Kivet eivät ole ateisteja

vesitomu

Käsittääkseni -isti on suffiksi, jota voidaan käyttää vain persoonasta/henkilöstä, eli ihmisestä.

Ainakin englanninkielessä athe-ist,
thei-ist, jne., eli
meidän "isti":ä vastaava
"ist" selittyy seuraavasti:


""
-ist Added to words to form nouns denoting:

1. One who follows a principle or system of belief.
Marxist, deist
Note, these are related to -ism, e.g. Marxism, deism

2. A member of a profession or one interested in something.
botanist
psychiatrist, one who studies psychiatry

3. A person who uses something.
violinist, one who plays a violin

4. A person who holds biased views.
sexist, racist""

Ainakaan englanninkielessä kivet eivät siis ole ateisteja, koska:

1. ei kelpaa, koska on kyse "who", eli jostakusta, ei jostakin.

2. kivillä ei voi olla ammattia.

3. kivi ei voi olla persoona

4. kivi ei voi olla persoona.

Suomenkin kielestä löytyy seuraava virke lyhyen etsinnän jälkeen wikipediasta:
"Vastaava henkilöä tarkoittava johdin on -isti,"

Koska kivi ei ole henkilö, ei se siis voi
olla ateisti, ainakaan wikipedian ja wiktionaryn mukaan.

Entäs sitten voiko kivi olla ateistinen?
Ate-isti-nen.. hmm, käsittääkseni jonkin sanan deminutivointi
(se, miten sana oikeasti taipuu on minulle arvoitus, mutta kyse on siis deminutiivista)
ei poista sanan alkuperäisiä ominaisuuksia.
Mutta en nyt mene takuuseen =/

Vaikka se olisi totta, ajatus siitä, että se muka antaisi ateismille lisäpontta sillä perusteella, että mm. kivet eivät usko jumalaan,
on naurettava.

Kivet eivät myöskään hengitä.
Tulisiko ihmisten lopettaa hengittäminen tämän
vuoksi? Onko hengittäminen väärin, koska esim. kivet eivät siihen kykene?

Onko väärin omistaa aivot, koska suurin osa
kaikkeuden materiasta ei ole muotoutunut aivoiksi?

Entä sitten, jos kivet olisivat ateisteja tai ateistisia?
Mikä peruste se muka on mihinkään?

"ateismi on alkutila". Ahah, kaiken materian pakkaantuminen yhdeksi
köntsäksi on siis jotenkin positiivinen asia? Kiitos, valitsen
mieluummin olemassaolon ihmisenä, kuin silkkana tiedostamattomana materiana.

Vaikka väite alkutilan
ateistisuudesta pitäisi paikkansa,
ei se todistaisi yhtään mitään sen nykyisestä kelpoisuudesta.

20

754

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • antirehtori

      Sinulla ei takuullakaan ole elämää.

      • vesitomu

        ei ainakaan mainittavasti kotini ulkopuolella.


    • ne kivet

      Yksi kala ainakin on teisti, vaikka se olisi kuollut kuin kivi.

    • Milian*

      >>>Entä sitten, jos kivet olisivat ateisteja tai ateistisia?
      Mikä peruste se muka on mihinkään?

      • vesitomu.

        jotkut ateistit vain nyt ovat väittäneet asian olevan toisin, sekä käyttäneet sitä perusteluna toistuvasti.

        pieni oikaisu vain heille.


      • ei pitäisi
        vesitomu. kirjoitti:

        jotkut ateistit vain nyt ovat väittäneet asian olevan toisin, sekä käyttäneet sitä perusteluna toistuvasti.

        pieni oikaisu vain heille.

        tarjota uskiksille polttoainetta huonojen perustelujen muodossa... oikeella asialla siis olet toisin kun jotkut täällä (nasse ainakin taitaa olla uskis joka yrittää saada ateistit näyttämään typeriltä)


      • melko tyhmä

        Luinkohan oikein? Ihmeellinen koostuma ja se vielä mukamas todistuukin taas samalla todisteella. Yli meni, tai ainakin ali.

        Olen joskus kuullut tai lukenut tai nähnyt filmissä, kun kivet "huutavat". Koska ne huutavat, ne saattavat hyvinkin olla ateistisia.

        Jos kivi alkaa huutaa, sillä on varmasti jo asiaakin ja peruste huudolleen.

        Näin voi muuten joskus tapahtuakin, että kivi puhuu, kun veljeilyt mm. ateistien kanssa ovat aika yleisiä


      • Milian*
        vesitomu. kirjoitti:

        jotkut ateistit vain nyt ovat väittäneet asian olevan toisin, sekä käyttäneet sitä perusteluna toistuvasti.

        pieni oikaisu vain heille.

        MIelipittensä jokaisella.
        Minusta se ei vai ole loogista, että ajatteluun kykenemätön eloton materia voisi ottaa vastaan informaatiota ja tehdä tietoisia valintoja, kuin ihminen.


      • Milian*
        melko tyhmä kirjoitti:

        Luinkohan oikein? Ihmeellinen koostuma ja se vielä mukamas todistuukin taas samalla todisteella. Yli meni, tai ainakin ali.

        Olen joskus kuullut tai lukenut tai nähnyt filmissä, kun kivet "huutavat". Koska ne huutavat, ne saattavat hyvinkin olla ateistisia.

        Jos kivi alkaa huutaa, sillä on varmasti jo asiaakin ja peruste huudolleen.

        Näin voi muuten joskus tapahtuakin, että kivi puhuu, kun veljeilyt mm. ateistien kanssa ovat aika yleisiä

        >>>Ihmeellinen koostuma ja se vielä mukamas todistuukin taas samalla todisteella. Yli meni, tai ainakin ali. >Olen joskus kuullut tai lukenut tai nähnyt filmissä, kun kivet "huutavat". Koska ne huutavat, ne saattavat hyvinkin olla ateistisia. >Näin voi muuten joskus tapahtuakin, että kivi puhuu, kun veljeilyt mm. ateistien kanssa ovat aika yleisiä>>>

        aaa...Joo. Niinhän se varmasti on...

        *bling..*


      • konna
        melko tyhmä kirjoitti:

        Luinkohan oikein? Ihmeellinen koostuma ja se vielä mukamas todistuukin taas samalla todisteella. Yli meni, tai ainakin ali.

        Olen joskus kuullut tai lukenut tai nähnyt filmissä, kun kivet "huutavat". Koska ne huutavat, ne saattavat hyvinkin olla ateistisia.

        Jos kivi alkaa huutaa, sillä on varmasti jo asiaakin ja peruste huudolleen.

        Näin voi muuten joskus tapahtuakin, että kivi puhuu, kun veljeilyt mm. ateistien kanssa ovat aika yleisiä

        kivet puhuvat uskovien käsissä kivitystuomioiden muodossa.

        Ja sinä edustat kyseistä ajatusmaailmaa vuonna 2007?:/


    • ateistinen..

      Olisi aika outoa ajatella, että joku neitsyt Mariaa esittävä patsas olisi ateisti, mutta moni katolilainen kyllä ajattelee, että se on teisti, ja kykenee itkemään tai tekemään ihmeitä. Myös moni paahtoleipä on joutunut teistien listoille.
      Yhtään ateistia paahtoleipää en ole kuullut olevan olemassa.

      Voi tosin olla ateistinen kivi, jonka voi katsoa olevan ateisti sillä perusteella, että Buddha oli ateisti. Tällöin arvioija ei ole itse enää ateistin kirjoilla.

    • ertert
      • aika tyhmä

        kyllähän nuo kivet ihan varmasti keskustelevat. On puhekuplat ja kaikki.


      • Meikku-Matelija
        aika tyhmä kirjoitti:

        kyllähän nuo kivet ihan varmasti keskustelevat. On puhekuplat ja kaikki.

        Kalevalasta, mustavalkoisen. Siinä sammaleinen maa puhui esiliina-asuiselle vanhalle laihalle naiselle. Olisko ollut Lemminkäisen äiti. Siinä maan ulkonema liikkui, kuin suu. Oli elämyksellinen ja mieleenjäävä kohtaus

        No, minä ole yrittänyt jututtaa oman pihani kiviä, mutta kovasti ovat harvasanaisia. Nimetkin niille annoin, että tietäisivät kenelle kulloinkin puhun. Täytyy vaan jatkaa yrittämistä, josko joskus vastaisivat, niinkuin Lemminkäisen äidillekin.


      • vain mielenkiinnosta
        Meikku-Matelija kirjoitti:

        Kalevalasta, mustavalkoisen. Siinä sammaleinen maa puhui esiliina-asuiselle vanhalle laihalle naiselle. Olisko ollut Lemminkäisen äiti. Siinä maan ulkonema liikkui, kuin suu. Oli elämyksellinen ja mieleenjäävä kohtaus

        No, minä ole yrittänyt jututtaa oman pihani kiviä, mutta kovasti ovat harvasanaisia. Nimetkin niille annoin, että tietäisivät kenelle kulloinkin puhun. Täytyy vaan jatkaa yrittämistä, josko joskus vastaisivat, niinkuin Lemminkäisen äidillekin.

        Minkäköhän nimisiä kiviä siellä sinun pihallasi asustelee?

        Ps. ja kannattaa opettaa niille myöskin hieman viittomakieltä, ihan vaan 'varmuudeksi'.


      • Meikku-matelija
        vain mielenkiinnosta kirjoitti:

        Minkäköhän nimisiä kiviä siellä sinun pihallasi asustelee?

        Ps. ja kannattaa opettaa niille myöskin hieman viittomakieltä, ihan vaan 'varmuudeksi'.

        Köpö, Nappe ja Kir, sekä Kaapo, Julle, Tiger ja Poliisimestari Sisu. Nimet olen antanut ulkonäön mukaan.

        Kivet ovat ehkä hautautuneet maahan Venäjän vallan aikana ja olleet esillä nyt vasta 4 vuotta. Ehkä maa-ainekset puhuvat valtion virallista kieltä. Täytyykin illalla jorista niille venäjää ja soittaa niille suomi-venäjä opetusCD:tä. Jos se ei onnistu, niin sitten ei auta muu, kuin opetella viittomakieltä.


      • nimiä :)
        Meikku-matelija kirjoitti:

        Köpö, Nappe ja Kir, sekä Kaapo, Julle, Tiger ja Poliisimestari Sisu. Nimet olen antanut ulkonäön mukaan.

        Kivet ovat ehkä hautautuneet maahan Venäjän vallan aikana ja olleet esillä nyt vasta 4 vuotta. Ehkä maa-ainekset puhuvat valtion virallista kieltä. Täytyykin illalla jorista niille venäjää ja soittaa niille suomi-venäjä opetusCD:tä. Jos se ei onnistu, niin sitten ei auta muu, kuin opetella viittomakieltä.

        Ajattelinkin tähän kielimuuriin vielä tarkemmin pureutua, mutta hyvinhän sinulla se puoli näyttää hallinnassa olevan.
        Itse olen törmännyt tätiin joka puheli espanjasta tuoduille rantakiville suomea. Meinasin mennä asiasta huomauttamaan, mutta en sitten tohtinut. Toivottavasti hän huomasi erheensä kivien tunteensa ilmaistaessaan.

        Oletko muuten kuullut kaksikielisistä kivistä?


      • konna
        Meikku-matelija kirjoitti:

        Köpö, Nappe ja Kir, sekä Kaapo, Julle, Tiger ja Poliisimestari Sisu. Nimet olen antanut ulkonäön mukaan.

        Kivet ovat ehkä hautautuneet maahan Venäjän vallan aikana ja olleet esillä nyt vasta 4 vuotta. Ehkä maa-ainekset puhuvat valtion virallista kieltä. Täytyykin illalla jorista niille venäjää ja soittaa niille suomi-venäjä opetusCD:tä. Jos se ei onnistu, niin sitten ei auta muu, kuin opetella viittomakieltä.

        Nimeä sopivan näköinen harmaa ja rauhallisen oloinen pikkukivi (pituus 7cm, leveys max 5cm) Konnaksi.

        Johan alkaa soljua rauhoittavaa tekstiä ilmoille. Mutta Hänen pitää saada olla hyvin esillä. On Hänellä sillai vähän diivan elkeitä, kuten kaikilla suurilla taiteilijoilla. Hellävarainen pesu on myös Konnalle mieleen:)

        Mullon muuten mökillä kanssa aivan käsittämätön kivi. Aivan ruosteinen, painaa tajuttomasti ja pitää sisällään juovia. Pitäis varmaan viedä tutkittavaksi, mutta kukapa sitä kaveristaan haluaisi luopua.

        Olen muuten tarjonnut itseäni Suomen curling-joukkueelle heittokiveksi, mutta tuo kahvan asentaminen selkäpanssariin tuottaa hiukka vaikeuksia. Ois se niin hienoa olla joskus maailmanmestari jossain tosi hitaassa lajissa:D


      • Meikku-Matelija
        konna kirjoitti:

        Nimeä sopivan näköinen harmaa ja rauhallisen oloinen pikkukivi (pituus 7cm, leveys max 5cm) Konnaksi.

        Johan alkaa soljua rauhoittavaa tekstiä ilmoille. Mutta Hänen pitää saada olla hyvin esillä. On Hänellä sillai vähän diivan elkeitä, kuten kaikilla suurilla taiteilijoilla. Hellävarainen pesu on myös Konnalle mieleen:)

        Mullon muuten mökillä kanssa aivan käsittämätön kivi. Aivan ruosteinen, painaa tajuttomasti ja pitää sisällään juovia. Pitäis varmaan viedä tutkittavaksi, mutta kukapa sitä kaveristaan haluaisi luopua.

        Olen muuten tarjonnut itseäni Suomen curling-joukkueelle heittokiveksi, mutta tuo kahvan asentaminen selkäpanssariin tuottaa hiukka vaikeuksia. Ois se niin hienoa olla joskus maailmanmestari jossain tosi hitaassa lajissa:D

        juuri konnaksi sopiva kivi. Täytyy siirtää, ettei kukaan näpistä sitä. Pihassani on myös laakea harmaa kivipinta, mahdollisesti peruskalliota, jossa on aivan selvä laulujoutsenen muotoinen valkoinen kivialue.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      865
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      667
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      71
      617
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      593
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      493
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe