Olen tämmönen aloitteva purjehtija.
Kannattaako pursiseuraan liittyminen ja pääseekö niihin edes noin vain. Netistä kun on lukenut niin joissain pitää olla melkoiset kokemukset ja sen lisäksi vielä tuntea (suosittelijoita). Eli käsittääkseni pelkällä rahalla noihin ei noin vain mennä.
Enhän mä ketään tunne kun siellä omassa kipossa vaan istunu.
Miten Helsinki/Vantaa sektorilla noita pursiseuroja yleensä on ? Itse olisin kiinnostunut kyllä aktiivisesta purjehdus touhusta missä voisi oppia lisää jo osaavilta.
Pursiseura
41
7642
Vastaukset
- JRxxx
...suosittelijavaatimus on kyllä jokseenkin kaikilla säännöissä, mutta ei se läheskään kaikissa ole todellisuudessa niin tiukkaa. On seuroja, joissa siitä ollaan tarkkoja eikä jäseneksi välttämättä pääse sittenkään (saattavat esim. lähteä siitä, että jäseneksi otetaan vain, jos venepaikka on vapaana). Toisissa riittää keskustelu vaikkapa puheenjohtajan (usein hölmösti kommodoriksi kutsutun) tai jonkun muun seuran toimihenkilön kanssa. Katsele, mitä netistä löytyy ja yritä niistä ensin vähän arvailla fiiliksiä, löytyykö haluamiasi asioita? Kun Vantaan mainitsit, niin ilmeisesti Itä-Helsingin seurat ovat maantieteellisesti sinua lähempänä. Ulkomuistista siellä on ainakin Puotilan Venekerho, Sarvaston venekerho, Vartiokylä, Kipparlahti, Yliskylä ja HTPS.
Kysymys liittymisen kannattamisesta on sitten vähän makuasia. Useimmille veneilijöille taitavat "järjestäytymisen" päämotiiveina olla laituri-/telakointipalvelut, saaritukikohdat ja katsastusalennukset. Osalle sitten tietysti kilpailu (et voi osallistua kilpailuihin, ellet kuulu johonkin seuraan) ja koulutusmahdollisuudet.
Kääntöpuolella ovat sitten jäsenmaksut, talkoovelvoitteet ja joissain seuroissa tietynlainen "niuhotus" erilaisista veneilyn "ydinasian" ulkopuolisista jutuista, kuten vaikkapa liputus. Käsitykseni on, että useimmissa Itä-Helsingin seuroista on kuitenkin varsin rento yleisasenne.- Sparkman
Mainitsemaasi listaan voi vielä lisätä Vuosaaren Venekerhon. Erittäin hyvä seura, jota voi vilpittömästi suositella. Hesan varmasti parhaita kotisatamia (suojaisessa ja kauniissa Kallahdessa). Mukavaa ja osaavaa porukkaa. Veneen talvehtimisalue kotisataman yhteydessä.
- mukavat ymmärrän
Sparkman kirjoitti:
Mainitsemaasi listaan voi vielä lisätä Vuosaaren Venekerhon. Erittäin hyvä seura, jota voi vilpittömästi suositella. Hesan varmasti parhaita kotisatamia (suojaisessa ja kauniissa Kallahdessa). Mukavaa ja osaavaa porukkaa. Veneen talvehtimisalue kotisataman yhteydessä.
Onko se vuosaari sitä mogadishu avenueta? Säilyykö veneet rauhassa?
- Sparkman
mukavat ymmärrän kirjoitti:
Onko se vuosaari sitä mogadishu avenueta? Säilyykö veneet rauhassa?
VVK on siinä Aurinkolahden kupeessa. "5 vuotta on veneeni siellä majailut eikä mitään ongelmia.
Osaaminen liittyy VVK:n Tee Se Itse - kultturiin. Kerho on aikoinaan syntynyt veneenrakentajien ympärille ja edelleen mukana on monitaitoista porukaa. Hyvänä esimerkkinä on kotisatama, jonka laiturit ja rakennukset ym. on perinteisesti itse rakennettu ja kunnostettu.
Kerhosta löytyy myös maailmanympäripurjehtijaa, isojen pursien itserakentajia ym. Siis osaavaa porukkaa. - HRM
Sparkman kirjoitti:
Edellämainittujen lisäksi Vuosaaressa sijaitsee myös VUK (www.vuosaarenurheilukalastajat.fi). Suojainen satama, halvat hinnat, talvisäilytysalueet.
- Kannata...
Jos vaan saat laituripaikan esim kaupungilta.
Surassa olosta ei varsinaisesti ole mitään hyötyä.
Minä kuulun seuraan vain laituripaikan takia.- tyylillään
Kun lasken veneeni veteen, siinä on vähintään viitisen henkeä auttamassa, periaatteessa voisin vain katsella päältä, kun palvelu pelaa.
Kun siirrän pukkini, sitä kantamaan löytyy kuusi jannua, vaikka olisin yksin. Toki sitten samalla kannan omani lisäksi pari muuta pukkia paikoilleen.
Venesatamaani vartioidaan joka yö. Hirvittävä hinta tästä on, että joudun itsekin vartioimaan yhden yön kesässä.
Kun mastoa laitetaan paikoilleen, lisäkäsiä ja kokeneiden neuvoja on lähes aina tarjolla. Tosin itse olen yleensä se neuvoja antava osapuoli.
Jos veneeni kiinnityksessä ilmenisi jotain ongelmaa poissaollessani, on hyvin todennäköistä että saisin siitä puhelinsoiton. Itse olen parille kaverille soittanut tässä kymmenisen vuoden aikana. Ovat olleet kiitollisia.
Kun olen menossa outoon satamaan, jonka syvyydestä en ole varma, vastaus yleensä löytyy siitä 100 metrin säteeltä omalta veneeltäni. Aina löytyy joku joka tietää. Saatan kuulla jopa jonkun ihan uudenkin vinkin paikasta, josta en edes tiennyt.
Varsinkaan esim. Juhannuksena ei todellakaan jaksa mennä johonkin Elisaareen kuuntelemaan nuorison örvellystä. Silloin on mukavaa, kun on oma saaritukikohta saunoineen kaikkineen, jossa vielä kaikki muut "asukkaat" osaavat käyttätyä. Suurin osa niistä on kavereitani.
Satamassani on muuten septin imutyhjennys ja mastonosturi. Kaupungin paikoilla?
Kun tarvitsen jotain uusia varusteita, arvatkaa kysynkö kokemuksia täältä vai jostain toisesta paikasta, jossa neuvot ovat jopa käyttökelpoisia.
Jos sattuu ilmastointiteippi, myrkkymaali, hiomapaperi tms. mitävaan loppumaan akuutisti, 100 metrin säteeltä löytyy lainaksi.
Popparipihtejä, pölynimuria, painepesuria, työkaluja sun muuta rompetta on käytettävissäni vaikka en ole sellaisia itse ostanut.
Suomeksi sanottuna, on se nyt perkele idioottimaista laskea montako euroa jäsenyys maksaa ja mitä MINÄ MINÄ MINÄ MINÄ sillä rahalla saan. Seuratoiminta on YHDESSÄ tekemistä. Jäsenyys maksaa, mutta yksikään seura ei tuota voittoa, joka ikinen sentti käytetään yhteisesti sovittuun toimintaan, josta joku osa hyödyttää yksiä, toinen osa toisia. Aika iso osa kaikkia.
Ennen kaikkea seurassa on muita purjehtijoita, joiden kanssa yhdessä tekeminen on mukavaa.¨
Jos et halua olla muiden purjehtijoiden kanssa tekemisissä, etkä koskaan tarvitse muiden apua, älä liity seuraan, ei sinua kaivatakaan.
Seuroja on sitten hyvin erilaisia, jos seura omistaa viisi saarta, jäsenyys takuulla maksaa. Mutta halvimmat seurat eivät ole juurikaan kaupungin paikkoja kalliimpia. Eri seuroilla toiminta painottuu eri tavoin. www.purjehtja.fi (purjehtijaliitto) sivuilta löytyy lista liiton alaisista seuroista. Suurimmalla osalla on kotisivut, joista selviää yleensä toiminnan luonne, jäsenmaksut, saaritukikohdat yms. Esikarsinnan jälkeen voi sitten soitella pariin paikkaan ja jutella. Lupaan ettei ensimmäiseksi (jos koskaan) ruveta kyselemään suosittelijoita.
Älkää kuunnelko noiden katkerien itsekeskeisten kitupiikkien valitusta siitä, ettei seuraan kannata liittyä. Se on heidän mielipiteensä, mieti itse omasi. - Seura hyvä
tyylillään kirjoitti:
Kun lasken veneeni veteen, siinä on vähintään viitisen henkeä auttamassa, periaatteessa voisin vain katsella päältä, kun palvelu pelaa.
Kun siirrän pukkini, sitä kantamaan löytyy kuusi jannua, vaikka olisin yksin. Toki sitten samalla kannan omani lisäksi pari muuta pukkia paikoilleen.
Venesatamaani vartioidaan joka yö. Hirvittävä hinta tästä on, että joudun itsekin vartioimaan yhden yön kesässä.
Kun mastoa laitetaan paikoilleen, lisäkäsiä ja kokeneiden neuvoja on lähes aina tarjolla. Tosin itse olen yleensä se neuvoja antava osapuoli.
Jos veneeni kiinnityksessä ilmenisi jotain ongelmaa poissaollessani, on hyvin todennäköistä että saisin siitä puhelinsoiton. Itse olen parille kaverille soittanut tässä kymmenisen vuoden aikana. Ovat olleet kiitollisia.
Kun olen menossa outoon satamaan, jonka syvyydestä en ole varma, vastaus yleensä löytyy siitä 100 metrin säteeltä omalta veneeltäni. Aina löytyy joku joka tietää. Saatan kuulla jopa jonkun ihan uudenkin vinkin paikasta, josta en edes tiennyt.
Varsinkaan esim. Juhannuksena ei todellakaan jaksa mennä johonkin Elisaareen kuuntelemaan nuorison örvellystä. Silloin on mukavaa, kun on oma saaritukikohta saunoineen kaikkineen, jossa vielä kaikki muut "asukkaat" osaavat käyttätyä. Suurin osa niistä on kavereitani.
Kun tarvitsen jotain uusia varusteita, arvatkaa kysynkö kokemuksia täältä vai jostain toisesta paikasta, jossa neuvot ovat jopa käyttökelpoisia.
Jos sattuu ilmastointiteippi, myrkkymaali, hiomapaperi tms. mitävaan loppumaan akuutisti, 100 metrin säteeltä löytyy lainaksi.
Popparipihtejä, pölynimuria, painepesuria, työkaluja sun muuta rompetta on käytettävissäni vaikka en ole sellaisia itse ostanut.
Suomeksi sanottuna, on se nyt perkele idioottimaista laskea montako euroa jäsenyys maksaa ja mitä MINÄ MINÄ MINÄ MINÄ sillä rahalla saan. Seuratoiminta on YHDESSÄ tekemistä. Jäsenyys maksaa, mutta yksikään seura ei tuota voittoa, joka ikinen sentti käytetään yhteisesti sovittuun toimintaan, josta joku osa hyödyttää yksiä, toinen osa toisia. Aika iso osa kaikkia.
Ennen kaikkea seurassa on muita purjehtijoita, joiden kanssa yhdessä tekeminen on mukavaa.¨
Jos et halua olla muiden purjehtijoiden kanssa tekemisissä, etkä koskaan tarvitse muiden apua, älä liity seuraan, ei sinua kaivatakaan.
Seuroja on sitten hyvin erilaisia, jos seura omistaa viisi saarta, jäsenyys takuulla maksaa. Mutta halvimmat seurat eivät ole juurikaan kaupungin paikkoja kalliimpia. Eri seuroilla toiminta painottuu eri tavoin. www.purjehtja.fi (purjehtijaliitto) sivuilta löytyy lista liiton alaisista seuroista. Suurimmalla osalla on kotisivut, joista selviää yleensä toiminnan luonne, jäsenmaksut, saaritukikohdat yms. Esikarsinnan jälkeen voi sitten soitella pariin paikkaan ja jutella. Lupaan ettei ensimmäiseksi (jos koskaan) ruveta kyselemään suosittelijoita.
Älkää kuunnelko noiden katkerien itsekeskeisten kitupiikkien valitusta siitä, ettei seuraan kannata liittyä. Se on heidän mielipiteensä, mieti itse omasi.Jos on epävarma, kaipaa ihmisiä ympärille taputtaan selkään.
Jos ei luota omiin taitoihin, jos ei ole kavereita jotka tulevat mukaan laittamaan veneen veteen, siihen ei tarvi 5 ihmistä, 2 riittää oikeen hyvin, yksinkin pärjää jos on pakko.
Seura on hyvä jos ei ole varaa satsata omiin vehkeisiin, vaan on se, jonka sura tuntee hemmona joka lainaa kaikilta kun ei ole itsellä.
Se venepukkihan nousee sillä hiabilla sinne minne haluaa, samalla kun laskee veneen veteen.
Mutta kuten edellinen sanoi, kukin tyylillään. - Wiki
Seura hyvä kirjoitti:
Jos on epävarma, kaipaa ihmisiä ympärille taputtaan selkään.
Jos ei luota omiin taitoihin, jos ei ole kavereita jotka tulevat mukaan laittamaan veneen veteen, siihen ei tarvi 5 ihmistä, 2 riittää oikeen hyvin, yksinkin pärjää jos on pakko.
Seura on hyvä jos ei ole varaa satsata omiin vehkeisiin, vaan on se, jonka sura tuntee hemmona joka lainaa kaikilta kun ei ole itsellä.
Se venepukkihan nousee sillä hiabilla sinne minne haluaa, samalla kun laskee veneen veteen.
Mutta kuten edellinen sanoi, kukin tyylillään.Kuulostaa urbaanin ympäristön aiheuttaman egosentrisen käyttäytymishäiriön tuottamilta asosiaalisilta ajatuksilta :-(
Pursiseura on siitä mukava paikka että sieltä saa seuraa. Sosiaalinen laumakäyttäytyminen on lajillemme tyypillistä, kommunikointi toisten saman viitekehyksen (purjehdusharrastus) omaavien yksilöiden kanssa normaalia käyttäytymistä. Tässä tilanteessa tietysti voi olla yksilöitä jotka hakevat seurastaan tukea, selkääntaputtelijoita ja konsultointia sekä muutakin kokeneempien apua. Toisaalta on henkilöitä jotka haluavat päteä yhteisössään: neuvovat aloittelijoita, avustavat rikauksessa, ohjaavat junioreita, ovat toimitsijoina kisoissa... Suurin osa pursiseuratoiminnan kaltaisesta hommasta perustuu kuitenkin varsin tasa-arvoisten, harrastuksestaan innostuneiden ihmisten kanssakäymiseen ilman pätemisentarpeita tai taputtelun kaipuuta.
Etenkin pääkaupunkiseudulla tuntuu että pursiseuroja pilaavat nämä "pitää liittyä että saa venepaikan" -tyypit. Nämä ovat kuin syöpä joka näivettää yhdistystä sisältäpäin, jäsenmäärä kasvaa mutta enää kukaan ei halua tehdä mitään. Jos seurojen toiminta menee pelkästään laitureiden ylläpitoon, niin ei hääviltä näytä tulevaisuus!
Minä kuulun pursiseuraan vaikka vene on omassa rannassa. Purska järjestää monia mukavia tapahtumia (paikalliset purjehduskisat, eskaaderit, talkoot, keväällä lipunnostojuhla syksyllä lipunlasku), joissa näkee porukkaa vaikken olekaan samalla laiturilla jatkuvasti. On hyvä että joku vielä jaksaa tehdä järjestötyötä, josta me kaikki nautimme.
Pursiseurani lipun nostan kunnioituksella ja ylpeydellä veneeni perään! - Miltä kuulostaa.
Wiki kirjoitti:
Kuulostaa urbaanin ympäristön aiheuttaman egosentrisen käyttäytymishäiriön tuottamilta asosiaalisilta ajatuksilta :-(
Pursiseura on siitä mukava paikka että sieltä saa seuraa. Sosiaalinen laumakäyttäytyminen on lajillemme tyypillistä, kommunikointi toisten saman viitekehyksen (purjehdusharrastus) omaavien yksilöiden kanssa normaalia käyttäytymistä. Tässä tilanteessa tietysti voi olla yksilöitä jotka hakevat seurastaan tukea, selkääntaputtelijoita ja konsultointia sekä muutakin kokeneempien apua. Toisaalta on henkilöitä jotka haluavat päteä yhteisössään: neuvovat aloittelijoita, avustavat rikauksessa, ohjaavat junioreita, ovat toimitsijoina kisoissa... Suurin osa pursiseuratoiminnan kaltaisesta hommasta perustuu kuitenkin varsin tasa-arvoisten, harrastuksestaan innostuneiden ihmisten kanssakäymiseen ilman pätemisentarpeita tai taputtelun kaipuuta.
Etenkin pääkaupunkiseudulla tuntuu että pursiseuroja pilaavat nämä "pitää liittyä että saa venepaikan" -tyypit. Nämä ovat kuin syöpä joka näivettää yhdistystä sisältäpäin, jäsenmäärä kasvaa mutta enää kukaan ei halua tehdä mitään. Jos seurojen toiminta menee pelkästään laitureiden ylläpitoon, niin ei hääviltä näytä tulevaisuus!
Minä kuulun pursiseuraan vaikka vene on omassa rannassa. Purska järjestää monia mukavia tapahtumia (paikalliset purjehduskisat, eskaaderit, talkoot, keväällä lipunnostojuhla syksyllä lipunlasku), joissa näkee porukkaa vaikken olekaan samalla laiturilla jatkuvasti. On hyvä että joku vielä jaksaa tehdä järjestötyötä, josta me kaikki nautimme.
Pursiseurani lipun nostan kunnioituksella ja ylpeydellä veneeni perään!Mutta en kyllä asu kaupungissa, vaan maalla.
Veneeni oli kauan kunnallisessa laiturissa, kun se lopetettiin niin olin pakosta erään seuran jäsen, onneksi ei ollut katsastuspakkoa.
Nykyään olen sikäli onnellisessa asemassa, että minulla on mahdollisuus pitää venettä omassa rannassa, omassa laiturissa.
Ei ole muuten ikävä sinne seuraan :)
Toki siellä oli monia mainioita veikkoja, ja niitä näkeekin tuolla saaristossa ja vierassatamissa.
Eihän kaverit ole kiinni seuroista, ei veneseurat sentään mitään valtakunnansaleja ole.
Mutta sinä kuulut varmaan alueesi pienkiinteistöyhdistyjseen, jos asut omakotitalossa.
Ja ilmeisesti aina harrastustesi myötä sulkapalloseuraan, lenkkiklubiin, autoliittoon, paikalliseen autoklubiin, lastesi koulujen vanhempainyhdistyksiin, taloyhtiön hallitukseen, työpaikan järjestötoimintaan, vapaa-ajan lautakuntaan, työturvapiiriin, ammattiyhdistysporukkaan.......
Toisilla on tarve, toisilla ei.
Niinkuin suomesta saaret loppuis, että pitää kuulua veneseuraan jotta pääsee saareen veneellä:)
Ja se nyt vaan on niin harmillinen tilanne, että monet ihmiset kuuluvat seuroihin vain saadakseen veneelleen hyvän paikan. - Tikkaita edelleen kaipaava
tyylillään kirjoitti:
Älkää kuunnelko noiden katkerien itsekeskeisten kitupiikkien valitusta siitä, ettei seuraan kannata liittyä. Se on heidän mielipiteensä, mieti itse omasi.Kuulostaa ihan omalta, Lauttasaaren itälaidalla sijaitsevalta seuralta mitä lainaamiseen tulee. Mun tikkaat on edelleen hävöksissä. Juhannuksena kyllä jäsenet ördäävät ja laulavat laiturilla seuran saarissa oikein antaumuksella.
Apua saa -joskus. Harvemman kanssa tekisin yhdessä mitään. Ehkä muutkin ajattelevat minusta niin. Lähelle pääsee autolla, imu löytyy sekä myös mastonosturi. Imu kyllä voisi toimia seuran jäsenille ennen Esson aukeamista. vink vink. - riveistä, ei väleistä
Tikkaita edelleen kaipaava kirjoitti:
Kuulostaa ihan omalta, Lauttasaaren itälaidalla sijaitsevalta seuralta mitä lainaamiseen tulee. Mun tikkaat on edelleen hävöksissä. Juhannuksena kyllä jäsenet ördäävät ja laulavat laiturilla seuran saarissa oikein antaumuksella.
Apua saa -joskus. Harvemman kanssa tekisin yhdessä mitään. Ehkä muutkin ajattelevat minusta niin. Lähelle pääsee autolla, imu löytyy sekä myös mastonosturi. Imu kyllä voisi toimia seuran jäsenille ennen Esson aukeamista. vink vink.En tiedä minkä rivien välistä te luitte, että lainoja ei palautettaisi. Silloin harvoin kun minulta jotain puuttuu, saan sen lähes poikkeuksetta lainaksi. Luuletteko että tällainen perustuu siihen, etten maksa velkojani takaisin? Tai etten puolestani lainaisi muille?
Tikkaita sun muuta irtainta katoaa ihan samalla tavalla joka rannassa. Asialla ei välttämättä ole kanssaveneilijät. - Wiki
Miltä kuulostaa. kirjoitti:
Mutta en kyllä asu kaupungissa, vaan maalla.
Veneeni oli kauan kunnallisessa laiturissa, kun se lopetettiin niin olin pakosta erään seuran jäsen, onneksi ei ollut katsastuspakkoa.
Nykyään olen sikäli onnellisessa asemassa, että minulla on mahdollisuus pitää venettä omassa rannassa, omassa laiturissa.
Ei ole muuten ikävä sinne seuraan :)
Toki siellä oli monia mainioita veikkoja, ja niitä näkeekin tuolla saaristossa ja vierassatamissa.
Eihän kaverit ole kiinni seuroista, ei veneseurat sentään mitään valtakunnansaleja ole.
Mutta sinä kuulut varmaan alueesi pienkiinteistöyhdistyjseen, jos asut omakotitalossa.
Ja ilmeisesti aina harrastustesi myötä sulkapalloseuraan, lenkkiklubiin, autoliittoon, paikalliseen autoklubiin, lastesi koulujen vanhempainyhdistyksiin, taloyhtiön hallitukseen, työpaikan järjestötoimintaan, vapaa-ajan lautakuntaan, työturvapiiriin, ammattiyhdistysporukkaan.......
Toisilla on tarve, toisilla ei.
Niinkuin suomesta saaret loppuis, että pitää kuulua veneseuraan jotta pääsee saareen veneellä:)
Ja se nyt vaan on niin harmillinen tilanne, että monet ihmiset kuuluvat seuroihin vain saadakseen veneelleen hyvän paikan.Olen kanssasi samaa mieltä, tosi harmillista että ihmiset liittyvät pursiseuroihin vain venepaikan vuoksi. Sinulla ja minulla ei onneksi ole tätä ongelmaa, kun on omaa rantaa. Lisäksi täälläpäin on tarjolla kunnallisia venepaikkoja riittävästi. Seuraamme ei siis tarvitse liittyä venepaikan vuoksi, ehkä tuo selittää sen miksi toiminta on vireää ja ilmapiiri hyvä?
En kuulu mihinkään veneilijöiden saunaseuraan, ei pursiseuraan kuuluminen kai mitenkään saareen pääsemiseen vaikuta? Meillä on niin erilainen näkemys, katsot asiaa vain materialistisena, pidät ilmeisesti pursiseuraa yrityksenä joka tarjoaa sinulle palveluja? Miksi et halua katsastaa venettäsi? Onneksi meidän seurassamme, kuten kait kaikissa "kunnollisissa" pursiseuroissa, seuran laiturissa olevien ja veneluetteloon merkittyjen veneiden tulee olla katsastettuja. Onhan se pieni vakuutus siitä, että veneen varusteet ja kipparin asenteet ovat kunnossa eivätkä vaaranna muiden turvallisuutta.
Ehken jäsenien valintakriteerejä pitäisi kiristää pääkaupunkiseudun pursiseuroissa, nämä varsinaiset pursiseurat keskittyisivät kilpailutoimintaa, juniorivalmennukseen, jäsenistön koulutukseen ja muihin yhdistyksen tärkeinä pitämiin asioihin. Jäseneksi ei olisi asiaa ilman suosituksia, eikä raha ole mikään "suosittelija" joten liisstymismaksut tulisi pitää kohtuullisena.
Toisaalta voisi muuttaa ne seurat joilla tärkeintä on satamapalvelut vaikka laituriosuuskunniksi joita voisi kehittää kaupalliselta pohjalta? Näiden jäsenyyteen euro eli reilu liittymismaksu ja vuosimaksu olisi paras suosittelija.
Ketjun ajoittajalle toteaisin, että liity ihmeessä! Jos olisi kysynyt että mistäs niitä laituripaikkoja saa, niin silloin ei ole mitään järkeä liittyä pursiseuraan, mutta hän kirjoitti: "Itse olisin kiinnostunut kyllä aktiivisesta purjehdus touhusta missä voisi oppia lisää jo osaavilta." Monissa seuroissa järjestetään viikkokisoja, ja gasteista on yleensä enemmän pulaa kuin ylitarjontaa. Sinne vaan mukaan!
Niin, en kuulu edes metsästysseuraan, vaikka monet kuuluvatkin jahdin jälkeen jaettavan hirvenlihaköntin vuoksi... - JRxxx
Wiki kirjoitti:
Olen kanssasi samaa mieltä, tosi harmillista että ihmiset liittyvät pursiseuroihin vain venepaikan vuoksi. Sinulla ja minulla ei onneksi ole tätä ongelmaa, kun on omaa rantaa. Lisäksi täälläpäin on tarjolla kunnallisia venepaikkoja riittävästi. Seuraamme ei siis tarvitse liittyä venepaikan vuoksi, ehkä tuo selittää sen miksi toiminta on vireää ja ilmapiiri hyvä?
En kuulu mihinkään veneilijöiden saunaseuraan, ei pursiseuraan kuuluminen kai mitenkään saareen pääsemiseen vaikuta? Meillä on niin erilainen näkemys, katsot asiaa vain materialistisena, pidät ilmeisesti pursiseuraa yrityksenä joka tarjoaa sinulle palveluja? Miksi et halua katsastaa venettäsi? Onneksi meidän seurassamme, kuten kait kaikissa "kunnollisissa" pursiseuroissa, seuran laiturissa olevien ja veneluetteloon merkittyjen veneiden tulee olla katsastettuja. Onhan se pieni vakuutus siitä, että veneen varusteet ja kipparin asenteet ovat kunnossa eivätkä vaaranna muiden turvallisuutta.
Ehken jäsenien valintakriteerejä pitäisi kiristää pääkaupunkiseudun pursiseuroissa, nämä varsinaiset pursiseurat keskittyisivät kilpailutoimintaa, juniorivalmennukseen, jäsenistön koulutukseen ja muihin yhdistyksen tärkeinä pitämiin asioihin. Jäseneksi ei olisi asiaa ilman suosituksia, eikä raha ole mikään "suosittelija" joten liisstymismaksut tulisi pitää kohtuullisena.
Toisaalta voisi muuttaa ne seurat joilla tärkeintä on satamapalvelut vaikka laituriosuuskunniksi joita voisi kehittää kaupalliselta pohjalta? Näiden jäsenyyteen euro eli reilu liittymismaksu ja vuosimaksu olisi paras suosittelija.
Ketjun ajoittajalle toteaisin, että liity ihmeessä! Jos olisi kysynyt että mistäs niitä laituripaikkoja saa, niin silloin ei ole mitään järkeä liittyä pursiseuraan, mutta hän kirjoitti: "Itse olisin kiinnostunut kyllä aktiivisesta purjehdus touhusta missä voisi oppia lisää jo osaavilta." Monissa seuroissa järjestetään viikkokisoja, ja gasteista on yleensä enemmän pulaa kuin ylitarjontaa. Sinne vaan mukaan!
Niin, en kuulu edes metsästysseuraan, vaikka monet kuuluvatkin jahdin jälkeen jaettavan hirvenlihaköntin vuoksi......vaikea toteuttaa, mutta jotenkin tuo sinun toiveesi seurojen muutoksesta muistuttaa omaani, jonka olen joskus tälläkin palstalla esitellyt. Eli jos minulla olisi taikasauva muuttaa veneilyn järjestökenttä kertasivalluksella, niin muutos olisi suunnilleen seuraava:
1) KAIKKI kilpailutoiminta, ylipäätään "urheilu" keskittyisi yhteen liittoon.
2) Toinen liitto keskittyisi tuottamaan palveluja varsinaisille veneilijöille, niin moottori- kuin purjeväelle. Toiminnan peruslinja muistuttaisi varmaankin paljolti karavaanareita. Esimerkiksi katsastustoiminta olisi luontevasti tämän puolen kamaa. Olennainen sana on kuitenkin "palvelu", ts. liittotason pitää muistaa, että he eivät ole jäsenistön yläpuolella eivätkä voi näitä millään tavoin määräillä.
Seuratasolla vastaava muutos saattaisi tarkoittaa sitä, että kilpailutoiminta siirtyisi kokonaan varsinaisten pursiseurojen ulkopuolelle tai niiden johonkin alajaostoon, pois varsinaisesta seuratoiminnasta. - meriapina
Jos haluaa kilpailla, on kuuluttava johonkin SPL:n alaiseen seuraan. Lähes 'ilmainen' on YP, ja niiden nettisivut löytyy täältä: http://www.yhdistyneetpurjehtijat.fi/
- mainsaill
kun tavoitteenasi on päästä purjehtimaan ja oppimaan kokeneemman seurassa, suosittelen seuraan liittymistä. seuroissa on usein sisäisiä "tiistai-kisoja", joihin on helppo päästä mieheistön jäseneksi. otat vain yhteyttä seurasi kilpailutoiminnan vetäjään niin hän ohjaa kyllä sitten teenpäin. tietysti valitset ensin seuran, jossa on toimintaa jollaista kaipaat. usein nuo toimivat retkeilysatamat = seuran saaripaikat, ovat monelle tärkeä valintakriteeri seurojen suhteen. mielestäni oikeus käyttää pursiseuran kaunista alkuperäistä suomenlippua on jo seuraan liittymisen arvoista. se on arvo, jota ei voi mitata rahalla.
- Apina...
Maksaa hunajaa siitä että saa käyttää jotain seuran kengurulogolla varustettua lippua.
Ihan turhaa touhua maksaa kalliita maksuja jos venepaikan saa helvemmalla.
Kykkiä jossain vahtiväijyssä ku sais nukkua omassa sängyssä....
EI KANNATA - Wiki
Apina... kirjoitti:
Maksaa hunajaa siitä että saa käyttää jotain seuran kengurulogolla varustettua lippua.
Ihan turhaa touhua maksaa kalliita maksuja jos venepaikan saa helvemmalla.
Kykkiä jossain vahtiväijyssä ku sais nukkua omassa sängyssä....
EI KANNATAJos ihminen ajattelee kuin sinä, niin ei todellakaan kannata! Eikä tuolla tavoin ajattelevia tulisi valita jäseniksi, vaikka pyrkyri olisi todennutkin sen TALOUDELLIESTI kannattavaksi.
Nimimerkkisi "Apina..." kuulosti ensin osuvalta, mutta ei sittenkään. Tuo kädellislaji on nimittäin myös sosiaalista tyyppiä, tykkää rapsutella kaverista kirppuja ynnä kokoontua lorviskelemaan ryhmiin, käyttää lauman joukkovoimaa lauman etujen ajamiseen. Kuten normaalit ihmisetkin tekevät. Nimimerkkisi on siksi huonosti valittu :-( - Apina
Wiki kirjoitti:
Jos ihminen ajattelee kuin sinä, niin ei todellakaan kannata! Eikä tuolla tavoin ajattelevia tulisi valita jäseniksi, vaikka pyrkyri olisi todennutkin sen TALOUDELLIESTI kannattavaksi.
Nimimerkkisi "Apina..." kuulosti ensin osuvalta, mutta ei sittenkään. Tuo kädellislaji on nimittäin myös sosiaalista tyyppiä, tykkää rapsutella kaverista kirppuja ynnä kokoontua lorviskelemaan ryhmiin, käyttää lauman joukkovoimaa lauman etujen ajamiseen. Kuten normaalit ihmisetkin tekevät. Nimimerkkisi on siksi huonosti valittu :-(Onhan se kumma kun 90% suomalaisista ei kuulu veneseuraan, vaikka siellä on niin kiva raaputella toisiaan.
Koittakaa nyt kertoa niille 5 miljoonalle tyhmälle että veneseuraan kuuluminen on osa ihmisen normaalia käyttäytymistä.
Miks ei ne tajua, pääsis syömään sun kirppuja ja kuuntelemaan sun viisauksia. - Fahne hoch
>mielestäni oikeus käyttää pursiseuran kaunista
>alkuperäistä suomenlippua on jo seuraan
>liittymisen arvoista. se on arvo, jota ei voi
>mitata rahalla.
Minulla on veneessäni sekä pursiseuran lippu (jonka käyttämiseen minulla on oikeus) että Suomen lippu. Olen tainnut ajaa tänä kesänä taas enemmän tuolla jälkimmäisellä.
Mielestäni kansallislipussamme ei ole mitään hävettävää. Isävainaakin ammuttiin puoliksi puhki, kun hän ja hänen asetoverinsa tuota lippua puolustivat. Pidän tuota lippua korkealla jo tuon veteraanisukupolven kunniaksi!
En minä pursiseurankaan lippua mitenkään häpeä, mutta ei sen käyttöoikeus minua myöskään ihmeemmin säväytä! - Wiki
Apina kirjoitti:
Onhan se kumma kun 90% suomalaisista ei kuulu veneseuraan, vaikka siellä on niin kiva raaputella toisiaan.
Koittakaa nyt kertoa niille 5 miljoonalle tyhmälle että veneseuraan kuuluminen on osa ihmisen normaalia käyttäytymistä.
Miks ei ne tajua, pääsis syömään sun kirppuja ja kuuntelemaan sun viisauksia.Itseasiassa yli 98 % suomalaisista ei kuulu veneseuraan (Veneilyliitto n. 50000 jäsentä, Purjehtijaliitto 32000). Mutta, mitä hittoa ne siellä tekisivätkään? Jos meidänkin purskaan tunkisivat kaikki kaupunkilaiset maakravut niin mitä minä siellä sen jälkeen tekisin?
Tässä päästään taas takaisin asiaan, eli ketjun aloittajan kysymykseen. Pursiseuraan kannattaa liittyä jos on kiinnostunut purjehduksesta ja kanssakäymisesta muiden purjehtijoiden kanssa. Tämä asenne on minusta riittävä jotta saa itselleen kaksi jäsenyyttä puoltavaa suosittelijaa. Laituripaikan kyttääminen puolestaan on negatiivista suosittelun kannalta, se että haluaa purtensa seuran satamaan ei ole pelkästään mikään jäsenyyskriteeri! - Wiki
Apina kirjoitti:
Onhan se kumma kun 90% suomalaisista ei kuulu veneseuraan, vaikka siellä on niin kiva raaputella toisiaan.
Miks ei ne tajua, pääsis syömään sun kirppuja ja kuuntelemaan sun viisauksia.Siis, minun mielestäni pursiseuraan ei pidä eikä tarvitse houkutella jäseniä. Jäsenmäärän kasvattaminen ei ole itsetarkoitus mikäli samalla laatu (toimintaan osallistumisen aktiivisuus) laskee. Älyttömän suuret liittymismaksut eivät takaa liittyvien laatua tässä suhteessa. Yhdistyksen hallituksen on käytettävä harkintavaltaansa jäsenhakemuksia käsitellessään.
- Storågskär
Wiki kirjoitti:
Siis, minun mielestäni pursiseuraan ei pidä eikä tarvitse houkutella jäseniä. Jäsenmäärän kasvattaminen ei ole itsetarkoitus mikäli samalla laatu (toimintaan osallistumisen aktiivisuus) laskee. Älyttömän suuret liittymismaksut eivät takaa liittyvien laatua tässä suhteessa. Yhdistyksen hallituksen on käytettävä harkintavaltaansa jäsenhakemuksia käsitellessään.
Seuroja on hyvin erilaisia. Toisten hallitukset ovat tehneet päätöksen,että lähes kaikki otetaan jäseniksi ja vaikka kuinka suureksi kasvetaan. Poistuma on melkein joka seurassa tänä päivänä suurempi kuin uudet halukkaat. Hallituksen tulisi seuroissa miettiä millaisia jäseniä ja kuinka paljon seura tarvitsee. Riittävätkö palvelut uusille jäsenille vanhojen kärsimättä? Mihin seura keskittyy? Jääkö sukupolvia puuttumaan ketjusta?
- tosi on
Uutta jäsentä ei noteerata muuten kuin jäsenmaksun muodossa, köydetkin on vääränlaiset, eikä ole edes maailmalla purjehtinut, siinä sitä kokeneempien " apua ". Onko kilpaileminen oikeaa purjehtimista? Eikös se matkan teko ja luonto olekin yksi osa veneilyä . Itse en tarvitse seuraa ja olen purjehtinut 30 vuotta. saaripaikkoja ja muita satamia on yllinkyllin ilman seuran paikkojakin . Kyllä seuraan kuulumattomatkin ovat kokeneita ja vastuullisia veneilijöitä (toki on toisinkin päin). kyllä ilman seuraa pärjää ja voi harrastaa purjehtimista täysipainoisesti, nähdään vesillä.
- kalliimpi?
Katsoin tossa espoon hinnaston, veneeni paikka talvisäilytys maksaisi 255 euroa. Seurassani paikka ja telakointi maksaa 257 euroa, eroa siis kokonaista 2 euroa.
Lisäksi joudun tietysti maksamaan 50 euron jäsenmaksun. Toisaalta säästän katsastusmaksuissa (jos en katsastaisi tulisi vielä isompi ero vakuutusmaksussa) ja seuran yhteisnostot on halvempia kuin oman hiiapin tilaaminen. Elikkä käytännössä aivan saman hintaista. Toki seurani on halvemmasta päästä.
Saan siis saaritukikohtani, purjehtija-lehden, kilpailuoikeuden, koulutusta yms. yms. käytännössä ilmaiseksi.
Taitaa olla enemmänkin neuvojan luonteenpiirre kuin mielipide, jos sanoo ettei seuraan liittyminen kannata.- Maksaa?
Veneen nosto/lasku?
- Maksaa about
Maksaa? kirjoitti:
Veneen nosto/lasku?
Oisko ollu 40 eur/kerta. Silloin kun olen käyttänyt itselle tilattua hiiappia, olen maksanut vain jotain 10-20 eur enemmän, mutta se vaatii yleensä joko parin veneen kimppaa tai omien aikataulujen sovittamista hiiapkuskin menemisiin. Meidän seurassa on nostopäivien bonuksena erittäin hyvä ja edullinen lounas tarjolla.
- niinpä niin
Maksaa about kirjoitti:
Oisko ollu 40 eur/kerta. Silloin kun olen käyttänyt itselle tilattua hiiappia, olen maksanut vain jotain 10-20 eur enemmän, mutta se vaatii yleensä joko parin veneen kimppaa tai omien aikataulujen sovittamista hiiapkuskin menemisiin. Meidän seurassa on nostopäivien bonuksena erittäin hyvä ja edullinen lounas tarjolla.
Täkäläinen hiab-kuski ottaa juuri sen 40 euroa, kun ajaa rantaan ihan vain minun venettä varten, juuri sillon kun se minulle sopii.
Nostaa maston pois, nostaa veneen lavalle, ajaa pukin luo ja nostaa veneen pukille.
Sama keväällä. - on sikäläinen
niinpä niin kirjoitti:
Täkäläinen hiab-kuski ottaa juuri sen 40 euroa, kun ajaa rantaan ihan vain minun venettä varten, juuri sillon kun se minulle sopii.
Nostaa maston pois, nostaa veneen lavalle, ajaa pukin luo ja nostaa veneen pukille.
Sama keväällä.Täysin nollan arvoinen tieto, jos ei tiedä missä sikäläinen on. Paljonko sikälässä maksaa seurojen yhteisnostot? Ja mitä sillä lopulta on väliä, en ole liittynyt seuraan taloudellisten etujen toivossa.
- Jo...
on sikäläinen kirjoitti:
Täysin nollan arvoinen tieto, jos ei tiedä missä sikäläinen on. Paljonko sikälässä maksaa seurojen yhteisnostot? Ja mitä sillä lopulta on väliä, en ole liittynyt seuraan taloudellisten etujen toivossa.
Haluatko tietää missä täkäläinen on vai et?
- hoh
Jo... kirjoitti:
..kerro, älä panttaa!!!
- on ongelma?
hoh kirjoitti:
..kerro, älä panttaa!!!
Mikä niinku on sun ongelma?
- hoh
on ongelma? kirjoitti:
Mikä niinku on sun ongelma?
...oon utelias!
- viimeistään....
Jo... kirjoitti:
kai jokainen viimeistään tässä vaiheessa tajuaa, ettei kaveri kuulu mihinkään seuraan (paitsi ehkä se kuuluisa "wanna-be-sailors"). näiltähän ne parhaat neuvot aina tulee.
- on eroja!
Ehdottomasti kannattaa liittyä seuraan, mutta seuran valintaa kannattaa harkita kunnolla, koska liittymismaksu voi olla aika iso paukku, vaikkakin sen maksaa vain kerran. Kaikki seurat ovat aika lailla "yhtä hyviä" eli korkeammilla maksuilla saa yleensä paremmat palvelut, mutta juuri sinulle yksi seura voi sopia paljon paremmin kuin toinen.
Sijainti on tietysti keskeisin tekijä, mutta ehdottomana kakkosena on palvelut (satamafasiliteetit, toiminta, saaritukikohdat yms.) Jos on lapsia, arvostaa varmaan aktiivista junnutoimintaa. Eläkeläinen taas kaipaa varmaan niitä saaritukikohtia. Nuori innokas ehkä kilpapurjehdusta tai muuta aktiivitoimintaa. Vuosittaiset maksut on sitten vasta se kolmas tekijä ainakin minun arvosteluasteikollani.
Mutta seuran yleensä valitsee vain kerran, joten sitä valintaa kannattaa pohtia kunnolla.- Ihmeessä?
Valitsee vain kerran?
Eikö seuraa saa vaihtaa? - Voi vaihtaa
Ihmeessä? kirjoitti:
Valitsee vain kerran?
Eikö seuraa saa vaihtaa?Tottakai seuraa voi vaihtaa, sitä vain harva tulee tehneeksi, sitten kun on tutustunut seurakavereihin. Useat ovat mieluummin jäseniä yhtäaikaa monessa seurassa. Ja aina se vaihto maksaa sen liittymismaksun verran plus vaiva.
- Kannata-.
Ellei ole seurankipeä ja läheisyystarpeinen.
- seuraanvaan
Mielellään sellaiseen, jossa on palkattu henkilökunta, joka palvelee sinua kuin Kuningasta
konsanaan. Vähän enemmän maksaa, mutta mitä sitten,laadusta kannattaa maksaa.Halvassa seurassa saat oman veneesi lisäksi huolehtia muidenkin veneistä, mastoista ja pukeista, jos et
pidä pintaasi, niin kohta olet jossain luottamus-
toimessa.Minä liityin vähän kalliinpaan seuraan
koska päätin vaihtaa veneilyharrastuksen purjehtimiseen. - lauman tukea
ja turvaa, niin kannattaa. Hintana on sääntöihin ja lauman nokkimisjärjestykseen alistuminen niin kuin kaikissa laumoissa.
- luonne.
joko erakko tai muuten vaan rebel ?
Yhteiskunnassa vaan aina on sääntöjä ja toiminta malleja, pursiseurat ei ole mikään poikkeus.
riippunee varmasti paljon seurasta johon liityt, pyydä kommodorilta vierailu lupa ja jolloin joku esittelee tukikohdan sinulle.
valitse ajaksi sellainen että siellä on paljon porukkaa niin saat ensivaikutelman jäsenistöstä, joka jo kertoo jo aika paljon..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos nainen harrastaa seksiä
Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi2432201Pihlaja-puulle
Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos151440Päivieni piristys, missä olet?
Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei141406Kova karman laki
Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko3711255Kysymys Kuhmolaisille
Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t21978Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin
”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist176877Ensi viikolla tulen takaisin
Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin19816- 75762
Olen valtavan ihastunut
Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.57746Oon varma siitä
Että oot vain mun rahojen perään, nainen. Siks et kelpaa mulle, että joku helpompi. M-mieheltä101685