Tippi on lahjontaa

Eestin Päevleht kirjoitti, että suomalaiset antavat vähän trippiä.
Suomessa ajatellaan, että tippi on vanhaa perua lahjonnasta ja korruptiosta. Suomi on maailman vähiten korruptoitunut maa. Venäjä taas on sieltä toisesta päästä. Uskon Viron olevan jostakin keskeltä.
Sivistyneessä maassa ei aseteta jokaista työntekijää arvioinnin kohteeksi tipeillä.
Sivistyneessä maassa ei aseteta asiakasta ylemmyydentuntoisen säälin antajaksi.
Tippi on vanhan, epädemokraattisen ja työntekijöitä orjan asemaan asettavan yhteiskunnan muoto.
Tippi luo rikas-köyhä epätasa – arvon ajattelutavan.
Jokainen on arvokas työssään. Työnantajan on maksettava se palkka, mikä kuuluu. Palkan ei saa olla lahjonnan, korruption tai almujen varassa.

28

1105

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 50-luvulta

      Muistan, kun äkkirikastuneet pöyhistelijät jakoivat Suomessa tippejä ylemmyydentuntoisesti. Vasta 70-luvulla tarjoilijoiden palkkoja lisättiin 15 % ja suositeltiin tipeistä luopumista.
      Ei todella ole kivaa asettaa palvelua koko ajan rahalla kiitollisuudenvelkaan tai loukkauksen kohteeksi.
      Tipit ovat todella vanhaa sääty-yhteiskunta-aikaa. Se todella on korruptiota, lahjontaa ja epätasa-arvoa.

    • luultavasti

      Luultavasti Viron tarjoilijat ovat venäläisiä. Hehän pitävät selvänä, etteivät tee mitään, jos ei lahjota. Pois tipit EU:sta. Tipit eivät ole ihmisoikeuksien mukaisia.

    • ja tipit perseestä

      Surkeaa, jos palataan tippien halveksuttavaan ja sivistymättömään aikaan.

      • suosittelen

        Olisi hienoa, jos verovirkailijalle voisi antaa tippiä hyvästä palvelusta


      • tutkamittauksissa
        suosittelen kirjoitti:

        Olisi hienoa, jos verovirkailijalle voisi antaa tippiä hyvästä palvelusta

        Minä haluaisin antaa poliisille tippiä, jos ylinopeudessa siitä olisi apua ja pitäisin sakottomuutta hyvänä palveluna.


      • eläkelausunnosta
        suosittelen kirjoitti:

        Olisi hienoa, jos verovirkailijalle voisi antaa tippiä hyvästä palvelusta

        Minä haluaisin antaa tippiä lääkärille, jos kirjoittaa sellaisen lausunnon, jolla pääsee eläkkeelle.


      • kuuluvat vasta
        eläkelausunnosta kirjoitti:

        Minä haluaisin antaa tippiä lääkärille, jos kirjoittaa sellaisen lausunnon, jolla pääsee eläkkeelle.

        Olen samaa mieltä virolaisten kanssa. Kyllä asiat sujuvat paremmin kun annetaan vähän tippejä. Venäjälläkin asiat luistavat paljon paremmin.
        Hyvä virolaiset. Suomalaiset ovat itaria.


    • koskaan

      minusta tipit ei todella kuulu enää nykypäivään ja en ikinä sellaista annakaan. joissain maissa siitä jopa loukkaannuttaisiin.
      se on sitten eri asia, että taksissa pyydän aina pyöristämään seuraavaan setelirahaan. se ei ole tippiä vaan keino välttyä taskujen täyttymiseen pikkukolikoilla.

      toinen asia, joka ei tähän päivään kuulu, on teitittely. valitettavasti sitäkin vielä tapaa, mutta yhä harvenevassa määrin.

    • päänsilitystä

      ja armopaloja isännältä. Tämä on heihin iskostunut. Suomalainen arvostaa itsenäisyyttä.

      Siksi suomalaisella ja virolaisella on erilainen näkemys tipeistä.

      • Pirkka

        Totta puhut! Tipit ovat lähtöisin herrojen armopaloista eivätkä siten ole koskaan kuuluneet pohjoismaiseen elämäntapaan. Virolaiset ovat aina joutuneet palvelemaan muita; ensin saksalaisia,sitten venäläisiä ja nyt suomalaisia; joten orjamenttaliteetti että herrojen pitäisi elättää elää ja voi hyvin Virossa.


    • venäläisyydestä

      Virolaisten pitäisi päästä irti venäläisten korruptiomaailmasta. Eivät ehkä kekene näkemään sitä enää. Valitetavasti.

    • ei alennu tippeihin

      Jokainen kunnon suomalainen on tajunnut, että tipit ovat epäinhimilisen palvelun kuva. En ole juuri koskaan antanut tippejä missään ja nyt vähiten Virossa.
      Jos yhteiskunnassa puuttuu oikeudenmukainen ja tasa-arvoinen palkkaus, sitä ei pidä vahvistaa tipeillä.

      • tietäisit enemmän

        Miksi Suomessa ravintolat eivät kannata, juoma ja ruoka on niissä kallista ja palvelu on huonoa?

        Miksi esim. USAssa ravintolatoiminta kannattaa, ruoka ja juoma niissä Suomea halvempaa ja palvelu on loistavaa?

        Vastaus on yksinkertainen, mutta pitäisi olla ne aivot...


      • Culinaire
        tietäisit enemmän kirjoitti:

        Miksi Suomessa ravintolat eivät kannata, juoma ja ruoka on niissä kallista ja palvelu on huonoa?

        Miksi esim. USAssa ravintolatoiminta kannattaa, ruoka ja juoma niissä Suomea halvempaa ja palvelu on loistavaa?

        Vastaus on yksinkertainen, mutta pitäisi olla ne aivot...

        Ei niissä ameriikan hinnoissa mitään erityisen halpaa ole kun niihin täytyy laskea 20% hintaa lisää.

        Ravintolatoiminta on erittäin epävakaata, suoranaista onnenkauppaa, ja riskit ovat kovat molemmissa. Luepa lisää esim NYCin ravintolamaailmasta, voit yllättyä.

        Palvelussa on kyse etupäässä kulttuurista, monet suomalaiset ovat sellaisia virkamiesdemareita jotka eivät edes ymmärrä mitä hyvä palvelu tarkoittaa. Ei sitä tipeillä korjata.

        Ihmisten orjuuttaminen tippipalkalla on kamala asia mitä ei pitäisi 2000-luvulla tapahtua enää missään. Hyvinvointiin ja tasa-arvoon sellainen ei kuulu.


    • Aarne4

      Oletko kuullut sanontaa: Maassa maan tavalla???

      Lähes kaikissa maissa tarjoilijalle annetaan tippi hänen palveluistaan; niin Euroopassa, Yhdysvalloissa kuin Virossa ja Venäjälläkin. Tippi on kohtelijaisuus, jonka sivistynyt asiakas taitaa.

      On meillä suomalaisilla oppimista...

      • ilmenemismuoto

        pitkän nousukauden aikana äkkirikkaat haluavat näyttää ja alentuvasti heittävät tippiä kuin koiralle luun.
        On aivan eri asia jos jostain erikois- tai lisäpalvelusta asiakas päättää antaa tippiä, ei niin että se kuuluisi palvelusväen peruspalveluun kuin sipaisisi hiirille pullanmurut pöydältä.

        Vain koira/ koiraksi alistettu ihminen kerjää.


      • puhutaan, niin
        ilmenemismuoto kirjoitti:

        pitkän nousukauden aikana äkkirikkaat haluavat näyttää ja alentuvasti heittävät tippiä kuin koiralle luun.
        On aivan eri asia jos jostain erikois- tai lisäpalvelusta asiakas päättää antaa tippiä, ei niin että se kuuluisi palvelusväen peruspalveluun kuin sipaisisi hiirille pullanmurut pöydältä.

        Vain koira/ koiraksi alistettu ihminen kerjää.

        Iltalehti heitti luun ja kansa kuuliaisena kaluamassa sitä. Jälleen kerran.
        Vimma virolaisia kohtaan on ehtymätön rahan lähde.


      • kelkasta

        Asiassa ei ollut mitään epäselvyyttä silloin kun vain varakkaalla väellä oli varaa käydä ravintolassa ja oli pöytiin tarjoilu joka paikassa.

        Nyt kun itsepalvelu, baarit ja mäkkärissä syönti ovat yleistyneet niin nämä saatanan köyhät tollot ei tiedä, että ruokailtaessa tarjoilijalle annetaan tippiä pöytään tarjoilusta.


      • USA tippi

        Tippaaminen on yksinomaan amerikkalaista kulttuuria ja nimenomaan ei kuulu elämään Euroopassa, Aasiassa, Australiassa tai muissakaan päin maailmaa.

        Kuvitelmat muusta ovat pelkkää liikaa telkkaria tuijottaneiden nousukkaiden typerää mahtailua. Yleensä näitä maalta muuttaneita joille on oma itse noussut hattuun. Kyllähän sitä rahaansa SAA jaella ympäriinsä jos eritoten haluaa, ja joillakin ihmisillä on huonon itsetuntonsa vuoksi tähän erityinen tarve. Tai sitten vain typeryyttään, kun ei edes ymmärrä millaisessa kulttuurissa elää.

        Suomessa ravintolassa käydessä ei perinteisesti anneta extrarahaa muulle kuin ovimiehelle.


      • nousukas
        USA tippi kirjoitti:

        Tippaaminen on yksinomaan amerikkalaista kulttuuria ja nimenomaan ei kuulu elämään Euroopassa, Aasiassa, Australiassa tai muissakaan päin maailmaa.

        Kuvitelmat muusta ovat pelkkää liikaa telkkaria tuijottaneiden nousukkaiden typerää mahtailua. Yleensä näitä maalta muuttaneita joille on oma itse noussut hattuun. Kyllähän sitä rahaansa SAA jaella ympäriinsä jos eritoten haluaa, ja joillakin ihmisillä on huonon itsetuntonsa vuoksi tähän erityinen tarve. Tai sitten vain typeryyttään, kun ei edes ymmärrä millaisessa kulttuurissa elää.

        Suomessa ravintolassa käydessä ei perinteisesti anneta extrarahaa muulle kuin ovimiehelle.

        http://www.hs.fi/matkailu/artikkeli/Tippausohjeita maailmalle/HS20060726SI1AU01vo3


      • asiantuntija
        kelkasta kirjoitti:

        Asiassa ei ollut mitään epäselvyyttä silloin kun vain varakkaalla väellä oli varaa käydä ravintolassa ja oli pöytiin tarjoilu joka paikassa.

        Nyt kun itsepalvelu, baarit ja mäkkärissä syönti ovat yleistyneet niin nämä saatanan köyhät tollot ei tiedä, että ruokailtaessa tarjoilijalle annetaan tippiä pöytään tarjoilusta.

        Voisit katsoa muutakin kuin TV:tä.


    • täällä

      "Eestin Päevleht kirjoitti, että suomalaiset antavat vähän trippiä."

      No se johtuu siitä, että Suomen pahin rupusakki käy Virossa syömässä ravintolassa, mitä ne ei tee Suomessa, eikä ne tiedä, miten silloin tulee käyttäytyä.

      "Suomessa ajatellaan, että tippi on vanhaa perua lahjonnasta ja korruptiosta."

      Älä valehtele.

      USAssa muuten tippi on pakollinen.

      "Suomi on maailman vähiten korruptoitunut maa."

      Valehtele lisää ! :-)

      • USA:ssa ei pakollinen

        ellei ole laskuun merkitty!

        Suomessa tipittäminen olisi järjetöntä, koska ravintolassa olut maksaa enemmän kuin sixpäkki Lidlissä. Ravintolalla on varmasti varaa maksaa työntekijöilleen palkkaa.


      • pakollinen Virossakaan.
        USA:ssa ei pakollinen kirjoitti:

        ellei ole laskuun merkitty!

        Suomessa tipittäminen olisi järjetöntä, koska ravintolassa olut maksaa enemmän kuin sixpäkki Lidlissä. Ravintolalla on varmasti varaa maksaa työntekijöilleen palkkaa.

        Se on vaan tapa osoittaa, että palveluun ollaan tyytyväisiä. Turhapäivästä jäkätystä taas täällä.


      • Näin se vaan menee

        Tippi on todellakin osoitus yhteiskunnallisesta eriarvoisuudesta ja korruptioista. Pohjoimaissa missä tippiä ei tunneta ei ole myös korruptiota.


    • Tuli aika mielenkiintoinen keskustelu.
      Luin kaikki vastaukset.
      Selvältä tuntuu, että Suomen on pidettävä näkemyksensä eikä mielisteltävä jotakin ihmisoikeuksien vastaista toimintaa.

      Maassa maan tavalla ei tarkoita, että tukisimme korruptiota, lahjontaa, rosvousta, sananvapauden ja ihmisoikeuksien puuttumista.
      Viro kuuluu EU:hun ja Viron on noudatettava EU:n länsimaisia arvoja, joihin se on liittymissopimuksissa sitoutunut.

      Suomalaiset ovat koulutettuja, yhteisöllisiä, ihmisoikeuksia, tasa-arvoa ja peruspalveluita kannattava maa.
      Jos suomalaiset ovat tietoisesti luopuneet tipeistä, se tarkoittaa, että tarjoilijoillakin ja muilla palvelualoilla maksetaan kunnon palkka ja palveluille laitetaan sellainen hinta, että palkan maksu onnistuu.

      Viro noudattaa Venäjän perinnettä. Veroprosentti on matala. Sosiaaliturvaa, koulutusta, terveydenhuoltoa ja asumisen minimimahdollisuuksia ei siellä ole kuten Suomessa ja muualla vanhoissa EU-maissa.

      • eroon virolaiset

        EU saattaa olla välttämätön, että Viro pääsisi orjakansan perinteestään. Virossa on lahjakkaita ihmisiä ja parin sukupolven takana vielä inhimillisiä arvoja. Pienellä tuella virolaiset saattavat päästä irti venäläisten kouluttamasta orjakansan kulttuuristaan.


      • kirjaimet,
        eroon virolaiset kirjoitti:

        EU saattaa olla välttämätön, että Viro pääsisi orjakansan perinteestään. Virossa on lahjakkaita ihmisiä ja parin sukupolven takana vielä inhimillisiä arvoja. Pienellä tuella virolaiset saattavat päästä irti venäläisten kouluttamasta orjakansan kulttuuristaan.

        niin oletettavasti osaat myös lukea. Historiakirjoista löytyy tietoa Virosta. Valitse uusimpia painoksia, sillä 40-70 luvun suomalaiset koulukirjat unohtivat suuressa neuvostoliiton ihailussa Viron kokonaan. Ja kansa tietysti uskoi koulukirjoja, muu kirjallisuus ei ole täällä koskaan arvossa ollutkaan.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      167
      1623
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      941
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. 51
      645
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      18
      641
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      503
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      189
      437
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    Aihe