kulttuurimatkailu

Nimetön

Mitä minun pitäisi lukea lukiossa, jos aion opiskella kulttuurimatkailua?? Olisi kiva saada muutenkin tietoa tuosta alasta. Haluaisin opiskella sitä Porissa, mutta en tiedä mitään alan vaatimuksista... Olisi mukavaa jos joku voisi sivistää minua, sillä olisi helpompaa valita eri aineiden väliltä kun tietäisi näistä asioista enemmän... Jos joku ketä asiasta enemmän tietää voisi kertoa vähän alan opiskelusta / vaatimuksista yliopistoon pääsyyn / mitä aineita pitäisi lukea, ym. Kiitos!

5

1249

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tietoa tässä

      Hei!

      Kulttuurimatkailua voi opiskella Turun yliopiston Porin yksikössä sivuaineena. Oppiainetta opiskellaan humanistisen tiedekunnan kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen laitoksella, eli kun hakeudut opiskelemaan, menet tämän laitoksen pääsykokeeseen - et siis erilliseen kulttuurimatkailun pääsykokeeseen.

      Pääainevaihtoehtoja laitoksella on kolme: kulttuuriperinnön tutkimus, maisemantutkimus tai digitaalinen kulttuuri. Pääaine valitaan yleensä ensimmäisen opintovuoden aikana. Sivuainevaihtoehtoja ovat kulttuurimatkailun lisäksi kulttuurituotannon suunnittelu sekä museologia ja aineellinen kulttuuri. Lisäksi opiskelija voi varsin vapaasti valita sivuaineita Porin yliopistokeskuksen muiden yksiköiden tarjonnasta. Monet lukevat esim. markkinointia kauppakorkean puolella tai visuaalista nykykulttuuria taideteollisessa (Porin yliopistokeskuksessahan koulutusta tarjoavat Turun yliopisto, Turun kauppakorkeakoulu, Tampereen yliopiston yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Taideteollinen korkeakoulu sekä Tampereen teknillinen yliopisto).

      Kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen laitokselle on keskimäärin suhteellisen helppo päästä, mikäli on lukenut pääsykoekirjat huolella. Mihinkään tiettyyn aineeseen ei tarvitse lukiossa paneutua, mutta hyvä menestys ylioppilaskokeissa edesauttaa toki opiskelupaikan saamista.

      Laitoksella opiskelu ei valmista mihinkään tiettyyn ammattiin, vaan valmistuneet voivat työskennellä hyvin monenlaisissa tehtävissä. Monet ovat suunnanneet töihin esim. kunnan kulttuuritoimeen, johonkin museoon tai muuhun kulttuurilaitokseen, työväenopiston opettajiksi, tutkijoiksi, assistenteiksi, projektityöntekijöiksi, itsenäisiksi yrittäjiksi kulttuuri- tai luontoalalle...Hyvät työllistymismahdollisuudet valmistumisen jälkeen edellyttävät vankkaa osaamista sekä itse hankittuja suhteita ja verkostoja. Humanistien työllistyminen on keskimäärin heikompaa kuin monilla muilla aloilla.

      Olen itse lukenut joitakin kursseja kulttuurimatkailua. Se on mielenkiintoinen ja avartava aine, mutta luonteeltaan yleissivistävä, eli se ei valmista esim. matkailun ammattilaiseksi toisin kuin vaikkapa matkailututkinto ammattikorkeakoulusta. Toki kulttuurimatkailuun pätevöitynyt voi päästä matkailualalle töihin jos esim. verkostoja löytyy, mutta jos on kiinnostunut nimenomaan matkailualasta eikä niinkään kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen laitoksen muusta tarjonnasta, kannattaa mieluummin mennä opiskelemaan suoraan matkailua ammattikorkea- tai opistotasolle. Kulttuurimatkailun opinnoista on lisäarvoa jos on kiinnostunut nimenomaan kulttuurialasta.

      • hieman..

        Matkailuala on dynaaminen, ihmisläheinen ja monipuolinen kenttä, jolla työskentelee hyvin erilaisia ihmisiä. Ongelmana alalla kuitenkin on se, että työ on usein sesonkipainotteista ja vakituisen työn löytäminen on vaikeaa. Erikoistuminen esimerkiksi kulttuuriin ei välttämättä helpota tätä, ellet sitten innostu yrittäjäksi ja sinulla on todella loistava liikeidea. Tämän kannalta kuitenkin ammattikorkeakoulu olisi parempi, voithan käydä kulttuuriopintoja omalla ajalla esimerkiksi avoimessa yliopistossa.


      • Vielä muutama kysymys...
        hieman.. kirjoitti:

        Matkailuala on dynaaminen, ihmisläheinen ja monipuolinen kenttä, jolla työskentelee hyvin erilaisia ihmisiä. Ongelmana alalla kuitenkin on se, että työ on usein sesonkipainotteista ja vakituisen työn löytäminen on vaikeaa. Erikoistuminen esimerkiksi kulttuuriin ei välttämättä helpota tätä, ellet sitten innostu yrittäjäksi ja sinulla on todella loistava liikeidea. Tämän kannalta kuitenkin ammattikorkeakoulu olisi parempi, voithan käydä kulttuuriopintoja omalla ajalla esimerkiksi avoimessa yliopistossa.

        Kiitos! Nyt olenkin sitten paljon fiksumpi =)

        Itse asiassa minua kiinnostaa kulttuuri paljon, mutta viime aikoina olen miettinyt enemmän matkailu alaa... Olisi mielenkiintoista päästä oppaaksi ulkomaille. Pitäisikö minun silloin siis mielummin mennä johonkin ammattikorkeakouluun?? Missähän kaupungeissa tähän alaan olisi mahdollisuus perehtyä??

        Entä sitten ammatti sinänsä?? Työhän on sesonkipainotteista, eli mites sitten kun töitä ei ole, vaikkapa talvisin? Onko silloin jotain muita hommia helppo saada? Olisin kiitollinen jos joku itsekin opas tai asiasta tietävä voisi minua hieman sivistää ja kertoa ammatin hyvistä ja huonoista puolista.

        Tämä kaikki vaikuttaa ammatinvalintaani, joten olen todella kiitollinen vastauksistanne! Minua kiinnostavat eri kulttuurit (ja uskonnot, historia ja maantiede, joten mielekkäitä aloja on varmasti paljon, mutta tietoa minulla on niistä vielä aivan iiian vähän, joten tuleva ammatin valinta tulee olemaan vaikea.


      • ...alasta
        Vielä muutama kysymys... kirjoitti:

        Kiitos! Nyt olenkin sitten paljon fiksumpi =)

        Itse asiassa minua kiinnostaa kulttuuri paljon, mutta viime aikoina olen miettinyt enemmän matkailu alaa... Olisi mielenkiintoista päästä oppaaksi ulkomaille. Pitäisikö minun silloin siis mielummin mennä johonkin ammattikorkeakouluun?? Missähän kaupungeissa tähän alaan olisi mahdollisuus perehtyä??

        Entä sitten ammatti sinänsä?? Työhän on sesonkipainotteista, eli mites sitten kun töitä ei ole, vaikkapa talvisin? Onko silloin jotain muita hommia helppo saada? Olisin kiitollinen jos joku itsekin opas tai asiasta tietävä voisi minua hieman sivistää ja kertoa ammatin hyvistä ja huonoista puolista.

        Tämä kaikki vaikuttaa ammatinvalintaani, joten olen todella kiitollinen vastauksistanne! Minua kiinnostavat eri kulttuurit (ja uskonnot, historia ja maantiede, joten mielekkäitä aloja on varmasti paljon, mutta tietoa minulla on niistä vielä aivan iiian vähän, joten tuleva ammatin valinta tulee olemaan vaikea.

        Matkaoppaan ammattia en ole itse kokeillut, mutta yleensä matkailufirmat kouluttavat itse omat matkaoppaansa vähän samaan tyyliin kuin Finnair lentoemäntänsä. Kurssien tietoja kannattaa etsiä esim. suoraan matkatoimistojen nettisivuilta. Matkaoppaan ammatissa huono puoli on sesonkiluonteisuuden lisäksi huono palkka. Suurin osa oppaista onkin nuoria ja työ on välivaihe elämässä. Mahtava keino esim. hankkia kokemuksia ja oppia uutta. Toki poikkeuksiakin on, jotkut pysyvät alalla pitkään.

        Ammattikorkean matkailukoulutuksen tarjoamista uramahdollisuuksista voisi joku paremmin tietävä kertoa enemmän.


      • ja maantiede
        Vielä muutama kysymys... kirjoitti:

        Kiitos! Nyt olenkin sitten paljon fiksumpi =)

        Itse asiassa minua kiinnostaa kulttuuri paljon, mutta viime aikoina olen miettinyt enemmän matkailu alaa... Olisi mielenkiintoista päästä oppaaksi ulkomaille. Pitäisikö minun silloin siis mielummin mennä johonkin ammattikorkeakouluun?? Missähän kaupungeissa tähän alaan olisi mahdollisuus perehtyä??

        Entä sitten ammatti sinänsä?? Työhän on sesonkipainotteista, eli mites sitten kun töitä ei ole, vaikkapa talvisin? Onko silloin jotain muita hommia helppo saada? Olisin kiitollinen jos joku itsekin opas tai asiasta tietävä voisi minua hieman sivistää ja kertoa ammatin hyvistä ja huonoista puolista.

        Tämä kaikki vaikuttaa ammatinvalintaani, joten olen todella kiitollinen vastauksistanne! Minua kiinnostavat eri kulttuurit (ja uskonnot, historia ja maantiede, joten mielekkäitä aloja on varmasti paljon, mutta tietoa minulla on niistä vielä aivan iiian vähän, joten tuleva ammatin valinta tulee olemaan vaikea.

        Vilkaisetko linkkiä Oulun yliopiston maantieteen laitoksen esittelysivuille: http://www.oulu.fi/geography/esittely/index.html

        Tuolla voit opiskella pääaineena kulttuurimaantiedettä ja sivuaineeksi voit valita matkailua ja muita kiinnostavia aiheita. Ehkä tämä yhdistäisi monta haluamaasi asiaa?

        Matkailualalla työtä saattaa riittää paremmin talvisin, ainakin jos lähdet hommiin Lappiin - siellähän paras sesonki on joulukuulta huhtikuulle. Rovaniemen AMK:ssa on matkailulinjaa, kurkista: http://www.ramk.fi/?deptid=8955
        Tuosta voisi olla apua puolestaan oppaaksi hakeutumisessa, toisaalta tuolla olisi helppo saada sivuduunia talveksi esim. safarioppaana.

        Mahdollisuuksia on monia, toivottavasti löydät omasi :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4479
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2229
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1754
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1488
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1423
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1288
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe