Elämän tarkoitus?

paalag

Elämä ja sen tarkoitus, syy ja sen seuraus saattaa olla hyvinkin yksinkertainen.
Selitys ja sen ymmärtäminen, - OK, selitys hieman vaikeampi - mutta hyvä aihe kuitenkin ajatushautomolle.

11

1070

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • =ymmärrystä,pohdi mieti....

      opettele ajattelemaan,ei mitään uutta buddhalaisuudessa.

      • paalag

        Näin jokin aika sitten dokumentin jossa oli otos Buddhalaisista eri valtioissa. Eräs otos oli Thaimaalaisesta temppelistä.

        Siinä munkit olivat flegmaattisia, tapojensa orjia, jotka suojaisan katoksen alla kessuttelivat lasittuneella katseella. Ryysyläisiä, ihmisraunioita.

        Buddhalaisuuden ja eräiden muiden uskontojen ero esimerkiksi Jehovan Todistajiin ei ole kovinkaan suuri. Opillisesti toki on, mutta muuten ei.
        Kukin toistaa samaa ulkoa opittua mantraa ja yksilöllisille mielipiteille ei ole sijaa, niitä ei sallita.

        Asioista ei ole omaa käsitystä, koska sellaisen muodostaminen edellyttää aiheen sisäistämistä, sen ymmärtämistä, etenkin laajemmassa kontekstissa. Nyt kaivetaan muistista esiin, tai jostain kirjasta mitä "oppi" (jota edustaa) siitä sanoo, ja toimitaan sen mukaisesti.

        Seuraavaksi pieni muistutus; jolle ei nykyaikana löydy vastinetta.

        Sanskritin sana buddha merkitsee ”herännyttä” ja viittaa tiettyyn mielentilaan, valaistumiseen. Valaistuminen on buddhalaisen harjoituksen päämäärä.

        Tiibetiksi buddha on sangye. Tiibetin sang merkitsee kaikista tahroista ja epäselvyyksistä täysin puhdistunutta, ja gye merkitsee kaikkien ominaisuuksien ja viisauden täydellistä avautumista, esiintuloa tai heräämistä.


      • Sive Lee
        paalag kirjoitti:

        Näin jokin aika sitten dokumentin jossa oli otos Buddhalaisista eri valtioissa. Eräs otos oli Thaimaalaisesta temppelistä.

        Siinä munkit olivat flegmaattisia, tapojensa orjia, jotka suojaisan katoksen alla kessuttelivat lasittuneella katseella. Ryysyläisiä, ihmisraunioita.

        Buddhalaisuuden ja eräiden muiden uskontojen ero esimerkiksi Jehovan Todistajiin ei ole kovinkaan suuri. Opillisesti toki on, mutta muuten ei.
        Kukin toistaa samaa ulkoa opittua mantraa ja yksilöllisille mielipiteille ei ole sijaa, niitä ei sallita.

        Asioista ei ole omaa käsitystä, koska sellaisen muodostaminen edellyttää aiheen sisäistämistä, sen ymmärtämistä, etenkin laajemmassa kontekstissa. Nyt kaivetaan muistista esiin, tai jostain kirjasta mitä "oppi" (jota edustaa) siitä sanoo, ja toimitaan sen mukaisesti.

        Seuraavaksi pieni muistutus; jolle ei nykyaikana löydy vastinetta.

        Sanskritin sana buddha merkitsee ”herännyttä” ja viittaa tiettyyn mielentilaan, valaistumiseen. Valaistuminen on buddhalaisen harjoituksen päämäärä.

        Tiibetiksi buddha on sangye. Tiibetin sang merkitsee kaikista tahroista ja epäselvyyksistä täysin puhdistunutta, ja gye merkitsee kaikkien ominaisuuksien ja viisauden täydellistä avautumista, esiintuloa tai heräämistä.

        Elämällä on rajattomasti tarkoituksi tai sitten ei tarkoitusta. Riippuu tietenkin siitä keneltä kysyy.

        Mielestäni ei ole valaistumista olla ylineutraali kaikkien asioiden suhteen. Siinäs ne munkin vain katsovat kun jotain tapahtuu, eivätkä puutu mihinkään mitenkään. Tai ainakin niin vähän kuin mahdollista. Ehkä juuri ja juuri syödään ja jaksetaan käydä ulostamassa kun on pakko. Henkisesti tuskin kovin antoisaa on myöskään opetella ja toistaa tuntitolkulla jotain kryptisiä mantroja. Jos valaistuminen on tälläistä niin ei vähempää voisi kiinnostaa koko asia.

        Muutenkin olen sitä mieltä että valaistuminen on itselleen valehtelemista ja vakuuttelua siitä että olen valaistunut. Olisi kyllä kiva tietää mitä omasta mielestään oikeasti valaistuneella ihmisellä olisi sanottavaa tähän. En kuitenkaan tarkoita tällä sitä että nyt kaikki copy pastettamaan jonkun gurun kirjasta kryptinen tekstinpätkä, minkä voi tulkita niinkuin itsestä tuntuu.


      • paalag
        Sive Lee kirjoitti:

        Elämällä on rajattomasti tarkoituksi tai sitten ei tarkoitusta. Riippuu tietenkin siitä keneltä kysyy.

        Mielestäni ei ole valaistumista olla ylineutraali kaikkien asioiden suhteen. Siinäs ne munkin vain katsovat kun jotain tapahtuu, eivätkä puutu mihinkään mitenkään. Tai ainakin niin vähän kuin mahdollista. Ehkä juuri ja juuri syödään ja jaksetaan käydä ulostamassa kun on pakko. Henkisesti tuskin kovin antoisaa on myöskään opetella ja toistaa tuntitolkulla jotain kryptisiä mantroja. Jos valaistuminen on tälläistä niin ei vähempää voisi kiinnostaa koko asia.

        Muutenkin olen sitä mieltä että valaistuminen on itselleen valehtelemista ja vakuuttelua siitä että olen valaistunut. Olisi kyllä kiva tietää mitä omasta mielestään oikeasti valaistuneella ihmisellä olisi sanottavaa tähän. En kuitenkaan tarkoita tällä sitä että nyt kaikki copy pastettamaan jonkun gurun kirjasta kryptinen tekstinpätkä, minkä voi tulkita niinkuin itsestä tuntuu.

        Nyt tuli "kerrankin" asialista asiaa - tavalla että en nyt saunan jälkeen - ja juomien jälkeen lähde sitä purkamaan.
        Joten ASAP palaan tähän :)


    • paljastuuko koskaan

      http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/1421841.stm

      Lawyers representing Mr Kohl successfully challenged a law allowing files gathered by the East German secret police, the Stasi, to be released to journalists and academics.

      They argued that the information was illegally obtained and the release of the files would damage Mr Kohl's human dignity.

    • pant0.15

      Elämän tarkoitus liittyy läheisesti lisääntymiseen. Raamatussa sanotaan että lisääntykää ja täyttäkää maa. Ja niinhän eläimetkin tekevät luonnossa. Se liittyy läheisesti elämän kiertoon :)

      • paalag

        Entä jos olemme vain jonkun suuremman älyn / yhteisön "rottia laboratoriossa" ja olemassaolomme on vain illuusio?


      • Sive Lee

        Nyt kun maa on täytetty niin miten tästä eteenpäin? Hirveän montaa miljardia ihmistä tänne tuskin kaivataan lisää, vai oletko eri mieltä?

        Pannahan voi ilman lisäätymistäkin käyttäen ehkäisyä, joten seksielämäänkään ei kärsi vaikka ylenpalttisen lisääntymisen lopettaisikin.


    • Vöyri Ylihivuttaja

      Ihmiset vaan haluavat aina tuntea itsensä jollain lailla tärkeäksi. On ihmiskunta sitten olemassa tai ei, niin maailmankaikkeudelle se on aivan yhdentekevää.

      • elämä,

        on kuitenkin Jeesukselle hyvin, hyvin tärkeä. Kukaan ei ole tarpeeton eikä turhake. Myös sinulla on elämäntehtävä. Sitä voit kysellä Jeesukselta, Hän sen sinulle ilmoittaa.


      • Vöyri Ylihivuttaja
        elämä, kirjoitti:

        on kuitenkin Jeesukselle hyvin, hyvin tärkeä. Kukaan ei ole tarpeeton eikä turhake. Myös sinulla on elämäntehtävä. Sitä voit kysellä Jeesukselta, Hän sen sinulle ilmoittaa.

        että voin kertoa salaisuuden. Katsos kun jeesusta ei ole olemassa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1228
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      894
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      88
      800
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      20
      759
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      717
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      282
      702
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      626
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      603
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      117
      517
    Aihe