Julkisuus, kriittisyys, falsifioitavuus, autonomisuus, edistyvyys, yleisyys

tieteen kriteerit

"Tieteen kriteerit:

"Tiedänhän minä, ettei astrologia ole tiedettä", Gail sanoi. "Ei tietenkään ole. Se on pelkästään sattumanvarainen sääntökokoelma niin kuin shakki tai tennis tai mikä se kumma juttu on jota te englantilaiset harrastatte?"

"Hmm, tarkoitatko krikettiä vai itseinhoa?"
(Douglas Adams, "Enimmäkseen harmiton")

*Tiedettä on julkinen, edistyvä ja yleinen tieto.
*Tiedettä on julkinen, kriittinen ja autonominen tutkimus, jonka tavoite on tuottaa julkista, edistyvää ja yleistä tietoa.

-Objektiivisuus:tutkimuskohteen olemassaolon ja ominaisuuksien tulee olla ihmisen mielipiteistä riippumattomia:eli samanlaisia tapauksia verrataan samoilla kriteereillä.

- Julkisuus: väitteelle, joka esiintyy tieteellisen tiedon vaatimuksin, tulee voida antaa julkinen perustelu. Perustelun on oltava julkinen, jotta jokainen voi vakuuttua väitteen oikeutuksesta. Käytännössä: esimerkiksi empiirisen kokeen asetelmat ja suoritustavat on merkittävä niin, että ne voidaan halutessa toistaa.

- Kriittisyys: Tieteellinen tutkimus ei voi perustua uskoon, ilmestykseen tai auktoriteetin ilmoitukseen, vaan vain ja ainoastaan tutkijan ja tutkimuskohteen aitoon vuorovaikutukseen. Kriittisyys ei tarkoita pelkkää "kiistämistä" vaan havaintojen ja päätelmien loogisuus, sekä se onko lähtökohtina havaitut tai periaatteessa havaittavat ilmiöt, ratkaisee. Kriittisyys tulee esiin myös siinä, että tieteessä väitteistä väitellään, tieteessä asioista voidaan olla hyvinkin perusteellisesti erimielisiä ja koulukuntakiistat tulevat voimakkaasti esiin.

- Falsifioitavuus: Ilmaistut asiat on voitava todistaa kokeellisesti vääräksi: Toisin sanoen vain väite, joka voi tuottaa sellaisia ennustuksia, joiden totuus tai epätotuus voidaan tarkistaa: Jos väite ei tuota ennustuksia, jotka jossain muodoissaan esiintyessään osoittaisivat väitteen vääräksi, ei sitä oteta lainkaan huomioon.

- Autonomisuus: Vapaus tieteelliseen tutkimukseen ei saa vaikuttaa tulosten taloudellinen, poliittinen, uskonnollinen tai moraalinen toivottavuus tai epätoivottavuus. Tieteen tulosten arviointi on vain ja ainoastaan tiedeyhteisön oma asia. Pohjimmiltaan tiedeyhteisö itse päättää mitä tiede on valitsemalla tieteen kriteerit, eikä ulkopuolisilla ole tähän mitään vaikutusvaltaa.

- Edistyvyys: Tiedon tulee lisätä tiedon totuudenkaltaisuutta virheiden ja puutteiden eliminoinnin kautta.

-Yleisyys: Tiedon tulee olla lainomaista ja informatiivista. Tämä tarkoitaa, että tiedolla on sekä selitysvoimaa että ennustusvoimaa. Ja että tieto sulkee pois paljon todellisuutta koskevia vaihtoehtoja.

->Tiede pyrkii mallintamaan todellisuutta.
->Tieteellinen tieto = yleistä ja yleisesti pätevää tietoa."

2

2087

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nimetön...

"*Tiedettä on julkinen, kriittinen ja autonominen tutkimus, jonka tavoite on tuottaa julkista, edistyvää ja yleistä tietoa. "

No tieteellisesti tässä uutteenkäytössä mennään ihan oikein, tuotetaan julkista edistyvää ja yleistä tietoa. Ja se tieto on nyt ollut sitä, että potilaat ja tutkijat ovat siitä kovin eri mieltä. Ja sekin kuuluu tieteelliseen tutkimukseen, koska tieteessä väitteistä väitellään, tieteessä asioista voidaan olla hyvinkin perusteellisesti erimielisiä ja koulukuntakiistat tulevat voimakkaasti esiin.

Ainoa ongelma on, mitä tapahtuu potilaan keuhkoille. Mutta se ei nyt liene pääasia, ei ainakaan tutkijoille, jotka ovat lähteneet tutkimusta tekemään, vaikka kaikki viittaisi siihen, että tutkittavan terveys voi vaarantua.

• nimetön.....

Tieteelliseen tutkimustyöhön liittyy eettisiä perusvaatimuksia. Tutkijan ammattitaidon vaatimuksiin kuuluvat aito kiinnostus uudesta informaatiosta ja perehtyneisyys omaan tieteenalaan.

Muita vaatimuksia ovat vaaran eliminoimisen vaatimus, rehellisyyden vaatimus, eettinen vaatimus hyvästä tieteellisen käytännön ja rehellisyyden noudattamisesta tulosten julkaisemisessa, sosiaalisen vastuun vaatimus tieteellisen informaation eettisestä käyttämisestä, ammatinharjoittamisen edistämisen vaatimus toimimisesta oman ammattikunnan tutkimusta edistävällä tavalla sekä tutkijoiden kollegiaalisen arvostuksen vaatimus.

On ilmeistä, että kun riittävän moni edellä kuvatuista tutkimuksen tieteellisyyden kriteereistä ei täyty, tutkimusta olipa se kuinka korkeatasoista tahansa, ei voida pitää laissa tarkoitettuna tieteellisenä tutkimuksena

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      84
      4562
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      85
      4411
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      43
      3759
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      3483
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      2977
    6. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2764
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      21
      2701
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      39
      2083
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      158
      1748
    10. Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?

Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli
      Maailman menoa
      103
      1291
    Aihe