kipuileeko välilevyn pullistuma

jatkuvasti

Voiko olla pullistuma alaselässä jos se on suht oireeton levätyn yön jälkeen? Aamupvä menee ok mut iltapäivästä alkaa säryt. En voi kunnolla istua enkä liikkua kun koko selkä tuntuu olevan ihan krampissa kun joudun jännittämään sitä kun koskee!!. Säteilee alaselästä, mutta vain pakaroihin asti.

10

1331

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jellonatar71

      ja multa on leikattukin pullistuma. välillä voi mennä päiviä ettei tunnu miltään ja sitten taas kuljet kaksinkerroin tähdet silmissä.

      mene lääkäriin ja anna tutkia asia, jospa saisit lääkkeet siihen. älä kuitenkaan säikähdä, nykyään annetaan yleisesti aika hyviä mielenterveyslääkkeitää (kyllä!), koska ne vaikuttavat keskushermostoon ja saavat siten olosi kohenemaan. mulla on Cymbalta-kuuri menossa. samoja lääkkeitä syövät mm. migreenipotilaat.

      • kunnolla selkäsi.

        Tuo valitettavasti tarkoittaa yksityiselle menoa.
        Terveyskeskukset työntää noita lääkkeitä. Niillä asia ei korjaannu, ainoastaan lopullista ongelmaa siirretään eteenpäin. Jos sinulla on todettu välilevyn pullistuma, niin leikkaus on lopulta ainoa oikea vaihtoehto asialle. Vielä onnistuneen leikkauksen jälkeenkin elämä saattaa olla yhtä helvettiä vuosi tolkulla. Ainakin itselläni näin kävi. Mutta tänään selkä jo aika mukava, joskus pitemmän laiskottelu rupeaman jälkeen taas muistuttaa olemassa olostaan. On aivan pakko tehdä jumppaa säännöllisesti. Mutta uskotaan, että saat selkäsi kuntoon ja elämä sujuu taas.


      • Mac Kenzie
        kunnolla selkäsi. kirjoitti:

        Tuo valitettavasti tarkoittaa yksityiselle menoa.
        Terveyskeskukset työntää noita lääkkeitä. Niillä asia ei korjaannu, ainoastaan lopullista ongelmaa siirretään eteenpäin. Jos sinulla on todettu välilevyn pullistuma, niin leikkaus on lopulta ainoa oikea vaihtoehto asialle. Vielä onnistuneen leikkauksen jälkeenkin elämä saattaa olla yhtä helvettiä vuosi tolkulla. Ainakin itselläni näin kävi. Mutta tänään selkä jo aika mukava, joskus pitemmän laiskottelu rupeaman jälkeen taas muistuttaa olemassa olostaan. On aivan pakko tehdä jumppaa säännöllisesti. Mutta uskotaan, että saat selkäsi kuntoon ja elämä sujuu taas.

        -terapian pumppaava nostoliike neuvottiin mulle.
        En nyt kipeytymisvaiheessa ole arvannut jatkaa sitä ilman lääkärin lupaa...


      • ei ensimmäinen vaihtoehto
        kunnolla selkäsi. kirjoitti:

        Tuo valitettavasti tarkoittaa yksityiselle menoa.
        Terveyskeskukset työntää noita lääkkeitä. Niillä asia ei korjaannu, ainoastaan lopullista ongelmaa siirretään eteenpäin. Jos sinulla on todettu välilevyn pullistuma, niin leikkaus on lopulta ainoa oikea vaihtoehto asialle. Vielä onnistuneen leikkauksen jälkeenkin elämä saattaa olla yhtä helvettiä vuosi tolkulla. Ainakin itselläni näin kävi. Mutta tänään selkä jo aika mukava, joskus pitemmän laiskottelu rupeaman jälkeen taas muistuttaa olemassa olostaan. On aivan pakko tehdä jumppaa säännöllisesti. Mutta uskotaan, että saat selkäsi kuntoon ja elämä sujuu taas.

        Välilevytyrässä kovin kipu tulee ensivaiheessa tulehdutustilasta hermojuuressa, jonka välilevyneste saa aikaiseksi. Akuutti vaihe menee yleensä ohi 2 - 6 kk ja nykyään eivät kyllä leikkaa ihan vähässä kummassa. Jos tulee halvausoireita, niin silloin pääsee/joutuu heti leikkauspöydälle. 20 v sitten leikkaukset tehtiin rutiinisti lähes kaikille välilevytyräpotilaille ja sitten makuutettiin 3 kk. Ongelmä on 5 - 15 v kuluttua leikkauksesta arpikudosmuodostus joillekin leikatuista. Ja se tarkoittaa uutta leikkausta. Ja täyslevossa lihasmassan ja -voiman hukka on 3 - 5 % / viikko !!! Usein alkusyy vaivoille on liian vähäinen lihasvoima vatsa- ja selkälihaksissa...korsetti kuntoon !!

        Mene tosiaankin lääkärille ja tutkituta itsesi kunnolla. Vaivan syy voi olla moni muukin. Es. lihaskireys, facettilukot lannerangassa, lukko s-i nivelessä...valkotakkiset kyllä tietävät...


    • jatkuvasti

      Nyt on aika varattu yksityiselle sektorille. Mulla ollut aiemmin pullistuma ja tuli vaan mieleen että voiko olla samaa(se todettiin jo pari vuotta sitten)?Silloin jahkailtiin leikkausta. Siitä pahemmasta kaudesta tämä ei niin karmeaa, mutta jatkuvaa kipuilua. Palaan vielä tuohon lääkäri käyntiin-tarjoaa varmaan magneettikuvaa joka kallis. Voiko sitä kuitenkin mennä (jos jonkun diagnoosin saa)sen jälkeen tk.n lääkärille joka laittaisi lähetteen yleisen terv.huollon kautta sairaalaan, jolloin ei tarvitsisi maksaa itseään "kipeäksi"?

      • askelin ja varovasti.

        En tiedä miltä alueelta olet. Mutta minulle ainakin oli tuo yksityinen lääkäri todellinen apu. Työpaikan lääkäri antoi aina sääli-lomaa jonkun päivän. Tietysti kipulääkkeet kuului myös kuvaan. Tätä pari vuotta jaksoin, sitten varasin yksityiseltä ajan (hemo)Lääkäri jolle sain ajan ei osannut sanoa mitään varmaa, mutta hän pyysi paikalle kirurgin,joka sitten suoraan ilmoitti leikkauksesta. Kävin kuvauksessa se oli tuo cv-kuva. Kuvat varmisti ns.välilevy tyrän(pullistuma). Minulle tuo maksoi 180e. Leikkaus tehtiin sitten keskussairaalassa. Minä en halua moittia työpaikan,enkä terveyskeskuksen sairaanhoitoa. Mutta tuolla lääkärikeskuksissa on erikoistuneet lääkärit hoitamassa terveyttämme. Kysymykseen vastaisin, että julkisessa sairaanhoidossa edetään lähetteen mukaan. Eli diagnoosi ja kuvat mukana hiippailet
        sitten terveyskeskukseen.Missään tapauksessa älä jätä menemättä, jos leikkausta suositellaan.


      • jatkuvasti
        askelin ja varovasti. kirjoitti:

        En tiedä miltä alueelta olet. Mutta minulle ainakin oli tuo yksityinen lääkäri todellinen apu. Työpaikan lääkäri antoi aina sääli-lomaa jonkun päivän. Tietysti kipulääkkeet kuului myös kuvaan. Tätä pari vuotta jaksoin, sitten varasin yksityiseltä ajan (hemo)Lääkäri jolle sain ajan ei osannut sanoa mitään varmaa, mutta hän pyysi paikalle kirurgin,joka sitten suoraan ilmoitti leikkauksesta. Kävin kuvauksessa se oli tuo cv-kuva. Kuvat varmisti ns.välilevy tyrän(pullistuma). Minulle tuo maksoi 180e. Leikkaus tehtiin sitten keskussairaalassa. Minä en halua moittia työpaikan,enkä terveyskeskuksen sairaanhoitoa. Mutta tuolla lääkärikeskuksissa on erikoistuneet lääkärit hoitamassa terveyttämme. Kysymykseen vastaisin, että julkisessa sairaanhoidossa edetään lähetteen mukaan. Eli diagnoosi ja kuvat mukana hiippailet
        sitten terveyskeskukseen.Missään tapauksessa älä jätä menemättä, jos leikkausta suositellaan.

        Kovasti kiitoksia viestistäsi. Auttoi kovasti ja nyt menen toiveikkaampana ortopedille jonka varasin Mehiläisestä. Matkaa tulee mutta toivottavasti on sen väärti:)


      • yksityinen fysiatri

        VOI JA SAA lähettää oman diagnoosinsa plus esim. otetut rtg-kuvat sairaalan ortopedille, joka sitten ne tutkittuaan ja niiden perusteella tekee lähetteen keskussairaalaan magneettikuvaan. Näin minun tapaukseni eteni (tosin hitaasti) v. 2005.
        Nyt selkä on kipeytynyt ihan kamalaksi ja kävin samalla yksityisellä fysiatrilla joka kysyi, haluanko edetä "hitaasti vai rivakasti". Nyt halusin maksaa sen yksityisen magneettikuvan (otettiin seuraavana päivänä) ja fysiatrin vastaanotto on huomena, menen uusien magneettikuvien kanssa. Hitaampi reitti olisi vienyt ainakin 4-6 viikkoa ja jatkuvan kivun kanssa ei jaksa odottaa! Mutta kieltämättä se magneettikuvan maksu jurppi...Mutta tähän kait Suomessa ollaan nyt menossa; jonot pitenee ja jos pikaisesti apua haluaa, siitä on maksettava yksityiselle sektorille.
        Ollaan siis HYVINVOINTIVALTIOSSA...;-))


      • menin
        yksityinen fysiatri kirjoitti:

        VOI JA SAA lähettää oman diagnoosinsa plus esim. otetut rtg-kuvat sairaalan ortopedille, joka sitten ne tutkittuaan ja niiden perusteella tekee lähetteen keskussairaalaan magneettikuvaan. Näin minun tapaukseni eteni (tosin hitaasti) v. 2005.
        Nyt selkä on kipeytynyt ihan kamalaksi ja kävin samalla yksityisellä fysiatrilla joka kysyi, haluanko edetä "hitaasti vai rivakasti". Nyt halusin maksaa sen yksityisen magneettikuvan (otettiin seuraavana päivänä) ja fysiatrin vastaanotto on huomena, menen uusien magneettikuvien kanssa. Hitaampi reitti olisi vienyt ainakin 4-6 viikkoa ja jatkuvan kivun kanssa ei jaksa odottaa! Mutta kieltämättä se magneettikuvan maksu jurppi...Mutta tähän kait Suomessa ollaan nyt menossa; jonot pitenee ja jos pikaisesti apua haluaa, siitä on maksettava yksityiselle sektorille.
        Ollaan siis HYVINVOINTIVALTIOSSA...;-))

        yksityiselle neurokirurgille, jonka tiesin työskentelevän myös keskussairaalassa. Hän kirjoitti minulle lähetteen itselleen keskussairaalaan. Erikoista toimintaa, mutta pitkään vaivannut välilevyongelman leikkauslähete maksoi minulle 80 €(yksityinen vastaanotto) 22 € poliklinikkamaksu. Elämä hymyilee...leikkauksesta muutama kuukausi ja selkä ei ole tämän parempi ollut sitten teini-iän.


      • kipeä

        Pitkäänjatkunu kipu aiheuttaa usein selän kieroutumista.Koko selkä ja hartiat alkaa särkeä.Alaselkä ja lihakset nopesati kuntoon leikkaamalla tai liikunnalla


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      129
      1340
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      120
      1181
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      102
      1000
    4. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      279
      880
    5. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      113
      867
    6. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      745
    7. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      20
      745
    8. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      52
      719
    9. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      30
      713
    10. Miten j mies

      Sun juhannus meni?
      Ikävä
      49
      619
    Aihe