Ismo auttoi pois rock-harrastuksesta

Ismolle kiitos

Palaan ajassa taaksepäin vajaat 30 vuotta rock-musiikin murrokseen, uuden aallon aikoihin. Into uuden luomiseen oli kova ja lahjakkaita säveltäjiä muusikkoja oli luovuutensa hedelmiä tarjoamassa meillä ja muualla.
Tuli 80-luku. Meno muuttui pinnallisemmaksi, uuden aallon sielukkuus jäi kaupallisuuden alle. Punk hävisi maan alle. Tuli teknot ja töyhtöhiukset ja iskevä biitti.
Ei jaksanut enää innostua. Suomen ykkösbändiksi nimettiin Hanoi Rocks, miehillä meikkiä naamassa ja hiukset pöyheinä. Meteliä riitti, sanomaa ei ollut.
Tuli Hassisen Kone, viimeinen niitti meikäläisen rock-hautajaisiin. Ismo Alangon räkäinen olemus ja kaljotteluhenkiset laulut olivat pahinta mitä suomenkielinen rock-lyriikka oli siihen mennessä tuottanut.
Aikaa on kulunut, mutta noita Yle Teeman dokumentteja katsellessa ei voi kuin kiittää Ismoa siitä, että hänen kauttaan ymmärsin lopettaa rock-maailman tapahtumien aktiivisen seuraamisen. Se olisi voinut jatkua ties kuinka kauan ja aika olisi mennyt haaskuun, mutta Ismo yhtenä 80-luvun alun kammottavimpana suunsoittajana sai meikäläisen suuntautumaan musiikin kuuntelussa muille alueille.
Pelle Miljoona, Dave Lindholm, Hector, Kari Peitsamo, Wigwam, Tasavallan Presidentti, Juice Leskinen - näitä kunnioitan Suomi-rockin aatelisina. 1970-luvun jälkeen ei maassamme ole rockin alalla tehty mitään merkittävää.
Eppu Normaali, Hurriganes, Hanoi Rocks, Ismo Alanko - häpeätahroja, joilla itserakas glamour-henkisyys peittää alleen sanoitusten ja sävellysten alkeellisuuden.

25

2207

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jii

      loistavaa. voit siiten kiittää ismoa loppuelämäsi onnistumisesta ( tai epäonnistumisesta).
      jäit kuitenkin kiitollisuudenvelkaan!!

    • Rääkyleuka ärsyttää

      Minulle Ismo Alanko on musiikkia esittävän artistina sama kuin Katharine Hepburn näyttelijänä. Molempia voidaan pitää tietyssä mielessä merkittävinä alan ammattilaisina, mutta kummankin tapa esiintyä ja käyttää ääntä särkee korvat. Rääkymistä suu vaahdossa, sitä se on pahimmillaan.
      K. Hepburn ei enää tee enempää elokuvia ja toivoisin myös, että I. Alanko lopettaisi musiikin teon.

      • taiteilijaelämää

        Kaikki, läheskään kaikki eivät ismon juttuja ymmärrä. Rääkymistä, mitä vitun rääkymistä? Olkaa jo hiljaa, nolaatte vain itsenne.


    • juupijuu

      Kari Peitsamo - Täyttä paskaa
      Hanoi Rocks - paskaa
      Tasavallan Presidentti - ???
      Eppu Normaali - melko hyvä
      Ismo AlANKO - PARAS

      • lähes oikein

        Muuten allekirjoitan kaiken juupijuun sanoman mutta kyllä se eppu normaali on enemmin melko paskaa ku melko hyvää.


    • bluffi paistaa

      Hassisen Koneen takia meikäkin aikoinaan kyllästyi suomalaiseen rockiin tai ainakin uuteen aaltoon. Pelle ja Sehr Schnell menetteli, Eput oli aika lapsellisia ja HK kaikista pahin.
      Ismo Alangon räkätyyli ja kaljalaulut eivät paljon innostaneet.
      Kai se on niin, että itäsuomalaisilla kynnys ryhtyä esiintymään muusikkoina tai näyttelijöinä on liian suuri. Mukaan tulee näitä Ismo Alangon kaltaisia ongelmapäästöjä.
      Mielestäni Ismo tekisi viisaasti, kun lopettaisi musiikin esittämisen ja jatkaisi kuviensa lähettämistä Mustanaamio-kerhoon.

      • haaa

        Harsoinen teräs ja rumat sävelet onkin kaljalaulujen aatelista.. Ja huomaa ettei sanoituksiin ole panostettu paskaakaan( huomioikaa esim. kappale Pelko) Huhhuh vittu mikä meininki joillain..


    • schitzo kombinaat

      Itse pelastuin lupaavalta maastohiihtäjän uralta kun kuulin Hassisen koneen muoviruusut, rappiolla ym. juuri tuolloin lähes 30 vuotta sitten. Juuri hänen ansiosta tai syystään löysin soittoharrastuksen joka on jatkunut tähän päivään saakka. Eikä rappiolla ole ollut pakko olla, eikä kulkurin iltakaljaa ole tarvinnut jatkuvasti vetää vaikka laulut noin houkuttelevasti provosoivatkin.
      Ja tottahan on että mm. Juice, Dave ja Pelle ovat luoneet jykevän peruskiven suomirokille. Tuohon samaan kategoriaan kuuluu toki myös Ismo, sekä monet muut lahjakkaat suomalaiset musiikin tekijät. Onneksi musiikki on kuitenkin uudistuva luonnonvara joka kuvastaa aina aikaansa, ajan henkeä. Kuten aiemminkin olen maininnut, on loistavaa kun Ismon tuotantoa kommentoidaan puolelta jos toiseltakin, ja parasta on kun kommentointiin liittyy perusteluja, eikä vain tyyliin: vittu mitä paskaa.
      Hienoa on kun sama musa saa aikaan eri ihmisissä niin erilaisia reaktioita, juuri se on musiikin rikkaus.

      • Niii

        Joo. Eihän Ismon Täältä tullaan Venäjä -levyn biisejäkään voi ohittaa minään kaljankittauslauluina, itse asiassa sehän on aika idealistinen levy. Se vaan kun jotkut on kuullu pari biisiä ehkä kerran ja sit kommentoivat. Itsekään en kyllä käsitä miten joku voi pitää Kari "tekisköhän taas jonku biisin" Peitsamon biisejä jonain suomalaisen lyriikan klassikkoina, mut musahan on kai makuasia aika pitkälle.


    • rahan avulla pois

      Ismo on palkkansa ansainnut. Kerätään siis hänelle kolehtia eli maksetaan mies ulos musiikkibisneksestä.
      Luulisin, että hän pärjäisi 25 000 eurolla vuodessa, asunnon vuokra 5000, ruokaan 5000, muut kulut 5000. Alkoholia ei saisi sitten enää ottaa ja laulaminen on kokonaan kielletty.
      Kuka ottaa keräyksen vastuulleen?

    • Riina ja Mika

      Ismo Alankoa haastateltiin joskus, olisko ollut 80-luvun lopulla, tv:ssä ja kysyttiin, mitä mieltä hän on presidentti Mauno Koivistosta.
      Ismo mietti hetken ja vastasi: "inhoan".
      Tuntui jo silloin mies todella lapselliselta eikä ole mielipiteet muuttuneet paljonkaan vuosien varrella.

    • lokaajakuita

      Minulle Ismon musiikki on aina ollut voimaa ja iloa antavaa. Varsinkin livekonserteissa saa lämpöä ja energiaa tanssimisen kautta, musiikkiin sukeltamisen kautta. Ja tuo Ismon musiikki ei todella ole helppoja kuvioita etsivän ihmisen tielle sopivaa, sitä ymmärtääkseen pitää paneutua ja kuunnella. Sanoman löytämällä mikään kevyempi tavara ei enää iske. Kaikki musa ei sovi kaikille, sehän on selvä. Ismosta jotkut tykkää ja toiset ei. Mutta: mun periaate on elämässä se että myönteisyys antaa ihmiselle enemmän kuin kielteisyyden levittäminen. Toivon että tekin Ismon mollaajat löydätte jotain yhtä intohimoista elämäänne kuin mitä Ismon musa on mulle ja monelle muulle ollut ja on. Kiitos Ismolle jälleen kerran upeista musiikkikokemuksista. Lisää ekstaattisia kokemuksia tulee taas syksyllä uusien konserttien myötä.

      • Poh

        Lainaus käyttäjältä Lokaa ja kuita:
        "mun periaate on elämässä se että myönteisyys antaa ihmiselle enemmän kuin kielteisyyden levittäminen."

        Tunnen Ismon tuotannon ja Ismohan tekee musiikkinsa hyvin paljon sinun periaatteen vastaisesti. Kovin ovat kielteisiä biisejä.

        - Vittu kun vituttaa ruuhkaisen taivaan alla, kun sisäinen solarium on sammunut ja maailman maku on myrkyllinen, niin totuus astuu vallan alle, vääntyy ja katkeaa, kun miljonääri vie tyttöystävän me kuolemaa ja elämää pelätään...

        jatkanko?


      • lokaajakuita
        Poh kirjoitti:

        Lainaus käyttäjältä Lokaa ja kuita:
        "mun periaate on elämässä se että myönteisyys antaa ihmiselle enemmän kuin kielteisyyden levittäminen."

        Tunnen Ismon tuotannon ja Ismohan tekee musiikkinsa hyvin paljon sinun periaatteen vastaisesti. Kovin ovat kielteisiä biisejä.

        - Vittu kun vituttaa ruuhkaisen taivaan alla, kun sisäinen solarium on sammunut ja maailman maku on myrkyllinen, niin totuus astuu vallan alle, vääntyy ja katkeaa, kun miljonääri vie tyttöystävän me kuolemaa ja elämää pelätään...

        jatkanko?

        Jos sinun, hyvä Poh, mielestä Ismon kipaleet ovat kielteisiä perussävyltään, niin minun mielestäni ne eivät ole. Sieltä syvyyksistä kumpuaa kauneutta ja merkitystä. Musiikin kokee kukin eritavalla. Ismon musiikki ja etenkin livekeikat ovat olleet vuodesta 1982 asti mulle iloa, virtaa ja valoa tuovia - rehellisintä, vetoavinta, vahvinta ja aidointa musiikkia. Sillä: koska aurinko nauraa, on kaloilla hauskaa ja rehevä meininki, kutsun toista kulkijaa, kadun kannen takojaa ja me kuljemme yhdessä yön siimekseen, sen jälkeen rakennan sun sydämeesi taloa ja lopuksi: Ehkäpä elämä onkin vain sitä miltä tuntuu...


      • Jumalan Poika
        lokaajakuita kirjoitti:

        Jos sinun, hyvä Poh, mielestä Ismon kipaleet ovat kielteisiä perussävyltään, niin minun mielestäni ne eivät ole. Sieltä syvyyksistä kumpuaa kauneutta ja merkitystä. Musiikin kokee kukin eritavalla. Ismon musiikki ja etenkin livekeikat ovat olleet vuodesta 1982 asti mulle iloa, virtaa ja valoa tuovia - rehellisintä, vetoavinta, vahvinta ja aidointa musiikkia. Sillä: koska aurinko nauraa, on kaloilla hauskaa ja rehevä meininki, kutsun toista kulkijaa, kadun kannen takojaa ja me kuljemme yhdessä yön siimekseen, sen jälkeen rakennan sun sydämeesi taloa ja lopuksi: Ehkäpä elämä onkin vain sitä miltä tuntuu...

        Ismollahan löytyy kappale joka mielentilaan, niin postitiivissävytteiseen, kun taas enemmän ikävämpään laiseen.
        'Elämä on kidutusta, ikävää ja kovin synkkää, rakastan merta ja rakastan sua, rakastan rumia kaupunkeja, elämänsä on niin vitun juhlava, rakkaus hallitsee...
        Monenkaltaista fiilistä kohdistettuna elämään itseensä ja muuhun siis löytyy.


    • Ismon vuoro seuraavaksi

      Ilkka Alanko ja Neljä Ruusua pistävät pillit pussiin.
      Saman tekee kohta Ismo. Uskoisin, että hänelle löytyy jostain oikeita töitä. Ikää miehellä ei ole vielä viittäkymmentäkään.

      • lopeta

        Paskat ismo mitään lopeta. Tekee yhä vaan MIELUUMMIN musaa ku ei oo poppiveli enää samassa musiikkibisneksessä mukana sotkemassa ja häpäisemässä alanko-nimeä. Kyllä tämä Alanko- isoveli jaksaa musaa tehä jos se siitä on kiinni.


      • Tumpelo
        lopeta kirjoitti:

        Paskat ismo mitään lopeta. Tekee yhä vaan MIELUUMMIN musaa ku ei oo poppiveli enää samassa musiikkibisneksessä mukana sotkemassa ja häpäisemässä alanko-nimeä. Kyllä tämä Alanko- isoveli jaksaa musaa tehä jos se siitä on kiinni.

        Olen siitä kiitollinen Neljälle Ruusulle! Onhan Ilikin tehnyt aikoinaan monta mukavaa popbiisiä, muttei ole koskaan yltänyt lähellekään isoveljensä tasoa. Ja lavakarisma puuttuu. Mutta huomenna olen menossa Virgin Oiliin Ruusujen toistaiseksi viimeiselle keikalle... Mestarimme Ismon syskyn keikkoja odotellessa.


      • se on loppu ny

        Veikkaan, että Ismo Alanko ilmoittaa lopettavansa musiikin tekemisen ja -esittämisen ensi viikolla ja aloittavansa työt metalliteollisuudessa, mikä kärsii työvoimapulasta.
        Hieno päätös.


      • syksyllä
        Tumpelo kirjoitti:

        Olen siitä kiitollinen Neljälle Ruusulle! Onhan Ilikin tehnyt aikoinaan monta mukavaa popbiisiä, muttei ole koskaan yltänyt lähellekään isoveljensä tasoa. Ja lavakarisma puuttuu. Mutta huomenna olen menossa Virgin Oiliin Ruusujen toistaiseksi viimeiselle keikalle... Mestarimme Ismon syskyn keikkoja odotellessa.

        Ismo tekee siis syksyllä vielä kiertueen.? Mutta eikös nyt ole syksy? Millon se kiertue sitten tarkemmin sanottuna oikein on, onko tietoa kellään?


      • tarkempia
        syksyllä kirjoitti:

        Ismo tekee siis syksyllä vielä kiertueen.? Mutta eikös nyt ole syksy? Millon se kiertue sitten tarkemmin sanottuna oikein on, onko tietoa kellään?

        tietoja ole, mutta matkassa pysytään ja tarkasti.


      • schitzo kombinaat
        se on loppu ny kirjoitti:

        Veikkaan, että Ismo Alanko ilmoittaa lopettavansa musiikin tekemisen ja -esittämisen ensi viikolla ja aloittavansa työt metalliteollisuudessa, mikä kärsii työvoimapulasta.
        Hieno päätös.

        Veikataanko esimerkiksi että toimiala on hevimetallin saralla eli metalliteollisuuden ollessa kyseessä ainoa vaihtoehto lienee Kotiteollisuus. :) ...sommaren är kort...


    • Plekktrumm

      Tämän ketjun aloituksen kaltaisiin viesteihin vastaaminen on kyllä lähes yhtä naurettavaa kuin itse ensimmäisen viestin kirjoittaminen, mutta vastaan silti.

      On varsin outoa, että kirjoittaja uskoo olleensa jonkinlainen muusikko, mutta nostaa Suomi-Rockin aatelisiin Pelle Miljoonan. Pelle ei ole ikinä osannut laulaa enempää kuin minä. Ja minulla oli sentään musiikissa kuutonen.

      Pellen sanoitusten "sielukkuus" on mielestäni aika suhteellista. Kuuntele vaikka kappale "Olen työtön", joka on vain yksi kymmenistä esimerkeistä. Samanlaisiin yksioikoisiin valitusmäkätyksiin pystyy kuka tahansa kyrpiintynyt teini.

      Vertailukohdaksi voi Ismon HK:n aikaisesta lyriikasta ottaa vaikkapa kappaleen "Totuus". Jo silloin Suomi-Rockin älykkäin sälli.

      • Nuorena syntynyt

        "Tämän ketjun aloituksen kaltaisiin viesteihin vastaaminen on kyllä lähes yhtä naurettavaa kuin itse ensimmäisen viestin kirjoittaminen, mutta vastaan silti."

        Yhdyn edelliseen. Hyvin sanottu.

        Ja mitä tulee niihin Ismon haukkujiin, niin tuntuu et suurin osa niistä on kuullu just vaan jonkun 3 biisiä: Rappiolla, Taiteilijaelämää ja Levottomat jalat. Ja sit ne perustaa mielipiteensä pariin biisiin ja/tai silkkaan tietämättömyyteen. Onnea heille. Ismon tuotanto on niin vaihtelevaa ja laajaa, että kannattaa ensin tutustua, ennenkun mitään voi sanoo. Ja mitä v*itun rääkymistä se Ismon laulaminen muka on? Ismolla on ihan uskomaton syvä ääni, jota hän osaa käyttää hyvin vaihtelevalla tavalla ja lahjakkaasti.


      • Jumalan Poika
        Nuorena syntynyt kirjoitti:

        "Tämän ketjun aloituksen kaltaisiin viesteihin vastaaminen on kyllä lähes yhtä naurettavaa kuin itse ensimmäisen viestin kirjoittaminen, mutta vastaan silti."

        Yhdyn edelliseen. Hyvin sanottu.

        Ja mitä tulee niihin Ismon haukkujiin, niin tuntuu et suurin osa niistä on kuullu just vaan jonkun 3 biisiä: Rappiolla, Taiteilijaelämää ja Levottomat jalat. Ja sit ne perustaa mielipiteensä pariin biisiin ja/tai silkkaan tietämättömyyteen. Onnea heille. Ismon tuotanto on niin vaihtelevaa ja laajaa, että kannattaa ensin tutustua, ennenkun mitään voi sanoo. Ja mitä v*itun rääkymistä se Ismon laulaminen muka on? Ismolla on ihan uskomaton syvä ääni, jota hän osaa käyttää hyvin vaihtelevalla tavalla ja lahjakkaasti.

        Samat fiilikset vähän minullakin kuin Nuorena Syntyneellä. Suurin osa ihmisistä(jotka on kuullu vaa nää hittibiisit peltirummun, rappiolla jne.) ei varmaan edes tiedä et alanko on tehny kaikennäköistä taidetta. Ja ne jotka tietävät ja ovat kuulleet mutta eivät pidä koska se on liian ''omituista ja ihmeellistä'', niin leimaavat heti sen paskaksi tai jokskuks muuks. Kaikilla ei riitä ÄÖ alangon musan ymmärtämiseen tai en tiiä mistä on kysymys. Mut me jotka siitä tykätään, tykätään siitä sit todella! On se niin vitun hienoo musaa. Ja sen ääni: rääkymistä?! Mitä vittua? Jollain on kuulossa pahasti vikaa. Ehkä hänen epäradioystävällinen tulkitseminen saattaa olla sitten jollekin liikaa, mut ei se mitään rääkymistä ole! Ismollahan on todellinen aito matala baritoni, jota hän käyttää monipuolisesti, hänellä on monia eri laulutapoja,- ja saundeja. Kyseessä on hyvin lahjakas mies, joka menee monilta ohi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      577
      3846
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2729
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2124
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1947
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1845
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1790
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1739
    Aihe