KRISTITTY JA ESIVALTA
1. Piet. 2:13-17
---
2:13 Olkaa alamaiset kaikelle inhimilliselle järjestykselle Herran tähden, niin hyvin kuninkaalle, joka on ylin,
2:14 kuin käskynhaltijoille, jotka hän on lähettänyt pahaa tekeville rangaistukseksi, mutta hyvää tekeville kiitokseksi;
2:15 sillä se on Jumalan tahto, että te hyvää tekemällä tukitte suun mielettömäin ihmisten ymmärtämättömyydeltä -
2:16 niinkuin vapaat, ei niinkuin ne, joilla vapaus on pahuuden verhona, vaan niinkuin Jumalan palvelijat.
2:17 Kunnioittakaa kaikkia, rakastakaa veljiä, peljätkää Jumalaa, kunnioittakaa kuningasta.
--
Pietari, samoin kuin Jeesuskin, toimi kansansa keskuudessa aikana, jolloin Juudea oli osa Rooman valtakuntaa.
Pietari kehoittaa lukijoitaan olemaan inhimilliselle esivallalle kuuliainen, niin kuninkaalle (keisarille) kuin käskynhaltijoillekin (13,14).
Hyvä hallitus palvelee Jumalan tarkoituksia, koska se pitää yllä järjestystä.
”Taivaan maan kansalaisina”,muukalaisina (11), meidän on siis suostuttava elämään tämän maailman järjestyksen mukaan, sikäli kuin se on meille mahdollista.
Vuorisaarna antaa ohjeita, miten meidän -sinun ja minun- tulee toimia yksityiselämässämme lähimmäisiämme kohtaan.
Minun ei ole lupa surmata ketään, en saa vihata ketään tai kostaa pahaa pahalla.
Minun on seurattava Jeesuksen esimerkkiä ja rakastettava vihollisiani ja rukoiltava heidän puolestaan, jotka tekevät minulle pahaa henkilökohtaisesti.
Omalta kohdaltasi meidän tulee pitkämielisesti kärsiä vääryyttä.
Mutta onko rakkaudenlain mukaan meillä oikeus vain katsella sivusta, kun läheisillemme tehdään vääryyttä?
Jos annat ihmisten tehdä vääryyttä itseäsi kohtaan, se voi olla rakkautta.
Jos taas ummistat silmäsi sille vääryydelle, jota lähimmäistäsi kohtaan tehdään, se on syntiä.
--
3. Kun kuolit kaikkein puolesta, oi Jeesus, ristin päällä, suo meidän nähdä rakkaina
myös vihamiehet täällä.
Ja alttiina suo palvella niin omia kuin vieraita mielellä lämpimällä.
(Virsi 431:3)
Kristitty ja esivalta, 1. Piet.2:13-17
1
104
Vastaukset
- öksikkä
kommunisti ja natsi vallanpitäjien vastustaminen oli väärin,ja heitä olisi pitänyt uskollisesti palvella?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1058737
- 936700
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon636469Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme345241Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo634437- 553491
- 503355
- 513072
- 562912
Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per512886