lestadiolaisten seksielämä?

poika

hei!
olen lukiota käyvä poika pohjanmaalta, ja haluaisin tietää nuorten lestadiolaisten seksielämästä?
joudun uskonnon tunnilla pitämään esitelmän herätysliikkeistä, ja ajattelin lestadiolaisuutta. ja sieltä erityisesti nuorten elämän tapoja, koska heitä on pohjanmaalla paljon, ja moni varmasti haluisi kuulla heistä enemmän. joten olkaa ystävällisiä ja kertokaa minulle aiheesta, niin esitelmäni laajenee huomattavasti. kiitos, ja hyvää kesää kaikille!

31

4726

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mieti!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Aika köyhältä sun elämä kuulostaa jos oot tekemäs esitelmää lestadiolaisten seksielämästä!!! Eiköhän tuollaset oo ihan jokaisen yksityiselämää..vai mitä pitäisit jos menisit koulussa tunnille ja opettaja alkaisi puhumaan sinun yksityiselämästä koko luokan kuullen!!!! Come on!!! Järkeä sinne pohojois-suomeen!!! Asuu siel paljon järkevääkin porukkaa!!!!

• siipeni murtuneet

Aivan näin.. Seksuaalielämällä ei ole mitään tekemistä lestadiolaisten uskon kanssa. Tai tietysti siinä määrin on, että ainakin pyritään välttämään esiaviollista seksiä. Ja niin, revi siitä huumoria, et mä oon esikoislesta ja homo. Ei o helppoo elämä.

• öhö

Ja mä olen vanhoillinen homo...Et poikkeavia löytyy.

• ohjaaja

Onhan niitä lestadiolaisnuoria Pohjanmaalla, jos vaikkapa kävisit haastattelemassa heitä reilusti henkilökohtaisella juttutuokiolla.

• moxu

En ole lestadiolainen enkä edes tunne ketään sellaista, mutta kysymyksenasettelu on kyllä vähintäänkin outo. Ainakin lapsimäärästä päätellen lestadiolaiset eivät pidä kynttilää vakan alla, vaan vakassa.

Mutta todellisia orgioitakin on lestadioliaspiireissä nähty. Ruotsin Lapissa 1930-luvulla vaikutti Korpela-liike, jossa jumalanpalvelusmuodoksi kohosi ryhmäseksiorgiointi eli Jerusalemin tanssi. Tästä liikkeestä -ja siinä ohessa lestadiolaisten seksielämään suhtautumisesta- on pajalalainen kirjailija Bengt Pohjanen tehnyt tutkimuksen, joka varmaan löytyy paikkakuntasikin kirjastosta. Pohjasen tutkimusaineistoon perustui joitakin vuosia sitten Oulun kaupunginteatterissa esitetty Ilpo Tuomarilan näytelmä Jerusalemin tanssi.
      Pohjasta haastateltiin vastikään ilmestyneessä Suomen Kuvalehdessä. Hän mainitsi siinä nimenomaan vanhempien lestadiolaisnaisten olevan hyvinkin avoimia seksijuttujen (nimenomaan asiasta puhumisen) suhteen ja mainitsi myös, ettei lapsille missään vaiheessa ollut heidänkään huushollissaan mitenkään epäselvää, miten ihminen lisääntyy.

• Matkaaja

Bengt Pohjanen on kirjailija, joka elää tuotoksillaan ja tarvitsee sensaatiohakuista tekstiä pysyäkseen hengissä. Hänen taustansa on Tornionjokilaakson lestadiolaisuus. Sillä seudulla vaikutti myös villioppi korpelalaisuus, joka kiersi lännen puolen (esikoisten alueet) sen verran kaukaa, että jäi selvä hajurako. Vai oliko niin että lännen kristityt olivat saaneet enemmän voimaa valvomiseen. Ei se tietenkään kristittyjen omaa ansiota ollut, että säästyivät villitykseltä.

• moxu
        Matkaaja kirjoitti:

Bengt Pohjanen on kirjailija, joka elää tuotoksillaan ja tarvitsee sensaatiohakuista tekstiä pysyäkseen hengissä. Hänen taustansa on Tornionjokilaakson lestadiolaisuus. Sillä seudulla vaikutti myös villioppi korpelalaisuus, joka kiersi lännen puolen (esikoisten alueet) sen verran kaukaa, että jäi selvä hajurako. Vai oliko niin että lännen kristityt olivat saaneet enemmän voimaa valvomiseen. Ei se tietenkään kristittyjen omaa ansiota ollut, että säästyivät villitykseltä.

Kyllä Toivo Korpelan oppi olisi voinut langeta mihin maaperään tahansa, joten turha Suomen puoleisten lestadiolaisten on omaa häntäänsä nostaa tässä asiassa. Liikkeen vaikutuksethan olivat varsin traagiset, monet siihen osallistuneet joutuivat mielisairaalaan. En ota kantaa siihen, onko himo jumalanpalvelustarkoituksessa sen pyhempää, kuin muutenkaan, mutta johan tämä palvelusmuoto Decameronessa esiteltiin...

Mitä taas tulee Bengt Pohjaseen, hän on löytänyt oman totuutensa ja päässyt irti lestadiolaisuudesta. Hän kykenee kirjallisessa tuotannossaan tutkimaan asioita niin puolueettomalta kannalta, kuin se lestadiolaisalueella varttuneelta on ylisummaan mahdollista.

• vanhoillislestadiolainen nain

Joo oikein hyvä idea. Ensin kerrot oman seksielämäsi ja sitten heidän. Lestadiolaiset on takaapäin, eestäpäin, kylkimyyryä ja lusikka-asennossa. Entäs
      Silloin ollaan ku huvittaa ja sitten ku ei huvita niin ei olla. Entäs teilläpän?

• Ninni

Miksi sinua kiinnostaa vain nuorten lestadiolaisten seksielämä? Siksikö, että heidän seksi- ja muukin elämänsä poikkeaa suuresti ns. maailman nuorten elämästä?
      Olen itsekin mielestäni vielä aika nuori (30v) ja muistan hyvin ajat ennen avioliittoani. Seksielämäähän ei nuorella uskovaisella ennen avioliittoa ole.
      Avioliitossa elävien seksielämä on ihan jokaisen parin oma asiansa. Se voi olla hyvinkin hehkeää ja ihanaa, mielikuvitus valloillaan, mutta tiedän sellaisiakin pareja, joilla se on hyvinkin harmaata ja ehkä ankeaakin. Tietysti se myös vaihtelee perhetilanteen mukaan, kun vauva on pieni seksihalut ovat ainakin äidillä minimissään. Mutta niinhän se on kaikilla, uskoon katsomatta.

Näin just.Ninni vastasi tosi hyvin.

• poika

...otsikon-sekä kysymyksen muoto ei minulla ollut oikea, koska hain juuri tuon tyyppistä vastausta mitä sinulta(ninni) nyt sain. Ei minua kiinnosta lestadiolaisten, eikä muidenkaan ihmisten sängyssä tekemät hommat ja asennot, vaan se mitä juuri vastasit. Kiitos ninni vastauksestasi. Ja siksi minua kiinnostaa ainoastaan nuoret lestadiolaiset, koska tunnen heitä jonkin verran, ja luulisin että koulu tovereitani kiinnostaa kuunnella enemmän ikäisistään lestadiolaisista kuin mitä vanhemmista. Minulla ei ollut mitään tietoa siitä miten nuorten, jotka avioliitossa vielä eivät ole, seksielämästä, tai siis että onko heillä sitä ollenkaa. eikä tämä tule olemaan pääaiheena esitelmässäni, vaan se esiintyy siinä vaan parin sanan mittaisena mainintana, juuri noilla sanoilla mitä sanoit.

• Pööh

"Seksielämäähän ei nuorella uskovaisella ennen avioliittoa ole."

En tee mitään yleistyksiä, mutta on uskovaisia (lestadiolaisia) jotka ovat erittäin seksuaalisesti aktiiveja ennen naimisiinmenoa, tai mikäli he nyt koskaan naimisiin menevätkään...

• Lessutyttö
        Pööh kirjoitti:

"Seksielämäähän ei nuorella uskovaisella ennen avioliittoa ole."

En tee mitään yleistyksiä, mutta on uskovaisia (lestadiolaisia) jotka ovat erittäin seksuaalisesti aktiiveja ennen naimisiinmenoa, tai mikäli he nyt koskaan naimisiin menevätkään...

Tuo kuulostaa siltä ettet ole itse lestadiolainen tai sit oot olevinas muttet oikealla tavalla uskomassa. Uskovaisella (tarkoitan siis VANHOILLISLESTADIOLAISTA) on erittäin selvä mielipide esiaviollisiin seksisuhteisiin, eli ei seksiä ennen avioliittoa. Eikä se musta ainakaan oo tuntunu ollenkaan pahalta ajatukselta. Oikein hyvin oon pärjänny näin. =)=) Oon seurustellu kaks kertaa tositarkoituksella mutta loppujenlopuksi päätyen eroon. Seksiä ei tarvinnu, parisuhteessa on niin paljon muuta tärkeämpää. Seksiin ehtii tutustua sitte naimisissa ollessa.

• Eräs
        Lessutyttö kirjoitti:

Tuo kuulostaa siltä ettet ole itse lestadiolainen tai sit oot olevinas muttet oikealla tavalla uskomassa. Uskovaisella (tarkoitan siis VANHOILLISLESTADIOLAISTA) on erittäin selvä mielipide esiaviollisiin seksisuhteisiin, eli ei seksiä ennen avioliittoa. Eikä se musta ainakaan oo tuntunu ollenkaan pahalta ajatukselta. Oikein hyvin oon pärjänny näin. =)=) Oon seurustellu kaks kertaa tositarkoituksella mutta loppujenlopuksi päätyen eroon. Seksiä ei tarvinnu, parisuhteessa on niin paljon muuta tärkeämpää. Seksiin ehtii tutustua sitte naimisissa ollessa.

Mistäköhän johtuu, että suhteet päättyivät...Olisko niin, että poika vaihtaa sellaiseen, jolta pimperoa irtoaa myös ennen avioliittoa. Olette kyllä melko VANHOILLISIA.

• Ninni
        Eräs kirjoitti:

Mistäköhän johtuu, että suhteet päättyivät...Olisko niin, että poika vaihtaa sellaiseen, jolta pimperoa irtoaa myös ennen avioliittoa. Olette kyllä melko VANHOILLISIA.

tosi, tosi vanhoillisia!
        Tiedän itsekin kokemuksesta, että seksistä pidättäytyminen ennen avioliittoa ei todellakaan ole helppoa, kun on kyse kahdesta rakastuneesta, lihaa ja verta olevasta ihmisestä.
        Jos mies jättää naisen vain siksi, ettei pääse hänen sänkyynsä, joutaa mennäkin. Avioliittoon kuuluu paljon muutakin kuin pelkkä seksi. Totta kuitenkin on, että jos seksielämä ei luista, ei se elämä tahdo muutenkaan olla mukavaa, poislukien vauva-aika. Miehelle on selvästikin vaikeampaa olla ilman seksiä, kuin naiselle, mutta ei se ennen avioliittoa voi olla kynnyskysymys.
        En minä ainakaan jäisi itkemään sellaisen miehen perään, joka jättää vain siksi, ettei pääse ennen "papin aamenta" sänkyyni.
        Mainitsemasi nuoret eivät taatusti ole oikealla tavalla uskomassa, eivät ainakaan vanhoillislestadiolaisia.

• Eräs
        Ninni kirjoitti:

tosi, tosi vanhoillisia!
        Tiedän itsekin kokemuksesta, että seksistä pidättäytyminen ennen avioliittoa ei todellakaan ole helppoa, kun on kyse kahdesta rakastuneesta, lihaa ja verta olevasta ihmisestä.
        Jos mies jättää naisen vain siksi, ettei pääse hänen sänkyynsä, joutaa mennäkin. Avioliittoon kuuluu paljon muutakin kuin pelkkä seksi. Totta kuitenkin on, että jos seksielämä ei luista, ei se elämä tahdo muutenkaan olla mukavaa, poislukien vauva-aika. Miehelle on selvästikin vaikeampaa olla ilman seksiä, kuin naiselle, mutta ei se ennen avioliittoa voi olla kynnyskysymys.
        En minä ainakaan jäisi itkemään sellaisen miehen perään, joka jättää vain siksi, ettei pääse ennen "papin aamenta" sänkyyni.
        Mainitsemasi nuoret eivät taatusti ole oikealla tavalla uskomassa, eivät ainakaan vanhoillislestadiolaisia.

Lestoja kaikki tyynni.

• Leenu
        Eräs kirjoitti:

Lestoja kaikki tyynni.

sit teoillaan uskonsa kieltäneitä. Ei pelkkä nimi, uskovaisen nimi pelasta. Jos ei ole synnit anteeksi, niin tie taivaaseenkin on kiinni. Syntienanteeksiannossa avatuu tie taivaaseen. Ja uskovainen ihminen tahtoo elää syntiä karttaen ja synninpoispanijana.

Uskovainen siis ei elä synnissä!

Lessutyttö kirjoitti:

Niin: ja jos seksin aloittaa seurustelusuhteessa niin se estää tutustumisen toisen todelliseen luonteseen. sehän on seurustelun tärkein tarkoitus.

Ihan turha mennä sänkyyn seurusteluvaiheessa koska se, että menee hyvin toisen kanssa muuten on edellytys edes sänkyyn menolle.

Ja jos ero tulee tällaisen seksiseurustelusuhteen jälkeen (lestadiolaisissa on parannuksen tehneitä epäuskossa seksiä useamman kanssa harrastaneita)niin siitä on useammin haittaa kuin iloa tässä vakisuhteessa: kauhea mustasukkaisuus toisen taholta. Monet valittaaa tätä (varsinkin naiset)On hyvin tavallista myös ei-lest suhteissa olla exille mustis. Joten paljolta harmilta säästyy kun menee sänkyyn vasta avioliitossa.

Eräs kirjoitti:

Sehän se onkin paskamaista epäuskoisissa pojissa että ne kyttää vain pimperoa. Vetäis mieluummin käteen. Ei nainen ole hyödyke

Eräs kirjoitti:

Pikemminkin me ollaan just moderneja. Naisen ei tartte nykyään enää alkaa miehen halujen tyydyttäjäksi. Olet itse tosi vanhanaikainen

• Ninni
        vanhoillislestadiolainen nain kirjoitti:

Sehän se onkin paskamaista epäuskoisissa pojissa että ne kyttää vain pimperoa. Vetäis mieluummin käteen. Ei nainen ole hyödyke

tekstiä sinulta vanhoillislestadiolainen nain. Voisit esittää asiasi vähän fiksummin!

• Pööh
        Lessutyttö kirjoitti:

En ole itse lestadiolainen, mutta kenestä puhuin edellisessä viestissäni ovat esikoislestadiolaisia nuoria miehiä.

• samaa mieltä
        Ninni kirjoitti:

tekstiä sinulta vanhoillislestadiolainen nain. Voisit esittää asiasi vähän fiksummin!

Ei kovinkaan rakentava keskustelua. Kehotat toisia 'vetämään käteen' - mietipä vähän mitä kirjoitit/kirjoitat. Kaikella ystävyydellä..

• sama
        Pööh kirjoitti:

En ole itse lestadiolainen, mutta kenestä puhuin edellisessä viestissäni ovat esikoislestadiolaisia nuoria miehiä.

Juu niistä en tiedä, voipi olla mut älä puhu lestadiolaisista koska sillon joku voi kuvitella että myös vanhoillislestadiolaiset käyttäytyy noin. =)
        Hyvää kesää!!!

• Pööh
        sama kirjoitti:

Juu niistä en tiedä, voipi olla mut älä puhu lestadiolaisista koska sillon joku voi kuvitella että myös vanhoillislestadiolaiset käyttäytyy noin. =)
        Hyvää kesää!!!

Okei, sori, en tiennyt että teillä on niin tiukka "kastijako" ;) Hyvää kesää sinnekin.

• Eräs
        vanhoillislestadiolainen nain kirjoitti:

"Sehän se onkin paskamaista epäuskoisissa pojissa että ne kyttää vain pimperoa. Vetäis mieluummin käteen. Ei nainen ole hyödyke"

Paraskin puhuja, kun lesta kerta olet...En minä ole vaimoni kimpussa synnytyslaitoksella heti, kun lääkärin silmä välttää ja eikä essun helma nouse ympärivuotisesti...Vai ei ole Teille nainen hyödyke? Mikä sitten, jos ei se, synnytyskone? Siis pöyristyttävää, kun naisen terveyttä ei arvosteta sen vertaa, että annettaisiin toipua edellisestä synnytyksestä. Jos hän sattuu kuolemaan niin se on sitten Jumalan tahto, eikö niin ja uutta lasta alulle.

• Ruusu
        sama kirjoitti:

Hyvää kesää!!!

Pyhä,pyhä,pyhä!!
        "joku voi kuvitella että myös vanhoillislestadiolaiset käyttäytyy noin"
        Meillä muilla ja teillä vanhoillisilla on vain se ero, että meillä on tervetulleita syntisetkin, teillä vain puhtaat.Voi kuinka onnellinen olen siitä, että minutkin hyväksytään tälläisenä. Vanhoilliset ovat varustettu varmasti yhtä suurella prosentilla heikompia, jotka eivät jaksa kilvoitella, mutta jos heidän heikkoutensa tulee esille he eivät kai ole enää muille kelpaavia.
        Tämä nyt ei ole kaunista tekstiä,mutta asenteenne muita kohtaan ärsyttää. KAIKKI me olemme tasavertaisia Jumanlan edessä!

• mudman

Ohhoh. Murrosiän loppuvaiheessa oleva lukiolaispoika pitämässä esitelmää uskontotunnilla lestadiolaisten seksielämästä. Miten meinaakin vähän särähtää korvaan. Tuossa vaiheessa kun on seksielämä kaverilla itselläänkin vielä hieman hakusessa, niin rupea nyt sitten esitelmöimään jonkin herätysliikkeen edustajien seksielämästä. Kas kun ei omien vanhempiensa.

• poika

...tuo "ehkä..." kohta, niin saat selvennyksen asiaan.eikä omassa seksielämässäni omasta mielestä ainakaa ole mitään vikaa. on tullut oltua jo kihloissa kohta vuosi, ja sitä ennen seurusteltiin kihlattuni kanssa vajaat kaksi vuotta! kyllä siinä ajassa on ehtinyt jo jonkin verran tutustua seksiinkin kaiken muun lisäksi.

• Hei!!

Miten seksi ja lestadiolaisuus kuuluu yhteen..
      samanlaisia ihmisiä kaikki!!! ja halut ne on hiirelläkin!!

• no HEI, vitun...

...ääliöt!! mulla menee kohta hermot!!
        lukekaa kaikki SE KOHTA, jossa OTSIKKONA on, että "EHKÄ..."!! meniköhän kaikille, jopa niille tyhmemmillekin, nyt perille tuo asia!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      3215
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1177
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1152
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      53
      1092
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1032
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      878
    7. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      45
      867
    8. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      862
    9. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      857
    10. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      24
      851
    Aihe