Mitä eroa on hihhulilla

ja uskovaisella

ihmisellä?

7

226

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Uskovainen" on lähtökohtaisesti henkilö, joka uskoo Jumalaan tietyn uskonnollisen oppisuunnan mukaisesti. Usein uskovaiseen liitetään mielikuvia saarnaavasta ja toisia ihmisiä omaan oppiinsa käännyttävästä "jeesustelijasta".

"Hihhuli" on lahkouskovainen, joka kaatuilee, puhuu hurmoksessa siansaksaa ja huutelee saarnan lomassa tyyliin "keitosjeissys-hallelyyjaa". Hihhuli on tyypillisesti lestadiolainen tai helluntailainen (tai Nokian herätyksen kannattaja).

• ...

Nimenomaan! Kerrankin joku määrittelee asiat totuudenmukaisesti ja siten kuten ne tulee määritellä.

Uskovaisen ja hihhulin ero on myös se, että hihhuli häiritsee uskollaan enemmän ympäristöä negatiivisella tavalla. Tälläisiä ovat esim lahkolaiset jotka käyttäytyvät vihamielisesti jonkun homotapahtuman yhteydessä tai lahkolaiset jotka ovat haalanneet jeesusbussin jonnekin rock tapahtumaan ja mekastavat kovaäänisiin useita päiviä helvetillä peloitellen.

Hihhuli on myös henkilö joka on menettänyt järkensä uskovaa enempi, toiminta fanaattista ja kiihkomielistä, uskovat ovat rauhallisempia.

• Hih hoijaa...

Olen kovasti yrittänyt muuttua hihhuliksi, mutta epäonnistunut siinä surkeasti. En viihdy ylistyskokouksissa. En puhu kielillä. En kaadu kaatamiskokouksissa. En vain kykene tuomitsemaan kaikkia vastaantulijoita helvettiin. En vastusta tiedettä. Olen kyllä kokeiltu, mutta minä nyt vain olen luuseri. Ei minusta ole hihhuliksi. Monien mielestä tämä johtuu siitä, etten ole käynyt uskovien kasteella ja olen porttokirkon jäsen joka menee helvettiin. Sen sijaan luen Raamattua, rukoilen, uskon Jeesuksen vapahtajakseni ja haluan oppia tuntemaan häntä, käyn hengellisessä pienryhmässä, haluan elää rauhassa kaikkien kanssa, en julista helvetin tulta vaan armoa ja olen kiinnostunut tieteestä. Monien mielestä en siis ole edes uskovainen.

• jaina

ja fundamentalistisuus,
      joka
      perustuu Setien tulkintaan Raamatusta,
      joka
      perustuu Setien Roomassa, Nikean kirkolliskokouksessa valitsemiin teksteihin,
      joka
      perustuu kokoelmaan juutalaisia käsikirjoituksia,
      joka
      perustuu juutalaiseen, kabbalistiseen lahkoon,

erottavat hihhulin uskovaisesta,
      joka puolestaan, ehkä, toisinaan, rehellisyyttä tavoitellen, tunnustaa uskontonsa veriset vaikutukset historian saatossa, ynnä myöntää sen juutalaiset, orfilaiseen, gnostilaisuuteen sekoittuvat juuret, mutta ehkä tämäkin on toiveajattelua.

• Pakanain-Huuto

oikeassa?

• jaina
        Pakanain-Huuto kirjoitti:

oikeassa?

En ole mikään oikeassaolemisen automaatti. Minulla on omat luulotelmani, millä täytän tietoaukkoja, omat ennakkoluuloni, omat epäjohdonmukaisuuteni ja oma laiskuuteni paneutua joidenkin asioiden syvällisempään olemukseen.

Olen hyvä räkyttäjä. Monissa muissa asioissa katson onnistuneeni vain onnahdellen (ja itselleni selitellen), mutta jumalatarauta, minä pyrin rehellisyyteen! (Tämäkin niin hävettää: sorruin taas puhumaan itsestäni. Saanko piiskaa?)

• Pakanain-Huuto
        jaina kirjoitti:

En ole mikään oikeassaolemisen automaatti. Minulla on omat luulotelmani, millä täytän tietoaukkoja, omat ennakkoluuloni, omat epäjohdonmukaisuuteni ja oma laiskuuteni paneutua joidenkin asioiden syvällisempään olemukseen.

Olen hyvä räkyttäjä. Monissa muissa asioissa katson onnistuneeni vain onnahdellen (ja itselleni selitellen), mutta jumalatarauta, minä pyrin rehellisyyteen! (Tämäkin niin hävettää: sorruin taas puhumaan itsestäni. Saanko piiskaa?)

olinpahan vain utelias.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Petteri Orpo on satusetä

Väittää että työllisyys on Suomessa samalla tasolla kuin hallituksen aloittaessa kesällä 2023. Fakta on, että työllisi
      Maailman menoa
      92
      3483
    2. Orpo ja Purra, käykää hakemassa oppia Espanjasta

Espanja on näyttänyt kuinka kova työttömyys nujerretaan ja saadaan maan talous palautettua nousu-uralle. Ei ole häpeä kä
      Maailman menoa
      56
      2468
    3. Porvarimedia: Räsänen vei Lindtmanilta pääministerin paikan

Lisäksi suomalaiset ovat innostuneet tuhlaaman, koska kuluttavat inflaation verran enemmän rahaa. Eikö porvarimedialla
      Maailman menoa
      14
      2374
    4. Jääkiekon MM:t pitää siirtää MTV:ltä Ylelle

Persuille ikäviä uutisia taas. . Valtioneuvoston asetuksen mukaan MM-kisat kuuluvat kansallisesti merkittäviin tapahtumi
      Maailman menoa
      63
      2244
    5. Ruotsi laskee jälleen bensaveroa, Riikka irvailee tumput suorana

Euron bensa oli persujen vaalilupaus, mutta kohta alkaa olla kolmosella alkavia litrahintoja. Meanwhile in Sverige: "
      Maailman menoa
      16
      2118
    6. Olitkin liian hyvää ollaksesi totta nainen

Ihastuin ja rakastuin, mutta se on minun ongelma. Ei sinun.
      Ikävä
      77
      1091
    7. Kaste pelastaa ihmisen

Kristittyjen kirkkojen toimittama yksi Kaste on Jumalan tekemä pelastusteko, jossa perisyntiin hengellisesti kuollut ihm
      Kaste
      567
      1077
    8. Ensin oli armo - sen jälkeen tuli usko

Me emme ansaitse armoa omalla uskollamme. Armo on ansaitsematonta rakkautta mikä synnyttää meidät uudesti Jumalasta. K
      Luterilaisuus
      400
      995
    9. Uskon todistus

Oikean uskovaisen ja nimikristityn erottaa siitä, että Jeesukseen uskova korottaa Jeesusta ja uskoa Häneen, mutta nimik
      Kaste
      261
      986
    10. Elisalla ja MTV:llä lihava riita - MTV:n kanavienlähetykset ovat katkeamassa Elisan asiakkailla

Kaikkien MTV:n kanavien televisiolähetykset ovat katkeamassa Elisan kaapeli-tv-asiakkailta. https://www.is.fi/digitoday
      Maailman menoa
      142
      939
    Aihe