Sterilisaation Sivuvaikutukset?

Kysyjä 667

Hei,

Te joille on tehty sterilisaatio. Voisitteko vastailla mulle tähän muutamiin kysymyksiin, että saisi jonkunlaista otantaa kuinka sterilisaatio mahdollisesti onnistuu.

Eli:

Tuliko mitään pitkäaikaisia sivuvaikutuksia, jos, niin mitä? Entä lyhytaikaisemmat sivuvaikutukset?

Kuinka kauan kesti parantua itse operaatiosta?

Millä tavalla operaatio tehtiin ja sattuiko operaatio?

----
Kiitos vastauksista kaikille jotka jaksavat vastata, vastatkaa mielellään oikein mahdollisimman moni koska tämä on mulle tärkeätä!

5

3478

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • meikämanne

Aika olennaista on, oletko nainen vai mies :)

Itse olen nainen 30 v, sterilisaatio tehtiin puolisen vuotta sitten. Erittäin nopea toimenpide, aamulla kahdeksan aikaan menin sairaalaan, puoli yhdeksän nukutettiin ja puoli kymmenen heräilin jo. Maha oli todella kipeä leikkauspäivänä mutta seuraavana päivänä jo parempi. Leikkaushaava navassa (1,5 cm) oli kipeä ja arka pitkään muttei suuremmin rajoittanut elämää. Sairaslomaa sain kolme päivää.

Mitään sivuvaikutuksia ei tullut, päinvastoin, pääsin kaikista entisistä hormonien aiheuttamista vaivoista eroon! Kyllä kannatti!

• sterilaatio

tehtiin reilu vuosi sitten ja päivääkään en ole katunut.Toimenpide tehtiin päiväkirurgisesti eli aamulla sairaalaan klo 8 ja kotiin pääsin klo 14,hakija piti olla ja yksin ei saanut seuraavaa yötä viettää.Leikkaushaava navassa aristeli muutaman päivän,mitään ylenpaltttista kipua ei ollut.Tikit sulivat itsestään pois muutamassa viikossa ja sairaslomaa sain 4 päivää.Parisen viikkoa vatsa oli hieman turpea ja jos esim. käveli normaalia vauhdikkaammin tuntui että vatsa "putoaa".Kuukautiskierto lyheni ja nyt "nautiskelen" vuotopäivistä aika tarkkaan kolmen viikon välein.Joka tapauksessa olen ollut todella tyytyväinen ratkaisuuni eikä tarvitse enää pelleillä hormonien kanssa,seksielämäkin maistuu paljon paremmalta,pillerit kun veivät kaikki halut:)

• ei huolta huomisesta

Mulle laitettiin munajohtimiin implantit kohdun tähystyksessä naistentautien poliklinikalla, toimenpide kesti vajaat puoli tuntia akikkine valmisteluineen. Otin aamulla pari kipulääkenappia, sen kummempaa ei tarvittu, olin hereillä koko ajan ja sain kolme kertaa suoneen kipulääkettä toimenpiteen aikana. Tunti sen jälkeen seurattiin ja kävelin sitten omin jaloin ulos sairaalasta. Yhden päivän poissaolo töistä, toimenpidepäivänä supisteli jonkun verran (hellitti Buranalla), mutta sen jälkeen ei mitään tuntemuksia. Kaikenkaikkiaan yllätyin miten helposti koko homma kävi!!!

Jälkitarkastus oli 3 kk toimenpiteestä, sen aikaa käytin vielä entisiä pillereitä. Nyt ei mitään muuta tarvita, olo on täysin normaali (mitä nyt menkat ilman pillereitä ovat vähän aiempaa runsaammat ja kivuliaammat, eivätkä ihan yhtä säännölliset, ihan kuten ennen pillereitäkin). Eipähän kuitenkaan tarvitse enää muistaa päivittäistä nappia, olin siitä aiemmin niin skitso...

• nainen 38v

Minulle tehtiin sterilisaatio 5 kk sitten.
      Toimenpide päiväkirurgisena toimenpiteenä nukutuksessa; aamulla sisään ja pääsin jo puolenpäivän jälkeen pois.

Vain operaatiopäivänä oli vatsa turvonnut ja kipeä, navasta haava parani todella nopeasti eikä ollut kivulias. Minulle laitettiin ne nipistimet munanjohtimiin, ei siis implantteja munatorviin kuten tuossa eräällä. Minulta kysyttiin kummalla lailla oma toiveeni olisi operaatio tehdä, mutta itse halusin tämän nukutuksessa tehtävän toimenpiteen. (Itse operaatio ei siis sattunut lainkaan.)
      Olin hoitovapaalla kotona, joten en tarvinnut mitään sairaslomaa. Jälkikipuja ei mielestäni ollut enkä särkylääkettä ottanut kuin korkeintaan operaatiopäivänä ja sitä seuraavana.

Vuoto on melko lailla samanlaista kuin pillereiden aikana (ehkä vähän reilumpaa) ja menkat on tulleet ihan säännöllisesti kierron ollessa 25-26 päivää.
      Ainut haittapuoli on ovulaation aikana esiintyvä kovahko kipu ja turvotuksen tunne munanjohtimen ja munasarjan kohdilla, johon olen joutunut ottamaan ihan särkylääkettä. Saas nähdä häviääkö tämä aikanaan vai jäikö riesaksi siihen asti kun yleensä munasoluja irtoaa. Myös toisinaan saattaa kuukautiskierron eri vaiheessa (nytkin kuukautisten loputtua) esiintyä pientä kivun tuntemusta juuri munanjohtimen kohdilla, tuntuu pienenä nipsaisuna tai vihlaisuna.

• Essure

Minulle laitettiin toukokuussa Essure-implantit munanjohtimiin. Ensi viikolla menen vielä tarkastettavaksi, että ne ovat pysyneet paikoillaan. Toimitus oli helppo. Kotona piti ottaa Buranaa ja Panadolia ohjeen mukaan. Toimitus kesti runsaat puoli tuntia eikä tuntunut juuri miltään. Piti vain olla rentona ja osasin olla, koska olin sen taidon etukäteen opetellut. Aivan lopussa tuli jokin vagushermojuttu, alkoi heikottaa ja piti nostaa jalat ylöspäin. Vähän ajan kuluttua se meni ohitse itsestään. Olin hereillä koko ajan. Sairaalassa en saanut mitään lääkettä. Viime kuussa tunsin niissä paikoissa vähän nipistelyä. Ajattelin, että se on varmaan munajohtimet tukkivan sidekudoksen kasvusta johtuvaa.

Seksielämämme ei ole juuri minkäänlaista, mutta vika on minussa. Se on aina ollut vaikeaa vanhoista haavoista johtuen. Nyt minua vaivaa masennus ja se on vienyt kaikki haluni mennessään. Ehkä vielä parannun tästä, toivon niin mieheni ja suuren perheemme vuoksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      446
      3839
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      318
      1652
    3. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      116
      1486
    4. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      89
      1444
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1378
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1336
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      50
      1266
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      1204
    9. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      44
      1049
    10. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      33
      1047
    Aihe