Mun on vähän vaikea niellä pillereitä.. Joudun aina ne pienii.. Ja vaikka ne onki aik pienii nii jotenki välil kieli menee vähän niiku tielle kun on nielasemassa sitä tablettia.
Onko kellään samaa ongelmaa?
Oisko jotain vinkkejä?
Onko haittaa jos tabletin pureskelee (muuta kuin että se maistuu ihan kauheelle)?
vaikea niellä lääkkeitä
14
3846
Vastaukset
- jou-
itse liotan veteen jos mahdollista kaikille lääkkeille ei voi tehdä. muuten sit runsaan veden kanssa alas, kyllä se ajallaan onnistuu.Pureskelu on hampille huonoa, sitä en suosittele.itse laitan syvälle kurkkuun lääkkeen javettä päälle,ni kyllä sen sit pakolla nielasee...mutt vie aikaa opetella
- munkonsti
Laita pää takakenoon ja nakkaa pillerit suoraan kurkkuun ja vesi perään samassa asennossa.
Mulla onnistuu noin.- ---
Kannattaa lisäksi mainita asiasta lääkkeen määräävälle lääkärille, sekä apteekissa esimerkiksi silloin, jos käsikauppalääkkeistä on kyse. Useista lääkkeistä on olemassa liuosmuotoja, poretabletteja ja mahdollisesti vaihtoehtoisia tablettivalmisteita, joita saa esimerkiksi murskata. Tai voi olla mahdollista löytää jollekin suurikokoiselle tablettilääkkeelle jokin helpommin nieltävä korvike. Mitä tahansa lääkkeitä ei sen sijaan pidä mennä murskaamaan tai pureskelemaan, kuten useimmat varmaankin tietävät.
- suu auki-kieli ulos
Kyseinen kikka toimii tälläkin pillerikammoisella hyvin, itse pyysin apuria pudottamaan pillerin.
- anskutin_89
ottaa esim jugurtin kanssa eikä veden
- herkkä nielu
pureskella tai murskata. Mikäli tabletissa on ns. jakoura silloin voit sen kuitenkin tehdä. Mikäli uraa ei lääkettä ole tarkoitettu pienittäväksi, sillä silloin sen imeytyminen muuttuu ja mikäli lääkkeen pureskelee ei sitten välttämättä vaikuttakaan niinkuin piti.Osa lääkkeistä on tarkoitettu imeytymään tietyssä kohtaa ruoansulatuselimistöä esim. ohutsuolessa ja osa on ns. pitkävaikutteisia lääkkeitä. Tälläisissä tableteissa on yleensä sellainen kalvomainen päällyste tai sitten ovat kapseleita, joita ei myöskään ole tarkoitettu avattavaksi.
Itselläni on sama ongelma kuin ap:lla. Harmillista on että monista reseptilääkkeistä ei kuitenkaan yleensä erilaisia vaihtoehtoja. Mikstuuraa sentään on, mutta koska ne on tarkoitettu lapsille ja annostus on painonmukainen, joutuisi aikuinen ottamaan niitä litratolkulla. - välineet
herkkä nielu kirjoitti:
pureskella tai murskata. Mikäli tabletissa on ns. jakoura silloin voit sen kuitenkin tehdä. Mikäli uraa ei lääkettä ole tarkoitettu pienittäväksi, sillä silloin sen imeytyminen muuttuu ja mikäli lääkkeen pureskelee ei sitten välttämättä vaikuttakaan niinkuin piti.Osa lääkkeistä on tarkoitettu imeytymään tietyssä kohtaa ruoansulatuselimistöä esim. ohutsuolessa ja osa on ns. pitkävaikutteisia lääkkeitä. Tälläisissä tableteissa on yleensä sellainen kalvomainen päällyste tai sitten ovat kapseleita, joita ei myöskään ole tarkoitettu avattavaksi.
Itselläni on sama ongelma kuin ap:lla. Harmillista on että monista reseptilääkkeistä ei kuitenkaan yleensä erilaisia vaihtoehtoja. Mikstuuraa sentään on, mutta koska ne on tarkoitettu lapsille ja annostus on painonmukainen, joutuisi aikuinen ottamaan niitä litratolkulla.Apteekissa myydään tabletin murskaus ja hienonnus vehkeitä. se voi olla mielyttävämpää kuin pureskelu
- Herkkäkurkkuinen
Heippa!
Kaikilta tosiaan pillerin nieleminen ei onnistu, itse olen 25 vuotias naispuolinen ja nykyisin pystyn jo ihan pienen pillerin nielemään, mutta buranan puolikas on kuitenkin liian iso. Olen erittäin herkkäkurkkuinen ja vika on siis psyykkinen, pelko siitä että se takertuu kurkkuun tai jotain. Olen aina ilmoittanut tästä jonkin lääkkeen määräämisen yhteydessä ja olen saanut sitten nestemäisen version tai poreena jos mahdollista. Kannattaa myös kysyä voiko tabletin murskata, silloin ainakin saan itse sen veden kera helpommin alas. Yleensähän jakouralliset jotka voi puolittaa voi myös murskata, mutta kalvopäällysteiset pitää ottaa kokonaisina. Kannattaa varmistaa kuitenkin apteekista, minulle ystävällinen farmaseutti etsi eräästä lääkkeestä pienimmän mahdollisen pillerikoon jonka voi vielä puolittaa joten nieleminen onnistuu tämän osalta. Tämäkin voi oikeasti olla ongelma, olen sentään oppinut nielemään aivan pienimmän tabletin!! - että näin
Itsellänihän menee vaikka kokonainen vesimelooni kurkusta alas. mutta jos kyse on lääkkestä niin ei se vaan mene kurkusta alas. vaikka jos 2 litraa vettä jois söis jugurttia tai heittäis kurkkuun :P
- ihmettelevä hoitaja
Tosiaan kaikkia tabletteja ei saa puolittaa ja jakourakaan ei tarkoita, että lääkkeen saisi murskata tai pureskella! Joidenkin lääkkeiden on tarkoitus liueta vasta mahassa tai suolistossa. Kysy farmaseutilta tai lääkäriltä lääkettä hakiessa onko kyseistä lääkettä mahdollista murskata tai saako sitä nestemäisenä.
Jos tabletit tuntuvat jäävän kurkkuun tai takertuvan suuhun on apteekissa myytävänä "tablettikuoria" eli pieni liukas vatsassa sulava pussukka joka helpottaa nielemistä ja estää pahanmakuisten lääkkeiden liukenemisen jo suussa. Valitettavasti en muista millä nimellä näitä tablettipussukoita myydään, mutta kysy apteekista, siellä varmasti tietävät. - u6u6
6uu
- assdaewsaes
suppo
- yököttää
Täällä sama ongelma ja voi luoja kun menin hakemaan apteekista tällä viikolla Panadol 1mg,no sitä ei enää valmisteta(?) vaan korvaava lääke on siis Paramax forte 1000mg joka on HELKKARIN iso. Aina joutuu puolittamaan kun jää kurkkuun kiinni :(
- Menee useampikin
Onhan nuo kaikki parasetamolilääkkeet aika isoja mutta hyvinhän nuo livahtaa alas kurkusta kun ottaa kuin ruokaa söisi. Ensinnäkin pillerin "palanpainikkeeksi" runsaasti vettä ja pilleriä nieltäessä pidetään leuka ALHAALLA kuten ruokaakin syödessä. Jos nostaa pään takakenoon (kuten moni tekee pillerä ottaessa), hengitystiet avautuu ja tie vatsaan ahtautuu.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663422Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh463242Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1382986- 502643
- 311983
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271870- 481646
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä871545Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k391391- 391350