lasten käytös ruokaillessa

uus-avuton

Miten toimisitte, jos uusperheen lapset 1. ja 4.luokkalaiset käyttäytyisivät miten sattuu ruokapöydässä? Kielenkäyttö on alapään juttuja, piereskelyä, kiroilua, kaiken maailman olemattomuuksien höpöttämistä jne.

Miten voin "ulkopuolisena" lapsille heitä komentaa? Eikö minulla ole oikeus määrätä, miten uudessa kodissa käyttäydytään? Jos niin ei käyttäydytä, miten voin toimia: pois pöydästä? Pihalle? Toiseen huoneeseen? Ruokalautanen pois? Auttakaa... häiriköinti on lähes jokapäiväistä, enkä jaksaisi jankuttaa, mutta kun mikään ei tunnu menevän perille vaikka viisitoista kertaa sanoisi...

Mielestäni joka kodissa on omat säännöt ja niihin pätee "maassa maan tavalla tai maasta pois" vaan miten tämän soveltaa lapsiin uusperheessä? Jos lapset muualla voivat olla miten haluavat, tehdä mitä tykkäävät, eihän minun tarvitse moista sietää joka toinen viikonloppu (ja monesti sillä välilläkin)? Eihän?

21

2043

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • turhake

käyttäydytään asiallisesti,johan sen tavalinen maalaisjärki sanoo.Jos ei tuon ikäiset tenavat osaa alkeellisimpiakaan pöytätapoja,niin pois pöydästä ja ruokaa vasta kun sitä on seuraavan kerran tarjolla,ja sama uusiksi jos ei käytös parane.
      Ilmeisesti olet siis äitipuoli näille lapsille kun puhut itsestäsi "ulkopuolisena".Jos miehellä ei ole kanttia lapsiaan opastaa niin opasta isää ellet "uskalla" lapsia ojentaa,teet palveluksen lapsille.
      Ruokapöydässä saa kyllä keskustella,mutta asiallisesti vaikka päivän tapahtumista.Meillä ei ainakaan mainitsemasi käyttäytyminen onnistuisi varsinkaan ruokapöydässä,lapset ovat samanikäisiä kuin teillä.

• ....................

minkä takia aina pitäs käyttäytyä niinkun kirkossa?
        ja meillä ainakaan ei ole ruoka pöydässä sääntöjä et mistä saa puhua ja mistä ei, mut jos vaik on makkaraa ja sanoo et se on sian peräsuolta ni sit voi vaik sanoo et hyi älä puhu tommosia kun syödään sitä nyt ! Mut toi uusioperhe hommeli sanoisin et kyl säki niitä lapsia saat komentaa mutta jos haluat pitää hyvät välit ni älä Huuda jos ei uskota niin käske pois ruoka pöydästä ja sit kun muut on syöny ni saa vaik lämmittää mikrossaa! :D

• Ilmeisesti
        .................... kirjoitti:

minkä takia aina pitäs käyttäytyä niinkun kirkossa?
        ja meillä ainakaan ei ole ruoka pöydässä sääntöjä et mistä saa puhua ja mistä ei, mut jos vaik on makkaraa ja sanoo et se on sian peräsuolta ni sit voi vaik sanoo et hyi älä puhu tommosia kun syödään sitä nyt ! Mut toi uusioperhe hommeli sanoisin et kyl säki niitä lapsia saat komentaa mutta jos haluat pitää hyvät välit ni älä Huuda jos ei uskota niin käske pois ruoka pöydästä ja sit kun muut on syöny ni saa vaik lämmittää mikrossaa! :D

kielioppisäännöt ovat yhtä hukassa kuin muukin käyttäytyminen. Onneksi en tunne teitä...

• Nette 30

Et ole kodissasi ulkopuolinen, eivätkä miehesi lapset ole ulkopuolisia sinuun nähden.

Voit aivan hyvin odottaa lapsilta hyvää ja kunnioittavaa käytöstä SINUN ruokapöydässäsi.
      Pois arkuus!

Keskustele miehesi kanssa yhteinen säännöstö ja sen jälkeen lapsille ilmoitetaan, miten menetellään ja mitä seuraa tottelemattomuudesta sinua kohtaan.
      Miehesi on annettava sinulle "välineet" kurin pitämiseen.

Sinun EI PIDÄ sietää sikamaista käytöstä kodissasi, vaan sinun TULEE ojentaa lapsia.
      Rangaistukset varmaan kehittelette yhdessä miehenne kanssa.

• Tee rajat

Selitä lapsille selkeästi, miten haluat ruokapöydässä käyttäydyttävän, jotta kaikilla olisi mukavaa. Sano, että ensi kerralla pöydästä käsketään pois se, joka ei osaa olla kunnolla. Sitten lapset tietysti jonakin päivänä taas testaavat, olitko tosissasi. Käsket pois pöydästä, itse käskisin vaikka lukemaan omaan huoneeseen. Aterian jälkeen ota rauhallisesti lapsi puhutteluun ja keskustelkaa, miten kävi, miltä tuntuu, ja kun lapsi tajuaa loukanneensa sinua ja ehkä jo osaa sitä katuakin, niin kysy, että maistuisiko ruoka nyt, jos lämmittäisit kesken jääneen aterian. Ja sitten lämmitätte ja unohdatte koko jutun, jos asia tuli yhdellä kerralla selväksi. Ja tarvittaessa toistetaan tämä rulianssi.

• aloita vanhimmasta

Pane pystyyn tosi keskustelu lasten isän kanssa. Tee selväksi, että sinulla on oikeus rauhalliseen ja normaaliin perhe-elämään, vaikka mies tuokin lapsensa sinun hoivattavaksesi.

Älä ota vastaan mitään mutinoita, vaan järjestä miehesi vastaamaan asioista ja pakota hänet sen tosiasian eteen, että leprulla asenteellaan hän tekee vain hallaa omille lapsilleen. Käytöstavat pitää oppia lapsuudessa. Turha kuvitella, että ne tarttuvat itsestään matkan varrella kuin rusketus.

Tässä on kysymys ensi sijaisesti aikuisten omasta leväperäisyydestä. Ex-vaimo ei ohjeista lapsia, ehkä suorastaan antaa luvan huonoon käytökseen isän luona, mies ja isä ei halua kärjistää välejään lapsiin, ja kuvittelee, että kun antaa heidän riehua hallitsemattomasti, he hyväksyvät isän ja unohtavat, että isä on heidät jättänyt ja perustanut uuden perheen.
      Miehelläsi on huono omatunto.
      Kysy, miksi hän sallii lasten käyttäytyä niin, että itsekin joutuisi häpeämään omia lapsiaan yleisillä paikoilla.

Sinä tuskastut, jo etukäteen olet turhautunut, kun lapset tulevat. Sinulta on viety keinot. Silloin kyllästyminen ja lapsiin kohdistuva asenteesi näkyy päältä ja lapset sen huomaavat. Vastarinta alkaa.

Vain aikuisten yhteistyö pelastaa tilanteen.

• kotisi säännöt!

Jos sinun kotonasi syödään, et ole mitenkään ulkopuolinen komentaessasi lapsia, olivatpa kenen tahansa!

Ehdottomasti pöydästä pois, jos ei osaa ruokailukäytöstä. Toisaalta kyse voi olla juuri tuosta, ettei osaa, jolloin olisi järkevää opettaa mikä on soveliasta ja mikä ei.

Älä jankuta vaan kerro rauhallisesti miten ruokaillessa käyttäydytään ja esim. mitä on soveliasta puhua ruokaillessa. Kiitä hyvästä käytöksestä.

Jokainen vanhempi tekee todellisen karhunpalveluksen lapsille jos antaa heidän käyttäytyä sosiaalisissa tilanteissa ihan miten vain. Lapsi kokee turvattomuutta ja myöhemmin alemmuutta yms. kun ei osaakaan toimia erilaisissa tilanteissa.

Sinä määräät kotisi säännöt, pidä kiinni oikeudestasi ja myös velvollisuudestasi!

• ped.kooki

sanovat että pois ruokapöydästä. niin voi kyllä tehdä mutta varoitus ensin. ja kuitenkaan lasta ei saa jättää ruuatta, siis vaikka saa istua ja odottaa keittiön nurkassa tuolilla sen aikaa kun toiset syö ja siten käydä yksikseen syömään.
      aloittaisin kuitenkin itse siitä että koittaisin saada aikaan jotakin kivaa juttelua mielummin. jostakin lapsia kiinnostavista aiheista. kyllä niitä keksii jos viitsii.
      kysy vaikka että mikä eläin on suurin? mikä on oudoin hedelmä? ihan mitä vaan. jos joku "pilaa" keskustelun typerillä jutuilla niin sitten sinne nurkkaan odottamaan...

• murhemielellä

Sanoisin, kuinka paha mieli minulla on, kun lapsilla on noin huono käytös, eivätkä he ilmeisesti saa mitään opetusta omalta äidiltään.
        Äitiparka ei jaksa, kun lapset ovat noin vallattomia. Äitiä käy niin sääliksi, ja lapsia myöskin, kun heidän elämänsä on pilalle menossa.

Vastaisuudessa lapset syövät nyt kuitenkin erikseen, ja vanhemmat saavat sitten syödä rauhassa ilman loukkauksia, kun lapset ovat omissa puuhissaan, esim. tiskaamassa omia lautasiaan.
        Äitipuolen velvollisuus nimittäin ei ole kuunnella eikä katsoa huonosti käyttäytyviä lapsia.
        On viisainta pysytellä erillään.

• turhaa silittelyä

Ei se penska siihen kuole, jos yhden kerran ateria jääkin väliin. Oppiipahan käyttäytymään.

Pöytään takaisin ei ole mitään asiaa, ennen kuin anteeksi on pyydetty.

• mutta ...
        turhaa silittelyä kirjoitti:

Ei se penska siihen kuole, jos yhden kerran ateria jääkin väliin. Oppiipahan käyttäytymään.

Pöytään takaisin ei ole mitään asiaa, ennen kuin anteeksi on pyydetty.

mutta mielestäni ei ruokaa (siis ruuatta jättämistä) käytetä rankaisuna. liian paljon on jo lapsia/aikuisia jotka kärsivät syömisongelmista. lapsi saattaa vastaisuudessa itse rankaista itseään syömättömyydellä jne.

• tosissasi
        mutta ... kirjoitti:

mutta mielestäni ei ruokaa (siis ruuatta jättämistä) käytetä rankaisuna. liian paljon on jo lapsia/aikuisia jotka kärsivät syömisongelmista. lapsi saattaa vastaisuudessa itse rankaista itseään syömättömyydellä jne.

...ihan tosissasi tätä kirjoittanut? Enpä usko että sen vuoksi vielä syömishäiriöinen lapsi tulisi, jos joku ruoka jäisi väliin huonojen pöytätapojen vuoksi.

• kirjoitin.
        tosissasi kirjoitti:

...ihan tosissasi tätä kirjoittanut? Enpä usko että sen vuoksi vielä syömishäiriöinen lapsi tulisi, jos joku ruoka jäisi väliin huonojen pöytätapojen vuoksi.

olen sitä mieltä että rankaistuksen on aina oltava sovellettavissa siihen mitä on tehnyt.
        sen pitää olla sellainen että lapsikin sen ynmmärtää. lapsi ymmärtää sen että jos häiritsee ruokapöydässä niin saa mennä muualle odottamaan.
        lapsi ei kuitenkaan ymmärrä sitä että ei saa syödä vaikka olisi nälkäinen.silloin nälkä on se rankaistus. siitä saattaa tulla ajan myötä ongelma. en nyt väitä että jos tämä tapahtuu kerran tai kaksi, mutta pitemmän päälle.

• höpöä
        kirjoitin. kirjoitti:

olen sitä mieltä että rankaistuksen on aina oltava sovellettavissa siihen mitä on tehnyt.
        sen pitää olla sellainen että lapsikin sen ynmmärtää. lapsi ymmärtää sen että jos häiritsee ruokapöydässä niin saa mennä muualle odottamaan.
        lapsi ei kuitenkaan ymmärrä sitä että ei saa syödä vaikka olisi nälkäinen.silloin nälkä on se rankaistus. siitä saattaa tulla ajan myötä ongelma. en nyt väitä että jos tämä tapahtuu kerran tai kaksi, mutta pitemmän päälle.

Kyllä se lapsi on jo ongelma, jos ei osaa ruoka-aikana kuin puhua alapääjuttuja, kiroilla ja piereskellä!! Vieläpä sitten lapsi ei ymmärtäisi miksi ei saa ruokaa.

• vaikea paikka

Luettuani viestisi olen pyörittänyt asiaa mielessäni jatkuvasti.
      Se vaivaa minua jopa yöllä unissa.
      Ihmettelen sitä itsekin, mikä niin järkytti.

Mietin, että miltä lapsista tuntuu, kun isällä on uusi perhe, ja sinne on mentävä lain voimalla joka toinen viikonloppu. Korostaakohan äiti kotona, että pakkohan sinne on mennä, tai hän saa sakot?

Tuntuuko lapsista, että he ovat siellä liikaa, vai pystyttekö vilpittömästi toivottamaan heidät tervetulleiksi?
      Et maininnut miehesi asennetta. Salliko hän kaiken lapsille, vai yrittääkö olla kasvattajan ominaisuudessa paikalla. ONKO hän paikalla? Eikö miehesi kärsi lasten loukkaavasta käytöksestä?

Onkohan koskaan laajemmin tutkittu, millaiseksi avioerolapset tuntevat vanhempiensa eron ja viikonloppuvierailut isän uusioperheessä?
      Ongelma on varmaankin yleinen. Saavatko vanhemmat mitään opastusta? Ja kuka sen antaisi?

Kun sinun tapauksessasi lasten käytös on alkanut mennä vinoon, etkä saa sitä oikaistuksi, niin välinne eivät varmaan muutenkaan ole hyvät. On vaikea kuvitella, että iloitsisit heidän tapamisestaan, koska se aina päättyy pahaan mieleen ja riitaan. Tarvitsisitte kaikki ymmärtävää apua.

• kodissasi

Pyydä poistumaan pöydästä ja sano että voivat tulla takaisin vasta kun osaavat käyttäytyä! Näin minä tein ja aika äkkiä meni oppi perille!

• tietenkin

Meidän kodissa ei onnistuisi tuollainen käytös. Ruokapöytä ei ole leikkipaikka ja jokainen saa ruokarauhan ja hyvät tavat pöydässä ovat tärkeät noudattaa. Joka ei käyttäydy voi lähteä pöydästä pois ja tulla sitten seuraavalle ruualle. Kenenkään ei tarvitse sietää yhdenkään pöytäterrorismia. Myöskään ruoka suussa ei puhuta ja ruoka pureskellaan suu kiinni eikä "maiskuttamalla". Omat lapset huomauttaa silloin tällöin itsekin vieraileville ruokailijoille, jos pöytätapoja ei heidän mielestään noudateta, ei tarvitse itse aina muistuttaa ;-).

Tottakai sinulla on oikeus komentaa. Eihän tommoista hullunmyllyä viitsisi katsella. En mä kyllä tajua miksi noita lapsia ei ole opetettu jo ennemmin tavoille? Eikö ole välitetty vai mikä liekään syy?

• mariaaaa

mun on kanssa pakko myöntää, että mä en edes osaa oikein tykätä mieheni 6v pojasta, koska hänelle ei yksinkertaisesti opeteta mitään ns. normaaleja tapoja kotona. poika on aina likaisissa/risaisissa/hirvittävän rumissa vaatteissa, käyttäytyy ihan miten sattuu, tukka ja kynnet on useimmiten leikkaamatta kun "ei se suostu" jne.. ruokapöydässä tilanne on ollut aika lailla sama kuin tuo kuvailemasi. mä olen itse - ikävä kyllä - ratkaissut tilanteen niin, etten hirveästi edes hänen kanssaan vietä aikaa. mua ärsyttää se v-mäisen akan rooli ja pojan äidin panettelu, jos alan häntä komentamaan. normaaleja pöytätapojakin tämä nainen pitää hienosteluna ja turhina, heillä esim. ruoat on yleensä ranskalaisia ja makkaraa. poika on siis myös aika paljon ylipainoinen, eikä kukaan edes yritä tehdä asialle mitään.

tästä tulikin aika avautuminen. :) mutta siis, jos viitseliäisyyttä riittää, niin totta kai pitää vaatia käytöstapoja, mun mielestäni kohteliaan käytöksen hallitseminen _sitä vaativissa tilanteissa_ helpottaa lapsen elämää myöhemminkin paljon. itse olen vain luovuttanut. alussa kyllä jaksoi yrittää, mutta... jotenkin vain tuntui kovin turhalta yrittäminenkin. yhtenä viikonloppuna poika ilmestyi paikalle jalassaan n.
      6 numeroa liian isot varvassandaalit. hänelle oli sitten pakko ostaa uudet kengät, kun eihän niillä "omilla" kävelykään onnistunut. kalliit kengät kuitenkin mystisesti katosivat oikeassa kodissa ---> pojan äiti on ihan avoimesti myöntänyt isovanhemmille, että rahan tarpeessa myy pojan vaatteita, leluja, elokuvia jne. huh!

en kyllä huonoa käytöstä siedä edelleenkään, eikä se tietenkään ole lapsen vika ettei kotona ole opetettu mitään perusasioitakaan. mä vain poistun yleensä niissä tilanteissa paikalta. ikävä sanoa, mutta en edes halua, että poika tartuttaa tapansa omiin lapsiini. isänsä kanssa poika käy aika usein kaupoissa, retkillä ym., mutta en itse ole niissä jutuissa mukana.

mutta siis: ei sun todellakaan tarvitse sietää huonoa käytöstä omassa kodissasi! ehkä lasten isä voisi olla mukana jutussa, ja opettaa lapsille tapoja sinun ollessasi vähän "sivummalla"? näin ainakin säästyisit ehkä siltä hankalalta roolilta, mihin se käskevä äitipuoli yleensä joutuu. :)

• vaikea paikka

Kun uusperheen äidillä ei ole mitään valtaa exän ja lapsen yli, niin siitä kärsii kaikkein eniten se lapsi.
        Tietämättään.
        Hänelle ei opeteta mitään, koska aikuiset, eli biol.äiti sabotoi lapsen ja uusioperheen välit.
        Tätä juuri olen pohtinut, että avioeron syy jo alun alkaen on, että täysin kypsymättömät ihmiset ovat perheen perustaneet ja lapset hankkineet, sitten eroavat ja lapset kulkevat edestakaisin perheitten välillä.
        Vähitellen he joutuvat paitsioon ensin uusperheessä, niin kuin yäk´in tapauksessa, sitten oman äidinkin silmissä, kun vanhenevat ja alkavat tehdä vertailuja.
        Äiti suuttuu, jos isän uusi on ostanut vaatteita tai komentanut, lapset eivät enää tiedä, mikä on oikein. Lapset ovat puolensa valinneet, sillä manipulointi on kovaa.
        Jos aikuiset tuottavat lapsille toistuvasti pettymyksiä, niin kuka siitä eniten kärsii?
        Lapset.

Eikö erotilanteissa anneta mitään eväitä lasten kasvattamisen?

• alkaa siitä;

Että uusioperheen molemmat vanhemmat päättävät miten homma toimii. Ei ole sinun lapsia tai minun lapsia, vaan meidän lapsia.

Samoin perheen aikuisten pitää päättää millaista linjaa vedetään yhdessä, lasten kasvatuksessa.

Kumpikaan ei saa kumota toisen kieltoja, eikä salaa toiselta anneta periksi.

Eli homma lähtee siitä "armaasta" puolisosta ja hänen kansaa pidetystä "palaverista".

T: Uuusioperheen "paha" isäpuoli, joskus.

• Pasi

Hyvät pöytätavat ovat toisten huomioonottamista ja ruoan kunnioitusta. Sen eteen piereskelevien lasten isä käy töissä että lapset saavat lautaselleen jotain muuta kuin kaurapuuroa. Eikö sinulla ole aikuisen tuomaa auktoriteettiä puuttua huonoihin käytöstapoihin oli se sitten oman miehen tai hänen lastensa aiheuttamaa. Ei tarvitse mennä liiallisuuksiin tai nipotukseen mutta kasvatusta salittakoon, joten pöydästä pois jollei osaa käyttäytyä. Kyllä ne oppii tavoille jos saavat olla nälkäisiä jonkin aikaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Karhuryhmä

Kellään tarkempaa tietoa miksi ja missä karhuryhmä ollut? Perheväkivaltaa vai huumeperintää kenties taas?
      Jämsä
      29
      3548
    2. Mitä sä pelkäät

Ettei tää etene?
      Ikävä
      96
      3236
    3. Raisionkaaren koira hyökkäys

Taas nähtiin että koiriin ei voi luottaa. Eilen illalla vapaana ollut koira hyökkäsi Raisionkaarella kolmen henkilön kim
      Raisio
      84
      3086
    4. Mitä kaikkea sä

Olisit valmis tekeen mun eteen vielä? Vai oletko mitään?
      Ikävä
      77
      3068
    5. "Mielipide: Äärivasemmiston uhka on otettava vakavasti"

Demokratia näyttäisi olevan Halla-aholle enemmänkin välttämätön paha kuin tavoiteltava asia. Väkivallan ihannointi ja m
      Maailman menoa
      58
      2958
    6. Tapa jolla kohtelit minua viimeksi miellytti erityisesti

Osaat huomioida kauniisti ja katsot aina tilanteita yhteisen hyvän kannalta. Sitä arvostan erityisesti.
      Ikävä
      86
      2708
    7. Ei me saada toisiamme

Ei vaan saada. On vain haaveita ja uunelmia
      Ikävä
      35
      2510
    8. Mikä on luonteesi parhain ominaisuus

ja mikä huonoin?
      Ikävä
      61
      2384
    9. Satuit vain olemaan

Ensimmäinen joka avasi minussa sen nähdyksi ja rakastetuksi tulemisen puolen. Pitäisi vain muistaa että et ole ainoa. Se
      Ikävä
      43
      2265
    10. Vieläkö toivot, että kuulisit

Minusta? Vai suutuitko kun en pystynyt vastaamaan sinulle?
      Ikävä
      88
      2032
    Aihe