Eli mikä olisi paras keino tehdä itse vanhaan autoon pohjan ruostesuojaus?
Olen kuullut että penssellillä kun vetää pohjaan teräketju öljyä niin suoja olisi ok!?!
Onko kellään kokemuksia..Vai olisiko parempi vetää esim.Bilteman alustamassaa??
Kiitos vastauksista!!
TeeSeItse Ruostesuojaus??
19
14229
Vastaukset
- Fiatmies
... alustamassaan vajaa puolet teräketjuöljyä, niin öljy menee läpi peltiin asti, vaikka alusta jäisi jonkin verran likaiseksi. Itse teen niin, ja ei parempaa konstia muuten ole. Pelkkä öljy ei pysy pitkän pohjassa. Samoin massa ei lohkeile pois, niinkuin se muuten tekisi, koska vanhan auton pohjaa on vaikea saada kokonaan putsatuksi.
- car
Kuulostaa toimivalta,kiitos vinkistä!!
- täynnä.
Päältäpäin voitelu ei estä helmakoteloita ruostumasta sisältäpäin.
Usein siellä on litra / pari maantiehiekkaa / savea, joka säilyttää kosteuden ja aiheuttaa ruostumista.
Konstilla millä hyväänsä on kotelot pysyttävä puhdistamaan.
Joissain autoissa on helmakoteloitten päissä muovitulpat, tai auton sisältäpäin voi päästä puhdistamaan kotelot .. tutki tuo.
Itse olen pölyimurilla saanut osan hiekasta pois.
Vesihuuhtelu kuivatuksinneenkin voisi olla yksi mahdollisuus.
Kesän kuivalla sumuta sinne vahamaista suojaainetta ja tuo kun on lopettanut valunasta
( kuivunut ) niin toinen kerros päälle.
Ovien alakotelot on syytä suojata ja se tapahtuu parhaiten avaamalla verhoilu. Sitten harkinnan mukaan puhdistus, massaus, vesi- / tuuletusreikien aukaisu.
Poikittaiset ja pitkittäiset " runkopalkit " on syytä massata myös sisältäpäin.
Tuo on helpoin suorittaa massaruiskulla, sellaisella jossa on sumusuutin metrisen ohuen letkun päässä.
Ellei sinne ole sopivia reikiä, niin ne on poralla sitten tehtävä ja työn valmistuttua vastaavasti puovitulpin suljettava.
Keula- ja peräluukkujen reunataipeetkin ruukaa ruostua, sinne suihkepullosta vahamaista suojaainetta.
Suojaus massat on suorastaan halpoja verrattaissa kustannuksia ruostevauriokorjausten kuluihin ja auton omatoiminen ruostesuojaus on vain viitseliäisyydestä kiinni.
Suojaa auton verhoilu paperilla / muovilla työn ajaksi.
Jo ruostuneen kohteen massaus ei ole mielekästä, sillä sen korjaaminen on sitten entistäkin hankalampaa.
Ajateelkaapa tuota..... - Sagittarius
Älkää hyvänen aika niitä öljyjä sinne laitakko.
Jossain vaiheessa niitä kuitenkin joutuu hitsaileen ja se on helvetillinen urakka saada öljy pois hitsattavalta alueelta.
Ja olenpa kerran törmänny autoon joka oli vaseliinillä peitetty koko pohja ja siltikin oli mätäntyny. Omistaja kysy sopisko hitsaaminen ja lupasin sen tehä jos hän ite putsaa vaseliinit. No putsashan se ja kiros ja putsas ja taas kiros.
No sitten aloitin hitsaamisen ja kiroomisen ja sitten omistaja putsas ja kiros ja näin vaihdellen rooleja saatiin vihdoin alusta hitsattua.
Paljaalle pellille paras on laittaa ensin jotain ruostesuojamaalia ja sitten jotain spraymaalia tekemään ehjän kalvon ja viimeiseksi pari kerrosta alusta massaa.- Anonyymi
Avohammasoyrärasvaa ei mikään voita.
- TAKIA???
Minkä ihmeen takia laittaisit ruosteeneston? Sehän on jo tehtaalta lähtiessä siinä, ja jos auto siitä huolimatta alkaa ruostua niin se alkaa olla kypsä romuttamolle... (ellei kyse ole jostain harvinaisen auton entisöintiprojektista.) Ps. oma 15vuotta vanha pösö ei ole yhtään ruosteessa mistään vaikka en ole ikinä pitänyt mitään huolta siitä enkä suojannut millään! Romari kutsuu sitä kyllä siitä huolimatta aivan lähiaikoina...
- Tapio
Jos sinun pösösi sattuikin kestämään 15 vuotta, niin kyllä moni muu 90luvun auto ruostuu ensin katsastamattomaan kuntoon ennen tekniikan pettämistä. Olisitpa vaan nähnyt eräänkin 5 vuotta vanhan eskortin pohjan kun siinä oli vaan tehtaan ns "suojaus"...5 vuotta lisää ja ai jai jai...
Tosin sinkitysten myötä uusimmat autot taitaa kyllä kestää aika pitkälle ilman pahoja vaurioita. - RUOSTUU
Monista uusista auotoista puuttuu kokonaan helmojen kiveniskusuojaus ja lisäksi lokasuojien kaarien suojaus. Näiden kohtien maalipinnan pettämisen jälkeen alkaa ruostuminen varmasti. Kalliimmissa sitten on käytetty esim. muovia suojana näissä kohdin.
- Vinkki
vaan silloin suojata, kun pelti on ruosteeton.
- Janne69
Itse tehden homma tulee hoidettua hyvin, aikaa tosin saattaa kulua viikko tai pari. Tällaisen operaation tein toissa kesänä 19-vuotiaalle kipolleni:
1) Edestä sisälokasuojat irti ja huolellinen pohjan sekä lokasuojien pesu painepesurilla käyttäen 190 bar painetta ja pyörivää rotojet-suutinta.
2) Kuivumisen jälkeen puukolla yms. välineillä kaikki irtoava massa pois. Paljastuneista peltiosista ruoste mahdollisimman tarkasti pois pieneen kulmahiomakoneeseen liitetyllä kuppiteräsharjalla, erityisesti lokasuojien reunojen sisäpuolet kannattaa hioa kunnolla. Ahtaammat paikat teräsharjalla tms apuvälineillä.
3) Peltiosien pohjamaalaus kahteen kertaan sinkkimaalilla ja päälle kahteen kertaan muovipohjaista kiveniskusuojaa. Samaa mömmöä kannattaa laittaa myös helmakoteloiden ulkopintaan. Kannattaa varata välineiden pesua varten ksyleeniä, sillä heikommat liuottimet eivät kiveniskusuojaan tehoa ja ruiskusta saattaa tulla entinen. Lokasuojien reunojen näkyvään osaan ja miksei myös helmoihinkin korinväristä maalia, niin ulkonäkökin on edustava.
4) Lopuksi pohjan ja lokasuojien massaus. Ensin kerros ohennetulla massalla, jotta sitä menee varmasti joka koloon. Kuivumisen jälkeen pari kerrosta massaa. Kannattanee käyttää sivellintä, niin lokasuojien reunuksetkin saavat varmasti kunnon pinnan. 3 litraa riittänee.
5) Koteloiden, ovien yms. irtopölyn poisto paineilmalla. Tämän jälkeen ruiskutetaan kotelosuoja-ainetta kahteen kertaan, jotta varmasti kaikki paikat saavat osansa. Annetaan kuivua muutama tunti ruiskutusten välillä, etteivät valu kalliit aineet maahan. 3 litraa riittää, jos auto ei ole kovin suuri.
Tarvittavat työvälineet:
- riittävän tehokas painepesuri, 200 bar paineella tulee nelinkertainen teho 100 bar verrattuna, rotojet-suutin vielä parantaa pesutulosta
- monttu tai nosturi, muuten lienee perin hankalaa putsata ja massata pohjaa
- ilmakompressori ja kotelosuojaruisku, useimpien spraysuoja-aineiden letkut eivät ruiskuta sivuilleen ja suoja-ainetta ei mene joka paikkaan. Samalla ruiskulla voi letku poistamalla ruiskuttaa kiveniskusuojan.
- teräsharja, punaisella muovikahvalla varustettu on hyvä, puuvartisissa harjakset ovat yleensä pehmeät ja menevät lyttyyn
- pieni kulmahiomakone ja kuppiteräsharja, miksei myös hiekkapuhalluslaite. Käsikäyttöisellä teräsharjallakin pärjää, mutta urakka on ankara...
- puukkoja, talttoja yms.
- sivellin massan levitykseen ja miksei myös maalaukseen
- tarvittavat aineet löytyvät autotarvikeliikkeestä
Ai koneita puuttuu? Pohjaa ei tarvitse välttämättä painepesurilla pestä, kulmahiomakoneen teräsharjakin on tehokas. Jos sitäkään ei ole käytettävissä, käsikäyttöinen teräsharja vaan heilumaan. Koteloiden puhdistuksen ja suojauksen onnistuminen ilman paineilmavehkeitä on epävarmaa... - Janne69
Itse tehden homma tulee hoidettua hyvin, aikaa tosin saattaa kulua viikko tai pari. Tällaisen operaation tein toissa kesänä 19-vuotiaalle kipolleni:
1) Edestä sisälokasuojat irti ja huolellinen pohjan sekä lokasuojien pesu painepesurilla käyttäen 190 bar painetta ja pyörivää rotojet-suutinta.
2) Kuivumisen jälkeen puukolla yms. välineillä kaikki irtoava massa pois. Paljastuneista peltiosista ruoste mahdollisimman tarkasti pois pieneen kulmahiomakoneeseen liitetyllä kuppiteräsharjalla, erityisesti lokasuojien reunojen sisäpuolet kannattaa hioa kunnolla. Ahtaammat paikat teräsharjalla tms apuvälineillä.
3) Peltiosien pohjamaalaus kahteen kertaan sinkkimaalilla ja päälle kahteen kertaan muovipohjaista kiveniskusuojaa. Samaa mömmöä kannattaa laittaa myös helmakoteloiden ulkopintaan. Kannattaa varata välineiden pesua varten ksyleeniä, sillä heikommat liuottimet eivät kiveniskusuojaan tehoa ja ruiskusta saattaa tulla entinen. Lokasuojien reunojen näkyvään osaan ja miksei myös helmoihinkin korinväristä maalia, niin ulkonäkökin on edustava.
4) Lopuksi pohjan ja lokasuojien massaus. Ensin kerros ohennetulla massalla, jotta sitä menee varmasti joka koloon. Kuivumisen jälkeen pari kerrosta massaa. Kannattanee käyttää sivellintä, niin lokasuojien reunuksetkin saavat varmasti kunnon pinnan. 3 litraa riittänee.
5) Koteloiden, ovien yms. irtopölyn poisto paineilmalla. Tämän jälkeen ruiskutetaan kotelosuoja-ainetta kahteen kertaan, jotta varmasti kaikki paikat saavat osansa. Annetaan kuivua muutama tunti ruiskutusten välillä, etteivät valu kalliit aineet maahan. 3 litraa riittää, jos auto ei ole kovin suuri.
Tarvittavat työvälineet:
- riittävän tehokas painepesuri, 200 bar paineella tulee nelinkertainen teho 100 bar verrattuna, rotojet-suutin vielä parantaa pesutulosta
- monttu tai nosturi, muuten lienee perin hankalaa putsata ja massata pohjaa
- ilmakompressori ja kotelosuojaruisku, useimpien spraysuoja-aineiden letkut eivät ruiskuta sivuilleen ja suoja-ainetta ei mene joka paikkaan. Samalla ruiskulla voi letku poistamalla ruiskuttaa kiveniskusuojan.
- teräsharja, punaisella muovikahvalla varustettu on hyvä, puuvartisissa harjakset ovat yleensä pehmeät ja menevät lyttyyn
- pieni kulmahiomakone ja kuppiteräsharja, miksei myös hiekkapuhalluslaite. Käsikäyttöisellä teräsharjallakin pärjää, mutta urakka on ankara...
- puukkoja, talttoja yms.
- sivellin massan levitykseen ja miksei myös maalaukseen
- tarvittavat aineet löytyvät autotarvikeliikkeestä
Ai koneita puuttuu? Pohjaa ei tarvitse välttämättä painepesurilla pestä, kulmahiomakoneen teräsharjakin on tehokas. Jos sitäkään ei ole käytettävissä, käsikäyttöinen teräsharja vaan heilumaan. Koteloiden puhdistuksen ja suojauksen onnistuminen ilman paineilmavehkeitä on epävarmaa... - jojojojjlk
massa on 5e litra ei muutakun auton alle levittään ja suojaa itsesi hyvin .
- jäteöljy!
Isäukko suojas kaikki autosa jäteöljyllä. Kato vaihto ite öljyt autoon ja sit keräs jäteöljyy isoon tynnöriin. Sitten vaan pensselillä pohjaan ja lokasuojiin sitä ja ukko ajo sitten sen jälkeen kesähelteellä pölisevää heikkatietä nii jäteöljy jähmetty pohjaan kiinni. Eikä ruostunu autot niitä oli esim Datsun luupää ja cerry ja 120 amppeeri.
- tervaa,
se on parasta.
- 23543543
Ota 2/3 kotelosuojaa ja sekoita siihen 1/3 alustavahaa tai massaa. Vanhan auton pohjaan ei kannata ruosteiden päälle laittaa pelkkää massaa/vahaa koska ruostuminen jatkuu alla. Kotelosuoja taas pysäyttää alkanutta ruostumista ja sitä voi hieman paksuntaa massalla jotta pysyy paremmin. Tämä on paljon paremmin ruostumista ehkäisevä sekoitus kuin joku teräketjuöljy/jäteöljy/terva joita ei ole mitenkään tarkoitettu auton ruostesuojaukseen.
- Anonyymi
Tuokin on aika toimiva konsti. Toinen on kans jos hommaat jostain Sinkkimaalia ja sillä vetelet ensimmäisen hyvin ohuen pohjamaalikerroksen ja sitten vasta maalaat toisen kerroksen Ruosteenesto pohjamaalilla ja sitten vasta parikerrosta päämaalit päälle ja lopuksi vedät vielä parikerrosta hartsilakkaa niin pitäis pysyy
- Anonyymi
Noiden öljysuojausten tehosta kertoo kaiken tarvittavan "lukuisat" liikenteessämme olevat 70- ja 80-luvun autot. ;)
Ihan oikeasti jos haluaa autoa suojata niin lika, suola ja ruosteet pois mahdollisimman hyvin ja sitten pohjusteeksi Dinitrol ML. Sen päälle Dinitrolin ruostesuojamassa.
Onhan tuossa hommaa, kun purkaa pohjan muovit ja lokarit pois ja sitten työmaa vasta alkaakin. - Anonyymi
Eiks olis helpompi ostaa uusi auto? anna vanhan ruostua ja osta uusi xD
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1073195GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431177- 831152
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja521075Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351022- 67878
- 45867
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39862- 53857
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24831