Lingue tuas sedes..

Titus Petronius Arbiter

Jätä kotisi ja lähde toisia rantoja päin,
nuorukainen,
Sinun on maailman piirin avartuminen.
Älä lannistu epäonneen -
Tonava kaukainen,
hyytävä pohjoistuuli,
Canopuksen huolettomat maat
tulevat tuntemaan sinut.
ja ne joiden katse on auringon nousua kohti,
ja ne joiden katse on auringon nousua kohti,
sen miehen mitta kasvaa
joka oudon rannikon hiekoilla astuu maihin.

suom. Tuomas Anhava

15

1016

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • levottomille nuorukaisille

      Jos tuntuu siltä on lähdettävä:
      astuttava oudon rannikon hiekoille.

      • päästä

        Omnia mea mecum porto - myös niillä oudoilla hiekoilla.


      • Jukka Kemppinen
        päästä kirjoitti:

        Omnia mea mecum porto - myös niillä oudoilla hiekoilla.

        Titus Petronius Arbiter:

        Ranta ja meri kauniimmat kuin elämä! Onni
        on astua maihin tänään ja tässä.

        Päivä on korkea. Tälle paikalle ennen
        houkuttelin merenneitoja loiskuttamalla vettä.

        Tuossa on lähteikkö. Tuonne tuo tuuli levää.
        Täällä asuvat muistot ja sanaton hellyys.

        Olen elänyt. Muuttuva onni ei pysty
        riistämään sitä, minkä olen jo saanut.


      • juhlapuhe 1.7.2007,
        Jukka Kemppinen kirjoitti:

        Titus Petronius Arbiter:

        Ranta ja meri kauniimmat kuin elämä! Onni
        on astua maihin tänään ja tässä.

        Päivä on korkea. Tälle paikalle ennen
        houkuttelin merenneitoja loiskuttamalla vettä.

        Tuossa on lähteikkö. Tuonne tuo tuuli levää.
        Täällä asuvat muistot ja sanaton hellyys.

        Olen elänyt. Muuttuva onni ei pysty
        riistämään sitä, minkä olen jo saanut.

        Lainaan tähän kansanopettajaa v. 66. jKr. Titus Petronius Arbiter kirjoittaa nuorukaiselle näin, ja sopinee tämä yhtä lailla uukuniemeläisille varsinkin historian kohtalot huomioiden:

        Jätä kotisi ja lähde toisia rantoja päin nuorukainen,
        sinun on maailman piirin avartuminen..


      • Petronius Arbiter
        juhlapuhe 1.7.2007, kirjoitti:

        Lainaan tähän kansanopettajaa v. 66. jKr. Titus Petronius Arbiter kirjoittaa nuorukaiselle näin, ja sopinee tämä yhtä lailla uukuniemeläisille varsinkin historian kohtalot huomioiden:

        Jätä kotisi ja lähde toisia rantoja päin nuorukainen,
        sinun on maailman piirin avartuminen..

        Titus (tai Gaius) Petronius Arbiter (27-66) oli roomalainen kirjailija. Useimmiten Petronius samaistetaan keisari Neron hovissa vaikuttaneeseen makutuomariin (elegentiae arbiter), joka oli uransa aikana ainakin maaherra Bithyniassa ja joko vuonna 61 tai 62 consul suffectus eli kesken virkakautta valittu konsuli. Häneltä on säilynyt vain yksi teos, satiiriromaani Satyricon, ja sekin vain fragmentaarisesti. Pisin yhtenäinen kappale kirjasta tunnetaan nimellä Trimalkion pidot.

        Tacitus kertoo Petroniuksen viettäneen päivänsä nukkuen ja yönsä huvitellen.


      • Jukka Kemppisen blogista
        Petronius Arbiter kirjoitti:

        Titus (tai Gaius) Petronius Arbiter (27-66) oli roomalainen kirjailija. Useimmiten Petronius samaistetaan keisari Neron hovissa vaikuttaneeseen makutuomariin (elegentiae arbiter), joka oli uransa aikana ainakin maaherra Bithyniassa ja joko vuonna 61 tai 62 consul suffectus eli kesken virkakautta valittu konsuli. Häneltä on säilynyt vain yksi teos, satiiriromaani Satyricon, ja sekin vain fragmentaarisesti. Pisin yhtenäinen kappale kirjasta tunnetaan nimellä Trimalkion pidot.

        Tacitus kertoo Petroniuksen viettäneen päivänsä nukkuen ja yönsä huvitellen.

        Titus Petronius Arbiter:

        Hylkää entiset seudut ja etsi uusia rantoja.
        Silloin saat nähdä meret ja maat, maailman.

        Purtesi taakse jäävät pohjoisen ilkeät viimat,
        lännen nouseva tuuli ja helteen levoton rauha.

        Suuri on mies, joka vieraan rannan hiekalle astuu,
        vierasta pelkäämätön, korkeamielinen mies.

        Linque tuas sedes alienaque litora quare,
        o iuvenes, maior rerum tibi nascitur ordo.

        Ne succumbe malis; te noverit ultimus Hister,
        te Boreas gelidus, securaque regne Canopi;

        quique re nascetur Phoebum caruntque cadentem;
        maior in aeternas fit qui descendavit harenas.



        Suom. Jukka Kemppinen


      • Konstantinos F. Kavafis
        Jukka Kemppisen blogista kirjoitti:

        Titus Petronius Arbiter:

        Hylkää entiset seudut ja etsi uusia rantoja.
        Silloin saat nähdä meret ja maat, maailman.

        Purtesi taakse jäävät pohjoisen ilkeät viimat,
        lännen nouseva tuuli ja helteen levoton rauha.

        Suuri on mies, joka vieraan rannan hiekalle astuu,
        vierasta pelkäämätön, korkeamielinen mies.

        Linque tuas sedes alienaque litora quare,
        o iuvenes, maior rerum tibi nascitur ordo.

        Ne succumbe malis; te noverit ultimus Hister,
        te Boreas gelidus, securaque regne Canopi;

        quique re nascetur Phoebum caruntque cadentem;
        maior in aeternas fit qui descendavit harenas.



        Suom. Jukka Kemppinen

        Sanoit: " Minä lähden toiseen maahan, toisille rannoille.
        Löytyy toinen kaupunki, parempi kuin tämä.
        Jokainen yritykseni on etukäteen tuomittu
        ja sydämeni on kuin kuollut ja haudassa.
        Miten pitkään täytyy mieleni jäädä tähän lamaan ?
        Minne tahansa käännyn, minne tahansa katson,
        näen mustia raunioita elämästäni täällä,
        missä olen tuhlannut ja hukannut näin monta vuotta."

        Et sinä löydä uusia tienoita, et löydä toisia rantoja.
        Tämä kaupunki pysyy kannoillasi. Kiertelet
        samoja katuja. Vanhenet samoissa korteleissa,
        näissä samoissa taloissa hiuksesi vanhenevat.
        Päädyt aina tähän kaupunkiin. Älä toivo - sinua varten
        ei ole laivaa, ei tietä muuanne.
        Niin kuin olet tuhlannut elämäsi tässä
        pikku kolkassa, niin olet tuhlannut sen koko maailmassa.

        suom. Tuomas Anhava


      • äärellä
        Konstantinos F. Kavafis kirjoitti:

        Sanoit: " Minä lähden toiseen maahan, toisille rannoille.
        Löytyy toinen kaupunki, parempi kuin tämä.
        Jokainen yritykseni on etukäteen tuomittu
        ja sydämeni on kuin kuollut ja haudassa.
        Miten pitkään täytyy mieleni jäädä tähän lamaan ?
        Minne tahansa käännyn, minne tahansa katson,
        näen mustia raunioita elämästäni täällä,
        missä olen tuhlannut ja hukannut näin monta vuotta."

        Et sinä löydä uusia tienoita, et löydä toisia rantoja.
        Tämä kaupunki pysyy kannoillasi. Kiertelet
        samoja katuja. Vanhenet samoissa korteleissa,
        näissä samoissa taloissa hiuksesi vanhenevat.
        Päädyt aina tähän kaupunkiin. Älä toivo - sinua varten
        ei ole laivaa, ei tietä muuanne.
        Niin kuin olet tuhlannut elämäsi tässä
        pikku kolkassa, niin olet tuhlannut sen koko maailmassa.

        suom. Tuomas Anhava

        Hyvä. Tämän tekijä ymmärtää jotain ihmisestä ja itsensä pakenemisen mahdottomuudesta.

        "Niin kuin olet tuhlannut elämäsi tässä
        pikku kolkassa, niin olet tuhlannut sen koko maailmassa."


      • Ellen Niit
        äärellä kirjoitti:

        Hyvä. Tämän tekijä ymmärtää jotain ihmisestä ja itsensä pakenemisen mahdottomuudesta.

        "Niin kuin olet tuhlannut elämäsi tässä
        pikku kolkassa, niin olet tuhlannut sen koko maailmassa."

        ..Sumu kulkee kyyryssä kesantopeltoa pitkin

        Niittynäperö varisee
        Aho-orvokki kellastuu kuloksi
        Kurjenkellojen kumina mykistyy
        mullaksi jalkojen alla.

        Sinä korkea poppeli
        puutarhani sydämessä
        sinä selkeävartinen saarni
        päivieni veräjällä,
        sinä käpyoksainen kuusi
        kotini kynnyksellä,
        sinä sydämeni rakastettu,
        ole lähellä, tue
        kuoleman pimeänä hetkenä.

        suom. Elvi Sinervo


      • Bella Ahmadulina
        Ellen Niit kirjoitti:

        ..Sumu kulkee kyyryssä kesantopeltoa pitkin

        Niittynäperö varisee
        Aho-orvokki kellastuu kuloksi
        Kurjenkellojen kumina mykistyy
        mullaksi jalkojen alla.

        Sinä korkea poppeli
        puutarhani sydämessä
        sinä selkeävartinen saarni
        päivieni veräjällä,
        sinä käpyoksainen kuusi
        kotini kynnyksellä,
        sinä sydämeni rakastettu,
        ole lähellä, tue
        kuoleman pimeänä hetkenä.

        suom. Elvi Sinervo

        Sinä sanoit että on turha itkeä
        ja kenties todallakin on turha itkeä
        kenties on uitava
        kylmissä virroissa

        uiden voitettava öinen vesi
        sen virratessa alitse käsien,
        uiden lahjoitettava itselleen
        vastapäisen rannan vapaus

        Minun oli hyvä hengittää syvään
        kaukana Siperiassa
        missä heikkoina ja luottavaisina
        kasvit taipuivat lähelle

        Ja muistan jälleen
        että siellä
        etäisessä maassa lähellä maata
        minun ei tarvinnut sanoa pienintäkään valhetta.

        suom. Markku Lahtela


      • runojen ystäville
        Bella Ahmadulina kirjoitti:

        Sinä sanoit että on turha itkeä
        ja kenties todallakin on turha itkeä
        kenties on uitava
        kylmissä virroissa

        uiden voitettava öinen vesi
        sen virratessa alitse käsien,
        uiden lahjoitettava itselleen
        vastapäisen rannan vapaus

        Minun oli hyvä hengittää syvään
        kaukana Siperiassa
        missä heikkoina ja luottavaisina
        kasvit taipuivat lähelle

        Ja muistan jälleen
        että siellä
        etäisessä maassa lähellä maata
        minun ei tarvinnut sanoa pienintäkään valhetta.

        suom. Markku Lahtela

        Kitos kaikille ketkä kommentoivat, lukivat. Suomen
        kielellä todellisia helmiä.

        Avaaja


      • kuin Lapualla
        Bella Ahmadulina kirjoitti:

        Sinä sanoit että on turha itkeä
        ja kenties todallakin on turha itkeä
        kenties on uitava
        kylmissä virroissa

        uiden voitettava öinen vesi
        sen virratessa alitse käsien,
        uiden lahjoitettava itselleen
        vastapäisen rannan vapaus

        Minun oli hyvä hengittää syvään
        kaukana Siperiassa
        missä heikkoina ja luottavaisina
        kasvit taipuivat lähelle

        Ja muistan jälleen
        että siellä
        etäisessä maassa lähellä maata
        minun ei tarvinnut sanoa pienintäkään valhetta.

        suom. Markku Lahtela

        "Ja muistan jälleen
        että siellä
        etäisessä maassa lähellä maata
        minun ei tarvinnut sanoa pienintäkään valhetta."

        Lapua pahempi kuin Siperia?


      • A. (synt. 1937)
        kuin Lapualla kirjoitti:

        "Ja muistan jälleen
        että siellä
        etäisessä maassa lähellä maata
        minun ei tarvinnut sanoa pienintäkään valhetta."

        Lapua pahempi kuin Siperia?

        Bella Ahmadulina ( 1937) vieraili Lahden kirjailijakokouksessa. En tiedä onko BA. syntynyt Siperiassa karkotettujen lapsena, vai onko itse karkoitettu. Pointi on siinä että kun tarpeeksi
        kärsinyt ei tarvitse valehdella.

        2008 on 200-vuotta Lapuan taistelusta, ja 2000-luvulla ovat hautaan saatetut viimeiset lapualaiset jotka muistivät kun tsaarin kasakoita oli Lapualla. Lapua on aina ollut parempi asuinpaikka kuin Siperia.



        Marina Tsvetajevan muistomerkki Tarusaan

        Tarusassa, Oka-joen varrella sijaitsevassa pikkukaupungissa, paljastettiin 7.lokakuuta Marina Tsvetajevan patsas. Pronssinen veistos on lajissaan ensimmäinen, sillä kaksi aikaisempaa muistomerkkiä ovat rintakuvia: Jelabugan kaupungissa ja vanhauskoisten kylässä Usen-Ivanovskojessa. Muistomerkki on kuvanveistäjä Vladimir Soskijevin työtä. Hän tutki teosta varten suuren määrän valokuvia ja Tsvetajevasta kirjoitettuja teoksia. Soskijev tunsi aikoinaan myös runoilijan tyttären Ariadna Efronin.

        Muistomerkin paljastustilaisuudessa Bella Ahmadulina lausui Tsvetajevan runoja. Hän oli uskonut loppuun asti, ettei hänen miehensä arkkitehti Boris Messererin rohkea ajatus koskaan toteutuisi. Muistomerkkihän on hyvin kallis ja sen paikkaakin pohdittiin pitkään. Oli ehdotettu, että patsas sijoitettaisiin Tsvetajevan muistokiven paikalle. Kivessä on kirjoitus "Tästä Marina Tsvetajeva halusi viimeisen leposijansa." Kaupunkilaiset vastustivat suunnitelmaa, ja lopulta veistos sai oman puistikkonsa.


      • Risto Rasa
        A. (synt. 1937) kirjoitti:

        Bella Ahmadulina ( 1937) vieraili Lahden kirjailijakokouksessa. En tiedä onko BA. syntynyt Siperiassa karkotettujen lapsena, vai onko itse karkoitettu. Pointi on siinä että kun tarpeeksi
        kärsinyt ei tarvitse valehdella.

        2008 on 200-vuotta Lapuan taistelusta, ja 2000-luvulla ovat hautaan saatetut viimeiset lapualaiset jotka muistivät kun tsaarin kasakoita oli Lapualla. Lapua on aina ollut parempi asuinpaikka kuin Siperia.



        Marina Tsvetajevan muistomerkki Tarusaan

        Tarusassa, Oka-joen varrella sijaitsevassa pikkukaupungissa, paljastettiin 7.lokakuuta Marina Tsvetajevan patsas. Pronssinen veistos on lajissaan ensimmäinen, sillä kaksi aikaisempaa muistomerkkiä ovat rintakuvia: Jelabugan kaupungissa ja vanhauskoisten kylässä Usen-Ivanovskojessa. Muistomerkki on kuvanveistäjä Vladimir Soskijevin työtä. Hän tutki teosta varten suuren määrän valokuvia ja Tsvetajevasta kirjoitettuja teoksia. Soskijev tunsi aikoinaan myös runoilijan tyttären Ariadna Efronin.

        Muistomerkin paljastustilaisuudessa Bella Ahmadulina lausui Tsvetajevan runoja. Hän oli uskonut loppuun asti, ettei hänen miehensä arkkitehti Boris Messererin rohkea ajatus koskaan toteutuisi. Muistomerkkihän on hyvin kallis ja sen paikkaakin pohdittiin pitkään. Oli ehdotettu, että patsas sijoitettaisiin Tsvetajevan muistokiven paikalle. Kivessä on kirjoitus "Tästä Marina Tsvetajeva halusi viimeisen leposijansa." Kaupunkilaiset vastustivat suunnitelmaa, ja lopulta veistos sai oman puistikkonsa.

        Liikun hlljaa runkojen lomassa
        en lakkaa ihmettelemästä
        miten valtava ob oravan hyppy
        Tuntuu meren ja pihkan tuoksu
        männikön latvat tuulessa.

        Kulkurivarpunen 1973

        Niin kuin aalto uittaa aallon
        yli valtameren
        niin mekin selviydymme
        toinen toisiamme tukien

        Anniina Jokinen, nettikäännös

        Just as one wave carriers another


      • oli jotain
        Risto Rasa kirjoitti:

        Liikun hlljaa runkojen lomassa
        en lakkaa ihmettelemästä
        miten valtava ob oravan hyppy
        Tuntuu meren ja pihkan tuoksu
        männikön latvat tuulessa.

        Kulkurivarpunen 1973

        Niin kuin aalto uittaa aallon
        yli valtameren
        niin mekin selviydymme
        toinen toisiamme tukien

        Anniina Jokinen, nettikäännös

        Just as one wave carriers another

        Tässä oli ajatusta, enemmän tälläästä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1097
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      876
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      845
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      657
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      70
      605
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      583
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      526
    9. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      483
    Aihe