteisillä leimoilla on mennyttä aikaa ja liittyy kolonialistiseen ja rasistiseen ajatteluun kansojen ja rotujen eriarvoisuudesta. Ei sovi unohtaa, että ongelmat ja niiden ratkaisut ovat yksilöihmisten asioita, joilla on nimet ja henkilösuoja niin romanikulttuurissa kuin pääväestönkin keskuudessa.

Sattuuko romanivähemmistön keskuudessa ikäviä tapauksia, rikoksia ja onnettomuuksia ? Ikävä kyllä, kuten muidenkin väestönosien parissa. Romanit eivät muodosta poikkeusta kriisien ja ongelmien suhteen. Onko romaneissa häiriköitä? Valitettavasti, lisääntyvässä määrin kuten yhteiskunnassa muutoinkin. Ero romaniväestön ja pääväestön muodostamassa yleiskuvassa on tieto, jota pääväestöstä on enemmän kuin romaneista. Tämä tiedonpuute ei kuitenkaan johdu yksinomaan romaneista tai heidän halustaan salata asioita, vaan on hyvin pitkälle myös yhteiskunnallisen välinpitämättömyyden seurausta. Kuinka moni pääväestöön kuuluva on lukenut koulukirjoista perustiedot saamelaisista, romanista, juutalaisista tai tataareista ? No ei monikaan, kun sitä tietoa ei meidän kirjoistamme löydy, eikä sitä ole sisällytetty meidän opettajien koulutukseemme.

Romanien ja Suomen valtion välistä yhteistyötä, jossa myös romanijärjestöt ovat mukana, on tehty jo yli 50-vuotta. Näissä yhteyksissä on tuotettu kokonainen sarja oppaita, jotka kertovat romanikulttuurin erityispiirteistä, ongelmista ja niiden mahdollisista ratkaisumalleista. Oppaat on jaettu eri ammattikuntien edustajille terveyskeskuksiin, sairaaloihin, poliisille, asunto- ja työvoimaviranomaisille, kirkon työntekijöille, varhaiskasvatuksesta ja koulusta vastaaville viranomaisille ja tietysti romaniperheille. Oppaissa puhutaan auki kaikki mikä vähänkin liittyy romanikulttuuriin ja tarjotaan ratkaisumalleja romaniväestön ongelmiin sekä pääväestön ja romaniväestön välisen kohtaamiseen. Romanijärjestöjen ja muiden asiantuntijatahojen piiristä löytyy tänä päivänä edellä mainittujen alojen romanitaustaisia ammattilaisia: nuorisotyöntekijöitä, sosiaalityöntekijöitä, päihdealan asiantuntijoita, sairaanhoitajia, lähihoitajia, opettajia jne. Tätä työtä on ollut tekemässä jo vuosikymmenten ajan Frimanin mainitsemat objektiivittomat romanijärjestöt. – Tietokirja- ja opassarja romanikultturista osoittaa selkeästi sen, että romaniväestö on itse lähtenyt liikkeelle ollen valmis vuorovaikutukseen ja keskusteluun omalta puoleltaan.

Romaniväestön piirissä, julkaistaan valtakunnallisesti neljää eri lehteä: Romano Boodos, Elämä ja Valo, Zirikli ja Latso Diives, joissa käydään jatkuvasti keskustelua mm. romanilasten kouluongelmista, koulutuksen kehittämisestä, nuorten ongelmista yleensä ja romanikulttuurin sekä ympärillä olevan yhteiskunnan muutoksista ja muutosten vaikutuksista. Uskon lukijoiden olevan samaa mieltä kanssani, että väite romanien kykenemättömyydestä avoimeen keskusteluun näyttäytyy edellä kuvatun tiedon valossa ehkä sittenkin hieman eri tavoin kuin on väitetty. Se, että tämä keskustelu ei kuulu eikä näy suurelle yleisölle, on uskoakseni yhteistyökanavien ja yleisen keskustelukulttuurin puutetta Suomessa, joka on todettu muidenkin kuin allekirjoittaneen suulla. Suomen Romanifoorumi esitti tapaamisessaan Yleisradion pääjohtajan kanssa äskettäin, että Yleisradio kehittäisi jatkossa vähemmistöjen, maahanmuuttajien ja pääväestön välistä julkisuudessa käytävää keskustelua, antamalla lähetysaikaa eri kansanryhmien väliselle vuorovaikutukselle ajankohtais-ja keskusteluohjelmien muodossa, kuten tapahtuu esimerkiksi Ruotsissa. - Toteutuuko tämä esitys jää Yleisradion hallintoneuvoston ja johdon päätettäväksi.

Onko romani yhdenvertainen kansalainen ? - Monen romanin mielestä, näin ei vielä ole. Pelot ja ennakkoluulot hallitsevat vielä niin romaniväestön kuin pääväestönkin puolella asenteita ja asennekasvatustyöllä on vielä paljon toteutumattomia haasteita Suomessa.
Saako olla erilainen romani? - Romaniyhteisö on aina antanut omilleen vapauden valita, eli kävellä ulos romanikulttuurista ja romaniyhteisöstä. Jos joku valitsee toisin ja haluaa elää toisen kulttuurin arvojen mukaan, se on OK. Voin tehdä niin, mutta kuinka uskottavaa on sen jälkeen esiintyä asiantuntijana asioissa, joiden kanssa ei elä tai joita ei kunnioita. Se saattaa myös ärsyttää ihmisiä, jotka arvostavat omaa identiteettiään ja kunnioittavat kulttuurisia arvojaan. Nämä ovat luonnollisia reaktioita kaikissa ihmisryhmissä. Miettikääpä kuinka moni suomalainen haluaa innoissaan käydä keskustelua ruotsalaisten kanssa suomalaisten törttöilystä ruotsinmaalla tai hävitystä jääkiekkokaudesta. Tuskinpa monikaan, kyllä häpeä omien typeryyksistä tai tappio kilpakentillä kirvelee sen verran. Kuinkahan moni meistä panee käden sydämelle ja katsoo 'objektiivisesti' asioita näissä tilanteissa. Monet nykytutkimukset toteavat, että jos ihminen on tasapainossa oman itsensä, identtitettinsä ja sosiaalisen taustansa kanssa, hän kykenee terveellä tavalla kunnioittamaan myös muiden kulttuuria ja erilaisuutta. – Toisaalta totuuden nimissä, täytyy sanoa että jos Rainer Friman ja Kiba Lumberg eläisivät itse romaniyhteisön sisällä tai edes lähempänä sitä, he tietäisivät paremmin eli olisivat seuranneet romaniväestön parissa käytävää keskustelua.

Hyväksyykö Suomen Romanifoorumi mahdolliset uhkailut, joita Rainer Frimanin ja Kiba Lumbergin on väitetty saaneen - ei missään tapauksessa hyväksy. Väkivalta ei ratkaise ongelmia, se luo niitä. Väitän romaniväestön ajattelevan näin yleisesti, vaikka julkisuudessa ollaankin hanakasti luomassa kuvaa väkivaltaisista romaneista, kuten Ruotsissa on kautta aikojen tehty suomalaisten kohdalla. En drunken och våldsam finne igen – humalainen ja väkivaltainen suomalainen taas, on tuttu slogani ruotsalaisissa päivälehdissä kuten tiedämme. Muistuttaisin vielä, että vaikeasta ja vainotusta historiastaan huolimatta, romanien ei tiedetä koskaan historiansa aikana aloittaneen sotaa. Toisaalta Suomen romanit ja muutkin vähemmsitöryhmät osallistuivat Suomen itsenäisyyssotiin rinta rinnan muiden suomalaisten kanssa.

HS jutussa väitetty puuttumiseni Kiba Lumbergin ’mielenterveyteen’ ei pidä paikkaansa, mutta totesin että Kiba Lumberg ei ehkä ole oikea henkilö antamaan lausuntoja jotka yleistetään koskemaan koko Suomen romaniväestöä. Viestini oli alun alkaen suunnattu Yleisradion johdolle ja ja sen tarkoitus oli viitata pääjohtaja Mikael Jungnerin Suomen Romanifoorumille antamaan lupaukseen, objektiivisen ohjelma ajan lisäämisestä, romaneita koskevissa asioissa Yleisradion tuotannossa. Palautteen loppuosassa oli osio joka koski Kiba Lumbergin antamaa melkoisen voimakassanaista ja jopa uhittelevaa haastattelua Ajankohtaiselle Kakkoselle, jonka kuultuani olin pahoillani siitä kuvastuneesta katkeruudesta ja panettelusta romaniväestöä kohtaan. Haastattelu herätti jälleen yksittäisissä romaneissa, Kiba Lumbergin toivoman vastakaiun, eli suuttumusta.
Hän löi haastattelussaan jälleen romaniväestöön vanhan verikosto stereotypian leiman, väittäen kaikkien romaniväestöön kuuluvien harrastavan tämäntyyppistä silmitöntä tappamista. Romaniväestö puhuu kulttuurissaan väistämisvelvollisuudesta, joka pyrkii periaatteessa ongelmien estämiseen, mutta joka kärjistyessään eli väistämisvelvollisuutta rikottaessa, voi johtaa väkivaltaan joskus jopa kostoon. Tämänkaltaiset tapahtumaketjut ovat kuitenkin harvinaisia, eikä niillä ole romaniyhteisön tukea. Jos laajennamme taas hieman tätä onnettomien sattumien kuvaa, niin valitettavan usein lehdistä näkee uutisen, jossa suomalainen mies ratkaisee perhettä kohdanneen kriisin surmaamalla koko perheensä, lapset vaimon ja lopulta itsensä. Nämä uutiset tottakai kauhistuttavat. Eikä suuri suomalainen yleisö koe tämän olevan tyypillistä suomalaista käyttäytymistä tai oikea ongelmien ratkaisun malli.

Kiba Lumbergin haastattelun jälkeen, foorumi ja minä sen puheenjohtajana sain useita puheluita ympäri Suomen, jossa vaadittiin vastareaktiota Kiba Lumbergin haastatteluun. Palautteeni häntä koskevan osion lähtökohtana oli kysymys siitä, miksi Kiba Lumberg on niin katkera omia etnisiä taustojaan kohtaan, että haluaa leimata kielteisillä leimoilla koko romaniväestön. Palautteessa viitattiin, hänen omiin perhetaustoihinsa ja kehotettiin sekä toimittajia että taiteilijaa itseään, purkamaan henkilökohtaisten kokemusten tradegiaa nimenomaan omaelämä kerronnan keinoin, välttäen yleistämästä näitä kokemuksia koko Suomen romaniväestöön. Henkilökohtaisesti näen Kiba Lumbergin taiteessa juuri tämän sisäisen tuskan, ahdistuksen. Nämä voimakkaat tunnelataukset näkyivät myös aikoinaan Kiba Lumbergin laatimassa Tumman ja Hehkuva veren käsikirjoituksessa, joka liittyi hänen omiin perhetaustoihinsa, mutta josta julkisuudessa tehtiin yleiskuvaus romanikulttuurista. Kiba Lumberg ja Rainer Frimanin voivat taiteilijoina ilmaista mielipiteensä, onhan Suomi vapaa maa. Suomen Romanifoorumi toivottaa onnea ja menestystä molemmille taiteilijoille heidän taiteensa saralla, mutta ei ota vastuuta heidän sanomisistaan tai lähde selvittämään heidän antamiensa lausuntojen aikaansaamia yksittäisten ihmisten reaktioita. Jokainen käyttäköön tervettä maalaisjärkeään julkisuuteen antamissaan lausunnoissa ja sanon tämän niin kansan syvien rivien miehille ja naisille, taiteilijoille kuin myös itselleni.

Suomen Romanifoorumin puheenjohtajana haastan niitä, jotka haluavat käydä julkista keskustelua romaniväestön ongelmista, kehittämistarpeista ja menestystarinoista ottamaan selvää asioista. Tutustukaa romanivaikuttajien rintamaan ja järjestöihin etsikää ne todelliset asiantuntijat vastaamaan kulloinkin esille nouseviin kysymyksiin. Eiväthän valtionbudjettikeskustelua käyvätkään mene kysymään tulevan vuoden budjettiraamitusta lahjakkailta lasinpuhaltajilta. Suomi on vapaa maa ja täällä saa ottaa kantaa mihin tahansa asiaan, mutta yleensä asioista keskustellaan asiaa hoitavien tai asianomaisten kanssa. Suomen Romanifoorumi toivoo rakentavaa keskustelua, jonka kärki ei ole mustavalkoinen vastakkain asettelu eri kansanryhmien välillä, vaan hyvässä hengessä käyty kehittävä vähemmistöpoliittinen keskustelu.

Miranda Vuolasranta,
Suomen Romanifoorumin puheenjohtaja

44

5457

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on lähetetty

      Tämä vastauskirje kommentiksi väitteisiin helsingin sanomissa on lähetetty kyseiseen lehteen kokonaisuudessaan, mutta se lähetettiin takaisin lyhennettäväksi, mutta tässä koko vastaus kaikkiin kysymyksiin.

    • siinä olikin sitä asiaa monelle palstalaiselle kun tuntuu että täällä ollaan heti lynkkäämässä niin kärsivällisyyttä peliin ja kysymyksiin vastataan

      kiitos vielä kerran

    • Pieni kulkija

      Katsoin äsken ajankohtaisen kakkosen keskustelun, jossa ei valitettavasti ehditty alkua pidemmälle.
      Siinä Miranda Vuolasranta peräänkuulutti yksilöihmisen vastuuta tekemisistään. Romanifoorumi pesi kätensä taiteilijoiden Friman & Lundberg sanomisista ja tekemisistä. Tämä on tietysti oikein. Jokainen meistä kantaa vastuun tekemisistään ja sanomisistaan, vaikka tekisi välillä kipeääkin. Vai kantaako? Tätä samaa vastuunkantoa odotan myös Vuolasrannalta.
      Yksi kysymys Miranda Vuolasrannalle. Vastineessasi myönnät olevasi viestin lähettäjä, mutta kiellät puuttuneesi Lundbergin mielenterveyteen. Miksi Helsingin sanomat sitten väittää näin? Haastatko sen oikeuteen? Mihin toimiin ryhdyt? Jos viestissäsi ei ollut mitään hävettävää, miksi et allekirjoittanut sitä omalla nimelläsi? Romanifoorumin puheenjohtaja lähettää viralliselle taholle tiedotteen ja tekee sen nimimerkillä "yksi romani, joka ajattelee omilla aivoillaan" Miksi?? Jos mitään hävettävää ei ole?

      Lainaus Vuolasrannan vastineesta:
      "Saako olla erilainen romani? - Romaniyhteisö on aina antanut omilleen vapauden valita, eli kävellä ulos romanikulttuurista ja romaniyhteisöstä. Jos joku valitsee toisin ja haluaa elää toisen kulttuurin arvojen mukaan, se on OK. Voin tehdä niin, mutta kuinka uskottavaa on sen jälkeen esiintyä asiantuntijana asioissa, joiden kanssa ei elä tai joita ei kunnioita,"

      Onko tämä edellä mainittu todella ainut tapa toimia? Ulos kävellyt ihminen ei siis ENÄÄ ole uskottava.Jos olet ns. "erilainen" romani eli ajattelet itse omilla aivoillasi, etkä hyväksy kaikkia ryhmän laatimia sääntöjä, onko tämä ainut odotettavissa oleva tie? Ajetaan ihmispolo ulkopuolelle leirin. Eristetään ihminen yhteisönsä ulkopuollle ja vain siksi, että hän ajattelee erilailla. (Eikö aina kehoiteta ottamaan romanikulttuurista se, joka on hyvää ja unohtamaan se, joka on huonoa.) Tämä osoittaa mielestäni äärimmäistä julmuutta! Toisinajattelijalle ei anneta mitään muuta tietä. Alistu tai lähde pois joukosta. Tässäkö ovat vaihtoehdot? Tällainen käytös ei ole yhdenkään itseään sivistyneenä pitävän yhteisön tapa toimia. Mielestäni on valhetta väittää, että tallainen käytös olisi o.k niiden mielestä, jotka jäävät ryhmän sisälle. Tällaista ihmistähän ei tunnuta pitävän edes koiran arvoisena, vaan häntä haukutaan mitä kauheimmilla nimillä.

      Olen Rainer Frimanin kanssa samaa mieltä siitä, että on aivan turhaa itkeä rahoitusta kirjoille, jotka tulevat pölyttymään jossain hyllyssä. Mitä järkeä on laatia muistioita, jotka mapitetaan ja unohdetaan saman tien? Tietysti muutama tällainen eepos saa olla olemassa, mutta niitä on turha lisätä. Todellinen vuorovaikutus romanin ja valkolaisen välille syntyy vain panemalla nämä kaksi elämään nenät vastakkain ja tekemään työtä keskenään. Tutustumaan ihan käytännössä toisiinsa.

      Vastineessaan Miranda Vuolasranta kehoitti myös etsimään ne "todelliset asiantuntijat." Mistäköhän ne mahtavat löytyä? Norsunluutornista, vai ruohonjuuritasolla työtä tekevistä. Kuka on tällainen asiantuntija? Samoin hän varoittaa esiintymästä "suomen ainoana objektiivisesti ajattelevana henkilönä"
      "Toisaalta totuuden nimissä, täytyy sanoa että jos Rainer Friman ja Kiba Lumberg eläisivät itse romaniyhteisön sisällä tai edes lähempänä sitä, he tietäisivät paremmin eli olisivat seuranneet romaniväestön parissa käytävää keskustelua."
      Siis tässä Miranda Vuolasranta väittää, että Friman ja Lundberg eivät ole seuranneet keskustelua, eivät siis tiedä mistä puhuvat. Kukahan se nyt tässä esiintyy ainoana objektiivisena ihmisenä, jolla on tieto hallussaan?? Pata kattilaa soimaa, musta kylki kummallakin.

      Summa summarum; laskeudutaan kaikki alas norsunluutorneistamme ja ryhdytään töihin. Työtä tuntuu riittävän. Työniloa meille jokaiselle! Tehdää työ omana persoona, jokainen vähän eri näkökulmasta asiaa katsellen, mutta koitetaan puhaltaa yhteen hiileen. Tässä asiassa ei ole yhtä ainoaa oikeassa olevaa ihmistä. Yhteinen työ ja vuorovaikutus ei kuitenkaan voi perustua salailuun eikä väärän todistuksen lausumiseen toisesta ihmisestä, eikä oman kunnian etsimiseen. Jokainen meistähän osaa mokata ja rapatessa roiskuu. Viisas ihminen osaa kuitenkin pyytää anteeksi, koota itsensä, arvioida uudelleen asioita ja sanoa tämän kaiken ääneen.

      • novvoi

        "Yksi kysymys Miranda Vuolasrannalle. Vastineessasi myönnät olevasi viestin lähettäjä, mutta kiellät puuttuneesi Lundbergin mielenterveyteen. Miksi Helsingin sanomat sitten väittää näin? Haastatko sen oikeuteen? Mihin toimiin ryhdyt? Jos viestissäsi ei ollut mitään hävettävää, miksi et allekirjoittanut sitä omalla nimelläsi? Romanifoorumin puheenjohtaja lähettää viralliselle taholle tiedotteen ja tekee sen nimimerkillä "yksi romani, joka ajattelee omilla aivoillaan" Miksi?? Jos mitään hävettävää ei ole?" mikä on vastuu jos ryhmänsä edustajana toimii noin. Jos noilla Vuolasrannan vastineessaan jostain syystä mainitsemilla muilla vähemmistöillä olisi edustaja joka lähettäisi toisella nimellä alatyylisiä viestejä päämedialle (tai kelle hyvänsä) niin ne vaihtaisivat nopsaan edustajaa.


    • _Hertta_

      "...ihmetellen samalla pitääkö Rainer Frimanin ja Kiba Lumbergin todella hakea julkisuutta itselleen luomalla tällaista vastakkainasettelua romaniväestön ja pääväestön kulttuurien välille..."

      Minun mielestäni ei ole mistään vastakkainasettelusta kyse, jos totuudenmukaisen mielipiteensä sanoo.Ja katsoisin, että salailun ja peittelyn loputtua/vähentyessä romaneilla ja muulla väellä on paremmat yhteistyömahdollisuudet.

      Kaikenlainen salailu ja peittely luo vain ja ainoastaan epäluuloa ja luottamuspulaa.

      Niin kauan kun vaikeita, mutta ihmiselle tärkeitä asioita salataan ja peitellään, tehdään vain isompaa kuoppaa, josta kiipeäminen on aika työlästä.

      Kai se asia on vaikea tajuta sellaisen,jonka omassa lähipiirissä ei ole esim.nuorta huumeiden ja rikoksien poluille eksynyttä.

      Nuoret joutuvat "aikuisen" asemaan ja tavoille aivan liian aikaisin.Siitä taas seuraa että läheisyys haetaan muualta ja huonot fiilikset turrutetaan jollakin päihteellä.

    • _ -__-__

      "Saako olla erilainen romani? - Romaniyhteisö on aina antanut omilleen vapauden valita, eli kävellä ulos romanikulttuurista ja romaniyhteisöstä. Jos joku valitsee toisin ja haluaa elää toisen kulttuurin arvojen mukaan, se on OK. Voin tehdä niin, mutta kuinka uskottavaa on sen jälkeen esiintyä asiantuntijana asioissa, joiden kanssa ei elä tai joita ei kunnioita. Se saattaa myös ärsyttää ihmisiä, jotka arvostavat omaa identiteettiään ja kunnioittavat kulttuurisia arvojaan. Nämä ovat luonnollisia reaktioita kaikissa ihmisryhmissä. Miettikääpä kuinka moni suomalainen haluaa innoissaan käydä keskustelua ruotsalaisten kanssa suomalaisten törttöilystä ruotsinmaalla tai hävitystä jääkiekkokaudesta. Tuskinpa monikaan, kyllä häpeä omien typeryyksistä tai tappio kilpakentillä kirvelee sen verran"


      Siis erilaisuus _muka_ hyväksytään, mutta ei kuitenkaan.Toisinajattelija ja omia aivojaan käyttävä potkaistaan siis yhteisöstä ulos? Ja kukas sen taas määrää? Joku yhdistys tai uskonnollinen ryhmä?

      Ainahan se niin on ollutkin, sanansaattaja ammutaan.

      Sekö tekee epäkelvon arvostelemaan tai tietämään romanikulttuurista mitään, jos on tavoista tai ongelmista jotain mieltä ja tuo ne päivänvaloon?
      -Kuulostaa lahkolaisten hommalta,jossa pitää salata ja peitellä ja puhua valmiiksi suuhun annettuja sanoja.Ihmisarvoa polkevaa, kertakaikkiaan.

      Minä suomalaisena voin kyllä puhua suomalaisten törttöilyistä, jos siihen puhe menee. Ja mitä häpeään tulee, hävetköön jokainen ihan itse tekojaan. Varsinaista myötä tai joukkohäpeää en ala kantaa. Olen yksilö, kaikkine yksilövapauksineni. Se sallittakoon kaikille ihmisille, muitten ihmisarvoa kunnioittaen.

      • "sanonta"

        "Totuuden puhuja ei yösijaa saa"


    • Vastausta odotellen.

      " Kuinka moni pääväestöön kuuluva on lukenut koulukirjoista perustiedot saamelaisista, romanista, juutalaisista tai tataareista ? No ei monikaan, kun sitä tietoa ei meidän kirjoistamme löydy, eikä sitä ole sisällytetty meidän opettajien koulutukseemme. "

      Siis oletko sinä Miranda muka yliopiston suorittanut opettaja? Eipä siltä vaikuta, anteeksi vaan, sillä tiedossas on tosiaan isoa aukkoa.

      Jo ala-asteen peruskululaisille annetaan tietoa edellä maitsemistas ihmisryhmistä ja muistakin.

      Kyllä monikulttuurisuus on tätä päivää ja kyllä tietoa on ja sitä annetaan, nimenomaan rotujen välisistä asioista ja tavoista jne.

    • Kysyisin tarkennusta

      Kysyisin tarkennusta muutamiin kohtiin kirjoituksessasi.


      "Onko romaniväestöllä ongelmia ja pyritäänkö niitä salaamaan? - Tottakai romaniväestöllä on ongelmia siinä missä muillakin, mutta ensisijaisesti ongelmat ovat yksilö ihmisillä ja perheillä kunta tasolla. Nämä henkilöt etsivät apua ongelmiinsa niin halutessaan julkisista palveluista kuin myös romanijärjestöjen toiminnan kautta. Kokonaisen kansanryhmän leimaaminen kielteisillä leimoilla on mennyttä aikaa ja liittyy kolonialistiseen ja rasistiseen ajatteluun kansojen ja rotujen eriarvoisuudesta. Ei sovi unohtaa, että ongelmat ja niiden ratkaisut ovat yksilöihmisten asioita, joilla on nimet ja henkilösuoja niin romanikulttuurissa kuin pääväestönkin keskuudessa"

      Miksi väität Romaniväestöllä olevan ongelmia siinä kuin muillakin?
      Todistetustihan noita ongelmia on prosentuaalisesti monikymmenkertaisesti.

      Miksi väität ongelmien olevan "yksilöihmisillä" sekä "perheillä kuntatasolla"?
      Eivätkö he kuulukaan romaniyhteisöön jos heillä on ongelmia?



      "Sattuuko romanivähemmistön keskuudessa ikäviä tapauksia, rikoksia ja onnettomuuksia ? Ikävä kyllä, kuten muidenkin väestönosien parissa. Romanit eivät muodosta poikkeusta kriisien ja ongelmien suhteen. Onko romaneissa häiriköitä? Valitettavasti, lisääntyvässä määrin kuten yhteiskunnassa muutoinkin. Ero romaniväestön ja pääväestön muodostamassa yleiskuvassa on tieto, jota pääväestöstä on enemmän kuin romaneista. Tämä tiedonpuute ei kuitenkaan johdu yksinomaan romaneista tai heidän halustaan salata asioita, vaan on hyvin pitkälle myös yhteiskunnallisen välinpitämättömyyden seurausta. Kuinka moni pääväestöön kuuluva on lukenut koulukirjoista perustiedot saamelaisista, romanista, juutalaisista tai tataareista ? No ei monikaan, kun sitä tietoa ei meidän kirjoistamme löydy, eikä sitä ole sisällytetty meidän opettajien koulutukseemme."

      Miksi taas väität romanivähemmistön keskuudessa
      sattuvan, ikäviä tapauksia, rikoksia ja onnettomuuksia, kuten muidenkin väestönosien parissa, kun todellinen suhde on monikertainen?



      "Romaniväestö puhuu kulttuurissaan väistämisvelvollisuudesta, joka pyrkii periaatteessa ongelmien estämiseen, mutta joka kärjistyessään eli väistämisvelvollisuutta rikottaessa, voi johtaa väkivaltaan joskus jopa kostoon. Tämänkaltaiset tapahtumaketjut ovat kuitenkin harvinaisia, eikä niillä ole romaniyhteisön tukea."

      Miksi tuo väistämisvelvollisuus pyrkii ongelmien estämiseen vain periaatteessa, ja, jos romaniväestö kerran siitä puhuu niin, miksi sillä ei muka olisi romaniyhteisön tukea?

      P.S. Onko mielestäsi todellakin romaniväestö, sekä romaniyhteisö erillisiä, jos niin miksi ne on kategorioitu?

    • juuso

      On erittäin hyvä, että asiat otetaan esille tässä
      laajuudessa, mutta on syytä pitää mielessä että
      pysytään totuudessa puolin ja toisin. Nyt ei ole niin käynyt.
      Olisi kiva jos M Vuolasranta R Friman ja K Lundberg
      Teidän sähköpostiosoitteet olisi tiedossa niin voisi
      aivan yksilötasolla kysyä mielenkiintoisia asioita.

      • Minun mielipide

        Arvatenkin nämä ihmiset saisivat myös kaikenlaista paskaa silmilleen, jos osoitteet olisi julkisia.Ja on heillä muutakin tekemistäkuin päivystää/vastailla sähköposteihin.


      • juuso
        Minun mielipide kirjoitti:

        Arvatenkin nämä ihmiset saisivat myös kaikenlaista paskaa silmilleen, jos osoitteet olisi julkisia.Ja on heillä muutakin tekemistäkuin päivystää/vastailla sähköposteihin.

        Ei mitään paskaa vaan informaatiota kaipaan.


      • jonne.............
        juuso kirjoitti:

        Ei mitään paskaa vaan informaatiota kaipaan.

        Joku kultuurifoorumi,jonne ois tietyillä ihmisillä tunnukset ja voisivat vastata palstalla, niinettä muutkin näkis ja viisastuis(?)

        Kysy täällä mikä mieltä vaivaa?

        Ja muista,samaan kysymykseen saatat saada eri vastaukset.Mutta ei oikeesti ed.mainittujen henkilöiden kotirauhaa voi ruveta rikkomaan,julkistamalla jotain yksityisiä osotteita.


    • Tunnen Siunut

      Hei Miranda! Yhteiskunta on palkannut Sinut hoitamaan romaneitten asioita,josta saat huomattavaa palkkaa.Mitä olet saanut edistystä Suomen romaneitten keskuudessa? Tietääkseni et ole saanut mitään edistystä,muuta kuin omaan tilipussiisi.Aika aliarvoista tarttua ali arvoiseen "Manne TV-ohjelmaan",jonka valtaväestökin tietää.Ojelmalla ei ole mitään,mikä perustuu inhimilliseen järjen pohjaan.
      Tämäkö oli ainut,jolla yritit edistää romaniväestön asiaa?Monessako Suomen romanikodissa olet käynyt kysymässä mitä edistystä Sinun työ on tuottanut romani perheissä?
      Tiedän muitakin jotka heikompi osaisten oman heimolaisten livulla ovat saaneet itsellensä työpaikan saamatta mitään edistystä aikaan.
      Toivon parempaa romani asioiden hoitoa, ja romanien kodeissa käyntejä.
      Ps.Rainer puhuu täyttä asiaa!

      • ??Kysymys??

        Onko romanit itse vai joku muu valinnut ko.hlön edustamaan romaneiden asioita? Äänestäkää,vaatikaa vaihtoa hlön suhteen.Varmasti on nuoria ihmisiä tilalle tulemaan.


      • m.l....
        ??Kysymys?? kirjoitti:

        Onko romanit itse vai joku muu valinnut ko.hlön edustamaan romaneiden asioita? Äänestäkää,vaatikaa vaihtoa hlön suhteen.Varmasti on nuoria ihmisiä tilalle tulemaan.

        olen samaa mieltä että nuorempi ja avoimempi eikä vanhan kaartin kasvatti sopisi paremmin romanien edusmieheksi. paljon on jo koulutettuja ja fiksuja miehiä ja naisia jotka voisivat hoitaa homman paremmin,avoimemmin ja kaikkia osapuolia miellyttävämin asiat.


    • ei julkisuutta kaipaava

      Olen työtä tehnyt ikäni hyvässä ammatissa, enkä ole siitä numeroa koskaan tehnyt.
      Jotenkin tuntuu,että jonnin joutavasta asiasta noustaan ja lasketaan.
      Minun mielestäni jokaisella ihmisellä on valinnan vapaus tässä elämässä.
      Olen kahden mustalaisen lapsi ja kun olin lapsi, asuttiin ja elettiin ihan normaalia elämää.
      Käytiin koulumme ja vanhempamme kannustivat siinä.
      Hankkiaksemme ammatit vanhempamme olivat mukana ja auttoivat miten pystyivät.
      Ei ole tarvinnu mustalaisuutta hävetä, eikä liiemmin kärsiäkkään siitä.Kannustusta on tullut ja ollaan saatu edustaa omaa heimoamme,ilman ,että siitä otettaisiin kunniaa itsellemme.
      Olen jo työ eläkkeellä ja ansaitulla sellaisella.
      Olen lapseni kasvattanut ja kouluttanut hyviin ammatteihin ja ovat vastuullisissa työssä.
      Ei ole tosiaankaan tarvinnut olla sen parempi kuin muutkaan mustalaiset.
      Aina on vaan ollu hyvä asia ,että on huonompaansa voinut auttaa.
      Kyllä Vuolasrannan asenne mustalaisia kohtaan on mielestäni sellainen, että hän nyt on tässä parempi, kuin muut.
      Omat mielipiteeni on Frimannin ja Lumbergin puolella ,siinä suhteessa, että jokainen on oman elämänsä valinnut ja saa tuoda omat näkemyksensä esille, kenenkään loukkauksia ei tarvitse vastaan ottaa.
      Friman on nuorten asiassa oikeassa, että nuorten pitäisi pystyä avautumaan asioissaan.
      Nuoria pitäisi todella kannustaa ja tukea.
      Eikö tämä "FOORUMI" voisi ensisijaisesti panostaa nuoriin ja kannustaa heitä tekemään elämässään oikeita valintoja.
      Ja mitä tulee KIBAN elämään,ne ovat hänen kokemuksiaan ja hän saa mielestäni purkaa niitä,tavalla tai toisella, mutta hänen yksityisyytensä täytyisi antaa olla, eikä puuttua siihen loukkaavasti.


      Toivonkin kaaleitten tulevaisuudelle parempia päiviä ja oikeita ihmisiä edustamaan meidän asioita..
      Suurta siunausta rakentavalle keskustelulle
      Jumala antakoon viisautta mustalaisten eteen tekeville työntekijöille, että ei tulisi erimielisyyksiä heidän tehdessään arvokasta työtä mustalaisten parissa.

      toivoo mustalaismuori

      • JOOPA JOO

        KYLLÄ PUHETTE ASIJAA ,, MIRANDA , OTTAAKANTAA MIHIN OSAA,, JA MIHIN USKALTAA,, USKALTAKAA OLLA KAALEET SITÄ MITÄ OOTTE,, MIRANDA SE JAKSAA JUOSSA KILPAA,,KIBAN JA RAINERIN KANSSA EIKS MUUTA TEKEMISTÄ OIKEESTI ENÄÄ OO ,, MENKÄÄ VAIKK, TAKAS JUMALAN VALTAKUNNAN TYÖHÖN SE VOIS TUOTTAA VAIK HEDELMÄÄKIN EIKÄ AINASTA EPÄ SOPUA ,, JA VOISITTE KESKITTYY VAIKKA EKAKS OMIIN LAPSIIN JA NIITTEN PERHEISIIN , JA SITT KOMMENTOIJA MUITA , KA KIBA VOIS , VAIHTAA NIMEE JA MAATA , PAIKKA ON TERVEYS KESKUS MISSÄ SOPII TOMMOSTA VALITTAA JA RAINERI KANSSA,, JA MIRANTA PIKKASEN NISKOJA ALENMAS JA TILAA NUORENMILLE ,, EDUSTAJILLE,,JA SAISITTE JÄTTÄÄ NUORENMILLE TON VIIDEN SIVISTYS SANAN , POHJAN JONKA OSAATTE JA KÄYTÄTTE JOKA PAIKASSA , NIIN PERINNÖKS' TAI VARMAAN JOKAINEN MUISTAA ULKOA JO VUOSIJEN VARRELTA ,, NOU SANAT,, EI NÄKYNNY LINNASSA MIRKKUU ,, OIKIA MUSTALAINEN


      • valkolaistäti

        Mustalaismuori, te muistutatte minua joistakin nuoruudessani tuntemistani mustalaisista: tavallisista, säädyllisistä ihmisistä, jotka osasivat ajatella omilla aivoillaan ja antaa muidenkin tehdä niin.

        Ei meillä nuorilla kovin paljon ollut keskenämme siihen aikaan tekemistä, mutta kyllä sen koulussa näki, mikä ero oli mustalaisella ja mustalaisella. Mutta silti pääkaupunkiseudulla se, mitä nykyään näkee, on jotenkin hätkähdyttävää: nuori mustalaismies lyö ihan nuorta naista, oikeastaan lasta, julkisella paikalla, naiset kulkee kadulla, juovuksissa tai pilvessä kuin peikot, tupakat suussa. Ei mitään epäilystä, etteikö tätä tee valkoinenkin rupusakki, mutta mustalaishameessa kulkeva mustalaisnainen ei vielä 30 vuotta sitten osunut silmiin tuollaisena.

        Jotain on tapahtunut, meille kaikille, ja järjen ja sydämen rehellinen ääni on ainoa mikä pelastaa. Sievistelevät, todellisuudelle vieraat mustalaiskulttuurioppaat eivät niitä nuoria auta, joiden hätä pitää ihmisenä kohdata.

        Mitä tulee Rainer Frimaniin, olen kanssanne samaa mieltä siitä, että hän puhuu nuorista oikeaa asiaa. En tietysti ole hänen tekemisiään ollut tarkkailemassa, mutta käsittääkseni on turhaa panettelua sanoa, ettei hän ole tekemisissä mustalaiskulttuurin todellisuuden ja ongelmista kärsivien mustalaisten kanssa.

        Vastasin nyt vain, koska olette mielestäni rohkaiseva ääni tässä keskustelussa.


    • UsToRa

      Hienoa Miranda. Asiallista tekstiä joka ei ole vain sanan helinää. Jumala siunatkoon meitä kaikkia ja opettakoon meitä oppimaan toinen toisiltamme ja kunnioittamaan toinen toisiamme. Ohjatkoon totuuteen ja avoimuuteen.. rakkauteen.

      • Voisitko Miranda vastata,miksi romaanit väittävät kunniottavansa vanhuksia?Se kun ei pidä lainkaan paikkaansa.Kyynärsauvoilla kävelevä mieheni hakattiin ja ryöstettiin.Oli sairaalassa kaksiviikkoa.Ei saatu tekijöitä kiinni kun valitsivat ajankohdan,jolloi ei ollut todistajia näkyvillä.Kaksi nuorta mustalaismiestä tekijöinä.Lisäksi vanhuksia ryöstetään jatkuvasti kun jollain tekosyyllä päästään sisään.Ette te vanhoja ihmisiä kunnioita.RYÖSTÄISITTE OMAT VANHUKSENNE ja jättäisitte muut rauhaan.Ei ihme että teitä vihataan.Itse olette sen aiheuttaneet


      • malinowski kirjoitti:

        Voisitko Miranda vastata,miksi romaanit väittävät kunniottavansa vanhuksia?Se kun ei pidä lainkaan paikkaansa.Kyynärsauvoilla kävelevä mieheni hakattiin ja ryöstettiin.Oli sairaalassa kaksiviikkoa.Ei saatu tekijöitä kiinni kun valitsivat ajankohdan,jolloi ei ollut todistajia näkyvillä.Kaksi nuorta mustalaismiestä tekijöinä.Lisäksi vanhuksia ryöstetään jatkuvasti kun jollain tekosyyllä päästään sisään.Ette te vanhoja ihmisiä kunnioita.RYÖSTÄISITTE OMAT VANHUKSENNE ja jättäisitte muut rauhaan.Ei ihme että teitä vihataan.Itse olette sen aiheuttaneet

        Kertoohan toi rikoksen laatu jo kuin on väärät arvot ihmisellä, meillä on vanhempien kunniotus vielä todella tärkeä niin se tekee vielä asiasta niin häpiä etten osaa sanoo muuta kuin että linnaan nuo ja pitkäks aikaa, on ihan väärä käsitys etteikö me kunnioitettas valtaväestön vanhuksiakin vaan ne on nämä ajattelemattomat jotka tekee noita ryöstöjä ei varmasti ole monta meikäläistä vaan joku kunnon kopla jolla ei ole mitään arvoja jälellä.


      • mertsii
        malinowski kirjoitti:

        Voisitko Miranda vastata,miksi romaanit väittävät kunniottavansa vanhuksia?Se kun ei pidä lainkaan paikkaansa.Kyynärsauvoilla kävelevä mieheni hakattiin ja ryöstettiin.Oli sairaalassa kaksiviikkoa.Ei saatu tekijöitä kiinni kun valitsivat ajankohdan,jolloi ei ollut todistajia näkyvillä.Kaksi nuorta mustalaismiestä tekijöinä.Lisäksi vanhuksia ryöstetään jatkuvasti kun jollain tekosyyllä päästään sisään.Ette te vanhoja ihmisiä kunnioita.RYÖSTÄISITTE OMAT VANHUKSENNE ja jättäisitte muut rauhaan.Ei ihme että teitä vihataan.Itse olette sen aiheuttaneet

        Vaasalainen tuttuni juuri kertoi, että heidän naapurissaan asuva 90-vuotias vanhus on jo kolmesti ryöstetty ja joka kerta on ryöstäjät olleet mustalaisia. Miksi se vanhusten kunnioittaminen ei päde valkolaisten kohdalla?


      • teille totuuden...
        malinowski kirjoitti:

        Voisitko Miranda vastata,miksi romaanit väittävät kunniottavansa vanhuksia?Se kun ei pidä lainkaan paikkaansa.Kyynärsauvoilla kävelevä mieheni hakattiin ja ryöstettiin.Oli sairaalassa kaksiviikkoa.Ei saatu tekijöitä kiinni kun valitsivat ajankohdan,jolloi ei ollut todistajia näkyvillä.Kaksi nuorta mustalaismiestä tekijöinä.Lisäksi vanhuksia ryöstetään jatkuvasti kun jollain tekosyyllä päästään sisään.Ette te vanhoja ihmisiä kunnioita.RYÖSTÄISITTE OMAT VANHUKSENNE ja jättäisitte muut rauhaan.Ei ihme että teitä vihataan.Itse olette sen aiheuttaneet

        Mustalainen on kaikista pahin rasisti.


      • reporteri
        tsigaan kirjoitti:

        Kertoohan toi rikoksen laatu jo kuin on väärät arvot ihmisellä, meillä on vanhempien kunniotus vielä todella tärkeä niin se tekee vielä asiasta niin häpiä etten osaa sanoo muuta kuin että linnaan nuo ja pitkäks aikaa, on ihan väärä käsitys etteikö me kunnioitettas valtaväestön vanhuksiakin vaan ne on nämä ajattelemattomat jotka tekee noita ryöstöjä ei varmasti ole monta meikäläistä vaan joku kunnon kopla jolla ei ole mitään arvoja jälellä.

        käytettiin sanaa' romaniyhteisö' , joka hyväksyy, tai antaa vapauden jäsennillee.

        Ei kai sellaista yhteisöä suomessa olekkaan. Romani väestö saatta olla, mutta ei mitään yhteisöä joka yhteistuumin hylkää, taikka hyväksyy jonkun.
        Mitkä ovat sen ohjelman yksittäiset kohdat, josta Vuolasranta mainitsi olevan pohdinnan alla.

        Moneko kohdan ohjelma se sitten on kun se joskus julkaistaan, ja miten kuuluvat ne kohdat?


      • Vaalea Sveitsistä
        mertsii kirjoitti:

        Vaasalainen tuttuni juuri kertoi, että heidän naapurissaan asuva 90-vuotias vanhus on jo kolmesti ryöstetty ja joka kerta on ryöstäjät olleet mustalaisia. Miksi se vanhusten kunnioittaminen ei päde valkolaisten kohdalla?

        Hei mertsii
        Nyt en ymmärrä viestiäsi
        - Vanhus on jo kolmesti ryöstetty - tekijät mustalaisia
        - Miksi vanhusten kunnioittaminen ei päde valkolaisilla
        Ole kiltii ja anna vastaus.Nämä kaksi kommenttia menee ristiin ja rastiin.


      • mr-grillaaja
        teille totuuden... kirjoitti:

        Mustalainen on kaikista pahin rasisti.

        Toi on osaksi ihan totta. Monilla on silti omat syynsä, miksi on ennakkoluuloja valtaväestöö kohtaan, mutta ei silti pitäs yleistää.

        Meidän ois aika oppia jo eräs tärkeä asia. Se mitä kylvämme, sitä myös niitämme.

        Meidän tulee silti muistaa, että tähän syyllistyy niin suomalaiset, kuin mustalaisetkin. Jos itse alkaisin laskea montako rasistista suomalaista olen joka kerta tavannut, kun liikun jossain, olis se lukema todella korkea.


      • valkolais ryövärit
        mertsii kirjoitti:

        Vaasalainen tuttuni juuri kertoi, että heidän naapurissaan asuva 90-vuotias vanhus on jo kolmesti ryöstetty ja joka kerta on ryöstäjät olleet mustalaisia. Miksi se vanhusten kunnioittaminen ei päde valkolaisten kohdalla?

        vanhempi tai muita ihmisiä ???????????????????????????????????????


      • Kyösti Roth
        mr-grillaaja kirjoitti:

        Toi on osaksi ihan totta. Monilla on silti omat syynsä, miksi on ennakkoluuloja valtaväestöö kohtaan, mutta ei silti pitäs yleistää.

        Meidän ois aika oppia jo eräs tärkeä asia. Se mitä kylvämme, sitä myös niitämme.

        Meidän tulee silti muistaa, että tähän syyllistyy niin suomalaiset, kuin mustalaisetkin. Jos itse alkaisin laskea montako rasistista suomalaista olen joka kerta tavannut, kun liikun jossain, olis se lukema todella korkea.

        Huomasitteko ollenkaan että aloitus ; Mirandan vastine oli 2 vuotta vanha, eli silloin kirjoitettu tälle palstalle, eli se on laadittu vuonna 2007. Se ei ole siis nyt kirjoitettu. En ymmärrä myös mihin asiayhteyteen tämä on nykyajassa sijoitettava, koska tuo keskustelu mitä käytiin tiedotusvälineissä on 2 vuotta sitten käyty?

        Katsokaa aina päivämäärä eri kirjoituksista.


      • mertsii
        Vaalea Sveitsistä kirjoitti:

        Hei mertsii
        Nyt en ymmärrä viestiäsi
        - Vanhus on jo kolmesti ryöstetty - tekijät mustalaisia
        - Miksi vanhusten kunnioittaminen ei päde valkolaisilla
        Ole kiltii ja anna vastaus.Nämä kaksi kommenttia menee ristiin ja rastiin.

        tarkoitin (anteeksi epäselvä kysymys), että miksi mustalaisnuoret eivät kunnioita valkolaisvanhuksia, vaan käyvät ryöstelemässä? Luulisin, että tämmöisillä teoilla mm. tuottavat taas omille vanhemmilleen häpeän. Vanhempien kunnioittaminen on nimittäin asia, joka on meiltä valkolaisilta unohtunut ja siinä saisimmekin ottaa oppia mustalaisista. Minulle on ihan sama onko minkä värinen vanha ihminen on, kunnioitus on ihan sisäsyntyistä.


      • m.l....
        Kyösti Roth kirjoitti:

        Huomasitteko ollenkaan että aloitus ; Mirandan vastine oli 2 vuotta vanha, eli silloin kirjoitettu tälle palstalle, eli se on laadittu vuonna 2007. Se ei ole siis nyt kirjoitettu. En ymmärrä myös mihin asiayhteyteen tämä on nykyajassa sijoitettava, koska tuo keskustelu mitä käytiin tiedotusvälineissä on 2 vuotta sitten käyty?

        Katsokaa aina päivämäärä eri kirjoituksista.

        on tuo ajankohtainen sikäli että saataisiin joku tosia puhuva nuorempi kaveri hoitamaan nuo hommat. kaikille paljon parempi olla sitten


      • valkonaama sosiologi
        Kyösti Roth kirjoitti:

        Huomasitteko ollenkaan että aloitus ; Mirandan vastine oli 2 vuotta vanha, eli silloin kirjoitettu tälle palstalle, eli se on laadittu vuonna 2007. Se ei ole siis nyt kirjoitettu. En ymmärrä myös mihin asiayhteyteen tämä on nykyajassa sijoitettava, koska tuo keskustelu mitä käytiin tiedotusvälineissä on 2 vuotta sitten käyty?

        Katsokaa aina päivämäärä eri kirjoituksista.

        Olen aivan ihastuneena aina seurannut Rainer Frimania ja hänen kirjoituksiaan ja haastattelujaan. Raikku näyttää olevan niitä harvoja romaneja, jotka ymmärtävät, että muutos lähtee itsestä! Näin se on kaikilla muillakin ihmisillä ja ihmisryhmillä. Ei kunnoitusta voi vaatia, se pitää ansaita. Ei myöskään luottamusta voi vaatia, vaan sekin pitää ansaita. Raikku kyllä ansaitsee ainakin minulta täydet kymmenen pistettä.

        Nykyään sivistys ja uskallus toimia vastoin ympäristön paineita on romaneillakin sitä luokkaa, että romani uskaltaa auttaa toista romania näkemään ne OMAT ennakkoluulot ja puutteet ja väärät toimintamallit, eikä aina syyttää niistä ulkopuolisia. On aivan epäoikeudenmukaista väittää, että romanit aiheuttavat ennakkoluuloja ja heitä syrjitään sen perusteella että he ovat romaneja. Jos kaikki olisivat kuten Kiba Lumberg ja Rainer Friman, niin jokainen suomalainen olisi ylpeä siitä, että saa tuntea näin hienoja ihmisiä eikä kukaan ajattelisi heidän etnistä alkuperäänsä ainakaan negatiivisesti.

        Jokaiselle romanillekin on annettu nykyään kouluttautua ja päästä pitkälle elämässään, samoin kuin kaikille muillekin. On ihmisestä itsestään kiinni, miten hän nämä mahdollisuudet käyttää. Huonosti käyttäytyvä , uhkaileva ja väkivaltainen ihminen, pettäminen ja kieroilu herättää vastenmielisyyttä, oli tämä mitä alkuperää tahansa. Aivan samalla laillaan jokainen kansalainen on heimonsa tai kansallisuutensa edustaja. Kyllähän kaikki tietävät, mitä suomalaisista yleensä ajatellaan ulkomailla, juoppoja retkuja kaikki :)))


      • - soita 112
        valkonaama sosiologi kirjoitti:

        Olen aivan ihastuneena aina seurannut Rainer Frimania ja hänen kirjoituksiaan ja haastattelujaan. Raikku näyttää olevan niitä harvoja romaneja, jotka ymmärtävät, että muutos lähtee itsestä! Näin se on kaikilla muillakin ihmisillä ja ihmisryhmillä. Ei kunnoitusta voi vaatia, se pitää ansaita. Ei myöskään luottamusta voi vaatia, vaan sekin pitää ansaita. Raikku kyllä ansaitsee ainakin minulta täydet kymmenen pistettä.

        Nykyään sivistys ja uskallus toimia vastoin ympäristön paineita on romaneillakin sitä luokkaa, että romani uskaltaa auttaa toista romania näkemään ne OMAT ennakkoluulot ja puutteet ja väärät toimintamallit, eikä aina syyttää niistä ulkopuolisia. On aivan epäoikeudenmukaista väittää, että romanit aiheuttavat ennakkoluuloja ja heitä syrjitään sen perusteella että he ovat romaneja. Jos kaikki olisivat kuten Kiba Lumberg ja Rainer Friman, niin jokainen suomalainen olisi ylpeä siitä, että saa tuntea näin hienoja ihmisiä eikä kukaan ajattelisi heidän etnistä alkuperäänsä ainakaan negatiivisesti.

        Jokaiselle romanillekin on annettu nykyään kouluttautua ja päästä pitkälle elämässään, samoin kuin kaikille muillekin. On ihmisestä itsestään kiinni, miten hän nämä mahdollisuudet käyttää. Huonosti käyttäytyvä , uhkaileva ja väkivaltainen ihminen, pettäminen ja kieroilu herättää vastenmielisyyttä, oli tämä mitä alkuperää tahansa. Aivan samalla laillaan jokainen kansalainen on heimonsa tai kansallisuutensa edustaja. Kyllähän kaikki tietävät, mitä suomalaisista yleensä ajatellaan ulkomailla, juoppoja retkuja kaikki :)))

        Suomen romaneitten asiat ovat todella hyvin. Niin kauan kun meillä on Raikku ja Miranda, asiat rullaavat. Raikku laittaa isälliseen ojennukseen mustalaiset ja Miranda näyttää meille valkolaisille paikkamme, joka ei ole häävi.
        Valkolaisille on lyöty rasismikortti poikittain henkitorveen ja kaikenlainen julkinen kommentointi on kielletty.
        Romaneitten asioista kelpaa puhumaan vain toinen romani. Tosin sekin saa turpaansa mennen tullen. Raikkuja tarvittaisiinkin lisää sellaiset 300 kpl.
        Mirandaa riittää yksi.


      • vanhempi nainen
        - soita 112 kirjoitti:

        Suomen romaneitten asiat ovat todella hyvin. Niin kauan kun meillä on Raikku ja Miranda, asiat rullaavat. Raikku laittaa isälliseen ojennukseen mustalaiset ja Miranda näyttää meille valkolaisille paikkamme, joka ei ole häävi.
        Valkolaisille on lyöty rasismikortti poikittain henkitorveen ja kaikenlainen julkinen kommentointi on kielletty.
        Romaneitten asioista kelpaa puhumaan vain toinen romani. Tosin sekin saa turpaansa mennen tullen. Raikkuja tarvittaisiinkin lisää sellaiset 300 kpl.
        Mirandaa riittää yksi.

        miksi ihmeessä raikusta ja kibasta puhutaan koko ajan samassa lauseessa? näiden kahden ihmisen antamat lausunnot ovat ihan eri maata. kiba kieltämättä oli hieman leimaava ja puhui alentavaan sävyyn romaneista. raikku puhui romaneiden ongelmista mielestäni aivan normaaliin sävyyn, ei alentavasti tai provosoiden.

        miksi ihmeessä miranda puhuu rainerista ettei tää mies elä lähellä romanikulttuuria? kyllä mielestäni elää. on kaajeemmoinen kyllä, käyttää muitaki kun suoriahousuja keikoilla, MUTTA EI KOSKAAN KAALEITTEN EESSÄ TIETEN TAHTOEN. eikä tämä yksistään riitä perusteeks ettei tunne kulttuuria tai elä sitä lähellä.

        miksi ihmeessä tää kaksi vuotta vanha ketju piti tänne laittaa? en tiedä mutta arvaan, että miranda on ite tään laittanu. olen huomannu viime aikoina, että mirkku yrittää nostaa pisteitään ton pari vuotta sitten käydystä keskustelusta lyötynä. ei siitä mitään, onhan se ihan inhimillistä. mutta tiedätkö mirkku mistä tuntee fiksun ihmisen? siitä kun se voi myöntää olleensa väärässä. asioista voi ottaa opikseen. vai edelleenkö olet samoilla linjoilla? jos et mitään tuosta keskustelusta oppinut (enkä nyt tarkoita muiden virheitä kuin itsesi vain) niin turha sinun on työtäsi jatkaa. ei sillä että siitä olisi joskus jotain hyötyä ollut...
        tiedän, tiedän, olet ainoa sitä ja tätä, ensimmäinenkin, mutta käsi sydämmelle (sinä voit käyttää sitä kohtaa missä se sydän ihmisillä yleensä sijaitsee) mitä olet saanut aikaiseksi? vuosikymmenet oot muka tehnyt kaaleitten etee työtä, mutta tosi asiassa olet saanut enemmän haittaa aikaiseksi!

        viimeistään nyt olisi korkea aika ymmärtää, että kaalotyötä EI VOI tehdä niin että pyrkii miellyttämään kaaleita. ei vain voi. siitä ei ole mitään hyötyä. sillä saa vain ittensä kaajeitten silmissä naurun alaiseksi. ei sinua oteta enää tosissaan. mutta kaaleet tykkää. sekö riittää? silläkö ongelmia voitetaan? ei millään pahalla, mutta vaikka kuinka olet tärkeätä itsestäsi, niin kaajeet ei enää ota sua vakavasti.
        en halua loukata vaikka ivallinen välillä olenkin. anteeksi siis. mutta minua huolettaa se että sinun kaltaiset ihmiset hoitaa kaaleitten asioita. siinä täytyy laittaa itsensä likoon. tiedän että kaalokentät on tuulisia, muttarohkeudella ja vilpittömyydellä saa enemmän aikaiseksi kuin mielistelyllä.

        t. vanhempi nainen


    • KAALOO

      TOTUUS EI PAKOTA TYÖHÖ

    • teryleenit

      Suorat housut ovat tärkein osa kulttuuriamme. Ihan jo raamatun ajoista lähtien.

      • Anonyymi

        Eihän pussihousutkaan olleet suoria!


    • Mene_eläkkeelle

      Kyllä se nyt on niin, että jokainen puhukoot vain omissa nimissään. Ei ole ollut, eikä tule olemaan mitään yhtenäistä "romanikulttuuria".

      Olen Mirandan ikäinen ja sanon varmaksi, että meillä elettiin eri tavalla muinoin, mitä Mirandan lapsuudenkodissa. Mitandahan on karjalaisia ja Länsi-Suomessa kaaleitten suvuilla oli ihan eri tavat. Muistan vieläkin miten kauhisteltiin karjalaisten kaaleitten tapaa ryypätä hautajaisissa!

      Joten lopeta jo vihdoin Miranda esittämästä jotain ylipäällikköä kaikille kaaleille. Sinulle kun ei mikään tunnu riittävän. Olethan käynyt niin Ruotsissa, kuin Virossakin komentelemassa.

    • D.the.great

      Tuollaiset mirandat eivät tee muuta kuin huutavat säännöllisesti syrjintää ja rasismia saadakseen mustalaisten hyväksynnän oman tilipussinsa jatkuvuudelle.

      Jos myönnettäisiin totuus että mitään syrjintää ja rasismia ei juurikaan ole vaan mustalaisilla on täsmälleen samat mahdollisuudet kuin valkolaisillakin korvamerkityllä työntöavulla lisättynä he tekisivät itsensä tarpeettomiksi.

      Siksi illuusiota jostain syrjinnästä (josta ei kuitenkaan käytännön esimerkkejä löydy) pidetään helvetillisellä ulinalla yllä.

    • MISSÄONOMATUNTO

      Sinulle nimimerkki D.the.great

      Puhutuhut kyllä niin asiaa Miranda ajattelee vaan ja ainostaan oman tilipussinsan atkuvuutta

      9.4.2018 9:38

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Ei ole oppinut mitään. Jatkaa samaa rataa. Oma kaappi täynnä semmoisia luurankoja että. Melko tasapainottomalta meno vaikuttaa. Kurrena alti.

    • Anonyymi

      Juu. Sama meno jatkuu. Kuunnelkaa feispuukista nyt kun kaaleen kansan "itsenimitetty ylipäällikkö" pitää koronapuhetta kun presidentti konsanaan? Bussikuskimies filmaa.

    • Anonyymi

      Eikö tää Manta jää koskaan eläkkeelle? Kysyn vaan, että miten saa ennenaikaisen eläkkeen itselleen ja eri tahoilta diskopengarna ravata menemään maailmalla liki pittäin työkseen? Muille myös samanlaiset oikeudet?
      Korona puhe osoittaa emännän suuruudenhulluuden.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1906
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1848
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe