1:13 Vyöttäkää sentähden mielenne kupeet ja olkaa raittiit; ja pankaa täysi toivonne siihen armoon, joka teille tarjotaan Jeesuksen Kristuksen ilmestymisessä.
1:14 Niinkuin kuuliaisten lasten tulee, älkää mukautuko niiden himojen mukaan, joissa te ennen, tietämättömyytenne aikana, elitte,
1:15 vaan sen Pyhän mukaan, joka on teidät kutsunut, tulkaa tekin kaikessa vaelluksessanne pyhiksi.
1:16 Sillä kirjoitettu on: "Olkaa pyhät, sillä minä olen pyhä".
1:17 Ja jos te Isänänne huudatte avuksi häntä, joka henkilöön katsomatta tuomitsee kunkin hänen tekojensa mukaan, niin vaeltakaa pelossa tämä muukalaisuutenne aika,
1:18 tietäen, ettette ole millään katoavaisella, ette hopealla ettekä kullalla, lunastetut turhasta, isiltä peritystä vaelluksestanne,
1:19 vaan Kristuksen kalliilla verellä, niinkuin virheettömän ja tahrattoman karitsan,
1:20 hänen, joka tosin oli edeltätiedetty jo ennen maailman perustamista, mutta vasta viimeisinä aikoina on ilmoitettu teitä varten,
1:21 jotka hänen kauttansa uskotte Jumalaan, joka herätti hänet kuolleista ja antoi hänelle kirkkauden, niin että teidän uskonne on myös toivo Jumalaan.
1:22 Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä,
1:23 te, jotka olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta.
1:24 Sillä: "kaikki liha on kuin ruoho, ja kaikki sen kauneus kuin ruohon kukkanen; ruoho kuivuu, ja kukkanen varisee,
1:25 mutta Herran sana pysyy iankaikkisesti". Ja tämä on se sana, joka on teille ilosanomana julistettu.
2:1 Pankaa siis pois kaikki pahuus ja kaikki vilppi ja ulkokultaisuus ja kateus ja kaikki panettelu,
2:2 ja halatkaa niinkuin vastasyntyneet lapset sanan väärentämätöntä maitoa, että te sen kautta kasvaisitte pelastukseen,
2:3 jos "olette maistaneet, että Herra on hyvä".
---
Edellisessä jaksossa kerroin, että meidän ei tule lannistua ja jättää matkaamme kesken. Liikkeellelähtijä vyötti kupeensa eli nosti viittansa liepeet ylös lanteilleen päästäkseen esteettä liikkumaan.
Paavalin ajan päällysasunahan käytettiin viittaa.
Tätä kielikuvaa Pietari nyt käyttää uskonvaelluksesta; ”Vyöttäkää mielenne kupeet ja olkaat raittiit”.(13).
Me emme saa elää tämän maailman ajan mukaan, vaan meidän tulee tutkia, mikä on Jumalan tahto elämässämme, mikä hyvää ja otollista ja täydellistä (Room. 12:2).
Kristuksen pyhä veri muistuttaa meitä alituiseen tästä Jumalan pyhästä tahdosta (18,19).
Jumalan sanaa verrataan sekä miehen että kasvin siemeneen (23,24).
Katoavasta siemenestä syntyy ruoho ja ihminen (”Liha”;Joh. 3:6).
Mutta uudestisyntynyt (Joh. 3:5, Tiit. 3:5) ihminen, joka luottaa evankeliumiin, elää ikuisesti.
Uudestisyntynyt ihminen on silloin, kun hän on ottanut evankeliumin uskossa vastaan (Joh. 3:16).
Uudestisyntyminen on Sanan varassa (23). Sanan siemen on katoamaton, koska se on lähtöisin Jumalasta.
Uskon kilvoitukseen kuuluu, että elämme keskinäisessä rakkaudessa (22-25).
Meidän tulee luopua itsekkäistä mielihaluistamme. Meidän ei tule harjoittaa vilppiä eikä ulkokultaisuutta.
Me emme saa kadehtia emmekä panetella ketään (2:1).
Jo näistä sanoista huomaamme, että meillä on paljon poispantavaa.
”Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä” (1.Joh. 1:9).
Tämän jakeen eräs uskonveljeni kirjoitti Raamattuni takakanteen. Se usein muistuttaa minua Jumalan uskollisuudesta.
Tarvitsemme Jumalan armoa ja anteeksiantamusta joka päivä.
Jumalan armo ja rauha lisääntyköön meidänkin keskuudessamme (1:2).
--
1. Mä elän laupeudesta
ja armonantimista.
En ansainnut mä autuutta,
se tuotiin taivahista.
Tää lohdutus on ainoa;
mä elän laupeudesta.
2. Sua, Jeesus,
kiitän ainian,
kun hädästä mun nostit,
joit vihan kalkin katkeran
ja verelläs mun ostit.
On autuuteni sinussa;
mä elän laupeudesta.
(Virsi 275:1,2)
1. Piet. 1:13-2:3 Kutsu pyhään elämään
14
314
Vastaukset
- Amos7
Apostolien teoista alkaen heti luvuista 1 ja 2.
Apostolien teot ovat suoraa jatketta evankeliumeille, niin luonnollista on että opetus jatkuu niistä. Annataanhan siellä tärkeitä neuvoja seurakunta-asioissa ja mitä meihin pakanoihin tulee.Amos7: "Tapio522 annapa opetusta
Apostolien teoista alkaen heti luvuista 1 ja 2".
---
Voisko joku muukin välillä "alustaa".
Mielelläni tulen mukaan keskusteluihin.
(Luen tällä kertaa 1. Pietarin kirjettä ja Markuksen evankeliumia. Jos ei nyt löydy halukkuutta Apt. Tekojen käsittelyyn vetäjää/alustajaa, niin harkitsen asiaa syksyllä.)- Amos7
Tapio522 kirjoitti:
Amos7: "Tapio522 annapa opetusta
Apostolien teoista alkaen heti luvuista 1 ja 2".
---
Voisko joku muukin välillä "alustaa".
Mielelläni tulen mukaan keskusteluihin.
(Luen tällä kertaa 1. Pietarin kirjettä ja Markuksen evankeliumia. Jos ei nyt löydy halukkuutta Apt. Tekojen käsittelyyn vetäjää/alustajaa, niin harkitsen asiaa syksyllä.)Tuo on hyvä tapa kun jakaa toisillekin mitä lukee. Tänä päivänä uskovat ovat usein valitettavasti lyöneet laimin henkilökohtaisen Sanan luvun ja rukouselämän. Itse pyrin aina herätessä alkamaan päivän Sanalla ja rukouksella.
Monet kouhottavat että kokouksiin kokouksiin. Niin onkin hyvä, mutta se henkilökohtainen suhde Jeesukseen on tärkeämpi.
Kerran veljespäivillä eräs opettaja suositteli saarnaajille tuota mitä sinäkin käytät. Ottaa joku luku ja siitä opettaa. Siinä samalla avautuu itsellekin. - Ml213
Amos7 kirjoitti:
Tuo on hyvä tapa kun jakaa toisillekin mitä lukee. Tänä päivänä uskovat ovat usein valitettavasti lyöneet laimin henkilökohtaisen Sanan luvun ja rukouselämän. Itse pyrin aina herätessä alkamaan päivän Sanalla ja rukouksella.
Monet kouhottavat että kokouksiin kokouksiin. Niin onkin hyvä, mutta se henkilökohtainen suhde Jeesukseen on tärkeämpi.
Kerran veljespäivillä eräs opettaja suositteli saarnaajille tuota mitä sinäkin käytät. Ottaa joku luku ja siitä opettaa. Siinä samalla avautuu itsellekin.Tänä päivänä uskovat ovat usein valitettavasti lyöneet laimin henkilökohtaisen Sanan luvun ja rukouselämän.
-------
Tuota sanontaa kuulen monesti, mutta melkoinen ristiriita todellisuuden kanssa.Tarkoitan sitä, ettei toinen ihminen voi tietää henkilökohtaisen Sanan luvun ja rukouselämän määrää ja laatua.Sinänsä tärkeä asia.
Itse olen mieltänyt itselleni, miten joku tapaamani ihminen "on pitänyt olla" paljon rukouksessa ja lukenut paljon Raamattua, koska hänen mielikuvansa ja reagoimistapansa tämän ilmentävät.Siis kasvanut Kristuksen sisäisessä tuntemisessa.
Toisaalta lienee vaikea ohjeistaa Raamatunlukemista tai yleensä rukouselämää kollektiiviesti, koska jo ammatti tai onko eläkeläinen tai työssäkäyvä, vaikuttaa jo tähän. Amos7 kirjoitti:
Tuo on hyvä tapa kun jakaa toisillekin mitä lukee. Tänä päivänä uskovat ovat usein valitettavasti lyöneet laimin henkilökohtaisen Sanan luvun ja rukouselämän. Itse pyrin aina herätessä alkamaan päivän Sanalla ja rukouksella.
Kerran veljespäivillä eräs opettaja suositteli saarnaajille tuota mitä sinäkin käytät. Ottaa joku luku ja siitä opettaa. Siinä samalla avautuu itsellekin.Amos7: "Itse pyrin aina herätessä alkamaan päivän Sanalla ja rukouksella".
---
Se on varmaan hyvä tapa.
Jollekin taas toinen tapa sopii paremmin, kuten ML132 eiku 213 (Tahtoo nuo numerot menevän väärään järjestykseen)toteaa.
Me elämme niin erilaisissa olosuhteissa.
--
Raamatun tutkimisessa on hyvä huomioida seuraavia asioita (Tallettakaa linkki vaikka omille koneillenne, jos olisi käyttöä myöhemminkin):
Linkistä: http://www.kotiposti.net/~raamattu/kristinusko/oppi/index-body.html
PÄÄSÄÄNTÖ: Raamattu ei voi olla ristiriidassa itsensä kanssa.
Vaikeat kohdat: Jos näyttää, että Raamattu opettaa "kahdella tavalla", se johtuu vain maidän ymmärtämättömyydestämme.
Raamatun hämärät ja vaikeaksi käsitettävät kohtia on hyvä tarkastella sen selvien kohtien valossa.
Jos joihinkin kohtiin ei löydy ehdotonta tyydyttävää selitystä kaikkia muita samoja raamatunkohtia tarkastellessa, on parasta jättää tulkitsematta ne ja mennä ohitse ja todeta, että Jumalan salaisuus kohdassa paljastuu kenties myöhemmin (esim. ennustukset).
•Raamattu tulee lukea siten kuin se sanoo, kirjaimellisesti, 1) sen yksinkertaisessa kieliopillisessa merkityksessä, ellei se itse osoita, että kyseessä on 2) vertaus tai 3) profetia.
Raamatun opetukset kerrottiin/kirjoitettiin yksinkertaisille juutalaisille, joten siinä ei voi olla "piilomerkityksiä" ja "syvempiä totuuksia sanojen takana". (Ps. 12:7: – "Herran sanat ovat selkeitä sanoja".
•Raamatun kohta on tulkittava siten, että tekstin yhteys välittömästi edelliseen ja seuraavan on otettava mukaan myös.
Ts. irrallisia jakeita ei saa yhdistellä mielivaltaisesti.
Parasta jos luet koko luvun samalla kertaa jakeen kanssa.
(EI NÄIN - Matt. 27:5: "Ja hän (Juudas) viskasi hopearahat temppeliin, lähti sieltä, meni pois ja hirttäytyi." - Luuk. 10:37 "(...) Mene ja tee sinä samoin." - Joh. 13:27: "Minkä teet, se tee pian.")
--Raamatun eri osia ja kohtia käytetään valaisemaan toisiaan (eli Raamatun on saatava tulkita itseään).
Näiden kohtien tulee kuitenkin yksiselitteisesti koskea samoja asioita. Toisen kohdan käyttö on aina pystyttävä todistamaan yhteyteen kuuluvaksi.
Raamatun sanoma on aina ymmärrettävä sen aikaisten kuulijoiden näkökulmasta., sillä heille, juutalaisille, se oli kirjoitettu, eikä ensisijaisesti tulevaisuuden ihmisille, meille. Esimerkiksi voimme ymmärtää sapatin vain juutalaisuudesta käsin.- Amos7
Tapio522 kirjoitti:
Amos7: "Itse pyrin aina herätessä alkamaan päivän Sanalla ja rukouksella".
---
Se on varmaan hyvä tapa.
Jollekin taas toinen tapa sopii paremmin, kuten ML132 eiku 213 (Tahtoo nuo numerot menevän väärään järjestykseen)toteaa.
Me elämme niin erilaisissa olosuhteissa.
--
Raamatun tutkimisessa on hyvä huomioida seuraavia asioita (Tallettakaa linkki vaikka omille koneillenne, jos olisi käyttöä myöhemminkin):
Linkistä: http://www.kotiposti.net/~raamattu/kristinusko/oppi/index-body.html
PÄÄSÄÄNTÖ: Raamattu ei voi olla ristiriidassa itsensä kanssa.
Vaikeat kohdat: Jos näyttää, että Raamattu opettaa "kahdella tavalla", se johtuu vain maidän ymmärtämättömyydestämme.
Raamatun hämärät ja vaikeaksi käsitettävät kohtia on hyvä tarkastella sen selvien kohtien valossa.
Jos joihinkin kohtiin ei löydy ehdotonta tyydyttävää selitystä kaikkia muita samoja raamatunkohtia tarkastellessa, on parasta jättää tulkitsematta ne ja mennä ohitse ja todeta, että Jumalan salaisuus kohdassa paljastuu kenties myöhemmin (esim. ennustukset).
•Raamattu tulee lukea siten kuin se sanoo, kirjaimellisesti, 1) sen yksinkertaisessa kieliopillisessa merkityksessä, ellei se itse osoita, että kyseessä on 2) vertaus tai 3) profetia.
Raamatun opetukset kerrottiin/kirjoitettiin yksinkertaisille juutalaisille, joten siinä ei voi olla "piilomerkityksiä" ja "syvempiä totuuksia sanojen takana". (Ps. 12:7: – "Herran sanat ovat selkeitä sanoja".
•Raamatun kohta on tulkittava siten, että tekstin yhteys välittömästi edelliseen ja seuraavan on otettava mukaan myös.
Ts. irrallisia jakeita ei saa yhdistellä mielivaltaisesti.
Parasta jos luet koko luvun samalla kertaa jakeen kanssa.
(EI NÄIN - Matt. 27:5: "Ja hän (Juudas) viskasi hopearahat temppeliin, lähti sieltä, meni pois ja hirttäytyi." - Luuk. 10:37 "(...) Mene ja tee sinä samoin." - Joh. 13:27: "Minkä teet, se tee pian.")
--Raamatun eri osia ja kohtia käytetään valaisemaan toisiaan (eli Raamatun on saatava tulkita itseään).
Näiden kohtien tulee kuitenkin yksiselitteisesti koskea samoja asioita. Toisen kohdan käyttö on aina pystyttävä todistamaan yhteyteen kuuluvaksi.
Raamatun sanoma on aina ymmärrettävä sen aikaisten kuulijoiden näkökulmasta., sillä heille, juutalaisille, se oli kirjoitettu, eikä ensisijaisesti tulevaisuuden ihmisille, meille. Esimerkiksi voimme ymmärtää sapatin vain juutalaisuudesta käsin.Tuossa neuvoissani ei ollut mitään uutta, kauan sitten kuulua asiaa. Mutta;
Miten sait koneella tehtyä nuo pallot? Amos7 kirjoitti:
Tuossa neuvoissani ei ollut mitään uutta, kauan sitten kuulua asiaa. Mutta;
Miten sait koneella tehtyä nuo pallot?Amos7, pallot olivat jo linkissä olevassa tekstissä valmiina.
En osaa itsekkään niitä tehdä....ehkä joku toinen voiisi neuvoa meitä tumpeloita!- ML213
Tapio522 kirjoitti:
Amos7, pallot olivat jo linkissä olevassa tekstissä valmiina.
En osaa itsekkään niitä tehdä....ehkä joku toinen voiisi neuvoa meitä tumpeloita!pallot olivat jo linkissä olevassa tekstissä valmiina.
---------
Eikös uskovan ihmisen pitäisi pyrkiä/kasvaa olemaan sanan tekijöitä, eikä vain kuulijoita,----------pettäen itsensä.Jaakob1:22...25
Ihmisen ajattelutavalle ja erikoisesti mielikuvien muodostumiselle on välttämätöntä opetella sanan tekemisen "taito".
Vaikka ihminen lukisi Raamattua tunti tolkulla päivittäin tai kuuntelisi Raamattutunteja, niin hän ei todella rakennu, jos on vain sanan kuulija/lukija.
Olen nimittäin vakuuttunut, miten ihmisen aloittaessa sanan tutkimisen/lukemisen ja sisäistäen sen sydämmeensä, niin tämä aktivoi häneen mielikuvan asiasta.Kun hän etenee Raamatun tutkikiskelussa, niin näin hän mahdollistuu ralentamaan laajan ristiriidattoman kokonaisuuden uudestisyntymisestä aina uskonelämään asti.
Jos ihminen "kopioi" toisen ihmisen mielikuvia puheisiinsa/kirjoituksiinsa, niin hän todella viikon päästä ei tiedosta mitenkäs se asia olikaan.Lisäksi toisen ihmisen mielikuvien kautta asioiden näkeminen ristiriidoittaa ihmisen.Ajattelevathan ihmiset eritavalla asioista ja tämä ihmisten eritapa kohdentuu näin samaan ihmiseen.
Siis Sanan lukeminen ei ole se päämäärä/tavoite, vaan ymmärtämällä luettu Sana ja uskoen se sydämmessään hän mahdollistuu myös sanan tekijäksi.Siis omin sanoin kertojaksi.
Monasti nimittäin käy, jos kohde,- jonka sanoja ihminen toistelee, muuttaakin ajattelutapaansa tai luopuu uskostaan, niin tämä sanan kuulija ongelmoituu.Näinhän käy "fani maailmassa".Se idoli n muuttuessa, hänen ihailijansa tulevat perässä.
Moni kirkonuskovainen ja miksei myös muutkin tapahtuisi melkoinen muutos uskon asioissaan, jos todella kirkot palaisi ja papit kuolisivat.Samalla kuolisi heidän lähteensä, joka aktivoi heidän puheitaan/näkemyksiään uskonasioista.
Sydämenuskoon liittyy läheisesti sanan tekeminen. ML213 kirjoitti:
pallot olivat jo linkissä olevassa tekstissä valmiina.
---------
Eikös uskovan ihmisen pitäisi pyrkiä/kasvaa olemaan sanan tekijöitä, eikä vain kuulijoita,----------pettäen itsensä.Jaakob1:22...25
Ihmisen ajattelutavalle ja erikoisesti mielikuvien muodostumiselle on välttämätöntä opetella sanan tekemisen "taito".
Vaikka ihminen lukisi Raamattua tunti tolkulla päivittäin tai kuuntelisi Raamattutunteja, niin hän ei todella rakennu, jos on vain sanan kuulija/lukija.
Olen nimittäin vakuuttunut, miten ihmisen aloittaessa sanan tutkimisen/lukemisen ja sisäistäen sen sydämmeensä, niin tämä aktivoi häneen mielikuvan asiasta.Kun hän etenee Raamatun tutkikiskelussa, niin näin hän mahdollistuu ralentamaan laajan ristiriidattoman kokonaisuuden uudestisyntymisestä aina uskonelämään asti.
Jos ihminen "kopioi" toisen ihmisen mielikuvia puheisiinsa/kirjoituksiinsa, niin hän todella viikon päästä ei tiedosta mitenkäs se asia olikaan.Lisäksi toisen ihmisen mielikuvien kautta asioiden näkeminen ristiriidoittaa ihmisen.Ajattelevathan ihmiset eritavalla asioista ja tämä ihmisten eritapa kohdentuu näin samaan ihmiseen.
Siis Sanan lukeminen ei ole se päämäärä/tavoite, vaan ymmärtämällä luettu Sana ja uskoen se sydämmessään hän mahdollistuu myös sanan tekijäksi.Siis omin sanoin kertojaksi.
Monasti nimittäin käy, jos kohde,- jonka sanoja ihminen toistelee, muuttaakin ajattelutapaansa tai luopuu uskostaan, niin tämä sanan kuulija ongelmoituu.Näinhän käy "fani maailmassa".Se idoli n muuttuessa, hänen ihailijansa tulevat perässä.
Moni kirkonuskovainen ja miksei myös muutkin tapahtuisi melkoinen muutos uskon asioissaan, jos todella kirkot palaisi ja papit kuolisivat.Samalla kuolisi heidän lähteensä, joka aktivoi heidän puheitaan/näkemyksiään uskonasioista.
Sydämenuskoon liittyy läheisesti sanan tekeminen."Moni kirkonuskovainen ja miksei myös muutkin tapahtuisi melkoinen muutos uskon asioissaan, jos todella kirkot palaisi ja papit kuolisivat.Samalla kuolisi heidän lähteensä, joka aktivoi heidän puheitaan/näkemyksiään uskonasioista".
---
???
En ymmärrä suhtaumistasi kirkonpiirin uskoviin.
Onko sinulla huonoja kokemuksia heistä/meistä?
En toivoisi kenenkään jumalattoman kuolemaa.
Tunnen monia pappeja, joiden lähteenään on Raamatun Sana, joka "aktivoi heidän puheitaan".
Eikö meidän tulisi iloita heistä ja tukea heidän työtään.
"Eloa on paljon, mutta työmiehiä vähän..."
Tänään pappi kehoitti kirkossa puhuttelevan saarnansa lopussa avamaan sydämen ovet Jeesukselle, kun hän kolkuttaa.
Hän päätti saarnansa Raamatun Sanan kehoitukseen:
" Katso, minä seison ovella ja kolkutan; jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, niin minä käyn hänen tykönsä sisälle ja aterioitsen hänen kanssaan, ja hän minun kanssani" (Ilm 3:20).
Sydämeni iloitsi Vapahtajastani, joka on kuollut ristillä minunkin syntieni puolesta.
Tähän iloon hän tahtoo kutsua sinuakin.
Avaa sydämesi ovi Kristukselle!- ML213
Tapio522 kirjoitti:
"Moni kirkonuskovainen ja miksei myös muutkin tapahtuisi melkoinen muutos uskon asioissaan, jos todella kirkot palaisi ja papit kuolisivat.Samalla kuolisi heidän lähteensä, joka aktivoi heidän puheitaan/näkemyksiään uskonasioista".
---
???
En ymmärrä suhtaumistasi kirkonpiirin uskoviin.
En toivoisi kenenkään jumalattoman kuolemaa.
Tunnen monia pappeja, joiden lähteenään on Raamatun Sana, joka "aktivoi heidän puheitaan".
Eikö meidän tulisi iloita heistä ja tukea heidän työtään.
"Eloa on paljon, mutta työmiehiä vähän..."
Tänään pappi kehoitti kirkossa puhuttelevan saarnansa lopussa avamaan sydämen ovet Jeesukselle, kun hän kolkuttaa.
Hän päätti saarnansa Raamatun Sanan kehoitukseen:
" Katso, minä seison ovella ja kolkutan; jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, niin minä käyn hänen tykönsä sisälle ja aterioitsen hänen kanssaan, ja hän minun kanssani" (Ilm 3:20).
Sydämeni iloitsi Vapahtajastani, joka on kuollut ristillä minunkin syntieni puolesta.
Tähän iloon hän tahtoo kutsua sinuakin.
Avaa sydämesi ovi Kristukselle!En ymmärrä suhtaumistasi kirkonpiirin uskoviin.
-----
Joo, en pohtinut tätä aluetta halventavasti, vaan todella siten miten näen ja koen asiat.Täysin puolueettomasti pohtien, niin selkeästi laajemmat mielikuvat löytyy ns. vapaiden suuntien uskovilta.Tarkoitan tavallisia uudestisyntyneitä ihmisiä.Seuraappa vaikka viestien pohjalta mielikuvia.Harmittaa, miten suppeasti ja samoja "paria Raamatun jaetta" käyttäen koko Lut. usko perustellaan.
Tunnen myös Lut.srk pappeja, joiden mielikuvat Raamatun ilmoituksista ei yllä edes tavallisen uudestisyntyneen,- kouluja käymättömän ihmisen tasolle.Tämä ilmiöhän johtuu just miten heidät on opetettu ajattelemaan Luterilaisesta uskosta.Jos tämä opetus "vedetään" heiltä pois, niin heille ei jää sydämenuskoa.Monmihan mielipiteissään vetoaakin selkeästi,. miten Luther ajattelee, vaikka pitäisi itse henkilökohtaisesti ajattelemaan Jumalan ilmoitus ja tahto.
Esim. Erittäin harvat kirkonuskovaiset pystyvät hahmopttamaan uudestisyntymisen ja sen vaikutuksen ihmiseen.Ainakin täällä päin vapaiden suuntien vanhat "ukot ja mummot" selkeästi hahmottavat uudestisyntymisen muutoksen ja ajankohdan.Iloitsen todella, miten he eivät vetoa ajatuksiaan "Mannisiin tai Rahnastoihin", vaan Raamatun ilmoituksiin omin sanoin.
Tämäkin ilmentää miten Raamatun ohjeistukset ilmentyvät aivan arkitasolla, niin kuin ne on kirjoitettu.
Tietenkin Lut kirkossa on pappeja ja ihmisiä, jotka ovat erikoisen lahjakkaita ja kasvaneita uskossa ja Raamatun asioiden tuntemuksessa.
Niin, nämä ilmentymät eivät vaikuta kokemuksiini kirkon ihmisitä, vaan pohdin ihmisen erilaista käyttäytymistä ja Raamatun ohjeistusta.
Tuosta kuolemasta.Tämä on sanontani/vertauskuva ihmisten uskontilasta/Jumalasuhteesta eli monelle ei uskostaan jää jäljelle, jos pappi kuolee ja kirkko palaa.Meidän uskohan,- ja erikoisesti lopunaikana, pitää olla sellaisella tasolla, johon ei vaikuta pappi eikä naapurit.Tämä usko koetellaan erikoisesti lopunaikana ja Jumalan lähettämässä eksytyksessä.
- koskee kaikkia
uskovaisia:
1:15 vaan sen Pyhän mukaan, joka on teidät kutsunut, tulkaa tekin kaikessa vaelluksessanne pyhiksi."
Mutta kun tuolla luterilaisella palstalla sellainen
tuomitaan ja väitetään että se on "pyhityskristillisyyttä" ja lain tekoa, jolla ei
ole mitään arvoa Jumalan edessä.Sanot:
"Mutta kun tuolla luterilaisella palstalla sellainen tuomitaan ja väitetään että se on "pyhityskristillisyyttä" ja lain tekoa, jolla ei ole mitään arvoa Jumalan edessä".
---
Pelastumme YKSIN ARMOSTA, USKON KAUTTA, emme tekojemme kautta.
Omavanhurskaista ja ulkokultaisuudesta Jeesuskin varoittaa.- ML213
Tapio522 kirjoitti:
Sanot:
"Mutta kun tuolla luterilaisella palstalla sellainen tuomitaan ja väitetään että se on "pyhityskristillisyyttä" ja lain tekoa, jolla ei ole mitään arvoa Jumalan edessä".
---
Omavanhurskaista ja ulkokultaisuudesta Jeesuskin varoittaa.Pelastumme YKSIN ARMOSTA, USKON KAUTTA, emme tekojemme kautta.
Omavanhurskaista ja ulkokultaisuudesta Jeesuskin varoittaa.
---------
Kerroppa Tapio omin sanoin mitkä teot meillä Suomessa näet uskonteoiksi ja kuuliaisuudeksi Jumalaa kohtaan.
Taas mitkä asiat/teot näet omavanhurskaudeksi ulkokultaisuudeksi.
Mitkä asiat näet teoiksi, joilla ihmiset yrittävät saada pelastuksen. ML213 kirjoitti:
Omavanhurskaista ja ulkokultaisuudesta Jeesuskin varoittaa.
---------
Kerroppa Tapio omin sanoin mitkä teot meillä Suomessa näet uskonteoiksi ja kuuliaisuudeksi Jumalaa kohtaan.
Taas mitkä asiat/teot näet omavanhurskaudeksi ulkokultaisuudeksi.
Mitkä asiat näet teoiksi, joilla ihmiset yrittävät saada pelastuksen.Milloin on kyse Jumalan Pyhän Hengen vaikuttamista rakkauden teoista, milloin taas teoista, mitkä teen ansiomielessä?
---
Esim. rukous voi olla Jumalan mielen mukainen tai lihallisen mielemme vaikuttamaa.
Samoin paasto tai hyväntekeväisyys.
-Kerran eräs läheinen uskonveli uhrasi mielestään suuren summan rahaa kolehtiin niin, että muutkin sen näkisivät.
Kotiovellaan hän huomasi, että avain oli unohtunut sisälle.
Hän joutui talonmiehelle maksamaan ovenavauksesta täsmälleen sen, mitä hän oli uhrannut kolehtiin.
Mitä tästä opimme!
-Eräs toinen uskova kertoi rukoilevansa kerrostaloasunnossaan niin kovaa, että naapuritkin sen kuulisivat.
Mitä tästä opimme?
-Eräs sisar tuli taas karismaattisesta kokouksesta. Hän oli täynnä henkeä ja sanoi: "Kuolisippa äitini pian, että pääsisin useammin näihin tilaisuuksiin".
Olisko tässäkin jokin opetus meille?
-Pornaisten kirkossa pappi kertoi tapauksen, jossa eräs henkilö halusi lahjoittaa kalliin turkin seurakunnan hyväntekeväisyyteen. Lahjoittaja laittoi ehdon, että hänen nimensä oli julkaistava paikkakunnan lehdessä. Seurakunnan pappi ei ottanut vastaan lahjoitusta.
--
Jeesus sanookin, ettette harjoittaisi vanhurskauttanne ihmisten nähden, että he teitä katselisivat (Matt. 6:1).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi483766Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4783755Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan303019Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!902180- 1551900
- 1051740
- 1301569
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541430Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.401262Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."
Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l71138