Webaston huolto

JesseJamesJames

Ostin juuri auton jossa on ks vempele,en muista nyt tarkkaa mallia.Nyt kun kohta taas tulee syssy ja talvi aattelin huollattaa vehkeen koska ei oo hajuukaan koska sille on viimeeks jotain tehty.Eli minkähän hintasia noi perus huollot suunnilleen on?

28

42703

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se.

      toimii älä koske siihen,laitteet hajoavat liiallisesta huoltamisesta,kuin myös käyttämättömyydestä.

    • Jopikatti

      Nykysukupolven Webastoja /Ebereitä ei juurikaan ole järkeä huollattaa. Niissä ei oikeastaan ole mitään huoltamista. Riittää kun koekäyttää, katsoo, että johdot ja letkut on kunnossa - siinä se. Jos sen irrottaa ja purkaa, asennuspaikasta riippuen menee muutama tunti ja hinnaksi pari sataa tai enemmänkin.
      Jos lämmittimesi käynnistyy hyvin, vesipumppu toimii, ei savuta epänormaalisti - kaikki OK. Vie sitten verstaalle jos oikuttelee.
      Parasta Webaston/Eberin ylläpitoa on säännöllinen käyttö, aina vähintään puoli tuntia. Kesäkaudellakin kannattaa pari kertaa koekäyttää.

      • Miksmikas

        Miksi sitä pitäisi käyttää vähintään puoli tuntia?


      • karstan_takia

        Syytä käyttää vähintään 20 - 30 min ettei palopesä karstoittuisi. Liian lyhyt käyttö aiheuttaa sen ettei paikat ennätä lämmetä kunnolla ja palopesä karstoittuu ja laite alkaa temppuilemaan.


      • karsta-myrkkyä
        Miksmikas kirjoitti:

        Miksi sitä pitäisi käyttää vähintään puoli tuntia?

        Webaston lyhyt käyttö on sille myrkkyä. Kannattaa toimia siten että kun on yhyt ajo, niin laittaa kellolla sen Webaston päälle ja aikaa vähintään 15-20min. Vaikka se ajomatka ei kestäisikään kuin 5 minuuttia, niin webasto jää yksinään pörisemäänja sammuu itsekseen kun aika tulee täyteen. Tällä tavalla Webasto ei pääse karstoittumaan niin pahasti.

        Täytyy kuitenkin musitaa että Webaston käyttö kuluttaa akkua joten akku on oltava kunnossa. Kannattaa talven aikana ladata sitä muutamia kertoja älylaturilla jotta akku ei hyydy ja pysyy kunnossa.


      • Anonyymi
        Miksmikas kirjoitti:

        Miksi sitä pitäisi käyttää vähintään puoli tuntia?

        Jotta palopesä ei karstoitu ja sitäkautta mene jumii.


    • Kallo

      Eipä tuossa hirveästi huollettavaa ole. Toimintakunnon ylläpitämiseksi tärkeämpää olisi muutamaan kertaan kesälläkin käyttää kuumaksi asti.

      Jos sen nyt välttämättä haluaa huoltaa, voihan sen palopesän putsata noesta ja samoilla tulilla uusii sytyttimen/liekkivahdin. Testauksen yhteydessä voi kuunnella, että PA-pumppu napsuu normaalisti ja kiihtyy syttymisen jälkeen.

      Webaston (Thermo Top Z/C) huoltomanuaali:
      http://www.techwebasto.com/heater_main/technical_publications_germany/Workshop/63378A.pdf

      • JesseJamesJames

        ohjeista.Olen sitten ilmeisesti saanut väärää tietoa.Työkaveri jolla on justiinsa toi weeberi väitti jotain että kerran vuodessa olis hyvä käyttää jossain "huollossa"?Siis toi vehje on käytännössä huoltovapaa?Olen nyt kesällä pari kertaa käyttäny sen puoltuntia mitä se hyrrää,josta kysyisinkin että riittääkö se puoltuntia tollaselle vanhalle dieselille?Että lähteee kovillakin pakkasilla käyntiin?


      • Kallo
        JesseJamesJames kirjoitti:

        ohjeista.Olen sitten ilmeisesti saanut väärää tietoa.Työkaveri jolla on justiinsa toi weeberi väitti jotain että kerran vuodessa olis hyvä käyttää jossain "huollossa"?Siis toi vehje on käytännössä huoltovapaa?Olen nyt kesällä pari kertaa käyttäny sen puoltuntia mitä se hyrrää,josta kysyisinkin että riittääkö se puoltuntia tollaselle vanhalle dieselille?Että lähteee kovillakin pakkasilla käyntiin?

        Webasto Thermo Top on periaatteessa huoltovapaa. Korjataan vasta, kun joku paikka on rikki. Onko kaverilla nimenomaan Webasto, kun näitä PA-lämmittimiä on erilaisia. Esim. Volvon Ardic-lämmittimistä on paljon juttua, että ne olisi oikeasti vuosittain huollettava, jos aikaa pitää toimivana.

        4-5 kW PA-lämmittimellä 30 min pitäisi riittää mainiosti kovillakin pakkasilla käynnistyksen varmistamiseen, jos auto muutoin on kunnossa (esim. hehkut, PA-suodatin, akku).


      • ile D4D

        eli Avensiksen nelikilowattinen Eberi on herjannut tuota liekkivahti vikakoodia kuuden talvena aikana viidesti. Käyntihäiriö ilmenee siinä, että eberi on sammunut omia aikojaan. Viime talvena kylmiä yllätyksiä tuli kolme.

        Ajattelin tosiaan nyt ennen ensi talvea huollattaa vehkeen, eli kai siihen kuuluu juuri tuo mainitsemasi noen puhdistus ja liekkivahdin vaihto. Onko tuo sytytin/liekkivahti sama kuin hehkutulppa, joita olen kuullut vaihdettavan.


      • Kallo
        ile D4D kirjoitti:

        eli Avensiksen nelikilowattinen Eberi on herjannut tuota liekkivahti vikakoodia kuuden talvena aikana viidesti. Käyntihäiriö ilmenee siinä, että eberi on sammunut omia aikojaan. Viime talvena kylmiä yllätyksiä tuli kolme.

        Ajattelin tosiaan nyt ennen ensi talvea huollattaa vehkeen, eli kai siihen kuuluu juuri tuo mainitsemasi noen puhdistus ja liekkivahdin vaihto. Onko tuo sytytin/liekkivahti sama kuin hehkutulppa, joita olen kuullut vaihdettavan.

        Hehkutulppa (=sytytin). Eberistä en osaa sanoa, ainakin Webaston Thermo Top:ssa hehkutulppa toimii myös liekkivahtina (sama mokkula).


      • Jopikatti
        ile D4D kirjoitti:

        eli Avensiksen nelikilowattinen Eberi on herjannut tuota liekkivahti vikakoodia kuuden talvena aikana viidesti. Käyntihäiriö ilmenee siinä, että eberi on sammunut omia aikojaan. Viime talvena kylmiä yllätyksiä tuli kolme.

        Ajattelin tosiaan nyt ennen ensi talvea huollattaa vehkeen, eli kai siihen kuuluu juuri tuo mainitsemasi noen puhdistus ja liekkivahdin vaihto. Onko tuo sytytin/liekkivahti sama kuin hehkutulppa, joita olen kuullut vaihdettavan.

        Ebereissä (mm D4WSC) hehkutulppa ja liekkivahti ovat omat, erilliset mokkulansa.
        Nykyiset lämppäreiden hehkutulpat ovat melkoisen pitkäikäisiä, liekkivahdeista en tiedä. Oisko nokea, likaa tms - palaminen ei kunnollista -puhdistuksen tarve ?
        Liekkivahdin listahinta on n 60,-, huollon hinnasta tietysti suurin osa muodostuu työstä.


      • pitää
        ile D4D kirjoitti:

        eli Avensiksen nelikilowattinen Eberi on herjannut tuota liekkivahti vikakoodia kuuden talvena aikana viidesti. Käyntihäiriö ilmenee siinä, että eberi on sammunut omia aikojaan. Viime talvena kylmiä yllätyksiä tuli kolme.

        Ajattelin tosiaan nyt ennen ensi talvea huollattaa vehkeen, eli kai siihen kuuluu juuri tuo mainitsemasi noen puhdistus ja liekkivahdin vaihto. Onko tuo sytytin/liekkivahti sama kuin hehkutulppa, joita olen kuullut vaihdettavan.

        vaihtaa koko lämmitin sitä ei voi korjata kuulemma helpompi ja halvempi vaihtaa mulle tehtiin niin maksoi 2000e eli suht koht halpa


      • ja vanha piti palauttaa vai...
        pitää kirjoitti:

        vaihtaa koko lämmitin sitä ei voi korjata kuulemma helpompi ja halvempi vaihtaa mulle tehtiin niin maksoi 2000e eli suht koht halpa

        ettei tarvitse lisää maksaa ongelmajätteestä


      • asennakello

        Kyllä.
        Oikealla käytöllä kestää muutaman vuoden edes ilman polttimen vaihtoa.
        Lyhytaikakäyttö nokeennuttaa varhain.parin viikon välein antaa olla ainakin tunnin päällä.mieluimmin kerran viikossa.


    • 1.8..

      mulla on ollu tapana aina syksyllä resetoida vikamuisti ja samalla testata toiminta ennen pakkasia , muutoin kesällä en oo koekäyttänyt vehjettä ja ihan hyvin on toiminut , webasto on kyllä sit talven tullen jokapäiväisessä käytössä (metsäkoneessa)

      • kiinnostaa.tietää

        Miten vikamuisti resetoidaan?


      • Resetointi-nollaus
        kiinnostaa.tietää kirjoitti:

        Miten vikamuisti resetoidaan?

        1. Webasto käyntiin
        2. Pääsulake irti
        3. Webasto sammuksiin napista
        4. Sulake kiinni

        Näin nollaantuu vika muisti ja lukitus aukeaa, jos siis ei ole isossa lukitustilassa joka aukeaa, kuten aiemmin kirjoitin, vain asiantuntijan avustuksella.


        Lähde: http://www.btcf.fi/forum/archive/index.php/t-116773.html


      • akku-irti

        Mikäli oikeaa sulaketta on vaikea löytää, toimii myös akun navan irroittaminen tässä kohtaa (kohta 2). Irroitetaan se 10 sekunniksi ja takaisin kiinni. Sitten Webasto taas tulille napista.


      • eikannataei
        akku-irti kirjoitti:

        Mikäli oikeaa sulaketta on vaikea löytää, toimii myös akun navan irroittaminen tässä kohtaa (kohta 2). Irroitetaan se 10 sekunniksi ja takaisin kiinni. Sitten Webasto taas tulille napista.

        No ei kyllä kannata. Ainakaan jos moottori on käynnissä niin akun navan irroittamisella ei saa sähköjä poikki ja pahimmassa tapauksessa jos generaattorin jännitteensäätö ei pysy perässä niin poltettua kaikki herkät sähkölaitteet.


      • eikannataei kirjoitti:

        No ei kyllä kannata. Ainakaan jos moottori on käynnissä niin akun navan irroittamisella ei saa sähköjä poikki ja pahimmassa tapauksessa jos generaattorin jännitteensäätö ei pysy perässä niin poltettua kaikki herkät sähkölaitteet.

        Ehkä sitä ei sitten kannata tehdä moottori käynnissä?


      • Anonyymi
        kiinnostaa.tietää kirjoitti:

        Miten vikamuisti resetoidaan?

        Kiva lukea näitä juttuja .tomppa 2022
        Itselläni Evo Top 5 ja palopesän moottori oli jumissa ,toimi välillä kun testailin moottoria .Mutta kun joka kymmenes startti ei käynnistänyt moottoria, hankin uuden .Ja setti kasaan ,ei toimi. No aattelin ett koodi lukossa .sen takia ei käynnisty. Vein pajalle tosiaan oli koodilukossa avasivat ja päivittivät laitteen ja nytt pöhisee.
        Tein hirveesti turhaa työtä kun etsin vikaa.
        Viekää heti testiin niin säästyy vaivalta.


    • webastoin

      paras huolto on käyttää vaikka kerran viikossa tunnin päällä jotta poltin ei tukkeudu.saattaa siten toimia vuosia.Ja eihän aina tarvi olla puhallin päällä niin akku kestää paremmin.Riittää kun moottori on kuuma.

      Ostaessa toki voi vaatia webastohuollon ennenkuin kaupat tekee.Kallis on webasto korjata.

    • Passat-08

      Onko vaikea itse huoltaa? Näyttää Passatissa vain olevan erittäin vaikea päästä siihen käsiksi. Löytyykö kenties vinkkejä tähän?

    • Mikä vika kun ei kello mene päälle?

      • Sähköjä puuttuu tai rikkivikaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1381
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1205
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      24
      1149
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      211
      1080
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1051
    6. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      984
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      307
      957
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      929
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      895
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      73
      869
    Aihe